Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Voi että, kun ootte ahkerasti kirjoitelleet! Siis sehän on ihan mahtavaa tietenkin, mutta menee kauheesti aikaa kun lukee teidän mielenkiintoisia juttujanne :).

Minä olen ollut tähän asti niin tiukasti töissä kiinni, etten ole kovin ahkerasti joutanut kirjoittelemaan tänne. Olen kuitenkin pyrkinyt lukemaan keskusteluja, etten ihan tipahda kyydistä :). Eilen oli viimeinen työpäivä vihdoinkin! Ensi viikko on viikkovapaita ja vuosilomapäiviä ja lauantaina alkaa sitten virallisesti äitiysloma :). Eli nyt varmaankin on vähän enemmän aikaa lukea ja osallistua.

Kovasti olen suunnitellut tekeväni vaikka mitä siivoamisia, leipomisia, kokkailuja, hankintoja yms. ennen vauvan syntymää. Onneksi olen ollut tosi hyvässä kunnossa, joten luulen jaksavani ihan hyvin touhutakin, ainakin vähän aikaa. Töissäkin olisin varmaan vielä jaksanut olla jonkun aikaa, mutta kivaa silti jäädä lomalle. Alkoi jo vähän olla motivaatio-ongelmia parin viimeisen viikon aikana.

Murrilla ja Susupalalla onkin jo aika jännittäviä hetkiä! Tsemppiä teille! Itsestä tuntuu että synnytys on vielä tosi kaukana, ei ole merkkiäkään sen lähenemisestä. Kipeitä supistuksia ei ole ollut vielä ollenkaan, jonkun verran harjoitussupistuksia vain.

Vielähän tässä olisi 6 viikkoa laskettuun aikaankin, että ei tämän vauvelin vielä tarvitsekaan syntyä:heart:.

Nannikki 34+0 POKS!:heart:
 
  • Tykkää
Reactions: susupala ja murri76
mamu13 Mulla on tullut tota sitkeetä keltaista limaa/valkovuotoa koko raskauden, joka päivä jossain vaiheessa. Tosi ällöä. Olen siitä puhunut neuvolassakin, mutta ei siihen ole otettu mitään kantaa, kai se ihan normaalia on. Enkä siis usko olevan limatulppaa. Tosin mulla ei ole aavistustakaan millainen se limatulppa on/kuuluis olla...

Mua vähän huolestuttaa, kun tää vauva on perjantaista asti liikkunut tosi vähän. Saan kyllä yleensä 10 liikettä/h jos alan laskea, mutta siinä missä ennen oli joka päivä kunnon riehumisia, niin enää ei ole. Vaikka söisi makeaa, niin liikkeet eivät ole kovin aktiivisia tai pitkäkestoisia. Mulla olis ke äitipolikäynti, siksi mietityttää, että olenko mä vaan vainoharhainen jos nyt meen päivystykseen? Ja jos kätilö kysyisi, että tuleeko 10 liiketta/h, niin kyllähän se tulee. Mutta mun huoli on jotenkin se, että tämä liikehdintä on nyt vaan erilaista. En tiedä onko sillä mitään painoarvoa sairaalan näkökulmasta, kun aina vaan painotetaan sitä 10 liikettä...? Lisäksi olen esikoisen kanssa kaksin koko viikonlopun, joten jos tästä pitäisi lähteä johonkin, niin vaatisi sen että löydän jonkun hoitamaan esikoista....Tämä mä olen koko raskauden pelännytkin, että ne liikkeet taas vähenee ja vähenee ja sitten pitää olla huolesta soikeana. Ja olleen just sopivasti samoilla viikoilla kuin esikon kohdalla, kun ongelmat alkoivat.

Olipa omanapainen viesti, ahdistaa vaan taas tämä loppuraskaus ihan tosissaan. :ashamed:

carmel 35+4
 
Joo..ehkä sen limatulpan sitten ihan huomaa kun se tulee..täällä kanssa tosi outo olo ollu nyt vklpn ajan.. Ja oon myös huomannu et liikkeet tosiaan vähentyny...mut jospa sillä ei vaa enää oo niin paljon tilaa liikkua...jotenkin itteekkin alkanu jännittää/ahistaa tää loppuraskaus, vauva on jo niin laskeutunu et painaa kovasti ja tekee kipeetä liikkuminen...
mutta tsemppiä sinne carmel, toivottavasti kaikki on hyvin :) ja jos tuntuu niin soittelet sinne päivystykseen ja kysyt neuvoo...tai äitipolille..onneks kuitenkin ensiviikolla käyntiä sulla..mutta varmasti huolettaa..
 
Mamu13: en usko että on limatulppaa. Multa limatulppa irtosi esikolta n. 8h ennen synnytyksen käynnistymistä (38+5) ja se oli sellainen iso (melkein pingispallon kokoinen :)) kiinteä, hyytelömäinen, läpinäkyvä klöntti, jossa seassa hieman rusehtavaa vuotoa. Kakkoselta en sitten limatulppaa nähnytkään, lähti ilmeisesti vasta synnytyksessä (40+6).

täällä vointi ihan hyvä, nyt siis olen pääsääntöisesti makoillut viimeiset 1,5 viikkoa lääkärin määräyksestä. Kun viikkoja tulee täyteen se 34, saa taas liikkua vähän enemmän, mitä kyllä odotan jo innolla.

Hyviä vointeja ja vauvauutisia niille, jotka ovat täysiaikaisuuden saavuttaneet! :)

Marrastuuli ja pikkujätkä 33+2
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
mamu13, sen huomaa tai voi jäädä huomaamatta, tai irrota vasta synnytyksen yhteydessä. Lähteä osissa pikkuhiljaa tai isona klönttinä kerralla. Esikosta mulla jäi huomaamatta kyllä, kun oli se verenvuoto päällä. Älä siis ole huolissasi. :)

Omalla kohdallani se on nyt ruvennut irtoamaan sellaisina rusehtavina ja kellertävinä Etanan-kokoisina limariekaleina. tullut nyt kolmatta päivää ja irtoaminen alkanut sen torstaisen lekuritutkimuksen jälkeen. Ja Piiperolla on sen verran railakasta liikehdintää, että vihloo ja repii. Liikehdintöjen jälkeisillä vessareissulla tullut tuota tavaraa paperiin.
 
Viimeksi muokattu:
Mamu13, kuulostaa ihan samanlaiselta vuodolta mitä mulla on ollut varmaan puolet raskausajasta, runsaalta limaiselta valkovuodolta mitä tulee kerrallaan paljon. Mulla varsinkin aamuisin hulahtaa käytännössä housut märäksi, ellen ajoissa ehdi vessaan. Meillä sanottiin synnytysvalmennuksessa, että limatulpasta ei puhutakaan mitään, unohtakaa sekin mitä olette kuulleet. Hmm..

Täälläkin täysiaikainen maha-asukki! Tänään 37+1. :)
 
Susimieli kyseli perätilasynnytyksistä. Mä synnytin esikoisen perätilassa ja tekisin edelleen sen mieluummin kuin menisin sektioon. Vauva oli 3,5 kg eli ihan normikokoinen, mutta synnytys meni tosi nopeasti ja helposti. Vedet meni päivällä ja illalla kuuden aikaan alkoi supistelemaan, jolloin lähdettiin sairaalaan. Siellä laitettiin oksitosiinitippa ja vauva syntyi klo 23.17 17 minuutin ponnistamisen jälkeen. Perätilasynnytyksissähän on aina paikalla kaksi kätilöä ja lääkäri, joten kyllä siinä ihan hyvässä hoidossa on :)

(.) Maha alkaa painaa ja hengästyttää todella helposti, mitään ei oikeen jaksaisi tehdä. Keskiviikkona neuvolalääkäri, ihan jännityksellä odotan.

Chilipep 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Susimieli
Huomenta ja hyvää uutta viikkoa!

Minulla oli taas maanantain kunniaksi neuvolakäynti.
RR 116/64
Hb 133
Sf 34, mahan ymp. 102
U.prot.-/U.gluk.-
Paino -300g/viikko
Vauvan sykkeet 145, liikkeet ++
Poika raivotarjonnassa ja nyt oli pää kiinnittynyt lähtökuoppiin. Ei ois pitkään enää =)

Jännä miten on alueellisia eroja raskauksien seurannassa; olen kolmatta kertaa raskaana, eikä edelleenkään koskaan ole tarjottu ylimääräistä ultraa painoarvion takia, eikä meillä ole myöskään minkäänlaista synnytystapa-arviota. Uudelleen synnyttäjillä ei myöskään ole neuvolalääkäriä, ellei odottaja itse sitä kertaakaan halua pyytää.

Murrilla jännät paikat, tsemppiä loppurutistukseen kun sen aika koittaa =)

Tiukunen 37+3
 
Huomenia! Täällä taas neuvolassa käyty..kaikki arvot ja syke oli hyvät..mutta tuo sf-mitta on aikasemmin menny ihan keskikäyrillä viimeks oli vähän laskenu ja niin nyt laskenu alakäyrälle..sano että jos menee enskerralla alemmas niin sitte äitipolille tarkistukseen..miten muilla näillä viikoilla, mulla nyt siis 36+1 ja oli sf-mitta 29. Vaikka tottakai se on niin yksilöllistä niin ei voi verrata, mutta kyselen nyt kuitenkin :)

Eilinen kauppareissu ikeaan ei oikein tehny kovin hyvää...supisteli illalla sitten, ja muutenkin olo oli mitä oli..mutta onneks sai sitten kuitenkin suht hyvin nukuttua niin aamulla jo parempi..

Täällä ei myöskään minkäälaista synnytystapa arviota ole, ei edes ensimmäistä odottaville..harmittaa vähäsen, mutta se on taas niitä säästö juttuja..muutama vuosi sitten kuulemma vielä oli..

Ihana syksy ilma <3 tekis niin mieli lähtee kunnon lenkille, mutta nyt se on levättävä. :)
Murri76 täältä myös tsempit sinne, se on jo lähtö lähellä! :)

Mamu ja vauveli 36+1
 
Minä taas en ole osannut tuon synnytystapa-arvion perään haikailla lainkaan. Maalaisjärjellä ajateltuna lähtökohtana täytyy voida pitää sitä, että vauvat pystyvät syntymään ihan normaalisti alakautta. Tottakai, jos vauva on perätilassa tai esim. sikiöitä on kaksi tai äiti on jotenkin huomattavasti normaalia kapeampi tai sirompi nainen, niin sitten ymmärrän arvion tarpeellisuuden. Ja harvoin vauvat kasvaa "liian" isoksi, ellei äidillä sitten ole 2-tyypin tai raskausajan diabetesta. Jalat maassa ja se kuuluisa maalaisjärki päässä säästää aika suurelta ressiltä niin raskausaikana kuin vauvojen ja lasten kanssa muutenkin =) Ja kyllähän nykyajan raskauden seurannalla aivan varmasti riskitekijät huomioidaan ilman automaattisia kontrollejakin.

Tiukunen 37+3
 
  • Tykkää
Reactions: Chilipep
Kirjottelin tänne muutama päivä sitten, mutta jotain meni vikaan ja kirjoitus ei koskaan ilmestynyt tänne. No, jospa nyt paremmalla onnella...

Nyt on rv 36+5 ja onneksi mies palasi eilen illalla jenkkilästä! Nyt on taas nimittäin turvallisempi olo! =) Ei ole mitään merkkejä lähestyvästä synnytyksestä, vaikka jo muutama viikko sitten kanavaa oli jäljellä 1,5 cm ja kohdunsuu oli 1 cm auki. Silti voi kuulemma mennä synnytys yliajallekin, ihan hyvin. Supistuksia on tosi harvoin ja silloinkin kun on, ne ei oo kipeitä. Suoraan sanottuna toivoisin jo, että olis edes jotain oireita! Vauva ei ole laskeutunut, enkä oo itse asiassa ikinä tuntenut missään raskaudessa, että vauva olisi laskeutunut jossain vaiheessa. Mulla varmaankin laskeutuminen tapahtuu sitten vasta synnytyksessä. Kyllä välillä tuntuu, että vauva on alempana ja silloin tuntuu painetta alapäässä, mutta se on vain ohimenevää. Myöskään limatulppaa en oo koskaan nähnytkään, vaikka kyseessä on jo 4. raskaus. Kalvojen menoa en myöskään oo koskaan kokenut, sikiökalvot on aina pitäny puhkaista. Että sellaista... Mutta kunhan vauva muutaman päivän päästä on täysiaikainen, vois alkaa käydä kävelyllä useammin ja muutenkin touhuamaan kaikenlaista niin eiköhän se vähän auta asiaa! Mulla on kuitenkin toiveita siitä, että vauva syntyis edes vähän ennen laskettua aikaa, koska 3. lapsi syntyi 39+1. Täytyy vaan ajatella, että hyvä, kun vauva saa rauhassa kohdussa kehittyä, niin on sitten keuhkot valmiit, kun syntyy.

Oon pessy vauvan vaatteita hajusteettomalla pesuaineella ja nyt hokasin, että pesen myös harsot, lakanat ja pyyhkeet vauvalle samalla aineella. Koska nuorimmainen on jo 4-vuotias en meinaa millään muistaa, mitä kaikkia tarvikkeita vauvalla edes on! Sairaalakassia en oon vielä alottanutkaan pakkaamaan. Mä oon ehkä sellainen ihminen, että jos teen kaiken valmiiksi, niin sitten en osaa muuta kuin odottaa vaan ja se on tylsää! :O Meillä ei siis oo vielä mitään valmiina, ei edes sänkyä vauvalle valmiiksi pedattuna. Pinnasänkyjä kyllä kuitenkin on kaksikin kappaletta toinen ylä- ja toinen alakertaan.

Meillä mies ei mitenkään erityisemmin oo koskaan ollut tohkeissaan vauvoista, ei oo sen tyyppinen ihminen, että näyttäis tunteitansa voimakkaasti. Se on ollut kuitenkin mukava taas todeta, että mies mielellään tunnustelee vauvaa vatsasta ja on muutenkin himpun verran huomaavaisempi kuin normaalisti. :) Monesti on tullut mieleen että olis kauheeta joutua synnyttämään ilman miestä, vaikkei se mies siellä synnytyksessä paljon mitään osaiskaan tai voiskaan tehdä. Pelkkä miehen läsnäolo ja kädestä pitäminen ovat auttaneet mua aina tosi paljon!

Ei muuta kun tsemppiä teille kaikille viimeisille viikoille! Pidetään lippu korkealla ja huolehditaan hyvinvoinnistamme :heart:
 
Täälläkään ei ole sairaalakassia pakattu. Oon kyllä miettinyt, mitä sinne laitetaan ja oon jemmannut kotiin siteitä ym, mitä tulee tarvitseen synnytyksen jälkeen.
Supistuksia on edelleen, kylläkin kivuttomia. Oon miettinyt, onkohan vauva alkanut laskeutuun, kun nivusia on alkanut särkeä. Kävely on aika tuskaa välillä ja tämä on nyt aivan uutta -en ole kärsinyt mistään vastaavasta koko raskauden aikana. Iskiasvaivoja on ollut aikaisemmin, mutta nyt tuntuu ettei vasen jalka ota alle, särkee alaselkää ja pakaraa. Ulkona ollessa sattuu hirmusesti rintoihin, varsinkin jos on liian vähän vaatetta. Voiko rintatulehdus iskeä ennenkuin maidontuotanto alkaa?? Pitää vissiin suojata rinnat hyvin kylmältä. Huomenna taas neuvola.

Saa nähdä, koska niitä vauvoja alkaa syntyä, varmaan ihan pian :) Murrille tsempitykset! Kuulostaa hurjalta tuo 4cm auki :O

Miramei&Vaava 37+6
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Heips ja Hyvää alkavaa viikkoa Mammoille!

Kaunis Kiitos Tsempeistä! =)

Limantulo loppui eilen iltapäivällä. Sen jälkeen jatkunut ihan normi valkkari. Piiperon teuskaamisetkin rauhottuneet hieman, onneksi. :)

Huomenna pitäis taasen neuvolatätiä käydä moikkaamassa.

Tällä viikolla jännäystä lisää se, olisinko saamassa synttäri-nyytin. :) No jos en, niin ainakin tilasin mieheltä paikallisen leipomon ihanan raikkaan mansikkakakun. :p Mokoma kehtasi kysyä, että minkä kokoinen? :D
Ei sillä, mulla on viime viikosta asti ollut jatkuvasti nälkä. Että sellanen 12-hengen kakku, josta vähintään puolet mulle. ;)

Voikaa hyvin! :)

murri76 ja Piipero 37+2
 
Viimeksi muokattu:
Miramei, aiheuttaako sulla pikkuisen liikkeet kipuja?
Kun itsellä tuntuu kuin puukoniskuilta alapäässä.

Tambers, hienoa, että miehesi on palannut reissultaan. Varmasti rauhoittaa oloasi. :)
 
Viimeksi muokattu:
itsellänikin on sitä paineentunnetta ja vihlasuja ollut jo useita viikkoja, mutta satunnaisesti. Nyt, päivittäin ja tosiaan silloin kun Piipero liikehtii. Pahimmillaan illalla 19-22 välillä. Mokoma iltavirkku. :)

Varmaankin sitten johtunee mulla siitä, että kun on jo niinkin auki, niin alkaa paikat olemaan vaan niin hellinä/herkkinä muksauksille.
 
Viimeksi muokattu:
Takana jälleen yksi neuvolakäynti,
Hb 105
RR 119/82
Paino +679/viikko
Sf-mitta 35
Sykkeet +135
Liikkeet ++
RT

Raudanpuutetta on ja sf-mitta jälleen kasvanut ja menee edelleen yläkäyrän yläpuolella, joten sain suoraan lähetteen synnytystapa-arvioon. Siellä katsotaan vähän minkä kokoinen vauva on tulossa ja muutenkin suunnitellaan vähän, edellisen imukuppisynnytyksen takia..

Meillä mies on innoissaan vauvasta, silittelee masua usein ja käy välillä juttelemassakin sille :D On muutenkin ollut tosi ihana ja ymmärtäväinen tämän ja edellisenkin raskauden aikana :heart:

Seuraava N 28.10.

Mirkkeli & Pikkuveli 35+0 <3
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Pitäiskö munkin piiitkästä aikaa ilmoitella jotain itsestä, ja vastata tuohon murrin kyselyyn. :) Eli synnytyksessä kivunlievitys toivoita voisi olla ainakin, että ponnistusvaiheessa alapää tunnottomaksi. :D En haluisi karjua taas kuin sikaa tapettaisi.. Oikeasti haluan ainakin suihkuun jumppapallon päälle, kun se auttoi viimeksi niin hyvin, ja ilokaasusta oli myös apua. Sitten jos tuntuu että ei enää kestä kipuja niin ebiduraali. Jännä kun sitä on taas alkanut odottamaan synnytystä ihan innolla. :D

shantaram ja poju 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: Tambers ja murri76
MurriMulla ollu noita puukoniskuja jo muutaman viikona ajan, tosiaan tuntuu kun joku iskisi puukolla suoraan alapäähän...nyt niitä aina tulee kun se jyllää tuolla, jyrää päällänsä, kun on jo laskeutunut niin hyvin... :p

Kivunlievityksistä ei oo mitään kokemuksia, mutta jos tilanne niitä vaatii niin ihan mielellään otetaan..
 

Yhteistyössä