Pikkupoika kuoli Bodomin-Oittaan uimarannalla

• Viestiketjun aloittaja :´(
  • Ensimmäinen viesti
vieras
Alkuperäinen kirjoittaja niin:
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071812057927_uu.shtml

"Poika ei osannut uida, YLEENSÄ TUON IKÄISET EIVÄT VIELÄ OSAA"
"Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpitämättömyyttä pojan perheen puolelta," Immonen toteaa.

Siinä teille jotka jankutatte tuosta uimataidosta ja vanhempien välinpitämättömyydestä.
Ulkomaalaistaustainen poika oli rannalla äitinsä ja läheistensä kanssa. Nelivuotias meni veteen kahlaamaan ikätoverinsa kanssa perheen valvoessa heitä läheltä.

Poika asteli ilmeisesti liian pitkälle nopeasti syvenevällä rannalla ja hän vajosi pinnan alle. Kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille ja omaisille tämän katoamisesta.

- Pojan omaiset aloittivat välittömästi hänen etsinnät. Poika löytyi hyvin nopeasti vedestä, mutta sitä ei tiedetä kuinka kauan hän ehti olla vedessä. Toisen pikkulapsen reaktiosta on vaikea todentaa, kuinka nopeasti hän huomasi kaverinsa kadonneen, rikoskomisario Minna Immonen Länsi-Uudenmaan poliisista sanoo.

Elvytys ei auttanut

Pojan elvytys aloitettiin heti rannalla. Sitä jatkettiin siihen asti, kunnes pelastushenkilöstö saapui paikalle.

Pelastajat jatkoivat pojan elvyttämistä vielä noin puolen tunnin ajan, mutta se ei auttanut. Poika kuoli rannalle.

- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpitämättömyyttä pojan perheen puolelta, Immonen toteaa.

- Ranta on epätasainen ja se syvenee harppauksittain. Pienelle lapselle se on painajaismainen tilanne, jos töppönen ei kosketakaan pohjaan. Tiettävästi poika ei osannut uida, yleensä tuon ikäiset eivät vielä osaa.

Ei uimavalvojaa

Tapahtumahetkellä Oittaan uimarannalla oli paljon väkeä. Uimavalvoja ei kuitenkaan ollut enää paikalla, sillä valvojien työaika rannalla on kello 10-18.

Pojan kuolinsyy selvitetään. Sen myötä voi myös tarkentua se, kuinka kauan lapsi ehti olla vedenpinnan alla.

Pelastuslaitokselta tuli useampia yksiköitä rannalle. Myös pelastushelikopteri Medi-Heli oli paikalla.

-
"Ulkomaalaistaustainen poika oli rannalla äitinsä ja läheistensä kanssa. Nelivuotias meni veteen kahlaamaan ikätoverinsa kanssa perheen valvoessa heitä läheltä.

Poika asteli ilmeisesti liian pitkälle nopeasti syvenevällä rannalla ja hän vajosi pinnan alle. Kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille ja omaisille tämän katoamisesta."

Jos perhe valvoi heitä läheltä niin miten he eivät itse huomanneet, että poika vajosi vaan kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille?

Ei nyt ihan täsmää nuo kaksi asiaa...

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja -:
"Ulkomaalaistaustainen poika oli rannalla äitinsä ja läheistensä kanssa. Nelivuotias meni veteen kahlaamaan ikätoverinsa kanssa perheen valvoessa heitä läheltä.

Poika asteli ilmeisesti liian pitkälle nopeasti syvenevällä rannalla ja hän vajosi pinnan alle. Kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille ja omaisille tämän katoamisesta."

Jos perhe valvoi heitä läheltä niin miten he eivät itse huomanneet, että poika vajosi vaan kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille?

Ei nyt ihan täsmää nuo kaksi asiaa...
Niinpä!!

- Pojan omaiset aloittivat välittömästi hänen etsinnät. Poika löytyi hyvin nopeasti vedestä, mutta sitä ei tiedetä kuinka kauan hän ehti olla vedessä.] Toisen pikkulapsen reaktiosta on vaikea todentaa, kuinka nopeasti hän huomasi kaverinsa kadonneen

Näitä on todella surullista lukea! :(
Todella kamalaa tuo hukkuminen, pienten lasten kannalta, ja eikä aikuistenkaan hukkumiset mitenkään kivoja oo..:(

Mä itse olen aina pelännyt uimista, kun on paljon hukkumista ollut niin jotenkin sitä kattoo lapsia kun haukka rannalla.
Meidän nuorin on mennyt muutaman kerran todella syvälle, (johonkin kaulaan asti) ja oon itse kyllä koko ajan katsonut ja menin veteen housut jalassa.

juu kyllä itse aina tarkastan miten syvää on siinä kohdassa missä omat lapseni saavat olla, kahlaamassa ja leikkimässä.. onneksi rannalla millä käydään on lapsille laiturilla rajattu alue jossa todella matalaa. jos tiedän että vesi syvenee yhtäkkiä niin en jätä itsekseen veteen. ja kellukkeet tai uimarengas on mukana. koskaan kun ei voi olla liian varovainen! kyllä monesti vanhemmat luottavat liikaa tai eivät tarpeeksi vahdi lapsiaan.

vieras
05.07.2007 18:12, päivitetty 06.07. 19:19

Eilen 12-vuotias hukkui Espoossa

Eilen 12-vuotias tyttö hukkui Oittaan leirintäalueen uimarannalla torstaina puolenpäivän aikoihin. Hukkuneen tytön mukana uimassa ollut 14-vuotias sisko on edelleen kriittisessä tilassa.

Poliisin mukaan 14- ja 12-vuotiaat sisarukset löydettiin vedestä elottomina alle 20 metrin päässä rannasta.

Pelastuslaitoksen sukeltaja löysi nuoremman sisaruksen vasta noin tunnin etsintöjen jälkeen.

Molempia tapaturman uhreja yritettiin elvyttää paikan päällä. Heidät siirretiin ensihoidon jälkeen Helsingin Lastenklinikalle.

Suositulla uimarannalla oli tapahtuma-aikana paljon ihmisiä. Pitkällä uimarannalla oli päivystämässä yksi Espoon kaupungin rantavalvoja.

Tapahtumaa tutkitaan Espoon poliisin väkivaltarikosyksikössä.
STT-IS

http://www.iltasanomat.fi/uutiset/kotimaa/uutinen.asp?id=1398202

Muistatteko vielä tämän?

Hirveä tapaus. Eniten tässä on kyllä syyllinen rannan omistaja, lie sitten Espoon kaupunki vai kuka? Miten voi olla, että äkkisyvää ei oltu merkitty selvästi yleisellä uimarannalla? Yleisestihän syvän kohdalle tulee ne poijut kertomaan että sen edemmäs ei pikkulapsilla ole asiaa. Oliko tuolla ne poijut? Olen Oittaalla käynyt, mutta en rannasta mitään tiedä.

Tottakai 4-vuotiasta - tai isompaakin jos on uimataidoton - tulee vahtia koko ajan, mutta toisaalta vanhemmilla pitäisi kyllä olla lupa olettaa, että rannan omistaja merkkaa äkkisyvät.

ohhhoho
Alkuperäinen kirjoittaja Calma:
Hirveä tapaus. Eniten tässä on kyllä syyllinen rannan omistaja, lie sitten Espoon kaupunki vai kuka? Miten voi olla, että äkkisyvää ei oltu merkitty selvästi yleisellä uimarannalla? Yleisestihän syvän kohdalle tulee ne poijut kertomaan että sen edemmäs ei pikkulapsilla ole asiaa. Oliko tuolla ne poijut? Olen Oittaalla käynyt, mutta en rannasta mitään tiedä.

Tottakai 4-vuotiasta - tai isompaakin jos on uimataidoton - tulee vahtia koko ajan, mutta toisaalta vanhemmilla pitäisi kyllä olla lupa olettaa, että rannan omistaja merkkaa äkkisyvät.
4v ei tarvii olla kummonen monttu kun se on "äkkisyvä". turha tässä on alkaa verorahoista korvauksia alkaa kitisemään! huh huh..

Läheinen
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Uhreista nuorin, neljävuotias poika hukkui illansuussa Bodominjärvellä Oittaan uimarannalla Espoossa.

Medi-Helin pelastustyöntekijät elvyttivät kymmenvuotiasta poikaa noin puolen tunnin ajan tuloksetta. Onnettomuus tapahtui hieman ennen seitsemää illalla, jolloin rannalla oli vielä paljon uimareita ja auringonottajia.

HS

Päättäisivät jo nyt iän!
Oittaan uimarannalla tapahtui kaksi hukkumistapausta, toinen 4-vuotias poika ja toinen 10-vuotias! Tämä pieni, vasta elämänsä aloittanut 4-vuotias poika oli rakkaan ja läheisen ystäväni poika. Vaikka tapaus ei tietenkään ulkopuolisesta tunnu samalta kuin esim. minusta, niin sanonpahan sen että nauttikaa jokaisesta hetkestä, koskaan ei tiedä onko se viimeinen Ja kommentoin vielä tuota vahtimis-asiaa, mielestäni ei ole ikä-rajaa jolloinka vahtimisen voisi lopettaa, itse meinasin hukkua kylpylässä, ikää tuolloin 22v, aalto-altaassa olin ja keuhkoihin vedet, joku mies minut pelasti kun en enää pinnalle päässyt. Elämä todellakin voi päättyä milloin ja miten vain, ei ole itsestään selvyys herätä uuteen aamuun!
Ystäväni pojan muistoa kunnioittaen <3

vieras
Alkuperäinen kirjoittaja Läheinen:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Uhreista nuorin, neljävuotias poika hukkui illansuussa Bodominjärvellä Oittaan uimarannalla Espoossa.

Medi-Helin pelastustyöntekijät elvyttivät kymmenvuotiasta poikaa noin puolen tunnin ajan tuloksetta. Onnettomuus tapahtui hieman ennen seitsemää illalla, jolloin rannalla oli vielä paljon uimareita ja auringonottajia.

HS

Päättäisivät jo nyt iän!
Oittaan uimarannalla tapahtui kaksi hukkumistapausta, toinen 4-vuotias poika ja toinen 10-vuotias! Tämä pieni, vasta elämänsä aloittanut 4-vuotias poika oli rakkaan ja läheisen ystäväni poika. Vaikka tapaus ei tietenkään ulkopuolisesta tunnu samalta kuin esim. minusta, niin sanonpahan sen että nauttikaa jokaisesta hetkestä, koskaan ei tiedä onko se viimeinen Ja kommentoin vielä tuota vahtimis-asiaa, mielestäni ei ole ikä-rajaa jolloinka vahtimisen voisi lopettaa, itse meinasin hukkua kylpylässä, ikää tuolloin 22v, aalto-altaassa olin ja keuhkoihin vedet, joku mies minut pelasti kun en enää pinnalle päässyt. Elämä todellakin voi päättyä milloin ja miten vain, ei ole itsestään selvyys herätä uuteen aamuun!
Ystäväni pojan muistoa kunnioittaen <3

Tuo 10v korjattiin joka puolella 4 veeksi.

Kansainvälinen hengenpelastaja
Suruvalittelu sattuneen johdosta lapsen vanhemmille.

Jokaisella ihmisellä on kansalaisvelvollisuus auttaa hädässä olevaa. Ihmetykseni onkin suuri, jos kukaan järvessä ollut aikuinein ei tapausta huomannut.
Muutaman kerran olen itse tarttunut lapseen kädestä tai hypännyt altaaseen huomattuani pienen ihmisen hädissään räpiköivän ja välillä vettäkin jo haukanneen. Ollanko me suomalaiset vain liian varovaisia puuttumaan toisten asioihin, että väliinpitämättömyys kohdistuu jo lapsiinkin?
Ei ole paha, jos pienet haukut saa siitä hyvästä, että on koittanut olla avuksi:) Iselleni on muutaman kerran näin käynyt, mutta siltikkin seuraan valppaana mitä rannalla tapahtuu. Ehkäpä juuri tästä syystä en oikein pidäkkään yleisistä uimarannoista, ja mieluummin vietän aikaani saaristossa, jossa ei ole paljoakaan muita. Uidakkin saan aivain rauhassa, kun ei tarvitse koko ajan pelätä.
Joskin omat lapsenikin ovat osanneet järkyttää (saaristossa). Uimapatjalla seilasi 5,3 ja 2 vuotiaat n. ½ km. päässä rannasta ja tuuli kuljetti heitä kohti avomerta. Kaikilla oli tosin pelastusliivit päällään, mutta silti. Tuli varmasti uitua 500m. suomenennätys, kun sen huomasin. Meidän lapsilla oli aina pelastusliivit päällä, kun edes kahlasivat meressä. Sittemmin nuorimmalle lapselleni hommasin kelluntauimapuvun ja täytyy sanoa, että oli todella hyvä ostos;) Suosittelen kaikille uimataidottomille lämpimästi.
No nythän alan kohta jo kirjoitella kuin markkinoija konsanaan, mutta pointtini oli, että me aikuiset voisimme katsella hieman ympärillemme, missä sitten liikummekin, ja ottaa ne arvostelut vastaan hymyissäsuin. Itse olen kahden "tosin aikuisen" hengen pelastanut ja oma lapseni yhden. Nämä ovat kylläkin sattuneet ns. valvotulla uimarannalla. Ei rantavahditkaan ihan kaikkeen pysty, kykene, etenkin kun rannassa on satapäin muksuja. Tosin tämä Oittaan turma sattui semmoiseen aikaan, että valvonta oli jo loppunut.
Eli Espoon kaupunki ei ole millään lailla vastuussa taphtumasta.

Todella ikävää. Jaksamista kuitenkin vanhemmille.

Yhteistyössä