Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Ihan pikasesti..

Perfektalle mukavaa pikkujoulua..itse en oo minkäänlaisiin pikkujouluihin vileä menossa, itse asiassa mietin että raaskisinko ees omia 25v-juhlia(helmikuussa) lähtee juhlimaan, kun tuo pieni on vielä niin..no, pieni:)
Joten, nostahan kuppia minunkin puolesta ;)

Sitteristä; Meillä ei "toiminut" semmoinen sitteri, mitä pystyi säätämään, sitä selkänojan asentoa..liekkö ollut huonolaatuinen koko sitteri, mut tuntui että siinä selkänojassa olleen "kovikkeet" oli aina huonosti. Meillä siis on vaan semmoinen mikä on yhdessä asennossa..tiiätte varmaan?
 
Kirjoitan tähän lyhyesti synnytystarinaani jos joku haluaa lukaista =)

Eli sunnuntaina 9.12 aamulla klo 10 tunsin alaselän vihlontaa. En kiinnittänyt asiaan sen kummemmin huomiota,mutta mielessä tietty oli,että jokohan viimeinkin... Suoritimme aamutoimia ihan normalisti ja muutamia vihlontoja tuli epätasaisesti. Pari sitten tuli sellasta,että piti ihan pysähtyä ja ottaa sohvankulmasta kiinni. Mutta mua ihmetytti kun ei tullut sitä perinteistä supistusta vaan juili siis selkään. Mietimme ukon kanssa,että mitä teemme. Otimme kuitenkin varman päälle ja päätimme lähteä sairaalaan. Mulla kuitenkin jo kolmas raskaus ja yliaikainen. Veimme pojat kaikessa rauhassa anoppilaan ja lähdimme hissukseen ajelemaan sairaalaan jonne on meiltä matkaa n.50km.

Matkalla tuli pari vihlontaa,mutta mietin koko ajan,että onkohan nämä nyt "niitä" vai vaan jotain muuta vihlontaa. Erityisen kipeetä kun ei tehnyt ollenkaan. Sairaalassa olimme n.12.45 ja meidät otti vastaan aivan ihana kätilöopiskelija =) Hän suoritti sitten sisätutkimuksen ja yllätyksekseni olinkin 3-4cm auki. Olin että :eek: kun en siis ollut mainittavasti kipeä ollenkaan! Käyrän kautta saliin ja olin jo 8cm auki! Sain ilokaasun rentouttamaan ja auttamaan jonkin verran koveneviin suppareihin. Makoilin sängyllä kaikessa rauhassa ja välillä otin ilokaasua. Kätilöt päättivät kuitenkin puhkaista kalvot,että päästäsiin pian tositoimiin. Supistukset muuttuivatkin puhkaisun myötä kivuliaiksi ja pian olikin ponnistamisen tarve. Mun suoli alkoi samassa hässäkässä tyhjenemään ja se tyhjenikin sitten oikein viimesen päälle :x Mutta se auttoi vauvaa laskeutumaan lopulliseen lähtöasemaansa! Kivut olivat aika tuskaiset ihan lopuksi,mutta onneksi poika syntyi 11 minuutissa :heart:

Poika syntyi siis 15.31 eli pääsin todella nopeasti kaikesta. Kaiken kaikkiaan siis mun synnytys oli helppo ja ponnistusvaiheeseen saakka melko kivutonkin. Ja tyytyväinen saan kroppaani olla kun pystyin helposti ponnistamaan maailmaan melkein 5-kiloisen jössikän B) Oli siinä kätilöilläkin ihmettelemistä! Perjantain neuvolassa veikattiin n.4kg painoista vauvaa joten olin todella onnellinen,että lopullinen koko selvisi vasta kun kaikki oli jo ohi :whistle:

Nyt ollaan sitten eletty vauva-arkea täällä kotosalla pari päivää. Maitoa tulee tosi hyvin,mutta imetän kumilla jos saisin tissini pysymään ehjinä. Viime yönä poika kyllä suoritti maratonin tuossa imemisessä ja olin jo aivan paniikissa,että mun maito ei kerta kaikkiaan enää riitä. Mutta jotenkin me selvittiin. Tänään kävi terkka ja painoa on pojalle tullut parissa päivässä 200g että kyllä sapuska piisaa. Lähtöpaino oli sairaalasta lähdettäessä n.4600g. Hommasin varoiksi neuvolasta lypsykoneen ja lypsän sillä pulloon maitoa. Voin sitten yöllä antaa pullosta,että poika joisi ilman nukahtamista eväänsä loppuun ja jos unikin sitten maittaisi :whistle:

Meillä ukko lähti viettämään varpajaisia :kieh: Saunomista muutaman kaverin kanssa ja tietty baarikierros |O Vannotin ottamasta sitten liikaa,koska tartten kyllä ukkoa tässä arjen pyörityksessä ihan 24/7. Että sitä mukaa juhlia :whistle:

LilliM+Kaapo 5vrk
 
Moi täältäkin :wave:

Tänään oli sit neuvola, 200g oli viikossa tullu painoo neidille lisää ja kuulemma hyvin on. Rintamaidolla ja välillä korvikkeilla mennään eteenpäin.. Tekis niin mieli hommata jostain se sähkökäyttönen pumppu mut ei oikein uutena raaski ostaa :/ Mä en vaan jaksa tolla käsikäyttösellä pumppailla,eikä edes tule kovinkaan paljon sillon kun koitan.. Ois vaan kiva joskus syöttää omaa maitoo pullostakin kun jos ei jossain esim.viitti imettää niin sais sit kuiteki tyttö omaa maitoo eikä korviketta. Enkä siis tarkota sillä et korvike ois huonoo tai mtn! Vaan sillä kun tuntuu et jos ei imetä/tyhjennä näitä rintoi niin tulee vaan niitä kyhmyi ja tuntuu et pakahtuis :/
Muuten neuvolas oli kaikki ok, pituutta oli 51,5cm eli puoltoista senttii viikossa :) Kyllä neidille kohta puolin alkaa sopii ne 56cm vaatteet mitä meillä löytyy suht paljon ;) Inhottaa vaan kun tuntuu et osaan kuteista toinen hukkuu :D

Sitteristä oli puhetta; Meillä ei vielä oo hankittuna mut tosiaan hankintalistalla ois. Oon kattonu käytettynä että uutena..jostain sellanen pitäis nyt hankkii! Luulen et ois meil käytännöllinen koska neiti on meillä aika usein päivisin turvakaukalos kun haluu kattella maailmaa ja nukahtaa siihen aika hyvin.

LILLIM: Teidänki poika sit vihdoin ja viimein suostu tulla maailmaan.. lähti kuitekin itekseen tulemaan, eikä mitenkään erityisen pahalta synnytyksltä kuulosta :) Nopeeta toimintaa ainakin :D

Täällä neiti nyt nukkuu taas.. pikkasen jotain sellasta mölinää pitää et varmaan nälkä alkaa olee.. Viime yönä heräili muutaman kerran, mut kuitekin parin tunnin välein ku nyt on ollu öitäkin millon on ollu 4h ihan hiljaa ja nukkunu

:whistle: mut kaipa se vaihtelee..

mut nyt pitää mennä ettei neiti liikaa suutu :wave:
 
Juup, voin ottaa ne pari kuppia ihan teitänkin puolesta...miltei naapurissa on nuo pikkujoulut kaverin luona ja yöksi tulen kotiin, niin raaskin pienen jättää isälleen hoitoon, poika halusi mennä mummin luokse ja sinne pääsee :heart:

profiilissa muuten uus kuva tytöstä, 11.pvä otettu eli ikää tasan 5vkoa :heart:
 
Moi
Nyt alkaa jo tuntumaan että sitä taitaa toipua synnytyksestä ja kaikesta muusta. Ts. hyvin on lähtenyt kaikki menemään vaikka kovin jännitti ekat pvät kotona. Maitoa riittää ja tytöllä paino nousee kivasti. Minäkin edelleen rintakumeilla syöttelen..ollaan koitettu ilman mutta usein tuloksena todella kipeät nännit ja nälkäinen vauva :(

Iltasella tuntuu olevan masussa vääntelyä ja mulle sanottiin että myös d-vitamiini voi aiheuttaa tuota? Mutta onhan ne tipat annettava.

Ihanaa kun tulee joulu :xmas: yhtään pakettia ei ole ostettu eikä varmaan ostetakaan (en tod uskalla kauppoihin) mutta joulumieltä riittää.

Tipi ja typy 3 vkoa
 
Voi itku..
Taitaa ne d-tipat täälläkin aiheuttaa itkua, vähän myöhäjunassa meillä, vasta eilen ja tänään aamusta oon antanut sen 1 tippaa ja nyt on neiti n.klo 22 alkaen huudellut tasaisin väliajoin ja heilunut, heilutellut siis jalkojaan ja käsiään, veikkaan että masuun ottaa :(
Voiko tuolle nyt mitään tehdä? Tissilläkään ei malttanut äsken olla, kun piti välillä huutaa ja kipristellä..säälittää pieni kun joutuu kärsimään. Mitenkään päin ei oo hyvä olla..
Miten pitkään menee ennen kuin vauvan maha tottuu noihin tippoihin?

Taitaa pitää nukkua pikkutytön kans olkkarin puolella, ettei ees esikko herää tuohon. Mies on yövuorossa, ja huomenpäivällä siis nukkuu..huoh, jos menee myöhäänkin nyt, niin kuka sitä esikkoa jaksaa vahtia huomenna?

On tainnut aika kullata muistot, koska en muista että esikon aikaan ois tämmöistä huutoa ollut mistään syystä.
Kun vaan vois jotenkin lohduttaa tuota reppanaa..
M ja Minttu s.12.11
 
Täälläkin kärsitty vissiinkin noista masuvaivoista taas tänään..välillä menee päivii ettei mitään ja välillä sit näin :/ En tiiä oisko tossa kun söi niin jostain ilmestyny ilmaa.. ollaan kyl annettu melkeen joka kerta nyt niitä Cuplatonei mut tiiä sit miks silti tulee :O Nyt sitten tyttö huus jostain 8 asti pienillä tauoilla johkin puol 10 ja sit ajateltiin et jos nukahtais autos ..no aloin pukee tyttöö ja johan kunnolla pörähti! Kerkesin pukee loppuun ja hän sitten päättikin alkaa nukkua. No mentiin käymään tos lähellä vielä mun äitillä et ei ihan turhaan sitä puettu. Nukku koko ajan ja tultiin tos 11 aikaan takas ja annettiin sit taas noita cuplatonei ja sitten vain neidille tissi suuhun.. No nyt tuolla vieläkin jotain vähän kitisee eikä oikein suostu nukkumaan :/
Saa nähä miten tää yö menee.. oishan se ihan mukava edes hetki nukkua.. ja ei oo kiva kattoo kun yks kipristelee itteensä :/

mut täytyy nyt mennä kattoo jos joku sais raukan pikkasen rauhottuu.. kyllä välil onkin hiljasta mut sit taas mennään..

 
niin ja terkka sano tänään et voi alkaa antaa nyt niitä d-tippoi. Meil on Devitolia (käyttääkö kukaan niitä?!) ja kuulemma terkan mukaan ne saattaa aiheuttaa ilmavaivoi mut niin ehkä muutkin..et kokelemalla selviää. Tosi kiva vain kun jo valmiiksi masu vaivaa niin alkaa vielä lisää sellasii aiheuttavii tippoi antaa :/ mut minkäs teet,pakkohan niitäkin on tytölle antaa.
 
D-tipoista, eli Devitolit aiheuttavat herkemmin vatsavaivoja. Meillä käytetään Jekovitteja, jotka on pahemman makusia, mutta kuulemma vatsaystävällisempiä. Sotkin yleensä ne viis tippaa Dysflatylin sekaan. En tiedä onko nuo aiheuttanu meillä mitään vaivoja, meillä kun kätistellään sellasina päivinäkin kun en oo antanu tippoja. Kaipa se kuuluu pikkuvauvojen masuille, että välillä vääntää enemmän ja välillä vähemmän vaikka kuin yrittäis varoo mitään mikä aiheuttaa ilmavaivoja.

Nita, ootko huomannut, että tyttönne huutais aina Cuplatonin antamisen jälkeen? Sekin kun nääs aiheuttaa joillekin vatsan väänteitä ja puolestaan Dysflatyl olis sitte suotuisampi... Mutta nämäki tiesti menee jollain toisteki päin :kieh:

En tiedä uskaltaiskohan tuota tuuletella vielä.. sillä mein neiti on nukkunu koko viikon ilta 8-9stä aamu 8-10, toki vähintään kolmella ja useinmiten jopa viidellä syötöllä, mutta reippaasti on tuhnottanut! :) Pikku hiljaa siis alkais näyttää siltä että rytmi on kääntyny.. eivät lienee ihan turhia olleet ne mun väkisin valvottamiset :saint:

Jälkivuodosta, kellä sitä vielä on? Ja kuinka kauan on kestäny/loppunu? Mulla siis tulee ens viikon alusta jo 5 viikkoo synnytyksestä ja vielä tuhnuttelee niin että ei ihan ilman pikkuhousunsuojaa ilkee olla.. Ja nyt on parina viimepäivänä ystävämme menkat kolkuttelemaan tuola alakerrassa... MÄ EN KESTÄ jos ne alkaa kuukauden päästä mun synnytyksestä vaikka imetän!!!!! |O Ei ainakaan vielä oo lisääntyny tuo vuoto, että ei ne onneks vielä oo alkanu mutta kovasti juilii reisiin ja mahanpohjassa tuttu tunne.

Jep, mutta aamukahvin keittoon! :wave:
 
d-vitamiinit Mä ostin suoraan niitä Deetippoja koska ne on todettu parhaiksi aikasempienkin lasten kanssa. Devitoleista ja Jekoviteistä on tullu kaikille vatsanväänteitä.

Meillä meni vime yö nyt hiukan paremmin, Eemali heräsi syömään vaan 3 kertaa :whistle: , mikä on luksusta meille :D , kakantulo tosin herätti pikkumiehen jo klo 6.30 mutta ihanaa kun on saanut jonkin verran edes nukuttua.

JOULU..... ihanaa kun se tulee mutta mulla on vielä lahjat ostamatta :whistle: , eikä nyt muista väliä mutta noille omille lapsille pitäis muutama paketti hankkia, mies on niin huono mitään ostamaan että mun harteillehan tämäkin jää.

katjuza ja



Joku vielä mietti sitterin ostamista. Meillä on ollut Chicco merkkinen sitteri ja ollaan siihen tosi tyytyväisiä =) , sattumalta törmäsin hauskaan sitteriin kun kävin Pikkupingviinin nettisivuilla, näyttäs olevan mukava siinä köllötellä, vaikka itse en kyllä laittais yli 100 euroa sitteriin.
Tässä linkki http://www.pikkupingviini.fi/index.php?id=2&products_action=view&products_id=904

 
katjuza Mä kattelin tollasta sitterii ku linkkasit niin Kodin ykkösessä tai samantapainen oli ainaki mut kans totesin että en todellakaan ala maksaa niin hemmetisti siittä. Jos joulupukki tois vaikka sellasen..

Sitteri meillä on siskolta saatu, eli joku 7v vanha ainakin ja merkiltään Cam. Siittä saa sitä selkänojaa säädettyy ja sit saa sen sitterin joko keinuu tai sit oleen paikallaan. Meillä viihdytään siinä kyl oikeen hyvin.. Tosin nyt neiti köllii tossa taljan päällä lattialla ja jalat käy musan tahtiin =)

Meil ei ne Devitolit kans sopinut ja on Jekovitit ja ne on ollu hyvät. Annan aamulla/aamupäivällä enkä ole kyl huomannu et olis mitään mahavaivoja tullu. Meillä piereskellään paljon kyllä mut eipä neiti ole mitenkään itkuinen tai kiukkuinen tai mitään vaan oikeen tyytyväisen oloinen pikku-prinsessa.

Onnea taas vauvan saaneille. Lisään teet listaan kun taas saan aikaseks.

Joululahjoja kävin eilen ostaa. Kävin mun työpaikalla ja sieltä sai ostettuu lahjan siskolle, äitille ja siskon miehelle. Eli Tigin isot shampoo+hoito, molemmissa 750ml niin normihinta niille 39e, mut tietty saan henkkarialen niin eipä niille paljon hintaa jääny. Tosin noi isot Tigit on "ilmaset" ku miettii et normikoon shampoo esim maksaa joku 25e. Pikkasen ohi asian.. Ja siskon mies sai 750ml lakan :D

Pitäs pikku-neiti viedä tänään yökylään siskon luo ja lähtee leffaan tai jotai.

Mut nyt on pakko mennä keittää uudet kahvit, en ole mitenkään riippuvainen kahvista :D
 
Huh, noita d-tippojahan on miljoonia enkä tosiaan tiiä mitä sitten kantsis kokeilla kun tytöllä kerta on jo vähän noita ilmavaivoi :whistle: Kannattaskohan noita Devitolei kuiteki kokeilla vai ostaa suoraan jotain muuta esim. Jekovittejä? EDLA kysyit että tuleeko niistä Cuplatoneista niitä..en usko koska ei joka kerta ala huutamaan kun niitä on annettu.. mutta välillä kylläkin. Kai sitä ilmaa sit vaan jostain ilmestyy :whistle:

Onko ihan ok jos siis antais samaan aikaan d-tipat ja ne Cuplatonit esim.ennen syömistä? EDLA taisit tehdä niin :whistle: ?
Kuulostais kyllä yksinkertasemmalta kuin et antais eri aikaa..

Jälkivuodosta oli kysytty: Täällä vielä jonkin verran tulee mut aika haaleeta.. tuntuu et alapäätä vain kutittais ,ettei ois vaan jokin tulehdus :whistle: Välillä sitä verta on tullu vielä enemmänkin ja oon pelästyny et jos se haava on jotenki auennu tjn :eek:
Seuraavan kerran kun tytöl on neuvola,tammikuun alus niin sit multa otetaan pissanäyte yms. Ja sit 10.1 on jälkitarkastus ja tytön lääkäri.
Ois kyl ihan mukava jos tää vuoto vois kokonaan loppua! Saas nähä millon tänne menkat saapuu.. terkka puhu et voi tulla aika piankin. kiva kiva :/
Tosin eihän mulla ole "kuin" kohta 3 viikkoa synnytyksestä et kai sen voi hyvin olettaakin että vuotoo vielä tulee..

Meil meni yö taas niiin ja näin..mentiiin (tai neiti nukahti tissille) joskus 1 aikaan ja heräs syömään puol 7 aikaan et suht paljon saatiin sentää nukkuu. Sit heräs uusiks tos 9 jälkeen,sitten 11 aikaa ja sit vaihettiin vaippa ja hää nukahti uusiks, Nyt nukkunu tähän asti ja vissiin alkaa tuol heräilee..sellasta mölinää taas kuuluu.

Jotenka pakko mennä kattoo mitä vaippaan tullut ja laittaa tissi taas suuhun :wave:
 

Hei!
Meillä terkka antoi noita Devitoleja, ja veikkaan että niistä nyt nuo eilisiltaiset huudot johtui..ei nimittäisn muina iltoina oo ollut mitään, ja nyt kun tosiaan kahtena päivänä annoin niitä tippoja(sen 1kpl) niin olipahan vaikeeta illalla. Joten katsellaan kokeiltaisko jotian muun merkkisiä, jos nuo on niitä mistä eniten niitä vaivoja tulee.
Minä ja vauva nukuttiin yö taas sohvalla, ihan vaan sen takia että esikko sais nukuttuu eikä ees se heräis. No, joskus aamuyöstä esikko tulee olkkariin vähän itkien..vissiin olikin herännyt ja säikähtänyt kun ei ketään ollutkaan samassa huoneessa nukkumassa. Mies oli siis yövuorossa. No, sittenpä nukuttiinkin kolmestaan tuossa levitettävässä sohvassa ja mies sai nukkua makkarissa keskenään kun tuli töistä kuuden jälkeen.

Jälkivuotoo on vielä jonkin verran..nyt tuntuu että se on muuttunut vaan semmoiseksi punertavaksi limaksi(anteeks) liekkö jo loppumassa vai mitä? Välillä minuukin kutitti alapäähän, mut luulisin sen johtuneen tikkien sulamisesta..en kyl mitään tulehdusta osanut ees epäillä.

Nyt pitääkin taas mennä..
M ja Minttu s.12.11
 
Nita: Mä lainasin ainakin neuvolasta oikein kunnon lypsykoneen. Saisko teidän neuvolasta sellasta lainaan? Eilisen päivän mittaan lypsin sillä pulloon maitoa ja annoin maidon pojalle yöunille mentäessä. Tissitkin kun oli aika tyhjän oloiset ja poika nälkäisen olonen. Joi pullosta siis maidot ja nukkuin pidemmän pätkän alkuyöstä. Tai siis 3h nukkui,mutta mun mielestä ihan hyvin. Muuten olis taas varmaan roikkunut tississä hamaan aamuun asti :whistle:

Masuvaivat: Ootteko kokeilleet ostaa rela-dropseja? Ne on siis vauvan maitohappobakteereita. Meinaan mä oon antanut niitä nyt koko ajan vauvalle. En ole kertonutkaan,että poika sai heti kättelyssä ab-kuurin :| Sairaalassa puhkesi hillitön hormononäppy-ihottuma ja lekuri määräsi kuurin ettei iho tulehtuisi tai mitään :/ Kuuri on kyllä auttanut ja mahavaivoja ei ole ollut. Luulenpa,että relat auttanut asiaan =)

Sanna: Lisää meidätkin sitten listaan kun kerkeet :wave: Eli poika syntyi rv41+4 ja mitat oli 4905g, 54cm ja pipo 38.5cm :flower:

Siinä mielessä on kätevää kun poika oli kookas heti syntyessään,että kaikki vaatteet mitkä olin pessyt valmiiksi (56cm ) on oikein sopivia eli ei siis liian isoja ;) Toki kaikki 50cm sai nakata heti kättelyssä veks :whistle:

On kyllä niin ihanaa olla tällä puolella kirjoittelemassa =)

LilliM+Kaapo 6vrk
 
Sittereistä: meillä on se Baby Björnin sitteri ja siitä neiti tykkää kovasti. Siinä on hyvä istuskella ja jutella o sitteri ainakin ollut hyvä. Edellisellä kokeiltiin sellaista "tavallista" sitteria, mutta siinä neiti ei suostunut olemaan yhtään ja se myytiinkin sitten lähes käyttämättömänä. Et BB:tä meillä ainakin suositellaan, vaikkakin maksaa enemmän ellei sellaista jostian kirppikseltä löydä kuten itse löysin ja maksoin vain 20e. =)

Minä olen kanssa maanataina menossa ostamaan sitten niitä Dee tippoja nuo muut ainakin vääntelihtivät vatsaa. Sekä Relatipat myös ja ne onkin jo vaihdettu toiseen.

Mut nyt katsatamaan mitä tuo pikku Lucia -neito puuhailee.

-viivin ja mimosa-
 
Tännekin raporttia, eli 12.12 syntyi perheeseemme kolmas lapsi- tyttö 52cm ja 3600g, raskausviikolla 42+2.
Kotiuduttu eilen ja nyt ihmetellään kotielämää. on kyllä ihana olla omassa kotona ja poikiakin oli niin kova ikävä kun jo maanantaina 10.päivä jäin sairaalaan.

Tyttö syö, nukkuu ja seurustelee katsellen suurilla silmillään. Tumma tukka, jota on ihana harjata, on meille uusi juttu, kun veljillään oli vain pari vaaleaa haituvaa päässään syntyessään :)

Mirnu ja Lumikki 3päivää

palailen linjoille taas :wave:
 
Tipoista ja musuvaivoista Meillä on Cuplatonit käytössä satunnaisesti, tuntuu että niitten jälkeen pojalta tulee helpommin iso röyhy. Ja joillekin tosiaan voi lisätä ilmaa mahaan. Cuplaton vähentää pintajännitystä ja näin auttaa pienten ilmakuplien hajoamisessa (lukee käyttöohjeessa) ja jotakin sille ilmalle on tapahduttava. Jos joillekin muodostuu vain isompia ilmakuplia(?)
RELA-tipoista voi kans joillekin tulla masuvaivoja. Käsittääkseni siinä on öljy nesteenä ja joidenkin maha ei pidä siitä. Meillä en ole huomannut aiheuttavan mitään. Maitohappobakteerien itsessään pitäs helpottaa vaivoja. Jos meillä olis pullokäytössä antasin varmaan jauhemuodossa, mut kun rintaruokinnalla ollaan niin onneks tipat kelpaa.
Kaipa nääkin on asioita jotka täytyy vain kokeilla ja katsoa sopiiko omalle vauvalle.

Jälkivuodosta Mulla oli runsaampaa vuotoa n. 3viikkoa, nyt enää tuhruttelee ja pikkuhousunsuoja riittää. Tosin mulla viime viikolla alkoi peräpukama vuotamaan ja se kiusaa nyt sitten vuodon edestä. Plääh. Muuten on tikit ja haavat hyvin parantuneet, mutta tuo sulkijalihaksen repeämä vihoittelee vielä, kaipa se rasittuu aina istuessa tai sitten sieltä ei ole kaikki tikit vielä sulanu.

Meillä on nyt viikon ajan huudettu mahaväänteitä ihan tosissaan eli ei rauhotu rauhotellessa. Teki mitä vain, käveli, hytkytti, tutitti, tissitti, keinutti, vaunuili.... En ihan varma ole olisiko koliikkia. Huutoa kestää sen 2-4 tuntia ja sit onkin loppupäivän ihan tyytyväinen oma itsensä. Tosin tuo huuto ajoittuu ihanasti siten, että alkaa aamu kahden ja neljän välillä :headwall: Ja yöllä poika herää syömään klo 23 ja 01 joten eipä tule yöunista meillä oikein mitään...
Tiedä sitten olisiko jotain yhteyttä sillä, että poika on nyt alkanut kakkimaan vain kerran päivässä yöllä tai aamulla. Tiistaina olis lääkärineuvola täytyypi siellä kysellä.

Hipkukka ja poju 5½vkoa
 
Me ei tänään vielä käyty mitään muita d-tippoi ostamassa,vieläkin kaapis noita Devitoleja eikä tänään vielä annettu niitäkään. Jotenkin pelottaa antaakkin kun tuntuu et välil sitä ilmaa on muutenkin jo riittämiin toisen masussa :whistle: No pitää nyt kattoo jos noita antais ees yhen tipan (terkka sano et eka yks tippa ja nostaa joka päivä sit sinne 5..) ja jos alkaa huuto niin sit kattoo mitä tekee..

Toivotaan että ei ois mullakaan mitään tulehdusta tuolla alhaalla,ei oo koskaan mitään ollutkaan (siis hiivatulehdusta tai mtn) ..mietin vaan et voisko olla kun on kutittanu mut saattaa kyl hyvin johtuu ihan niistä tikkien sulamisesta :) ei oo vaan tullu se itelle mieleen..heh.
Mustakin vaan tuntuu et ois peräpukamii tullu
:/ ainakin vähän verta tulee kun isommalla hädällä pyyhkii..inhottavaa :x

LILLIM: Ei oo terkka mistään lainattavista koneista tms edes puhunu joten vähän luulen että ei siellä sellasii edes ole :/ On kyl kysyny et onko mulla pumppua tjn ja ohan mulla..se käsikäyttönen |O

No nyt on onneks tissit pikkasen paremmas kunnos,tyttö vaan tykkkää nukahtaa rinnalle ja muutenkin lutkuttaa siinä niin pikkasen hellänä on kuitekin :/ mut kai se tästä.. pullosta annetaan aina välil korviketta kuiteki jos esim oon kaupas ja neidille tulee nälkä..

Noista maitohappobakteereista..niitä vois kyllä kans ostaa joo :whistle: en oo sellasia oikeen ajatellukaan että vois hommaa mut kiintos vinkistä :)

Niin ja tälläinen välikommentti elikkäs Paljon onnea Mirnulle!! :heart: :heart:
:D

HIPKUKKA: Jaksamisia sinne tuon huudon kanssa

:hug: Täällä tosiaan aina sillon tällön masuvaivoista kärsitään.. ja samanlaista huutoo on muutaman tunnin pari kertaa ollut,mikään ei oikein auta ja sit loppujen lopuks on tyttö taas tunnetusti nukahtanu siihen tissille :/ Toivotaan että ei ois mitään koliikkiin viittaavaakaan...

Mut joo mä taidan nyt lähtee kattelee jos sais nukutuks..jos toi neitikin alkais nukkumaan kun söikin tuos hetki sitten.




:wave:
 
Huomenta

Meillä oli eilen useamman tunnin mittainen syömis-kakkimis-huuto-sessio. :| Alkuun se oli sellasta touhuamista, vaikutti päivän vireimmältä hetkeltä, kun välillä vaan ihmeteltiin maailmaa jne. Mutta sitten alkoi homma painottua pelkästään tuolle huuto-puolelle. Olin jo ihan epätoivoinen. Vatsaväänteisiin ei vielä olla mitään annettu, kun neiti on kuitenkin suht rauhallisesti niistä vielä selvinnyt, ilman itkuja. Joten meinasin miestä jo passittaa päivystävään apteekkiin ostoksille. Ja D-vitamiinia ei ole vielä aloitettu (ensviikolla varmaan pitäis), joten siitäkään ei voinut johtua. Sitten lopulta keksin, että entäs jos kokeilisin vielä rintakumeilla syöttämistä, kun tässä vaan pari päivää on ilman niitä menty. No johan hiljeni! :eek: Tyttö veti maitoa tuplasti pidempään kuin yleensä, varmaan enemmänkin ja nukahti tyytyväisenä! Senverta väsynyt oli tosta itkemisestä, että yökin selvittiin yhdellä yösyötöllä! Voi raasua. :heart:

Eli meillä nyt kuitenkin taidetaan palailla rintakumeihin. Ajattelin, että yritän molemmilla, kumeilla ja ilman syötellä. Saa nähdä miten se lähtee onnistumaan. Ilmeisesti tytön ote on siis edelleen jotenkin väärä tms, kun selkeästi ei riittämiin ollut maitoa saanut. Tai sitten on malttamaton: jos sillä kumilla saa vaan enemmän nopeammin? Tuli niin paha olo, kun ei ollut tuota tajunnut... :ashamed:

Hipkukalle jaksamista itkuihin. :hug:

Kuinka aikaisin muuten olette alkaneet antaa pullosta? Ja miten ootte antaneet omaa maitoa/korviketta? Tätä on ehkä täällä aiemminkin vatvottu, muttakun mä tulen vähän jälkijunassa... :whistle: Jahka tästä liikkumaan enempi kykenen, olisi se vaan näppärämpää tuolla julkisilla paikoilla ja vois jättää tytön vähäksiaikaa isän hoiviinkin...

Kahvikupposelle. :wave:

mussu & rinsessa s.6.12.
 
DJ MUSSUKKA: Me ollaan annettu korviketta vähän reilu viikon ikäisestä, ekassa neuvolassa kun oltiin käyty. Kysyin vielä terkalta että voidaanko antaa korviketta vaikka imetänkin enkä saa pulloon lypsettyä omaa maitoa kun ei oikein se yhteistyö tuon käsikäyttöisen pumpun kans ktoimi niin kuulemma voi antaa ihan hyvin esim tilanteissa missä ei ole äiti kotona ja vauvalle tulee nälkä. Hyvin on täällä menny vaikka välillä mies syöttääkin pullosta vaikka mäkin olisin kotona :) Oishan se ihan kiva vaikka omaakin maito antaa tytölle mut minkäs teet kun ei tosiaan sellasii määrii tule että sitä viittis säästellä.. tai en vain jaksa pumppailla :whistle: ' Mä vaan sikäli haluan imettää aina kun mahd. ja kun vaan pystyn koska en tosiaan halua et nää rinnat pakkaantuu.. oli sitäkin sillon alkuun ja ai helvetti kun se sattu !
|O nyt onneks neiti on suht tyhjänä pystyny nää pitää :D mut oon huomannu kun ollaan jossain oltu ja pullosta hälle annettu niin kyl sit taas kotona tuntuu et tissit räjähtää mut ei kuitekaan satu..on vaann niin täys!

Mä ajattelin nyt sit (siis päätin!) et käyn ostaa niitä Jekovittejä tuolla d.tipoiks ja unohan ne Devitolit. Jos jekoviteista tulee jotain niin sit katotaan mitä tehään.. Cuplatonei ei eilen annettu kuin kerran ja jotenki tuntu et sen jälkeen huuto vaan koveni,ettei niistäkin sit jotain tulis :whistle:
Muutenkin eilen ilta/yö meni aika levottamaksi..tyttö vain kukkui johkin 3 asti,oiskohan eilen sit nukkunu liikaa..välillä torkku ja sit taas silmät auki. Muuten ois ite varmaan voinukki nukkuu vaik hän valvo mut aina kun tutti tippu niin....huutoo kuulu. Sit herättiin 7 aikaan ja 9 aikaa syömään..Mitenköhän ton rytmin jotenkin paremmaks sais? Tuntuu etten ois nukkunu yhtään. Nyt neiti äsken söi ja taas koitetaan vissiin tuossa nukkua.

Mut nyt taidan mennä keittää kahvii.. jos vaikka jotain auttas :p
 
Pullottelusta: Me annettiin het ekana päivänä sairaalasta kotiuduttua hiukan korviketta ku mulla itellä nousi maito vasta seuraavana päivänä... Ja tähän asti ollaan menty sillä taktiikalla että päivisin pelkkää tissimaitoa ja yöllä yks kerta korviketta pullosta kunnon satsi, että nukkuu sitte pitemmän pätkän. Loput yösyötöt tissittelyllä sitte. Ja toki mies on antanu jos jossain oon käyny päivisin niin pullosta sitten korviketta. Meillä ainakin tyttö syö yhtä ahnaasti sekä tissistä etä pullosta, että ei ole pullo vieny tissihaluja pois.

Minä yritin sillon aluks pumppailla kans käsikäyttösellä pumpulla maitoa, mutta eihän tuota hirveesti tullu, tai tuli joku 40-50 mlliä kun jakso joku puol tuntii suhista sen pumpun kans. Ja ai vitsit oli sen jälkeen nännit NIIIN kipeet, että enpä oo nykymiten tuntenu suurtakaan houkutusta tuohon pumppailuun, joten surutta oon antanu sitten korviketta. Pääsääntösestihän tuo tyttö kuitenki rintamaitoo saa.

Nita, ootko yrittäny rytmittää yhtään? Me saatiin tytön rytmi siirtyyn sillä että valvotettiin väkisin sitä muutama tunti illalla. Sitten kylvetys ennen nukkumaan laittoa. Valvottaminen oli kyllä välillä ihan tuskaa.. piti riisua aina vaippa pois ku toinen meinas väkisten nukahtaa. Mutta täytyy sanoo että tuo kannatti koska nyt tytöllä on sama rytmi ku itelläänki niin saa iteki nukkua paremmin.

Mein pikkuselle kuulostas nyt vähä siltä että sillä on tulossa flunssa :( Mies ketale hankki itselleen flunssan ja siltähän se sitten on varmaan tarttunu vaikka kuin on yrittäny että mies ei kauheesti vauvaa oo käsitelly ja käsiä pessy koko ajan. Mutta ei kai näiltä aina voi välttyä. Säälittää vaan reppana jos pahaksikin äityy. Lähetin miehen nyt just apteekkiin ostaan keittosuolatippoja, jotta saa vähä räkää imettyä nenästä.

Yritettiinpä sitten eilen uhkarohkeasti yrittää seksiä. Eihän siitä mitään tullu muuta ku älyttömän kovaa kipua!!! |O En tajua kuinka te jotku voitta jo harrastaa seksiä normisti..? :snotty: Mulla kyllä on eppari, ja tikit ei TODELLAKAAN oo vielä sulanu vaikka synnytyksestä kohta 5 viikkoa.. tiä sitten sulavatkokaan.. Mutta tosi kipeetä kävi ja tikit tuntu erittäin selvästi vielä, joten seksi pantiin sitten reilusti hattuhyllylle odottamaan ihan täydellistä parantumista! Mites teillä joilla tikkejä on PALJON, kuinka kauan on kestäny haavan/haavojen paraneminen ja millon tikit on sulaneet?

Mutta tämäpä tällä erää :)
 
Meidän vauva on löytänyt itsestään ääneen. Vieläkään ei usein huudeta, mutta kun jotain tarvitaan (yleisesti ottaen tissiä), karjaistaan muutaman kerran kovaa. Nyt ollaan jopa alettu menemään aiemmin nukkumaan, eilen ipana kuukahti yöunille hieman ennen kahdeksaa.

Pulloista + korvikkeesta: Annettiin ensimmäisen kerran sairaalassa vikana yönä joka imetyksen jälkeen vähän ekstraa, kun paino putosi niin reippaasti. Kotona ollaan muutaman kerran annettu korviketta, kun on imemisen jälkeen jäänyt vielä nälkäisen oloiseksi. Tosin huomattiin tänään ettei pullo kelpaa isän antamana. Itse olin kaupassa, ja poika oli alkanut huutamaan, muttei huolinut korviketta. Kun tulin kotiin veti molemmat tissit tyhjiksi.

Täällä ollaan alettu vaunujen kanssa lenkkeilemään paljon. Tuntuu että peruslenkkeily saa lisäpuhtia kun työntää noita vaunuja eteenpäin. Pienemmät kauppareissutkin ollaan tehty vaunujen kanssa. Meillä tosin herätään kun tullaan sisälle, mutta lenkin ajan ollaan tyytyväisinä.

Tikeistä vielä: Sain muutaman tikin (määrästä ei aavistustakaan, mutta ompelu ei kestänyt kovinkaan pitkään) tonne välilihaan, en tunne enää koko haavaa. En tosin ole hetkeen tuntenutkaan, mutta epäilen että ne on sinne jo sulaneet. Synnytyksestä nyt siis 2 viikkoa ja 3 päivää.
 
Yritänpä minäkin muutaman rivin kirjottaa...

Mulla on nyt kauhee stressi,että saako toi poika mahaansa täyteen kerralla. Kun lypsämälläkään ei noista tisseistä nyt mitään isoja määriä tule :| Jos poika on pidemmän pätkän imemättä niin niissä on maitoa,mutta tuntuu,että tyhjenevätkin aikasta nopeasti :| Illaksi oon siis lypsänyt tota maitoo,että yöunille mennessä saan pullosta antaa reilusti maitoa.

Mulla on vain niin korkee kynnys antaa korviketta -vaikka sitä kaapissa onkin- koska on niin elävässä muistissa kuopuksen allergiat...jotka siis tupsahtivat kun aloin antamaan korviketta. Koko aika nytkin kummittelee vaan allergiat ja omien syömisien suhteen olen aika tarkka vaikka siis pojalle ei mitään oireita vielä ole :| :ashamed: Mä en vaan voi tälle "pelolle" mitään...

Viime yö meni kahden tunnin pätkissä ja taas syötiin :p Nukahti onneksi heti aina uudelleen. Meillä poika tykkää nukkua vaunuissa ja olenkin parkkeerannut ne meidän sängyn viereen. Jotenkin se rauhottuu helpommin vaunuihin ja noissa kun on se kantokoppa niin kai se tykkää nukkua siellä pienessä pesässä :heart:

Tänään ulkoiltiin puolisen tuntia. Kyllä teki ittellekin hyvää päästä raittiiseen ilmaan :whistle:

Niin ja Onnea Mirnulle :flower:

LilliM+Kaapo 1vko
 
Eilen oli ristiäiset ja neidin nimeksi tuli Emilia Kristiina. Oli koko kastetilaisuuden ajan kiltisti mutta iltaa kohden alko ränkkäämään melkoisesti.Taisi pikkuinen väsyä juhlista. Muuten juhla oli mukava ja leppoisa, mitä nyt omasta perheestä puuttui puolet, mutta omapa on häpeensä.

Jälkivuoto loppui viikko sitten ja nyt siis 5½ viikkoo synnytyksestä. En tiiä montako tikkiä tuli, mutta ompelu kesti jotain 45 min. Ne tikit tuntuu melko kireiltä seksitouhuissa ja siksi se puoli onkin vähän jäänyt vähemmälle. Jotenkin tuntuu, että ne tikit ei ois sulanut, mutta tiiä sitten.
Täälläkin mennään korvikkeella silloin kun olen jossain käymässä. Isän antama kelpaa hyvin ja tissiäkin syö, vaikka välillä antaa pullosta.
viikuna ja emppu
 
moi kaikille pitkästä aikaa. vauva arki on tosiaan vienyt aikani ja viime viikko meni laitellessa ristiäisiä. leivoin kaikki itse vaikka ensin meinasin ottaa kaiken valmiina, mut ei omatunto antanut periksi. mut eilen poika sai kasteessa nimen Eino Juhani moempian pappojen toisien nimien mukaan. nimi olikin jo päätetty ennen pojan syntymää vaikka ei ollut sukupuolesta tietoo. onneksi oli poika =)
toipumaan päin alkaa olla jo oma tilakin,vieläkun saisi yöt nukuttua. eino tykkää valvoa aina 01-05 ja sit voidaan miettiä nukkumaan rupeamista.mut täytyy toivoa et jossakin vaiheessa helpottaa. onnea kaikille vauvan saaneille aletaan kai olla jo kaikki vauvansa saaneita. ihanaa ja rentoutavaa joulun alusaikaa ei stressata suotta siivoamisilla koska hämyvalaistus on joulu tunnelman luoja.ja kaupasta saa pipareitakin....
 

Yhteistyössä