Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Iltoja!

Sanna, olipa tosiaan kamala juttu, siellä turkulaisten pinossa..eikä varmasti oo kivalle tuntunut, saat osaaottavia terveisiä viedä hänelle. Toivottavasti olo ja paikat paranee pian!

Tänään Minttu näytti ekan ihan kunnon hymyn, minkä ihan tunnisti. Meinas kyl tippa tulla linssiin siitäkin, miten hemmetissä selviin ristiäisistä??
Ei kuitenkaan oikeen "juttele"..pari hassua hörähdystä on päästänyt, nekin varmaan vahingossa.

Tänään oltiin miehen siskon synttäreillä ja olipa siellä ihastelijoita, kun osa ei ollut viel Minttua nähnyt. Välillä käy säälisk esikkoa, kun hän on tottunut se keskipiste olemaan ja nyt sitten kaikki huomioi enemmän vauvaa..tosin yrittävät myös esikkoa osaltaan huomioida myös, mutta eipä sille enää kukaan silleen lepertelemään tule, kun on niin iso tyttö jo.
Äitin kullat.. :)

Jaah, pieni taitaa heräillä iltatankkaukselle..
M ja Minttu s.12.11
 
Sanna: Voiko noin oikeasti käydä?! :O Aika kamala juttu, täältäkin osaaottavia terveisiä sinne suuntaan. :x :hug: '

Eilen muuten varattiin ristiäisiä, ne on 19.1. Nimi vaan pikkasen vielä hakusessa :whistle: joitain vaihtoehtoi on mut tiedä sit mistä valii..onneks miehellä ja mulla on suht sama maku ;) Me pidetään ne sittenkin kirkossa kun ei tää meijän asunto oikein sittenkään kovin monelle hengelle sovi. Eka kun oltiin ajateltu kotona pitää mut kivempi sit et on enemmän liikkumatilaa eikä tarvii toistensa sylis istuu :D
Tää siis on kolmio mut pikkasen hullun mallinen varsinkin tälläisiin juhliin missä kuitekin jonkun verran tulee porukkaa. En ollu ajatellu mitään kovin isoi ristiäsii pitää mut miehen puolelta sitä sukua tulee jotenka :whistle:


Viime yö meni yllättävän hyvin taas täällä, tyttö nukahti siinä 11 aikaa,heräs puol 3 aikaa syömään,seuraavan kerran puol 7 ja sit 10 aikaan millon itekkin nousin ylös. Saa nähä miten nyt menee kun kerta tälläsiä puhun
:whistle:

Vitsit miten aika menee jotenkin äkkiä..huomenna neiti "jo" 3 viikkonen :whistle:

mut nyt itekkin nukkumaan ennen kun taas halutaan syömään :wave:
 
Meillä oli taas tyypillinen klo 00-02 show. Huutoa, tutin heittelyä, missään ei hyvä olla ja sit taas lopuks kelpas maito ja nukuttiin n. klo 1.30-7. Sit syötiin ja mies oli hereillä niin oli pimun kanssa klo 7-9 ja sit läks lääkäriin eli sain kuitenkii ihan hyvin nukuttua. Mulle ku tuntuu riittävän hyvin 5-6h unet.

Kamalaa se tytön kokemus tuolla Odotus-puolella, mut on vissiin jo hyvin toipumassa ja parempaan päin mennään mut varmasti voi jäädä joku trauma asiasta.

Mä tuolla Turkulaisissa just "raivosin" ku selvis, et tässä aluella missä asutaa olis ollu omaki äitiysneuvola mut mulle ei asiasta kerrottu ja käskettiin käymään tuolla yök-alueen neuvolassa. Kiva kiva ja reilu meininki.. Noh, uutta asuntoa ajattelin alkaa tässä ettii niin loppuu ne käynnit sit tuolla yök-neuvolassa vauvanki kanssa. Tosin lastenneuvolan täti on tosi mukava ja asiantunteva. Se on Vauva-lehteenki vissiin useempaan kertaan antanu juttuja, just esim. puklaamisesta ja kakkimisista jne

Siskon nuorin 3v. poika niin on ihan hirvee Cars-fani. Sai nyt la synttärilahjaksikin sen Maken (?), sen kuljetus auton missä Salama matkustaa.. Mä sit kävin eilen ostaa hänelle joululahjaks Cars-verhot ja Cars-puhallettavan tuolin =) Mattoja ku löytyy muutamat siinä perheessä. Kyl nyt sit on kaikkee Autot-aiheisia juttuja, ku lisäks on viel monta autoa liittyen elokuvaan.

Pyysin äitiltä Ellalle joululahjaks lisää tuttipulloja. Tuntuu et saan olla kokoajan keittää niitä.. Ja vihdoinki löysin muita ku sininen &keltainen-paketin Nuk:n tutteja. Cittarissa oli punasia Design-tutteja :D Mut niissä yks huono puoli, niissä ei ole sitä "lenkkiä" siinä vaan on se iso mokkula niin en saa tohon tuttiketjuun mikä nyt on mut niitä voi lutkuttaa sitte kotona ja voihan sitä ostaa toisenlaisen tuttiketjunki sitte kans.

Pesettekö tuttipullot muuten jollai aineella vai vaan vedellä ja keitätte? Ja keitättekö joka käytön jälkeen vai miten?

Pitäs alkaa meikkaan, ku neiti nukkuu, ku mennään kaupungille kaverin ja hänen vauvan kanssa kahville.

Taas tää perinteinen, et tiettyyn pisteeseen paino tippuu hyvin ja sit jämähtää. ÄRSYTTÄVÄÄ!! Noh, ens vuoden puolella sit alan taas käymään salilla niin eiköhän se tästä..

Lisää kahvia ->
 
Meillä herättiin tänään "jo" kahdeksalta, kun poika oli vääntänyt vaippaansa viiden litran pissat mitkä oli sitten tulleet läpi ja vaatteetkin oli märät. Äsken napero torkahti, mikä nykyään on harvinaista. Tuntuu että nää päivät valvotaan vaikka väkisin. Mutta yöt edelleen rauhallisia, kunhan hieman aiemmin simahtaisi yöunille niin olisin vielä tyytyväisempi =)

Rytmittämisestä: Meillä on ollut ihan syntymästä saakka rytmi päivät valvotaan, yöt nukutaan. Viimeistään puolenyön aikoihin poika on nukahtanut nämä elämänsä 3 viikkoa joka yö, eikä ole kertaakaan edes yrittänyt yöllä seurustella vaikka on päivät niin sosiaalinen. Mahassa ollessaan jytäsi kyllä yötkin välillä niin etten saanut nukuttua, mutta hyvin on sisäistänyt milloin on syytä nukkua! Pitää vaan nyt yrittää herätä aiemmin, että päästään aikaisemmin nukkumaan.

Jälkitarkastuksesta + toipumisesta: Mulla on jälkitarkastus vasta 16.1. Mulle tuli synnytyksessä pari tikkiä sinne eppariin, mutta ei se kätilö todellakaan kauaa ommellut. Haava kiristi alle viikon melko inhottavasti, mutta nyt pariin viikkoon ei mitään tuntemuksia. Alkaa varmaan olla aika hyvin parantunut, en vaan uskalla luottaa vielä siihen että tikit olisi sulaneet.

Muuten toipuminen synnytyksestä on aika vauhdikasta siihen mitä kuvittelin. Maha on kadonnut, vaikka sairaalassa + vähän sen jälkeen näytin vielä siltä että odotan... Kilot karisee hurjaa vauhtia, turvotuksia on tosin vieläkin mutta vähentyneet huomattavasti siitä mitä ne oli kun lähdin synnyttämään! Kenkiä mahtuu enemmän jalkaan kuin ne kahdet mitkä meni loppuraskauden =) Liikkua on pystynyt entiseen tahtiin, IHANAA, ja lantionpohjanlihaksetkin alkavat tuntua samalta kuin ennen.

Lähdetään pojan kanssa ostamaan pari joululahjaa vielä, kunhan nyt herää noilta aamutorkuiltaan. Itse lähden nyt katsomaan peiliin ja laittamaan tätä räjähtänyttä olemusta kuntoon.
 
Heips!

Meillä tänään tiedossa miehen serkun valmistujaiset..eilen oltiin synttäreillä, ja ku on tuo joulukin vielä tuossa joten eipä pääse herkuttelemasta :( Joten ei pelkoa et kilot tippuis..joka paikka pullottaa :x

Noo, joulun jälkeen on hyvä aika ottaa (tai ainakin yrittää ottaa) itteensä niskasta kiinni ja alottaa elämän kevennys.. ja vielä kun saisin miehen lopettamaan tupakoinnin, niin ei tulis itellä kiusausta siihenkään. Ainakaan niin helposti..

Mulla meinaa rytmi mennä väärinpäin..illalla vasta puolen yön aikaan, välillä vähän jälkeenkin vasta nukkumaan, vaikka Minttu oiskin jo aiemmin nukahtanut ja aamulla tekis mieli nukkua vaikka miten pitkään..yksikin aamu äitini soitti, kun kello oli melkein puol 11 ja me oltiin vielä nukkumassa! En kyl tajua miten esikkokin oli jaksanut niin pitkään nukkua, kun hän sentään menee nukkuu jo ennen klo 21. Tänään tosin päästiin ylös jo 8 maissa.

Jokseenkin masentaa tää ulkomuoto, vanhoista housuista mahtuu oikeestaan vaan yhet jalkaan ja jos on vähänkin kireempi paita, nii hirveet makkarat näkyy läpi..tekis mieli pukeutua johonki jätesäkkiin--kaipais vissiin muutenkin jotain piristystä.
Huoh, käynpä keittää vaiks lisää kahvia..aamulla juotu vasta 1kuppi.
 
:( Meille pikkuiselle tuli nyt sitten kunnolla flunssa. On raukka ihan tukkoinen, onneksi ei ainakaan vielä ole kuumetta. No suolatipat ovat kovassa käytössä. Ja knok, knok.... ihmeen rauhallisesti hän nukkui viime yön vaikka krohistikin, minä sitä siinä kuuntelin ja kukuin hereillä.

Paino jämähtänyt täälläkin paikalleen, vaikkakin pelkään että joulun jälkeen saattaa mittarissa olla pari kiloa lisää :snotty: , oon sen verran herkkupemppu että varmastikkaan en malta jättää suklaata syömättä ja kaikkea muita ihanuuksia. No uusi vuosi ja uudet kujeet, jos alkaisi sitten laihikselle... no ainakin täytyisi saada 3-5 kg pois. Ja toi laihis onnistuu multa kun en enää imetä. :(

Vitsi kun on hankalaa keksiä ristijäisiin itselle vaatetta. No meen taas samalla kuosilla kuin muihinkin juhliin.... mustat housut, valkoinen tai harmaa paita ja musta takki, tylsää, mutta en löytänyt mitään kivaa kaupoistakaan. Tytöillä on ihan kivat vaatteet. Kastepuku tietty pikkuisella ja kasteen jälkeen isomman tytön kanssa samantyyppiset liivimekot.

Tuosta jälkivuodosta monet on kirjoitelleet. Mulla kesti kunnolla viikon ja sitten tiputteli hiukan kaksi viikkoa. Mutta mullehan ei tullut kuin yksi tikki kait. Ja sekin parani silloin jo sairaalassa.

Nyt nuhanenää rauhoittelemaan ja jos veisi vaunuihin ulos nukkumaan, voisi olla hänelle helpompaa hengitys siellä ja saanhan itsekkin sitten pienen happihyppelyn, ennen kuin aloitan tota joulusiivousta. Isompi tytöistä kun haluaisi kuusen jo tänään sisälle :xmas: :snotty: . Taidetaan se sitten jo huomenissa tuoda.

-viivin ja mimosa-
 
Maidon riittämisestä: meillä taidetaan taistella saman ongelman kanssa, n. viikon ajan on pikku herra syöny rinnasta, oon röyhyttäny ja sit alkanu heti perään kauhea huuto ja vaikka oon tarjonnu toista rintaa myös, huuto vaan jatkuu. Sit hetken päästä nukahtaa, taitaa olla rassukka niiin väsynyt että on nukahtanu sen takia. Tänään koitin nyt sit niin, et annoin Nan:ia pelkästään pullosta ja poika veti sen hyvin ja röyhtäs ja rupes nukkumaan ja nyt on nukkunu jo toista tuntia vaunuissa sisällä! Täytyy vielä testata seuraavaks, et miten käy ku annan rinnasta, tuleeko sama huuto taas... En tiiä, tartteeko ruveta antamaan ekaks rintaa ja sit pulloa perään, olin vaan haaveillu/toivonu, et olisin saanu pelkästään ruokittua äidinmaidolla vauvelin nyt kolme ekaa kuukautta... :( Pistää harmittamaan...

Meillä on nukkuminen öisin vähän vaihtelevaista, mennään nukkumaan n. 22-00 välissä ja yleensä nukutaan n. kolme-neljä tuntia kunnes nälkä herättää. Sit syödään ja nukahdetaan rinnalle (ite nukahdan kanssa ) :LOL: ja jos siitä koitan siirtää nukkuvaa vauvaa pinnasänkyynsä takaisin, hän yleensä herää samantien, kun oon laskenu ja peitellyt hänen sänkyynsä ja alkaa kauhea huuto! Vieressä hän nukkuu n. pari tuntia, mut ei siinä ite saa nukuttua. Onko jolloin ollu samaa ongelmaa???

Tääl on kans kauhea joulustressi: vielä neljä lahjaa ostamatta (myös miehen lahja ) :) ja lisäksi meillä on pojan ristiäiset tänä lauantaina eli niihin pitää valmistautua ja laittaa kaikkea mahdollista... Onneks sekä oma äiti että anoppi ovat auttamassa, ettei tartte ihan kaikkea ite tehdä. Mut kuitenkin kauhea joulustressi... Sain sentään äsken imuroitua, lapsukainen ei välittäny mitään vaikka nukkui vaunuissa vieressä ja siirtelin niitäkin vähän pois tieltä, hyvät unenlahjat sit ku on nukahtanu kunnolla! :LOL:

Seksistä... Eipä oo tullu ekan kokeilun jälkeen uudelleen testattua, silloin sattui vielä sen verta, ettei oikein onnistunu... Vaik jälkivuotokin oli täysin ollu loppu... Ja nyt on vaan niin väsy ja stressi päällä, ettei suoraan sanottuna edes paljoa kiinnosta...

Jaaha, jos sitä vielä jotain hyödyllistä koittaisi tehdä, ennen kuin poika herää, vaik onhan tämä äärettömän hyödyllistä eikö??!!! :p
 
Yritän nyt tässä välissä kirjoitella. Josko tyttökin nyt malttaisi nukkua. :whistle: Aamulla oli neuvola ja se sekoitti vähän tytön rytmejä. Nukkui hyvin sinne mennessä ja pois tullessa. Muttakun siinä välissä herätettiin, pyöriteltiin jne, niin kun kotiin päästiin oli tuo syöttäminen vähän vaikeeta: neiti nukahti kokoajan rinnalle. :/ Sama juttu oli eilisiltanakin: oli illalla päivän tohinoista niin väsynyt, että millään ei meinannut hereillä jaksaa syömisiä. Ja siitä seuraa sitten puolentunnin välein syöttämistä, kun nälkä ylättää kokoajan kesken unien. Meinasinkin tässä jo, että pakko aloittaa se korvike nyt samantien. Pullosta kun syö niin paljon nopeammin, niin saisi sitten kerralla masun täyteen ennenkuin taas torkahtaa. :whistle: Mutta onneksi nyt lopulta tuonne koppaansa nukahti.

Koppa onkin ollut melko vähällä käytöllä viimeajat. Neiti on viihtynyt niin hyvin meidän sängyssä (keskellä isoa parisänkyä tyytyväisenä huovan alla köllinyt :) ) ja viimeyöt on menneet helpommin kainalossa nukkuen. Tänään huitoi kuitenkin tuolla sängyllä niin kovin, että testasin nyt koppaa ja hyvinhän se toimii taas. Mielellään neiti saisi kopassa kyllä nukkuakin. :)

Neuvolakäynti oli siis ensimmäinen. Kaikki ihan kunnossa, syntymäpainoa ei vielä vain ole täysin saavutettu. Sen perusteella neuvolatäti ihan luvan kanssa kehotti antamaan korviketta välillä, jos siltä tuntuu. No ei tuo paljon syntymäpainosta puutu, mutta senverran, että ensiviikolla käydään varoiksi sitä tarkastelemassa uusiksi. Eli täytynee sitä korivketta tässä jossain välissä testailla.

Toipumisesta on ollut juttua. Mulla vielä jälkivuotoa on, mutta eihän tuosta synnytyksestäkään ole kuin 2 viikkoa aikaa. Mutta on se vuoto jo reilusti vähentynyt. Ja tällä viikolla olen pystynyt jo istumaankin! Jei, se onkin helpottanut tätä eloa melkolailla. :D Muutenkin alkaa taipua kotiaskareissa jne paremmin. :) Mutta painetta alapäässä edelleen on. Pitkään (tai ei aina edes pitkäänkään) jos on jalkojen päällä, niin johan tuntuu. Tämänaamuinen kävely neuvolaankin veti jo melkolailla alapään pinkeän tuntuiseksi. |O Illasta tuo pinkeily on pahimmillaan. Tabua siihen otan päivittäin. Ja paino on muuten kokoajan laksemaan päin ihan mukavasti. Yhteensä mulle kertyi noin 15 kiloa ja nyt lähtöpainoon on noin 5 kiloa matkaa. Kunhan kykenen kunnon kävelylenkkejä tekemään jne, niin kaipa tuo sitten lähtee. Ellei jo ennenkin. :whistle: Tosin nämä joulunajan mässäilyt saattavat vähän hidastaa tahtia. :p :D

Tuttipullojen yms pesemisestä. Kuulin, että pelkkä vedenkeittimellä keitetty vesi riittää myös desinfiointiin. Eli, ensin huuhtasee kylmässä vedessä ja sitten juoksuttaa noita desinfioitavia osia sen kuuman veden alla pelkästään. Siitä mun pitikin neuvolasta kysyä varmistusta, mut unohdin. :ashamed: Veljen vaimo on kahden muksun kanssa toiminut näin. Mäkin oon nyt niin putsaillut rintakumeja, pullojen osia jne ja välillä sitten myös ihan kunnolla keittänyt vettä ja siinä antanut putsaantua. Ja hyvin näyttää tyttö voivan. :whistle:

Joulustressi. Mä olen sitä yrittänyt välttää, olen vaan ilmoittanut utelijoille, että mennään ihan täysin tytön ehdoilla ja omalla tahdilla. Aatoksi aiotaan mun vanhemmille ja saattaa olla että sinne jäädään yöksikin. Muuten ei mitään olla suunniteltu. Miehen vanhemmat keksi tässä vain, että tulisivat Jouluksi meille ja vielä yökylään! Saatiin kuitenkin hienovaraisesti vihjattua, että ei nyt kyllä aiota kotona kummempaa Joulua järjestää, ulkopuolisten majoittaminenkin on vielä vähän nihkeetä. Nooh, nyt sitten harkitsevat, jos tulisivat tuonne meidän vanhemmille. Katsotaan nyt mihin ratkasuun sitten päätyvät. :whistle: Kyllähän ne appivanhemmat tervetulleita muuten olisivat, mutta tämä uudenlainen arki on meillä vielä niin tuoretta, että ei millään vielä mitään suurempia useamman päivän kestittämisiä siinä sivulla jaksettaisi... :/

Mutta joo, pitää hyödyntää tämä hiljaisempi hetki ja tehdä jotain muutakin. Tulihan tästäkin taas jo melkoinen romaani. :whistle: :D Kuulumisiin!

mussu & rinsessa s.6.12.
 
Öistä: meillä menee yöt hyvin. eilen illalla vähän pelkäsin kun poika nukahti klo 19 yöunille, no eipä mitään hyvinhän tuo yön nukkui. Oli kyll eka kertaa koko yön meiän sängyssä, kun jaksaa sitten hereilläkin hiljaa pällistellä meikäläisten nukkumista. viime yönäkin heräsin niin tää kattelee kirkkain silmin vieressä, että onpas se äiskä väsähtänyt. :LOL:
Ja aamulla nukuttiin sitten puoli kymppiin, tosin seiskan aikaan oltiin hetki hereillä ja turistiin niitä näitä. mutta hassua, että se jotekin ymmärtää, että yöllä ollaan hiljaa, koska päivällä kyllä itkeskelee ja vaatii seuraa.
syömisestä: meillä ainakin toistaseksi tuntuu oma maito riittävän. yleensä on riittänyt yksi rinta kerrallaan, mutta eilen veti molemmat ennen ku sitten siis simahti noille yöunilleen. Onko teidän muiden vauvojen mahat ihan sika pömpöllään syönnin jälkeen? kun meillä on oikei pikkupallo.... :) mietin vaan, että onko siellä ilmaa vai kuuluuko sen noin kovasti kasvaa....
cuplatonit lopetin ja ihan samanlainen pikku huuto jatkuu, joten niistä ei ollut mitään apua eikä haittaa, paitsi musta tuntu, että ne teki hirmu isoja röyhtäsyjä ja poika sitten niitäkin itkeskeli. No d-vitamiinit ollaan aloteltu toosi varovasti. viikko yhtä tippaa ja nyt ajattelin toisen viikon kahta tippaa... ei niillä kuulemma ole niin hoppu. relatippoja hain ja annan niitä nyt aamusin noiden d-vitamiinien kanssa.

ristiäiset on loppiaisena ja joulu vietetään rauhallisesti.
en jaksa ottaa stressiä siitä. hommataan vähän herkkuja kotiin ja sitten käydään ehkä kuitenkin isovanhemmilla syömässä.

mutta nyt muihin hommiin.

Enni ja JalMari 3vko 2vrk
 
Niin joo: neuvolassa mitattiin pituutta ja se oli 54 cm! :eek: Syntyessä, 2 vkoa sitten, tyttö oli siis 50 cm. Neuvolatäti epäili, että sairaalassa oli varmaan mennyt mittaus vähän pieleen, että niitä sattuu, kun lapsi kipristelee jne. No varmasti oli mennyt pieleen, ei kai se 2 viikossa voi 4 senttiä olla kasvanut?! :whistle: Mietinkin kyllä, kun vertailin muiden painoihin ja pituuksiin, että olipa tytöllä pituuteen nähden painoa syntyessä (3954 g), kun ei kuitenkaan miltään erityisen pyöreältä edes näyttänyt. :/

No joo. Nyt on tosissaan pitkät nokoset menossa. Jos vaikka muutaman jolulahjan saisi tässä pakattua. Mies on parhaillaan mulle ostamassa jotain. Mitäköhän?! =)
 
Moikka täältäkin :wave:

Yöt on meillä aika vaihtelevia ja ei nuku ainakaan vielä mitenkään pitkiä pätkiä. Mutta periaatteessa on unessa koko yön,mitä nyt vaipan vaihdon yhteydessä on pikkasen hereillä. Tissille nukahtaa hyvin,mutta ongelmana täälläkin vähän tuo,että kun siirrän omaan petiin niin kätinä alkaa useimmiten. En tiedä onko läheisyyden kaipuuta vai mitä kun kyllä rauhottuu jos laitan tissin suuhun :whistle:

Kakka kulkee tosi hyvin ja piereskelee paljon :D Mutta hyvä niin,eipä pitäisi kauheesti mahavaivoja olla.

Ulkona vaunuissa tykkää nukkua. Eilenkin veti 4h putkeen. Piti kantaa kopassa sisälle kun ulkona tuli pimeä =)

Muuten meillä siis menee mukavasti,kunhan saisi öihin yhden vähän pidemmän pätkän jossain vaiheessa =)

LilliM+Kaapo 1vko3pv
 
Me ollaan pesty tuttipullot ihan astianpesukoneessa ja kattilassa keitetty sitten. Kait se on sallittua siellä koneessa pestä noin pienen vauvan pulloja?!?

Toipumisesta
: Mulla se epparihaava repesi illon samana päivänä ku sairaalasta päästiin ja tulehtui kaiken hyvän lisäksi ja edelleen se on jonkinverran auki ja tuntuu kyllä vielä, mutta parempana huomattavastri kuitenkin mitä silloin alkuun. Ja häntäluu edelleen aristelee. Nyt synnytyksestä reilu 5vkoa.

Meillä oli ristiäiset sunnuntaina ja tyttö sai nimekseen Tessa Pihla Maaria. :heart: Pitkään miehen kanssa mietittiin Tessa, Pihlan ja Violan välillä että mikä laitetaan etunimeksi, mutta Tessa vei sitten loppujen lopuksi voiton. =) Oli kivat ristiäiset ja hulinaa riitti kun kaksiossa asutaan ja vieraita melkein 20 ja oli miehen molempien siskojen reilu kaksivuotiaat tyttöset ilakoimassa täällä. =)

Viime to käytiin siellä KYS:llä sydänkontrollissa ja onneksi ei tilanne ollut pahentunut tytöllä. Seuraava kontrolli on sitten 3kk iässä. Pitää toivoa, että kaikki menee hyvin. Oli tyttö kovasti kasvanut kyllä kun punnittiin ja mitattiin siellä: 52,5cm ja 4400g kun viimeksi oli 4.12 50,5cm ja 3890g.

Onkos teidän vauvoilla vaippaihottumaa ollut? Tessalla pari päivää nyt ollut punasena pylly ja semmosta pikku ryyhkää on. Eilen tuli kyllä semmosta vaahto kakkaa päivällä ja illalla vielä vähän ihan vihreää kakkaa!Mietin vaan, erttä voisko olla kun ristiäis voileipäkakkuja syönyt ja niissä ollut herneitä niiin voisiko se aiheuttaa tuon mahan sekaisin menon ja aiheuttaa tuota vaippaihottumaa. Mitä te ollette ihottumaan käyttänyt?

kyyhkynen ja Tessa 5vko 2pv
 
Tuttipulloista: Me ollaan vaan vähän jouduttu pulloa käyttämään, mutta oon vaan huuhdellut heti kuumalla vedellä hyvin ja keittänyt joka käytön jälkeen. Meillä kun on koirat + kissat, niin tutit on jatkuvasti karvoissa yms, ja joudun niitä pesemään eli saa aina kerralla keiteltyä muutaman tutin sekä pullon.

Oltiin tänään neljä tuntia liikenteessä putkeen, käytiin välillä mummilla tankkaamassa vähän tissistä evästä ja sitten jatkettiin jouluostosten tekoa. Poika heräsi vikassa kaupassa, mutta hiljaa vain tapitti sieltä maailmanmenoa. Toivotaan että shoppailu sujuu jatkossakin yhtä kivasti vauvan kanssa =)

Maidon riittämisestä: Mulla oli tossa sellanen lyhyt muutamien päivien kausi, kun tuntui ettei vatsa millään tullut täyteen vaikka söi molemmat tissit. Annoin pari kertaa Nan:ia päälle illalla kun oli pahimmat käninät päällä, niin vauva oli tyytyväinen. Nyt tuntuu että masu täyttyy taas hyvin kun on antanut usein imeä, ja meillä toi kyllä tykkää ihan vaan imeskellä sitä tissiä vaikka ei mitään söisikään. Jos tissin ottaa pois kesken hellyystankkauksen rypistetään vähän kulmia mutta ei aleta itkemään. Siitä päättelen että maha on saatu täyteen!

Ihottumasta: Meillä ei ole ollut ihossa mitään, ei ihottumaa eikä ole edes kuivalta näyttänyt kertaakaan.

Mies on tuplavuorossa tänään ja ollaan ihan kahdestaan lapsen kanssa. Nyt poika jokeltelee sohvalle seurustelemaan kanssaan. --> :wave:
 
Taas täällä,yksikätisenä tosin kun poju sylissä!

Pulloista: Mulla on sellanen käsitys,että kerta päivässä keittäminen riittää. Huuhtelu vain tai tiskiaineella pesu+huolellinen huuhtelu riittää käytön jälkeen. Ainakin tollanen ohje oli tossa lypsykoneen osien hoitoa varten =) Että näin olen mä toiminut.

Poika heräs ja jatkoi unia mun sylissä :heart:

LilliM
 
KYYHKYNEN Meidän Eemelillä ei ole vielä vaippaihottumaa ollut mutta aikasemmilla lapsilla olen käyttänyt Bepanthenia ja sen todennut parhaaksi, joskus olen sekoittanut Bepanheniin hiukan sinkkivoidetta jos ei mikään muu ole tehonnut ja sillä viimeistään ollaan kuntoon saatu.

Mä aloitin Eemelillä Rela-tipat ja Distflatylin ja nyt meillä on ihan uusi vauva täällä ;) tai siis siltä tuntuu, kun herra on rauhottunu ja itkut olleet vähissä. Viime yönäkin nukuttiin ekaa kertaa yli 2h putkeen, tosin vieläkin heräsi syömään kolme kertaa yöllä, mutta rauhoittu heti tissittelyn jälkeen ja jatkoi uniaan :D Toivottavasti jatkuu samaa rataa tästä eteenpäinkin. Nyt vaan en ole varma kumpi se on joka autto, Relat vai Distflatyl? kun alotin kummatkin samaan aikaan.

katjuza ja

 
DJ Mussukka tosta vauvan koosta, niin viime neuvolassa Ella oli 50cm ja paino 3960g ja on tosi laiha, ei ole makkaroita, ei posket ole sellaset liian pullukat ja kaikki onki ihmetelly et missä ne kaikki vajaa 4kg on. Pää näyttää vartaloon verrattuna suurelta mut on kuulemma ihan normi kokoinen et joskos meen neidillä sitte toi pää painaa sen verran enemmän.. Sano vaan terkka viimeks et yleensä pituus ja päänkoko kulkee samalla käyrällä ja meillä pää menee keskikäyrää ja pituus alakäyrää tai jopa pikkasen sen alapuolella mut omiin mittoihinsa nöhden on kehittyny normaalisti.. Huomenna taas neuvola et kattoo miten on mitat kehittyny..

Tossa tänään tuli pikku kakkavahinko. En tie miten oliki päässy vaipanlahkeesta falskaa mut kakat tuli ulos sieltä ja tää oli toinen kerta ku pääs käymään näin ja molemmilla kerroilla totta kai ollu päälle sellanen body mikä pitää päänyli vetää mut onneks ei tällä kertaa siinä bodyssa juuri kakkaa ollu.

Mussukka huomenna on taas kahvit klo 14 ja Ruotsalaisen teatterin kulmassa tavataan jos pääset tulee kiireiltäs. Sulla kyl varmaan sitä hommaa riittää kun on ristijäiset ja joulu tulee jne..

Joulustressiä ei täällä harrasteta koskaan.En siivoo, en leivo enkä mitään muutkaan normista poikkeevaan. Mennään siskon perheen luo niinku ollaan tehny nyt viimiset 7v. ja siellä pääsee valmiiseen pöytään.. Tosin mä en syö mitään jouluruokia mut kuitenkii, mun jouluruokavalio ei paljon normista poikee sekään :D

Mä olen tutit ja pullot huuhdellu vedellä ja keittäny. Pullot joka käytön jälkeen ja tutit sitte ku ovat tippuneen lattialle tai jos on paljon puklattu niin sen jälkeen tai sit ku on sieltä näyttäny et kaipaa keittämistä ja hyvin voi meen neiti.. piti vaan vähän galluppia tehdä et miten te muut toimitte..

Mulla on usein ollu Helmentyttö mielessä. Mitenköhän hän ja mies mahtavat voida..

Mut jos menis tekee vähän vatsalihaksii..
 
Nukahtaiskohan tyttö vihdoin ja viimein pikkuhiljaa :whistle: Tänään ollu kyllä niin kumma päivä taas.. aamulla mä annoin tissistä tytölle ruokaa, oli n.puol tuntii hiljaa ja kaikki ok melkein nukahtikin ja sit alko huuto. Mies anto sitten pullosta nania ja meni joku puolisen tuntia niin KAIKKI tuli pihalle! Sitteri meni ihan pukluun ja mentiin sit pesulle/vaihtaa vaatteet niin uusiks sama homma. Tällä kertaa oli kaukalo likasena! Mä en ymmärrä et miten noin tulee pihalle kaikki?! :eek: :whistle: Ei oo kertaakaan ennen käyny tollain. Tyttö pikkasen kitis jotain ja ajattelin et oisko ilmaa mahassa mut sit lenskin yrjöt kaares! :x et vissiin kies kuitekin.. Sit illalla (välis oli syöny rinnasta) annettiin nania ja taas pikkasen puklas. Voisko jotenkin olla ettei maha "enää" kestä sitä ? Kun kuiteki ei oo aikasemmin mitään tullu,kerran ollaan Tuttelia koitettu ja ei siitäkään mitään tollasta tullu.
Alotettiin sit tänään antaa noita d-vitamiinei, Jekovittei ja annettiin yks tippa aamulla,voisko se jotenkin laukasta tollasen pikkusella? :whistle: Oli kyl aika ilkee kattoo kun yks on yltä päätä yrjös :x Mut ei kuitekaa tuntunu häntä kovinkaan haittaavaan..kun kaikki oli pihalle tullu niin alkokin melkeen heti nukkuu,tosin kitishän se tutin perään vissiinkin mut muuten..

Ollaan tuttei pesty aina sillon tällön jos tippuu tms ja sit välil keitelty niin et on kuiteki ollu muutamat pullot/tutit menos sinne keitoksiin ettei ihan yksikseen niit tarvii keittää.
Meilkin kun nuo koirat niin tuntuu et karvaa on tosiaan joka paikassa :eek:
Pullot huuhdellaan ja sit keitetään, joka käytön jälkeen. Jos söis joka kerta pullosta niin saatais olla koko aika keittelemäs ku ei meil vielä niitä niin paljon ole :D :D Mut kyl noi kaikki vähän riippuu tilanteestakin jne..


Maidon riittämisestä; Musta tuntuu et ainakin toistaseks tää mun oma maito kyl riittää..välillä vaan tykkää syödä kummatkin tissit tyhjäks ja välil menee vaan toinen. Mut aika usein nukahtaa tai ainakin melkein nukahtaa rinnalle syödes joten uskosin et onihan tyytyväinen :) Mut kyl se pullokin maistuu.. ihmettelen vaan sitä tänpäivästä :O

Ihottumasta oli puhetta; Täälä ei oo sellasta ainakaan vielä näkynyt.. vaikka ollaan käytetty pampersen,liberon ja muuminkin vaippoi (oli joitain saatui ja näytteitä ) niin ei ainakana mistään sellasista ollu mitään tullut.
Kumma muuten kun oon kaupasta kattonu noita Muumin niitä pienimpiä vaippoi niin ei mistään löydy!?

:eek: tai sit oon vaan niin sokee etten oo nähny..

Täälläkään ei joulustressiä podeta.. mennään mun vanhemmilla ja miehen vanhemmille sillon joulun aikaan ja kummassakin saa sitten ihan syödäkseen miten haluu. Mä en oo vaan koskaan ollu sellanen et itteeni "ähkyy" syön..en vaan jotenkin pysty :D mut tottakai jouluruoka maistuu ;) mut suklaat yms oon aina vähän jättäny vähemmälle.

Tosta tulikin mieleen et nyt on paino alkanu olee ok, on päässy liikkuukkin hyvin. Koiran kans oon iltasin vetässy aina jonkun lenkin,pyrkiny et käyttäsin sen edes kerran päiväs suht hyvällä lenkillä :) sais jotan ns. "kunnon" liikuntaa :D Tosin ei mulla kauheesti ollu tiputtamistakaan kun ei niitä kiloi kertyny hirveesti.

Oli muuten ton puklaamisen jälkeen tänään MONTA koneellista pyykkii taas..ja huomenna jatkuu. mut tätä tää kai sit on
:|
Tyttö vaan tuol kitisee,onneks mies pitää seuraa. Ois kiva jos alkais nukkuu niin itekkin vois koittaa. etten pääse sänkyyn ja sit pitäiskin taas häntä syöttää :/

Sanna mainitsi HELMENTYTÖSTÄ, itekkin oon miettinyt mitäköhän heille kuuluu?

mutta nyt meen tästä tätä romaanii kirjottamasta :wave:
 
Kyyhkynen Meillä ei toi bepanthen käy,meni iho ihan punaseks.Oon aina sillo tällö laittanu talkkia,ni ei oo ollu ongelmia.Et kannattaa kokeilla,jätkällä ku ei toi iho muutenkaan kuiva.

Sanna Mä oon kans miettiny tota Helmentyttöö,sen jälkeen viel enempi ku oli kirjottanu tonne km puolelle.Voi olla aika rankka joulu eessä.

Meillä koko porukka simahti puol yheltätoista,mut mua ei nukuta...Ulkonaki tuulee ihan julmetusti.Pakko ois varmaan yrittää unta ettiä. :wave:

Vimpula
 
nita1 Meillä Ella heittää just tollai kaaressa välillä maidot ulos, välillä vaan valuu pitkin suupieliä ja välil tulee sit sellasia pikku yökkimisiä. On päiviä kun on viidennet päivävaattteet ollu ja parit yövaatteet ja joka pvä mä varmaan pesen neidin vaatteita ja harsoja. Meillä on aina harso sitterissä ja jos on kaukalossa muuten ku autoreissun niin siinäkin harso, ku se harso on helpompi vaihtaa ku alkaa pesee koko sitterii, kun sen tietää et neiti puklaa.. Mut eipä tunnu häntä kauheesti haittaavan toi puklaaminen. Eilenki puklas ihan hirveesti ja sit hymyili päälle :D Aamulla mennään neuvolaan niin ajattelin nyt taas asiasta sanoa, kun Ella on alkanu puklaa viel pari tuntia syönnin jälkeenki. Yleensä se on ollu sellasta heti- 1h sisällä se puklailu.. Ja meillä ku mennään pelkällä korvikkeella ja jos hän syö n. 750ml pvässä niin puklaa ihan järkyttävästi mut en viitsi oikeen alkaa vähempääkään antaa kun kerran näin on tyytyväinen vaikka välillä ihan märkä onki koko neiti.

Ella nukahti sitteriin. Syötiin tossa klo 23, sitte otti raivot ja klo 00 annoin lisää maitoa, sitte tuli puklut ja sit nukahti. Pääsinköhän mä näin helpolla tänä yönä...tuskin.. Kuitenki Ella herää ku tosta otan syliin ja kannan sänkyyn..

Ai Helmentyttö on kirjottanu Km-puolelle. Mä en oikeen kykene menee lukee niitä juttuja sinne ku aina tulee itku..
 
Niinpä niin, oli sitte pakko mennä tonne Km-puolelle ja itkuhan sitä pääsi. Mä varmaan sekoisin ihan täysin jos menettäisin vauvan.. Kyl mun nytki on pakko välillä "tarkastaa" et Ella hengittää. Ehkä olen pikkasen vaivoharhainen, mut tuossa on mun 7v. yritys tuhisemassa niin ehkä mulla on oikeus olla hiukan vainoharhainen.. Välillä öisin, ku Ella nukkuu vieressä ja nukkuu rauhallisesti ja tyytyväisenä niin mä vaan tuijotan vieressä toista. Kun hän on niin ihana ja suloinen :heart:

Jaaha, alko huuto sitte ->
 
Täälläkään ei joulustressejä podeta. Joulusapuskat laitan itte pöytään, mut laatikotkin ostan kaupasta valmiina, mitä niitä ite tekemään kauheella vaivalla kun kaupastakin saa hyviä :D Huomen illalla ajttelin sit rynnätä kaupaan, jos vaikka pahimmilta ryysiksiltä selviäis. Anoppi oli tilannut meille 10kg joulukinkun (en tajua, et kuka meillä tommosen määrän kinkkua söis..) ja se kinkku saadaan kuulemma huomenissa. Anoppi on joulunpyhät töissä ja käy meillä sit vaan syömässä.

ihanaa, kun miehelläkin alkaa kohta loma! Hä ajatteli vielä alkuvuoteen, loman jatkeeksi pitää loput isyyslomapäivät, niin saa sit 3 vko:a olla kotona. Lauantaina sit haetaan jo joulukuusi sisälle tosta lähimettästä. Ihanaa, kun tulee joulu!

Leivottiin eilen lasten kanssa piparkakkutalo. Emmikin tosissaan halusi olla mukana tekemässä ja hiukan hankaloitti/pitkitti projektia.. Ei ollut mitään kovin nopeeta toimintaa kolmen lapsen kanssa, kun yksi roikkui koko ajan käsivarrella :LOL: No.. lapset oli tyytyväisiä luomukseen ja tuohan nyt olikin pääasia. Aja saatiinpas yksi kokonainen päivä kulutettua :whistle:

Mä pesen tuttipullot astianpesukoneessa ja keitän niitä silloin tällöin.. Kahden ensimmäisen lapsen kohdalla pesin ja keitin pullot joka käytön jälkeen aina kiinteiden alotukseen asti, mut kuulin ettei näin tarttis tehdä, joten oon hiukan löysäillyt.

ok.. nyt jos menis vielä pienille aamu-unille.. Tänään sit tekis joulusiivoksen loppuun.. alakerta olis vielä projektin päällä.. Juu, meillekin muuten tuli sit flunssaa.. mies toi taudin töistä ja nyt on mullakin. Lapsilla ei o vielä, mut.. toivotaan et ei tuliskaan..

Ellu ja Emmi 12.11
 

Huomenia!

Mulla on kans ollut HT mielessä, kovasti voimia heille toivon..itekään en kyl sinne km-puolelle oikeen uskalla mennä, itku vaan tulee :'(

Sanna; Miun pitää kans välillä kuulostella hengitetäänkö siel, ja sama homma oli kun esikkokin oli pieni, vaikka "helpolla" on meijän vauvat tulleet..välillä vielä nykyisinkin käyn tarkistaa, vaikka toinen on jo melkein 3v.
Ja oon huomannut et lapset on kaikista suloisimpia kun ne nukkuu :D

Meille tulee huomenna pappi käymään, vissiin jutellaan nuo ristiäisasiat kuntoon jo valmiiks, 5.1 on sit juhlapäivä.

Eilinen oli outo päivä..oltiin siel valmistujaisissa, Minttu nukkui suurimman osan ajasta. Siellä sit syötiin ja kakittiin ja sitten kotona kattoa napitettiin pitkät tovit, kunnes sit joskus 19-20 aikaan Minttu nukahti ja nukkui jonnekin puol 22 asti, jolloin annoin tissiä ja sittenpä neiti nukahti uudelleen niin, että päästiinkin nukkumaan jo ennen 23! Ihan omituista ja sitten seuraava herätys olikin taas 2-3 maissa, sit 6 maissa ja 7 jälkeen sit noustiinkin, kun esikko heräs.Tai no, Minttu nukkuu vieläkin, annoin vaan d-vitamiinit.
Pitäiskin käydä apteekista jotain toista d-vitamiinia..ei olla hirmu usein annettu noita, kun oli se huutoilta..ei viittis huudattaa toista sen takia.

Nii, mut siis eilisillalta jäi pois se tankkaaminen, mitä yleensä harrastetaan koko ilta ja sitten joskus puoliltaöin vasta nukahdetaan..

Nyt tais kahvi valmistuu, pakko saada kupillinen et heräis..
M ja Minttu s.12.11

PS Ellu, tuli tuosta kinkun määrästä mieleen..Minun vanhemmat oli kuulemma saaneet 10kg:n kinkun isän työpaikalta ja olivat vielä menossa ostamaan 6kg:n kinkkua lisäks..ja kotona asuu isäni ja äitini lisäks vain teini-ikänen veljeni, joka ei kyl hänkään noin paljoa jaksa syödä :LOL:
 
Kuin ei myöskään täällä tunneta sanaa joulustressi :) Lähtään tänään tonne 600km päähän joulunviettoon molempien vanhemmille, niin eipähän tuota ite tarvi ressailla ku valmiin päälle saa istua. Ristiäiset meilläki olis nyt lauantaina.

Meidän neiti ei onneksi puklaile pahemmin... Sillon tällön vaan, oikeesti aika harvoin. Mutta tyttö tykkää kovasti pantata kakkaa :/ Näköjään sillä on kehkeytynu sellanen rytmi että ollaan viikko sontimatta ja sitte turautetaanki koko viikon edestä.. Nyt on vähä reipas kaks viikkoo menty ja kahet kakat on tehny, eilen viimesimmät, joten saa taas varmaan oottaa kakkapyllyn pesua viikon verran vähintään :)

Pullojen keittelystä: Ääh... :ashamed: Pesen pullot joka käytön jäliltä iha fairyllä ja pulloharjalla. Keitän ehkä kerta viikkoon pullot samalla kun tutitki.. mä oon vähä laiska tällasissa mutta oon kans kuullu että ei niitä tarvis nii kovin lutrata.

Maidon riittämisestä: Tuntuu että hiljoksiin on hiipumaan päin :( Pitää jo välillä antaa päivisinki nannia ku tissit on tyhjät ku kirkko maanantaiaamuna. Mutta oon yrittäny aina silti tarjota rintaa jotta sitä alkais sitte herua kuitenki ku laps imee.

Meillä flunssa on helpottamassa.. Oli muuten aika järkky imee sillä räkäimurilla sitä sitkeetä keltasta limaa tuon pienen nokasta, ja sehän huus tietenki ku syötävä. Mutta kyllähän se aina helpotti sen oloa hetkeksi :)

Mekin käytiin eilettäin neuvolassa.. Painoa oli tullu viidessä päivässä vaan 110gr ja siitä neuvolatäti oli vähä huolissaan... Mutta toivotaan nyt että paino nousis seuraavaan kertaan paremmin. Pituutta oli jo 55 senttiä. Painoa 4160gr.

Helmentytön lisäksi minä olisin kiinnostunut myös emmamman kuulumisista... sekä hilla83:n elämästäkin olis kiva kuulla jotain. He kun kirjottelivat täällä sillon odotusaikaan niin aktiivisesti..

Enpä taida ehtiä tänne enää kirjottelemaan ennen joulua, joten

OIKEIN HYVÄÄ JOULUA KAIKILLE! :xmas: :xmas: :xmas:

Toivottaa Edla ja Nomppu =)
 
Aamupäiviä :wave:
Mulla on ollut tässä kiireitä joulun ja pikkisen kanssa :) ja pojat on olleet koneella niin en oo päässytkään...tänään on pikkisen lääkärineuvola, saas taas nähdä miten paljon on kasvettu :heart:

Sanna ja joku muukin tais puhua noista yöraivoamisista, täällä kanssa, nukahdetaan noin 23-24 sit 01-02 alkaa kauhee huuto joka saattaa kestää vaihdellen jopa aamu 5, täälä miehen kanssa välillä silmät ristissä ollaan :whistle: mut tehdään niin että toinen valvoo yöllä ja toinen nukkuu ja aamulla toisinpäin.
Cuplatonit aateltiin jättää nyt ainakin täksi päiväksi, katsotaan onko niissä nyt se "vika" yöhuutoihin vai mikä sit lie, onko pelkkää masuvaivaa sitten
 
Heipä hei täältäkin!

Myös täällä on kärsitty masuvaivoista ja valvottu öitä. Meillä tyttö menee nukkumaan joskus 21-22 välillä ja sitten herää puolen tunnin päästä kitisemään mahavaivoja, joita kestää jonnekin 01-03 saakka. D-vitamiinin alotuksen jälkeen mahavaivat lisääntyivät ja aloitin sitten Disflatylit ja Rela-tipat mahavaivoihin. No yövalvomiset vaan pahenivat ja nyt kolmatta päivää Disflatyl ja Rela-tipat ovat tauolla ja kas kummaa, mahavaivat ovat selvästi helpottaneet. Vieläkin illasta heräillään herkemmin, mutta uni tulee nopeammin ja helpommin. Meillä nuo disflatylit ja/tai Rela-tipat vaan pahensivat mahavaivoja. Näköjään kaikki vauvat ovat yksilöitä ja mikä toiselle sopii ei sovi toiselle.

Minkä verran teidän vauvelit puklauttelee? Meillä tämä puklauttelu on uusi tuttavuus ja se on alkanut nyt melko rajuna. Lähes joka syötön jälkeen vauveli puklauttaa melko isot puklit (joskus useitakin kertoja). Meillä mennään pelkällä rintamaidolla.

Kun tyttö täytti 4 viikkoa, alkoivat hymyt olla joka päiväisiä! Mikään ei kyllä saa äitiä paremmalle tuulelle kuin suloisen vauvan ihana hymy! :) Kyllä tämä vauva-arki on ihanaa! :LOL:

Mukavaa joulun odotusta kaikille! :D

T: Martta ja vauveli 4 vkoa 5 pvä
 

Yhteistyössä