Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Pikasee täällä.Teillä ollut hirveästi asiaa täällä,jotain kommenttia mihin muistan.
En ole kuntoillut,kun en ehdi ulos koko talosta ja lenkkeily on mun kuntoilumuotoni..keväällä aloitan juoksun,kunhan paikat kestää.Lantiopohjalihaksia jumppailen ja eilen kokeilin vatsalihaksia...
Siis tosiaan en ehdi ulos,kuin ehkä kerran viikossa,niin on kädet täynnä töitä sisällä ja sit kolmonen nukkuu päikkäreitä eri aikaan vauvan kans.Ja vauva ei nuku vaunuissa ulkona kuin hetken.

Seksiä...hohoijaa,ei ole tullut mieleenikään,paitsi siinä mielessä,et toivottavasti ukko ei hajoa seksittömyyteen. Mulla on jälkivuoto niin runsasta,et sen takia ei tee mieli ja väsyttää niin älysti.

ULKOILUUN olisin siis ulkona enemmän vauvan kans,jos se viihtyisi vaunuissa ja jos sinne ulos ehtisin.Aina pitää olla ruokaa laittamassa tai sit joku nukkuu...

Eka nuha tuli tytölle vkl.Jouduttiin menemään PHKS:aan räkäimuille ja hengittelemään spiraa,kun ei likan henki oikein kulkenut.Sitten sain lääkäriltä "luvan" käyttää Nasolin tippoja,ja nyt ollaan paranemaan päin.Korvatulehdukseen sai neiti jo lääkekuurin.Raukka.

Itellä on enää kilo jäljellä raskauskiloista,tai se on siis tullut jo takaisin,koska en pääse liikkumaan ja ruokahalu on valtaisa
Tyttö syö 2-3 tunnin välein.Paitsi näin iltaisin asuu tissillä.Eli jotain rytmiä on saatu elämään.
Huomenna on ajatus lähteä ihan yksin tekemään jouluostokset ja mies jää neljän kans kotiin.saas nähdä suostuuko tyttö juomaan pullosta,kun viimeksi saanut pullosta sairaalassa 1 vrk:n ikäisenä lisämaitoa.
Pakko ostaa kaikki lahjat huomenna,muuten siel joutuu ramppaamaan monesti.

 
Meillä oli tänään neuvola ja jätkä oli kasvanut ihan kiitettävästi. Painoa nyt 5050g ja pituutta 56cm ja eli neljässä viikossa on painoa tullut liki 2kg ja pituutta 6cm. On muistettu olla ruoka-aikaan kotona :LOL:

meillä meinaa illat mennä ihan plörinäksi. Pojalle tulee ihme valvomisvaih joka ilta. Eilen nukahti yöunille klo1 yöllä. jostain kahdeksasta asti yritin nukuttaa. Aina välillä saatti vartiksi nukahtaa ja sit sama rumba uudestaan. Ja sit se vielä herää 6 aikoihin aamulla niin meinaa mun yö unet vähiin jäädä. Päiät nukkuu sit melkein kokonaa. Mitenköän tuon rutiinin sais muutettua... :whistle:

Seksistä eipä oo tullut vielä mieleenkään. Vaikka synnytyksestä on jo 4vko niin mun repeämän paikkaus tikit ei oo vieläkään kaikki sulaneet. Yks kiristää tosi ihanasti tuolla välilihan paikkeilla ja alapää on sitten sen myötä tosi hellä joka ikinen ilta. Terkkari tänää nsanoikin että pitää ens viikolla ottaa yhteyttä jos vielä kiristää niin sitten pitää mennä otattamaan ne pois. Joidenkin elimistö on kuulema semmonen ettei sulata tikkejä. Yks ilta suihkussa irtosi semmonen 5cm pätkä tikkausnarua tuolta alapäästä. Mikähän ylijäämä pala liene ollut tai sit se ei todellakaan oo sulanut. Liekkö koko haava auki.... Mut siis ei seksiä vähään aikaan vielä meisdön taloudessa...

Mut jos rupeis nukkumaan kun poika ihme ja kumma nukkuu jo tähän aikaan. Varmaan herää heti kun ite pääsen pitkälleen ja valot sammutan mtu toivossa on hyvä elä...

Sanle ja Eikka 4vko
 
Puuttuuks joku listalta? Päivittelin sitä vaan taas.

Joku kyseli puklaamisesta, niin täältä löytyy pikku-puklaaja. Välillä heittää sellaset manaaja-oksennukset että huh huh. Jonain päivinä menee 4-6 vaatekertaa kun puklua tulee oikeen urakalla. Sit on sellasia päiviä, ettei tarvii vaatteita vaihtaa et tulee vaan pikku-puklut.. Ja jos ja kun hikka iskee niin sitte tulee kans puklua.. Aloin just miettii, et vastasinko mä jo tähän pukluhommaan, dementia :LOL: Niin ja manaaja-oksennus tulee siittä Manaaja-leffasta ku lentää samalla lailla se oksu suusta ulos :D

Pitäs mennä nukkuu, aamulla aikanen herätys, mut onneks vaan mulla. Mun äiti on täällä lapsenvahtina.. Voisin kyl hypätä huomisen päivän yli kokonaan, mut ei kai sit voi.. Vituttaa vaan jo valmiiks huominen..
 
Huomenta!

Huoh, pikkasen väsytti illalla, eikä vauva meinannut nukahtaa mitenkään..kello oli varmaan lähemmäks 1 kun päästiin nukkuu, ja sittenkin vielä jonkin aikaa ähisi. Tissillä roikuttiin tas lähes koko ilta, ja luulen että oli/on jotain masuvaivoja, kun eka pääs huuto ja sitten tuli pörähdys :(
Mietityttää et mitähän oon syönyt, mikä tuolleen vaikuttais. Niin ja tuota tapahtui tissillä ollessa ja eka ajattelin ettei sieltä enää tule mitään kun hetken aikaa malttoi imeä, sitten huusi taas..
No, loppuyö menikin sitten suht hyvin, herättiin syömään klo 5 ja 7 ja sit lähemmäs 9.

Pukluista; Minttu puklii välillä, mut ei mitään hirveitä määriä miun mielestä.

Mikähän tullut, kun koskee vas. rinnan "reunaan", tuonne kyljen puolelle..Toivottavasti ei oo tulossa mikään rintatulehdus tms. Ei oikeen kärsi ees kokeilla onko siellä jotain patteja tms. Toiseen rintaan ei koske vaikka oiskin muuten täyden tuntuinen.

Liikunnasta; Voi kun jaksaiskin liikkua, en ikinä oo mikään hirmuliikkuja ollutkaan, mut nyt tuntuu että pitäis, että nää ylimääräkilot lähtis pois..en nimittäin tuohon imetyksen tehoon luota, kun viimekskään ne ei sillä lähteneet. Syömistenkään kautta on aika hankala alkaa painoa pudottamaan, kun en osaa ottaa itteeni niskasta kiinni, vaan tulee syötyä ihan liian paljon, ihan vääriä ruokia:(
Mutta, mukavaa päivänjatkoa kaikille!
M ja Minttu s.12.11
 
Poika tuli vihdoinkin!

Eli ilmoitan viimeinkin tällekin puolelle että Kaapo päätti syntyä 9.12 klo 15.31 rv 41+4

Pienestä miehestä ei olekaan kyse sillä mitat olivat 4905g, 54cm ja pipo 38.5cm :whistle: Varmaan isoin meidän vauveli tässä porukassa! kaikki olivatkin ihan äimän käkenä herran koosta...

Mutta synnytyksestä mulla on pelkästään hyvät muistot ja kaikki meni tosi nopeaa ja helposti. Niin ja luomupoika tuli :whistle:

Mutta tällainen pikainen viesti nyt tällä kertaa!

LilliM+Kaapo 4vrk
 
Onnea kaikille vauvautuneille! :flower:

LilliM:johan on teidän herralla kokoa! =) hyvä että silti jäi hyvät muistot synnytyksestä! ;)

Seksistä on ollut puhetta...Meillä ei olla vielä kokeiltu. en edes tiedä että koska sitä sais kokeilla kun tehtiin sektio...Jälkivuoto loppu pari päivää sitten eli sen puolesta vois yritelläkin ja kai sitä pitäis jo päästää ukkokin pikkuhiljaa piinasta... :whistle:

Metelöikö teidän muiden vauvat kovasti? Meillä tyttö pitää sellasta meteliä varsinkin nukkuessaan että on jo alkanu häiritsemään mun yöunia. Harkitsinkin että pitäiskö hankkia korvatulpat... :whistle: En tiedä näkeekö tyttö unia vai mitä, mutta ihan mahdoton mekastus kuuluu öisin sängyn pohjilta. Sitten kun menee kattomaan että mikä siellä on, niin tyttö kuitenkin nukkuu ihan tyytyväisenä. Välillä hän kyllä vääntää noiden ilmavaivojenkin takia, mutta ei koko aikaa...

Kohta pitäis lähteä neuvolaan, saas nähdä paljon on painoa tullut viikon aikana...Ruoka on ainakin maistunut.

Meillä muuten tyttö virkistyy myöskin yleensä iltaisin siinä 22-23 ja valvoo 1-2 asti. Viime yö meni kyllä tosi hyvin, neiti nukahti puol yhden maissa, heräsi 4,30 ja 7.00 syömään ja sit nukuttiinkin 10 asti. Nyt on taas unten mailla =)

Kävin muuten eilen mun vanhempien luona ja katsoin omia vauvakuvia, niin on tyttö nyt ihan samannäköinen kuin äitinsäkin oli samanikäisenä! Jännä vaan miten hän on muuttunu tässä viikkojen aikana, koska ekat 2 viikkoa oli kun ilmetty isänsä, mutta sitten alko piirteet muuttumaan. :)

Kai sitä täytyy mennä laittamaan ittensä kuntoon niin kehtaa lähteä talosta ulos :whistle:

H82 ja neiti 4vkoa 1pvä :heart:
 
Onnea potrasta pojasta LilliM! :flower:

PikkuM: Toi sun rinnan reunan kipu kuulostaa kyllä siltä et vois olla tiehyttukos, ainakin mulla alkoi pari viikkoa sitten samankuuloisella kivulla, ensin oli tukos ja sit nousi kova kuume. :( Kannattaa varmaan kokeilla tuntuuko mitään pattia tai muhkuraa sillä seudulla ja jos tuntuu niin yrittää tyhjentää imettämällä/lypsämällä paljon, kuulemma auttaa jos samalla sivelee tukoskohdan päältä nänniä kohti. Itselläni ei tosin riittänyt... Mut jos auttaa niin tossa vaiheessa voisi vielä säästyä tulehdukselta ja antibiooteilta. Tosin yhdellä tutulla äidillä on jatkuvasti tiehyttukoksia mutta menevät aina itsestään ohi, ei ole koskaan saanut kuumeista tulehdusta. Niin että sekin on mahdollista. Pidän peukkuja sulle, oli meinaan sen verran inhottava se monen päivän kuumehorkka että en kenellekään moista toivoisi!
 
Onnea LilliM ja tervetuloa tänne puoelle!
Komeat mitat on pojalla =)

Me täällä lähdetään kohta neuvolaan. Poika nukkuu parvekkeel ja välillä itkee masuaan, mutta nukkuu kuitenkin taas. Muilla tällaista?
cuplatoneja yritän käyttää, mutta ei niistä tunnu kauhiasti apua olevan. Onko neuvoja masuvaivoihin??

Mulla oli alussa kanssa rinnan "kylki" kipeä ja imettäessä ja pumpatessa juurikin sitä sivelin rinnanpäätä kohti. auttoi kyllä!

Enni ja JalMari 2 vko 4vrk
 
onnittelut LilliM On sua tullu kytättyäki! :D

PikkuM Kokeileppas samaa mitä mulle neuvolassa neuvovat,eli syötät silleen,et laps on sun kainalossa.Sen pitäs tyhjentää paremmin just tuolta sivusta.Ensi tuntu hankalalta toi asento,mut mulla ainaki toimi!

Nyt alan olla sitä mieltä,et ehkä musta onki äidiks.Illat rauhottunu ja siihen autto väkisillä nukkumaanlaitto. Poika ei oo enää liian väsy,joten se ylimääränen jännitys hävis ja nyt tulee ilmatki paremmin ulos!Aamulla tunti hereillä ja vaunuihin ulos nukkumaan,nukkuu kolme tuntia.Nukahtaminenki helpottunu,en anna päivälläkää valvoo kahta tuntia pidempään.Nyt tarvii taas mennä.

Vimpula ja pikku-ukko 17.11.
 
Onnea täälläkin LILLIM! :heart: Sitten kun jaksat/kerkiit niin kerro vähän synnytystarinaa jos haluut :)

PIKKUM: Tuo sun kipus kuulostaa ihan täysin samalta mitä mullakin on. Oikeessa rinnassa tuntuu tai siinä ihan rinnan reunassa,melkein kainalossa sellanen patti mut sitten kun on imettänyt niin se on hävinnyt. Oon miettinyt et on tod.näkösesti joku tukos mitä PUPUNIMELTÄPUNNI sanoikin. Toi myös aristaa aika hyvin ja esim.ulkona jos tuulee niin alkaa helposti särkee juuri siihen rintaan. Vasen rinta ei arista tai mtn vaikka ei ois hetkeen imetettykkään,tuntuu vain täydeltä mutta ei satu.
Rinnat mulla ei muuten oo enään niinkään kipeet,tai siis nännit mitkä oli aika pahassa kunnossa kun aloin imettää. Kai ne on tässä parissa viikossa jo vähän tottunut :whistle: Oon koittanu imettää mahd.paljon. Eilen kun olin kaupoilla niin mies anto sit pullosta maitoo..huomas kyl illalla kun oli aika tukossa tissit mut silti maitoo tulee hyvin,niinkin hyvin et liivinsuojia saa aika usein vaihdella. Hyvä et tyttö kerkes ees nielee illalla kun sen verta sitä taas tuli.. Just ton takia koitan imettää suht paljon (aina kun oon kotona jne.. siis) niin ei toisen tarvis sylkee osaa maitoo pois. Mulle toi pumppailu ei oikeen luonnistu, mieluummin annan sit tissiä vain. Vaikka ei sitäkään kyllä aina jaksais ! :ashamed:

Viime yönä mentiin taas nukkumaan klo 1 aikaan kun neiti nukahti tohon rinnalle, mies oli sitten nostanut hänet omaan sänkyyn jossain vaihees ja oklo 6 aikaan heräs taas syömään, mut mies anto mun nukkua ja syötti pullosta (toisin sanoen oli taas aika maitoa tihkuvat tissit aamulla!)
sitten herättiinkin tossa 10 aikaan..eli tälläin täällä aika usein mennään. Kai se rytmi vielä joskus tulee sitten..

nyt tyttö nukkuu tuossa tai nukkuu ja nukkuu..välillä vaan kukkuu kun tutti tippuu..

Toisaalta hyvä et jos valvoo nyt päiväl niin nukkuiskohan sit yöllä? :O

mut jooh pitää mennä laittelee neidille sitä tuttia !

:wave:
 
Vihdoinkin joudin tuota synnytyskertomusta väsäämään. Melkoinen romaani siitä tulikin. :LOL: :whistle: Mutta pitkähkö oli tuo "operaatiokin". Eli täsä, ollos hyvät:

Tiistai-iltana 4.12. alkoi supistella yhä kiihtyvämmällä ja kivuliaammalla tahdilla. Pitkin yötä supistuksia tuli 3-15 minuutin välein, suurelta osin kuitenkin n 8 minuutin välein. Koko yönä ei pahemmin tullut nukuttua ja aamuyöhön mennessä olo oli jo melko sietämätön. Ennen aamuruuhkia päätettiin sitten lähteä Naistenklinikalle, koko päivää en vain olisi niillä olotiloilla pystynyt kärvistelemään.

Sairaalassa todettiin, että ei homma vielä niin pitkällä ole, että synnytysosastolle pääsisin. Vaihtoehdoiksi annettiin joko palata kotiin kipristelemään tai jäädä osastolle sisään, saada vähän kivunlievitystä jossain muodossa ja sitä kautta toivottavasti lepoa. Valitsin sitten tuon viimeisemmän vaihtoehdon, periaatteella, että tältä sairaalareissulta en palaa ilman pienokaista.

Osastolle sisään muiden kärvistelijöiden joukkoon, sain tabuja ja sänkyyn lepäilemään. Kai ne tabut jotain helpotusta toi, mutta kyllä yhä teki kipeää. Yritin siinä sitten lepäillä ja hoitaja kävi aina välillä tarkistelemassa tilanteita. Iltapäivästä pääsin myös lääkärin tarkistettavaksi. Lääkäri vain totesi, että synnytys on käynnistymässä (ihanko totta?!?! ), mutta odotellaan nyt kuitenkin vielä. Jos ei perjantaihin mennessä olla synnytysosastolle päästy, niin sitten aletaan käynnistellä (silloin olisi täynnä 42 viikkoa). Samalla totesi, että on se muksun koko pauttiarallaa 4 kg!!! Tarkisti sen vielä uusiksi, kun ei kuulemma silmämääräisesti ja koskettelemalla niin isolta vaikuttaisi. Sehän lohdutti niiden suppareiden keskellä.

Olo oli jokseenkin epätoivoinen. Ärsytti olla sairaalassa ja ahdisti ihan hirveästi koko tilanne. Meinasin jopa lähteä keskiviikkoyöksi kotiin, mutta päätin sitten kuitenkin jäädä. Kotona sitä olisi kuitenkin ollut vielä sätkympänä, kun ei oikein tiennyt enää missä vaiheessa ollaan, kokoajan kun supisteli! Illasta sain kivun lievitykseen jotain piikkiä ja yötä vasteen lämpöhauteen lisäavuksi. Siinä meni sitten jo toinen yö n 5 minuutin pätkiä nukkuen ja loppuajan kipuja voihkien. Nice.

Torstaina hoitaja tuli taas tarkistelemaan paikkoja ja vihdoinkin oli etenemistä tosissaan tapahtunut! Sanoi, että iltapäivästä mut voidaan todennäköisesti siirtää synnytyssaliin! Antoi piikkiä kipuihin ja kehotti ravaamaan käytäviä mahdollisimman paljon, se edistäisi synnytystä. Ja minähän ravasin. Sattui niin hellllvetisti, mutta kyllä se lapsi täytyi jo ulos saada.

Joskus kahden jälkeen siirryttiin synnytyssaliin, mies sai vierailuajan sijaan suunnata suoraan sinne. Ensin sain ilokaasua kipuihin. Ilokaasu ei ole mun juttu, en pitänyt siitä sekavuuden tunteesta jne. Noin tunnin päästä laitettiin sitten epiduraali. Se tepsi mulla vähän turhankin hyvin: kivut hävisi oikeastaan täysin ja vaikutus oli todella pitkä. Kalvot puhkaistiin vähän ennen klo:17.00. Epiduraalin takia synnytys alkoi kuitenkin junnaamaan paikoillaan ja lopulta päädyttiin ratkaisuun, että annetaan sen vaikutuksen hävitä kokonaan ja mennään vähän aikaa pelkällä ilokaasulla. Se aika mitä mentiin vaan ilokaasulla oli ihan hirveetä! Niin kauheita kipuja, että huhui. Mulla hävisi ajantaju siinä ihan täysin, en yhtään tiedä kauanko oltiin niin, sattui vaan helllvetisti. Lopulta lisättiin taas epiduraalia ja elämä helpotti. Lisättiin myös jotain tippaa, joka edistää synnytystä (ei muista nimeä ei).

Yövuoron saapuessa hommiin (koko synnytyksen aikana meillä ehti olla töissä yhteensä 3 vuoroa!) ja päivävuoron kertaillessa tilannetta tälle huomasivat, että lapsihan on jo tulollaan ulos, päälakea näkyy! Me oltiin siinä telkkaria rauhassa kateltu (tuli Linnan juhlatkin muuten osittain kateltua puudutusten aikana), jotain pientä painetta olin tuntenut, mutta en todellakaan enempää! Että nyt pitäisi kuulemma vaan likistää, niin se olisi siinä. Mutta milläs likistät, kun mitään ei tunnu!?! Lopulta löytyi asento, jossa sain jonkinmoista tuntoa mukaan. Ponnistusvaihe kesti puoilituntia ja lopussa piti vähän availla kulkureittiä pienokaiselle. Lopussa myös kivutkin alkoi palailla. Klo:23.12 oli tyttö ulkona, ehti vielä Itsenäisyyspäivänä syntyä.

Että pitkähkö oli tuo meikäläisen synnytys. Ja vaiherikas. Saatiin perhehuone ja siitä ollaan ikionnellisia. Toipuminen on tikkien takia ollut vähän hidasta, mutta kaipa tämä tästä. Juurikaan tässä tietsikallakaan ei ole tullut oltua, kun istuminen on niin hankalaa. Enimmäkseen olen makaillut, myös imettänyt ainoastaan makuulta. Tänään sain veljen vaimolta kumirenkaan lainaan (kohtalotoveri.), joten ihanuus; pääsee taas istumaan. Maito on noussut hyvin, mutta kumeja joudun käyttämään, kun alussa neiti ehti aika ruville nuo rinnat imeä. Kohta jos uskaltaisi taas ilman kumeja yrittää.

Mutta on se vaan ihmeellinen pieni ihminen. Niin nätti, suloinen ja vaikka mitä. Täysin on siis sekä äidiltä että isältä vienyt sydämen mennessään.
:heart: :heart: :heart:

Tänään on äitee ja veljen vaimo olleet muksujen kanssa koko päivän kyläilemässä. Toivat ison kasan herkkuja, vanhoja tytönvaatteita ja tärkeimpänä: kumirenkaan. :D Täytyisi varmaan alkaa käydä noita vaatteita läpi, niitä on melkoinen kasa! Yritän tässä jossain välissä lukasta noita teidän juttuja viikon varrelta läpi, niin pääsen jotenkin "päivän puheenaiheisiin" sisälle. ;) Nyt hipeltämään neidin uusia vaatteita. =)

mussu & rinsessa tasan 1 viikkoa
 
LilliM onnittelut reilunkokoisesta pojasta :flower:

Tein tuossa intialaista ruokaa kun on tehny niin pitkään mieli :p ,toivottavasti ei tule Eemelille vatsanväänteitä tuosta maustemäärästä :whistle:

Osaako joku muuten sanoa kuinka paljon olis normaali painonnousu per viikko vastasyntyneellä?
Meillä on niin pitkä väli tuohon seuraavaan neuvolaan että punnitsin tuossa Eemelin tässä kotosalla isännän kalavaa'alla ;)
Painoa on tullut kahdessa viikossa n.250-300g ja tuntuu jotenkin vähäiseltä :/

Mutta nyt nauttimaan ruuasta jos vaikka Eemelikin nukkuisi vielä sen verran että saisi syödä rauhassa :whistle: Isäntä lähti isompien lasten kanssa Mäkkärille syömään.

katjuza ja

 
Katjuza en nyt enää muista mikä se tavoite painon nousun suhteen oikein olikaan. Joku muu varmaankin muistaa! Vaaoista kuitenkin sen verran, että terveydenhoitaja sanoi punnitessaan tyttöä ensimmäistä kertaa kotiin pääsyn jälkeen, että ensimmäinen punnitus ei ole "luotettava" koska kyseessä on eri vaaka kuin laitoksella. Kannattaa varmaan punnita Eemeli parin päivän päästä uudestaan kotona ja katsoa paljonko sitten on tullut painoa lisää. Olipa taas sekavasi selitetty. Toivottavasti pointista sai kiinni...

Täällä ollaan kipeinä, sekä äiti että tytär. Kummallakin kurkku kipeä, vähän köhää ja nenä tukossa. Kävimme lääkärissä eilen tuskaisen yön kypsyttämänä. Viimeyönä saimme onneksi nukuttua jo huomattavasti paremmin. Toivottavasti sama toistuu nytkin. Lääkäri laittoi valmiiksi lähetteen Poriin jos tytön tila muuttuu huonommaksi. Ei siis tarvitse odotella päivystyksessä vaan pääsee "suoraan hoitoon". Tuntuu kamalalta katsoa omaa pikkuista kipeänä. Kunpa hän paranisi nopeasti!

Seksistä on näköjään ollut puhetta. Meillä miehen tekee mieli, ja tekee minunkin joskus, mutta aion noudattaa terveydenhoitajan ohjetta odottaa jälkitarkastukseen asti. Mies ei ole ymmärrettävästi riemuissaan asiasta...! Hän siis odottaa kuumeisesti ensiviikkoa, jolloin on jälkitarkastus. ;) Täytyy toivoa, että omat halut ilmaantuvat siiheksi... Tällä hetkellä seksi on kyllä vihoviimeinen asia joka mulla on mielessä!

Jaaha, möly alkoi taas...
 
Pikasesti vaan...

Käytiin tänään neuvolassa ja meidän neiti painaa nyt 4270g. Oli sitten viikossa tullut painoa melkein 400g!! :whistle: Terkka sanoi, että kunhan tulee 150g/viikko, niin on riittävä eli katjuza, eiköhän Eemelin paino ole noussut ihan riittävästi :hug: terkka totesi vielä, että on aika ravinteikasta mun maito näköjään... :whistle:

Nyt lähen lepäämään, söin justiin ja alko niin ramasemaan. Mieskin torkkuu tossa vieressä ja tyttö sen rinnan päällä :heart:

:wave: H82
 
DJ MUSSUKKA: Sulla sitten jonkin aikaa se synnytys kesti mut hyvä et kaikki päätty hyvin. Sait säkin vihdoin sen käärön syliin ;) :heart:

Onkos ketään kärvistelijöitä enään? :whistle:

Täällä käytiin päivällä moikkaa kaveria ja nyt tyttö nukkuu..saa nähä kauanko :O Veikkaanpa et heräilee tossa n.tunnin päästä.. no taidan itekkin lähtee nukkuu edes hetkeks ennen kun neiti haluaa syömään ^^
Huomenna neuvola,saas nähdä paljon on paino neidil noussut.. ja pituutta tullut

:wave: :whistle:
 
Huomenta!

DJ Mussukka : On sulla ollut pitkä synnytys.. onneks tosiaan se on jo ohi!
=)

Mä sain eilen vihdoin kirjotettua joulukortit valmiiksi, et mies saa tänään heittää kortit postiin töihin mennessään. Äsken herättiin ja tuollahan ne kortit edelleen on.. :/ Siis riittääköhän se et ne joulukortit on laittanut postilaatikkoon 14.pvä siis esim illalla vai pitääkö ne olla tiputettuna postilaatikkoon 14.pvä ennen kuin postiauto on käynyt? Millähän vehkeellä mä nyt pääsisin postilaatikolle.. :eek: En oo taas viimetipassa en...

Joululahjat tosin sain eilen ostettua. Nyt on jo kaikki kasassa, jee! Tänään pitäis sit lasten kans leipoa pipareita. Luvattiin mennä töissä käymään huomen aamulla, joten ompas meillä sit jotain pientä viemistä..suklaaakonvehti olis kans tarkotus viedä.. Ovat töissä kuulemma jotain yllätystä keksineet... Mun työkaverit tuntien... :whistle: Hiukan pelottaa..

mut nyt pyykkäämään!
 
Hei!

Olihan tuossa DJ:n synnytksessä mennyt aikaa, mut onneks kaikki hyvin, loppu hyvin!

"Kiva" kuulla, että löytyi tietoa tuosta rinnan kivusta..kokeilin ja olihan siellä patti, ja oli kipee. Mut tais mennä ohi imetyksellä ja kun suihkussa varovasti hieroin siitä reunasta. Nyt ei nimittäin tunnu enää, ei patti eikä kipua.

Mulla edelleen pari joululahjaa ostamatta, eikä oikeen ees ideaa mitä ostaa..onneks ne on "vaan" omien vanhempien ja veljen lahjat, voin sanoa että kattelen vaik joulun jälkeen niille jotain =)

Mies oli viime yön töissä ja menee ensi yöksikin. Etukäteen vähän ahdisti ajatus tästä miehen töihin menosta, kun esikko on niin huomionkipee ollut nyt vauvan tultua, ja ollut kans hirmu tottelematon..yritän vaan ite ottaa rennosti ettei tulis ainakaan huudettua, mut hermot on kyl kireellä ja välillä toivon vaan et tulis ilta ja pääsisi nukkumaan. No, miehellä on seuraavat vapaat ens yön jälkeen ja sitten joulun alla kans.

No, nyt pitää taas mennä..mukavaa päivänjatkoa kaikille!
M ja Minttu s.12.11
 
voi viiiideee..kirjoitin pitkän jutun ja se hävis kesken kaiken (minun virheestä) bittiavaruuteen :headwall:

no joo..aloitetaan uuestaan...

elikkäs meillä on suurin osa poppoota sairaana, pojalla nielutulehus->antibiootit, miulla näärännäppy silmässä->antibiootit, tytöllä on kauhee nuha-> suolatipat ja niistäjä kovassa käytössä, kunhan ei sairaalareissua tulis meillle ja jouluksi kerettäis parantumaan :xmas:

Miulla ois huomenn tiedossa pikkujoulut
kavereiden kesken..meiningissä ois ottaa hieman naista väkevämpää
saas nähdä miten äkkiä kilahtaa ohtaan
:LOL:

mut jos tässä alkais pian lähtöä tekemään, lupasin mennä äitille saunan pesuun
ja sen jälkeen pääsee sit saunomaan, kunhan tuo salva liukenis tuonne silmään, muuten voi tulla
liikenteessä ruumiita :whistle:

Perfekta ja hattivatti 5vko3pv :heart:
 
En saa tytöltä räkää nenästä vaikka tippoja menee ja niistäjää käytetään... Onnettoman pieniä määriä tulee vain harvoin. Alan olla jo niin epävarma tytön tilan kanssa, että täytyy varmaan lähteä kiikuttamaan häntä Poriin. Voi olla, että tulee turha reissu, mutta kun on kyse ensimmäisestä lapsesta ei oikein tiedä koska pitäisi olla ja kuinka huolestunut! Parempi ottaa "varman päälle".

Näkyy muissakin perheissä olevan tautia liikkeellä. Tulisipa kunnon pakkaset niin kuolisi osa pöpöistä! Oma olokin on aika inhottava. Kuume ei ole noussut, mutta kurkku on kipeä ja joka paikkaa jomottaa. Kun se kuume tulisi lähtisi tämä tauti!

Onko jollakin konkarilla hyviä vinkkejä kuinka saa vastustelevalle lapselle supon laitettua? Meille kun annettiin ohjeeksi antaa suppo illalla ennen nukkumaanmenoa, jotta saisi tyttö nukuttua paremmin tautinsa kanssa. Olemme saaneet laitettua supon onnistuneesti yhden kerran. Tosin suppo tuli aika nopeasti valtavalla paineella takaisin ulos kakan mukana... Uudestaan peppuun ei sitten saatukaan mitään laitettua. Tyttö laittoi niin kovasti hanttiin, ettei hommasta yksinkertaisesti tullut mitään. Vinkkejä otetaan vastaan!

Onnea käärönsä saaneille! :flower:
 
Donu pienelle vauvalle suppo vaan laitetaan, nopeasti. Vauva selällään, nilkoista taivuttaa jalat koukkuun vatsan päälle ja sujauttaa perusvoiteella/liukastusaineella kostutetun supon nopeasti pyllyyn tarpeeksi syvälle (voi varovasti pikkusormen päällä lykätä). Tulee helposti pois jos ei mene tarpeeksi syvälle. Voi vielä painaa pyllynposkia yhteen supon laittamisen jälkeen hetken. Vastasyntyneelle supon laittaminen on helppoa, vertaa esim kaksivuotiaaseen... Toivottavasti oli apua.
Kannattanee mennä synnytyssairaalaan tms missä on lastenlääkäri näytille. Noin pienelle lääkkeitä pitäisi aina antaa vaan lääkärin määräyksella enkä usko että ne käännyttää tutkimatta kun on noin pieni lapsi. Ja jos kuumetta tulee noin pienelle (yli 38) niin yleensä otetaan sairaalaan.
 
moksa Kävimme yksityisellä toissa päivänä ja hän tuota suppoa kehotti antamaan... Antoi varmuuden vuoksi lähetteen valmiiksi ettei tarvitse mennä päivystyksen kautta jos tytön tila muuttuu huonommaksi. Taidan soittaa vielä etukäteen sairaalaan ennen kun lähdemme. on kuitenkin pitkä matka...
Kiitos suppo-vinkeistä! :D
 
Donu: Meillä kanssa ekan lapsen kanssa tuli nuhakuume aika pienenä ja eihän hälläkään suppo pysynyt vaikka kuinka työnsi syvemmälle peppuun, kakkasi aina sen paineella pois. Lääkäri käski silloin antamaan suun kautta annettavaa Panadolia. Mutta tietenkin ensin kannattaa kysyä lääkäriltä ennenkuin noin pientä alkaa lääkitsemään.

Jeps ja sitten seksistä.... :snotty: tsuppiduppi ihan kivaltahan tuo taas tuntui.

Perfektalle oikein mukavaa ja rentouttavaa pikkujoulua. Itseltä jääpi tänä vuonna väliin kun valmistelen noita kastajaisia, vaikkakin vasta viikon päästä, mutta niiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiiin paljon tekemättä vielä jo joulunkin suhteen. :xmas: B)

Mussukka: Onnea =) :flower: :heart: Ja kauanhan sulla se synntys kesti..... tuli ihan oma eka synntys mieleen. Meillä kanssa ekaa synnytettiin kauan..... ma sisään synnärille ja ke yöllä neiti syntyi, imukupilla sitten vihdoin viimein. Onneksi tää toinen tuli sitten tosi rivakasti.

Niin juu ja onnea muillekkin vauvansa saaneille! =) :flower: :heart:

Oltiin tänään mimmuliinin kanssa sitten puurojuhlissa ..... kivaa oli neiti tutkaili muita kovin kiinnostuneena. Isompi tyttö oli omissa joulujuhlissa joten saatiin pienemmän kanssa olla ihan kaksistaan. Mutta nyt isompaa neitiä hakemaan tarhasta.

-viivin ja mimosa-
 
Jeps, kyllä meillä tuo tytön maailmaan saattaminen vei aikansa. Noooh, jos ensikerralla (mikä toivottavasti on vielä joskus tullakseen) ei menisi kuin vuorokausi tuohon samaiseen ruljanssiin. :D

Eilisiltana uskaltauduin imettämään ilman rintakumia ja hyvinhän se pienten alkuihmettelyiden jälkeen lähti sujumaan. :) Tämän viikonlopun aikana jos päästäisiin syöttöpuuhiin vielä istuma-asennossa, niin eihän tässä enää mitään ongelmia olisikaan. =)

Tyttö on muuten tosi kiltti ja lutunen. :heart: Kotosalta ei olla vielä missään käyty, joten nuo pöpötkin on aika hyvin pysyneet meistä loitolla. Vielä vierailijatkaan ei mitään ole mukanaan tuoneet. *koputan puuta* Mutta aikomus on kyllä pikkuhiljaa päästä neljän seinän sisältä ulos, kunhan mä alan pystyä pidempään jaloilla olemaan ilman pahempia paineita ja kipuja. Ja uskoisin, että se on kokoajan enempi mahdollista. :) Tässä ihan viimepäiviin asti, kun tässä kämpillä liikkuminenkin on aiheuttanut aika tuskasia olotiloja. Mutta kokoajan parempaan päin mennään...

Voi pikkujoulut. Mä olen vähän haikein fiiliksin kuunnellut, kun muut käy pikkujouluissa. :| Mikä sinänsä on koomista: varsinkin työpaikkojen pikkujouluja olen aina pitänyt jotenkin ahdistavina, kun niissä perinteisesti sattuu ja tapahtuu... Mutta kaveriporukalla järkkäillyt kekkerit on tietenkin ihan eri asia. =) Tänävuonna moiset saa kuitenkin jäädä, ehtiihän noita. Nostahan Perfekta kupponen siis minunkin puolesta. :)

mussu & rinsessa 1vko1pvä
 
poika nukkuu partsilla... ainakin toivottavasti vielä hetken.
tosi vaihtelevalla menestyksellä meillä nykyään nukutaan. viime ylkin meni vähän niin ja näin. Poika kun nukahtaa niin yhtäkkiä herää ja alkaa huutamaan. oisko ses se massu....
parvekkeeltakin välillä huutelee, mutta sitten kun jo on sisälle ottamassa, niin kappas hää nukkuukin.
tänään on myös syöty vähän väliä ja kitisty. mutta tällaista kai tämä on. joka päivä vähän erilainen varsinkin näin alussa.
Neuvolassa eilen käytiin ja kasvanut on hyvin.

mies lähti pikkujouluihin ja kyllä täytyy sanoa, että tää mamma tarttee kohta kanssa vähän maiseman muutosta. pitäs kai vaan lähtee rohkeesti ton pojan kanssa liikenteeseen, mutta vaunulenkkejäkin teen vasta ihan tässä lähi kortteleissa, että pääsen nopsaan kotiin jo tulee jotain... :/

onneksi on viikonloppu ja mies kotona. saa vähän hengähtää. tosin minkälaisessa kunnossa lie on sitten tämän illan jälkeen.... :kieh:
no on se kuienkin vapauttavampaa, kun on toinen kotosalla myös.

joululahjat mulla on kaikki miettimättä. pitäs varmaan pikkuhiljaa :whistle:
no ehkä mua ymmärretään, jos nyt ei kaikille oo jotain mietittynä, mutta jos kummitytölle ees jotain ja tuolle ukolle. vauvakaan ei taida vielä suuttua ja saa varmasti muutenkin lahjoja.

onko teille muuten sitteri? ollaan vähän mietitty että sellanen vois olla kätevä. onkohan sellanen baby björn kannattava sijoitus?

Enni ja poika 2vko 5vrk
 

Yhteistyössä