Pihit appivanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja vvieras:
en ole puhunut kuopuksesta mitään. Mut kai se on ok et mun vanhemmat on maksaneet mun mieheni selville vesille että pystytään elämään melkein normaalia elämää velkojemme (miehen velkojen) kanssa. Vanhemmillani on 3 muutakin lasta minun lisäkseni, ylimääräistä ei olla saatu mut aina ovat auttaneet, keskittykööt anoppilan väki kotona olevan paapomiseen.
Sori, sotkin tuon klo 16:37 mulle vastanneen harmaan vieraan sinuun. Mutta huomasin nyt, että sinä olet kahdella veellä ja hän yhdellä. Ihan ok se toki on, että vanhempasi ovat maksaneet. Ja kuten sanoit, keskittyköön anoppilan väki sen kotona olevisen paapomiseen. Mutta vielä kerran....ymmärrän oikein hyvin, että se viimeinen kotiin jäänyt saa enemmän kuin ne pesästä jo lähteneet. Niin meilläkin saa, koska mulla on nyt enemmän käyttövaraa, kun meitä on enää kaksi täällä asumassa.

kyllä minäkin sen ymmärrän että kotona viimeiseksi olevat saavat luultavasti enemmän. Mut jos mun lapseni taloudellinen elämä olis tuollaisessa kunnossa, vaikkei se sit asuis kotona, niin ottaisin vaikka itse lainaa et saisin sen jotenkin edes kohti parempaa. Jos olis eletty varojemme mukaan, olis eletty vauvan kans sillan alla. Nää mun mieheni poikavuosien aikana tulleet velat aiheuttivat semmoisen vyöryn että me maksetaan näitä vielä vuosia. Ja olihan se miehelleni aika noloa (itse sanoi) että mun vanhempani maksoivat näitä sotkuja.

Toki se on mukavaa jos lapsen isovanhemmat haluaa auttaa, mut mä olen sitä mieltä, et miehen kans kun ollaan itse päätetty noi lapset pukata maailmaan nuorina ja rahattomina, niin itse kyllä olemme valmiit sitten ottaan sen 100 % vastuun perheemme elättämisestä. Eli vauvasta haaveillessakaan ei käynyt itsellä mielessä et esim. appivanhempani varmaan sit auttaa isommissa hankinnoissa.
Sitten kun on tullut eteen suurempia hankintoja, niin tosiaan sillä mielellä suunniteltu vaikka vaunujen ostoa, et itse saamme ne kaupasta ostettua (voi joo olla aivan p*skat, mut edelleen itse olen päättänyt rahattomana alkaa pyöräytteleen lapsia alkujaankin!). Tiedän että omat vanhempani ja appivanhemmat antaisivat omista pienistä säästöistään jos pyytäisimme, mutta ehkä olemme sit liian ylpeitä ottaan vastaan. Mulla jotenkin hävettäisi et muut alkaa maksumiehiksi kun itse olemme päättäneet vastuun ottaa! :(

Ainoa asia joka merkitsee, on se että molemmat isovanhemmat ovat mukana lapsenlapsiensa elämässä.

kyllä minäkin sen ymmärrän että kotona viimeiseksi olevat saavat luultavasti enemmän. Mut jos mun lapseni taloudellinen elämä olis tuollaisessa kunnossa, vaikkei se sit asuis kotona, niin ottaisin vaikka itse lainaa et saisin sen jotenkin edes kohti parempaa. Jos olis eletty varojemme mukaan, olis eletty vauvan kans sillan alla. Nää mun mieheni poikavuosien aikana tulleet velat aiheuttivat semmoisen vyöryn että me maksetaan näitä vielä vuosia. Ja olihan se miehelleni aika noloa (itse sanoi) että mun vanhempani maksoivat näitä sotkuja.
Ymmärrän =) Mä olen koittanut noi omat nuoreni kasvattaa niin, että raha-asioita ei kämmätä. Ja jos kämmätään, niistä vastuu kannetaan itse ja perhe perustetaan vasta sitten, kun kämmäykset on hoidettu. Erityisesti olen korostanut sitä, että nimenomaan varojen mukaan eletään. Mä autan kyllä ihan mielelläni, mutta en niin, että perhe perustetaan, kämmäyksistä viis veisataan ja ajatellaan, että kyllä äiti maksaa.

Mun appivanhemmat eivät anna meille rahaa, mut ei sitä kyllä oletetakaan koska molemmat ollaan töissä ja itse asiassa meillä on raha-asiat paljon paremmin kuin heillä. Mun äitini saattaa meillä käydessään väen vängällä maksaa esim. ruokaostokset jos ollaan kaupassa tai tankata auton, sekin tuntuu itsestä jotenkin vaikealta ottaa vastaan, vaikka tiedän äitini tekevän näin myös veljeni perheelle. Mistäpä tiedät onko appivanhemmillasi kovin hyvät tulot et ois edes varaa avustaa teitä.

meilä mies jouti minusta vähän liian nuorena omilleen. Jos olis täysikäiseksi asti elätetty kotona, ei ehkä olis kämmännyt niin pahasti. Yritti kllä korjata kämmäystään sit ja oltais saatu hänen velat kuntoon, mut sit kaikki kaatuikin (bisnes kaatui), eikä yritys onnistunut

Appivanhemmat laittavat pojan tilille rahaa ja antavat joskus meillekin tai avustavat jossain isommassa hankinnassa. Auttavat rahallisesti enemmän vaikka ovat vähävaraisempia, kuin mun vanhemmat.

Mun äiti sitten taas hoitaa poikaa paljon ja vie iltaisin ulos, käy joskus siivoomas meillä tai pesee isompia pyykkejä. Ihan omasta halustaan ja joskus täytyy tiukasti toppuutella. Asutaan aivan vieretysten.

Molempien vanhemmat auttavat tarpeen tullen ja omilla tavoillaan. :heart: :heart: :heart: :heart:

meilä mies jouti minusta vähän liian nuorena omilleen. Jos olis täysikäiseksi asti elätetty kotona, ei ehkä olis kämmännyt niin pahasti. Yritti kllä korjata kämmäystään sit ja oltais saatu hänen velat kuntoon, mut sit kaikki kaatuikin (bisnes kaatui), eikä yritys onnistunut
Mä olen jo ihan sekaisin tämän palstan vieraista, mutta meillä on nyt tilanne, jossa peruskoulun päättänyt miettii tulevaisuuttaan. Onneksi hänen omakin kantansa on kymppiluokka ja sehän järjestyy ihan kotinurkilla. Jos junnulla olisi ollut parempi peruskoulun päästötodistus ja olisi halunnut opiskelemaan jollekin toiselle paikkakunnalle, kaikella todennäköisyydellä exä olisi sanonut jyrkän ein. Ison ein siihen asti, kunnes junnu on täysi-ikäinen. 18 veenä voi sitten lähteä vaikka lähetyssaarnaajaksi Kuala Lumpuriin tai tehdä miljoonavelat, jos haluaa. Mutta niin kauan kuin junnu on alaikäinen, me vanhemmat onneksi voidaan määrätä junnun elämästä.

Monenlaisia on tarinoita ja käytäntöjä tän vanhempien rahallisen avustamisen suhteen... Joku tuolla tais sanoa että oma äiti väen vängällä haluaa maksaa jotain, ja siksipä pyydän mielipidettä siihen, että ylireagoinko mä, kun en voi sietää sitä väen vängällä maksamista omalla kohdallani?

Kyse on siis ukon vanhemmista. Me ollaan kohta kolmekymppisiä molemmat, töissä, muksu mahassa ja kaikki osataan tuhlata mitä tulee. Mitkään huimat tulot ei ole, mutta on kuitenkin jotain rahavirtaa. Miehen vanhemmat ei jotenkin luota siihen, että pärjätään, vaan tunkevat toisinaan rahaa ukon käteen heiltä lähtiessä, ehdottavat useaan kertaan että käytäs ruokakaupassa heidän laskuun (sanotaan että ei kiitos, niin pitävät kursailuna ja kysyvät uudestaan), ja viimemmäksi siellä käydessä ilmoittivat että he hommaavat meille mansikat pakkaseen. Sanoin että mä haluaisin laittaa ne ite, mutta ei käy, kun he laittaa, piste.

Kotimatkalla tuli itku. Liekkö tää raskaus vai mikä mutta tuli se olo että pitävät idioottina. Mä olen ollu omillani rahallisesti äidin kuoleman jälkeen kohta kymmenen vuotta ja sitä ennenkin pieniä lainoja lukuunottamatta. Ja tää on niitä harvoja asioita mistä oon ollu elämässäni ylpeä - oon tullu toimeen joskus tosi pienelläkin rahalla. Niin nyt sitten tän nykyisen siipan (pari vuotta ollaan oltu yhdessä) vanhemmat jotenkin pakottaa ottamaan noita avustuksiaan vastaan sillon kun ei tarttis. Ihan kun pitäisivät meihin jotenkin valtaa?

Ja ottasinhan mä apua vastaan ja ihana ajatus säilöä mansikat mun puolesta (mä olen varmaan ihan kiittämätön, tiedän), mutta kun mä olisin ihan oikeasti halunnu tehdä sen ite. Olin ajatellu että sillon ja sillon vietän päivän rauhassa sitä puuhaten jne. Sit toiset ei edes kysy että halutaanko että he laittas? Eikä usko kun sanon että teen ite.

Tää mansikkaesimerkki oli vaan yksi monien joukosta. Mä siipalle itkin tätä jo alkujaan ja tuntui ymmärtävän, ja on vanhempiensa kanssa jutellut asiasta. Silti niitten äiti tulee joskus meille kaupan kautta ja vähän niinkun pakko on saada jotain ostaa. Eikä siinä, jos niille tulee hyvä mieli niin kestän tän kun mies. Mutta voisivat edes joskus kysyä... kun sekin jo että kieltäytyy ruuasta, sitäkin pitää toisinaan jankuttaa tosi kauan että en syö nyt, olen juur syönyt!

Pitäs varmaan ite jutella heijän kanssa tämä ja selittää, mutta tuntuu että samalla sitten loukkaa niitä. Tää on niiden suvun tapa, eikä siipalle ollenkaan outoa tai ihmeellistä, niin on aina tehty. Siippa kuitenkin ymmärtää mun kannan tähän, ja se lienee pääasia että ollaan keskenään saatu puhuttua.

Sori pitkä vuodatus, mutta tulipahan sanottua. Onko kellään muulla siis näin päin?

Miksi ihmeessä vanhempien olisi pitänyt ottaa lainaa maksaakseen miehesi itse tekemät velat?

Ja se vielä piti sanoa noin yleisesti, että vaikka mä oon sitä mieltä että omillaan sitä aikuiset ihmiset menee, niin jos vanhemmat joillain auttaa niin ei siinä mitään pahaa ole. Etenkin ymmärrän tän esim. opiskeluaikaan tai jos on työttömyys tms. Eri perheillä on eri tapoja.

Mut mun pointti oli se, että kun koen että meillä kuitenkin on tuloja (molempien palkka) niin onko _pakko_ syytää rahaa tai avustusta, jos koetaan että ei tarvita...?

Ei vanhempien kuulu auttaa mutta toki kiva jos joskus tiukalla hetkellä auttaa. Mun isä ei elä, äitini vähävarainen ja silti maksaa pojan vakuutuksen (pyytämättä). Joskus antaa esim 20e ruokaan jos tietää et meillä tosi tiukka tilanne.
Anoppi ja appi kyl kaikes pihejä mutta anoppi ompelee ja ostaa/saa ja tuo muksuille kaikkea kivaa käytettynä. Ja meille :) esim tänään tämän tiesikkatuolin :flower: ja hetki sit parvekekaluston myös käytettynä.

Sella: Sano miehellesi, että sanoo vanhemmilleen - jos et siis itse halua sanoa - että kiitos mutta ei kiitos, haluat tehdä asiat itse. Ei siitä pidä appivanhempienkaan loukkaantua. Mä en varmaan itse juurikaan tule poikani perheelle mitään edes tarjoamaan, koska mulla saattaa olla juuri kaltaisesi miniä enkä halua tuppautua poikani elämään. Olisi kuitenkin mukavampaa, jos se sanottaisiin mulle suoraan, niin en sitten jatkossa edes tarjoudu auttamaan. ...auttamisen tarkoitus kun ei tosiaankaan ole tuottaa pahaa mieltä kenellekään. Tyttärelleni onneksi voin ilman sen kummempia kiemuroita apuakin tarjota...jos vävyni on känkkäränkkä, likka osaa kyllä tukkia sen suun :D

Alkuperäinen kirjoittaja Keittiönoita:
mukavampaa, jos se sanottaisiin mulle suoraan, niin en sitten jatkossa edes tarjoudu auttamaan. ...auttamisen tarkoitus kun ei tosiaankaan ole tuottaa pahaa mieltä kenellekään. Tyttärelleni onneksi voin

Ok, ja näin on tehtykin ja se on osittain auttanut. Mutta kun miehen vanhemmat pitää mun kieltäytymisiä (ihan selkeästi olen sanonut, että ei käy) kursailuna. Ja musta on ihan älytöntä alkaa väittämään tai joutua joka asia perustella jonka itte haluan tehdä tai hommata.

Tarkotus ei mulla ole olla mitenkään kiittämätön, enkä halua heitä meidän elämästä pois missään nimessä. Toivosin vaan, että joskus kysyttäis että tarviitteko tai hei mites ois jos me tehtäs tämä. Ihan kun säkin sanoit, "tarjottas apua" eikä pakotettais ottaan sitä.

Meitä on autettu sekä miehen vanhempien, että omieni puolelta vähemmän kuin kummankaan sisaruksia. Se ei käytännössä haittaa, koska olemme töissä molemmat ja taloudellisesti toimeentulevia (toki oli aikoja ennen pariutumistamme, jolloin rahallistakin apua olisin itse jossain määrin tarvinnut opiskelun helpottamiseksi, vaikka lainan muodossa sen yhteiskunnan lainan lisäksi). Itseasiassa sekä mun, että miehen sisarukset ovat yhtä hyvässä tilanteessa taloudellisesti kuin me, eli voisin kyllä jäädä ihmettelemään miksi muita ns. suositaan. Meillä on kuitenkin ylpeytemme ja olemme ihan tyytyväisiä, että pärjäämme omillamme emmekä jaksa huudella itsellemme mitään.
Sen sijaan olen kyllä paljon itkenyt sitä kuinka koen, että isovanhemmat käyttävät meidän lapsiimme tosi paljon vähemmän aikaa kuin sisarustemme lapsiin. Lastehoitoapuakin ottaisin enemmän vastaan, mutta jos eivät koe vilkkaitten lastemme kanssa jaksavan niin olisi ihanaa jos vierailisivat meillä useammin ja kutsuisivat meitä kylään. Haluaisin niin kovast isovanhemmat aktiivisesti osaksi arkeamme. Tiedän, että aika on heillä välillä kortilla, mutta jospa sen lapsenlapsiin käytetyn ajan jakaisi tasapuolisemmin niin huomaisivat kuinka kivaa meidän vipeltäjien kanssa voi olla.

Aloittajalle: Voihan olla, että appivanhempiesi taloudellinen tilanne on heikko (ei kaikilla vanhemmilla ole asuntolainat maksettuna ja taloudellinen tilanne vakaa). Lisäksi voi olla että haluavat sen verran säästää itselleen ylimääräistä, että eivät koe missään vaiheessa joutuvansa teidän taloudelliseksi ristiksenne. Oletko ajatellut tai voisiko olla näin? Jos näet mahdollisena niin se lohduttaisi ehkä. Ja pakkohan sinun on sanoa jos ei ole varaa ajella appivanhempien luo.

Alkuperäinen kirjoittaja Lokki:

Miksi ihmeessä vanhempien olisi pitänyt ottaa lainaa maksaakseen miehesi itse tekemät velat?

Ei tietenkään olisi pitänyt, eikä tarvinnutkaan, koska minun vanhempani sitten autoivat meidät pahimman yli. Lähinnä minua harmittaa vaan tässä se, kun nämä meidän huonot raha-asiamme johtavat juurensa siitä, kun mies sössi raha-asiansa alaikäisenä kun vanhempansa jättivät omilleen. Ja nuorempi veli kestitään kaikilla herkuilla omaa autoa myöten. Mieheni olisi luultavasti istunut vankilassa nämä velkansa jos minun vanhempani eivät olisi häntä auttaneet.
Halusin vain sanoa että itse olisin valmis kylä pelastamaan oman lapseni vastaavanlaisesta tilanyeesta vaikka lainaa ottamalla, ja eritoten jos rahavaikudet johtuisivat siitä että liian nuorena olisin kotoa heittänyt pois.

Alkuperäinen kirjoittaja bumbah:
siis kerääkö äitis vaatteita jonkun avustusjärjestön nimissä ja sit antaa ne teille?!

ei. vaan on selianen avustus juttu josta ne laitetaan ilmaiseksi jaettavaksi ja kaiki saa hakea. äitini antaa sieltä meille koska ei hänellä muuten ole varaa,ihan normaali juttu. sieltä muutkin mumut hakevat lapsenlapsille ja tutuilleen jos ei ite pääse ja moni hakee itelleen.Kyllä siellä vaatteita ja tavaraa riittää. ja tietnkin me annetaan aina eteenpäin sinne vanhoja leluja,vaatteita ja tavaroita

Alkuperäinen kirjoittaja Dietorelle:
siis kerääkö äitis vaatteita jonkun avustusjärjestön nimissä ja sit antaa ne teille?!

ei. vaan on selianen avustus juttu josta ne laitetaan ilmaiseksi jaettavaksi ja kaiki saa hakea. äitini antaa sieltä meille koska ei hänellä muuten ole varaa,ihan normaali juttu. sieltä muutkin mumut hakevat lapsenlapsille ja tutuilleen jos ei ite pääse ja moni hakee itelleen.Kyllä siellä vaatteita ja tavaraa riittää. ja tietnkin me annetaan aina eteenpäin sinne vanhoja leluja,vaatteita ja tavaroita

Enpä ole koskaan kuullut tuollaisesta. Olet tainnut koko päivän miettiä mitä vastaat. En usko tätä vastausta kyllä ihan helpolla. Taitaa olla joku spr:n tukityöllistetty äitisi, joka ottaa ihmisten vaatteita ja tavaraa päältä kun luulevat auttavansa köyhiä ja tukevansa SPR:ää tai muuta vastaavaa toimintaa, niin parhaat tavarat meneekin työntekijän lapsille...

Kerro paikka, mistä saa ilmaiseksi hakea vaatetta. Ei tuollaista ole olemassa.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:

Enpä ole koskaan kuullut tuollaisesta. Olet tainnut koko päivän miettiä mitä vastaat. En usko tätä vastausta kyllä ihan helpolla. Taitaa olla joku spr:n tukityöllistetty äitisi, joka ottaa ihmisten vaatteita ja tavaraa päältä kun luulevat auttavansa köyhiä ja tukevansa SPR:ää tai muuta vastaavaa toimintaa, niin parhaat tavarat meneekin työntekijän lapsille...

:D On minulla onneksi vielä pikkusen sitä omaakin elämää. Porissa on sellinen kuin elämän leipä. sieltä saa hakea ilmaisekis ruokaa,leipää pullaa,..joskus jopa karkkiakin. ja vaatteita,verhoja. joskus jopa huonekaluja..niiden säilytys taidetttiin lopettaa joten ne annetaan heti jollekkin työntekijän tutulle. ja kaikki työntekijät ovat vapaaehtoisia. ja äitini jouttuu käyttämään omaa autotalliiaan vaatteiden säilytyksessä. ja joskus meidänkin kun hänen täytttyy.

mutta jos joku asuu täälläpäin niin menkää käymään siellä on todella paljon kaikkea hienoa. joskus jopa ihan uusia vaatteita. suosittelen

:D On minulla onneksi vielä pikkusen sitä omaakin elämää. Porissa on sellinen kuin elämän leipä. sieltä saa hakea ilmaisekis ruokaa,leipää pullaa,..joskus jopa karkkiakin. ja vaatteita,verhoja. joskus jopa huonekaluja..niiden säilytys taidetttiin lopettaa joten ne annetaan heti jollekkin työntekijän tutulle. ja kaikki työntekijät ovat vapaaehtoisia. ja äitini jouttuu käyttämään omaa autotalliiaan vaatteiden säilytyksessä. ja joskus meidänkin kun hänen täytttyy.

mutta jos joku asuu täälläpäin niin menkää käymään siellä on todella paljon kaikkea hienoa. joskus jopa ihan uusia vaatteita. suosittelen

onko tuo tarkoitettu sossun asiakkaille? vai julkaistaanko ihan yleisesti lehdissä ilmoituksia, että saa hakea ilmaiseksi tavaraa?

onko tuo tarkoitettu sossun asiakkaille? vai julkaistaanko ihan yleisesti lehdissä ilmoituksia, että saa hakea ilmaiseksi tavaraa?

jooo ihan lehdessä. on ihan kaikille ketä tarvii.

jooo ihan lehdessä. on ihan kaikille ketä tarvii.

http://www.elamanleipa.fi/

En vaan ymmärrä miksi vanhempien tai appivanhempien pitäisi "kustantaa" nuorten elämä. Tuntuu, että omalla lapsellani ja miniällä on vähän sama periaate, kun itse olimme nuoria ei me mitään saatu, itse olemme asuntomme tienanneet palkalla ja hyvillä sijoituksilla.

sen pidemmälle ketjua lukematta voin vain todeta sen että vanhemmilla ei ole enää aikuisten lasten elatusvelvollisuutta (varsinkaan perheellisten, koska se että perustaa perheen on sellainen askel elämässä että sitten pitäisi itse elämästään vastata).
Voidaan sanoa että onhan niillä rahaa ja perintöjä tulee aikanaan... No joo, mutta heillä on oikeus käyttää rahansa elinaikanaan ihan niinkuin haluavat. minä ainakin aikanaan sanoin äidilleni kun leskeksi jäi alkoi päästä isän kuoleman yli, että käytä eläkerahat itseesi, ostele kaikenlaista kivaa, matkustele jne. Ja onneksi on näin tehnyt!
vanhemmat toki voi LAINATA rahaa, mutta se pitää hyväksyä että jos he lainaavat niin raha pitää myös valmistautua maksamaan sovitun "maksuohjelman" mukaan.

Yhteistyössä