Pohjanmaan odottajat

Hei Niq!
Mäkin oon sellanen murehtija, kai sitä valmistaa ittensä pahimpaan jos niin sattuu! Mulla on ainaki tää raskaus ollu täynnä murehtimista, sais nyt loppuaika mennä murehtimatta! Ajattelin että jos ne lapsivesipunktiotulokset onki huonot ja joudun keskeyttämään raskauden, niin pystynköhän menemään enää töihinkään ku sieläkin jo kaikki tietää vauvasta!
Eiköhän teillä kaikki hyvin oo=)

Kannattaa mitata heti aamulla herätessä ja töistä tullessa vasta kun olet rentoutunut. Pulssi nostaa mittaustulosta. Jos ensimmäinen mittaus on korkea toista mittaus vielä kaksi kertaa ja laske keskiarvo. Muista pitää mittausten välissä muutaman minuutin tauko että pulssi ehtii tasoittua. Mulla on vielä semmonen tapa että hengitän syvään ja olen mahdollisimman rento mittauksen aikana. Makuultaan voi myös mitata jos siinä pystyy olemaan rennommin.
En tiedä onko sulle näitä jo kerrottukkin!?
Mulla oli esikoisen aikaan korkea verenpaine koko raskausajan ja 35 viikolla todettiin raskausmyrkytys. Synnytyslääkäri määräs mulle miniaspiriinikuurin sen takia ettei uusiutuisi, ainakin vielä paineet pysyny hyvänä!
Onko sulla ollu verenpainetta ennen raskautta? Mulla on sukurasite, äitillä ja isällä molemmilla lääkitys.
 
mOi!

Eräs taustakurkkija astuu esiin! Sparkle mut jo lisäilikin etusivulle, kiitos siitä! :) Ja ikä on muuten 26.

Yli puolen välin tosiaan jo mennään tän mahan kanssa, jännää. Vieläkin on päiviä jolloin ei usko todeksi vaikka sisältäpäin monotetaan rankastikin. ;)
Joku tossa kyselikin, niin Sjoen ultrat käyneenä voin kertoa että me ainakin saatiin tietää sukupuoli. Ja niin on usea kaverinikin. Ihan kait se taitaa olla ultraajasta kiinni kertooko sukupuolen vaiko ei.
Kuvien suhteen meille kävi niin että nt-ultrasta saatiin pitkä lista niitä kuvia ja rakenne uä:stä vain 2kpl. Yllätti miten erilailla ne niitä(kin) jakaa.

Että tällästä pikaista ja pintaa tälläkertaa, palaamisiin! :)

-unea, rv 25+1-
 
Täällä edelleen yhtäne kappaleena ja hyvinkin tukalaisena välillä. Menkkamaista jomotusta ja jotain ihmeellistä pistävää kipua välillä, mutta ei sen suurempaa. Sunnuntaina tosiaan olis The Päivä. Perjantaina on aika äitipolille kokoarvioon ku pissassa ollu sokerit plussalla ni neuvolasta haluttiin sit et kokoa tarkistellaan, ettei vauveli pääse kasvamaan liian suureks. Maanantaille on vielä neuvola-aikavarattuna, mutta ei kyllä haittais yhtään vaikkei sitä aikaa tarttis enää käyttää :D

Ainaki täällä Kokkolassa on tapana kun menee neuvolaan, et mennään eka antaa pissanäyte (siis vaikka oma aika ei virallisesti vielä oliskaan) ja sit ku on oma vuoro mennä neuvolatädin luokse niin se käy sit tarkastaan sen pissanäytteen. Siis mun ei tarttenu ihan ekalla antaa neuvolassa näytettä vaan vein sit näytteen purkissa ja putkissa suoraan labraan. Toisella käynnillä en tätä näytteen ottohommaa tienny niin olin sit kotona just käyny vessassa ja olis pitäny neuvolassa näyte antaa. Siinä olikin tekemistä että sain näytteen annettua. Seuraavilla kerroilla sitten viiraampana :D

Sparkle ja Viuhti 39+3
 
Leo81 täältä sivusta huikkaa, että Kirkonkrannissa ainakin käytiin eka antamassa se pissa näyte ja sitte odottelemaan vuoroa terkalle. =) Siitä luukusta vain tyrkkäät toiselle puolelle sen näytteen. Muistan kans akaa odotellessa miettineeni, että pitiköhän munkin mennä tuonne ensin... :D

No toisaalta voisin kyllä hypätä pinoon vaikka vähän epävarmoilla viikoilla ollaan. Paikkakuntaa en vielä paljasta , odotetaan hetkinen jos tästä jotain tulee, enää emme kuitenkaan seinäjoella asustele.

Leo81..........31.8..........3.lapsi...........29v

tarviiko muuta?

Eli 7+0 menossa, oksettaa, väsyttää paleltaa, jne. Jotta oireet ainakin pitää toiveet vielä korkealla, että masussa elämää olis. La saattaa vielä siirtyä eteenpäin, neuvola menee 30.8 mukaan, mutta pidän tuon laskurien antaman 31.8 la:n siihen asti kunnes selviää mikä oikea tilanne. Luultavasti oikeampi on 2-4.9 Voi kyllä olla, etteivät lähde muuttamaan tuollasella erolla, mutta kun lämpöjä mittaislin ja oviskivut bongasin niin kyllä todellisempi la sijoittuu syyskuun alkuun. Alkuraskauden ultraa en ole varannut, joskaan se nyt ei olis vielä myöhäistä. Pitää nyt vielä katsoa. Mä olen sellainen stressaaja, joten aika pitäis saada mahdollisimman pian.

Oletteko seinäjokiset tai lähiseutulaiset käyneet seinäjoen lääkäritalolla alkuraskauden ultrassa tai jossain muualla? Olisko joku jota suosittelisitte? Yritin katsoa tuota netti ajanvarausta, muttakun en oikein ketään noista tiedä, paitsi muutaman ja aikaisemmat kokemukset heistä synnytys/lapsivuodeaikana ei ole mitenkään ruusuiset...:kieh:.

Leo rv7+0
 
Pissajuttuja Niqulle, siis jos kirkonkranniin menet, niin sielä vessassa on tarralaput, kynä ja purkit pöntön vieressä. Nimi lappuun, lappu purkkiin ja urea purkkiin ja sit siitä luukusta. :D
Mä kans stressasin tuota aluksi. Mutta se onkin perin yksinkertaista. ;)
 
Ai niinhän se olikin, että siihen tarraan kirjoitettiin nimi. :D Mulla on jotenki haiku seinäjoen neuvolaan vaikka tää nykyinen on vielä testaamatta. Meillä oli aivan ihana neuvolatäti, joka ilmeisesti on ainakin ollut äippälomalla se jälkeen kun olen itse siellä käynyt. MEnetettiin kyllä mielettömän sympaattinen neuvolatäti tällä muutolla. Saattaahan tää nykyinenkin olla ihan yhtä mukava. :)

Mulla on kummassakin odotuksessa ollut hepatogestoosi ja suuri vaara sen uusimiselle. Eli siis maksa-arvot nousee loppupuolella odotusta. TOivotaan, että tää menee ilman nousuja. : /
 
Viimeksi muokattu:
Moi!

Vieläkö mahtuisi yksi uusi odottaja mukaan? :) Seinäjoella asutaan ja toinen olisi tulossa. LA olisi näillä näkymin 1.10., mutta voi vielä muuttuakin... Ovis tuli kierrossa tosi aikaisin, menkoista laskien viikkoja olisi vasta 3+0, mutta tikutin oviksen jo tosi varhaisilla kp:illä. Eli 3+5 oviksen mukaan. Raskaustesti antoi kuitenkin eilen kaksi tasavahvaa viivaa, joten kai tässä raskaana ollaan :)

Neuvolasta en osaa sanoa, mihin kuulutaan, kun muutto on todennäköisesti edessä. Esikoisen (12/08) aikaan asuttiin muualla, joten täkäläiset käytännöt ovat täysin vieraita. Vähän vielä jännittää, pysyykö pieni kyydissä, niin alussa kuitenkin vielä... Eikä oireitakaan ole ollut muita kuin pientä mahan nippailua. Esikoisesta oireet alkoivat tosi selvinä jo ennen plussaa.
 
Branwen tervetuloa mukaan =) Ja onnea raskaudesta =) Laitahan mulle yksärillä tietoja niin lisäilen sut tonne listalle =) Ja toivotaan parasta että uusi elämän alku pysyy mukana loppuun asti =)

Itse täällä edelleenkin yhdessä kasassa :/ Ens tiistaille sain ajan käynnistyksen arvioon, mutta jos paikat ei vielä tarpeeks kypsät niin ei vielä tehdä mitään.. Ite alan oleen kyllä ihan kypsä jo, et sais kyllä tulla ulos ja heti tää vauva :D

Sparkle ja Viuhti 40+5
 
Matti myöhäsenä paikalla :) LA on 29.5 eli yli puolen välin mennään jo :) Seinäjoella asustelen ja ekaa odotan vaikka ikää jo 32 vuotta. Rakenneultra oli viime viikolla ja möhkiksellä kaikki hyvin :) Satavarmaa ei uskaltanut kätilö sanua mutta veikkasi että rinsessa olisi tulossa :)

Olo on hyvä, välillä oli paljon harkkasupistelua, mutta nyt rauhoottunut. Potkutkin alkaneet tuntua jo, vaikkakin myöhäsessä vaiheessa, mutta istukka kuulemma etuseinässä.

Huomenna olisi taasen neuvola, kattotaan kelan lappuja jne :)

Mä kuulun jännittäjiin, siis pelko ollut kova moneen kertaan, vieläkin pelkään välillä kovaa :(( Mutta jaksan kuitenkin toivoa että kaikki menee hyvin loppuun asti :)

Kiva oli löytää tämmöinen poppoo missä saman suunnan tulevia äippejä paikalla :)

Terkuin: Katios + möhköfantti 22+2
 
Hei Niq Mulla on rakenneultra rv 21+3 ja esikoisesta oli 20+3. Mä kirjoittelen myös vaun foorumilla kesäkuisissa ja sielä on melkein kaikki jo ultras käyny(muita s-jokisia sielä ei oo). Mun mielestä siinä sairaalan omaski lappuses lukee että tehdään 18-22 viikoilla! Luulisin että se täti tarkoitti että pyritään tekemään rv 21 paikkeilla. En mä muuta selitystä keksi, aika kummallista kyllä!? :confused:

En löytäny muuta mammajumppaa kuin sen ladylinen joogan. Kiitos vinkistä, täytyypä käydä kattomas kansalaisopiston sivuilta. :)

Päivi ja Pikkupoju 20+4

[/url]
 
NiQ
Paivi en mä ainakaan löytänyt tuolta kansalaisopistoltakaan mitään :( kyllä on tässä kylässä huono tarjonta mammaliikunnasta... Mä vaan niin suuresti ihmettelin sitä, ku muistan kans lukeneeni siitä lappusesta (jonka ilokseni oon jo hukannut :D) että se rakenneuä on viikoilla 18-22, mutta sille tädille kenen kanssa uutta aikaa katselin ei tullut kysymykseenkään että se olis alle tuon 21+0... ihme hommaa... :eek: kun olis taas omistanu vähä lyhyemmät piuhat niin olis kysynyt...

NiQ & Pena 16+0
 
Niq Mä katoin kans sen kansalaisopiston sivun ja en löytäny, voi tietysti olla että sitä ei ollu vielä lisätty siihen listaan jos se sun asiakaskin oli sanonut että on tulossa. Jos soittais ja kysyis...paitsi mun tuurilla sitä järjestetään viikolla ja vielä illalla(oon kaikki illat töissä).
Kaivoin sen sairaalan lapun esille ja mustaa valkoisella lukee;kaikille raskaanaoleville on tarjolla rakenneultraäänitutkimus raskausviikoilla 20-22. Mun työkaveri muuten just kävi ultrassa ja sillä oli viikot 22+1.

Päivi ja Pikkupoju 20+5
 
Huutelenpa taustalta.. :D

^Mä sain Jyväskylässä karmeet motkotukset kun jouduin aikaistaa esikoisesta rakenneultraa jo rv19+3, ei kuulemma noilla viikoilla välttämättä vielä kaikki tärkeet jutut näy, sillä se käytäntö on useimmiten että se ultra pyritään tekemään vasta rv20 jälkeen... :)

Seinäjoella käymisestä ei (vielä), ole kokemusta.. ;)
 
Ultrista aloin ihmettelemään minäkin, kun soittelin ekan neuvolan :) Sanoi terkkari, että jo neuvolassa ultrataan? Unohtui sitten kysyä, että onko se miten hyvä laite? Eka neuvola kun on jo 6+5, että noinkohan sillä näkyy mitään...:confused:

Mammaliikunnasta Minäkin olisin kiinnostunut, mutta en ole löytänyt mitään :( Esikoisen aikaan oli kansalaisopistolla tosiaan jotkut juuri synnyttäneiden ja vielä mahakkaiden ryhmät, mutta en huomannut niitäkään tänä vuonna. Mistähän sitä sitten vielä yrittäisi... Jonkun seuran kautta? MLL?

Branwen ja beta 5+2
 
Hei Branwen
Se on terveyskeskuksen vanha laite, en tiedä kuinka vanha, oli ainakin jo silloin kun esikoista on ultrattu 2007. Kyllä sillä sydämensyke näkyy. Mulla ainakin näkyi hyvin syke kun olin 8+5 ekalla neuvolakäynnillä, mutta muuta ei sitte oikeastaan näkynyt. Mulla oli kyllä taaksepäin kallistunut kohtu, täti joutu aika kovaa painamaan mahan päältä että sai katottua.

Katoin MLL sivuilta seinäjoen paikallisyhdistykseltä ja ei sielä ainakaan ollut kuin lasten liikuntaryhmiä ja miehille joku sählyjuttu! :(

Oletteko tai aijotteko osallistua siihen fysioterapeuttien järjestämään äitiysvalmennukseen?? Mä ajattelin ainakin ekalla kerralla käydä kattomas minkälaista sielä on.

Päivi ja Pikkupoju 21+1
 
Oli joskus puhetta seinäjoen seudun odottavien äitien mamma jumpasta, tänään googlettelin urakalla koska järkytyin: mulle on tullu 6kg lisää... kuukaudessa.. :ashamed: no onneks mulla tippu alussa painoa ja tuo 6kg on ainut joka on nyt plussan puoella.. niin no ei tuokaan hyvä ole!! :D pitää siis alkaa kattomaan syötäviä ja liikkumisia.

mutta siis:
Seinäjoen uimahalli
klo 16.45–17.15 avoin Vesijumppa odottaville äideille (max20)
Avoimissa vesiliikuntaryhmissä kertamaksu + lisäksi normaali uimahallimaksu
kertamaksu oli 1€/mamma jumppa sekä uimamaksu 5€ / opiskelijat 2,5€
 
tänään oli rakenne ultra ja pikkusella oli kaikki hyvin, vastasi päivälleen mitoillaan viikkoja.
Oikea malli käyrä vauva: jalat pidettiin koko puolituntisen aikana visusti ristissä, joten sukupuoli jäi nyt yllätykseksi. :)

mmilia ja masa 21+4
 
Nopeesti vaan tulin kertomaan synnytyksestä tarkemmin. Yliaikaiskontrollista 25.1 jäin osastolle. Silloin aloiteltiin käynnistelemään pienillä pillerin murusilla (cytotec) ja vedet meni sit seuraavana yönä. Muuten edistystä ei pahemmin tapahtunu kolmeen päivään, paitsi et kohdunkaula katos. Perjantaina 28.1. lalettiin sitten heti aamusta yheksän aikaan tipalla käynnistää ja illalla 18.59 syntyi meille poika, 3450g ja 51,2 cm
Synnytys oli raskas, imukupilla jouduttiin auttamaan ja ponnistus kesti 1,5h ja mä luulin että kuolen. Muru oli kerenny kakata lapsiveteen ja lisäksi napanuora oli kiertynyt kaulan ympäri, mistä seurasi sydänäänilaskuja synnytyksen aikana. Kun lapsi syntyi ei hän hengittänyt, oli sininen ja muutenki tosi huonossa kunnossa ja se vietiin heti lisähapelle. Pian siitä kuitenkin tokeni. Kuitenkin jäykisteli jotenkin virvoittelun aikana jonka takia joutui lastenosastolle keskolaan. Siellä sitten tarkkailtiin hengitystä, sydänääniä ja happisaturatiota tän viikon keskiviikkoon asti ja tehtiin kaikenmaailman testejä. Synnytksen jälkeen tehtiin pään ultraääni ja aivoista löyty jotain muutoksia. Tämä ja raskausaikana havaittu munuaismuutos ultrattiin sitten maanantaina ja kaikki oli hyvin. Lisäksi aivoista otettiin sähkökäyrä joka myöskin hyvä. Tiistaina sain pitää poikaa vierelläni synnäriosastolla päivän ajan ja keskiviikko iltana sain hänet lopullisesti viereeni.

Että näin meillä =)

Sparkle ja Jesse-muru :heart:
 
Heippa!

Mäkin päätin tänne kirjotella. Esikoista oottelen ja alussa kyllä vasta ollaan. 5.10 olis laskettuaika. Innolla oottelen ekaa neuvolaa, että näkis jos se sydän siellä löis. Ja ultraa tietysti vielä enemmän :) Seinäjoella asun ja juuri oon täyttänyt 21 vuotta.
 
Sparklelle onnittelut pienestä pojasta :flower:

NiQ vaihtuukohan mullakin neuvolantäti, kun mullahan on kans tähän asti ollu se Kaisu. Jotenkin muistelisin, että se olis sanonu silloin ku soittelin ekaa aikaa, että on jonkun sijainen. Millä asueella te asutte? Me asutaan kivistössä, mutta silloin kun ekaa aikaa varasin niin kasperissa.
 
Onnittelut Sparkle pojasta :flower: :)

Oma eka neuvola on huomenna, tuolle Koskelle olisi tarkoitus mennä. Kiva kuulla, että on mukava tapaus :) Mites mutten Seinäjoella on tapana noiden pissanäytteiden kanssa? Esikoisen sain Helsingissä ja siellä piti käydä ennen vastaanottoa vessassa ja itse katsoa tikulla tulokset. Ne sitten vaan kerrottiin terkkarille. Millainen tapa täällä on? En tajunnut aikaa varatessa kysyä ja nyt en enää ehdi :) Ja pitääkö ultratessa olla rakko täynnä? :ashamed:

Branwen ja Silmu 6+4
 

Yhteistyössä