- Kyseessä on hyvin valitettava hukkumisonnettomuus. Meillä ei ole mitään syytä epäillä minkäänlaista rikosta asiassa tai välinpit

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vieras
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Noista kellukeista.... Eihän TIETENKÄÄN mitään hengenpelastajia ole, MUTTA kyllä ne vaan pinnalla pitää.

Meidän 3veellä on aina käsivarsikellukkeet kun ollaan uimassa. Hän hyppii laiturin päästä missä on pari metriä syvää, menee uppeluksiin, tulee pintaan ja ui tikkaisiin kiinni. Eikä missään tapauksessa osaa uida ilman niitä!
Ja TIETTY me ollaan siinä laiturilla/vedessä hänen kanssaan kun sitä tekee.

Olen ymmärtänyt, että Oittaan ranta on aika hankala lapsen kanssa. Syvenee äkkiä ja kuten joku kirjoittikin, rannalla on usein paljon ihmisiä. Luulen, että lähes kaikki vanhemmat ymmärtävät veden vaaran ja ottavat sen tosissaan. Mutta aina voi sattua ikäviä asioita. Pieni jalka lipeää, lapsi kaatuu ja vanhempi ei hetkeen huomaa, että näin on käynyt. Tuloksena pahimmassa tapauksessa hukkunut lapsi :(

Pieni tarvitsee tietenkin jatkuvaa valvontaa rannalla, kuten myös isompi lapsi jonka uimataito ei vielä ole riittävä. Itse olemme päässeet taaperon kanssa uimaan vasta tänä kesänä ja minä tai mies seisomme koko ajan noin 10 cm päässä lapsesta. Olen kuitenkin kiinnittänyt huomiota, että aika pienetkin lapset saattavat leikkiä rantavedessä yksin tai kavereiden kanssa. Vahinko käy niin nopeasti, ettei tällaisissa asioissa kannata ottaa riskiä.

Alkuperäinen kirjoittaja 1n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Alkuperäinen kirjoittaja 4n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja ohis:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Turha sun on mulle jeesustella. Mä tiedän toimivani oikein lasteni kanssa rannalla.

Joo, KOET. Totuus kuitenkin on, että säkin olet ihminen ja suakin voi se paarma tulla pistään selkään, joka saa sut vaistomaisesti huitomaan sitä hetken. Ja se hetki vain tarvitaan, että sun täydellisen ihmisen pilvilinnat romahtaa.

Se hetki ei tule, kun mun lapset on vedessä. Ei se oikeesti ole edes vaikee vahtia niitä siellä.

Vähänkö sä oot täydellinen, ei muuta voi sanoa. Varmaan se kyseinen äiti oli myös samaa mieltä - ettei ole vaikea vahtia yhtä lasta vedessä. Kävi kuitenkin ikävästi ja syytähän emme tiedä.

Jos se, että vahdin lapsiani vedessä KOKO ajan tekee musta täydellisen. Niin, kyllä mä siinä asiassa sit olen ja helvetin ylpee siitä. Mä tiedän, mitä pienille lapsille voi käydä vedessä ja siksi vahdin. En tuudittaudu ajatukseen ettei se vois mulle tapahtua. Lapsia on vaan vahdittava, ei auta keksiä tekosyitä.

Kuvitellaan, että sä astut siellä vedessä ison lasinsirun päälle ja tunnet hirveä kivun jalassa. Väitätkö, että sä et edes katso jalkaasi vaan tuijotat herkeämättä lastasi?

Jos väität niin valehtelet. Tuossa tilanteessa on ihan refleksi nostaa jalka ja katsoa mikä siihen kävi.

Ei se lapsi saa silti jäädä vahtimatta, vaikka tapahtus mitä. Se otetaan matkaan ja mennään rantaa, jos noin kävis. Mäpä kuvittelen: nostan jalan ja katson sitä. Menee 2 sekuntia ja senkin ajan mulla on tietoisuus siitä, että mun lapsi on siinä vieressä. Kummallista, jos sulla ei ole. Turha tätä on vääntää :)

Ja jos se lasi sojottaa siinä edelleen. Vaistomainen reaktio on nypätä se pois. Tähän menee ainakin 5 sekuntia koko tapahtumaan ja voin varmuudella väittää, että tämän 5 sekunnin aikana sä et sun lasta huomioi.

Siinä ajassa voi tapahtua mitä vaan.

Ja mä voin varmuudella väittää, että vartioin. Siinä ajassa ei lapsi multa katoa.
Haistahan sinä vaikka p...ka! Lyöt vaan lyötyä.

Jos täällä joku teksti on ollut epäasiallista niin se on sitten tämä viimeisin kommentti.
Sinä nyt et vaan löytänyt tästä sitä punaista lankaa, ainoastaan tuon pask-sanan, joka kertoo sinusta paljon. Tässä on nyt vain kysymys julkisesta lynkkaamisesta.

Meitä muuten vauvauinnissa varoitettiin siitä, että kellukkeet antavat vanhemmille helposti väärän turvallisuuden tunteen. Kelluke voi irrota ja varsinkin jos lapsi hyppää veteen, niin kelluke voi lähteä pois paikaltaan. Ja jos ostatte pelastusliivejä lapselle, niin tarkastakaa kuinka ne toimivat. Monet niistä eivät käännä lasta oikeinpäin! Vauvauinnissa suosittelivat ostamaan liivit, pukemaan ne lapselle ja pudottamaan lapsi liiveineen päivineen veteen, jotta näkee kuinka käy.

Semmosta sattuu. :(

Pikkuveli on kerran pienempänä joutunu tilanteeseen että vesi olikin hieman syvempää ku ois hyvä... Mut sai räpiköityä matalampaan veteen. Tais jonkinlaista uimataitoa olla mutta ei ollenkaan kunnollista. Siitä tilanteesta on sattunu tulemaan valokuvakin.

- Ranta on epätasainen ja se syvenee harppauksittain. Pienelle lapselle se on painajaismainen tilanne, jos töppönen ei kosketakaan pohjaan. Tiettävästi poika ei osannut uida, yleensä tuon ikäiset eivät vielä osaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071812057927_uu.shtml

Tuon takia olisi hyvä jos aikuisetkin siellä vedessä kävisivät katsomassa millainen on.

Alkuperäinen kirjoittaja almiina:
Oliko se viime vai toissa kesänä, kun lapsi vajosi veteen vanhempien silmien alla? Putosi laiturilta ja molemmat vanhemmat ja ilmeisesti joku isovanhemmistakin näkivät. Silti lapsi ehti hukkua ja kuolla.

kaikkea ei voi estää, vaikka olisi näköyhteyskin koko ajan.

Tosin en itsekään päästä 4-vuotiasta kuljeskelemaan veteen kaverin kanssa ilman, että katsoisin koko ajan. Silti tiedostan, että lapsi voi silti hukkua. Kuten voi jäädä auton alle, vaikka kulkisimme käsi kädessä suojatietä ympäristöä tarkkaillen.

Muistan kanssa tämän.

Pikkupoika oli hukkua Ruovedellä

Paikallisuutiset | 2010-05-03 09:13:10

Kaksivuotias pikkupoika oli lähellä hukkumista sunnuntaina Ruovedellä.

Onnettomuus sattui aamupäivällä, kun poika tippui veteen omakotitalon rannassa.

Isoveli huomasi pojan joutuneen veden varaan. Veli juoksi hakemaan apua ja äiti pelasti pojan, jonka kasvot olivat veden alla. Äiti aloitti elvytyksen ja pelastushenkilökunta kuljetti pikkupojan ambulanssilla Tampereen yliopistolliseen sairaalaan.

Pirkanmaan poliisin tilannekeskuksen mukaan poika selvisi tapauksesta ilman vakavia vammoja.

Tämäkin olisi voinut päättyä eri tavalla.

Tästä tulee mieleen kun todistin kerran erään keski-ikäisen miehen hukkumisen. Uimavalvojat olivat rannalla (minun vieressäni ja siksi tiedän tapahtumien kulun hyvin. Mies ei pitkästä elvytyksestä ja muutenkin ripeästä toiminnasta huolimatta selvinnyt koska oli ilmeisesti hypännyt laiturilta pää edellä pohjaan. Ja mitä tekivät ihmiset rannalla? Ei mitään. Aikuiset olivat LAPSINEEN seuraamassa elvytystä!!! Ja tapahtuman jälkeen eräs naishenkilö kävi vielä vähän avautumassa uimavalvojille kuinka "se mies nyt kuoli kun ette tehneet työtänne tarpeeksi hyvin" ja tämä avautuminen jatkui ja jatkui... On ihmisillä pokkaa! Kuvottavaa!!

Alkuperäinen kirjoittaja lapsellinen:
Alkuperäinen kirjoittaja =(:
Ite en jättäis hetkeksikään ilman valvontaa, koko ajan pitäsin silmän tiukasti kiinni noin pienessä lapsessa, jos se on vedessä!! Ja ilman muuta pitäs olla jonkinlaiset kellukkeet vaikka osaiski uida. Suututtaa!

Onko sinulla lapsia? Ei taida. Kokeilepa pitää lasta silmän alla 18 vuotta sillä tavalla, että tämä ei katoa hetkeksikään näköpiiristä...

Noh jaksamatta ketjua lukea, ni uimataidottoman 4v:n kanssa käydään uimassa niin, että AIKUINEN SEISOO VIERESSÄ VEDESSÄ koko ajan. Eikä esim. "vahdi" rannalta. Ja kellukkeet tietty myös.

Mieheni kerran yritti pelastaa lapsen auto-onnettomuudessa. Hän yritti elvyttää pikkutyttöä, mutta veri purskahti suuhun. Tää on niin kamala muisto vieläkin hänelle ja minullekin. Ja ei, hän ei olisi saanut puhua pelastajana tätä, mutta nimiä ei mainittu.

Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:
Ei se lapsi saa silti jäädä vahtimatta, vaikka tapahtus mitä. Se otetaan matkaan ja mennään rantaa, jos noin kävis. Mäpä kuvittelen: nostan jalan ja katson sitä. Menee 2 sekuntia ja senkin ajan mulla on tietoisuus siitä, että mun lapsi on siinä vieressä. Kummallista, jos sulla ei ole. Turha tätä on vääntää :)

Menee 2 sekuntia, ja kun käännät katseesi niin et enää näekään lasta. Et tiedä lähtikö hän sukeltamaan ja jos lähti niin mihin suuntaan.

Näin! En tiedä lukiko kukaan aiemmin tässä ketjussa siitä miten meni läheltäpiti tilanne siitä etten hukkunut 2vuotiaana?

Mutta et hukkunut kun sut noukittiin heti sieltä vedestä. Eli vanhempasi olivat valppaina.

Alkuperäinen kirjoittaja 1n äiti:
Alkuperäinen kirjoittaja -:
Turha sun on mulle jeesustella. Mä tiedän toimivani oikein lasteni kanssa rannalla.

Joo, KOET. Totuus kuitenkin on, että säkin olet ihminen ja suakin voi se paarma tulla pistään selkään, joka saa sut vaistomaisesti huitomaan sitä hetken. Ja se hetki vain tarvitaan, että sun täydellisen ihmisen pilvilinnat romahtaa.

Se hetki ei tule, kun mun lapset on vedessä. Ei se oikeesti ole edes vaikee vahtia niitä siellä.

Vähänkö sä oot täydellinen, ei muuta voi sanoa. Varmaan se kyseinen äiti oli myös samaa mieltä - ettei ole vaikea vahtia yhtä lasta vedessä. Kävi kuitenkin ikävästi ja syytähän emme tiedä.

Jos se, että vahdin lapsiani vedessä KOKO ajan tekee musta täydellisen. Niin, kyllä mä siinä asiassa sit olen ja helvetin ylpee siitä. Mä tiedän, mitä pienille lapsille voi käydä vedessä ja siksi vahdin. En tuudittaudu ajatukseen ettei se vois mulle tapahtua. Lapsia on vaan vahdittava, ei auta keksiä tekosyitä.

Kuvitellaan, että sä astut siellä vedessä ison lasinsirun päälle ja tunnet hirveä kivun jalassa. Väitätkö, että sä et edes katso jalkaasi vaan tuijotat herkeämättä lastasi?

Jos väität niin valehtelet. Tuossa tilanteessa on ihan refleksi nostaa jalka ja katsoa mikä siihen kävi.

Mä oon 4n äiti sun kanssa ihan samaa mieltä. Pelottavaa ettei tätä refleksinomaista vastuuntuntoa ole kaikilla äideillä.

Samaa mieltä!

Meille on esikoisen ollessa n.2-vuotias sattunut niin, että lapsi oli vedessä minä toisella puolella ja isänsä toisella puolella, muksu kurkotti käsillään pohjaa ja hups kasvot vedessä, eipä ymmärtänyt lapsi nousta ylös, selvittiin säikähdyksellä ja vain koska oltiin siinä vieressä! Oikeesti se hukkuminen tapahtuu niin silmänräpäyksessä, että olen sitä mieltä, että tuon ikäisen kanssa ollaan mukana siellä vedessä, eikä läpistä tuttujen kanssa rannalla...

molemmat vanhemmat eivät olleet paikalla.toinen oli töissä ja sai soiton että oma poika kuollut.äiti oli pienen vauvan kanssa rannalla ja kyllä vahti myöskin poikaansa. poika humpsahti äkkisyvään kohtaan.hävetkää kaikki haukkujat.voin kertoa että tällä hetkellä suru on vanhemmilla suurempi kuin he jaksavat kantaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierassss:
Meille on esikoisen ollessa n.2-vuotias sattunut niin, että lapsi oli vedessä minä toisella puolella ja isänsä toisella puolella, muksu kurkotti käsillään pohjaa ja hups kasvot vedessä, eipä ymmärtänyt lapsi nousta ylös, selvittiin säikähdyksellä ja vain koska oltiin siinä vieressä! Oikeesti se hukkuminen tapahtuu niin silmänräpäyksessä, että olen sitä mieltä, että tuon ikäisen kanssa ollaan mukana siellä vedessä, eikä läpistä tuttujen kanssa rannalla...

Ketä tämä kiinnostaa?

Alkuperäinen kirjoittaja uimavalvoja:
Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

Mä en silti koskaan oppinu kunnolla uimaan. Sain vaan kammon. Vihaan vettä...
Kauhee tapaus, voi vaan kuvitella miltä omaisista tuntuu :'(

- Ranta on epätasainen ja se syvenee harppauksittain. Pienelle lapselle se on painajaismainen tilanne, jos töppönen ei kosketakaan pohjaan. Tiettävästi poika ei osannut uida, yleensä tuon ikäiset eivät vielä osaa.

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010071812057927_uu.shtml

Tuon takia olisi hyvä jos aikuisetkin siellä vedessä kävisivät katsomassa millainen on.

Juuri noin, missä alkaa syvä, millainen pohjaltaan. Helpottaa vahtimista.

Alkuperäinen kirjoittaja ...:
molemmat vanhemmat eivät olleet paikalla.toinen oli töissä ja sai soiton että oma poika kuollut.äiti oli pienen vauvan kanssa rannalla ja kyllä vahti myöskin poikaansa. poika humpsahti äkkisyvään kohtaan.hävetkää kaikki haukkujat.voin kertoa että tällä hetkellä suru on vanhemmilla suurempi kuin he jaksavat kantaa.

Poika asteli ilmeisesti liian pitkälle nopeasti syvenevällä rannalla ja hän vajosi pinnan alle. Kahlauskaveri tuli ilmoittamaan pojan äidille ja omaisille tämän katoamisesta.

- Pojan omaiset aloittivat välittömästi hänen etsinnät. Poika löytyi hyvin nopeasti vedestä, mutta sitä ei tiedetä kuinka kauan hän ehti olla vedessä. Toisen pikkulapsen reaktiosta on vaikea todentaa, kuinka nopeasti hän huomasi kaverinsa kadonneen, rikoskomisario Minna Immonen Länsi-Uudenmaan poliisista sanoo.

Mutta ei ilmeisesti heti tapahtunutta nähnyt?

Alkuperäinen kirjoittaja joo:
Alkuperäinen kirjoittaja Glorinha:
Alkuperäinen kirjoittaja Kowalski:

Menee 2 sekuntia, ja kun käännät katseesi niin et enää näekään lasta. Et tiedä lähtikö hän sukeltamaan ja jos lähti niin mihin suuntaan.

Näin! En tiedä lukiko kukaan aiemmin tässä ketjussa siitä miten meni läheltäpiti tilanne siitä etten hukkunut 2vuotiaana?

Mutta et hukkunut kun sut noukittiin heti sieltä vedestä. Eli vanhempasi olivat valppaina.

Jep! Mutta vastasinkin siihen, että se ei vaadi kuin sen hetken, että lapsi häviää näkyvistä.

Alkuperäinen kirjoittaja tiiru:
Alkuperäinen kirjoittaja uimavalvoja:
Kyllä kellukkeiden kanssa käy myös hukkumatapauksia. Edes pelastusliivit eivät aina pelasta hukkumiselta. Lapsien kohdalla pitäkää ihmiset ne silmät selässäkin uimarannoilla! Ja opettakaa uimaan mahdollisimman pienestä, uimakouluihin heti vaan... Ja muistakaa myös itse pitää yllä uimataitoanne!

Mä en silti koskaan oppinu kunnolla uimaan. Sain vaan kammon. Vihaan vettä...
Kauhee tapaus, voi vaan kuvitella miltä omaisista tuntuu :'(

Voin vain kuvitella, miten kamalalta tämä keskusteluketju tuntuu läheisistä. Enpä usko kuitenkaan, että lähiomaiset näitä nyt lukee.

Alkuperäinen kirjoittaja Vierassss:

Ketä tämä kiinnostaa?

Kannattaisi kiinnostaa ja olla siellä vedessä mukana.

itse sain ikuiset traumat äkkisyvästä, kun noin kahdeksanvuotiaana jouduin sellaiseen . vieras ranta, oltiin sellaisessa lomakylässä..oli ihan matalaa, rauhassa kahlasin ja yhtäkkiä hävisikin pohja alta.. itkuhan siinä pääsi . mitä jos noin kävisi 2 tai 5-vuotiaalle ja äiti katsoisi sekunninkin muualle esim. vesipulloa kassista ottaessaan ?! ei uskalla edes ajatella..