Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Puklailusta: Meillä ei poika päästä suustaan mitään ulos :p Ei meillä kyllä noi edellisetkään pojat puklaillu,mutta Kaapo ei ole puklannut yhtäkään kertaa paitsi sairaalassa lapsivettä. Piereskelee ja kakkaa kyllä sitten sitäkin ahkerammin =) Mutta oon vain tyytyväinen siitä,että vatta toimii vaikka yöllä ei aina jaksaisi kakkavaippoja vaihdella :ashamed:

HelmenTyttö on usein täälläkin mielessä :'( Sairaalassakin kun tuota omaa vauvaa katselin niin HT tuli pakosta mieleen...jäi niin ikävänä muistona mieleen heidän kohtalo. Joskus kävin lukemassa hänen odotus-ajan kirjoituksia...ei millään meinaa ymmärtää miksi heille piti käydä niinkuin kävi :|

Joulustressiä ei täälläkään kauheesti ole. Siivotaan ukon kanssa varmaan viikonloppuna,mutta ihan perussiivous vaan tehdään. Tämä on kyllä eka joulu sitten lapsien saamisen jälkeen kun vietämme aaton kotona. Anoppilassa kyllä käydään aattoaamuna puurolla,mutta ne asuu ihan tossa lähistöllä joten sitä ei lasketa =)

Harmi vaan kun kaikki vähäinenkin lumi sitten suli pois :/ Täällä ainakin arska paistaa ja nurtsi loistaa vihreenä :LOL:

LilliM+Kaapo 1vko4pv
 
Heippa pitkästä aikaa taas :)

Tuntuu jotenkin aika loppuvan kesken..ei millään ehdi kaikkea mitä suunnittelee :whistle:
Joulunlaittokin on vielä kesken aika pahasti, tähden sain ikkunaan ja kynttelikön pöydälle mut jatkojohdot edelleen kaapissa :ashamed:
No, tapanina vasta oleillaan kotona joten aikaa on..


Täällä arki lähtenyt aika mukavasti rullaamaan, pientä mustasukkasuutta joskus harvoin tytössä oon huomaavinani, varsinkin kun on väsynyt. Mut onneks todella vähiin on jäänyt. Käytiin sunnuntaina lääkärillä kun tyttö valitti la-su välisenä yönä korvaansa ja paha tulehdus siellä oli. Melkein oli itekseen puhjennu, lääkäri varottikin ettei kannata pelästyy jos alkaa vuotamaan vielä antibiootin alotuksen jälkeen. Ja nyt ilmeisesti on saanut vesirokkotartunnan..näppyjä ei vielä ole mutta leikkikaverilla oli maanantaina huomattu näpyt ja olivat maanantaina aamupäivällä yhdessä leikkimässä..kivakiva..Soitin neuvolaan ja sanoi ettei PITÄIS tarttua alle 3kk ikäseen, toivottavasti ei, sais poika olla hieman vanhempi ku 3vkon ikänen..

Meillä siirrytty täysin pullolle, oma maito ei riittänyt alkuunkaan ja nyt taitaa olla kokonaan tuotanto loppu..
Pullot pesen tiskiaineella ja joka ilta keitellään seuraavaksi päiväksi puhtaat pullot. En tiedä onko noin usein tarpeen keittää mutta keitellään nyt kumminkin.

Eilen oli mukavasti puklussa koko pojan sänky ja poika ite, röyhy jäi tulematta ja sit oli unissaan röyhtässy kaikki maidot ulos. Oli vielä hieronu takatukanki siihen oikein kunnolla...Tää oli toinen tällanen röyhypulautus, toivottavasti ei lisäänny pulauttelu..
Tyttö kun ei pulauttanu muuten kuin sillon ku oli korvatulehdus, ja ne kerrat on yhden käden sormilla laskettavissa.
Nyt on ihanat yrjön tuoksut makkarissa kun toi patja jäi yöksi tuohon sängyn viereen :x

Oma paino on ollu laskussa siitä asti, kun aloin odottamaan tuota toukkaa. Nyt on pudonnu 12kg lähtöpainosta..Toivottavasti jatkaa samaan suuntaan. Kaikki herkut on jääny suurimmaks osaks pois, kun ei vaan maistu.

Ristiäiset meillä on 3.2, papille vielä pitäis soittaa..kunhan saan aikaseks. Nimikin on vielä hieman mietinnässä, miehelle ei oikein kelpaa se mistä mä tykkäisin..

Vimpat joululahjat tarvis tänään vielä mennä ostamaan samalla kun ruokakauppaan mennään..Saas kattoo jokohan kaikki sais vai tarviiko vielä lähtee viikonloppuna kaupungille |O

 
Kävin sit eilen näyttämässä neuvolassa tuota alapäätäni ni kun alkoi vaivaamaan mieltä. Onneks siellä oli kaikki ok. Olin saanut ite revittyä kaikki tikit irti kun ei terkkari enää yhtään lankaa löytänyt ja ei ollut merkkejä tulehduksesta tai märkivistä haavoista. Jospa tää nyt alkais olla ohi ja menkkavuotokin loppui, onneks se oli sitä, eikä mitään muuta vuotoa.

Korvikkeen määrästä Kuninka paljon teijän vauvat syö vrk:ssa? Kattelin tuossa jotain listoja että 1-2kk ikäisen pitäs syödä n.600-800ml vrk:ssa. Meidän poika vetää n.1,2l/vrk :eek: Pituuskasvu ja painon nousu on sit ollut ihan kiitettävää. Meidän poika kun syö 2-3h välein ja n.100ml kerrallaan. Pitemmäksi en oo saanu noita välejä venytettyä. Joskus syö enemmänkin mutta välit ei silti pitene. Hirvee huuto ja suun napsutus alkaa kun nälkä iskee. sen takia poika ei yölläkään nuku pitempiä pätkiä, kun alkaa nälkäänsä huutaa. Oon miettinyt että voisko sillä olla sit jotain häikkää verensokereissa, jos eivät pysy ylhäällä harvemmalla syönnillä. Miten semmoset ilmenee ton ikäsellä? Pitänee kysyä neuvolassa...

Tuttipullojen pesusta Mä pesen ne käsin normaalilla tiskiaineella. Ei niitä kerkeis koneeseen asti laittaa kun niitä likaantuu niin paljon. En keitä niitä kuin kerran pari viikossa. Mulle sanottiin ettei kannata joka kerta tai joka päivä keittää. Sillä tekee vain karhunpalveluksen lapsen vastustuskyvylle... eikö ne sano allergioidenkin johtuvan suurimmaksi osaksi ylipuhtaudesta, niin pieni määrä bakteereita tekee ihan hyvää vatsan puolustusmekanismeille. Vaikka ei nyt tietenkään paskasia pulloja tarvii käyttää.

Kateellisena luen teidän juttuja joiden vauvat herää vaan kerran pari yössään. Meillä herätään säännöllisesti 2-3h välein. eli viime yönä nukahdettiin 11 aikoihin, sitten herättiin 1:30, 4:00, 6:00 ja sit 8:30 ja yleensä väliajatkin täyttyy kitinällä varsinkin aamuyöstä.

Mikähän siinäkin on kun meidän poika tekee kakkaa aina aamuyöstä.. Joku muukin puhui vaahtokakasta, meillä kakka on aina semmosta paksua puuroa. Yks aamu se oli hieman harmaan vihreää ja hieman savimaista rakenteeltaan ja haisi aivan kauhealle, mutta ei siis voi johtua ainakaan minun syömisistä kun poika on täysin korvikkeella.

Sanle ja Eikka 5vko 1vrk
 
Tii
Heippa!

Tulin ilmoittelemaan, että meille syntyi tummatukkainen pikkujätkä 14.12 klo 04:13! Synnytys meni ihan hyvin, vaikkakin kesti vuorokauden... Sinnittelin aquarakkuloilla ja kaurapussilla aikani, kalvot puhkaistiin ja supistukset koveni, mutta kohdunsuulla ei tapahtunut edistystä. 4cm junnattiin monen monta tuntia. Kivut ja väsymys veivät voiton joten päädyin epiduraaliin. Se oli loistava!! Ponnistusvaihe kesti tunnin, ja poika oli maailmassa. Ja rv:t oli 42+1.

Nyt opetellaankin vauva-arkea ahkerasti! Syödään, nukutaan, syödään, syödään, ja paskannetaan... :LOL:
 
meillä poitsu syntyi 29.11.07 klo 11.54.
rv 40+1.
3020g ja 49,5cm
sairaalassa oltiin 5h.
nopea luomu synnytys.

kotia päästiin 2vrk täytettyä lauantaina.

imetyksestä joku kysyi..
mä imetän täyspäiväisesti.
poitsu nukuu 4h ku saa kunnolla unesta kii.
nyt 3 viikkoisena painaa 3810g.

ristiäiset vietettiin 14.12..
nimeksi poitsu sai anssi jaakko juhani.
isot sisarukset on ihan onnessaan esitelly pikkuveljeään..
 
Sanle Meillä mennään pelkällä korvikkeella ja yli 1000ml ei sais mennä päivässä vaikka vauva painais 5kg tai yli. Näin sano neuvolan täti tänään.. Meen neiti paino tänään 4440g ja syö 600-800ml päivässä, keskimäärin joku 700ml menee päivässä ja kasvu on ollu riittävää. Nyt oli n. 160g/vko tullu.. Kannattaa kysyy neuvolasta tosta määrästä ku siitä oli vissiin jotai haittaa jos menee liikaa korviketta.
 
:heart: :flower: Tiille ja mamma84:lle onnittelut pienokaisista! :flower: :heart:

Meillä ei viimeyönä sitten kukaan nukkunut ennen klo:4-5 aamulla! :/ Neiti huusi, kitisi jne. Missään ei ollut hyvä. Pitkin yötä söi ihan hulluna, omat rinnat ei todellakaan riittäneet ja pitkien loppukitinöiden jälkeen simahti isin syliin. Eilen vetikin melkoiset päivänokoset, joten yöstä se sitten kostautui... :| Tänään ollaan yritetty neitiä pitää valveilla aktiivisemmin nokosten välissä, jottei päivärytmi nyt pääse kiepsahtamaan päälaelleen. Kun juuri oltiin muuten suht hyvää yörytmiin päästy, oli monta yötä heräillyt vaan 2 kertaa yössä ja yösyöttöjen jälkeen suht hyvin nukahdellut. Toivottavasti ensiyönä nyt sitten taas nukkuisi paremmin...

Sanna: Niin tuota en tullut ajatelleeksikaan, että tuo pään koko vaikuttaisi kokonaispainoon niin paljon. :whistle: Hyvä huomio...

Meillä puklaillaan ihan hyvin. Ei tosin aina. Mutta tänäänkin on pukluja tullut puklun perään. Ja kakkimaan tyttö on todella kova! Kakkavaippaa saa vaihtaa joka ruokailun yhteydessä, useamminkin! :eek: Täytyy kai vaan olla tyytyväinen, että aineenvaihdunta toimii hyvin... ;)

mussu & rinsessa s.6.12.
 
Onnea Tii ja mamma84 :heart: :flower: Lisään teet listalle.

Pakko ton pään on painaa jonkin verran, ku tänään neiti oli 4440g ja 52,5cm ja pää 39cm ja hän on laiha, eipä ole oikeen mitään makkaroita missään. Ja pää ei ole liian iso omiin mittoihinsa nähden, on tasaseen kasvanu. Paino teki 3vkoa sitte kunnon nousun mut nyt seki tasaantunu ja pää ja pituus menee suoraa linjaa. Muihin samanikäisiin verrattuna hän on edelleen pieni..

Puklattu tänään taas huolella. Oli pakko mennä kylpyynki ku tuli sellaset puklut taas et huh huh. Ja eilen ja tänään neiti on syöny norm. vähemmän ja puklannu aika paljon mut on silti tyytyväisen oloinen ja hymyilee paljon. Mut eipä sitä itekään joka päivä saman verran syö..
 
Pikaisesti vielä iltaa tännekin pinoon!

Justiinsa nukkumaan menossa, kun näyttäis tuo pieni neitikin nukahtaneen vihdoin..tuossa piti taas maratonia, ei oikein mammakaan päässy minnekään oli onneks lokosat oltavat sohvalla pitkällään.

Onnea Tii ja mamma84!

Pienoista joulustressiä alkaa olla ilmassa..meinasin tänä vuonna itse yrittää tehdä ainakin porkkanalaatikon, tuskin muita tulee ees hankittua, kun ei lanttu- yms. laatikoista ees tykätä. Jos ei onnistu tekeminen nii pitää sit kauppaan vielä lähteä..tietty pipareita ja torttuja pitää kans paistaa ja etsiskelin tuossa muutamia hyvältä kuulostavia ohjeita, esim. Pätkiskakun, josta oon kuullut pelkkää hyvää =)
Saa nähdä miten onnistuu, vai onnistuuko ollenkaan--jos ei nää pikkuihmiset härää liikaa jaloissa :)
Tänään käytiin jo ruokakaupassa, ei tarvii sinnekään enää viikonloppuna survoa..olipa muuten kauppa täynnä porukkaa tänäänkin. Ja esikko, tuttuun tapaansa, järjesteli taas kohtausta siellä, oltiin pitkin pituuttaan kaupan käytävällä yms. mukavaa..niin tuttua, ja ei-suotavaa..mutta minkäs teet.

No, nyt pitää jo mennä, kun vielä kerkeää.
M ja Minttu s.12.11
 
Iltoja !

Viime yö meni aika kummasti, tyttö heräili n.2 tunnin välein mitä ei oo piiitkääään aikaan tehnyt :whistle: toivottavasti ois vaan nyt ollu joku ohimenevä juttu, kuiteki kiva ku on saanu nukuttuu jopa 4h putkeen :)
Ei oo onneks tänään puklaillukkaan paitsi sillon kun koittaa röyhtäyttää niin jotain pikkasen tuli ulos mut ei tosiaan sellasta mitä eilen :x pikkusii röyhtäyksiäkin kuulee aina välillä :D ja neiti paukkuu minkä kerkii :D
kakkaa ei vaan kyllä usein näy, mut ei kai se mitään haittaa kun kuiteki sillon kun sitä tulee niin tulee oikeen kaiken edestä :whistle: ? ja muuten kyl nyt on masu näyttäny toimivan. Cuplatonit ollaan jätetty nyt pois kun ei oo ollu oikein tarvetta, d-vitamiinii ollaan eilen ja tänään annettu, 1 tippa vaan. en jotenki uskal lähtee nostaa sitä edes siihen kahteen tippaan,pelkään et toisel alkaa maha oireilee. mut pakko kai se täs on..

Niin ja tässä välissä VAUVAN SAANEILLE!
:heart: :hug: ei taida ketään enään olla kärvistelemässä sentään? :whistle: eihän ?

Täällä muuten nyt on neidillä näppyi naamassa.. aika ikävän näkösiä :| toivottavasti ei ois enään sit ristiäisissä.. Eikös joillan muillakin sellasia löytynyt jos oikein muistan joku aika sit lukeneeni? Mitä ne siis on edes,jotain hormoninäppylöitä? :whistle: Nyt niitä on täs parin päivän sisään tullu aika reippaasti. Poskissa oikeastaan pahimmat.

Tosta maidon tulosta; Musta on tänään alkanu tuntuu et alkais loppumaan :O Välillä týtölle riittää ihan hyvin kyllä yks tissi mut väli menee toinenkin ja silti tuntuu jäävän vähän nälkä niikuin esim tossa illalla. Oli joku puolisen tuntia hiljaa ja sit alko rääkyy.. mies anto tuttelii niin johan nukahti, söi jonkun ehkä n.80ml. Voiko olla ettei mun maito pelkästään riitä että toisella jää vielä nälkä ja herää sit hetken päästä siihen vaik ois just ollu tissillä?
:eek:
Oon ajatellu et pitää tuttelii ostaa nanin tilasta kun kerta ne nanit heitti pihalle mut tuttelista ei. Tai sit on ollu jotenkin huono pakkaus tjn..emt :O
Heitättekö muuten korvikkeet aina pois jos ei vauva syö koko pakettia? Vai jätättekö jääkaappiin säästöön ja annatte myöhemmin? Mä vaan mietin et uskaltaaks niitä antaa vielä myöhemmin jos ei pulloon laita kun osan ja antais loput sit toisel kertaa.

Jotain muutakin tais vielä olla mut ei nyt tuu mieleen.. nyt neiti nukkuu niin pitäis itekkin koittaa mennä mut jotenkin ei vaan väsytä :O kumma kun tuntuu muuten et ois ihan rättipoikki väsyny aina sillon kun jotain pitäis tehdä!

Täälläkin mielellään kuultaisiin mitä EMMAMMALLE JA HILLALLE kuuluu , hehän tosiaan alkuaikoina paljonkin kirjottelivat :)
Mäkään en tienyt että helmentyttö on km puolelle kirjotellut.. Kävin tuossa kattomassa siellä mutta en kyllä löytänyt hänen kirjotuksiaan?
Tosin, itku on aika herkässä kun siellä puolella käy :'(

mutta nyt :wave: öitä
 
Täällä valvotaan. Tai siis mie valvon ja poju nukkuu. Kävi iltaunille jo kahdeksalta ja mie olen koko ajan odottanut koska herää illan viimeselle syönnille (normaalisti n. 22). Viime yöt poju on nukkunut tuon ekan pätkän yöstä viisikin tuntia putkeen. No, nyt meni se pitkä unijakso miulta ohi :/ Loppu yö on meillä ollutkin sitten vaikeempi ja levottomampi. Taitaa miulla mennä tämä yö taas univelaks.

Aikasemmin kun kirjoittelin, että meillä oli yössä parikin tuntia itkuja joihin ei rauhoittelu auttanut, niin ne meni ohi ihan itestään :eek: (Nykyään on muuten levoton aamuyöstä, mutta ei itkuinen) Neuvolantäti sanoi, että tuollaiset itkuisuudet on ihan normaaleja vauvan kehitykseen kuuluvia ja juuri tässä iässä esiintyviä. Toivottavasti pysyvätkin poissa. Oli se kamalaa istua ihan väsähtäneenä monta tuntia yössä keinutuolissa ja yrittää hyssytellä huutavaa vauvaa. Voimia kaikille joilla yöt kuluvat noissa merkeissä!!!

Viikon päästä sunnuntaina olis ristiäiset. Huomenna lähetään sukulaisiin joulua viettämään ja takaisin tullaan ristiäisiä edeltävänä lauantaina. Siivota pitäisi ja muutenkin laittaa paikat valmiiksi... Enpä ole mitään saanut aikaseks ...paitsi lisää sotkua ja epäjärjestystä. Mies ollu pari päivää työkomennuksella ja poissa kotoa. Huomenna, jos jotain sais aikaiseksi ennen lähtöä... Tosin saa nähä millon herätään ja jälkitarkastuskin olis huomen ja viimeset lahjat paketoitava jajaja. Kakun sentään olen jo tilannut. Jos ei muuta niin mie sitten siivoan ristiäisiä edeltävänä yönä :D

Hipkukka ja poju s.7.11
 
Pitäisi yrittää nukkuua, kun vielä voi. Mutta tänne nettiinhän mä aamupalareissulla sitten eksyin. :)

Meillä viimeyökin alkoi lähennellä toissayön kaltaista monen tunnin huutosessiota. Tyttö vaan kitisi ja lopulta huusi, vääntelehti ja irvisteli vatsanväänteissä. Oikein mitään ei mistään päästä tullut ulos, väänteitä oli vaan ihan hirveästi. :( Lopulta päästi oikein kunnon puklut. Olin just syöttänyt sitä ja kaikki tuli ulos, oksennus vaan haisi! :x Sen jälkeen tyttö hiljeni, tapitti vaan selvästi helpottuneen näköisenä sylissä. Pian alkoikin hamuta lisää ruokaa ja annoin rintaa. Sitä se sitte vetikin todella antaumuksella ja kauan (teki melkoisen rintojen tyhjennyksen... ). Loppuyö meni mainiosti.

Täällä nyt sitten arvotaan johtuiko tuo puklaus noista Cuplatoneista vai Nanista. Kumpiakin kun ollaan tässä muutaman päivän ajan annettu. Cuplatonia on saanut joka ruokailun yhteydessä ja Nania pikkasen mun maidon lisäksi. Oon aika varma, että tämänöisellä ja viimeöisellä on jokin yhteys, joten jommasta kummasta se varmaan johtui. Ja nyt kun mietin, eilen tyttö ehkä puklaili enemmän kuin yleensä, tosin ihan pikkupukluja. Tämä viimeöinen oli aivan mahottoman iso, siinä meni lakanat vaihtoon jne. :x Nita taisi toissapäivänä kirjoitella vähän samantyyppisistä pukluista kanssa...

Cuplatonit on munmielestä auttaneet vatsanväänteisiin, mutta jätin ne nyt sitten kuitenkin loppuyöstä pois. Ja suurempia kipristyksiä ei tullut. Että jos se niistä johtui? Voisi tietenkin myös tässä pyhiä vasten ostaa toista korviketta, varoiksi. Älytöntä salapoliisityötä välillä tämä pikkutytön vaivojen selvittäminen. :/

Näppylöistä naamassa. Kai ne hormoneista johtuu. Meillä niitä on vähän kanssa, välillä enempi.

Jos vielä yritän vähän mennä torkkumaan. Vaikka aika hyvin mä olen oppinut tulemaan toimeen lyhyilläkin yöunilla. Päivät menee suht hyvin, mutta sitten loppuillasta ne alkaa kostautua, varsinkin jos tyttö ei tahdo nukahtaa tms. Itseasiassa tuolta kuuluu pientä kitinää. Jos tästä syöttöpuuhiin pääsisikin. :wave:

mussu & rinsessa s.6.12.
 
Heips!

Täällä myös vähän huonompi yö takana, pikkuneiti heräili parin tunnin välein koko yön ja viereen otin tuossa kuuden maissa, tosin siinäkään ei meinannut rauhottua kun ei saanut heti kunnon otetta, oli huono asento tms...rintakumin kans edetään meillä vieläkin, ei mulla nänneistä saa mitään otetta vieläkään:(
Väsy on kyllä kamala, en jaksanu yöllä ees juomassa käydä, pitää mennä aamukahveja keittää..mies tuolla vielä makoilee/nukkuu..ihan niinku hällä ois niin hirmu rankka yö ollu (tiiän ettei herää vaikka pommi räjähtäis vieressä..)

Hormoninäppyjä on meijänki neidillä, just poskissa eniten. Kaipa nuo on ihan normaaleja :)

No, semmosta täällä..
M ja Minttu s.12.11
 
Juups.. eilen piti munkin sitä joulusiivousta tehdä.. Sain ensimmäisen koneellisen pyykkiä päälle, niin alkoi väsyttämään todella paljon. Menin sit sohvalle huilaamaan, niin empäs päässyt siitä enää ylös. Mittasin sit hetken päästä kuumeen 39,4 astetta. Isommat tytöt on onneksi niin reippaita, että saivat itse lämmitettyä ruuan ja pitivät Emmille seuraa.. Siinä sit kärvisteltiin melkein 4h, että mies tuli töistä ja pääsin nukkumaan. Emmi kävi välillä mun luona tissillä ja jatkoi miehen kanssa iltaa. Tuli sit nukuttua 16h yöunet :whistle: mut kuume hävinnyt ja ihan loisto-olo. Menkkakipuja oli herätessä.. ei kai ne vielä ala..!

Nita: Tutteli säilyy avattuna vuorokauden jääkaapissa. Meillä Emmi syö 80ml tuttelia iltaisin eli saan yhdestä purkista kahden päivän annoksen ja loput viemäristä alas.

Nyt sit tekemään puutelistaa.. illalla tekemään ruokaostokset, oi ei! ei vois vähempää kiinnostaa!!

Hei nyt on tullut se shrek 3 kauppoihin.. pitänee ostaa.. ihan huippuelokuvia :LOL: Meillä koko perhe nauraa shrekiä katsoessa.

mut joo.. jos menis..
 
Nita1: tosiaan vuorokauden säilyy avattu äidinmaidonkorvike jääkaapissa. ja lämmitettynä pullossa max.1h!

Täällä sitten oltiin hereillä 4.30 saakka :headwall: olo on mitä sekavin kun äitini soitteli tuossa sitten 11.30 aikaan et millos tuut kaveriksi siivoon, mää vaan puhelimeen et juu olin vielä nukkumassa et oltiin vauvan kanssa hereillä puol viiteen...äiti ihan ohhoh :LOL: harvoin näin pitkään mennyt meillä,mutta taidan lähtä takas tuonne punkan pohjalle, alko väsyttämään, miehelle jo sanoin et sä sit valvot ens yön :kieh:
 
No nyt jo hymyillään ja paljon. Tosin tyttö hymyilee, äiti ei. On vähän väsynyt olo. Tuo pikku kiljukaula pitää mut öisin hereillä ja päivisin hereillä pysymisen takaa kiljukaulan isosisko. En sit tiedä kuinka kauan jaksaa tätä rumbaa pyörittää yksinään, eilenkin jäi koirat ilman ruokaa kun olin niin kiinni noissa pienissä. Onneks on esikoinen jo 12-vuotias, siitä on niin iso apu.
Eipä paljon auta miehen yritä nyt jaksaa-viestit kun on kädet täynnä hommia koko ajan...

Jaaha, vali vali-viestihän tästä sit vissiin tuli. :ashamed:

Mä luulen että mulla alkaa maitomäärät väheneen kun on koko ajan pieni stressi päällä. No ei se mitään, onneks on hyvät korvikkeet. Ja pullolapsia meillä on kaks ekaakin muksua olleet ja hyvin on pärjätty.

Ristiäiset on näillä näkymin 12.1. ja ihan kotona pidetään. Lähisuku tulee paikan päälle, ei muita.

Voipi olla hiukan sekavaa juttua, mutta pistetään väsymyksen piikkiin =)

Emcom ja piippa 6vk 3 pvää
 
Korvikkeen säilymisestä niin muissa on vissiin toi 1vrk mut muistaisin et siinä Baby Semp tms niin siinä luki et 2vrk. Mut Nan:ia meillä syödään ja pelkästään niin ei kauaa ehdi kaapissa vanhentuu =)

Ella heitti äsken ihme kuolaoksennukset, lensi kaaressa. Nukku kaukalossa ku oltiin äsken auton kanssa liikenteessa. Oli muuten ihan hirveet ruuhkat. Ja pitäs tänään viel ruokakauppaan mennä..

Yök, kauheet lemut tuli eli kakkavaippaa vaihtaan :wave:
 
Kuulostaa DJ MUSSUKKA tutulta toi teijän puklailu yms. Täällä tuli pikkasen tänään kans taas pihalle mut ei onneks niin paljon mitä sillon aikasemmin. Tosin nyt tuli mun maidot, oli tissi sen verta täys (aika pakkaantunu :/ ) kun mies syötti pullosta tos aamulla et sain nukkua niin tyttö sit tietysti ahnehti ja tieshän sen mitä kävi :/
Pullostakin tais liikaa ottaa kun siitäkin pihalle tuli aika reippaasti.. Nyt annettiin tuttelia et toivottavasti ei ois siinä mitään ollu. Ei kuitekaa tyttöö tuntunu haittaavan ollenkaan. ja nytkin tuolla alko nukkumaan..kai nyt kun maitoo on maha täys,ihan melkein suihkus :whistle:
no toivottavasti ei vaan paljon tulis tollasia kaaressa ulos juttuja, ei oo kivoi mut jos tulee niin ei kai niistä vaaraakaan oo tai mtn jos kerta ei tyttöäkään haittaa ja kuitekin syö hyvin :whistle: '
'
Mä ajattelin ostaa tuttelia nanin sijasta tosiaan kuitekin. Jotenkin tykkään enemmän vaik kyl nania varmaan annetaankin vielä kun sitäkin muutama purkki kaapissa on :)
Ois kyl neiti voinu pikkasen enemmän syödä tissistä,tuntuu et vielkin ois aikalailla räjähtämäs :x
Mikä muuten vois olla kun toi oikee tissi on aika kosketusherkkä välillä ja sit sitä sillain ihmeesti vihloo joskus varsinkin kun siitä on syöttäny tai sit ulkona jos käy viima? Voisko olla joku tulehdus tjn vaikka ei siinä mitään pattii oo missään..oon melkeen koko aika kokeilemas mut ei oo löytynyt :ashamed:
Tuntuu et vaik tyttö söis siitä ittensä kylläseks niin silti jää jotain vielä jäljelle mut jos vasemmasta syö samal lailla niin se sit ihan tosiaan tyhjä.
Inhottavaa vaan kun tuntuu särkevän siihen koko aika :/

Meijänki pitäis käydä vielä tänään ruokakaupas mut tuntuu et saadaan mennä taas uusiks vielä sunnuntaina.. kaikki vaan niin ruuhkasta että :/
pitäis käydä kattoo vähän mitä laittaa ristiäisiin päälle mut tiiä jaksaako tonne sekaan nyt yrittää kun kuitekin ens kuussakin vielä pitäis ehtiä.
Sukulaisen lapsen ristiäiset on kans viikkoa ennen meidän niin sinnekin jotain siistii vaatetta pitäis löytää :)

mut jos vaikka koittais syödä nyt kun ehtii..
 
Eipä meen neidillä mitään kakkaa housussa ollutkaan, piereskeli vaan niin pahan hajuisia pieruja ja samaa jatkaa nytki tuol sitterissä. Kauhee pauke käy :D

Tosta puklaamisesta edelleen niin täällä lentää jatkuvasti kaaressa puklut ja muutenki puklataan paljon, mut niin kauan kuulemma ku paino jatkaa nousua riittävästi ja vauvaa itseensä se ei häiritse, niin on kuulemma normaalia. Eihän se kivaa ole ku on kokoajan vauva puklussa ja ite ja lakanat jne vaikka harsoja meil on joka paikka täynnä niin lentää sitä puklua silti välillä ohitte "suojista".

Meillä on opittu pyörähtään mahaltaan selälleen ja neiti jäpittää kyl niin kunnolla ja istuu selkä suorassa, ei tarvii päätä varoa,ei ole kyl tarvinnu moneen vkoon varoa. Pitää pään pystyssä ihan ite.. Ja ku laittaa lattialle mahalleen ja kädet jalkapohjiin niin neiti ponkasee siittä eteenpäin ja ikää on 2 pvää vajaa 2kk =) Ja seisoo suorassa ku nostaa pystyyn jne.. Kirjoitti eilen neuvolakorttiin täti et jäntevä vauva =)
 
Korvikkeen määrästä. Kyllä se terkkari viimeks neuvolassa kysyi että paljon korviketta menee ja sanoi että noin 5prk, eli 1l vrk:ssa eikä se siihen mitään sanonut, että liikaa ois. Pitää kysyä uudestaan lääkäriltä lääkärinneuvolassa. Oon tänään yrittänyt säännöstellä tuota pojan syömistä, mutta parin tunnin välein alkaa suu nappasemaan ja itkut jos ei ruokaa ala tulla. Ja jos antaa pienen annoksen niin alle tunnissa on nälkä taas. viime yö meni onneks hyvin kahdella syönnillä. Poika nukahti ennen yhtätoista, söi sit kolmelta ja kuudelta ja sit aamulla 9 aikoihin. Mut se 100 ml menee joka kerta ja syömäkertoja tulee n.10 vrk:ssa joten kyllä se litra menee väkisin, ellei sitten halua toista itkettää hirmuisesti.
 
Sanle Siis totta kai sä annat lapselle ruokaa jos nälkä on. Näin mulle vaan terkka sanonu kaks kertaa ettei sais mennä yli 1l pvässä vaikka painoa olis 5kg tai yli ja jos kerran poika tyytyväinen on niin se kai pääasia on.. musta toi noiden määrien liika tuijottaminen on turhaa koska mä en ainakaan ala ylensyöttääkään vauvaa jos sanotaan et syö liian vähän. Niin kauan ku kehittyy ja kasvaa normi tahtiin niin luulis et riittää/on sopiva se määrä sit mitä syö.. Meillä ku on nyt parina pvänä syöty reilu 600ml ja silti pukattu mut neiti on tyytyväinen niin en tod. ala väkisin syöttää vaikka pitäs vissiin mennä vähän enemmän tota ruokaa, mut sit taas oli muutama pvä sitte sellanen pvä et meni reilu 800ml.. Ja mistäs sitä tietää paljon vauva syö ku rintaruokinnalla mut kaippa niillä neuvoloillakin pitää jotku suositukset olla korvikkeelle.
 
Ihanuus, sain tänään kämppää siivottua! Viimeksi täällä olikin siivottu ennen sairaalaan menoa (hienosti ajotettuna just päivää ennen sinne menoa :D ), joten oli jo aikakin! Mies lähti kävelylenkille pienokaisen kanssa, niin sain rauhassa puunailla. Nyt on niin mukava olla puhtaassa kodissa. :)

Tuo puklailu ei sinänsä mua huolestuta, normaaliahan se on. Vatsanväänteet on nyt viimesinä kahtena yönä olleet vaan niin melkosia, että on tehnyt pahaa pikkusta vierestä katsoa. :( Mutta yritän nyt ilman Cuplatonia syötellä ja tänään käydään vielä Tuttelia Nanin sijaan ostamassa. Katsotaan jos ne auttaisi. Mä jotenkin vahvemmin epäilen tuota Nania, että se on nuo pahemmat väänteet laukasseet, illemmalla kun sitä on oikeastaan vaan annettukin. Mutta jos tuo Cuplaton osoittautuukin myös tarpeettomaksi, niin pelkästään plussaa!

Nyt neiti heräsi ja ei millään ota isin sylissä rahoittuakseen. Syöttöpuuhiin siis. :) Jatkellaan myöhemmin.
 
Jouluntoivotukset!

Puklata osataan täälläkin. Tavanomaista on onneksi vaan semmoset puklun valumiset ja syömisen jälkeen vähän isompaa. Muutaman kerran ollut oikeen megapuklut. Tiistaina istui tyytyväisenä sitterissä ja yhtäkkiä puklasi aivan älyttömät puklut, oikeen paineella tuli, sieraimista valui. Ja kun syömisestä oli jo kulunut runsaammin aikaa niin haju oli kiva :kieh: Puklussa oli koko poika, paitsi vaatteet niin pesuun meni myös sitterin kangas, kun selänkin puolelta ui puklussa. Ja kaiken sen keskellä mitä tyytyväisin poju :D Onhan tuo puklailu ikävää mut kun kerran ei tunnu herraa haittaavan niin mitäpä siinä. Pesukone laulaa ;) Tutteli käytössä, neuvolassa hoitaja sanoi, että Nan ei haisis puklauksen jälkeen niin pahalle, onkos tästä kellään kokemusta?

Vatsanväänteitä on, mut ehkä(?) helpottamaan päin. Cuplaton loppui ja ostettiin tilalle Disflatylia, ollut käytössä muutaman päivän ja väänteet tuntuis helpottaneen, mut en varmaksi tiedä liittyykö tohon vaihdokseen vai onko vaan väliaikaista. Täällä ei meinata illalla nukahtaa kun vatsaa niin kipristelee ja pitää sylissä lohdutella. Piereskelee kovasti, kakkaaminen selvästi helpottaa oloa.

Tuttipullot oon pessy Ainun kuvaston ohjeen mukaan, eli ensin huuhtelu kylmällä vedellä (yöllä jätän likoomaan kylmälle vedellä täytettynä), pesu hyvin pienellä määrällä pesuainetta ja hyvä huuhtelu. Kerran päivässä keitän pullot ja tutit (nytkin keitos porisemassa).

Joulustressiä täällä ei podeta, koska tänä vuonna "jätetään väliin" koko joulu. Ei valmistella mitenkään, ei koristeita, ei siivousta, ei lahjoja. Joo, kuulostaa tylsältä... Jouluruokia ostetaan ja joululauluja kuuntelen nytkin. Oon kyllä jouluihmisiä ja ennen oon leiponut piparkakut yms. mut nyt on stressiä ihan tarpeeksi muutenkin. Meillä on rakennusprojekti menossa ja miehen kaikki liikenevä vapaa-aika kuluu raksalla. Ja täällä kaksiossa alkaa oleen aika ahdasta kun on kaikkea rakentamiseen liittyvää materiaalia ja viehän nuo vauvan vermeetkin aikas paljon tilaa. Siivoominen on oikeesti tosi hankalaa. Eikä toivoakaan että kuusi tänne mitenkään mahtuisi. Ja kun ei vauva kuitenkaan vielä joulusta mitään ymmärrä, mennään tänä vuonna näin. Joululahjaksi toivoisin unta ja vähän omaa aikaa, oon kiinni vauvassa 24 h, kun ei oo meillä sukulaisia hoitoapuna ja miehellä tosiaan kovasti hommaa, vaikka on kyllä tosi kultanen ja yrittää pojalle aikaa antaa sen minkä pystyy. Taitaa jäädä tuo joululahja haaveeksi :'(

Yhden kuukauden ikä saavutettiin maanantaina! Merkkipäivän kunniaksi tuli myös ensimmäinen hymy :heart: Aiemmin on kyllä hymyjä tullut, mut tää oli eka kerta kun voin sanoa vauvan hymyilleen juuri minulle, aiemmat hymyt on olleet ilman mitään kohdetta, tyytyväisyyttänsä on niillä ilmaissut. Painoa ja pituutta tullut myös sopivasti.

Hyvää joulunaikaa kaikille! :xmas:
 

Yhteistyössä