Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Huh! Maanantaina kontrolli äitipolilla ja lääkärin ensimmäiset sanat oli. Näillä paineilla et sitten kotiin ainakaan tänään pääse. Paniikkitekstari miehelle että soita äkkiä ja yritä hommata lomittaja itelles kaveriksi navetalle. Saikku alkaa just nyt heti. Lääkitys paineisiin alkoi ma iltana. Vauvan sydänkäyrät otettiin 3x päivässä. Eilen sain kortisonia kankkuun ja tänään myös ja paineet kun lähti laskuun vplääkityksen myötä niin tänään lähtiessä ultraus ja KOTIIN, IHANAA. Aika heikkoa on toi sairaalasängyssä nukkuminen tämmöselle joka ollut sairaalassa viimeksi tyyliin 30 vee sitten (kyllä, tänään sain potilaskansioni käsiini ja edelliset hoidot keskussairaalaassa ajoittuu 80-luvun alkuun). Ja laitosruokakammo on ihan kauheaa.... Mutta tänään pääsen miehen viekkuun nukkumaan. Parhautta. Nyt en saa lenkkeillä,hengästyä, enkä missään nimessä mennä töihin navettaan.

Pebble79 ja mukelo 33+2
 
Mirkkeli millainen olo, vieläkö supistelee? Vitsit, alkoi itseäkin jännittään että näilläkin viikoilla (mennään aika samoissa) voi alkaa jo supisteleen!

Pebble ja jenha tsemppiä paineiden kanssa, osastolla on tylsä kökkiä, toivottavasti ette kumpikaan joudu sairaalaan vuodelepoon.

carmel Hepatoosi on vauvalle vaaraksi, joten sinuna soittaisin huomenna neuvolaan, lähetteen kirjoittaa tarvittaessa joku muukin kuin oma terkkari. Käy kokeissa niin ei tarvitse miettiä ja hermoilla.

Susupala älä suotta hermoile, vauvalla on varmasti kaikki hyvin!

henuliinille on kyllä nostettava hattua, hyi elämä jos oisin koko tän raskauden oksentanut päivittäin niin en kyllä ikimaailmassa uskaltaisi edes ajatella enää raskaaksi tulemista! Mulla on kammo oksentamisesta. Toivottavasti olo kohenee, eikä enää ainakaan pahene!

Me mennään huomenna tutustuun synnärille, täällä on joka torstai mahdollisuus käydä siellä. Hassua, pikkuhiljaa alkaa kirkastua ajatus että laskettuaika lähestyy!

Mua vaivaa kun en nyt osaa jotenkin orientoitua ajatukseen synnytyksestä kun vauvan perätilan takia tässä on kaikki auki! Ens viikolla on keskiviikkona se ultra jossa katsotaan pienen kokoa ja asentoa ja perjantaina lääkärineuvola josta saan lähetteen ulkokäännökseen ja synnytystapa-arvioon. Odotan kovasti että saadaan ennemmän tietoa ja selviää saadaanko vauva kääntymään, pääsenkö yrittämään alatiessynnytystä jos tyttöä ei saada kääntymään vai joudunko sektioon. Sektioon en haluaisi, ja siksi kai jännitänkin tulevien viikkojen tuloksia. Perätila synnytys ei oikeastaan jännitä enempää kuin alatiesynnytys muutenkaan.

Saattaa tulla aika ravaaminen tutkimuksiin jos perätilan takia on ulkokäännöstä ja pelvimetriaa (mittaavat mun lantion) ja sit en tie miten vauvan koko arvio vaikuttaa, jos näyttää vaikka että tästä tulee isoveljensä tavoin isopäinen (veljen päänympärys oli huimat 37,5cm) ja yli nelikiloinen, käynnistäisköhän ne aiemmin sit synnytystä, paljon yli nelikiloista ne ei anna kai perätilassa synnyttää alakautta. Kauheesti kysymyksiä joita aion siellä lääkärineuvolassa jo kysellä!

Lisäksi haluaisin jonkun kristallipallon että tietäisin koska synnytys alkaa :D
On kaiken maailman tuntemuksia ja paineen tunnetta välillä tuolla alakerrassa, saa nähdä siellä lääkärineuvolassa onko mitään tapahtunut. Jotenkin en hämmästyisi jos tää syntyisi ainakin vähän ennen laskettua aikaa.

Elämme jänniä aikoja, ystävät!

Susimieli ja Pikkusisko 34+0 (KUUSI VIIKKOA laskettuun aikaan!)
 
  • Tykkää
Reactions: susupala
Täälläkin nostetaan henuliinille hattua ja toivotaan nyt että se olo kohenee eikä pahene enää.

Kyllä mä olen hieman rauhoittunut teidän kommenttien johdosta, kyllähän asia silti vähän mietityttää kun kaikki muut mitat on ok, paitsi tuo vatsan ympärys, että vauva ei varsinaisesti ole pieni vaan hoikka.. Mutta en nyt enää poru kurkussa asiaa mieti ja viikon päästä päästään sinne ultraan taas niin katsotaan mitä sielä sanotaan.
Ja päätettiin nyt että kysytään sukupuolta jos se nyt näkyisi, kun se ei silloin rakenne ultrassa näkynyt ja en ole sitä sitten muina kertoina kysynyt kun mieskään ei ole ollut paikalla, mutta nyt kun hän tulee niin päätettiin että kysytään.. :)

susupala & masukki 36+1
 
Pippari mulla oli eilen 152/88 ja 152/93 välillä kävi jo alle 140 ylä paine ja normi ollut sellanen 143.... ja terkkari ei oo ollu huolissaan koska alusta asti olleet koholla mutta lääkäri sano että hän haluaa olla enemmän turhankin varovainen tässä asiassa. mutta saas nähdä mitä polilla tuumaavat... mitkäs Pebble sun lukemat on ollu??
 
Supistuksia mulla on ollut jo aika alusta lähtien eikä oo kuitenkaan tehnyt tuolla kohdunkaulalla juuri mitään muutoksia, tosin viimeksi on katottu reilu kolme viikkoa sitten (silloin lyhentynyt 45mm -> 38mm), että nykytilanteesta on paha sanoa. Supistelee siis edelleen ja paljon kivuliaampia ovat kuin aiemmin, muttei enää säännöllisesti joten täytyy nyt seurailla vaan tilannetta ja koittaa ottaa vähän rauhallisemmin :)
Mulle sanottiin että näillä viikoilla on jo ihan turvallista synnyttää ja varsinkin kun meidän poitsulla tuntuu olevan kokoakin jo ihan kivasti, joten ei ainakaan vielä ole mikään paniikki päällä :)

Tirpsi kyseli onko normaalia olla tässä vaiheessa sormelle auki, mulle sanottiin jo ensimmäisellä lääkärineuvola käynnillä että olen sormelle auki ja on kuulemma täysin luonnollista varsinkin jos on kyseessä jo toinen raskaus :)

Tosi outoa ajatella että tää kaikki on kohta ohi ja meillä on pienet maailmassa! <3 Jaksamisia kaikille!

Mirkkeli & Pikkuveli 34+3 <3
 
Viimeksi muokattu:
Mirkkeli onhan se nykytekniikan avulla turvallista synnyttää, mutta ei se pärjääminen ole pelkästään koosta kiinni. Kaverini, joka synnytti 35+5 sen 3,9kg pojan sanoi, että on hengityksen kanssa vielä pientä epäkypsyyttä, vaikka oli saanut keuhkoja vahvistavaa kortisonia.
Mulla kohdunkaula ei ole missään vaiheessa ollutkaan kuin 3cm ja sitä se oli edelleen viikolla 35+6, kun lääkäri teki sisätutkimuksen. Toki mitta on otettu käsikopelolla ja ultralla ei ole tuota kohdunkaulaa multa koskaan mitattukkaan.
Niin, on se kummallista, ei voi todeksi uskoa, että munkin sisältä joku pieni ihme löytyy<3 Ainakaan näin ensikertalaisena sitä ei vaan voi tajuta. En ainakaan minä.

Miramei&Vaava 37+2
 
Kävin verikokeissa aamulla, nyt vaan odotellaan tuloksia. Toivottavasti ne maksa- ja sappiarvot on ihan ok, ettei tarvitsisi alkaa niistä huolta kantamaan vielä tähän loppuun.:(

Ennenaikaisen synnytyksen osalta tärkeämpää on raskausviikot kuin vauvan syntymäpaino, kuten Mirameikin tuossa kirjoitti. Isollakin vauvalla voi olla just esim. keuhkojen kypsyyden kanssa ongemia, jos viikot on pienet. Mutta 34 yli kun pääsee, niin ei kai suurta hätää ole, kun mullekin sanottiin kovista supistuksista että syntyy jos syntyy. Toivottavasti kaikilla vauvat pysyy mahassa vielä hetken.:) Vaikka kyllä jo alkaa jännittää, sillä vauvoja taitaa alkaa tupsahdella ihan lähiviikkoina :)

Kohdunkaula ymmärtääkseni käsin mitatessa on maksimi 3cm ja ultralla voidaan saada sitten pidempi tulos (ja yleensä se onkin pidempi, kun ultralla nähdään). Näin mulle sanoi lääkäri viime raskaudessa. Silloin neuvolalääkäri keskiraskaudessa alkoi pelotella, että 2,5cm on mitta ja että pitää ehkä jäädä töistä pois ettei vauva synny! Kävin sitten äitipolilla ja ultrasivat ja tulos oli joku 4cm ja äitipolin lääkäri sanoi, että ihan normaali on eikä mitään hätää ja että ei sitä käsin 3cm pidemmäksi edes voi tuntea. Ihme neuvolalääkäri, enpä ole samalle lääkärille tässä raskaudessa suostunut enää menemään. Onneksi on kaksi joista saa valita. :)

Toivottavasti Jenhan ja Pebblen verenpaineet pysyy aisoissa ja saisitte kotona odotella vauvan syntymää.
Henuliinille minäkin nostan hattua! Ihan kamalaa sun tilanne. Ja miten positiivisena silti oot pysynyt. Mulla oli oksentelua ja pahoinvointia n. viikolle 25 (yksi viikko tiputuksessa alussa) ja se tuntui jo maailmanlopulta. Olin varautunut siihen, että sitä kestää näköjään loppuun asti, mutta onneksi kuitenkin meni ohi! Enkä silti kyllä taida olla valmis enää kolmatta kertaa raskautta käymään läpi. Sen verran kamalia varsinkin ne ekat 16 viikkoa oli.
 
Hei!
Minä olen uusi tällä palstalla ja nyt ensimmäistä lasta odottava 32-v tuleva äiti. Laskettu aika on jo 2.11. eli viikkoja on kasassa 36+5.

Kaikki on mennyt hyvin koko raskauden ajan. Harkkasuppareita mulla on ollut toukokuun lopulta lähtien, yleensä liikkuessa. Nyt loppua kohti mentäessä yhä useammin, ihan päivittäin enemmänkin ja usein yhteydessä myös lapsen liikkeisiin. Mitään huolta niistä tosin en ole osannut ottaa, kun mitään kivuliasta ei ole ollut. Ei ole neuvolassakaan niistä huolehdittu sen kummemmin vielä. Täytyy nyt ensi maanantain käynnillä ehkä kysellä niistä vähän enemmän.

Painoa on tullut 7 kiloa, ja tuntuu että mulla on ainoastaan maha kasvanut ja se onkin melkoinen rantapallo. Olen siis normaalipainoinen, painoindeksi siinä 22 kieppeillä normaalisti.

Vauva on ollut jo pitkään pää alaspäin, mutta se ei ole kiinnittynyt vielä lähtökuoppiin. Liikkuminen ja lenkkeily onnistuu vielä hyvin, tosin nuo supistukset tekevät välillä olon tukalaksi lenkillä.

Vauva möyrii paljon, eikä mulla ole ollut huolen hetkiä ainakaan sen osalta, että toinen oisi liian pitkiä aikoja paikoillaan :). Hankinnat on kutakuinkin valmiina, jotain pientä tavaraa ostamatta vielä ja sairaalakassi pakkaamatta. Jotenkin uskon, että tää menee joka tapauksessa yli lasketun. Mies on lomalla ensi viikon, joten eiköhän me valmistella ja osteta silloin kaikki viimeisetkin jutut kuntoon!
 
  • Tykkää
Reactions: nelly83 ja jeme81
Tervetuloa Nenevaan!

Nla-lääkärissä kävin aamulla ja kaikki hyvin! Vauvan painoarvio oli 2,5kg, syntymäpainoksi arvioi noin 3,7kg jos menee samoille viikoille kuin edelliset. Mulle tuli ihan yllärinä että vastaanotolla oli ultra! Siellä pikkuinen kölli ja imi peukaloa.. Ihan itku tuli.

Verenpaine oli 119/64 eli samana pysynyt miltei koko ajan
Kohdunpohjankorkeus 34
syke 140
rt
Viikot 34+4

Kiinnittymisestä: Vauva köllii pää alaspäin, mutta ei ole kiinnittynyt. Kakkonen meillä ei koskaan kiinnittynytkään, kävin neuvolassa jossa näin todettiin ja neljä tuntia siitä niin vauva olikin jo maailmassa (oli aika nopea synnytys). Eli mun ymmärtääkseni erityisesti uudelleensynnyttäjien vauvat eivät välttämättä kiinnitykään, korjatkaa jos olen väärässä..

Ja mullaoli esikoisen kohdalla paikat auki kesäkuussa, uiminen ja kaikki hauska kiellettiin. Kuitenkin neiti päätti syntyä elokuussa kaksi viikkoa la:n jälkeen. Tai oikeastaan siinä kävi niin että synnytys käynnistettiin. Tuntui jälkikäteen hassulta että mua oltiin varoiteltu siitä että vauva voi syntyä ennen aikojaan..

Henuliinille tsemppiä, ja kyllä se mieli voi sitten vielä helpostikin muuttua noiden sisarusten suhteen.. Pebble muistaa nyt sitten oikeasti lepäillä eikä ala touhuamaan!

Ostin hullareilta sen sitterin vauvalle. Nyt pitäis vaan alkaa laittelemaan vaatteita ja tavaroita paikalleen, ja hommata vielä patja pinnasänkyyn.

Hyviä vointeja kaikille!
 
Tillinäiti: Näin mäkin olen ymmärtänyt ettei uudelleen synnyttäjällä välttis vauva kiinnity ennen synnytystä.
Mutta ainakin ne useimmilla laskeutuu. Mulle sanoi silloin 1.10 neuvolassa että tää meidän typy oli hilannut pyllynsä aika syvälle ja tiukasti tonne lantioon. Tosin olen sen jälkeen tuntenut välillä myös selkeitä potkuja alas joten ainakin pääsee sieltä vielä nousemaan.

Ootan kun kuuta nousevaa sitä ens viikon keskiviikkona olevaa ultraa että sais selkoa vauvan asennosta ja koosta/lasketun ajan kokoarviosta niin ois aavituksen viisaampi mitä tuleman pitää. Ja ens viikon perjantain lääkärineuvolassa selvinee kans varmaan paljon.
Oon yrittänyt maata kontillani pylly pystyssä ja kyynerpäät maassa, kuulemma se asento saattaisi auttaa vauvaa kääntymään kun tilaa olisi hyvin, mutta ei tällä kyllä tunnu olevan aikomustakaan kääntyä :D

Vois alkaa pakkailla sitä sairaalakassia kohta, tarvis ostella liivinsuojia ja ne turkasen imetysliivit ja hammasharjaa ja saippuaa kans sinne kassiin.
Ehkä tosta tän iltapäivän sairaalaan tutustumisesta sais kipinän alkaa pakkailla sitä kassia :)

Susimieli ja Pikku pylliäinen 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Hei pitkästä pitkästä aikaa! Raskausaika kulkenut kuin siivillä ja kirjottelukin jäänyt kaiken muun touhun takia. Nyt alan pikkuhiljaa rauhottumaan aloilleni viimesiksi viikoiksi ja ajattelin päivitellä kuulumisia. Säännöllisesti olen käynyt palstaa lukemassa, että suurinpiirtein olen kärryillä tapahtumista =)

Raskaus on sujunut hyvin, jos ei lasketa ajoissa alkaneita liitoskipuja ja loppua kohden pahenevaa iskiasta. En ole antanut kipujen kuitenkaan rajoittaa liikaa oloani, vaan olen koittanut touhuta ja liikkua mahdollisimman paljon. Nyt viimeset pari viikkoa oon kylläkin ollut aika väsynyt, mikä on enemmän ja enemmän vaatinut huilaamaan.

Paino on noussut alusta n.12kg, mihin olen ihan tyytyväinen. Onpahan jotain, mistä imettää :p Sf-mitta oli korkeimmillaan kaksi viikkoa sitten, 33cm. Tällä viikolla enää 31cm, eli ilmeisesti poika oli jo hieman laskeutunut. Uudelleen synnyttäjänä minullakaan vauva ei välttämättä kiinnity lainkaan ennen synnytyksen alkua, näin ainakin minullekin kerrottu. Hb on edelleen 139, koko raskausaikana en ole lisärautaa tarvinnut. Aiemmissa raskauksissa hb ei ole ollut noin hyvä edes rautalääkkeen kanssa!

Meillä alkaa kaikki olemaan valmista pikkuveljeä varten, vaatteet pesty ja viikattu ja tarvittavat kamppeet hankittu. Siitä pitikin kysymäni, että minkätakia te jotkut pesette vauvan vaatteet erillään? Onko teillä joku hyvä perustelu sille? Olen yrittänyt sitä pohtia, mutta en ole vielä mitään järjellistä syytä sille keksinyt =) Itse tykkään pestä vain täysiä koneellisia ja tuntuu, että vauvan pyykistä kone tulisi täyteen ehkä vain kerran viikossa. Ja puhtaaksihan ne tulee muidenkin vaatteet, miksei sitten kaikki yhdessä? Meilläkin pesuaineena hajusteeton Allergia-ja astmaliiton suosittelema tuon yhden lapsen vaikeiden allergioiden, astman ja atooppisen ihottuman takia.

Nyt alkaa olemaan viimeset viikot tosi monella käsillä ja taitaapa niitä vauvoja alkaa kohta putkahtelemaan siellä ja täällä. Tsemppiä kaikille loppuraskauteen!

Tiukunen 36+6 (huomenna Pieni Poika täysiaikainen :heart:)
 
Vastustuskyky paranee lialla - lue vinkit - Terveys - Ilta-Sanomat

Itse pesen vaippapyykin, lakanat ja pyyhkeet 60 asteessa, mutta muut vaatteet kyllä 40 ihan vaan taloudellisuuden ja ekologisuuden nimissä. Meillä on viisi vanhempaa lasta, eikä meillä kyllä jyllää kolibakteerit eikä influenssat. Ja olen minäkin saanut vauvan pyykistä täydet koneelliset nyt, kun olen kerralla pessyt varastosta paljon vauvanvaatteita, mutta kokemuksella tiedän, ettei niitä täysiä koneita tule kovin usein sitten kun vauva on syntynyt. Vaikka päivässä tulisi muutamakin likainen pikkupaita ja housut, saa niitä aika pitkään pyykkikopassa seisottaa, jos meinaa täyden koneen saada.

Mielipide-asia, mutta tuota sairastumis-pointtia tää suurperheen äiti ei ihan heti ostanut =)

PS: Ja tuo minun laittama linkki ei tarkoita sitä, että olettaisin 40 asteessa pestyn pyykin olevan jotenkin likaista, ei suinkaan. Tarkoitan vain, että liika hygieenisyys ja bakteerikammo ei automaattisesti ole aina hyvä asia =)
 
Heipä hei! :)

Tänään oli taas neuvola, jossa ensimmäistä kertaa oli pissassa proteiinia, joten huomenna täytyy kiikuttaa näytettä labraan :/ tosin raskausmyrkytys on hyvin epätodennäköinen sillä verenpaineet on niin alhaiset.

Jännää kuulla että monilla alkaa olemaan loppu käsillä! :) Ei tässä itselläkään ole laskettuun kuin kolmisen viikkoa, mutta uskoisin menevän hieman yli, vaikka neuvolantäti olikin eri mieltä. Pää on ollut alhaalla jo jonkinaikaa mutta ei ilmeisesti vielä kiinnittinyt, tämä jäi tältä päivältä hieman epäselväksi kun oli harjoittelijakin mukana kopeloimassa mahaa.

Samoin nostelen hattuani kaikille jotka kärsivät enemmänkin vaivoista! Tsemppiä naiset, yrittäkää rentoutua! Itse oon selvinnyt kyllä tosi vähällä moniin verrattuna. Ainoastaan nuo liitoskivut särkee, ja lujaa! Ei parane kuitenkaan valitella enempää, vielä nousee rappusetkin tänne 5.krs:een :) supistelujakin on ollut kesästä lähtien, mutta pysyneet kivuttomina, tosin kohdunkaulaa olivat lyhentäneet. Viime ultrassa (9.9.) oli 28mm, mutta eipä sitä enää näillä viikoilla tarvitse seurailla.

Vauvan vaatteet pesen myös hajusteettomalla pesuaineella, mitä olen käyttänyt jo ennen raskauttakin. Mutta menee ihan muiden samanväristen pyykkien seassa, tykkään kans pestä täysiä koneellisia.

Tämä napero liikkuu kyllä tooooosi paljon. Välillä oikein turhauttaa kun ei malta pysyä paikoillaan ja potkii kylkiluita :/ Mutta onhan se suloistakin kun jalka käy näyttäytymässä tuossa mahan pinnalla :) Antaa tosin onneksi nukkua, neuvolantätikin veikkasi että saattaa olla sitten syntyessäänkin rauhallinen öisin, oi olispa! Liikelaskentaa en ole siis joutunut tekemään kuin yhtenä rauhallisena lauantaina.

Tässä vielä tämän päivän neuvolatiedot:

rv 37+1
proteiini +
glukoosi -
verenpaine 104/65
painon muutos viikossa -817g (alusta tullut n.9kg)
turvotus -
sf-mitta 35cm
sikiön syke +155 (tätä jouduttiin mittailemaan kahdesti kun nousi hänen liikkuessa +180)
sikiön liikkeet ++
tarjonta rt

saga neg.



hampula & napsukka 37+1
 
Tiukunen juu, asialla on varmasti kaksi puolta. Teen kuitenkin näin ainakin ihan ekat kuukaudet, ekologisuudesta viis :) Ihan pienellä vauvalla ei ole vielä pahemmin vastustuskykyä ja teen kyllä kaikkeni ettei ihan vastasyntyneenä tarvisi mitään sairastaa edes vastustuskyvyn karttumisen nimissä. Kyllä se vastustuskyky alkaa kehittyä, kun vauva lähtee liikkeelle ja maistelee mitä suuhun milloinkin saa.

Vasta oli myös juttua, että värit pysyvät pyykissä paremmin kun ne pesee 60 asteessa. Ja lasten vaatteet pääsääntöisesti ovat värikkäitä.
 
Täällä pestään myös vauvan vaatteet yhdessä muiden vaatteiden kanssa ja siinä lämpötilassa, mikä pesulapussa lukee. Pesuaineena käytössä millon mikäkin, mutta aina hajusteeton (lv, erisan,tms). Itellä puhkes kakkosen odotusaikana atooppinen ihottuma, joka kiusas mua monta vuotta (tänä syksynä on ollut rauhallinen), joten siksi hajusteettomat aineet

Tervetuloa Nenevaan:wave:

Tirpsi: mulla oli ihan sama tilanne kuopuksen kohdalla viikolla 35+4 ja poika syntyi viikolla 41+5, joten mä lähtisin matkaan ihan rauhallisin mielin, jos vaan muuten tuntuu, että pystyy autossa istumaan 400km (multa ei onnistuis enää :-/ ) ja jos nyt jotain tulis, niin kai sieläkin joku synnäri jossain on, missä vois synnyttää :)

Täällä enää 3pv töitä ennen lomaa :heart:

-Nelly ja murunen 33+1-
 
Vaatteet pesen erikseen, mutta en osaa kyllä sanoa miks :LOL: Mulle vaan se opetettiin pojan aikaan jo ja sillä automaattisesti jatkan. Myös pyrin silittämään vaatteet pikkuselle.
Kysykös se joku täällä että pesenkö ulkovaatteetkin ennen käyttöönottoa? No jossain on kyselty :D Joo pesin kaikki vaikka ei tule ihoavasten.

Tääl on laukku nyt pakattuna! Siellä on:
Itelle kotiutumisvaatteet, imetysliivit, pesuaineet, hiusharja + sata ponnaria, liivinsuojia, side, harso.
Pikkuselle on kotiutumisvaatteet (sukkahousut, sukat, lyhythihanen body, gollegehaalari, nuttu, tumput, tossut, pipo ja haalari), vaippa, harso, tutti + tuttinauha
Ja iskälle buranaa ja eväät pakataan lähtiessä.
Nii ja kamera + laturi ja kännykkälaturi.

Hankala oli miettiä että mitä sinne laittaa! Vauvallekkin on paljon vaatetta, ilman mukaan katon sitten puenko kaikkea päälle :D Ja joku ehkä ihmettelee kun mun listassa lukee "harso", mä oon hysteerinen tissitulehuksen takia, joten pidän aina yhtä harsoa paidan alla ulkona ja jotta se pysyy paikoillaan, mulla on masutuubi pitämässä sen ylhäällä :D

Laukun pakkasin sen takia kun koko yön juili menkkamaisesti ja juilii vielki välillä. Hetkittäin on kauhee paineen tunne alapäässä ja mahassa, maha muutenkin arka. Ompahan se valmiina edes :)

Kuis te jolla on jo lapsi kotona, kukas sitä jää hoitamaan kun lähtö tulee?
Meillä on anoppi ja appiukko lähtövalmiudessa :) Hyvä että on semmoset olemassa :)

Ja sit oon miettiny miten sanoa hienovarasesti ihmisille, että ekana ja tokana päivänä ei tarvi meille kylään tuppautua kun ollaan nyytin kanssa kotona :D

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 36+6
 
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja jenha86
Heippa Mammat!

Ja tervetuloa Nenevaan! :wave:

Lekuri/ultrassa käyty. Pikkuinen ottanut lisäpainoa ( n. 2,4 kg minun pieni :heart:) ja virtaukset ja sykkeet ok. Eli ei vielä ruveta käynnistelemään. MUTTA... kohdunkaula on lyhentynyt 1,5 senttiin ja olen auki jo 4 cm. :) Toisin sanoen, iso kivi vierähti sydämeltä, tuli helpotus Piiperon hyvinvoinnista, mutta murrilla alkoi NYT jännät ajat. ;)

Eli ne lähiajan kipuilut avanneet paikkoja.
Lekuri vaan tuumas, jos vedet menee, niin rauhallisesti Tervetuloa, ja jos rupeaa lisäksi supistamaan, niin tervetuloa pikkuisen nopeammin. :)

Varattiin mulle vielä parin viikon päähän kontrolliaika, ellei Piipero sitä ennen ole jo syntynyt.

Kyyneltenhymy, mies huolehtii Kittanan mun vanhemmille, ja tulee itse perässä synnytykseen.

Helpottunut ja samalla jännittynyt :)

murri76 ja Piipero 36+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Miramei ja jenha86
heips.
tänään l.neuvola ja lekuri ei edes sydänääniä löytänyt :kieh: ei oikein luottamus herännyt lääkäriä kohtaan, kun joutui pyytämään terkkarin etsimään ne.
no mut muita tuloksia painoa tullut n.13kg alusta.
hemppari oli noussut 95:stä 109:ään, jee!
verenpaine tasasen matala.
sf mitta oli 33
kohdunkaula lyhentyny 2 viikossa 3cm:stä 1 cm:ään ja se oli pehmeä joten toivottavasti ei mentäs yli ajalle ainakaan. :D
ai nii viikkoja siis 35+1
rt, onneksi kääntyi.

supistuksi tulee päivittäin mutta eivät ole kovin kipeitä.
yöllä ei tartte nukkua kun parin tunnin pätkissä kun vessassa täytyy juosta.
pää tosi alhaalla jo niin kävely on sellasta vaappumista :D

mulla on ongelma noitten muitten muksujen kanssa, exälle (lasten isälle) ajateltiin soittaa jos yöllä tulee lähtö... mutta en oikein luota että tuleeko sitten varmasti...
isovanhempia ei ole ja tukiverkosto muutenkin aika heikko... naapurille saan päivällä mutta hänelläkin kolme omaa niin ei yöllä viitsi häntä häiritä. :/
 
Paineet ylitti viikko sitten äitipolilla mittauksessa ekan kerran sallitut.... Alapaine yli 100 ja yläpainetta en nyt muista. Koska mulla on selkee valkotakkiverenpaine ja aina molemmat paineet vähintään kymmenen pykälää korkeammat kuin kotimittauksissa niin sain viikon aikaa mittailla kotosalla ja no... kotonakin tuli korkeampia lukemia kuin mitä aiemmin raskauden aikana kotona mittailin. Nyt tämän viikon maanantaina alapaine sairaalalla yli 110 ja taaskaan se yläpaine jääny mieleen.... Enka jaksa korttia etsiä just nyt käsiini. Mitään muuta raskausmyrkytykseen viittaavaa ei ole ollut pissa ja veret ok ja omassa voinnissa mitään heikkotta ole ollut. Mutta kun se toi paine vaikuttaa istukan toimintaan ja vauva ei saa happea niinku pitäs. Maanantaina olin sitten ekan kerran vauvan sydänkäyrillä ja kyllähän se käyrä eilen oli paljon parempi kuin ma. Eli vauva vähentää liikkumista kun saa happea vähemmän. Käsittääkseni paineitten pitäs olla mielellään alle 140/90 ja nimenomaan tarkempaa ton alapaineen kanssa.
 
juu niin ne mullekki sano että heti jos ala paine nousee lähellekkään sataa tarttee soitella...mies käy huomenna citymarketista hakemassa meille oman verenpaine mittarin kun plussakortilla saa puoleen hintaan. mulla on ollu alapaine siellä 80 hujakoilla nyt vasta niin korkea kuin eilen...noh mulla kanssa sama juttu että tiedän et se tilanne siinä saa jo paineet kohoamaan ja vielä kun mun terkkari on sellanen suupaltti ja paineet mitataan melkein heti kun oon päässy tuoliin istumaan...vaikka ne pitäis ottaa sitte vasta kun on hetken saanu istua.... no kyllä ne sitte polilla tietää mitä tekevät mun kanssa jos jotain tarttee :)
 
Ok, mulla paineet olleet koko ajan noin 130/90.. nyt tullut hiukan turvotusta, mutta siis en usko että mitään raskausmyrkytystä kuitenkaan on ilmassa.

Mietin kuitenkin, että saiskos vähä rutisemalla ylimääräisen rv 36 ultran, jota siis täällä ei muuten saa.. mulla oli esikoisesta tosi kalkkeutunut istukka, joten siihenkin vetoamalla vois saada tarkistuksen, että vauvalla on kaikki hyvin. No, huomenna neuvola, tunnustelen tilannetta :whistle:
 

Yhteistyössä