- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja v:
Alkuperäinen kirjoittaja 1n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Turha sun on mulle jeesustella. Mä tiedän toimivani oikein lasteni kanssa rannalla.

Joo, KOET. Totuus kuitenkin on, että säkin olet ihminen ja suakin voi se paarma tulla pistään selkään, joka saa sut vaistomaisesti huitomaan sitä hetken. Ja se hetki vain tarvitaan, että sun täydellisen ihmisen pilvilinnat romahtaa.

Se hetki ei tule, kun mun lapset on vedessä. Ei se oikeesti ole edes vaikee vahtia niitä siellä.

Vähänkö sä oot täydellinen, ei muuta voi sanoa. Varmaan se kyseinen äiti oli myös samaa mieltä - ettei ole vaikea vahtia yhtä lasta vedessä. Kävi kuitenkin ikävästi ja syytähän emme tiedä.

Jos se, että vahdin lapsiani vedessä KOKO ajan tekee musta täydellisen. Niin, kyllä mä siinä asiassa sit olen ja helvetin ylpee siitä. Mä tiedän, mitä pienille lapsille voi käydä vedessä ja siksi vahdin. En tuudittaudu ajatukseen ettei se vois mulle tapahtua. Lapsia on vaan vahdittava, ei auta keksiä tekosyitä.

Kuvitellaan, että sä astut siellä vedessä ison lasinsirun päälle ja tunnet hirveä kivun jalassa. Väitätkö, että sä et edes katso jalkaasi vaan tuijotat herkeämättä lastasi?

Jos väität niin valehtelet. Tuossa tilanteessa on ihan refleksi nostaa jalka ja katsoa mikä siihen kävi.

Ei se lapsi saa silti jäädä vahtimatta, vaikka tapahtus mitä. Se otetaan matkaan ja mennään rantaa, jos noin kävis. Mäpä kuvittelen: nostan jalan ja katson sitä. Menee 2 sekuntia ja senkin ajan mulla on tietoisuus siitä, että mun lapsi on siinä vieressä. Kummallista, jos sulla ei ole. Turha tätä on vääntää :)

Ja jos se lasi sojottaa siinä edelleen. Vaistomainen reaktio on nypätä se pois. Tähän menee ainakin 5 sekuntia koko tapahtumaan ja voin varmuudella väittää, että tämän 5 sekunnin aikana sä et sun lasta huomioi.

Siinä ajassa voi tapahtua mitä vaan.

Ja mä voin varmuudella väittää, että vartioin. Siinä ajassa ei lapsi multa katoa.
Haistahan sinä vaikka p...ka! Lyöt vaan lyötyä.

Jos täällä joku teksti on ollut epäasiallista niin se on sitten tämä viimeisin kommentti.
Sinä nyt et vaan löytänyt tästä sitä punaista lankaa, ainoastaan tuon pask-sanan, joka kertoo sinusta paljon. Tässä on nyt vain kysymys julkisesta lynkkaamisesta.

Kyllä se olet sinä joka et ole löytänyt sitä punaista lankaa ja sorrut haistatteluun kun hermostuksissasi et ajattele asiaa yhtään pidemmälle ja / tai toisten kannalta.

vanhempi/aikuinen aina uimataidottoman lapsen KANSSA vedessä kahlaamassa, AINA!
ei lapsia voi eikä kuulu antaa kahlata keskenään vedessä, varsinkaan äkkiä syvenevässä :(

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja uimavalvoja:
Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

Mä en silti koskaan oppinu kunnolla uimaan. Sain vaan kammon. Vihaan vettä...
Kauhee tapaus, voi vaan kuvitella miltä omaisista tuntuu :'(

Voin vain kuvitella, miten kamalalta tämä keskusteluketju tuntuu läheisistä. Enpä usko kuitenkaan, että lähiomaiset näitä nyt lukee.

Ei voi mitään.
Mua ei ainakaan haittaisi kirjoitukset jos noin kävisi.
Omaa huolimattomuuttahan tuossa mukana oli.

Mitenkähän nämä ihmiset, jotka ovat kilvan kivittämässä tuota äitiä, suhtautuisivat, jos kyseessä olisi heidän hyvä ystävänsä? Mentäisiinkö ja sanottaisiin äidille valitut sanat vai oltaisiinko enemmän empaattisia?

tuskin kukaan sanoisi kenellekään suoraan päin naamaa että toimit huonosti rannalla, oli se sitten ystävä tai tuntematon, täällä se on helppo kertoa mitä teki väärin

Minulla itselläni on reilu 5v ikäinen lapsi ja kyllä olen melko vapaasti antanut hänen lotrata rantavedessä - syvälläkin. Kun vaikuttaa siltä, että hän oppi nyt kesän aikana uimaan ja sukeltanut hän jo noin 3,5 v ikäisestä asti. Kellukkeita en hänellä käytä, ne eivät opeta uimista.

Alkuperäinen kirjoittaja hölmö:
tuskin kukaan sanoisi kenellekään suoraan päin naamaa että toimit huonosti rannalla, oli se sitten ystävä tai tuntematon, täällä se on helppo kertoa mitä teki väärin

No se nyt on päivänselvää kaikille mitä teki väärin....tässä nyt on vain kaksi koulukuntaa kinaamassa; ne joiden mielestä on olemassa kaikkivoipiavanhempia ja vähemmän kaikkivoipia saa lyödä kun makaavat maassa ja niitä, jotka ymmärtävät äidin virheet, mutta ymmärtävät myös, että ihmiset tekevät virheitä.

Alkuperäinen kirjoittaja *:
Ennen kuin opetatte uimaan, opettakaa sukeltamaan!!! Paljon näkee lapsia jotka ui mutta kun vettä menee naamalle, kakovat ja menevät paniikkiin.

Tämä pitää täysin paikkansa. Mun kesäkuussa 5v täyttänyt tyttö oli juuri kahden viikon uimakoulussa. Hän on tähän mennessä osannut "uida" ehkä noin 10-15m ilman kellukkeita.

Mutta se sukellus. Kun pää on joutunut pinnan alle on iskenyt paniikki ja se uintitaito on ollut siinä.

Tämä kahden viikon intensiivikurssi teki todella hyvää ja saldona:

Sukeltaminen ja pään veteen pistäminen sekä hyppiminen ovatkin kivoja asioita. Uintitaito kehittyi hurjasti, todistukseen tuli 25 m myyräuintia ja 50 m selällään.

Alkuperäinen kirjoittaja kaalimaan vartija:
Ei voi mitään.

Just joo.No toivottavasti et / emme koskaan saa tietää totuutta..

Sama se jos itseäni syyttäisin lopun elämääni niin saisi sen kirjoittajatkin tehdä.

Opitaan leikkien uimaan!

Torstai 12.7.2007 klo 00.52

Lapsia voi opettaa itsekin uimaan, kun osaa perusasiat. Tärkeintä vesitouhuissa on turvallisuus ja leikkimieli.

http://www.iltalehti.fi/perhe/200707116343687_pr.shtml

tuossa hyviä vinkkejä

Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

Voin vain kuvitella, miten kamalalta tämä keskusteluketju tuntuu läheisistä. Enpä usko kuitenkaan, että lähiomaiset näitä nyt lukee.

Ei voi mitään.
Nämä ihmiset sattuvat olemaan tuttaviani.

Ei voi mitään.

Voimia heille.

Ei voi mitään.

Voimia heille.
Kiitos

Alkuperäinen kirjoittaja Ryysyrannan rinsessa:
Meillä lapsia katsoo kokoajan 2 vanhempaa uimassa. Toisella vanhemmalla on kokoajan katse kiinni tytöissä, samalla seurataan muitakin lapsia siinä rannassa, jos mahdollista.

Voi että ku te ootte sitten hyviä ihmisiä! Onnittelut teille, teitä parempia ei olekkaan. Vahditte jopa muiden lapsia, kun heidän omat vanhemmat ovat tottakai siihen täysin kykenemättömiä. Sulla on varmaan joka ilta hyvä mieli painaa pää tyynyyn, kun saat ajatella sitä, kuinka mahtava, kaikkivoipa ja täydellinen äiti Sinä olet! :hug:

Alkuperäinen kirjoittaja polina:
Ja voihan se vahinko tapahtua niinkin, että sille valvovalle vanhemmalle sattuu jotain. Sydänkohtaus, aivoverenvuoto tms.

Toki tämä on ihan ääriesimerkki mutta silti.

4näidille ei satu sydänkohtausta eikä muutakaan vakavaa, koska hän vahtii AINA herkeämättä lapsiaan (neljää yhtä aikaa) rannalla.

Alkuperäinen kirjoittaja eleonoora:
Alkuperäinen kirjoittaja polina:
Ja voihan se vahinko tapahtua niinkin, että sille valvovalle vanhemmalle sattuu jotain. Sydänkohtaus, aivoverenvuoto tms.

Toki tämä on ihan ääriesimerkki mutta silti.

4näidille ei satu sydänkohtausta eikä muutakaan vakavaa, koska hän vahtii AINA herkeämättä lapsiaan (neljää yhtä aikaa) rannalla.

Näinpä. Surullista, jos joku kuvittelee olevansa erehtymätön äiti. Mitkähän paineet niille mukuloille sitten tulee?

Alkuperäinen kirjoittaja Vieras:
Niitä lapsia PITÄÄ valvoa herkeämättä vedessä ! Mitä pienempi sitä terkemmin ja todellakin 4v ON pieni. Järkyttävää välinpitämättömyyttä, ja kuinkas sitten kävikään :(

Sä olet julma, todella julma!

Mitä se muuta on, jos ei välinpitämättömyyttä? Lapsia ON vahdittava!

Eikä riitä pelkkä vahtiminen, vaan rantavesi pitäis myös aikuisten tarkistaa,
onko pienille sopiva. Siellähän oli tullut syvänteitä vastaan!!

Alkuperäinen kirjoittaja Rice:
Juurikin niin, mässäillään toisten surulla ja tuskalla. Kuka oikeasti olisi rannalla mennyt hysteerisesti huutavalle äidille saarnaa pitämään elvytyksen jälkeen. Helppoa kirjoittaa selän takana. Olisiko syyttely ja "näin minä olisin tehnyt, miksi sinä et näin tehnyt" -se mitä haluaisitte vanhemmat kohdatessanne nyt sanoa? Ajatelkaa tilanne omalle kohdallenne, oman laspen kuolema, ikuinen menettäminen. Olkaa ystävällisiä, antakaa jo olla, kiitos.

Kyse on siitä että mitä me kaikki voidaan tehdä näiden tapahtumien e s t ä m i s e k s i. Eli mietitään mitä voidaan tehdä, itse kukin.
Itselle tulee mieleen väkisinkin että olisi hyvä aikuisen m y ö s seistä siinä vedessä lapsen vierellä!!
Silloin vajoaminen huomataan välittömästi, aikuinen voi tarkistaa järvenpohjan.
Tänään juuri olen seissyt sukulaislasten vieressä vedessä juuri siksi,
turvallisuustoimenpiteenä, nyt ei kukaan vajonnut, mutta jos olisi jotain tapahtunut, olisin välittömästi nähnyt ja toiminut.

Alkuperäinen kirjoittaja niin vältettävissä:
Noh jaksamatta ketjua lukea, ni uimataidottoman 4v:n kanssa käydään uimassa niin, että AIKUINEN SEISOO VIERESSÄ VEDESSÄ koko ajan. Eikä esim. "vahdi" rannalta. Ja kellukkeet tietty myös.

Näin tehdään.

Juurikin niin, mässäillään toisten surulla ja tuskalla. Kuka oikeasti olisi rannalla mennyt hysteerisesti huutavalle äidille saarnaa pitämään elvytyksen jälkeen. Helppoa kirjoittaa selän takana. Olisiko syyttely ja "näin minä olisin tehnyt, miksi sinä et näin tehnyt" -se mitä haluaisitte vanhemmat kohdatessanne nyt sanoa? Ajatelkaa tilanne omalle kohdallenne, oman laspen kuolema, ikuinen menettäminen. Olkaa ystävällisiä, antakaa jo olla, kiitos.

Eihän noin kukaan olekaan sanonut että olisi tehnyt.

Mua saisi ainakin syyttää täälläkin jos jättäisin lapsen hetkeksikään ilman valvontaa.
Ja tässä tapauksessa kyseessä vielä uimataidoton lapsi

Niin, ei varmasti olisikaan, mutta täällä muille ihmisille saa haukkua edesvastuuttomaksi ja huonoksi vanhemmaksi. Se on käsittämättömän julmaa tuollaisen tapahtuman jälkeen.

Alkuperäinen kirjoittaja g:

Kyse on siitä että mitä me kaikki voidaan tehdä näiden tapahtumien e s t ä m i s e k s i. Eli mietitään mitä voidaan tehdä, itse kukin.
Itselle tulee mieleen väkisinkin että olisi hyvä aikuisen m y ö s seistä siinä vedessä lapsen vierellä!!
Silloin vajoaminen huomataan välittömästi, aikuinen voi tarkistaa järvenpohjan.
Tänään juuri olen seissyt sukulaislasten vieressä vedessä juuri siksi,
turvallisuustoimenpiteenä, nyt ei kukaan vajonnut, mutta jos olisi jotain tapahtunut, olisin välittömästi nähnyt ja toiminut.

Jos kyse on siitä, että täällä yhdessä mietitään mtä voitaisiin tehdä vastaavien tilanteiden estämiseksi, pitäisin sitä ehdottoman positiivisena keskusteluna. Se sijaan en pysty ymmärtämään tässä keskustelussa niiden henkilöiden pääkoppaa, jotka syyttävät ja syyllistävät vanhempia.