Pohjanmaan odottajat

NiQ
Apua! Kuulin tänään jutun ettei Seinäjoella synnyttäjille anneta enää ilokaasua? pitääkö tuo paikkansa? oon melkein varma että kaveri ainaki viime vuonna vielä moista helpotusta sai kyllä... :eek:
 
Nimi on kyllä päätetty jo =) Jopa paljon ennen pojan syntymää =) Nimeks meidän muru saa Jesse Jami Aleksanteri :heart:

Ilokaasusta sen verran, ettei itellä kyllä helpottanu yhtään. Pikemminki tuli vaan huono olo. Mutta tokihan tuo on aika yksilöllistä.
 
NiQ
Ihana nimi Sparklen vauvalla :) Me ei varmaan tulla pääsemään ikinä nimestä yhteisymmärrykseen ;)

Neuvolassa käyty, voi että tuo Johanna on sitten ihana neuvolatäti :) Kaikki oli pienellä hyvin, syke hakkasi 140, HB oli laskenut 129, verenpaine oli vähä yläkanttiin niin ku aina neuvolassa mitatessa ja paino oli nyt ekan neuvolakäynnin tasolla, eli noussut sen verran mitä alkuraskaudessa laski. ja SF-mitta huikeat 25cm!!! Eli tuo kertoo vissiin ainoastaan sen, että omaa makkaraa vatsalla on jonkin verran, sillä vauva ainakin viime viikolla oli vielä pieni...

NiQ & Pena 22+0
 
NiQ Mistä semmosen kuulit ja miksei annettaisi? Mä oon kans kuullu, että sitä pitää osata oikein hengittää muuten ei auta mitään tai tulee huono olo.
Mulla iski kans paniikki vähän aikaa sitten, kun kuulin että jos on tehty sektio niin ei voi käynnistää seuraavaa synnytystä haavan repeämisuhan takia. Kysyin sitä neuvolassa ja sanottiin, että kyllä voi käynnistää mutta käytetään vain hellempiä tapoja. Ajattelin että jos sitä varten en tälläkään kertaa pääse synnyttämään!

Kiva kun neuvolassa oli kaikki hyvin:)
Mulla oli kans viime kerralla SF-mitta 25cm, mutta viikkoja oli silloin 25+4. Ei sulla ainakaan sen kuvan perusteella mikä täälä foorumilla on, iso maha ole. Se kuva taitaa olla kyllä muutaman viikon vanha.
Mulle kaikki on sanonu, että mulla on iso maha ja ihmetelly ku LA on vasta kesällä. Taitaa johtua siitä kun mulla on lyhyt selkä ja oon muutenkin pieni, niin maha näyttää vaan suurelta:)
Olitko muuten sielä fysioterapiassa maanantaina?

Päivi ja Pikkupoju 26+4
 
NiQ
Kuva on otettu 20+5 ja nyt on 22+0, eli reilu viikko sitten eika maha tuosta oikeastaan kyllä kasvanut juuri ole... Mun työkaveri (ei siis oo synnyttänyt itse, mutta oli kuullut) että tuota ilokaasua ei saa. mutta luultavasti tuo on väärä tieto, koska muistelisin että kaverini ainakin vuosi sitten vielä sai kaasut naamaansa. Mulla veljen vaimolla kans eka leikattu ja kyllä sillä toka ainakin käynnistettiin, tosin aloitettiin sillai hellemmin eli pienillä annoksilla. Tosin hänelle ei monen päivän käynnistely auttanut, koska kohdun avautuminen vain loppui kun seinään 5cm eikä mikään käynnistysaineen tuplaaminenkaan auttanut, joten sektio tuli lopulta. olin joo maanantaina siellä fysioterapeutin luennolla, oli mun mielestä vähä höpöhöpöö eikä se täti kauheesti mistää mitää tienny, mut tulipahan käytyä ja turistua mammojen kanssa :) Osaatkos kertoa, kun saatiin tänään neuvolasta toukokuun perhevalmennukseen liput ja laput, ilmeisesti siis tuon pitää oma th kirkonkrannilla. Mutta tänään tuli myös postissa mun nimellä kaupungilta joku perhevalmennuslappu mikä on huhtikuussa, joten onko nämä molemmat tarkoitus käydä? :eek: kun siinä postissa olevassa lapussa ei ollut mitään muuta ku yksi lipare missä oli vain aikataulut eikä mitää muuta selotetta...
 
En kyllä osaa sanoa! Mulle ei oo annettu neuvolasta, kun se fyssari lappu ja postis ei oo tullu mitään. Mutta tuskinpa uudelleensynnyttäneille mitään ryhmiä edes on suunniteltu. Esikoisen aikaan oli kirkonkrannilla se perhevalmennus, mun terkkari piti sen kaikille. Meitä oli sielä tosi iso ryhmä ja isät sai kans osallistua. Me ei oltu yhdessä muistaakseni, kuin yhdellä käynnillä ja mä taisin olla vielä yhdellä käynnillä yksin. Mua ei hirveesti kiinnostanu niissä käydä, kun luin siihen aikaan kaiken raskausaiheisista kirjoista.
Tuskin tulee sitä fyssariakaan käytyä, kun se kerta tollanen höpöhöpö juttu vaan oli.

Tämmöstä massua täälä kasvatellaan, rv 26

[/URL][/IMG]
 
NiQ
Kaunis masu Paivi :) Mua kyllä vähän ihmetyttää tuo perhevalmennus, kun näytti ne ostikotkin olevan aika samoja kummassakin... Täytyy varmaan soittaa Johannalle ja kysäistä mikä malli tuossa on...

Kauhee ku mä oon nyt onnistunut luomaan itselleni kaikenlaisia kauhukuvia, kun se reisiluun mitta laahasi viikolla jäljessä ja nyt toi sf-mitta huiteli tuhansissa että onkohan kaikki Penalla ihan hyvin :( vaikka kukaan th tai kätilö ei oo ilmaissut ääneen mitään huolenaihetta niin silti...

NiQ & Pena 22+0
 
Kiitos NiQ =)

Ymmärrän huolestuneisuutesi, mutta uskon että kaikki on hyvin.
Meillähän oli se pään mitta kans viikon jäljessä muista mitoista, mutta eihän kukaan samoja linjoja kasva. Mä kirjottelen vaun foorumilla myös ja sielä oli puhetta vauvojen senhetkisistä painoarvioista, niin niistäkin löytyi ihan konkreettisia eroja vaikka samoilla viikoilla oli mitattu.
Mulle neuvolalääkäri sanoi, että se on niin paljon vauvan asennosta kiinni paljonko se SF-mitta näyttää. Mulla oli muka viikossa kasvanut 5cm :LOL:
Mun mielestä seinäjoella hirveen herkästi laitetaan jatkotutkimuksiin jos jotain on vialla.

Mutta jos soitat sille Johannalle siitä perhevalmennuksesta, niin kysy ihmeessä tosta reisiluun mitasta ja SF-mitasta, niin ei tarvi niitä itekseen pähkäillä :heart:
 
niQ: Paljon sun sf-mitta oli :) Mulla ainakin on huidellu sf koko raskauden ajan yläkäyrän yläpuolella ja neuvolalääkärissä (25+6) lääkäri totesi että se johtuu siitä että kohtu on korkealla lantiossa, siitä saa ylimääräisiä senttejä heti. Mutta ei se sf kerro lapsen koosta, sillä on niin monta tekiää ja kaikkein tärkeintä on että SF mitta kasvaa käyrän mukaisesti, oli se sitten missä kohtaa käyrää tahansa. Mulla oli tuolloin sf mitta 29. (25+6)
Mutta maha on myös sen kokoinen :D



Ja tosiaan vain yksi on tulossa, olen varma :D ja laskettu on kesäkuussa. Olen saanut jo kuittia mahan kasvusta :>

mmilia ja stellapatrik 27+1
 
NiQ
mmilia Mulla oli SF-mitta viikolla 22+0 huikeat 25cm, Johanna vaan naureskeli ku sitä mittas että onpas lukemat, mennään reippaasti yläkäyrän yläpuolella. Ihana masu sulla <3

Mä muuten soittelin tuosta tupla-perhevalmennuksesta ja Johanna sanoi että saa valita kumpaan menee että lappu oli tullu mulle vahingossa kun oon ollu Kaisun asiakas aluksi ja se oli sit lähettäny sen vahingos muillekin jotka on siltä siirtynyt pois.

NiQ & Pena 23+1
 
NiQ
Onpas se helpottavaa että täällä on muitakin yläkäyrän mammoja ;) nyt täytyykin "vertailla" että miten kullakin kehittyy :D

Nyt alkaa muuten ihan oikeesti oleen jo tukalat paikat töissä tän liikkumisen kanssa :(

NiQ & Pena 23+2
 
anu84 Onnittelut hyvistä ultra-uutisista, ihanat kuvat saitte =)

mmilia Kuittia on tääläkin saatu mahan kasvusta :D Kuulin yks päivä kun mies puhui kaverinsa kanssa puhelimessa; kaveri ilmeisesti kysyi, että onko mulla maha kasvanut, kun mies sanoi että "on ja kasvaa koko ajan lisää" :D Mulla kyllä varmaan selittää tän mahan koon sillä että oon lyhytselkäinen.

NiQ Ajattelinkin että siinä on varmaan tullut joku sekaannus, kun kyselit silloin niistä perhevalmennuksista.
Mulla rupee olemaan tukalaa liikkumisen kanssa muuten vaan, hirveen kipeet nivuset, esikoisen aikaan ei ollu edes loppuaikana tämmöstä :(

Päivi ja Pikkupoju 27+6
 
NiQ
Päivi Joo noin mäkin sen vähä ajattelin, mutta tulipahan selvennettyä vielä asia :) Jouduitko silloin käymään useamman kerran neuvolalääkärillä tai jollai muulla kun sait äippälomaan asti sairauslomaa? Mulla alkaa kun oleen toi elämä sen verran rajoittunutta että itku kurkussa pystyy töissä oleen just ja just ja loppupäivästä sattuu jo tosi paljon ja kotona ei sit voikaa muuta kun maata ja liikkeellelähtö ottaa aikaa 5min että uskaltaa siirtää painoa tolle pahemman puolen jalalle :( Supisteleekin töissä melkein koko ajan eikä meinaa mennä ohi ollei pidä luvatonta taukoa muiden mulkoillessa pahasti... Kuulostinpa taas oikein positiiviselta :eek:
 
Niq Mä kävin työterveydessä kolme kertaa; ekalla kerralla sain vain kaks päivää sairaslomaa, tokalla ja kolmannella kerralla viikon. Soitin terkalle silloin kun sain vain sen kaks päivää, että voisiko mun lääkärineuvola-aikaa varhentaa sen verran että saisin tästä vaivasta sille mainita. Työterveydessä ei kuulemma kovin pitkiä lomia kirjoiteta mikäli vaivat johtuu muusta kun työn aiheuttamista. Valitin sitte ihan kunnolla sille lääkärille ja kun mulla oli esikoisesta jo samat vaivat niin se tajus että ei tosta kyllä enää töihin ole.
Suosittelisin, että varaat aamulla ajan terveyskeskukseen ja valitat sielä oikein kunnolla. Ne varmaan pystyy kirjoittamaan pidemmän loman kun noi työterveyslääkärit. Mä sain loppuajan sairasloman silloin esikoisen ajalla tk:sta, kun ei sen aikaisella työpaikalla ollut mitään omaa lääkäriä. Tai soita terkalle että saisitko neuvolalääkärille ajan, tosin siihen voi mennä pari viikkoa.
Mä oon ainakin ollu huomattavasti paremmassa kunnossa täällä kotona ja esikoisen aikaan rasitin itteäni aivan liikaa kun en aluksi kehdannu hakea sairaslomaa.
 
NiQ
Päivi okei ,kiitti tiedoista! Mä oon aina ollu tosi huono pyytään/ottaan vastaan sairauslomaa, mutta nyt alkaa kyllä ihan oikeesti loppuun huumorintaju tän alaselkäkivun takia :( mulla on reilun parin viikon päästä neuvolalääkäri, jos siihen asti koittais sinnitellä. Ajattelin vaan sitä että vaatiiko se neuvolalääkäri sitä näyttöä että olis pohjalla jo saikkuja samasta viasta että saa pidempään ku muutaman päivän sitä sairauslomaa. En tiiä katotaan kuinka tää tästä antautuu...
 
kävin eileen synnärillä kun vauveli oli ollut niin hiljaa melkein kokonaisen vuorokauden :'(
mutta vauvalla oli kaikki hyvin. heti kun päästiin sinne alkoi mahdoton mätke, makasin silti tunnin käyrillä ja sitten kiva lääkäri tuli ja ultrasi! :] ja meille selviis kumpi tulee: sielä on pieni prinsessa :heart:
kaikki oli mainiosti, tyttö oli juuri viikkojen kokoinen ja vallan suloinen :heart: painoarvio oli pienelle 1,150g!

oon niin onnellinen toisesta prinsessasta
:heart:

mmilia ja prinsessa 27+5
 
NiQ
Hyvä että mmilialla ja vauvelilla on kaikki hyvin :hug: ja onnea tyttölupauksesta! :)

Meitsi täällä jännittelee torstain kasvukontrolliultraa, toivottavasti siellä olis Penalla kaikki hyvin...

NiQ & Pena 23+5
 
NiQ
mmilia kätilö sanoi, että kasvukontrolliaika siksi että kun tuota laskettua aikaan on veivattu nyt
7.7 menkkojen mukaan
14.7 nt-ultran mukaan
20.7 omien laskujen mukaan
23.7 rakenneultran mukaan
niin saa sit lääkäri katsoa mikä se ihan oikea LA on. Ja sit se kätilö vielä samaan hengenvetoon sanoi että saa samalla tarkistaa kasvaako tuo reisiluu normaalisti, kun jätätti viikolla rakenneultrassa. Tuosta reisiluusta mä eniten oon huolissani :( toivottavasti olis vaan mittavirhe tuo... Osaatko muuten sanoa, kun nyt meen sinne kasvukontrolliin että onkohan se ihan sellanen lääkärinaika että saa valittaa muustakin? (tyhmä kysymys varmaan....). Kun tahtoo supistella ja alkaa tuo alaselkä sanoon kohta sopimustaan irti...

NiQ & Pena 23+6
 
NiQ Mä oon nyt neljä kertaa käynyt sielä äippäpolilla, joista kolme on ollut lääkäriaikoja ja kyllä mä oon lääkäriltä joka kerta muitakin asioita kysellyt ja vastaukset kysymyksiin saanut.
Lapsivesipunktion jälkeen pyysin sairaslomaa sen päivän ja seuraavan päivän, kun mulla olis ollu ilta ja yö töitä. Normaalisti siitä ei sairaslomaa saa, mutta kun mun työs pitää nostella kymmenen kilosia laatikoita jopa oman pään korkeudelle niin en halunnut ottaa mitään riskiä ja lääkäri tietty ymmärsi tämän.

Onnea ultraa, toivottavasti kaikki olisi hyvin :heart:

Päivi ja Pikkupoju 28+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä