Iltaa!
Yritin iltapäivällä jo kirjoitella tänne mutta puhelimella kaatui netti ja pitkät sepustukset hävis aina
Eli siis, kävin tänään siinä ultrassa jossa tarkistettiin vauvan asentoa, linkkuveitsi asennossa on eli pylly alimpana ja jalat pystyssä vartaloa vasten. Eli jos ei suostu tai saada käännettyä niin ihan hyvä asento perätilasynnytystä ajatellen. Eli jos jostain syystä synnytys vaikka alkais nyt niin alatiesynnytys olisi mahdollinen.
Vauvan painoksi arvioi näppituntumalla hieman reilua kolmea kiloa, onhan tällä tässä viisi viikkoa aikaa kasvaa vielä, laskettuna aikana on varmaan siellä neljän kilon tienoilla (esikoinen oli 4235g).
Perätilassa ei yleensä käynnistellä synnytystä, eli toivottavaa on että kääntyy raivotarjontaan tai sit jos perätilassa pysyy niin sopisi synnytyksen alkaa vaikka viikon kans ennen laskettua aikaa
Monesti kait perätilasynnytykset käynnistyy vähän ennen laskettua aikaa, liekö joku luonnon keino hoitaa ettei vauva kasva liian isoksi.
Ultrannut terkka sanoi että sille jäi sellainen kutina että tää vois kääntyä ihan itsekseenkin vielä,itse en jotenkin usko kun on ollut tässä samassa asennossa tosi pitkään.
Laittoi lähetteen taysiin ulkokäännökseen, nyt vaan ootellaan koska saan ajan, luultavasti ens viikon lopulle tai sitä seuraavan viikon alkuun (rv 36-37).
Jatko riippuu sit siitä onnistuuko käännös, jos ei niin sit lantion mitat katsotaan ja me saadaan tietoa perätilasynnytyksestä.
Jäi jotenkin hyvä fiilis, etenkin siitä kun terkka oli sitä mieltä että perätilasynnytys on ihan pala kakkua ja höpöhöpö mihinkään sektioon mennä.
Hieman jännittää se käännös, kunpa kaikki lopulta päätyis siihen että saisin alakautta synnyttää, terkka lupaili että toinen synnytys on varmasti aiempaa helpompi (eka 25h josta 2h ponnistusta ja imukuppisynnytys). Sanoi myös että saattaa käynnistyä ennen laskettua aikaa kun melko napakoita harkkasupistuksia pukkaa.
Mulla piti olla perjantaina lääkärineuvola mutta nyt kun meen tonne taysiin niin en mee lääkärille, tutkivat sit taysissa kohdunsuut ja muut samalla. Käyn huomenna nopeeta omalla neuvolantädillä mittauttaan pissat ja hemoglobiinit + verenpaineet kun niitä ei taysissa oteta ja edellisessä raskaudessa rupes kehittyyn myrkytystä niin nyt seuraillaan tarkkaan. Jatkossa neuvolat onkin sit viikoittain! Tässähän ollaan jo oikeesti ihan loppusuoralla!
Kivunlievityksestäpuhuttiin. Mä en halua tällä kertaa epiduraalia. Mielellään olisin mahdollisimman vähillä lääkkeillä ja jos mahdollista niin voisin kokeilla ammetta. Haluan tällä kertaa voida liikkua ja helpottaa sillä kipuja. Lääkkeistä voin kokeilla tarvittaessa ilokaasua ja kohdunkaulanpuudutetta. Tietty tilanteen mukaan.
Haluaisin ponnistusvaiheessa tuntea sen ponnistamisen tarpeen.
Rautalääkkeet Mä syön retaferia, sopii vatsalle ja hemoglobiini nousi sillä hyvin kun putosi 112 pahimmillaan.
Harkkasupistukset on tosiaan aika napakoita, niistä tekee kurjia se että ne painaa vauvaa jotenkin sillain tonne alas että oikeaan nivuseen tulee karsee kipu! Ei pysty istuu eikä makaan mitenkään. Saa nähdä onko nää kivut mun ilona myös synnytyksessä joka supistuksella... Huuuuh
Hassua aatella että tässä voi kohta alkaa ootella synnytyksen käynnistymistä. Koskakohan alkaa jännittää kunnolla?
Sairaalakassi on edelleen vaiheessa, meikkipussin sisältö on valmiina, siellä on liivinsuojat ja hygieniatuotteet kaikki hankittuina. Imetysliivit sain ostettua :wave: mutta muuta en oo pakannut, pitäs laitella omat vaatteet ja eväät (ostaa!) kassiin ja sit haluanv vauvalle pari omaa vaatetta sairaalassa olo ajalle mukaan
Vauvan kotiutumisvaatteet katsottiin miehen kaa jo valmiiksi, ne pitäs vielä survasta tonne turvakaukaloon niin sit ne ois ihan valmiit.
Tonne ulkokäännökseen en ota sairaalakassia mukaan, mies tuokoon sen sit myöhemmin jos jostain syystä jään sille reissulle. Siihen mennessä vois kyllä pakata sen loppuun.
Ei kai muuta lätistävää enää.. Voikaa paksusti!
Susimieli ja Pikkusisko 35+0 (POKS!)