Marraskuiset

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Heip!

Meille tuli äitiyspakkaus! Se on ihana :) Lueskelin kaikki oppaat ja muut mitä siinä oli ja alko jännittämään se vauvan tulo.. Hui enää muutama kuukausi.

Vakuutus otettiin tapiolasta isommalla omavastuulla, vaikka ei ollu halvin, mutta ehdot oli ihan hyvät ja lopulta en jaksanu alkaa vaihtaa niitä kaikkia vakuutuksia. Varsinkaan ku missään yhtiössä ei ollu mitään niin paljon parempaa tarjousta.

Mulla tuo töissä olo kävi vähän raskaaks, ja kun neuvolatäti sano viimeks että heti jos tulee kipeitä suppareita pitää mennä lääkäriin, niin yhtenä päivänä supisteli koko ajan oikeestaan, ja sit ne muuttu kipeiks, tuntu niinku joku ois puukkoo pyörittäny mahassa. Niin lähdin sitten päivystykseen ja sain sieltä 2 viikkoa sairaslomaa. Viikko vielä jäljellä. Päivystyksessä ei taaskaan tutkittu tai katottu mitään.. Lepoa sain hoito-ohjeeks. En kyllä oo malttanu levätä kauheesti.

Kotona on kiva olla. Oon ostellu kaikkee tarpeellista kotiin ja vauvalle ja purkanu ja kasannu kalusteita. Siitä (kokoamisesta ja purkamisesta) tulee tosin selkä välillä niin kipeeks, että joutuu makaa välillä jonku 20 min kyljellään sängyssä ku ei pysty missään muussa asennossa olemaan, mutta helpottaa sitten.

Liikkuminen on vähän hidasta ku mahaan alkaa pistää välillä tosi hidaskin kävely ja on pakko levätä. Mahtavaa yrittää lenkittää koiraa. Hitaasta kävelystä ei kuitenkaan tuu supistuksia.

Seisominen taas alkaa sattua jalkoihin. Pakko päästä aina välillä makaamaan. Ja jos on koko päivän liikkeellä niin illalla sattuu vaan. Epäilytttävä suonikohjun alku on ehkä tullu mun polvitaipeseen. Harkitsen tukisukkien ostoa. En vaan vielä oo halunnu, kun ahdistaa ajatus tukisukista. :)

Kivaa huomata että monet kaveritkin on ihan innoissaan siitä et meille tulee vauva. En odottanu keltään mitään sellasia reaktioita. Nyt vasta ollaan kerrottu useimmille kavereille ja sukulaisille ja kerroin myös töissä, että en aio enää jatkaa, kun sopimus loppuu. Olisin voinu tosin huijata työpaikan maksamaan ton äitiysloman, mutta en halunnu, kun en varmaan oo menossa sinne takasin ja oisin joutunu valehtelee jotain et miks en mee kouluun syksyllä vaan haluan jatkaa täyttä päivää.

Onneks tän saikun jälkeen on töitä enää 5 viikkoa. Pitää koittaa siellä ainaki pari viikkoa jaksaa, jos vaan pystyn jotenki olemaan. Tosin ei siellä oo kukaan pystyny raskaana ollessa olemaan kovin pitkään. Kaikki on jääny pois saikulle joskus 6. kuukaudella, koska se työ on liian raskasta.

Kela on ärsyttävä. Huomasin tässä, että oon tehny nyt niin paljon töitä tänä vuonna, ja että jos äraha nyt on sit ihan hyvä, niin ylitän opintotuen tulorajat aika pahasti. Nostin keväällä 5 opintotukea ja joudun ehkä palauttaa 4 niistä. Vähän stressaavaa oottaa sitä äraha päätöstä nyt kun haluaisin päästä hoitamaan nuo asiat kuntoon.

Vauva on alkanu potkimaan jonnekin tonne alas ja se tuntuu todella epämiellyttävältä. Muuten vauveli on ihana kun myllertää.

Toisesta rinnasta on alkanu välillä tulee semmosta kirkkaan liiman näköstä mönjää. Tuleeko jollain muullakin? Toisesta ei oo tullu.

Ootteko jo miettiny vaunujen hankintaa? Ostatteko uudet kalliit vai miten? Meillä ei hirveesti oo rahaa niin kauhistuttaa noi hinnat. Ollaan käyty kattelemassa niitä ja halvat merkit ei oo miellyttäny yhtään niin haluttais briot tai emmaljungat mutta ne maksaa n. 700€(siis yhdistelmät).. Oon kattonu sit huutonetistä ja muualta noita käytettyjä, mutta niissäkin nousee hinta yli kolmen sadan niin en oikein tiiä mitä tehdään. Toi 700 on kuitenki varmaan ainaki mun yhden ärahan verran.. Mutta niillä vaunuilla pitäis kuitenki pystyä ajelee tuolla ulkona talvella koiran kaa kunnollisia lenkkejä.. Vauvat on kalliita :)

Iloista odotusta ja hyviä vointeja kaikille!

plussa 24+4

Plussa: Tuolla jossain aiemmin mainitsin (muistaakseni), että ostimme uutena "halpisyhdistelmät" 200e:lla. Merkki Emma. Olivat meille ihan "käteensopivat" ja ajattelimme kokeilla onneamme kestävyyden suhteen.

Olen katsellut Kelan papereita ja täytelyt niitä hiukan, mutta jostain syystä valmista ei ole tullut. Äitiyspakkaus olisi kyllä mukava saada pian, joten täytyy varmaankin vain ottaa itseä niskasta kiinni ja hoitaa paperit kuntoon.

Janniina 23+4

pikapika

Ehkä pitää vielä kokeilla lisää niitä halpiksia, jos tohon hintaan ootte saanu. Ne mitä oon kattonu on ollu jotenki raskaita tai kömpelöitä.
Eilen seurasin huutonetissä yksien käytettyjen emmaljungien loppukiriä, niin hinnaks tuli lopulta 400€! Ihan järkyttävää.

Kelalla muuten saattaa kestää aika pitkään niissä päätöksissä.. Toi äitiyspakkaus tuli jo, mut se äitiysrahapäätös ei oo vieläkään tullu.. jätin laput 2.7.. Ja alkaa jo ärsyttämään. :|

Oltiin tiistainan neuvolassa. Oli ihana kuulla taas sydänääniä, vaikka olenkin ollut aika varma että kaikki on ok, koska liikkeitä tuntuu niin paljon. :) Saatiin niitä Kelan papereita täyteltäväksi, pitäisi kai katsella jossain vaiheessa. Sen äitiyspakkauksen tosiaan haluaisin pian kotiin!

Plussa: mulla tuli pari viikkoa sitten pieni "loraus" nestettä toisesta rinnasta, mutta sen jälkeen en ole huomannut vastaavaa. Aika jännä juttu.. Välillä nännit tuntuu hirveen aroilta ja oikein sattuukin, mutta se menee yleensä aika pian ohi.

Me ollaan vähän katseltu vaunuja, ja ajateltiin ostaa Oralta jotkut, hintaa on 500-600 euroa. Aika suolainen hinta niilläkin, vaikkei sentään ihan tuota Emmaljungan tasoa. Muut varusteet (kaukalo ja sänky ainakin, ja paljon vaatteita) saadaan mun sisaruksilta käytettynä, joten halutaan jotain uutenakin. Ostetaan yhdistelmät. Olin ajatellut, että 500 euroa olis hintakatto, mutta täytyy varmaan pistää vähän enemmän että saadaan ne Orat. Tykättiin niistä kun käytiin katselemassa. Briotkin oli tosi kivan näköisiä, ja oli paljon kivoja värejä, mutta hinta on sitten taas pitkälti yli 600 euroa. Ajateltiin, että ostetaan semmoiset missä on kunnon renkaat ja lämpimät materiaalit ym., kun niitä joutuu sitten heti talvella lykkimään sohjossa... Orat on siis ainakin suomalaiset ja suunniteltu näihin olosuhteisiin.

Minkä kokoisia masuja teillä muilla on? Mulla on omasta mielestäni vielä tosi pieni, ja sf-mitta oli nyt tiistaina 17 cm. Toisaalta ihan kiva kun maha ei ole mitenkään vielä tiellä, mutta jotenkin sitä odottaa että se näkyisi jo ihan kunnolla niin ettei ulkopuolisillekaan olisi epäselvää että odotan... Ja sit mietin että onko vauvalla kamalan ahdasta siellä kun maha on niin pieni! ;D

Karsea lomakeli, toivottavasti pian paranee! Mukavaa ja hyvinvoipaa viikonloppua kaikille! :)

Lillis 22+3

Onko teistä kukaan uskaltautumassa tulevaisuuteen ilman vakuutusta vauvalle? Mitä sit, jos ei ole vakuutusta ja sille tulee jotain sairauksia tai jotain vakavampaa? Mihin sitten mennään ja mihin hintaan? Onko kellään tietoa? Itse juuri pähkäilen tällaisen ongelman kanssa ja asia tuntuu tosi vaikealta, sillä noi vakuutukset ovat kauhean vaikeaselkoisia ja kalliita.

=)+=): ei se vakuutus mitenkään välttämätön ole. Eikä siitä oo oikeestaan kauheesti mitään hyötyäkään jos vauvalla ei oo mitään kummempia sairauksia. Terveyskeskuksessa saa käydä ihan ilmaseks ja lasten perusterveydenhuolto on 18v asti ilmanen. Sitten jos haluaa käydä yksityisellä kannattaa ottaa vakuutus. tai jos haluaa varautua siihen, että jos vauvalla sattuu olemaan joku vakava sairaus tai vamma niin niistä voi tulla hoitokuluja sitten enemmän ja ite joutuu maksamaan(esim leikkauksista tai joistain hoidoista tai jos joudut hankkimaan jotain apuvälineitä tms).

Ja lääkityksistäkin kela korvaa aina osan ja jos lääkkeitä tarvii tosi paljon niin sittenhän ne jonku summan jälkeen saa kokonaan kelan korvaamina.
Voit myös miettiä onko lapsella paljon sukurasitteena mahdollisesti tulevia sairauksia. Meillä esimerkiksi miehen puolelta on kaikenlaista sen sisaruksilla ja vanhemmilla, joten kai se sen takia halus välttämättä ton vakuutuksen. Mulla ei itellä oo ollu koskaan mitään tommosta vakuutusta ja hyvin on ihan tuo julkinen terveydenhuolto riittäny. Päivystyksessäkin tottakai pääsee yleensä tosi nopeesti hoitoon jos ihan pientä lasta sinne vie. Isomman lapsen kanssa voi sitten jostain flunssasta joutua oottamaan niitä pitempiä aikoja.

Pääsyy mulla siis vakuutuksen ottoon on se jos tulee joku vakavampi juttu. Ja voihan sen vakuutuksen sitten aina lopettaa kesken jos tuntuu että ei tarvii sitä tai ei oo varaa. Hinta tosin on useimmissa sitten jostain 5v eteenpäin vaan jotain sata euroa vuodessa niin sitten se ei oo enää niin hirveen kallis ku ekat vuodet..

En kyllä oo mikään asiantuntija, kun eka lapsi itelläkin, mutta suurin osa lapsista yleensä on kuitenki ihan perusterveitä. Kannattaa tilata kaikista yhtiöistä ne tarjoukset ja lueskella niitä ja miettiä..

(Vielä vähän ohi aiheesta: Meillä ei koiralla oo vakuutusta, koska laskin että jos koira elää vaikka 10 vuotta ja vakuutukset sille on ihan törkykalliita 200€/vuosi niin vakuutuksiin menee siis yhteensä 2000€, ja taas jos koiran joutuu viemään johonki leikkaukseen tms niin se hinta on sit kuitenki useimmiten alle ton 2000€ joten sama sitten maksaa aina, jos jotain sattuu tulemaan eikä valmiiks ihan turhaan..) :)

Anteeksi pitkä höpötys..taas..

Täälläkin kohta pitkästä aikaa neuvola edessä ensi tiistaina ja tuntuu ihanalta päästä kuulemaan pikkusydämen "koputusta" vaikka liikkeet tuntuvatkin jo päivittäin ja etenkin iltaisin, eli ei tarvitse olla huolissaan ainakaan etteikö elossa olisi... ;)

Hurjasti nyt pohdin tuota 4D Ultraan menemistä. Eikös ne maksa kuitenkin lähemmäs 200€? Mutta sukupuolen haluaisin selvittää ja tietenkin siinä samalla saisi taas yhden aika kattavan "terveystarkistuksen" sikille. Inhottaa ajatuskin, ettei enää ole ultraa paitsi jos tulee jotain ongelmia tai erikoistarkkailua. Hassua. Ja kuitenkin puolivälissä vasta (no vähän yli).

No, jatkan pohdiskelua. Ylimääräistä romuhuonetta olen jo alkanut pikkuhiljaa raivaamaan, onpas mukava kuvitella että mitä sinne tarvitsee hankkia vielä tuossa syksynkuluessa.. :)

On kiva huomata, että kyllä se jatkuva pahaolo SITTENKIN häviää jossain vaiheessa. Itse en enää edes osaa sanoa että milloin se oikeasti hävisi, yksi päivä vaan huomasin miettiväni että onpa hyvä olla.. ja mielestäni väsymys on myös vähentynyt. Närästys ja ajoittainen "yleinen mahan ahdistus" on nyt ainoat vaivat ja närästykseen onneksi auttaa lääkkeet. Eli toivotaan että näin eteneekin (kop kop).

Tulipas tarinaa, mutta en olekaan pitkään aikaan tänne kirjoitellut. :)
Terkkuja meille marrasmassuille!

-Mari- 22+2

Vaunuista sen verran, ainakin täällä pk-seudulla on nyt noita alennusmyyntejä ja 2006 väreissä myydään vaunut pois alehintaan kun uudet syksyn värit on tulossa kauppoihin. Eli jos ei oo pakko olla viimeistä huutoa ni vaunut irtoo kyllä reilusti alle normaalihintojen.

Mulla oli neuvola kans viime pe (13.päivä) ja sydänäänet oli siellä 130 paikkeilla, liikkeitä tuntuu pitkin päivää, painoa on tullu 6,5 kiloa ja sf mitta oli 19.
Eli kaikki ok, onneks! Kelan paperit sain kanssa, otan kuitenki rahana sen äitiysavustuksen, saa nähdä millon saan paperit postiin...

Mulla on sitten työt vasta alkamassa elokuun puolivälissä, 2 kk pitäis olla töissä ennen äitiysloman alkua. Oonkin ollu tässä 2 vuotta kotosalla, joten sinänsä ihan odotettua vaihtelua vaikka hirvittääkin esikoista jättää päiväkotiin... No ehkä sen 2 kk jaksaa sinnitellä kun tietää, et sit voi taas jäädä kotiin.
Toivottavasti vaan jaksan olla töissä, istuminen jotenki saa häntäluun ja alaselän kipeiks ja supisteleekin herkemmin jos paljon istuu.. toimistotöissä kun sitä istumista on hiukka vaihea välttää=) No toivotaan parasta, eipä ne töissä kauheen kivasti suhtautuneet siihen kun keväällä ilmoitin, että tuun sit loppuraskaudesta 2 kk:ks töihin, onhan siinä tietty sekin, et jos vaikka joutuisin olee koko 2 kk saikulla ni duunista joutuisivat silti maksaa palkkaa...
Saatteko muuten töistä palkkaa sen ekat 3 kk äitiyslomasta? Mä sain ekasta mut en nyt saa... hmm..

Onko muilla ollu alaselkä tai häntäluukipuja?
Entäs onko kellään ollu neuvolassa puhetta synnytysvalmennuksesta?

Lness ja rane 22+3

Alaselkäkipuja on ollut päivitäin, mutta voimakkuus vaihtelee paljon. Häntäluuta ei ole särkenyt. Meno on hidastunut selvästi aiemmasta elämäntahdista. Jos yrittää tehdä asioita nopeasti tai pitkään, huomaa kyllä nopeasti, ettei se ollut ihan fiksu juttu. Harjoitussupistuksia tulee kun "hosuu" ja viimeksi neuvolassa (n. viikko sitten) sanottiin, ettei niitä tässä vaiheessa saisi vielä tulla...

Paino on noussut jo melkein 10kg! Tahti on kuitenkin hieman hidastumaan päin, eli ei nouse enää kilo/viikko tahtiin. Sf-mitta oli viimeksi 20. Nahkaa "kiristää" ja maha punottaa välillä aika villinnäköisesti. Rasvaa ja öljyä kuluu kiitettävästi, vaikka en kyllä ole yhtään varma onko tuosta rasvaamisesta yms paljoakaan hyötyä raskausarpien "ehkäisyssä". Asiasta toiseen; kuinkas teidän muiden navat voivat? Omaani kiristelee päivittäin ja välillä mietinkin, että koska se mahtaa nousta montustaan. Pikkuinen potkuttelee aika ahkerasti juuri kohti napaa ja se ehkä lisää tuota kiristävää tunnetta navan ympärillä.

Synnytysvalmennuksesta kerrottiin raskauden alussa sen verran, että jossain vaiheessa sitä valmennusta on ja synnärille pääsee tutustumaan joskus. "Minikunnassa" valmennus järjestetään pariskunta kerrallaan, kun ryhmiä ei saada koottua. Tutustuminen synnärille puolestaan hoituu niin, että menemme jonkun toisen kunnan neuvolan asiakkaiden kanssa synnärille. Seuraavalla neuvolakäynnillä täytyy ottaa valmennus esiin, sillä minusta olisi mukava sopia ajankohta jo hyvissä ajoin. Koskaan ei voi kuitenkaan tietää mitä tapahtuu...

Janniina 24+1

Synnytysvalmennuksesta: meillä se on perhevalmennuksen nimellä, ja just viime kerralla neuvolassa (siis viikko sitten) siitä oli puhetta. Eli me mennään elo-syyskuun vaihteessa 3 kertaa sinne valmennukseen, ja mukana on kuulemma 3 muutakin pariskuntaa. Sitten joskus rv 32 jälkeen on tutustuminen synnärille, se sovitaan erikseen. Siellä valmennuksessa on ekalla kerralla asiaa odotuksesta ja synnytyksestä, ja sit toisilla kerroilla vauvan hoidosta ym.

Viikko olisi vielä lomaa jäljellä. Vähän jännittää töihin meno, kun mun työ ei ole mitään rauhallista istumatyötä. Tämä loma on mennyt suurimmaksi osaksi lepäillessä, ja 10-12 tunnin yöunia nukkuessa... Olo on kyllä ollut ihan hyvä, mutta silti jännittää että kuinka sitä sitten väsyy töissä, kun ei varmaan ehdi noin paljon nukkumaankaan. Pää- ja niskasärkykin vaivaa edelleen useana päivänä viikossa. Toivottavasti helpottaa edes vauvan tulon jälkeen. :)

Lillis 22+6

Perhevalmennus meilläkin ja 1. kerta on 6.8 eli rv26+3, 2. kerta on 15.8 eli rv27+5, 3. kerta on 21.8 eli rv28+4 ja viimeinen kerta on 3.9 eli rv30+3. Ensimmäisellä kerralla aihe: Loppuraskauden tuntemukset ja synnytys, toisella kerralla: Lapsivuodeaika ja imetys, kolmannella kerralla: Vauvanhoito ja viimeisellä kerralla sitten: Synnytys ja kivunlievitys ja silloin tutustutaan synnytyssairaalaan.

Kaikilla napa ei kait pullahda ylös, mutta itselläni se näyttää olevan menossa siihen suuntaan eli napa ei ole niin syvä enää, pieni monttu löytyy kyllä vielä... saas nähdä koska se häviää. Napaa ei kyllä kiristä tai mitään eli sen suhteen on normaali olo.

KM71 24+3

Heip!

Meille ei vielä viimeks puhuttu neuvolassa mitään valmennuksista. Luulisin et ens viikolla kun on ke lääkärineuvola ja samalla thneuvola niin kerrotaan siitä. Tämä ihana kaupunki kuitenkin säästää niin joka asiassa, että en usko, että se valmennus on mitenkään kummoista, jos sitä ylipäänsä on. Kiinnostaa kyllä näin ensikertalaisena ja synnytystä pelkäävänä se jonkun verran. Toivottavasti järjestetään semmoseen aikaan, milloin isäkin pääsee mukaan.. Kiinnostais tietää myös, että mitä täällä tutkitaan tos loppuvaihees, että tekeekö noi kokoarviota ja synnytystapa-arviota ollenkaan.. Tiedättekö omien kaupunkienne tapoja? Mua ei ainakaan kauhesti innosta mennä sit vaan synnyttämään jotain 5kilosta järkälettä moneks tunniks, kunnes ne huomaa, et ai ei se taida mahtuakaan tuolta, ku joka paikka on jo ihan hajalla..

Töihin pitää palata lauantaina :/.. No jos se on samanlaista ku ennen saikkua, niin enkai mä siellä sitten oo kovin montaa päivää. Mulla siis kipeenä melkein joka paikka, ku joutuu kävelemään reippaasti tms. Eli selkä ja lonkat ja sit mahaan alkaa aina pistää.. Ja supistelee sekä kovettumisia että kipeitä suppareita. Lisäks oon ihan stressaantunu ja itkunen ku oon töissä. Kotona on ollu ihanaa.

Työt on siis eri kaupungissa ja käyn sieltä kotona vaan vapaapäivinä. Työt onneks loppuu jo syyskuun alussa ja en ota sieltä niitä ärahoja. Taisin jo joskus puhuakin siitä. Jännää kyllä lopettaa nyt siellä käyminen kokonaan ku oon 4 vuotta ollu siellä. En nimittäin ajatellu sitten käydä toisella paikkakunnalla töissä kun on lapsia. On se kyllä helpottavaakin, kun voi ajatella, ettei sit tarvii enää ikinä mennä sinne.

Napa oli jo sillon pari viikkoo sitten pursuamassa ulos, mutta ei oo muuttunu se tilanne vieläkään, on siis tollein puoliks ulkona ja hassu kun sitä puristelee siitä.. Enää ei ällötä niinku aluks :)

Maha on aika iso mut ei mitenkään repeämässä. Kireenä on usein illalla varsinki ja aamulla. Ihoa ei kiristä vaan jostain alempaa.

Paino ahdistaa. Ei oo taaskaan noussu. On ehkä laskenu taas vähän. Ja vaikka mä syön paljon ja kaikkea(kaikkia aineita mitä tarvii ja myös päivittäin jotain herkkuja) ja en liiku liikaa varsinki ku välillä ei es pysty liikkumaan ollenkaan ku sattuu johonki. Paino on nyt siis vieläkin vaan sen 3kg enemmän ku joskus viime tammikuussa.. Mutta ehkä jos se tossa alussa laski jonku 3 kg ni se ois sit periaattees noussu 6 kg niin senhän sit pitäis riittää, mutta kun se ei nyt taas viikossa oo noussu ollenkaan.. Vauva ilmeisesti käyttää kaiken energian, eikä lihota itteensäkään sillä, vaan jumppaa sen pois tai jotain.. Se on joku fitness-vauva sit :/ Ois kiva saada taas kokoarvio siitä.

Onko teijän vauvoilla jo jotain lempinimiä tms? ja ne jotka on saanu ultrassa sukupuoliarvion voisko päivittää niitäkin tonne listaan? Päivitän ite listaan tota sairaalaa..toivottavasti otan oikeen version siitä..korjatkaa sit...

Juup ei muuta ku iloista odotuksen jatkoa kaikille!

plussa 24 öh en muista pitää tarkistaa kalenterista :), siis oho 25+3

LA 1.11. Jen79 28/ esikoinen NKL
LA 2.11. Lucille 29/29 toinen, poika 04/05, KOKS
LA 3.11. plussa 22/24 esikoinen KYS
LA 7.11. March 30/30 esikoinen
LA 8.11. Iiu 34/34 toinen, poika 10/05 NKL
LA 9.11. KM71 36/30 esikoinen KHKS
LA 9.11. iiden 32/33 kolmas, poika 1/97, tyttö 1/03
LA 11.11. Janniina 23/26 esikoinen
LA 13.11 Senla 23/ esikoinen, KASS
LA 14.11. natalie07 esikoinen
LA 15.11. Lness 29/ toinen, poika 10/05, Kättäri
LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS
LA 17.11. NEPPU 24/esikoinen/OYS
LA 18.11. __MAIKKI__ 23/esikoinen, SJKS
LA 19.11. Dido 32/ esikoinen
LA 20.11. Lillis77 29/ esikoinen
LA 20.11 kmk80 26/26 esikoinen, KHKS
LA 21.11. Jane 32/33 esikoinen, Jorvi
LA 21.11 Min 23/22 toinen, tyttö 06/06, TAYS
LA 22.11. -Mari- `75 32/ esikoinen KÄTILÖOPISTO
LA 23.11. piipiäinen 26/ kolmas, tyttö 01/04, tyttö 03/06, TAYS
LA 29.11 satsuma 27/ toinen, poika 11/05, OYS

Tuliko oikea lista?

Ainiin täällä ne vaunujen tarjousvärit oli pelkästään vaaleanpunainen (semmonen mustaa ja vaaleanpunaista) siis emmaljungat.. Ja en haluais työnnellä sit poikavauvaa niillä.. Mutta jos tietäs että on tyttö ni ostaisin ne kyllä kiljuen :) Täällä on 2 lastentarvikekauppaa ja Carlson missä niitä myydään. Pitää vielä mennä kyllä kyselemään jos niillä ois jossain jotain muutakin väriä tarjouksessa, ku oon kyllä pyöriny vähän hukassa niissä kaupoissa, ku en es tiiä että mitä oikein haluan.. Oiskohan niitä vaunuja tarjouksessa sitten lokakuun lopussakin jos yrittäis ottaa sen koko takuuajan itelle käyttöön..?
Uskaltautuuko joku muuten tilaamaan netistä ja mistä sieltä? Kaverilla oli jostain tilattu tosi ajoissa turvakaukalo ja vaunut, mutta ne ei sit tullu edes synnytykseen mennessä ja ne joutu ostaa ainaki toisen kaukalon..

Lista meidän osalta ok.
Vaunuista sen verran, että saimme sovittua se takuuajan alkamaan LA:sta, joka on tosi mukava juttu. Muuten olisi varmaan lykätty ostopäätöstä paljon pidemmälle!Muita hankintoja pitäisi kyllä ruveta tekemään vähitellen...

Janniina 24+2

Eipä ollut helppo tuo töihinpaluu loman jälkeen; ehdin "kokeilla" työntekoa reilun viikon, kun supisteluja alkoi tulla sen verran, että pistivät kahdeksi viikoksi lepäämään. Ilmeisestikään tuo fyysinen seisomatyö ei oikein onnistu enää samalla tavalla kuin ennen. Kun lomalla pystyi ihan normaalisti lenkkeilemään, käymään uimassa ja kuntosalilla, niin töiden alettua ei illalla ollut enää yhtään energiaa; vatsa meni yleensä jo iltapäivän aikoihin ihan kovaksi ja kireäksi, eikä tuo olo helpottunut vaikka lepäsi useamman tunnin. Painontunteen ja kiristyksen lisäksi kärsin menkkamaisista alavatsakivuista. Mulla on myös oikeassa nivusessa jättisuonikohju, joka vatsan kasvaessa vain paisuu..hurjannäköinen mutta lääkärin mukaan vaaraton. Se vaan kiristää ja vihloo aina kun nousee ylös tai tekee jotain äkkinäistä. Muuten kaikki oli kunnossa, kohdunkaula 5cm pitkä ja visusti kiinni.

Supisteluista huolimatta olo ollut hyvä. Ei ole turvotukset eikä nivelsäryt tms. vaivanneet. Hieman on ollut alaselkäkipua mutta kävely ja jumppapallon päällä keikkuminen on mielestäni auttanut jonkin verran. Tuo jumppapallo on kuulemma tosi hyödyllinen synnytyksen avautumisvaiheessa, siinä keinuttelu rauhoittaa, rentouttaa ja ehkä auttaa paikkojen avautumisessakin. Toivottavasti NKL:lta vain löytyy pallo, eipä tekis mieli lähteä kivuissani moista roudaamaankaan..hih:)

Viikkoja tällä hetkellä 25+5. Vauva painoi eilen 860g ja syke vaihteli 140-150 välillä. Liikkeet tuntuu tosi vahvasti. Sf-mitta oli eilen 25 ja kuulemma ihan käyrillä mennään. Paino on noussut nyt n.7kg mutta enpä huomaa sitä määrää oikeastaan muualta kuin vatsan kohdalta. Napa pullahti ulos jo useampi viikko sitten, eikä se ole missään vaiheessa vaivannut. Ällöttää vaan kun sitä koskettelee, vaikka ei kipeä sinänsä ole. Oon myös alkanut rasvaamaan mahaa, lantiota ja rintoja, jos noiden raskausarpien tuloa voisi sillä hiukan estää. Tosin yhtään viirua en ole (vielä ainakaan) havainnut.

Jaa-a, nyt on sitten aikaa selvitellä noita vauvan hankintoja, mistä edullisimmat kestovaipat, rattaat, ja mitä kaikkea vauva ylipäänsä tarvitsee. Löysin aivan ihanat nettisivut: www.sisukas.net. Luulen, että sieltä tulee kyllä tilattua yhtä jos toista..:)

Synnytysvalmennuksesta, mua kehoitettiin neuvolassa ottamaan yhteyttä NKL:lle tuossa rv 30 tietämillä ja varaamaan aika jollekin tutustumiskierrokselle. En sitten tiedä tuleeko samalla reissulla jotain valmennusta..jää nähtäväksi. Mutta muuten uskon, että pärjäilen ilmankin valmennusta, kun oon nyt jo saanut kätilöystävältäni paljon vinkkejä ja tietoa synnytyksestä.

Hyviä vointeja kaikille!

Jen, rv huomenna tasan 26:)

LA 1.11. Jen79 28/ esikoinen NKL
LA 2.11. Lucille 29/29 toinen, poika 04/05, KOKS
LA 3.11. plussa 22/24 esikoinen KYS
LA 7.11. March 30/30 esikoinen
LA 8.11. Iiu 34/34 toinen, poika 10/05 NKL
LA 9.11. KM71 36/30 esikoinen KHKS
LA 9.11. iiden 32/33 kolmas, poika 1/97, tyttö 1/03
LA 11.11. Janniina 23/26 esikoinen
LA 13.11 Senla 23/ esikoinen, KASS
LA 14.11. natalie07 esikoinen
LA 15.11. Lness 29/ toinen, poika 10/05, Kättäri
LA 15.11. 29/Starppa 30 esikoiset, KOKS
LA 17.11. NEPPU 24/esikoinen/OYS
LA 18.11. __MAIKKI__ 23/esikoinen, SJKS
LA 19.11. Dido 32/ esikoinen
LA 20.11. Lillis77 29/29 esikoinen, SATKS
LA 20.11 kmk80 26/26 esikoinen, KHKS
LA 21.11. Jane 32/33 esikoinen, Jorvi
LA 21.11 Min 23/22 toinen, tyttö 06/06, TAYS
LA 22.11. -Mari- `75 32/ esikoinen KÄTILÖOPISTO
LA 23.11. piipiäinen 26/ kolmas, tyttö 01/04, tyttö 03/06, TAYS
LA 29.11 satsuma 27/ toinen, poika 11/05, OYS

Lisäsin tohon listaan meidän kohdalle miehen iän ja synnytyssairaalan.

Me vietiin tänään Kelaan se hakemus, lupasivat että äitiyspakkaus tulee joskus 2-3 viikon päästä jo. Äitiysrahapäätöstä saakin sitten kuulemma odotella lokakuulle. Blääh. Ihan ok rahat on kyllä tulossa siihen alkuun, se "täti" laski mulle sen jo. Tiedättekö kukaan että miten se raha sitten alkaa tulemaan? Kun olin ajatellut että heti kun aloitan äitiysloman, saan myös jo ekan erän... Vai täytyykö varautua siihen, että rahaa ei tule vähään aikaan?

Varasin ajan 4D-ultraan, se on kahden viikon päästä. En itse ehkä niin olisi sinne ollut menossakaan, mutta mies oli kovin innoissaan asiasta. Eikä mullakaan mitään sitä vastaan ole, mutta jotenkin en näe sitä niin tarpeelliseksi. Ja älyttömän kalliskin se on... Sukupuolta haluan kyllä vielä kysyä, kun rakenneultrassa ei mitään varmaa osattu sanoa. Ja tietysti on jännää ja ihanaa nähdä miltä se vauveli siellä mahassa näyttää! :)

Lillis 23+1

Lillis77: Mitäh miks se päätös kestää sinne asti ennen ku tulee? Pitäisköhän mun soittaa ja kysyä tuleeks se munki päätös vasta sillon.. ne maksetaan aina sen 25 arkipäivän putken lopussa ne rahat. Eli jos sullakin alkaa 29.9 se kausi niin eka maksupäivä on joskus marraskuun 2. Eli rahaa ei tuu mistään sillon lokakuussa :/

Mutta args mä vihaan tota kelaa kun täällä ei oikeesti ne tyypit tiedä siellä koskaan mistään mitään.. Ja kaikki on hankalaa. Haluaisin tietää ne tarkat summat nyt kun niitten perusteella tiedän sit paljon pitää maksaa opintotukia takasin..

plussa 25+4

Jälkikäteenhän niitä rahoja maksellaan kelasta, kuten toki myös työpaikoilta... Kelan sivuilla voi laskea miten ne kaudet menee ja kyllä siellä mielestäni on myös maininta siitä koska saa ensimmäisen erän.

plussa: Kelassa sanottiin että ne tekee sen päätöksen vasta sitten n. kuukautta ennen laskettua aikaa, koska "aina tulee ennenaikaisia synnytyksiä" jne. ja sitten menee kaikki uusiksi. Hohhoijaa. No, ihan sama se sit on, jos rahaa en tosiaan saa ennen kuin joskus marraskuussa. Äippälomalle jään 15.10.

Tänään käytiin taas neuvolassa. Painoa oli tullut neljässä viikossa kaksi kiloa.. huhhuh.. Täytyy kyllä myöntää että oli tullut herkuteltua. Mutta toisaalta kokonaispaino noussut vasta pikkuisen yli 3 kiloa, joten tämä sallittaneen vaikka hurjalta tuntuikin. Sf- mitta 21,5. Ja vauva potki taas neuvolantätiä sormille, kun tuli kokeilemaan. :)

Kelalaput tuli meilläkin täytettäväksi, ja heti meni sormi suuhun. Taidan suosiolla mennä täyttämään ne sinne kelan toimistolle, jotta menee kerralla oikein. Täytyy varmaan aloittaa se äitiysraha varhennettuna, kun töitä on näillä näkymin vain elokuun loppuun, ja muuten oltais sitten rahattomina koko lokakuu. Harmittaa vain, kun se on sitten poissa sieltä loppupäästä..

Muuten ei paljoa uutta. Vakuutusta ei aiota ottaa. Pitää toivoa että on meille oikea ratkaisu.. Vatsaa on alkanut kiristää ja välillä supistelee vähän kun on illalla töissä. Hassua kun aamuvuorot ei taas tunnu missään.. Vauvan liikkeet tuntuu tosi selvästi, välillä jopa häiritsee nukkumista, kun on niin kovia teräviä potkuja. Mutta on se kyllä ihanakin tunne, tietää ainakin että siellä ollaan elossa.

Käytiin hakemasssa Ikeasta vauvan sänkykin ja oli pakko saada koottua se jo nyt tuonne huoneen nurkkaan. VAikka onkin aika aikaista... Mutta on niin paljon todellisempi olla kun ajattelee että siihen joku pikkuinen marraskuussa sitten tulee. Muuten olo on vieläkin aika epätodellinen. Mietittiin juuri miehen kanssa miten omituista on että mahassa kasvaa joku joka on puoliksi minä ja puoliksi hän. Hassua.. Mutta jaksamisia kaikille!
Neppu 23+6

Moikka moi kaikille!
Josko sitä kans mutaman rivin tässä välillä sais kirjoteltua.
Kovin ihmeitä ei tänne päin kuulu, supistelee tosi useesti, mutta mutta kuuluu varmasti asiaan, ku on kuiteskin tuo edellinen lapsi vasta 1v4kk, joten sitä joutuu vielä tosi paljon nosteleen ja kanniskeleen, niin taitaa se saada supistuksia aikaseks ja muutenkin kun kolmas raskaus kyseessä niin monesti vissiin supisteleekin enemmän kun edellisissä.
Vaikkakin siis esikoisesta oli kans kovasti supisteluja jo rv17 asti ja saikullekin jäin niihin aikoihin sitten.

No mutta juu, siis muuten menee ihanasti ja aikas nopeesti. Aatellen että enään on kuiteskin vaan 4kk aikaa laskettuunaikaan.
Varmaan teistä esikoisen odottajista aika tuntuu paljon pidemmältä vielä kuin mitä se minusta tuntuu kun on noita lapsia jo ennestäänkin ja niiden kanssa touhuttavaa löytyy kyllä niin paljon, että aika menee ihan siivillä. Itse muistan esikoista odottaessa, kuinka aika kului hitaasti ja tuntu ettei koskaan saa nyyttiä syliinsä, mutta tulihan se aika lopulta sitten kohdalle.

Onkos moni jo siis kyselly sukupuolen tulokkaasta?
Meillä ihan mutu tuntumalla mennään ja mies meinaa että kyllä poika tulee, mutta itellä on kovasti tyttö tunne...joten saas nähdä kumman tuntemukset pitää sitten paikkaansa, koska jompikumpi sieltä ilmeisesti tulossa on :)

Piipiäinen 23 tasan

Tänään on sitten tasan 25+0... on se aika taas rientänyt kun vastahan se tuli tasan puoliväli täyteen. Supistuksia en ole tuntenut vielä yhtään ja muutenkin on kaikinpuolin hyvä olo. Painoa on kyllä tullut jo hurjat 8-9 kg lisää vaikken kyllä ihmeemmin ole lihonut kun ainoastaan vatsa pyöristynyt. En tiedä minne ne kilot ovat uponneet tai sitten vaaka valehtelee ;)

Äitiysavustuspäätös tuli tänään eli äitiyspakkaus on tulossa kahden viikon kuluessa, mukavaa niin pääsee tutustumaan siihenkin ja katsomaan kunnolla, että mitä kaikkea sieltä tulee.

Sukupuoli on tosiaan kysytty rakenneultrassa ja sen mukaan tulokkaan pitäisi olla poika, mutta ensi keskiviikkona on 4D ja sittenhän asia lopullisesti varmistuu.

KM71 25+0

Täällä taas minäkin. :) Kelan paperit täytetty ja huomenna pitäisi muistaa laittaa ne firman palkkalaskennan kautta matkaan. Ja eikun äitiyspakkausta odottamaan.. ;-)
Hieman on pitänyt H&M:n alennusmyynneistä pikkuriikkisiä ensivaatteita hamsrata vaikka toisaalta harmittaa nuo yleisvärit, kun ei ole sukupuolta selvillä.. Toisaalta taas nuo ekojen viikkojen vaatteethan nyt ovat aika äkkiä taaksejäänyttä elämää ja myöhempiä kuukausia varten voi sitten hankkia oikein kunnolla tyttö- tai poikavaatetuksia. :)

Kovasti mietityttää että raaskisinko millään varata aikaa Bruno Cacciatoren 4D ultraan..tekisi mieli. Kai tuolla muutakin katsotaan sikiöstä kuin vaan se sukupuoli,
eikös samalla kuitenkin katsota että on oikean kokoinen ja muita terveydellisiä tarkistuksia? Että saahan siinä tuolloin kuitenkin rahalleen vastinetta. Kertokaahan vielä kokemuksia ne, jotka ovat moisessa käyneet. Etenkin Femeda/Brunolla käyneet.
Kiitokset ja kummarrukset (ei kovin syvää kumarrusta kuitenkaan..)

Iloista sunnuntai-iltaa! Tää taitaa käydä hakemassa vielä iltajäätelöä kaupasta.. ;D
-Mari- rv 23+3