Pihit appivanhemmat

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja vaimo
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Mun mielestä aikuiset, jo oman perheen perustaneet pitää elää oman tuljensa mukaan, eikä odotella että vanhemmat/isovanemmat maksavat jotain. Jos antavat, niin se on ylimääräistä, jos ei anna niin ei se mtn..
Minusta tärkeämpää on että isovanhemmat antavat aikaa ja rakkautta lapsenlapsilleen kuin rahaa tai materiaa.
Meiltä matkaa mun vanhempien luo n650km/suunta, eikä tule mieleenkään että he maksaisivat matkat
me saadaan mummoilta sukkia, marjoja, mehuja, hilloja jne.. ja minusta tuo on paljon. Lisäksi synttäri + joululahjoja (äitini laittaa perustamiinsa tileihin lapsille 10-20e/synttäri, koska lahjojen postimaksut ois kalliit.. saavat sitten ku lähtevät opiskeleen)

Tietysti mekin autamme vanhempiamme niin kuin voimme, emme siis vain odota heidän tukevan meitä! Minä aina auttelen mattojen pesussa, ikkunoiden pesussa, suursiivouksissa, muutoissa ja kodin kunnostustöiss myös. Mies tietysti samoin.

HÖH, no kylläpä ovat pihejä kun ei auta rahallisesti!
Ihan oikeesti... Itse olen kaksikymppisenä perustanut perheen enkä ikipäivänä ole pyytänyt/saanut rahallista apua! Ajatuksena on ihan se että eletään sen mukaan mihin on varaa. Tällä hetkellä appivanhemmat asuvat 350km päässä ja silloin kun sinne menemme niin emme todellakaan odota Bensarahaa heiltä. Sen ajan mitä siellä olemme niin saamme kyllä ruoan kuten myös he saavat meillä kun meille tulevat...

Alkuperäinen kirjoittaja mietippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Tämä on tällainen kinkkinen asia. Sanot tulevanne toimeen, mutta sitten kuitenkin appivanhempien pitäisi rahaa antaa.

300km auto kuluttaa 10l/100km on 60litraa ees taas. Bensa 1,3e/l palttia rallaa 100e harvalla on laittaa tuosta vaan sileeksi

Niin, että jos miehes haluaa nähdä vanhempiaan tai vanhemmat poikaansa, niin raha ratkaisee? Kauhea syöppö teidän auto, vaihtakaa parempaan!
Muista sitten itse vanhana maksaa kaikki lastesi matkakulut, kun käyvät sua vanhainkodissa katsomassa. Noilla mielipiteillä varustettuna susta kasvaa appivanhempiasikin pihimpi vanhus!

Mulla on isommat tulot kuin mun vanhemmilla ja appivanhemmilla yhteensä, en todellakan ole heiltä mitään vailla.

Mun mielestä voitte varsin hyvin sanoa appivanhemmillenne, kun seuraavan kerran kutsuvat teidät kylään, että valitettavasti meillä ei ole nyt oikein varaa sitä matkaa tehdä. Eihän teidän ole pakko sinne mennä, jos rahatilanne ei sitä salli.

Alkuperäinen kirjoittaja harmaana:
Alkuperäinen kirjoittaja mietippä:
Alkuperäinen kirjoittaja Toivoliini:
Tämä on tällainen kinkkinen asia. Sanot tulevanne toimeen, mutta sitten kuitenkin appivanhempien pitäisi rahaa antaa.

300km auto kuluttaa 10l/100km on 60litraa ees taas. Bensa 1,3e/l palttia rallaa 100e harvalla on laittaa tuosta vaan sileeksi

Niin, että jos miehes haluaa nähdä vanhempiaan tai vanhemmat poikaansa, niin raha ratkaisee? Kauhea syöppö teidän auto, vaihtakaa parempaan!
Muista sitten itse vanhana maksaa kaikki lastesi matkakulut, kun käyvät sua vanhainkodissa katsomassa. Noilla mielipiteillä varustettuna susta kasvaa appivanhempiasikin pihimpi vanhus!

Mulla on isommat tulot kuin mun vanhemmilla ja appivanhemmilla yhteensä, en todellakan ole heiltä mitään vailla.

Se on hyvä että sun tulot on niin isot :) Pointtina olikin se, että kaikilla muilla ne tulot eivät anna periksi tuollaista ajelua. Kerran kuussa jos käy ja lasketaan siihen bensaan se 70e tekee vuodessa 800e. Minä voisin käydä kolmen kuukauden välein. Tällä hetkellä käyn 2 kertaa vuodessa kotona 800km suuntaansa. Ei vaan lompakko kestä enempää ajella.

Jos haluisin että lapseni kävisivät katsomassa minua ja välimatka olisi pitkä niin tottakai minä maksaisin vaikka puolet bensasta, reilu peli. (yleensä vanhemmilla ei ole enää velkaa ja muita menoja niin paljon kun nuorilla juuri perheen perustaneilla.)

Osta uusi auto kommenttiin kommentoin jo aikaisemmin että se maksaisi sen 14 000e ja kuluttaisi 7,5l/100km. No sinun tuloillasi tuo kuitattaisiin varmaan kuukaudessa :D

Meillä kans juu..meillä oli muutama vuosi sitten kamala tilanne kun toimeentulomme kaatui ja jouduimme pahoihin rahavaikeuksiin. Vanhempani maksoivat muutaman kerran vuokramme, rästiin jääneen 700e sähkölaskun ja paljon muuta. Olen myöhemmin yrittänyt ehdottaa että makselisimme niitä takaisin, sanoivat että he halusivat auttaa, se ei ollut mikään laina. Ja mitään kauhean varakkaita eivät ole, vain isäni töissä ja meillä iso perhe. Anoppi tiesi myös tilanteemme mutta sieltä saatiin joskus ruokaan muutama kymppi lainaan. Ja kyyditsemään jouduttiin kans, naapurikaupungissa asuivat, ja linja-autoll olisivat kyläpäässeet kulkemaan. Kotona olevalle lapselle heillä on kyllä varaa ostaa mitä hän keksii pyytääkkään. Mulla ei lapsena ollut edes kymmenesosaa siitä mitä hän saanut maallista tavaraa, eipä sillä että sellaista arvostaisin niin, mutta ihme kun eivät toista poikaansa halunneet auttaa kun hän henkilökohtaisen konkurssin partaalla. Itse tekisin kyllä kaikkeni auttaakseni lastani jos hän vaikeuksissa.

Kyllä mä ainakin annan lapsilleni kaiken minkä pystyn,eipä niitä rahojakaa hautaansa mukaan saa.Meitä on nytte appivanhemmat auttanu rahallisesti aika lailla kun on paha tilanne päällä =( tosi kurjaa on vastaanottaa mutta ei se konkurssikaa kiva oo.Mieluummin lainaa että saa katon päällä pitää,vaikka pahalta tuntuuki ja jää kovaan kiitollisuuden velkaan. Mutta ei toki sekään raha-apu/laina mitään kymppitonneja ole.

Aika härskiä mielestäni puhua aina kaikesta mitä tarvitsee, jos tietää, että vanhemmat aina tarjoavat rahaa. Aivan sama asia kuin kerjäisi.

Mutta nyt ymmärrän, miten monilla perheillä on varaa kaikkeen. Tottakai kun vanhemmat makselevat laskuja ym.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras:
Aika härskiä mielestäni puhua aina kaikesta mitä tarvitsee, jos tietää, että vanhemmat aina tarjoavat rahaa. Aivan sama asia kuin kerjäisi.

Mutta nyt ymmärrän, miten monilla perheillä on varaa kaikkeen. Tottakai kun vanhemmat makselevat laskuja ym.

siis jos ei ole varaa itse ostaa, niin jättää puhumiset, ja hankkii kirpputorilta?

Mikä ihme siinä on jos ei vanhemmat saisi auttaa lapsiaan???Miten se on teiltä muilta pois? Joskus vaan on tilanteita ettei vaan pärjää omin rahoin!!Pitääkö sitte vaan laittaa ittensä velkahelvettiin ja ulosottoon =( uskomatonta panettelua...joo,mikäs siinä,kyllä mäki olisin ennemmin menestyvä urarouva taikka perijätär kuin köyhä kotimamma =(

Alkuperäinen kirjoittaja Huopatossu:
Mun mielestä jokaisen täytyy pärjätä omillaan

Näin sanoo se jolla on kultalusikka suussa eikä lapsia!!

Sorry vaan on lapsia ja tuleva työtön

TULEVA työtön...olet kuitenkin ollut työssä.Ole onnellinen kun olet saanut työtä!nyt saat isompaa rahaa kun mitä me minimillä olevat. Mutta jos pitkään olet työtön eikä ole miehen isoa rahapussia apuna,niin kylläpä se apu taitas olla sullekki mieleen..........

Mikä ihme siinä on jos ei vanhemmat saisi auttaa lapsiaan???Miten se on teiltä muilta pois? Joskus vaan on tilanteita ettei vaan pärjää omin rahoin!!Pitääkö sitte vaan laittaa ittensä velkahelvettiin ja ulosottoon =( uskomatonta panettelua...joo,mikäs siinä,kyllä mäki olisin ennemmin menestyvä urarouva taikka perijätär kuin köyhä kotimamma =(

Ei tokikaan nain, toki vanhemmat saa auttaa, mutta mun mielestani on kurjaa ja vaarin vertailla miehen ja omia vanhempia sen perusteella, miten paljon he rahaa anatavat, tai auttavat talouden yllapidossa.

Sellaisen viestin luin tuosta aloituksesta.

Alkuperäinen kirjoittaja Alma Puunaula:

Ei tokikaan nain, toki vanhemmat saa auttaa, mutta mun mielestani on kurjaa ja vaarin vertailla miehen ja omia vanhempia sen perusteella, miten paljon he rahaa anatavat, tai auttavat talouden yllapidossa.

Sellaisen viestin luin tuosta aloituksesta.

Tää kommentti oli niille joittenka mielestä ei vanhemmat saisi auttaa...ei alotukseen..

Mäkin oo ollut aina sen kannalla, että kun kotoa on pois muutettu, niin omillaan on pärjättävä.
Omasta tahdostaan on vanhempani meitä joskus avustaneet esim. ostivat vaunut kun esikoinen syntyi ja mulle tietokoneen koulua varten.
Mutta koskaan en oo pyytänyt, ovat omaa hyvyyttään ostaneet.
Ja lapsia meillä on kolme ja olemme molemmat työssä. Ei parane elää yli omien varojensa.

Näin sanoo se jolla on kultalusikka suussa eikä lapsia!!

Sorry vaan on lapsia ja tuleva työtön

TULEVA työtön...olet kuitenkin ollut työssä.Ole onnellinen kun olet saanut työtä!nyt saat isompaa rahaa kun mitä me minimillä olevat. Mutta jos pitkään olet työtön eikä ole miehen isoa rahapussia apuna,niin kylläpä se apu taitas olla sullekki mieleen..........

Sorry taas saan tulevaisuudessa vain minimi päivärahan ja nytkin pärjään hyvin vaikka tulot 240?/kk täytyy elää sillä mitä on

Samaa mieltä. Tosin mun mielestäni se "oma" voi olla myös yhteiskunnan tukia, ei siis pelkästään palkka. Tilapäisesti voi jostain lainata rahaa, mutta lainarahan ja sukulaisten avustusten varassa ei pidä ruveta elämään pidemmäksi aikaa vaan kulutustottumuksia on muutettava siten, että niillä tuloilla, mitä on, pärjää. Kulutustottumusten muuttaminen ei onnistu kuitenkaan yhdessä yössä...esim lehtitilausten lopettamisessa, autosta luopumisessa/edullisempaan vaihtamisessa, edullisemman asunnon hankkimisessa jne menee oma aikansa ja sinä aikana niistä kustannukset vielä juoksee.

Alkuperäinen kirjoittaja vaimo:
mun oma mietintä kuinka vanhemmat ovatkaan erilaisia. Toiset auttavat (ja kun muuta apua emme nyt kaipaakaan kuin rahallista ) ja toiset eivät. .

Niinhän me ollaan erilaisia. Sen lisäksi että rahaa on eri verran, arvot ovat erilaiset. Eri suvuissa on myös eri tavat. Sitäkin on vanhempien mietittävä, että ovat tasapuolisia kaikille lapsille. (vaunut esikoisen perheelle voi tarkoittaa vuosien mittaan 5 X upouudet vaunut)

Alkuperäinen kirjoittaja Leija:
Niinhän me ollaan erilaisia. Sen lisäksi että rahaa on eri verran, arvot ovat erilaiset. Eri suvuissa on myös eri tavat. Sitäkin on vanhempien mietittävä, että ovat tasapuolisia kaikille lapsille. (vaunut esikoisen perheelle voi tarkoittaa vuosien mittaan 5 X upouudet vaunut)
Tuosta mä olen eri mieltä. Mulla ei nimittäin oman käsitykseni mukaan ole minkään sortin velvollisuutta antaa yhtään mitään yhtään kenellekään...paitsi verottajalle. Jos ostan vaunut toiselle lapsistani, en ole mitenkään velvollinen ostamaan niitä myös toiselle. Mä autan sillä perusteella, kumpi apuani enemmän tarvitsee.

Kyllä töitä tekevälle riittää, kts. www.mol.fi. Siis jos väität ettei töitä ole tarjolla. Monet kun vaan niin mielellään on kotona "hoitamassa lapsia"...

Mä olen hakenut ainakin 30 eri paikkaan ja ei koskaan ees haastatteluun päässy =( hain jopa yli 100km matkan päähän,joten yrittänyt olen!Ja nuorin on vasta 6kk ja töitä tarvisin.Ei ainakaa voi syyttää että kotona vaan haluisin vetelehtiä yhteiskunnan MEGAISOILLA rahoilla!! Että aina ei tekevälle löydy niitä töitä!

Yhteistyössä