Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

täältäkin pitkästä aikaa!

Meillä oli eilen ristiäiset ja neitistä tuli Inka Katariina :heart:

Tutista: meillä ei Inka tykkää, kun ainoostaan vaunuissa saattaa vähän imeskellä,mutta ei muuten. Ekan kerran ,kun tuttia tarjosin tuli kunnon oksennus!!
Nannit myös sylkee, että pelkällä tissimaidolla mennään.

onnitelut uusille vauvautuneille


:flower:

minnylle :hug:

lumi* ja Inka 5vk ja risat
 
Minnylle paljon onnea pojasta! Tsemppiä ja jaksamista, jos myöhemmin siltä tuntuu niin kerro enemmän synnytyksestäsi. Ikävältä kuulostaa että hätäsektioon meni, mutta vielä enemmän se että olet pettynyt itseesi. Eihän synnytys mikään urheilusuoritus ole, kuka meistä voi vertailla miten hyvin siinä pärjää? Esim kivun kestämistä mietin etukäteen paljon, sitten omassa synytyksessäni sain niin hyvät kivunlievitykset ja synnytys eteni hyvin että loppujen lopuksi kestin hyvin. Kuitenkin olen monesti jälkeenpäin miettinyt että jos olisi ollut kovemmat kivut niin mitenhän olisi käynyt, näinköhän olisin esim. uskaltanut ponnistaa riittävän lujaa kun ponnistusvaiheessa tytöllä kävi sydänäänet huonoina ja piti edetä nopeasti? Voimia sinnepäin :hug:

Vinkkejä kysyisin: onko kenelläkään mitään niksiä millä lievittää hormoninäppyjä? Tytöllä pukkasi kauhea akne päälle ja pahimmoilleen on ristiäiset sunnuntaina. Tiedän kyllä että menee itsestään ohi kun vaan odottaa mutta olisiko mitään hyväksi havaittua konstia millä kuivattaa edes pahimpia finnejä ristiäispäivää varten? Kurjaa kun monet sukulaiset vasta näkee vauvan ja toinen on ihan rokkotautisen näköinen...
 
Minny, onnittelut vauvasta ja oon aika hengessä mukana tossa synnytyksessä. Meillä saatiin kyllä vauva ulos alakautta, mutta synnytys kesti + viimeiset 2 tuntia oli niin kamalat etten hirveästi tahdo vieläkään ajatella koko synnytystä. Ensimmäiseen viikkoon en saanut edes nukuttua jos aloin miettimään synnytystä... Voimia, palkinto kamalasta kokemuksesta on kumminkin ihana :heart:

Liikunnasta, täällä ollaan ensimmäisestä kotiutumispäivästä alkaen harrastettu hyötyliikuntaa. Imuroinut olen koirien takia päivittäin, ja muutenkin jynssännyt kotia enemmän jopa kuin loppuraskauden tylsyyspuuskissani. Nyt olen kolmena päivänä käynyt kunnon lenkillä, ja on tehnyt hyvää! Vauva on ollut isänsä kanssa, ja itse olen päässyt haukkamaan happea ja polttamaan rasvaa =) Jälkeenpäin olo on ollut mahtava.

Vauvan kanssa liikkumisesta, ollaan käyty jo parillakin sukulaisella käymässä vaikka ipana ei kahta viikkoa olekaan. Tänään ollaan menossa kaverin luokse kyläilemään, hänellä samanikäinen vauva. Autolla kun mennään, niin en ole kokenut että käyminen olisi kovin vaarallista. Keskiviikkona on meillä vasta ensimmäinen neuvola, toivotaan että saadaan ihan virallinen lupa päästä vaunujenkin kanssa ulos. Ainakin poika kasvaa hurjaa vauhtia, kaksoisleuka etenkin...
 
Minnylle onnittelut halausten kera :hug:
lumihiutaleen tytölle onnittelut nimestä :flower:

Kakusta: eli joku kyseli päällisestä, se on tosiaan erivärisistä marsipaaneista tehty, ruskeamarsipaani on värjätty kaakaojauheella ja oli sen takia hyvän makuista koska maistui ihan suklaalle :p , punanen liekissä on maalattu elintarvikevärillä. Välissä oli paljon vadelmia ja vanilja rahkaa.

Meillä edelleen syödään usein |O , öisinkään ei saa nukuttua kun max 2 tuntia kerrallaan, ihan luksukselta kuullostaa kun toiset puhuu jopa viidestä tunnista.....voikun meilläkin :ashamed:

Joku puheli fenkolivedestä,oiskohan ollut miiku-84?
Itse olen juonut fenkoliteetä ja se auttaa vauvankin ilmavaivoihin, jos siis imettää. Sen lisäksi hörpin vielä Vauvanilo-teetä, siinä on fenkolin lisäksi ainakin anista, nokkosta ja kuminaa....tässä on linkki tosta Vauvanilosta
http://www.hyvinvoinnin.fi/hvttShop.pmd/shop/prdinf?p=1139

Ulkoilu meillä aloitettu jo heti sairaalsta kotiuduttua, tai ei nyt varsinaisesti olla ulkoiltu, mutta ekaksi tehtiin reissu lähiapteekkiin ja kauppaan. Sen lisäski olen kuskannut lapsia eskariin ja kerhoihin ja Eemeli luonnollisesti on kulkenut mukana. Meillä menee n. puol tuntia aamuisin kun viedään toinen poika eskariin ja iltapäivällä sitten toinen puol tuntia kun haetaan.
Nyt ollaan yhden kerran oltu leikkipuistossa tuon 3-vuotiaan kanssa ja Eemeli nukkui vaunuissa sen aikaa. Puistossa on myös sisätilat joten siellä pääsee hyvin vaikka imettämään ja vaippaa vaihtamaan jos on tarvis.

katjuza ja

 
Meilläkin oli ristiäiset eilen ja neiti sai nimekseen Elli Tuulia.
Elli nukkuu nykyään öisin 4-6h putkeen ja päivällä 2-4h. Alussa tyttö itki öisin mahakipuja ja annettiin sille disflatyliä,se ei auttanut,joten vaihdettiin jekovit dee-tippoihin ja lopetettiin disflatyl.
Elli nukkuu aina pinnasängyssä. Syönnin jälkeen nukahtaa syliin ja sitten viedään pinnikseen.
 
Liikunta on lähinnä hyötyliikuntaa, eli kävelyllä käymistä tytön ja koiran kanssa. Pakko muuten todeta, että tuo meidän koiravanhus on ollut todella helppo lenkkikaveri vaunujen rinnalla. Ensimmäisillä kerroilla hän oli suorastaan ylpeä kun sai vaunujen vieressä olla! :LOL: Muiden koirien puuhailut eivät koiraa ole kiinnostaneet, aiemmin on kyllä ollut aivan toinen ääni kellossa. Hevosia hän on komentanut jos ovat tarhojen ohi mentäessä liikaa juoksennelleet ja pällistelleet vaunuja! Muuta hyötyliikuntaa onkin ollut edelleen tallitöiden tekeminen ja muut kotihommat. Ratsastamaan en ole vielä uskaltautunut tytön syömisten takia. Mieli tekisi kyllä, mutta meillä ei tyttö ole korvikkeita huolinut ja lypsämällä ei rinnoista irtoa tarpeeksi tavaraa. Täytyy varmaan odotella että saadaan tarkempi päivärytmi. Tietäisi paremmin koska unien pitäisi kestää sen verran, että ehtii takaisin ennen hillitöntä nälkää.

Onko muiden pikkuisilla tukkoisuutta? Meillä on mokoma vaiva pahentunut viime päivinä hiukan ja mietiskelen tässä hyviä kotikonsteja siihen. Syöminen kyllä onnistuu tytöltä ihan hyvin siitä huolimatta, mutta olisi se mukava jos toinen pystyisi hengittämään vapaammin. Jostain luin, että tukkoisuus voi johtua äidinmaidossa olevista hormoneista... Hmm... :|

Hikka? Täällä hikkaa edelleen joka päivä ja monta kertaa päivässä. Onkos ihan normaalia? Miten muilla? Tyttö hikkasi masuaikoina paljon ja jatkaa samalla linjalla edelleen. Tuntuu kyllä, että tukkoisuuden lisäksi myös hikka on lisääntynyt...
 
Liikunta: Ratsastamaan täällä tekisi hurjasti mieli, mutta jotenkin en oo vielä rohjennut. Kärryillä oon käynyt ajelemassa, mutta ratsastaminen ois kätevämpää, kun ei tartte poistua pihasta. Kärryjen kaa voin olla kymmenen kilsan päässä kun mies soittaa, että mitä nyt kun tyttö itkee eikä mikään auta. No pari kertaa oon ajellut hepalla heti kun tyttö on nukahtanut päiväunille. Oon kerinnyt just takaisin enne kuin tyttö itkee nälkää. Vaunujen kanssa on kovasti lenkkeilty ja raskauskilot on kyllä kaikki häipyneet.

Nukkuminen: Meillä nukutaan pääsääntöisesti pinniksessä ja vaunuissa. Minä taas en osaa nukkua jos vauva on vieressä. Pelkään että kierähdän hänen päälleen. Kaikki päikkärit nukkuu vaunuissa ja yöt pinniksessä.

Tukkoisuus ja hikka: Täällä on kans tukkoisuutta etenkin yöllä. Hommattiin ilmankostutinkin, mutten tiedä onko se hirveesti auttanut. Hikasta meillä suorastaan käritään. Aina kun hikka tulee, neiti alkaa itkemään hirmuisesti. Hikka on tosi kiusallista kun toisen masu pomppii oikein kunnolla. Yleensä annan tissiä kun hikka tulee, niin sit se lakkaa. Itku ei muuten lopu. Masussakin neiti hikotteli kovasti.

Täällä on kans melkoinen määrä niitä näppyjä ja meillä on kans ristiäiset lauantaina, niin ois kiva jos niitä vois vähän hillitä.

Viikuna ja nuppu
 
Tukkoisuutta on meilläkin usein öisin ja aamuisin, laitan silloin yleensä muutaman suolatipan nenään ja ovat auttaneet useimmiten. Tyttö ensin suuttuu kun vetää liuosta nenästä suuhun, sitten aivastaa pari kertaa ja tukkoisuus lievittyy. Tosin laitan niitä vähän enemmän kuin mitä sairaalassa näytettiin (tyttö oli tukossa jo siellä), useamman tipan per sierain.

Hikkaa on myös päivittäin, sama täällä kuin edellisillä että nikotteli jo masussa paljon. Terkkatäti sanoi että joskus paleleminen voi laukaista hikan, että jos esim. vaipanvaihdon yhteydessä alkaa aina hikottelu niin hikka voi johtua siitä. Meillä ei kyllä minusta siihen liity, yleensä aloittaa syötyään ja pulauttaa sitten raukka helposti kunnolla.

Nukkuminen: Meillä nukutaan omassa sängyssä päivisin ja ainakin yön ensimmäinen pätkä, sen jälkeen siirrytään yleensä äidin kainaloon. Tyttö herää pinnikseen laittaessa helpommin uudestaan ja äidin tahdonvoima ei riitä kun nukuttaa, muuten kyllä mielummin nukuttaisin enemmän siellä. En juurikaan pelkää tukehduttavani vauvaa mutta oma uni tahtoo jäädä huonommaksi kun kuitenkin koko ajan vähän varoo vieressä olevaa vauvaa. Sitä paitsi onhan se kiva jos miehen kanssa saadaan vähän kahdenkeskistäkin aikaa sängyssä... ;)

Liikunta: Mitä se on? :ashamed: Vaunujen työntäminen on ollut tämän mamman ainoa liikuntamuoto ja useimmiten melko lyhyitä lenkkejä, sillä ei vielä kilot karise. Panenkin siltä osin toivoni imetykseen. Ja jumppaamaan aion tietysti alkaa, heti ensi viikolla. :saint:
 
mites muuten, kun tuosta liikunnasta oli puhetta, niin uskaltais aloittaa noita vatsalihaksia tekemään (alatiesynnytys) kun joku puhu et jos ei oo alapään lihakset kunnossa niin sillä sais aikaan kohdunlaskeuman? sillä en oo uskaltanu alkaa tekemään ollenkaan...kun aattona saan sitten smartballsit paketista ja sit alkaa mulla alakerran "remppa" :LOL: mut mut oisin halunnu saada tuota masua hieman pienemmäksi kun ristiäiset oli meillä 5.1 et oisin ehkö sinne saanu yhdet vanhat housut jalkaan...kun menee jalkaan ja kiinnikin jopa, mutta se nahka jää roikkumaan "yli" niin ei niitä kehtaa pitää ennenkuin masua saanut pienemmäksi...
tulihan sepustus... :whistle:
 
Jokohan mulla alkaa järki sanomaan jotain ton poitsun suhteen,on kaikki ollu ihan hakusessa...Etenki ku tississä ei oo mittaa minkä verran syö.Välillä on ollu et ripustan tissit narikkaan ja siirryn pulloon...Tänään ku oli hyvä keli,ni jätkä veti kaks tuntia aamulla unia ulkona ja nyt on nukkunu kolme tuntia.Kunha herää ni katellaan vähä aikaa sisällä ja painutaan sit käymään ulkona,joskohan ei illalla huutas sit yliväsymystään.Nyt on parina yönä nukkunu jo seittemän tuntia ennen ekaa syöntiä,sit horasee syödä ja nukkuu viel kolme tuntia ruokatirsoja. Eilen illalla ol ihan tajuton huuto ku väsyttää,mut ei malta nukkua.Noh joskohan tää tästä.Kauhistuttaa toisaalta ku isäntä palaa huomenna töihin,voi olla mielenkiintonen päivä tiedossa.Vielä ku aamulla on 10.30 pikku ukkelin neuvolakin...Varmaan pitäs kasilta laittaa kello soimaan,ni selviäis johonki.Meillä ku ei oo täl hetkellä ku yks auto käytössä,ni mun ex-ukko lähtee käyttämään ja vahtii tota isompaa sen aikaa!Hyvä ku on pysytty väleissä,ni pystyy apuja pyytämään tarvittaessa!

En oo liikuntaa viel sen kummosemmin harrastanu,mut maha on kyl hävinny,just eilen tajusin,et jännitän vatsalihaksia ihan jo pöytää pyyhkiessä.Varmaan hävinny jo ihan ton takia ja onhan mulla toi 15kg puntti nosteltavana!

Meillä kastetaan poju samalla tavalla ku esikoinenki,ukon sukunimelle.Jotenki en ees ekan kans osannu aatella sitä omalla sukunimellä!

Pitää huomenna käydä kertomassa neukka kuulumiset!

Vimpula ja pikku-ukko 17.11.
 
Pitkästä aikaa taas pääsen kirjottelemaan...

Hormoninäpyistä...terkka sanoi mulle, että niitä ihan finnin näköisiä näppylöitä voi kuivattaa antiseptisellä liuoksella. Eli pumpulipuikolla töpöttää päälle, pitäis kuivattaa pois. Itse ei ole tarvinnut kokeilla, joten en tiedä toimiiko, mutta toivottavasti :hug:

Nukkumisesta...Tyttö nukkuu pinnasängyssä. Päivisin unet kestää 2-3 tuntia, sitten syödään ja välillä jaksetaan jopa seurustellakin. =) Öisin unet sitten kestää 3-4 tuntia kerrallaan.

Hikka...Täällä on tytöllä hikka tosi usein, mutta niin hän hikotteli paljon jo masussakin. Oon huomannut, että kun hikka iskee, niin sillon myös pulautellaan jos syömisestä on kulunut alle tunti. Muuten pulauttelua ei juurikaan ole.

nita:Meillä on lapsivakuutus Tapiolasta ja mä soitin sinne kun saatiin henkilötunnus. Sinne pitää ilmottaa viim. 3 kuukautta lapsen syntymästä tai muuten sopimus raukeaa. Meillä on ristiäiset vasta 13.1, joten nimi ilmotellaan sitten vasta myöhemmin. ;)

Liikunta...me ollaan käyty päivittäin reilun tunnin kärrylenkeillä koiran kanssa. Muuta liikuntaa en sitten ookaan harrastanu. Keskiviikkona tulee kuluneeksi 4 viikkoa sektiosta ja mietin että koskahan sitä uskaltais salille lähteä...? Pitääkö odottaa jälkitarkastukseen asti?

Meillä tyttö saa tai on jo saanut isänsä sukunimen, koska sen nimen mäkin otan sitten JOSKUS kun naimisiin mennään. On kiva että on sitten kaikilla sama sukunimi ;)

Mites teillä, joille tehtiin sektio, on haavat parantuneet? Mulla on itse haava parantunut tosi hyvin, mutta iho sen yläpuolella on kosketusarka. Oikeen inhottaa koskea koko mahaan koska iho on niin arka. :/

Jaahas, nyt kuuluu pinnasängyn pohjalta taas sen sortin älämölöä että pitää lähteä tarkistamaan :wave:

H82 ja neiti 3vkoa 5 päivää :heart:
 
HE82 Mä ihmettelen, et mulla parani niin nopeeta toi sektiohaava. Tosin mulla ei juuri mitään tuntoa tossa mahassa ollu ennen sektiotakaan ku siinä on melk. tuolta alhaalta napaan asti vanha arpi.. Ja mulle sanottiin, et PITÄIS odottaa jälk. tarkastukseen asti ennen ku alkaa liikuntaa harrastaa et salille en ole viel menny mut vatsalihaksia olen kyl koton tehny jumppapallon avulla.

Hikka on täälläkin joka päiväinen vieras,ja mahassa hikkailtiin aika paljon kanssa. Ja hikan yhteydessä tulee kans pukluja, tosin meillä puklataan kyl muutenkin.

Vauvavakuutuksesta niin meillä Turvasta ja muistaakseni kans toi 3kk sisällä pitää ilmoittaa vauvan tiedot. Sieltä tuli ihan kotiin lappu ja palautuskuori ja laitoin menee ennen ku vauva oli edes nimen saanu. Siinä luki et voi ilmoittaa heti kun on saanu hlötunnuksen ja nimen voi kai ilmoittaa juu myöhemminkin.

Tänään tuli sit sellaset kakat et hyvä ku vaippa riitti. Tultiin kaupungilta ja ajattelin et on kakka ku haisi mut ei. Laitoin sit kuivan vaipan ja alettiin syömään. Sit laitoin Ellan hetkeks sitteriin ja menin hakee lisää ruokaa ja sit neiti oli heittäny oikeen vaan kunnon kakat..

Meillä ollaan alettu oleen hereillä päivisin jo aika paljon. Nytki klo 15 asti oltu hereillä ja yöllä nukutaan 3-6h pätkiä.. Ja pidemmät päikkärit neiti ottaa yleensä sit ku ollaan vaunuilemassa. Tänäänki ku oltiin kaupoungilla niin nukku sen 3-4h mitä oltiin liikkeellä. Hyvä niin..

Jospa menis kahvit keittää..

Listaa muuten taas päivittelin et jos joku tai jotai puuttuu niin ilmoittakaa.
 
Heips!

Onnittelut uusille vauvautuneille!
Minny; :hug: Miulla oli ekan synnytyksen jälkeen kans pettynyt olo, kun piti käynnistää ja kaikki eteni lääkityksen alaisena, oma kroppa ei kyennyt tekemään itse mitään..ponnistusvaihekin päättyi imukuppiin, oli tosin kestänyt jo lähes tunnin ja voimat oli aika finaalissa ja pelko vauvan puolesta iso.

Hikka; Vauva hikkaili aika usein masussa ja niin hikkailee masun ulkopuolellakin..lähes joka päivä on aiakin kerran hikka.

Tukkoisuutta on myös, tai hengitys rohisee ikävän kuuloisesti kun nenä on silleen vähän tukossa. Välillä häiritsee uniakin, mokoma :(

Liikunta; Eipä oo tullut harrastettua kuin "hyötyliikuntaa" eli siivoilua silloin tällöin ja isomman tytön kans puuhailua..masu on vielä aika röllykkä ja jos syömisistä on kiinni, niin semmoiseksi jääkin..on nimittäin tullut syötyä vähän mitä sattuu ja tietty niitä epäterveellisimpiä kohtaan on isoimmat himot :ashamed:

Meillä oli kakkalakko eilisen päivän, onneks tänään on sit tullutkin jo kahdet..pörinä oli kyl aikamoinen eilenkin.

Katjuza; Saako tuota fenkoliteetä ihan normikaupasta vai onko sitä vain jossain luontaistuoteliikeessä vai? Sitäkin vois koittaa, jos kerta vauvan masuun auttais..

Nyt illasta ollaan valvoskeltu ihan urakalla, äsken vietti hyvän aikaa tissillä ja olevinaan nukahti siihen..no, sit kun laitoin tuohon sohvalle nukkuu niin meni 10sekkaa niin jo alkoi ähinät ja kiukku tuli kans. No, sitten syötin toisen tissin ja sama homma, laitoin nukkuu sohvalle ja heti kohta alkoi taas ääntely ja hamuilu..syötiin siinä sitten vielä vähän lisää, ei tainnut tarpeeks ees tulla kun meinas kiukuta tissillekin :( Tätä menoa mentiin varmaan pari tuntia.

Pitänee mennä juomista ottaa, et ehtis maitoa tulla ennen seuraavaa syöttöä. Nythän tuo onneks nukkuu..
Meillä muuten on tullut nyt kans niitä hormoninäppyjä ja sen lisäks on otsa ja silmien välistä iho kuivunut niin et ihan hilseilee pois. Siihenkin varmaan voi jotain vauvarasvaa laittaa?
M ja Minttu tasan 4 viikkoa
 
Heippa!

Minäkin päässyt tänne puolelle :p ..

Eli meidän perheeseen syntyi poika 27.11. viikoilla 40+2. Kokoa komistukselta löytyi 3680 g ja 50 cm.

Synnytys oli totaalisen erilainen kuin esikoisesta. Esikosta meni aikanaan vedet ja sitten odoteltiin tuntikausia supistuksia. Nyt tuli supistukset ja vedet meni vasta sairaalassa kun lääkäritäti puhkaisi kalvot. Ponnistusvaihe lyheni 12 minuutista 5 minuuttiin vaikka kokonaisaika pitenikin melkein neljällä tunnilla 6 h 20 minuutista 10 h 10 minuuttiin kun vertaa esikoisen syntymään.

Kohdunkaulanpuudutuksella poika työnnettiin maailmaan, muuta en ehtinyt saamaan. Ja tuo ei mielestäni ollut riittävä kivunviejä!! Esikosta oli epiduraali enkä muista tunteneeni kipua lainkaan. Nyt tunsi kaiken eikä se ollut todellakaan mukava tunne... :/ Mitään tikattavaa tai repeämiä ei onneksi tullut tästäkään, vaikka siskoaan olikin aika paljon isompi.

Arki on melkoista opettelua mustasukkaisen siskon kanssa. Rutiineja ei ole päässyt vielä syntymään. Rytmit hakusessa, vaikka viime yönä nukuttiinkin tosi hyvin. Ensin n. 22-01.30 ja sitten syöntien jälkeen n. 02.30-9. Aamulla tunsi itsensä peräti virkeäksi!! Hieman ehkä kuitenkin hirvitti noin pitkä uni noin pienellä, mutta en viitsi laittaa kelloakaan soittamaan.. Eiköhän luonto herätä aina nälän tultua...?? ;)

No mutta nyt täytyy alkaa miehen kanssa taas miettimään nimiä ja kummeja kunhan vain esikon saa ensin unten maille, ettei päätökset heti leviä kaikkien tietouteen... :LOL:
 
Mitähän kaikkea piti kommentoida...

Tutista Meillä poika sai tutin jo laitoksella, kahden päivän iässä. Antoivat, kun poika selvästi haki huonoon oloonsa lohtua tissiltä (tulehdusarvot koholla) ja eihän siitä seurannut, kuin mahavaivoja, kun koko ajan imi. Poika osaa selvästi hakea lohtua tutista mahavaivoihinsa. Ei huoli enää rintaa lohtuimemiseen, vaan sylkäisee pois (jos ei ole nälkäinen) ja jatkaa hamuilemista, kunnes tajutaan antaa tutti. Sitten onkin tyytyväinen poika :) Eikä meillä ainakaan ole imuotteeseen vaikuttanut.

Nukkumisesta Mie taidan elää niin vauvantahtisesti edelleen, ettei minulla ole hajuakaan miten usein meillä syödään tai miten pitkään nukutaan :ashamed: Ja poika nukkuu yöt sängyssään. Pinnasänky on sivuvaununa kiinni meidän sängyssä (yksi pinnasängyn laita on kokonaan poissa). Päivisin poika nukkuu siellä missä sattuu olemaan kun simahtaa (sohvalla, sitterillä, liinaan, sänkyyn....)
Tosin pitäisi jo alkaa jonkinlaista päivärytmiä muodostamaan. Helpottaisi varmaan asiointien suunnittelua ja kyläilyjä, kun olisi edes joku rytmi jonka mukaan aikatauluttaa menemisiä.

Fenkoliteen lisäksi voisi varmaan kokeilla minttuteetä. Se on kanssa semmoinen yrtti, joka helpottaa vatsavaivoja.

Meillä poika selvästi osaa ja tunnistaa yhden sanan: tissi :LOL: Mie aina ennen imetystä höpötän pojalle, että haluaako joku tissiä, missähän se tissi on jne (ulkopuolisen korviin varmasti tosi höpö-höpötystä). Ja nyt huomattiin, että pojun saa hymyilemään tuolla sanalla. Taitaa olla mielleyhtymä varsin positiivinen.

Hipkukka ja poika (1kk ja 3pv)
 
TYTTÖ TULI!!! :heart: :heart: :heart:

Meidän pikkuprinsessa näki päivänvalon 6.12. klo:23.12. Pituutta tytsillä oli 50 cm, painoa 3954 g ja paksu tumma tukka. Äiti ja isukki ovat onnesta sykkyrällään ja opettelevat täällä ensipäiviään vauva-arkeen kotona. :heart:

Synnytykseen palailen myöhemmin. Se oli pitkähkö ja lopussa piti availla pienokaiselle kulkutietä senverran, että istuskelu tuottaa nyt tuskaa. |O Mutta sen tuskan kestää tuota ihmettä ihaillen. :heart:

Mahtunenko minä siis enää marraskuisten pinoon, kun näin pitkälle joulukulle meidän prinsessan syntymä meni (päivää vaille 2 vkoa yli lasketun ajan)? :whistle: Te kun olette tuttuja täällä. :)

mussu & rinsessa 4 vrk
 
Onnea paljon vauvan saaneille.. Ja DJ Mussukka tänne vaan, onhan täällä meitä lokakuisiakin. Meillähän neiti synty 4vkoa etuajassa, mut en silti pinoa lokakuisiin halunnu vaihtaa ku tutut on täällä =)

Meillä neiti on kukkunu nyt sit kolmesta asti, välillä nukkunu parit 10-20min unet nyt vähän haukotellaan sentään.

Meillä kans alkuun syötiin liikaa ku neiti vaan halus imee ja sit luulin et on nälkä. Nykyään menee heti syönnin jälkeen tutti Ellalle suuhun ja siihen yleensä sitte rauhoittuu.

Pitäsi ostaa lisää tuttipulloja ku tuntuu et niitä saa olla kokoajan keittämässä, nytki on tutit kiehumassa..

Päivittelen taas listaa kun kerkeen.
 
Täälläkin DJ MUSSUKKA onnea !! :heart: Pääsit sinäkin tänne pinoon. Tervetuloo vaan vaikka joulukuussa synnytitkin :D :) Tuli sitten itsenäisyypäivän lapsi ;)

Täytyy huomenna soitella Pohjolaan ja kysellä että riittääkö se henkilötunnus sinne nyt ja käykö että ilmottaa nimen myöhemmin. Meillä ristiäiset pidetään näillä näkymin tammikuun puolenvälin paikkeilla mut soitellaan papille sit kun saadaan isyydentunnustus paperit kotiin.. Onneks sekin asia nyt hoidettiin. Ihme kysymyksiä sielkin :whistle:

Tosta liikunnasta.. Mä just tulin hetki sit vielä koiran kans lenkiltä..tai no kävelyltä paremminkin kun ton vanhemman kans olin :) mut silti. Teki ihan hyvää päästä vähän ulos. Saas nähä mitä perjantain neuvolas sanoo et millon vois lähtee vaunujen kans. Vois koittaa joku päivä laittaa partsille neidin nukkuukkin, meillä kun nuo lasitkin siellä on.
Oon kans ajatellu et vois alkaa tekee vatsalihaksii tässä näin.. tuntuu et pieni pötsi tos vielkin,ihan kun jossain alkuraskaudes :D mut kiloja ei oo enään mitään,itseasias lähteny hiukan enemmänkin pois :O

Ruokahalusta te puhuitte jotain täällä.. Mulla ei sitä oikeen oo tai sit en kerkii vaan syömään ollenkaan :O Välillä tajuu etten oo koko päivän syöny kunnolla.. mut silti ei vaan oo ees nälkä :O No kai se tästä..

täälläkin HIKOTELLAAn oikeen ahkerasti, jos on syöty niin sillon enemmän mut ei tuu kuitekaan mitään pihalle. Hirveen vähän muutenkaan pulauttelee ainakaan toistaseks.

Saas nähä millon tyttö taas heräilee.. nukkunu nyt 9 asti ja vois toisaalta herätäkkin niin voitais syödä ja sit koittaa nukkuu muutaman tunnin putkeen. Yöllä saattaa mennä hyvinkin joku 4h et neiti nukkuu ja päivisinkin mut sit joskus menee 2h.. aika vaihtelevaan. Ja toisaalta ärsyttävää kun ei koskaan tiiä millon heräilee :/ paljoo voi mitään suunitella..

mut mä taidan nyt lähtee kuiteki iltapesulle ja kattoo tahtosko tyttö viel tissille.

öitä
:wave:

nita&neiti kohta 2viikkoa
 
Huomenta huomenta!

Tänään sit saan vihdoin sen pyykkikoneen korjaajan!! Pienestä on ilot revittävä, pääsee pyykkäämään, jee jee :|

Mä olen kans miettinyt, et vois pikkuhiljaa alkaa tekemään vatsalihaksia.. mut itsekuri on mulla heikohko.. Pitäs vaan itteään niskasta vedellä ja alkaa jumppaileen. Kiloja on jälellä 1 kg ja pieni pömppä alamahalla.. jumpalla saisin senkin sit tasaantumaan, kun vaan sais sen jumppaamisen alotettua. Herkut kyl maistuu entiseen malliin tai sit vielä paremminkin. Pitäis kai alkaa hiukan himmailemaan herkuttelua, kun ei kuitenkaan ole kulutus yhtäsuurta kuin työelämässä ollessa.. Kaikki omat vanhat housut kyl menee jo hyvin jalkaan.

Meillä Emmi nukkuu kyl todella hyvin yöt. Viime yönä heräsi vaan kerran klo 4.30. Nukkumaan mentiin klo 23.

TiTi83 : Mulla on kahdessa viimesessä synnytyksessä ollu kohdunkaulan puudutus ja taas totesin, et ei ollu kyl mulle siitä mitään apua. Ilokaasuun sit turvauduin, kivut oli synnytyksessä aivan valtavat. Mä toivon, et muistaisin sen kivun vielä parin vuoden päästä.. Et ei mitään vauvakuumeita pukkais enää päälle.

Mä tuossa jo mietin, et millonhan sille papille pitäis alkaa soitteleen.. Anoppi aikoi ensin kysästä jotain sukulaispappia kastamaan.. Täytynee ensin se odotella ennen kuin alan seurakunnalle soittelemaan. Kummiongelma kans on. Me ei keksitä tytölle kummeja.. Mun isoveli olis vaihtoehto, mut se ei todennäköisesti tule kastajaisiin.. Pitkä matka (n.500km)ja kuulemma perse puutuu autossa istuessa :LOL: seli seli.. ihana veli mulla. Pitäis kuitenkin joku kummi saada paikanpäällekkin, mut kaikki täällä päin asuvat on jo meijän isompien tyttöjen kummeja :/

Jos ottais vielä kupin kahvia ja kipittäis takas yläkertaan koisimaan.

Ellu ja Emmi 4 vko 1pvä
 
Huomenta!

Onnea oikein paljon, Titi83 ja DJ Mussukka!! :flower:

Sitä piti jo eilen laittaa että ihania nimiä ootte keksineet vauvoillenne, mitä tääl on pari nyt näkynyt..Meillä on yksi nimi vielä hakusessa, pitäsi alkaa kalenterin kans katella, keneltä tuo tyttö näyttää :)
Papin sai mies tosin jo varattua, 5.1 on meijän ristiäiset! Kummit on jo ja nyt pitää vaan alkaa miettimään tosiaan tuota nimeä ja sit leivonnaisia tietty..

TiTi; Kohdunkaulapuudute oli muuten mullakin, avautumisvaiheessa(oli myös ilokaasu, mut se ei niinkään vienyt kipua, teki vaan semmoisen pöntön olon) ja sit ponnistuksessa kans. Mulla sekin kyl auttoi avautumisessa, ponnistus nyt ei tuntunu kivalta kummallakaan kerralla, ei niinkään kivun takia, mut se ponnistustunne on ihan kamala minun mielestä :eek:

Ellu; Mie oon ihan varma että jonkin ajan päästä alkaa olla taas ikävä sitä vauvamahaa(kunhan järkytys tästä röllykkämahasta häviää) ja siitäpä se vauvakuumekin lähtee taas käyntiin..tosin miehen kans on sovittu ettei meille enempää tuu kun nää kaks, joten turhaan saisin kuumeilla kuitenkin..

No, nyt kuuluu taas kutsuhuuto..got to go!
M ja Minttu s.12.11
 
Huomenta päivää kaikille!

Saan varmaan jotai paheksuntaa tuolla Syntyneet-puolella, ku laitoin oman kommentin koska ollaan lähdetty vauvan kanssa kaupoille jne. Musta kukin tekee tyylillään, mut aina joku suuttuu jos ei toimi samalla tavalla ku ite..

Ella veti yöllä eka 6h unta palloon ja sit viel 3h ja nyt EHKÄ nukkuu parikymmentä minuuttia tossa sitterissä.

Tosta syömisestä, niin välillä tuntuu ettei kerkee ennen ku vasta illalla syömään ku mies tulee töistä, kun neiti on sellanen sylivauva taas ollu ja ei mun oikeestaan edes tee mieli kauheesti syödä. Kahvia tulee nähtävästi taas vedettyy entiseen malliin eli suurinpiirtein pannullinen päivässä vähintään :D

Jee jee, meillä alkaa noi 50cm vaatteet olla hyviä =) Neiti on siis nyt 50cm pitkä mut tuntuu et silti jotkut 50 on liian isoja. 56cm neiti hukkuu.. Äiti toi lastentarvikeliikkeestä meille tollasen toppapussin minkä saa kaukaloon niin muuten hyvä mut en mä voi Ellaa siinä kaukaloon laittaa ku neiti hukkuu siihen. Tarvis kokeille niin et laittaa sen pussin eka kaukaloon kiinni ja sit neidin sinne joskos onnistus niin. Ja toi toppapussi oli kaikista pienin mitä löyty, että meillä ollaan sitte vissiin aika pieniä.. No onhan Ella nyt 7vkoa vanha ja vasta 50cm pitkä.

Eilen kaivoin tollasen taljan lattialle ja siihen neidin laitoin mahalleen. Hetken jakso pitää päätä pystyssä ja sit kierähti selälleen. Ja noi tollaset pehmeet kuutiot missä erilaisia kuvia niin ne on hänen mielestä tosi kivoja. Juttelee niille välillä kauheesti =)

Jos tänään oltaiskin ihan kotona, tullu joka pvä oltuun jossai, mut voi olla et lähdetään kuitenki ainaki ulkoilee jos ei muuta.Tietty jos nyt sataa alkaa niin sitte ei.. Mulla piti olla tänään aamulla jälkitarkastuskeskustelu mut en menny sinne, ei kiinnostanu. Ens ma on kuitenki ihan oikea jälkitarkastus, niin miks ihmeessä pitäs mennä jotai keskustelee. Mulla meni loppuvaiheessa muutenki hermot siihen äippäneuvolan tätiin ku alko tyrkyttää jotai ammattiapua ku mulla hänen mielestään niin kauheen vaikea raskaus. Joopa joo, pari kertaa makasin TYKSissä mut ei se tehnyt mun raskadesta mitenkään vaikeeta tai et olisin jotai ammattiapua tarvinnu.. Ja mä vihaan just tollasta lässyn lässyn voi voi-systeemiä ja tota ammattiavun tyrkyttämistä. Osaan ihan iteki kyl hakee apua jos sit tarviin..

Anteeksi valitukseni...

Jospas menis laittaa pyykit koneeseen ja keittää uudet kahvit ku toi äijäki varmaan pian herää. Sil on iltavuoro vko niin menee töihin vasta klo 14.30

Sanna ja Ella 7vkoa

 
Terveisiä teillekkin tuolta elovauvojen puolelta! :wave: Olemme ystävieni kanssa keränneet kokoon alle 60cm vaatteita ja tarkoitus olisi lahjottaa niitä Oulun yliopistolliseen sairaalaan synnyttäneiden osastoille. Että mikäli täältäkin joltakin muutama vaate liikenee,niin kovasti kiitoksia! Ainakin elokuussa vaatteet olivat siellä kurjassa kunnossa...rikkinäisiä ja valtavia suurin osa! Osoitetta saa yv:llä pyytää... Kiitoksia jo kaikille jotka haluavat lahjoittaa ja oikein mukavaa joulun odotusta kaikille pienille ja isommillekkin!! :heart:
 
Voi tätä rytmin epäsäännöllisyyttä.
Onneksi ei ole kauheasti mitään menoja, joihin pitäisi tiettynä aikana mennä, kun en yhtään osaa ennustaa, koska jäbä nukkuu koska ei.

Vatsa oireilee edelleen, mutta tutilla saa yleensä itkun loppumaan. En tajua, mutta mulle tulee huono omatunto kun lykkään tutin pojan suuhun. Ihna niin kun se tekisi minusta jotenkin riittämättömän... En tiä mistä moinen tunne kumpuaa.
d-vitamiinien alotusta ollaan vähän siirretty noiden vatsan kipristelyjen takia, jos se nyt tosta rauhottus. cuplatonia ollaan nyt eilisestä vedetty joka ateriaa ennen, saa nähä onko vaikutusta, ei ainakaan pahentunut ole ja yöllä nukkuu yhen pitemmän pätkän kyllä mutta sitten vain lyhyitä.

jotain muutakin oli, mutta huuto kuuluu...
 
Enni Ei tutin käyttö tee susta riittämätöntä. Ei siittä tarvii huonoa omaatuntoa potea :hug:

Tea84 Hienoa, että keräätte vaatteita sairaalaan. Varmasti menevät tarpeeseen.. Täällä Turussa oli TYKSissä hyvin vaatteita tolle meidänki kirpulle, vaikka ne pienimmätki liian isoja oli ja ne pienet oli kuulemma kokoa 44cm tai jotai.

Käytiin äsken kaupassa ja samalla heitettiin pikku lenkki. Maito loppu niin piti mennä, et voi taas jatkaa kahvin juontia :LOL: Neiti nukahti vaunuihin ja tossa hän nyt jatkaa unia, luultavimmin kakka vaipassa. Ainakin sellaset hajut täällä, et huh huh.. mut ne viitsi herättää kun kerran tyytyväisenä nukkuu..
 

Yhteistyössä