Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja poikia3:
Edelleen, jos se lapsi saa sukeltaa, ja näkyvyyttä veden alle on alle 20 cm, lapsi voi hukkua, etkä pysty lasta pelastamaan. Niin oli tänään Oittaalla, jossa seisoin vieressä, kun 5 v sukelsi, ja todella sydäntä kylmäsi välillä. Mutta tuo poika on sukeltanut jo 3-vuotiaasta uimalla kaulan syvyisestä vedestä, joten piti poikaan luottaa - kuulostaisi todella omituiselta jos kieltäisin tätä sukeltamasta ja leikkimästä vedessä.
Ainakin meidän rannalla on vedenpohjaan näköisyys huippuhyvä. kun vettä on polviin, pohjan näkee selvästi ja kun vettä on mun vyötäröön. Pohjalla liikkuvan ihmisen näkee selvästi. Siis ihan oikeasti, jos lapsi sukeltaa niin kuin on rajat asetettu rantaa kohti ja itse olet vedessä vieressä parin metrin säteellä ja huomaat ettei lapsi nouse pintaan. Aivan varmasti siinä parin metrin säteellä jokainen uimataitoinen aikuinen lapsensa havaitsee.
Sä puhut nyt todellakin omasta rannastasi. Minä puhun Oittaan uimarannasta, missä olen seissyt tänään 20 senttimetrin päässä 5-vuotiaasta pellavapäästäni, joka sukelsi suoraan alaspäin. 20 senttiä veden alla, pojasta ei erottunut pellavapäätä, eikä vartaloakaan, ei yhtään mitään. 2 metriä tuolla matkalla on aivan liian paljon, kun se 20 senttiäkin oli.
Minulla lapset sukeltavat leikkien, ei siis todellakaan rantaa kohti, vaan uimalasit päässä etsien aarteita, tai esim. sotaa leikkien toista piiloon sinne veteen. Ja vaikka sukeltaisi rantaakin kohden sitä voi sukeltaa 90 asteen kulmassa eri suuntiin, lasta voi etsiä ihan eri kohdasta, mihin tämä on sukeltamalla päätynyt.
Minulle on ehdottoman tärkeää, että vesi on paikka, jota ei pelätä ja siellä todellakin leikitään. Meillä on rajat mihin asti veteen saa mennä ennen kuin aikuinen ehtii perään, missä asti saa olla aikuisen kanssa, ja että uida pitää joko rantaan päin, tai rannan suuntaisesti, aikuisen kanssa saa tehdä myös lenkin syvemmälle.
Meillä rannalla hypitään pommihyppyjä, pyöritetään lapsia käsistä, hypitään aaltoihin, vedestä todella nautitaan. Ja säännöt ovat samat joka rannalla, 5 v menisi vain sekaisin, jos yhdellä rannalla ei voisi sukellella samoin kuin toisaalla.
Tuo Oittaa on ranta, jossa minä olen aivan kiinni siinä 5 v:ssä, jossa 8 v:tä vahditaan myös tarkasti, ja jossa myös 13-vuotiaan uimista seuraan. Sen vuoksi, että vesi on todella sameaa, ja myös sen vuoksi, että siellä on yleensä lämpimään aikaan valtavasti ihmisiä, alkukesästä ja myöhemmin syksyllä, jo elokuussa itseasiassa paikka on ihan toisenlainen