Pikkupoika kuoli Bodomin-Oittaan uimarannalla

  • Viestiketjun aloittaja :´(
  • Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
& veelle kuten aikuisellekin voi käydä niin, että saakin esim. pahan suonenvedon, hätääntyy, vetää vettä henkeensä ja hukkuu.

Jos aikuinen valvoo hän nä¨kee, että joku on vialla.
Näinhän se on mutta joidenkin on niin vaikea hyväksyä sitä että vanhemmat tosiaan vahtii lapsiaan uimarannalla:(
Ai jaa. Mua ei ainakaan haittaa yhtään, jos joku vahtii tauotta vaikka 16-vuotiastaan uimarannalla. Se on hänen asiansa. Mutta kovasti jotkut ovat ottaneet asiakseen todistaa, että alle kouluikäinen ei voi olla hyvä uimari, vaan sen vieressä on ihan pakko olla koko ajan, vaikka eivät ole edes nähneet ko. lasta vedessä.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja ev:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
3v ei ui hyvin vaikka pysyisi pinnalla, ei myöskään 6v. Uimataitoinen ihminen pystyessään uimaan 200 metriä. Uimataito ei siis ole yhtä kuin se, että sutii koiraa ja pysyy pinnalla. Lasten kyky jaksaa uida yhtäjaksoisesti ei alta kouluikäisenä voi olla kovin hyvä.

Itsellä vanhin on 6v enkä päästä hetkeksikään silmistä vedessä.
6 v voi ihan hyvin uida sen 200 metriä, jos on pienestä lähtien käytetty uimassa. Mulla on 2 lasta kyennyt tuohon 7-vuotiaana, ja silti eivät ole olleet nuorimpia siihen pystyneitä.
Juuh...Nuo ui jo 3-4 v iässä ison maauimalan altaan moneen kertaan päästä päähän, hyppivät päädystä ja sukeltelivat. Eivätkä todellakaan ui enää koiraa :D, he kroolaavat.

Viime kesänä olin rannalla samaan aikaan 2½-vuotiaan tytön vanhempien kanssa, ja ko. tyttö ui tosi sujuvasti jo. Ei kaikki lapset ole samalla tasolla uimataidon suhteen edes alle kouluiässä!
& veelle kuten aikuisellekin voi käydä niin, että saakin esim. pahan suonenvedon, hätääntyy, vetää vettä henkeensä ja hukkuu.

Jos aikuinen valvoo hän nä¨kee, että joku on vialla.
Näinhän se on mutta joidenkin on niin vaikea hyväksyä sitä että vanhemmat tosiaan vahtii lapsiaan uimarannalla:(
Niin no jos aikuinen valvoo, niin sitä näkee myös tämän pään painumisen veden alle varmemmin ja siinä pelastaa jo paljon. olkoon syynä suonenveto tai veden hörppääminen väärään kurkkuun. Ei se ainakaan valvomatta tai puoliksi lörpötellessä rannalla parane, luottamalla siihen, että kyllähän uimataitoinen osaa uida.

Mä en todellakaan usko siihen , että kaikki äidit vahtii lapsia tosi huolella. Koska mitä minä olen yleisillä rannoilla nähnyt, on meno melko huoletonta . Kyllä mä uskon, että hyvinkin vahdittu oi joskus hukkua, mutta kyllä riskialttiimpia ovat kiistämättä ne ei vahditut.

Eikä mun mielestä ole mitään fiksuutta kilpailla siitä miten rento äiti osaa olla ja kuinka luottavainen on 6 vuotiaansa kanssa rannallla. Ihan kun se olisi jotenkin tosi sairasta, ettei ssitä toiset todellakaan ole vielä 10 vanhankaan kanssa turhan luottavainen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aava-Maria:
Kyllä mä vahdin joka sekuntti mun jokaista neljää lastani uimassa ja pidän tiukan kurin siitä kuinka syvälle kukin saa mennä ja kuten tuolla harmaana jo kerroinkin niin mun 10v ei pääse ilman aikuista uimaan. Ylihysteerinen? Kyllä ja aiheesta!!
Taitava olet. Minun katseeni pystyy kohdistumaan vain yhteen lapseen kerrallaan.
 
Vieras
Yleensä vanhemmat valvoo, ja jos lapsi osaa kunnolla uida, ei se valvonta valitettavasti ole sitä herkeämätöntä silmät kiinni lapsessa valvontaa, vanhemmilla voi olla mukana myösksin lapsia joita ei voi laskea veteen ollenkaan ilman valvontaa, kaikkea vaaraa ei voi vaan estää..vai pitäiskö laskea esim. puolvuotias konttaamaan sinne veteen ja taatusti hukkumaan vai vahtia 10-vuotiasta UIMATAITOISTA lasta?
 
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Alkuperäinen kirjoittaja Aava-Maria:
Kyllä mä vahdin joka sekuntti mun jokaista neljää lastani uimassa ja pidän tiukan kurin siitä kuinka syvälle kukin saa mennä ja kuten tuolla harmaana jo kerroinkin niin mun 10v ei pääse ilman aikuista uimaan. Ylihysteerinen? Kyllä ja aiheesta!!
Taitava olet. Minun katseeni pystyy kohdistumaan vain yhteen lapseen kerrallaan.
Täällä päin on tod.näköisesti hippasen vähemmän väkeä montuilla kuin jossain isompien kaupunkien yleisillä rannoilla,ainakaan meidän kanssa samalla montulla ei 10 henkee enempää oo yhtäaikaa uijia ollut koko kesänä, joten ihan heleposti on saanu vahdittua!!
 
vieras
Näissä keskusteluissa paasataan aina miten "Ei minun JarkkoMatildaa tarvitse vahtia, kun se on NIIN hyvä uimari".
Ei käsitetä ollenkaan, että siellä on muitakin vaaranpaikkoja siellä rannalla!

Vaikka oma kullinnuppu olisi miten hyväkäytöksinen, joku muu ei välttämättä ole.
Joku kiusankappale voi alkaa painaa päätä veden alle tai muuta älyvapaata, ei siinä paljon uimataito auta.

Siksi minä vahdin edelleen sitä 10 vuotiasta siellä uimarannalla. Ei saa keskenään lähteä kavereiden kanssa uimaan.
 
Voi jumaliste mitä hoopoja ja jeesustelijoita täällä taas riittää. Nämä tyypit, jotka keuhkoaa "lasta pitää valvoa jatkuvasti.." Niin minkä ikäinen on sitten riittävän vanha? Tajuattako, että ihmisiä hukkuu kaiken ikäisenä? Ystäväni hukkui 17-vuotiaana, oliko vanhemmat siis vastuuttomia vetelyksiä, kun eivät olleet käsipuolessa kiinni?

Kertokaa vielä, missä se raja menee? Jos en päästä lastani uimaan nyt hänen ollessa 11-v ilman että roikun uikkarissa kiinni, niin milloin on se ikä kun voin päästää? Vuoden kuluttua? 14-vuotiaana? (samaan järveen hukkui viime vuonna 14-vuotias BTW) jne.

Tyttöni oppi uimaan 3-vuotiaana ja 4 1/2 vuotiaana suoritti puolueettoman uimavalvojan läsnäollessa 200m uinnin aikuisten altaassa. On harrastanut uintia 7 vuotta ja en todellakaan vahdi silmä kovana häntä rannalla. Samalla logiikalla en voisi päästää tyttöäni uintitreeneihin, kisamatkoista puhumattakaan.
 
poikia3
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ai jaa. Mua ei ainakaan haittaa yhtään, jos joku vahtii tauotta vaikka 16-vuotiastaan uimarannalla. Se on hänen asiansa. Mutta kovasti jotkut ovat ottaneet asiakseen todistaa, että alle kouluikäinen ei voi olla hyvä uimari, vaan sen vieressä on ihan pakko olla koko ajan, vaikka eivät ole edes nähneet ko. lasta vedessä.
Meillä toimitaan niin, että uimataitoinen saa olla napaan asti ulottuvassa vedessä yksin, sitten kun aikuinen kerkeää mukaan mennään syvemmälle, meillä kundit siis ehtii yleensä veteen ensin. Ja meillä vahditaan myös lapsia rannalta käsin välillä, koska nuo vesipedot olisivat siellä ties vaikka kuinka kauan. Oittaalla lapset voivat olla ihan matalassa vedessä, noin polven syvyisessä yksin, paitsi tuo 13 v. joka ui kilpaa, hän voi mennä syvemmällekin. Mutta häntäkin kyllä seuraan. Oittaa on poikkeus ihmismäärän ja samean veden vuoksi.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Voi jumaliste mitä hoopoja ja jeesustelijoita täällä taas riittää. Nämä tyypit, jotka keuhkoaa "lasta pitää valvoa jatkuvasti.." Niin minkä ikäinen on sitten riittävän vanha? Tajuattako, että ihmisiä hukkuu kaiken ikäisenä? Ystäväni hukkui 17-vuotiaana, oliko vanhemmat siis vastuuttomia vetelyksiä, kun eivät olleet käsipuolessa kiinni?

Kertokaa vielä, missä se raja menee? Jos en päästä lastani uimaan nyt hänen ollessa 11-v ilman että roikun uikkarissa kiinni, niin milloin on se ikä kun voin päästää? Vuoden kuluttua? 14-vuotiaana? (samaan järveen hukkui viime vuonna 14-vuotias BTW) jne.

Tyttöni oppi uimaan 3-vuotiaana ja 4 1/2 vuotiaana suoritti puolueettoman uimavalvojan läsnäollessa 200m uinnin aikuisten altaassa. On harrastanut uintia 7 vuotta ja en todellakaan vahdi silmä kovana häntä rannalla. Samalla logiikalla en voisi päästää tyttöäni uintitreeneihin, kisamatkoista puhumattakaan.
Joo, joo mutta kaikki lapset ei ole huippu-uimareita:( ja niitä pitää vahtia!
 
Alkuperäinen kirjoittaja Aava-Maria:
Alkuperäinen kirjoittaja hankey2:
Alkuperäinen kirjoittaja Aava-Maria:
Kyllä mä vahdin joka sekuntti mun jokaista neljää lastani uimassa ja pidän tiukan kurin siitä kuinka syvälle kukin saa mennä ja kuten tuolla harmaana jo kerroinkin niin mun 10v ei pääse ilman aikuista uimaan. Ylihysteerinen? Kyllä ja aiheesta!!
Taitava olet. Minun katseeni pystyy kohdistumaan vain yhteen lapseen kerrallaan.
Täällä päin on tod.näköisesti hippasen vähemmän väkeä montuilla kuin jossain isompien kaupunkien yleisillä rannoilla,ainakaan meidän kanssa samalla montulla ei 10 henkee enempää oo yhtäaikaa uijia ollut koko kesänä, joten ihan heleposti on saanu vahdittua!!
Ok, ehkä se on siitä kiinni. kauan kumminkin menee, ennenkuin löydän uimarannalta omani. katse on enimmäkseen kiinni nuorimmaisessa. oikein kuumina päivinä ei tarvinnut kuin jalkoihinsa katsoa ja nuorinkin oli "kadoksissa" milloin hetken, milloin kauemmin.

 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Voi jumaliste mitä hoopoja ja jeesustelijoita täällä taas riittää. Nämä tyypit, jotka keuhkoaa "lasta pitää valvoa jatkuvasti.." Niin minkä ikäinen on sitten riittävän vanha? Tajuattako, että ihmisiä hukkuu kaiken ikäisenä? Ystäväni hukkui 17-vuotiaana, oliko vanhemmat siis vastuuttomia vetelyksiä, kun eivät olleet käsipuolessa kiinni?

Kertokaa vielä, missä se raja menee? Jos en päästä lastani uimaan nyt hänen ollessa 11-v ilman että roikun uikkarissa kiinni, niin milloin on se ikä kun voin päästää? Vuoden kuluttua? 14-vuotiaana? (samaan järveen hukkui viime vuonna 14-vuotias BTW) jne.

Tyttöni oppi uimaan 3-vuotiaana ja 4 1/2 vuotiaana suoritti puolueettoman uimavalvojan läsnäollessa 200m uinnin aikuisten altaassa. On harrastanut uintia 7 vuotta ja en todellakaan vahdi silmä kovana häntä rannalla. Samalla logiikalla en voisi päästää tyttöäni uintitreeneihin, kisamatkoista puhumattakaan.
Joo, joo mutta kaikki lapset ei ole huippu-uimareita:( ja niitä pitää vahtia!
no mistähän sä tiedät, ettei tää poika ollut?
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Voi jumaliste mitä hoopoja ja jeesustelijoita täällä taas riittää. Nämä tyypit, jotka keuhkoaa "lasta pitää valvoa jatkuvasti.." Niin minkä ikäinen on sitten riittävän vanha? Tajuattako, että ihmisiä hukkuu kaiken ikäisenä? Ystäväni hukkui 17-vuotiaana, oliko vanhemmat siis vastuuttomia vetelyksiä, kun eivät olleet käsipuolessa kiinni?

Kertokaa vielä, missä se raja menee? Jos en päästä lastani uimaan nyt hänen ollessa 11-v ilman että roikun uikkarissa kiinni, niin milloin on se ikä kun voin päästää? Vuoden kuluttua? 14-vuotiaana? (samaan järveen hukkui viime vuonna 14-vuotias BTW) jne.

Tyttöni oppi uimaan 3-vuotiaana ja 4 1/2 vuotiaana suoritti puolueettoman uimavalvojan läsnäollessa 200m uinnin aikuisten altaassa. On harrastanut uintia 7 vuotta ja en todellakaan vahdi silmä kovana häntä rannalla. Samalla logiikalla en voisi päästää tyttöäni uintitreeneihin, kisamatkoista puhumattakaan.
No mä en koe olevani jeesustelija yhtään. Jos kommentoin aiheeseen, että "ei kukaan voi vahtia lastaan kokoajan" vastalauseena että voinpas, kun minä voin :D Jos joku tuosta sitten syyllistyy on ihan omaaa herkkänahkaisuuttaan. Mä en kuitenkaan muita syyttele ja tuomitse ja tiedän että ihmisiä on luonteeltaan monenlaista. Mulla ei pää kestä kahta sekunttia etten näe lasta vedessä, joten kyllä mä voin väittää, että mä vahdin lastani aivan varmasti kokoajan. Ihan eriasia vahtiiko muut.
 
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Voi jumaliste mitä hoopoja ja jeesustelijoita täällä taas riittää. Nämä tyypit, jotka keuhkoaa "lasta pitää valvoa jatkuvasti.." Niin minkä ikäinen on sitten riittävän vanha? Tajuattako, että ihmisiä hukkuu kaiken ikäisenä? Ystäväni hukkui 17-vuotiaana, oliko vanhemmat siis vastuuttomia vetelyksiä, kun eivät olleet käsipuolessa kiinni?

Kertokaa vielä, missä se raja menee? Jos en päästä lastani uimaan nyt hänen ollessa 11-v ilman että roikun uikkarissa kiinni, niin milloin on se ikä kun voin päästää? Vuoden kuluttua? 14-vuotiaana? (samaan järveen hukkui viime vuonna 14-vuotias BTW) jne.

Tyttöni oppi uimaan 3-vuotiaana ja 4 1/2 vuotiaana suoritti puolueettoman uimavalvojan läsnäollessa 200m uinnin aikuisten altaassa. On harrastanut uintia 7 vuotta ja en todellakaan vahdi silmä kovana häntä rannalla. Samalla logiikalla en voisi päästää tyttöäni uintitreeneihin, kisamatkoista puhumattakaan.
No mä en koe olevani jeesustelija yhtään. Jos kommentoin aiheeseen, että "ei kukaan voi vahtia lastaan kokoajan" vastalauseena että voinpas, kun minä voin :D Jos joku tuosta sitten syyllistyy on ihan omaaa herkkänahkaisuuttaan. Mä en kuitenkaan muita syyttele ja tuomitse ja tiedän että ihmisiä on luonteeltaan monenlaista. Mulla ei pää kestä kahta sekunttia etten näe lasta vedessä, joten kyllä mä voin väittää, että mä vahdin lastani aivan varmasti kokoajan. Ihan eriasia vahtiiko muut.
No kerrotko sitten, minkä ikäisen vahtimisen voi lopettaa?
 
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Joo, joo mutta kaikki lapset ei ole huippu-uimareita:( ja niitä pitää vahtia!
no mistähän sä tiedät, ettei tää poika ollut?
No eiköhän sen nyt realmerkku sano järkikin ettei huippu-uimaria tarvitse silmä kovana vahtia, turha sitä nyt on ruveta tällaisessa ketjussa viisastelemaan.
 
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Alkuperäinen kirjoittaja realmerkku78:
Tyttöni oppi uimaan 3-vuotiaana ja 4 1/2 vuotiaana suoritti puolueettoman uimavalvojan läsnäollessa 200m uinnin aikuisten altaassa.
Kai tiedät, ettei hän siltikään ole ollut uimataitoinen alle kouluiässä? :LOL:
Kuka niin väittää? Mä en ainakaan ja taatusti uskon ja tiedän, että on uimataitoisia pieniäkin paljon. Siltikään en heihin luota. kyllä mä vahdin aikuista miestäkin salaa vaikka on uimataitoinen, jos on vedessä :D Tosin en herkiämättä, mutta silmät suuntaa sinne vähän väliä. Sama olisi teini-ikäisen lapsen kanssa tai ystävän kanssa. Pidetään toinen toisesta huolta. Varmasti olen ylisuojelevainen, mutta sellainen olen.
 

Yhteistyössä