Marraskuun masuasukit 2013 *lokakuussa*

Väsyneet huomenet! Tuli taas yöllä valvoskeltua : / Onneks miehellä on vapis, saan nukkua rauhassa päikkärit :)

Murrilla on jännät paikat, lähtö voi tulla ihan koska vaan! :)

Musta on hölmöä kun toisen (kolmannen neljännen viidennen) lapsen saadessa ei saa enään kokoarvio ultraa, vaan mennään neuvolan kädentuntumalla. Onneks ite pääsin synnytystapa arvioon ja saan kokoarvion samalla.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 37+0 :heart:

Jokohan tänään räjäyttäis suihkun kaakelit tehopesulla ja juuriharjalla :rolleyes:
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: murri76
Huomenta!

Kyllä sitä eilen jännitti käydä nukkumaan, kun se lähtö voi tulla minä hetkenä hyvänsä.
Huvittaa oikein ajatella, että sitä on jo nyt auki sen verran, kuin oli esikon synnytyksessä, vesienmenon ja 7 tunnin supistelujen jälkeen. :)

Nyt vaan tietysti jänskättää, kun miehellä alkaa taas iltavuorot, että pysymmekö ollenkaan tuon virtapiiri-esikon perässä. Onneksi mulla ei sitä tilannetta, että mies olisi kaukana toisessa maassa. :)

Huomenna hartaasti odottamani Poksaus. :) Onnittelut Kyyneltenhymyllekin Poksahduksesta! :)

Oikein hyvää viikonloppua Mammat! :)

murri76 ja Piipero 36+6
 
Viimeksi muokattu:
Lisään vielä, että oli mielenkiintoista seurata vierestä, mieheni käytöstä eilisen lekurin puheiden jälkeen. Taisi olla melkoinen isku päin kasvoja, kun vihdoin konkretisoitui hänellekin, kuinka lähellä tuleva synnytys ja uusi perheenjäsen ovat. Ei sentään ihan hössöksi alkanut, mutta melkein...:D

Mitenkäs muiden siipat asian ottaa, onko käyttäytyminen muuttunut ? Eihän toki pidä unohtaa isukkeja. :)
 
Viimeksi muokattu:
Täällä tuleva isä on luonteensa mukaisesti rauhallinen kaiken tulevan suhteen, mutta selvästi hän miettii asioita ja ollaan me tulevasta arjen muutoksesta aika paljon puhuttukin. Jo alkuraskaudesta mies on ollut selvästi huomaavaisempi ja huolehtivaisempi mua kohtaan, mikä on ollut todella ihanaa:heart: En aiemminkaan ole ilman huomiota jäänyt, mutta minusta ja vauvasta huolehtiminen on kuitenkin suloisella tavalla erilaista. Tuleva synnytys tuntuu miestä hieman huolestuttavan sen suhteen, että miten minä ja vauva siitä selvitään.

Aiheeseen liittyen pääkaupunkiseudulla asuville (tai täälläpäin liikkuville) kanssaodottajille vinkki: Aleksanterinteatterilla pyörii näytelmä nimeltä Isyyspakkaus. Näytelmä on Jukka Rasilan tähdittämä show siitä, mitä kaikkea miehelle tapahtuu kun hänestä tulee isä:D Kävimme eilen katsomassa näytelmän mieheni kanssa ja pidimme molemmat siitä. Näytelmä oli lämminhenkinen komedia, joka sopii erittäin hyvin tähän elämänvaiheeseen. Seuraavat näytökset ovat 9.11., 10.11. ja 5.12..

lumililja88 37+3
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: murri76 ja jenha86
Ihanastihan mies on koko vauvajutun ottanut, kun kuitenkin niin kauan odoteltiin. Rauhallisesti kuitenkin, kun jotenkin tuo mies oli heti alusta lähtien että no kyllä hän tiesi että joku päivä se vauva tulee ja en tiedä. Jotenkin vaikuttaa pitävän koko asiaa niin luonnollisena osana ja lisänä meidän suhdetta ettei isommin stressaa. Jossain välissä sille tuli hätä että eikö jotain pitäs ostaa, ja ostettiin turvakaukalo :) Siihen nähden että oikeastaan mies ei ole vauvojen kanssa ollut juuri ollenkaan tekemisissä... Tykkää silitellä mahaa :) ja se kuuluu iltarutiineihin. Siks sairaalassa olikiin niin ankeaa kun kukaan ei ollu tekemässä iltasilittelyjä. Hoitopöydän haki postista ja kasasi heti kun ovesta sisään pääsi. Neuvolasta saatuja oppaita luki niin suurella innolla että en IKINÄ ole nähnyt mitään niin tarkasti lukevan. Ekat neuvolakäynnit halusi olla mukana. Lähes poikkeuksetta aina kun tulee hommista sisälle kysyy multa "no, mikä on fiilis?". Viime yönä kun valvoin ja murehdin ja pyörin sängyssä niin mieskin siihen heräsi ja yritti silitellä ja nukutella... Ja mies on täysin vakuuttunut että tyttö tulee... Me siis ei haluta tietää kumpi on tulossa. Mitään pojan nimeäkään halunnut miettiä :) Ja juuri kun luin jostain että yleensä nimenomaan miehet toivoo ekan lapsen olevan poika.

Meillä kun on tuo navetanrakennusprojekti kuumimmillaan just nyt niin siitäkin sanoi heti etukäteen että rankkaa taatusti tulee olemaan, mutta kai se odotus niin uuden navetan kuin perheenlisäyksen suhteenkin on kaiken vaivan ja väsymyksen arvoista. Välillä mietin että miten just minä satuin löytämään noin mahtavan miehen <3
 
Tervetuloa uusille :wave:

Ja huh kun olittekin ehtineet kirjotella ja vaikka mitä...

Verenpaineiden kanssa taisteleville tsemppiä ja toivotaan, että ei kuitenkaan kenellekään myrkytystä pukkaa!

Onnea kaikille 37+ viikoille päässeille :heart:

(.) Täällä voidaan paksusti ja hyvin.

Eilen käytiin synnäriin tutustumassa ja kivalta näytti paikat. Ja voih, ne ihanat uunituoreet vauvat ja onnelliset vanhemmat :heart: Mäkin haluun!! Noh, vielä olis vähän matkaa jäljellä tuohon oman nyytin kanssa kohtaamiseen :popcorn:

tuleva isä on ollut alusta asti todella huolehtivainen ja ihana! Onhan hänellä toki jo kaksi aikuista lasta aiemmasta liitosta ja tuo minun 8.v täällä kotona meidän kanssa hääräämässä. Ihan rauhallinen kanssaodottaja minulla siis ;) Hiukan tuo minulle antoi noottia kun pesin alkuviikosta mattoja pesuhuoneen lattialla, juuriharjan kanssa kontaten ja illan makasin sohvalla supistusteni kanssa :whistle: Hän siis haluaa tehdä nuo asiat, kunhan minä vaan antaisin. On vaan niin hölmöä kun olo on ihan hyvä, enkä halua, että mies joutuu tekemään kotitöitä vielä omien töiden päälle, kun olen kerran kotona päivät! En vain meinaa uskoa, että oma kroppa ei enää taivu ihan kaikkeen :D

lapsenhoito kun synnytys alkaa: meillä joutuu 8.v jäämään yksin kotiin... Ellei satu hyvä säkä ja pikkuveli olisi säntillinen ja syntyisi viikonloppuna kun tyttö on isällään tai niin, että joku pääsisi tänne tytön seuraksi. Meillä on suku ja kaverit tuolla 160km päässä ja eihän heistä kukaan kesken töiden tai yöllä pääse irrottautumaan. Mutta tyttö kyllä on ollut yksinään kotona joitakin tunteja muutenkin ja en usko, että kovinkaan kauaa tämäkään synnytys kestää.(ensimmäinen kesti 7h5min) Ja viikolla hänellä on kuitenkin koulua ja mies tulee heti synnytyksestä kotiin, joten toivotaan, että synnytys alkaa jotenkin niin, että saan esim. siskoni hälytettyä auton rattiin ja ipanan seuraksi! Eiköhän me jotain keksitä, ettei tyttö jää yksin, vaikka ollaanhan me tytön kanssa kyllä puhuttu tästä ja käyty läpi nämä, mitäs jos äidin pitää lähteä synnyttämään yöllä-keskustelu.. Toivottavasti kaikki menee hyvin ja saadaan joku tänne hälytettyä.

Talventähti ja pienimies 33+2
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Ei mullekaan olisi muuten tehty kokoarvioultraa edes esikoisesta, mutta perätilan takia piti selvittää, että mahtuuko alakautta. No nyt mua ei edes koko huoleta, jos normi 3,5 kg tuli perätilassa, niin eiköhän tämäkin ihan kivasti mahdu :)

Meillä mies odottaa vauvaa jo kovasti, on hänelle vielä ensimmäinen. Itse olen kovasti pohtinut kanssa tuota minne oma esikoinen, hän vasta 4 v, joten ei voi jättää yksin kotiin. Toivottavasti lähtö tulisi niin, että olisi isällään, niin sitten ei ongelmaa. Muuten soitellaan koko suku läpi :D Ja sama tietty koirien kanssa, mutta ne nyt voi joksikin aikaa jättää kotiinkin.
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Näköjään käytännöt vaihtelee paikkakunnittain paljonkin. Meille tulossa neljäs, ja kyllä se painoarvio on jokaisen kohdalla tehty. Eri juttu sitten se, miten ne ovat paikkansa pitäneet :)

Mies on innoissaan toki, mutta ei meillä kauheasti hösätä. Neljäs kuitenkin jo tulossa. Mutta olen tosi onnellinen ollut siitä, että kaiken arjen rumban keskellä mies on parhaansa mukaan koittanut järjestää mulle lepoaikaa. Antaa nukkua viikonloppuaamuisin, hoitaa tiskit ja kuskailee lapsia niin paljon kuin ehtii. Illalla paijalee vatsaa.

Tänään vika työpäivä, kamat on kasattu ja nyt odotellaan enää kakkukahveja :) Paikalle on myös tulossa vanhoja työkavereita, kivaa! Tuntuu varmaan omituiselta maanantaina...

Hyvää vkonloppua ja hyviä vointeja kaikille!

t. Tillinäiti 34+5
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Mies on kyllä hienosti auttanut pesänrakennuksessa. "Komentanut" masua, jos liian riehakkaat telmut, viihdyttänyt Esikkoa ja auttanut hoidossa, jopa kokannut lähes päivittäin, Naistenklinikka-reissun jälkeen.
Mut eilen hän myönsi, että hivenen pelottaa. Mikä?, no se synnytys. Kun tietää jo edellisestä, miten se minua sattuu, eikä hän voi sitä kipua ottaa pois. Minun Rakas. :heart:
 
Aurinkoista perjantaita! :)

Eilen oli neuvola ja siellä kaikki hyvin. Hb oli noussut 123 kun se oli vielä vähä aikaa sitten 106, rauta alkaa imeytymään, johan tämä onki kolmas eri tuote mitä kokeilen!

Verenpaine hyvä ja pissa puhdas. Painoa oli tullut puolisen kiloa (nyt n.10kg yhteensä tullut)

Poika edelleen perätilassa, hyvin huiskutteli ultrassa, eikä näyttänyt olevan mitään kiirettä kääntyillä!! Ens viikolla siis aika äippäpolille, arvioimaan kokoa ja miettimään käännöstä, jos ei nyt sitte viikon sisällä itekseen käänny.. (mitä en kyllä oikein jaksa uskoa..)

Täällä kans mies odottaa innolla vauvan syntymää. Esikoinen kun on meille molemmille niin jännitystä ja innostusta riittää :) On se kyllä ihanaa ku on joku aidosti tukena ja turvana!! <3

Pakkailin tuossa jo vähän vauvan kotiintulo vaatteita, ihan vaan varalta :) Saapa itselle mielenrauhan että on jotain valmiina ja ei tarvi miehen sitten niitä etsiä :)

Resunalle ja möhkis 35+6
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Voi vitsit, Murrilla on jo jännät paikat! Eiks 4cm pitäis olla jo synnytyssalissa?=)
Kyllä mä veikkaan, että viikon sisään teillä on vaavi kainalossa :)

Kyllä tässä itsekin odottaa jo aika malttamattomana ensi viikon äitipolikäyntiä, toivottavasti suostuisivat katsomaan samalla myös alakerran tilanteen (käynti siis on vauvan voinnin seurausta varten varattu), mulla kun ei sitä 36rv neuvolalääkäriä ole siksi kun on tuo äitipolikäynti.

Hirveä lahopää musta on tullut! Tänään piti ennen klo 13 soittaa labraan niistä sappihappo-arvoista, kun eivät olleet eilen tulleet. Arvatkaa vaan muistinko?!? Nyt pitää maanantaille odottaa. Tosin maksa-arvot oli eilen hyvät, joten terkka sanoi että hyvin todennäköisesti ne sappihappo-arvotkin on.

Meillä mies on kyllä selkeästi vähemmän "osallistunut" tähän tokaan raskauteen kuin ekaan. Huomaa, että ei ole kaikki enää uutta ja erikoista. Kyllä onneksi oma-aloitteisesti enemmän osallistuu siivoukseen ja tiskeihin, mutta mitkään oppaat tai kirjat sitä ei ole kiinnostaneet kyllä edelliselläkään kerralla. Kai sille taitaa tälläkin kertaa konkretisoitua asia vasta sitten kun vauva syntyy.

Esikoinen menee hoitoon appivanhemmille. Vähän tietysti jännittää, että jos yöllä tulee lähtö, niin miten appivanhemmat tänne ehtii, eli pitääkö mun mennä sairaalaan edeltä ja mies tulla perässä. Toivottavasti ei. Eikä yöllä viitsi tuota esikoista herättää ja kuljettaa mihinkään hoitoon. Muutenkin jännittää se synnytyksen käynnistyminen, kun viime kerralla käynnistettiin niin ei mitään käsitystä siitä miltä se itsestään käynnistyminen tuntuu ja miten kauan haluaa/pystyy olla kotona ja milloin lähteä sairaalaan. Silleen on ihan ensikertalais-olo. Mietin just tuossa, että pitäis kait vähän tutustua ohjeisiin, että oliko se säännöllisiä kipeitä supistuksia 10min välein tunnin ajan (kun eihän se ole kuin 6 supistusta??) vai paljon tiheämmin, kun pitäis lähteä. Melkein nolottaa, etten muista yhtään mitä viimeksi neuvottiin. Ja nyt ei ole neuvolassa tullut synnytys/sairaalaan lähtö edes puheeksi, kai ne olettaa että tokalla kertaa jo tietää.:ashamed:

Vauva on ollut tänään aika hiljainen. Muutamia muljahduksia silloin tällöin. Sais mun puolesta kyllä jatkaa kunnon tanssia synnytykseen asti, jotta ei tarvis miettiä tai laskea liikkeitä. Mites muuten aikaisemmin synnyttäneet, onko teillä muistikuvaa miten vauva liikkui kun synnytys käynnistyi? Ehtikö niitä liikkeitä tuntemaan kotona kun supistukset alkoi? Mä en muista, että vauva olis yhtään liikkunut synnytyksen aikana, niin että olisin niitä tuntenut. Mutta siis mulla käynnistettiinkin liikkeiden vähyyden takia ja vauvalle laitettiin heti pinni päähän ja siten seurattiin sykkeitä koko synnytys, ei tarvinnut kantaa huolta vauvan voinnista. Nyt vaan mietin, että jos kotona alkaa, niin kai sitä pitäis liikkeitä tuntea...??

carmel 35+2
 
Mulla ainakin esikoisen aikaan ipana oli hyvin vaisu sen edellisen päivän ennen synnytystä ja h-hetkellä hulahti ensin vedet kotona pitkin lattiaa, soitin synnärille ja käskettin odotella supistuksia ihan rauhassa kotona, sanoikohan se,että vähintään 10 min välein pitää tulla ja ainakin 2h... Mulla niitä alkoi tulemaan vesien menon jälkeen 2-4min välein ja 2h vesien menosta olin jo sairaalalla ja 4-5cm auki :whistle: Eli kyllä sen sitten tietää kun tilanne on päällä! Ja ei tuo kyllä masussa liikkunut synnytyksen ollessa käynnissä tai ei sitä ehkä edes huomaa niiden The Supistusten seasta!

Mä olen sitä mieltä, että jos tarvii arpoa "onko tämä sitä", niin se ei todennäköisesti ole sitä! Kyllä sen kunnolla päällä olevan synnytyksen erottaa!! :x (ja tuleehan niitä ei se alkanutkaan-käyntejä, mutta parempi käydä jos ei ole varma!)
 
  • Tykkää
Reactions: Chilipep
Esikon liikkeistä ei kyllä muistikuvaa veden mentyä. Eikä sitä ennenkään tainnut kauheammin liikehtiä. Supistuksetkin alkoi 1/2 tuntia vesistä.
Mut mulla oli silloin verenvuotoa, joten sairaalasta käskettiin lähteä heti.

Nyt sanottiin tosiaan, että vedenmenosta liikkeelle rauhallisesti eli ei odotuteta kotona kuitenkaan, kun olen jo sen 3-4 cm auki.
Jos vielä supistukset alkaa samantien, niin sitten kiireellä.
 
Viimeksi muokattu:
Jep jep, ei tarvinnut edes "ruikata" sitä ultraa; Paineet 149/82, ylämahaan sattui yksi ilta, tänään särkenyt pää (kuvittelenko oireita?) ja se mikä mua jotenkin eniten hermostuttaa, sf-mitta ei ole 2viikon takaisesta neukkukäynnistä kasvanut ollenkaan (29cm silloin ja nyt) : /

Onneksi tää beibi liikkuu todella vilkkaasti, olisin huolesta sairas jos joutuisin koko ajan vielä liikkeistäkin miettimään! :'( Terveydenhoitaja laittoi siis lähetteen ultraan, todennäköisesti rvllä 36 on aika. Käski seurata, jos tulee näköhäiriöitä, sitten päivystykseen viikonloppuna. Ja käski seurata myös liikkeitä. Ainiin ja hb tippunut, nyt 119 (normaali 143) joten käski aloittaa lisäraudan.

Hitto jos en saa hetkeäkään olla kotona ja rauhassa, vaan tää menee nyt niin että "suoraan töistä sairaalaan makaamaan ja sitten synnyttämään"!!!! On meinaan töissä tj2!! :mad:

No joo, pääasiahan on että vauvalla olisi kaikki hyvin ja saadaan hänet turvallisesti ja terveenä joskus ulos.

-Pippari rv 33+6
 
Pippari mulla oli sf-mitta 30+3 27cm, 32+6 29cm ja 34+1 27cm ..ja sitten nauvolan täti otti mut uudestaan mittaukseen 35+1 ja olikin ihmeellisesti 31,5cm!! Väitti, että johtuu vauvan asennosta. Nyt sf-mitta 33,5cm, mittaus tehty 37+0. En päässyt ylimääräiseen ultraan, vaikka kovasti oisin tuolloin toivonut sitä ja ihan paineessa kotona mietin, kasvaako vauva : /
Kannattaa kyllä seurata noita oireita, ettei vaan ois raskausmyrkitystä..

Miramei&Vaava 37+3
 
Kuinka moni on aiemmin saanut perätila vauvan, etenkin alateitse synnyttäneiden kertomukset kiinostaa! mä en jotenkin usko että tää meidän itsestään kääntyy ja jotenkin en myöskään luota että tätä saataisiin käännettyä..

Meillä mies on täydellinen isä tolle esikoiselle, ja tiedän että se on ihan myyty kun vauva syntyy. Meillä ei ehkä oo kummallakaan kauheesti tapana tohkeilla etukäteen, jutellaan kyllä vauvasta ja mieskin välillä silittelee mahaa mutta totaalisesti meillä hörähdetään näihin lapsiin sit kun ne saadaan syliin :)
Mun oloa kyllä pyrkii huomioimaan ja helpottamaan kiitettävästi.
Tässä raskaudessa me ollaan molemmat nyt vasta ihan lopussa havahduttu "todellisuuteen"..

Huh, oon ihan poikki, koko päivä tuli oltua liikenteessä, hulluilla päivillä ja kaupungilla ja illlalla vielä ikeassa sohvan haussa. Huh huh! Onneksi huomenna on lauantai ja saa huilattua kun mies on koko päivän kans kotona. Jos liitokset kestää niin mennään varmaan koko perheen voimin kaupungille tai kyläillään jossain.

Susimieli ja Pikkusisko 34+2
 
  • Tykkää
Reactions: murri76
Miramei eikö teillä tehä ensisynnyttäjille synnytystapa arviota? Mulla siinä samalla ultrattiin kun pojan kanssa kävin ja nyt vaan oletan saavani ultran myös.

Murri ootko viel kotona vai laitoksella? :rolleyes: Ite taisin lähtee seuraavana iltana synnyttämään kun limatulppa oli tullu.

Täällä mies on ollut ihana :heart: Ollut todellapaljon avuks, hoitaa kotihommia ja pojan kanssa viettäny enemmän aikaan. Ottanu tosihyvin huomioon, etten jaksa tehä kaikkea ja kestää mun jäkätyksen ja huudon.

Laitettiin eilen pinnis pikkuselle valmiiks, petasinkin jo ja laitoin vaan päälle lakanan suojaks :) Nyt taitaa olla kaikki valmiina meillä !? Saapi siis pikkunen lähtee tulemaan jos niikseen on.

KyyneltenHymy & Eemeli-Emilia 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: susupala ja murri76
Huomenta Mammat!

Ja POKS 37+0 :heart: Täysaikainen :heart: !

Edelleen olen kotona vielä, Kyyneltenhymy. :) Ihme kyllä, eilisten kipuilujen jälkeen. Mut ei tullut vesiä vielä, eikä suppareita. Ihmeen vähän harkkojakin.

Taitaa sittenkin mennä vielä pari viikkoa...:p Täytyy vaan elellä mahd. normisti. Juu, ei taida pystyy. :D

murri76 ja Piipero 37+0 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Täällä oli eilen vähän jännät paikat kun heräsin aamulla kuudelta kipeisiin supistuksiin, niitä tuli säännöllisesti 40 min, sitten ne rauhoittui ja tuli epäsäännöllisiä sitten pitkin päivää.. Kyllä siinä jo hetken mietti et nytkö tämä tapahtuu, mutta sitten kun murun herätyskello soi niin supistukset rauhoittui.. Sovittiin että hän soittelee minulle 8 töistä että mikä on vointi, että mennäänkö sairaalaan vai ei, oli sitten helpottaneet ja sanoin että ei tarvii mennä ja koitan nyt nukkua uudestaan ja siinä sitten nukuinkin puoleen päivään.. Ja sitten niitä supistuksia tuli ihan yksittäisiä vain pitkin päivää..
Nyt viime yönä heräsin taas kipeeseen supistukseen kolmelta yöllä, hetken puuhkutin ja mietein hiljaa itekseni, että ei nyt olen liian väsynyt se sitten meni ohi ja nukahdin.. :)
Limatulppaa ei täällä ole irronnut, tai en ainakaan ole huomannut joten tuskin, mutta semmosta kirkasta venyvää limaa on tullut, mitä murrikin tuossa kuvaili aikaisemmin..
On tää kyllä jännää kun tuollai on pitänyt varpaillaan vauva ja meinannut jo tulla ennen aikojaan ja sitten jouduin pakkolepoon sairaalaan, nyt tuli noita supistuksia säännöllisesti 40 min, mutta sitten kuitenkin hän päättää kelliä yliajalle tuolla massussa ja pelotteli vaan äitiä tässä välillä.. :LOL: No se jää nähtäväksi, kyllä mulla on jotenkin aavistus että hän tulee ennemmin, mutta voi sitten olla että kiusitaan vaan mammaa ja tosiaan ollaan sinne yliajalle.. :D

Mies ei nyt kummemmin vauvan tuloa hössötellyt, tottakai hän on onnellinen ja innoissaan, mutta hän nyt on tuollainen tavallinen suomalainen mies, joka nyt ei turhia hössöttele. Mutta kyllä olen huomannut, että huolehtii mun voinnista ja yöllä saatan herätä siihen kun muru silittelee mun tukkaa, joten tuollaisista pienistä asioista huomaa kuinka hänkin on onnellinen vaikkei se sitä ääneen niin sanokaan. :heart: Ja tuolla se nyt ulkona köhkii ja sanoi, että hän on hetken siellä niin mennään sitten sinne kauppaan, vaikka ajattelinkin että se ei kerkeä ja että meen yksin kauppaan niin ei kyllä se haluaa tulla ettei mun tarvi kanniskella kauppakasseja. Kyllä tuollaiset pienet jutut lämmittää mietä ja sydäntä. :heart:

susupala & masukki 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: jenha86 ja murri76

Yhteistyössä