Marrasvauvat 2007 JOULUKUU

Moi!
Meille syntyi poika 26.11.2007 OAS:ssa, painoa pojulla oli 3030g ja pituutta 50 cm. Raskausviikkoja kertyi 41+0.

Synnytys oli tosi nopea, tuntui että supistus jatkui ilman taukoja koko ajan.. Kesto jälkeisvaiheineen oli 4 tuntia ja 20 minuuttia. Ponnistusvaihe kesti vain 4 minuuttia. Kivunlievityksenä oli spinaali, joka tuli viime tipassa.. Ehti juuri vaikuttamaan.

Mullakin on rinnat kasvanut ihan älyttömästi, b-kupista vähintäänkin d-kuppiin. Jäi pieneksi etukäteen ostetut imetysliivit :| no ei onneksi ollut kalliit. Voi olla kivannäköiset tissit kun maito loppuu, tyhjät pussit. :ashamed:

Niin, onnea kaikille vauvautuneille! :flower:

Meidän taaperosta löytyy yksi kuva linkistä:
http://irc-galleria.net/view.php?nick=Szeretlek&image_id=71259649

Pitää mennä :wave:

Szeret ja pikku-ukko 1 viikko
 
Sanna-78:

Nähdään tiistaina sitte, tunnistat mut ja pojun turkooseista Brion vaunuista myös! =)

Onko muilla muuten ollu oikein kasvupyrähdyksiä, meillä poika tänään syöny tunnin sisään jo kolmatta kertaa rintaa tyhjäksi eikä oo ennen tehny niin? Tossa kyllä testasin, että n. puol kiloa tainnu tulla painoa viikon sisällä.... Saas nähdä mitä neuvolatäti huomenna sanoo siitä... mut tuohon syömiseen palatakseni, kaikki maito pysyny vielä sisälläkin eli ei oo puklailtu sitä ja sen takia syötäis lisää. Tässä sitä on kummissaan tämän esikoisen kanssa... :) Mut nyt antamaan nukutussyöttöä pojalle. =)
 
Katjuza:täällä sama ongelma, päivät menee sellasella vauhdilla, ettei koneelle meinaa ehtiä enää lainkaan! ;) imetyksestä kyselit...Meillä on tyttö alkanut nyt harrastamaan sitä, että syö vähän kerrallaan ja usein. Mies on yöaikaan antanut vastiketta tai pumpattua maitoa kerran/yö, jotta saisin nukuttua. Toissayönä ei herättäny mua syöttämään ja heräsinkin sitten aamukahdeksalta vasta ekan kerran! :eek: sanoinkin ukolle, että olis voinu herättää mut, koska tissit meinas räjähtää! :LOL: toinen ajatteli vaan olla ystävällinen ja antaa tän mamman nukkua univelkojaan pois! :heart: :LOL: Lisäksi meillä on tyttö alkanut pulauttelemaan aika paljon. On tosi hankalaa, koska hän ei tykkää röyhtästä ja pulauttaa yleensä puolen tunnin päästä ruokailusta ja mielellään selällään ollessa...Mikähän tuohonkin auttais? :/

Rintojen koosta...Mulla on normisti b-kuppi, nyt mennään e:ssä. Löysin Triumphilta tosi hyvät kaarituettomat liivit ja ostin tänään toiset samanlaiset. Ne on tukevaa mallia. Suosittelen =)

Kävin tänään ostamassa Cuplatonia, koska alkaa näyttää siltä, että meidän tyttö kärsii ilmavaivoista :( pari yötä on nyt kitisty ja toivon, että Cuplaton auttais siihen vaivaan... :whistle:

Nyt pitäis mennä nukkumaan kun tyttökin nukkuu... :whistle:

Onnea muuten kaikille vauvautuneille! Nitakin sai oman nyytin vihdoin ja viimein syliin! =) :flower:

H82 ja neito 19 päivää :heart:
 
Tännekkin kerkesin nyt kun tyttö alkoi nukkumaan :)
Ei paljon ole tässä koneella kerinnyt olla,pikaseen sillon tällön ehkä lukemassa tekstei mut kirjottelemaan..ehei.. No tällästä tää on vain ;)

KRISTIINA-:kin sai sitten vauvan syliinsä :) Onnea vain :flower: :heart:
Mä menin sittenkin sairaalan vasta sillon 28.11 enkä 27 niikuin sinä vaikka pitikin. Olikohan meillä samat kätilöt kenties..vaikka mä tosin tulin suht hyvin juttuun niiden mun kätilöiden kans, ehti kerran vaihtuu iltavuorolaisiin ja ne sit hois synnytyksen loppuun. Kummassakin vuoros oli opiskelijat ja yllätyin kyllä et olin sen verta hyvät opiskelijat kun jotenki ajattelin ettei kuitekaa osaa mitään :ashamed:
No mut onpahan nyt tuokin kokemus koettuna!

Kiitos vain muutenkin onnitteluista kaikille :heart: :hug:
Eiköhän ne loputkin tänne pinoon pikkuhiljaa ala tulemaan...

Yöt on pikkasen ollu hakusessa,koko aika heräilty mutta kai se tästä kun alkaa vähän rytmittyy.. muutenkin päivät menny ohi ihan hujauksessa ja kaikki viel niin sekasin. Ja niikuin joku sano niin pitäis joo noi siivoomiset yms unohtaa ;) mut jotain on pakko välil tehä mut onneks mies auttaa hyvin. Taitaa sekin olla aika myyty tosta pikkusesta :) :heart:
Neiti hikottelee oikeen mahtavasti aina välillä.. ja sit on tota pulautteluakin,. Mulle sanottiin sairaalasta että ei vielä kannata noin pientä röyhtäytää, onko näin ? :eek:
Mies on sit välillä yöllä jos neiti on alkanu itkeskelee niin tehny kapalon ja laittanu siihen ja tyynnyttely siinä niin johan on alkanu ilma taas kiertää :D et ehkä ilmavaivojakin pikkasen mut jos jatkuu niin pitää ostella siihen jotain.
Toi kapalo on kyl kätevä,rauhottaa tyttöö hyvin..vissiin sen verta tiukka ja turvallinen olo siinä, Yks hoitaja sen sielä näytti kun tyttö huus yötä sairaalassa :/

Imettämisestä sen verta et täällä se sujuu pääosin hyvin nyt kipeenä tissit kyl on. sain sitä kellertävää (?) rasvaa sairaalasta ja ajattelin et jos bebanthenia käyttäis kun se loppuu..eihän sitä tarvii pois pestä ennen imetystä?

Mut vois itekkin nyt lähtee nukkumaan..toiste sit enemmän juttuja.

nita ja neiti 28.11 :heart:
 
KYYHKYNEN-82: Mulla kesti toi synnytys niin että ehdin saada epiduraalia 3 kertaa jo ennen sitäkin, ja kätilön kanssa meillä oli pieni kielimuuri niin sanotusti ehkä sen aamun. Olin tosin niin kipeä, etten pystynyt edes puhumaan, että en voi muita syyttää kun en ole itse osannut mitään enää vaatia. Onneksi ei tarvitse 2 kertaa synnyttää!

Meillä on se kontrolliaika Kättärille kohta, ajattelin että laitan ensin itteni valmiiksi ja vasta sitten kiskon ton nappulan ylös. Syötiin puoli neljään asti, että kaksi tuntia oon ehtinyt putkeen nukkua. On hieman väsynyt olo...

Oon vieläkin onnesta soikea tosta pojasta, uskomaton tunne.
 
joo-o.. Heräsin aamulla, kun mies soitti töistä. Niillä on kuulemma huomenna pikkujoulut VAASASSA! Siis järki mennä Raumalta Vaasaan :eek: Lähtö kuulemma huomenna kesken työpäivän eikä hajuukaan, millä sieltä pois pääsee. Siis.. mä en kyl tajua, et mikä ihmeen järki tossa hommassa on..menee miehellä sit itsenäisyyspäivä siellä ja sieltä pois pääsyssä.. Vitsi et mua ottaa päähän! Mies vaan tuumas, et meehän aamukahville ja sulattele asiaa. Alunperin pikkujoulujen piti olla Turussa tai Porissa, mut ei kun Vaasaan!

Sori mun purkautuminen.. Ottaa vaan päähän niin per*****sti!

Syöttöpuuhiin palaan myöhemmin..
 
Imetyksestä oli puhetta. Mulla tulee maitoa kuin suihkusta. Pakastin on sitä jo pullollaan ja mietin juuri, jos myisin sitä Hyvinkään sairaalaan. Tyttö kasvaa "liiankin" hyvin. Neuvolassa Kehoittivat imettämään 2-3 tunnin välein ja sanoivat että se saa masunsa täyteen 15 minuutin imetyksestä. Aloin imettämään tämän ohjeen mukaan ja hyvin sujuu. Sanoivat kyllä neuvolassa etteivät kaikille voi sanoa samaa kuin minulle, mutta minulla kun tulee tuota maitoa niin "reilusti". Välillä Enni syö kyllä pitempäänkin kuin 15 minuuttia, mutta annan silloin syödä. Se välillä harmittaa, kun se alkaa aina pukertamaan kakkaa ja pierua kun on tissillä. Syöminen on sitten niin pätkittäistä kun se vääntelehtii ja rupsuttelee.. Toisaalta välillä ihan huvittaa ne äherrykset :LOL:

Mutta nyt tuo tyttö herää aamupäivä päiväuniltaan.. --->

Manta
 
ilmoittaudun kanssa mukaan =) Pieni poikamme syntyi siis marraskuun vikana :heart: Oli helppo synnytys, tarkemmin odotuspuolella :)

Vaan on nyt kyllä rinnat kipeinä, ja aivan valtavat :eek: b-kupista on nyt kyllä siirrytty johonkin e-kuppiin! Noussut se maito niin että on kovat ja aristavat, lähetin miehen ostamaan rintapumppua, josko toisi vähän helpotusta |O

Vauva on kyllä aivan ihana, aivan onnen kukkuloilla ollaan, välillä alapään kipu sitten palauttaa maan pinnalle.

Onnellinen Gabrielle ja pieni peikkopoika 5pv :heart: :heart: :heart:
 
Soittelin sinne Hyvinkäälle rintamaidon myymisestä!
Siellä pitäisi käydä täyttämässä jokin lomake, antamassa hiv-näyte ja hepatiitti näyte sekä tuore rintamaitonäyte, joka tulee lypsää paikan päällä.
Sen jälkeen voi toimittaa pakastettuja maitoja, joista ottavat myös näytteitä jäisenä. Jos maito on jostain syystä kelpaamatonta, sen voi hakea takaisin ja syöttää omalle lapselle. Eivät voi antaa keskosille epäpuhdasta maitoa. Yleensä riittämätön käsien pesukin voi tehdä maidosta kelpaamatonta. Maksavat maidosta 17?/litralta, jos se kelpaa. Äiti voi luovuttaa maitoaan 4 kk ajan omasta synnytyksestä.

Meiltä matkaa sairaalaan noin 25 km yhteen suuntaan ja koko touhu tuntuu kauhealta vaivan näöltä, lähinnä tuon matkan vuoksi. Ja tottakai alkoi heti miettimään omaa lypsämisen puhtautta ja hygieniaa.

Pitää vielä miettiä tuota myymistä. Toisaalta en tiedä mitä muutakaan tekisin tällä maito määrällä.
Äsken sulatin pussin maitoa tuolle tytölle, kun tänään on taas valvonut kello 11 saakka ja syönyt kahden tunnin välein. Alkavat nuo rinnat jo tuntua aroilta ja väsyttää se jatkuva imettäminen ja makoileminen. Lisäksi on tyttö saanut rintaraivareita, kun maito suihkuaa lypsämisestä huolimatta, suuhun sillä kyydillä ettei reppana kerkeä niellä mukana. Piti jo vaatteet vaihtaa, kun olivat aivan märät suupielistä vuotavasta maidosta. :ashamed:
Ärsyttää olla tällainen suihkulähde. Ei olla kumpikaan vauvan kanssa tyytyväisiä näihin tisseihin :LOL:

Manta
 
Onnea VATTIHATTU! :heart: :heart:

Täällä tuo imetys sujuu ihan hyvin vasemmasta tissistä mut oikeen on kipeä!! |O Kummatkin on pikkasen hellänä ja vereslihalla..oon kyllä rasvaillu niitä. Ja toi oikee tissi on kun pamela anderssonilla mut vasen ihan "normaali" ! Tuntuu ettei toi oikee yhtään tyhjenny vaikka vauva siitä söiskin.. Alkuun kun kiinni tarraa niin ai juma kun sattuu mut kyl se sit siitä helpottaa.. Rintakumei pari kertaa koitin ja tänään koitin pumpata maitoa rintapumpulla mut eipä sieltä paljon tullu..tai no ois tullu jos oisin vaan jaksanu jatkaa.. meinas pikkasen käsi väsyä !
MINKÄLAISIA RINTAPUMPPUJA TEILLÄ ON? Eka olin ajatellu ettei ois niin käytännöllinen mut kyl se sitten tais ollakkin ;) jos vaan siis jaksais käytellä.. No kylhän se tissistäkin suoraan tulee.. ja ehkä vielä paremmin.
Pitää harjotella ja kattoo sit jos antaa pullosta sitä pumpattua tai sit vaikka joskus korvikettakin öisin et mies vois antaa..että sais ite nukuttua kokonaisii yöunii :ashamed:
Huvittavaa sikäli et meillä tuo meis herääkin kaikkeen pieneen ynähtelyyn :D toisin kun mä :whistle:

Ois kyllä ihan kiva jos vaan jaksais tota rintapumppuu käyttää.. sähkökäyttönen ois varmaan vielä kätsympi ;)

Huomenna meillä eka neuvola, viikon vanhana :heart:

Kuin nopeesti muuten lähitte liikenteeseen vauvan kans? Ajattelin vain kun meille ei oikeen siiitä sairaalas sanottu mitään mut ollaan käyty mm.kaupassa vauvan kans kun on ollu ns. pakkotilannekkin.

Nyt neiti nukkuu mut kohta varmaan vielä heräilee.. saa nähä kuin monta kertaa yössä taas.. pitäis koittaa nyt mennä nukkuu kun hetken vielä on unten mailla et jaksais huomenna..

että öitä vain ! :wave:
 
Iltoja pikasesti..

Tissien koosta oli ollut puhetta..
Mulla normisti c-kuppi, nyt ostin d-kupilliset imetysliivit ja vieläkin pursuu yli :eek: Eli vielä isommat pitäis hommata, yhet miulla on joskus aikoja sitten jostain tulleet rintsikat, mut ne ei oo imetys-sellaiset.
On siis tullut lisää kokoa..

Mikähän pienellä oikeen on, kun jatkuvaan haluaa olla rinnalla ja sitten ku nukahtaa, yleensä just tissille, niin nukkuu ehkä vajaa 5min ja alkaa huutamaan. Syliin kun ottaa, niin mitnekään päin ei oo hyvä, vaan tissiä vaan hamuaa. Olevinaan maitoa tulee, ainakin rintakumiin jää aina,liekkö se sit todellista tietoa?
Ja tuo huutelu ihmetyttää, varmaan on vähän masuvaivojakin, kun pörisee välillä, mut kun koko valveillaoloajan, illasta etenkin, itkeskelee ja ei malta rauhottuu muualle kuin tissille. Ollaan yritetty röyhtäsyttääkin ja välillä tulee pieniä pukliakin, mut mikään ei tunnu auttavan pidemmän päälle :(
Onko tää nyt koliikkia vai normaaleja vatsavaivoja? Vai aiheuttaako se tiheämmän imun kausi tämmöistä kiukkua?

Ellu; mie ainakin ymmärrän että voi ottaa päähän tuo miehes pikkujouluhomma, ei oo kiva jos joutuu noin kauas matkaa vaan sen pikkujoulun takia..miun miehellä oli onneks samassa kaupungissa pikkujoulut ja suututti päästää sinnekään ryyppää..en tykkään yhtään jos mies kaatokännissä tulee kotiin, ja kaipa vähän mustiskin oon..

Onnea vaan taas uusille nyyttinsä lunastaneille!
M ja Minttu s.12.11
 
Huomenta!

Nyt kukun jo hereillä.. mies sit lähti töihin ja sieltä puolilta päivin suuntaavat sit sinne vaasaan pikkujouluihin. Ajattelin, et se tulee ittelle kustannettavaksi koko paska, mut miehen "pääpomo" oli järjestänyt hotellin ja kustantaa sen, ruuat ja alkuillan juomat. Eli huh huh.. Huomenna sitä sit saa odotella linja-autolla kotia. Paremmilla mielin jo.. =)
Kuppikoosta oli juttua.. Mulla oli aikasemmin 70A koko rintsikoissa ja nyt ostin 75c..70C kokoisia en löytänyt sit mistään :eek: Tuntuu, et näistäkin pursuu rinnat ulos. Lähden tänään nyt Emmin kanssa ettimään uusia.

Vauvan kanssa liikkuminen.. Me ollaan kerran käyty vauvan kanssa pikaseen kaupassa. Meillä mies on muuten ollut lasten kanssa joko kotona tai odotellut autossa. Mulle sanottiin, et pari viikkoa olisi hyvä pysytellä vauvan kanssa pois ainakin isoista marketeista. Tänään sit ekaa kertaa lähen ihan kauppoja kierteleen vauva mukana. Me ei tosin olla kyläiltykään muualla kuin miehen äidin ja isovanhempien luona..Mies on hiukan ylisuojeleva näitä tyttöjä kohtaan. :whistle:

Mä olen nyt löytänyt ratkasun näihin meijän päivä nukkumisiin. Emmi nukahtaa päivisin aina syliin mun mahan päälle, niin olen nostanut sen nukkumaan mahalleen. Siinä sit nukkuu toista tuntia kerrallaan. Päivisin ei millään nuku 10 min kauempaa selälleen.

Iltanukutus meillä on jo jonkin aikaa ollut häslinkiä. Emmi syö tissiä, pyörittelee päätä ja huutaa, syö, pyörittelee päätä ja huutaa... Sellasta häsläämistä. Sit kun sinnikkäästi jatkaa, niin alkaa syödä ja nukahtaa. Ja tätä on pelkästää iltaisin. Oon mi9ettinyt, et onko niin väsynyt, et menee säätämiseksi vai mikä lie. Muuten yöt nukkuu todella hyvin. Viime yönä heräsi vain klo 4 syömään ja samontein nukahti uudelleen. Nyt jo oikeen odotan et heräis syömään, rintoja oikeen pistelee, kun koko yön ollut täynnä.

Noh.. jos menis vielä hetkeksi nukkumaan.. Kerkeis vielä 1 1/2 h nukkumaan ennenkuin alan valmistautumaan tyttöjen hoitoon viemiseen..

Ellu ja Emmi 3 vko 2pvä



 
Huomenta!

Meil oltiin pikkasen erimieltä tosta nukkumisesta, siis vauva ja mä =) Neiti heräs tossa puol kasin aikaan, annoin ruokaa ja ajattelin, et jee, saa nukkuu vielä niin ei. Alko kauhee mölinä, oli siis mun vieressä ja aikani kuuntelin ja tultiin olkkariin ja lisää ruokaa. Sitte taas mölisi ja nostin tohon rinnan päälle ja siihen simahti ja nyt nukutaan niin nätisti sitterissä.. eli kaippa jatkan eilen illalla klo 22 aloitettua siivousta.Hyvät ajat mulla siivota :D

Rintojen koosta niin normisti on 75E, raskauden aikana jouduin ostaa G-kuppia. Onneks siittä ei sit kasvanu, mut en mä mitään imetysliivejä löytäny. Olis varmaan alusvaateliikeestä löytyny mut käytin sit ihan tavallisia sen aikaa mitä imetin. Edelleen kyl on toi G-kuppi parempi ku vanha 75E ja imetyksen lopetin 1.5 vkoa sitte ja lypsämisen pari pvää sitte.. Että olkaa tyytyväsiö vaan jos pelkän imetyksen ajan on iso kuppikoko, mä kärsin siittä jatkuvasti. Paitojen löytäminen on aina niiiiiiiiiiiiiiiiiin ongelma.

Pitää pe lähtee ostaa ristijäisiä varten vaatteita ku ei mee just tosta tissien kohdilta mikään mekko päälle. Tosi kivaa ja ei mitenkään viime tippaan kannattanu tätäkään jättää ku ne ristijäiset on la :D Mut ku mä ajattelin, et mahdun vanhoihin. Toiveajattelua..

Mussukka Tosi kiva ku tulit eilen kaffettelee. Oli kiva nähdä, mennään toisteki.

Mä päivitän taas listaa kunhan kerkeen.. Nyt meen keittää vihdoinki ne aamukahvit.

:wave:
 
Eilinen kättärikontrolli oli ihan ok, ne bilirub.arvot oli laskenut niin että voidaan unohtaa koko juttu, ja paino noussut 145 g kahdessa päivässä mikä oli kuulemma hyvä sen alun painonlaskun jälkeen. Poika pissasi reippaasti kätilön päälle, mutta musta tuntuu että se tekee sen aina kun otan vaipan pois vaikka vaipassa olisikin pissa =) "Hyväihoinen ja jäntevä, hyvinvoiva poika ". Saatiin jättää se korvike pois, eikä tartte herätellä syömäänkään enää.

Napa irtosi samalla reissulla, päästiin sitten kylpyyn eilen. Oli vissiin ipanasta ihan kiva kokemus, ei ainakaan nostanut meteliä.

Rinnoista, täällä pompattiin A- kupista D- kuppiin. Että maitoa kyllä on. Oma ruokahalu on vaan synnytyksestä lähtien ollut kadonnut, oon väkisin yrittänyt syödä. Hieman mietityttää toi maidon koostumus tällä syömisellä, varmaan tosi ravintorikasta... Onko kenelläkään muulla ollut selkeästi ettei ruoka maistu ollenkaan? Mä lähinnä olen vetänyt pelkkiä nesteitä tässä nyt pojan syntymän jälkeen, 6 vrk. (Raskauskilot tosin on karisseet...).

Nyt siivoamaan kun poika nukkuu isänsä kanssa =)
 
Kristiina mulla oli myös ruokahalu kateissa noin viikon synnytyksen jälkeen, mutta nyt palannut entiselleen. Kai hormoonit aiheuttivat sen kun muutenkin meni ihan ylikierroksilla.

Onnea vauvautuneille :flower:
 
Ellu24 Täällä syöminen on samanlaista huutoa ja tissillä riehumista kun teillä iltaisin. Siis meillä ei rajoitu vain iltoihin, saattaa neiti tehdä sitä myös päivisin ja yöllä. En ymmärrä mikä on syynä moiseen. Välilä hän syö ihan tyynesti ja välillä karjuu huitoo jne...

Maanantaina kävimme neuvolassa ja tyttö oli kasvanut oikein mukavasti. Pituutta oli tullut 4viikossa 5cm, painoa 900g ja pipo kasvanut 2cm. Ilmankos vaatteet jäävät kovaa kyytiä liian lyhyiksi!

Tuossa aiemmin joku puhui raskauden jäljiltä jääneistä kiloista ja täällä niitä on vielä 8kg. Vanhoihin housuihin ei siis mahdu millään ainakaan vielä. Itse oikeastaan jopa pidän pyöristyneistä muodoistani. Nyt on olemassa takamus ja rinnat toisin kun aiemmin. Tuo löysä makkara tuossa vyötäröllä ei kyllä miellytä, mutta kyllä se siitä sulaa pois vähitellen. En aseta sen suhteen tavoitteita ettei tule turhia paineita :LOL:

Donu
 
Rintapumpuista Mulla on Aventin käsikäyttöinen ja olen siihen tyytyväinen. Kun poika oli alle kaks viikkonen sain rauhastukoksen ja ton pumpun avulla sain hoidettua pois, eikä muuttunut rintatulehdukseksi. Me käytiin heti kotimatkalla sairaalasta ostamassa pumppu, sairaala oloaikana kun totesin, että voipi olla hyödyllinen. Jouduin sairaalassa tyhjentelemään rintoja välillä, käsin lypsämistä kokeilin, mut totesin aika raskaaksi hommaksi (ja aikaa vieväksi).

Nita jos tuntuu ettei pumppaamalla saa täydestä kipeästä rinnasta mitään irti, niin kokeile mennä lämpimään suihkuun (tai saunaan), hiero rintaa joka puolelta ja aloita sitten lypsy. Ja jos rinnassa on kovia kyhmyjä hiero ja 'työnnä' niitä nänniä kohti lypsäessä tai vauvan imiessä, auttaa niiden tyhjentymisessä.
Oletko kokeillut kaalinlehtiä? Kuulostavat hulluilta, mutta sairaalassa sain/jouduin kokeilemaan ja toimivat oikeasti :eek: Lämpimän suihkun jälkeen kaalinlehdet liiveihin ja annat olla muutaman tunnin ja sitten yrität taas lypsää. Kaalinlehtien rakennettä kannattaa hiukan rikkoa, esim lihanuijalla nuijia.
Ja jos kotona on lämpöpakkauksia, kauratyyny tms niin kannattaa niitäkin kokeilla ennenlypsyä. Lämpö auttaa maidon irtoamisessa.

Mulla tuntui, että rinnat oli jatkuvasti pinkeät ja kipeät ekat kaksi viikkoa. Ja vauvan imeminen tosiaan sattui. Monesti pääsi muutama kirosanakin, kun poika aloitti imemisen :ashamed: Mutta onneksi se helpottaa ja rinnat tottuu ja maidon tuotto tasaantuu.

Pitäisi alkaa askartelemaan joulukortteja. Puuttuu vain kunnollinen jouluinen kuva pojasta... No, onhan tässä vielä viikko aikaa saada kortit tehtyä ja postiin... (jos joulumerkillä haluaa postittaa). Kiire voipi silti tulla, itseni tuntien :D

Hipkukka ja poika ( 4 vkoa :eek: kylläpä aika rientää )
 
Täällä harrastetaan myös tissille parkumista. Muutama syöttö voi mennä hyvin, mutta sitten saattaa taas monta syöttöä olla pelkkää huutoa. Neiti ottaa tissin suuhun ja vähän ajan päästä parkuu suoraa huutoa ja taas jatkaa syömistä ja taas alkaa parkua sekä huitoo käsillään hillittömästi.

Mulla on myös aventin käsikäyttöinen maitopumppu. Se ei tosin toimi kuin täydellä teholla. Muuten suhisee eikä maitoa tule. Pitäisi olla kyllä oikein kasattu. Muuten olen kyllä tyytyväinen. Varsinkin alussa oli tosi tarpeellinen kun rintoihin tuli tukoksia, niin lypsämällä sai ne pois.

Pitäisi lähteä pesemään neidin ristiäismekko ja vaihtaa siihen punaiset nauhat kun miehen siskon pojan jäljiltä siinä on siniset nauhat. Olis sekin valmiina, ettei vaan unohdu ristiäisaamuun.

viikuna ja nuppu (huomenna 4 viikkoa)
 
Kysynpä pikaseen että miten usein teillä on neuvolakäyntejä?

Meillä oli se eka käynti n.viikon iässä 28.11 ja nyt sitten menee seuraava vuodenvaihteeseen eli kuukauden päähän edellisestä. Jotenkin muistelisin vaan aikasempien lasten kohdalla olleen tiheämmin käyntejä näin alussa tai sitten vaan muistan väärin.


katjuza ja

 
Neuvolakäynneistä: meillä oli kotikäynti kun tyttö oli 10pv ikäinen sitten oli eilen kun tyttö 22pv vanha sellainen ylimääräinen punitus käyntui, kun tuolla midän tytöllä todettin se vsd sydämessä, niin pitää tarkkailla että paino nousee ja tyttö jaksaa syödä kunnolla. Noh kyllä mamma on maistunut neidille kun nyt painoa oli jo 3800+risat ja silloin 10pv iässä oli 3300. :D Ensi viikolla on sitten tuon sydämen suhteen KYS:llä kontrolli käynti lasten sydänpolilla. Toivottavasti olisi tilanne hyvä silloin! Kovasti on rukoiltu tytön puolesta ettei tuon sydämen suhteen tulisi mitään ongelmia vaan kaikki menisi hyvin ja se korjaantuisi itsekseen. Seuraava neuvola on sitten 7.1 ja miun jälkitarkastus 10.1.

16.11 on meillä muuten sitten ristiäiset. KOlme nimi vaihtoehtoa meillä olisi etunimeksi. Tai oikeastaan ollaan vähän niinkuin päätetty jo että se tietty nimi annetaan, mutta välillä cvaan tuntuu että olisiko sittenkin jompi kumpi niistä kahdesta muusta nimestä parempi... On niin vaikea päättää kun miettii että tyttö kantaa stten koko loppuelämänsä sitä nimeä! Onkos muilla hankaluuksia päättää nimeä?

kyyhkynen ja tyllerö 23pv
 
Meillä on ristiäiset vasta tammikuussa mutta nimi on herralle ollut heti syntymästä lähtien. Toinen nimi päätettiin jo raskausaikana ja se onminun isoukkini nimi, etunimestä ei oltu varmoja ja pyöriteltiinkin vaikka mitä vaihtoehtoja, mutta mikään ei tuntunut just siltä oikealta. Poika kun syntyi niin mies melkein heti tokasi että miten ois Eemeli? Ja se tuntui heti oikealta =) , hassua koska oltiin mietitty ihan eri tyylisiä nimiä aikasemmin.


katjuza ja

 
Neuvolakäynneistä...Meillä kävi terveydenhoitaja kotona kun tyttö oli 8 päivää vanha, viime viikolla lonkkakontrollissa punnittiin ja nyt tänään oli eka varsinainen neuvolakäynti. Ensi viikolla mennään myös punnituttamaan. Terveydenhoitaja sanoi että saadaan tulla punnitukseen jos halutaan, muuten meilläkin olisi seuraava käynti vasta vuodenvaihteen jälkeen kun tytöllä on lääkärintarkastus.

Kyyhkynen:meidän tytöllä on myös vsd sydämessä, reikä tosin on lääkärin mukaan hyvin pieni ja pitäis mennä umpeen itsekseen. Meillä on kontrolli siitä vasta 3-5 kk:n iässä. Paino on täälläkin noussut kohisten, viikko sitten oli 3560g, tänään 3885g :whistle: on tyttö ollut ruoka-aikaan kotona :D hyvä silti niin, en valita yhtään.

nita: mulla on myös aventin käsikäyttöinen pumppu ja oon ihan hyväks todennut vaikka hidastahan se on kun alkaa pumppailemaan.

Meillä syö neiti nykysin kummatkin tissit tyhjäksi kerralla, joten paljon ei olekaan pumpattavaa. kerran yössä annetaan sitten vastiketta (tai mies antaa), niin mä saan levätä (ja tissit varsinkin ;) ) Ja nännit on tosi arat. Lopetin rintakumien käytön kun neidillä alko ilmenemään ilmavaivoja ja imuteho on niin valtaisa, että ekat imasut saa muutamat kirosanat lentämään ilmoille, mutta sitten onneksi helpottaa :snotty:

Jaahas, nyt pitää taas mennä, kuulostaa siltä että typy alkaa heräilemään =)

H82 ja neiti 3 vkoa :heart:
 

Yhteistyössä