Marraskuiset

  • Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti
Janniina
Aamulla oli neuvola ja vähän on mieli maassa tuon käynnin jäljiltä. Pissassa oli sokeria, joten nyt sitten täytyy kahtena päivänä tämän viikon aikana mittailla sokeria. Inhoan veren ottamista sormenpäästä. Eihän se satu, mutta tuntuu epämiellyttävältä. Joskus pentuna tuota hb:tä piti ahkerasti tarkkailla ja voi olla että sokeriakin seurattiin samalla, en ole ihan varma. Noilta ajoilta se inhotus kuitenkin on peräisin, joten eipä kovasti houkuttele tuo väh 4krt päivässä itsensä reittäminen...

Paino on minullakin kääntynyt taas reippaampaan nousuun. Lisää on tullut 900g/viikko. Nltäti oli kyllä sitä mieltä, että ihan hyvä kun nousee. Hänen mielestään olen ollut kamalan hoikka raskauden alussa ja uskoo näiden kilojen tulevan siis ihan tarpeeseen. Minua tuo nousu kyllä kauhistuttaa. Olen kuitenkin yritänyt syödä melko terveellisesti ja monipuolisesti. Mässäily ei sillä tavalla ole edes houkutellut kuin joskus aiemmin ja nyt keho suorastaan vaatii vihanneksia... Niin ja eihän tuonne vatsaan enää edes mahdu kunnolla ruokaa! Närästys ei ole onneksi vaivannut...

Sf-mitta oli 30, pikkuisen syke 145-150 ja rt edelleen. Peppu kaverilla heiluu tuossa kylkiluiden alla ja aika visusti hän on pitänyt selkänsä kohti vasenta kylkeä. Potkut tulevat oikealle ja siltä puolelta kylkiluut ovatkin aika kovilla välillä. Liikettä riittää vaikka kuperkeikkojen tekemistä pikkuinen ei enää harrasta. Hikka on ihan jokapäiväinen juttu.:)

Hyvää tuossa nl-reissussa oli tukivyön saaminen lainaan ilmaiseksi. Harmi jos samantapainen palvelu ei muissa kunnissa toimi...:( Hb oli pysynyt hiukan yli 120 ja paineet olivat hyvät. Tuo sokeriasia vaan vetää mielen maahan. Toivottavasti arvot ovat ok kun niitä alan mittailla!

Kyllä oli taas niin omaa napaa tämä kirjoittaminen että....
Mutta hyvää vointia kaikille ja jaksamista niille, joilla jotain problemia on tullut ilmi. On taas ollut mukava lueskella täältä mitä muiden napojen ympärillä tapahtuu.

Janniina 32+3
 
KM71
Tänään oli sitten taas neuvola. Pissan sokereista tuli yksi plussa... kyseli olenko syönyt tai juonut aamulla jotain makeaa esim. tuoremehua ja totesin müsliä sitten syöneeni ja se oli aikas makeeta... no ensi neuvolakerralla pitää sitten viedä sinne paastopissa mukana ja katsotaan mitä se sanoo. No toivottavasti on sitten ok. Proteiinit oli kyllä onneksi ok eli niitä ei ollut. Verenpaineet neuvolassa aina hieman koholla, mutta kun kotona mittailen niin silloin ovat ok.

Nyt paino oli noussut onneksi vaan n. 200g/viikko kun viimeksi oli noussut n. 1kg/viikko eli pelkäsin mitä vaaka näyttää, mutta onneksi ei ollut noussut ton enempää. Nyt paino on noussut yhteensä siis hieman vajaa 12kg.

Aikaisemmin vauva on ollut raivotarjonnassa ja nyt on sitten kääntynyt sivuttain. Sf-mitta oli 29 ja voi hyvin johtua asennosta eli jos olisi pää alaspäin niin mitta olisi kait sitten vähän pienempi. Mahani ei kuitenkaan ole mikään supersuuri. Asennon suhteen ei kuulemma hätää, vauva ehtii vielä hyvin kääntyillä. Silti kyllä mietityttää, että toivottavati myös kääntyy kun istukka on etuseinässä ja olen kuullut, että silloin vauvaa ei yritettäisi kääntää raivotarjontaan mahan päältä kun ei haluta ottaa riskiä, että istukka irtoaisi. No sille ei itse mahda mitään eli pitää vaan odotella mitä tuleman pitää ja toivoa, että vauva sitten oikeinpäin asettuisi.

Kysyin painoarvion ja synnytystapa-arvion teosta, mutta sitä ei kuulemma automaattisesti tehdäkkään! Tai siis ei ainakaan täällä meidän hieman vajaan 50 000 asukkaan kaupungissa. Jos synnyttäjä on lyhyt tai on sektio takana yms. syyn takia sinne voidaan lähettää, mutta jos kaikki menee/on mennyt hyvin niin sitten sinne ei lähetetä. Luulin kyllä vähän toisin... Seuraavan ja viimeisen kerran kun on neuvolalääkäri n. kolmen viikon päästä niin hän sitten vähän arvioi sitä, että mahtuuko vauva lantiosta eli siinä se! Help! Olisin ehkä (siis kyllä) halunnut vähän tarkempaa tietoa ja arviointia.

Toinen yllätys oli ettei raskaana oleville julkinen hammashoito olekaan ilmaista, vaikka olin siinä uskossa. Tai siis ei ainakaan täällä meillä päin. Alkuraskauden neuvolassa sanotiin, että hammashuolto julkisella puolella olisi ilmaista raskaana oleville, mutta siellä on hirveät jonot eli jos ei ole ongelmia niin ei kannata mennä. Nyt on välillä ollut satunnaista vihlontaa ja ajattelin käydä tarkistuksessa varmuuden vuoksi ja sain ajan ensin suuhygienistille, jossa kävin siis tänään ja sain myös laskun. Ei ollut kyllä kuin 12€, mutta kysyin, että eikö sen pitänyt olla täysin ilmaista kun on raskaana ja hygienisti sitten vaan sanoi ettei ole ilmaista ja se on todella vanhaa tietoa! Olin vähän, että aijaa kun neuvolassa sanottiin vähän toista ja olen lukenutkin, että olisi ilmaista... näin ei sitten kuitenkaan kuulemma ole... ainakaan siis täällä. Olisi kiva kuulla miten on muualla päin tuo kokoarvion ja synnytystavan arviointi ja sitten toi hammashoito eli onko meidän kaupunki vaan niin pihi vai onko käytäntö tosiaan muuttunut muuallakin. Ärsyttävää kyllä.

Muuten sitten vatsassa on ollut aika aktiivista elämöintiä ja närästystä on ollut täälläkin jonkin verran ja rennie on auttanut. Minulla linea negra kyllä näkyy jonkin verran, ei älyttömän tummana, mutta näkyy kuitenkin alhaalta n. puoleen väliin vatsaan aika hailukkana. Ja ärahapäätöstä täälläkin odotellaan edelleen eli aika myöhään se kyllä tulee. Viimeinen työpäivä on ensi tiistai ja sitten on se talviloma viikko ja sitten alkaa äitiysloma eli saisi se päätös jo kyllä tulla.

Hyviä vointeja kaikille
KM71 32+5
 
Janniina
Minun piti tänään kysellä pikkuisen kokoarviota, mutta se sitten unohtui siinä sokerijupakassa. Täytyy seuraavalla kerralla kysäistä. Olisi ihan mukava tietää onko tulokas kovin kookaan oloinen, vaikka eiväthän kaikki osaa lainkaan luotettavasti arvioida tuota kokoa vatsan päältä tunnustelemalla. Aion myös kysyä miten täällä menetellään tuon synnytystapa-arvion kanssa. Välillä olen saanut sellaisen kuvan, että ensisynnyttäjillä asia selvitettäisiin edes jollain tavalla ja sitten välillä on annettu ymmärtää, että mitän arvioita ei tehdäkään... Haluan kyllä kunnon arvion, varsinkin kun minulta on lapsena murtunut häntäluu.

En tiedä kunnan hammashuoltopolitiikasta. Ei ole ollut tarvetta nyt raskausaikana hammasläkärin palveluille ja muutenkin kartan ko paikkaa, joten ihan pihalla olen asiasta. Muistan kyllä minäkin kuulleeni joskus jostain ilmaisesta hammashuollosta raskausaikana, mutta en ole varma oliko kyse nykyisestä vai menneestä käytännöstä...

Synnytys on minullakin pyörinyt unissa. Meille jumpparin tärkeimmät ohjeet synnytykseen liittyen synnytysvalmennukessa oli, että muista hengittää kunnolla ja yritä rentoutua supistusten välillä. Välillä minua suorastaan hirvittää ajatus synnytyksestä. En pelkää kipua, mutta epäilen kovasti hoitohenkilökunnan halua kuunnella toiveitani tai mielipiteitäni. Parhaansa henkilökunta varmasti tekee, sitä en kuitenkaan epäile yhtään, mutta en halua ihmisten "kävelevän minun yli" kun kyse on kuitenkin minun kehossani tapahtuvista asioista. Haluan saada informaatiota toimenpiteistä ennen kun minulle tehdään jotain ja synnyttäneiden ystävien kokemuksia kuunnellessa on tullut vahvasti sellainen olo, että infon antaminen tuppaa unohtumaan hoitohenkilökunnalta... Hätätilanteessa voidaan joutua toimimaan sen kummemmin selittelemättä, mutta silloinkin olisi reilua kertoa mitä ollaan tekemässä. En haluaisi joutua samantyyliseen tilanteeseen kuin kerran hammaslääkärissä ihan perustarkastuksessa. Hammaslääkäri alkoi yhtäkkiä porata yhtä hammasta ja jo hetken porattuaan sanoi, että niin me muuten nyt paikataan tämä yksi hammas tästä! Minulle oli sitä poran ääntä kuunnellessa (kieltämättä hermoonkin "vähän" sattui) jo melkein tullut paniikki, kun kukaan ei kertonut mitä minulle oikein ollaan tekemässä! Kaiken lisäksi paikkasi vielä hampaan niin päin honkia, että jouduin paikkauttamaan sen uudelleen...

Ensiviikolla on tutustuminen synnytysosastolle ja jos sen jälkeen alkaa ahdistaa ajatus synnytyksestä, täytyy ottaa asia puheeksi neuvolassa. En tiedä miten täällä pelkopoli on järjestetty eli onko sellaista olemassakaan, mutta en kyllä usko sellaiselle olevan tarvetta omalla kohdallani. Olen yrittänyt olla miettimättä synnytystä liikaa, ettei siitä kasvaisi mörkö. Aina ei kyllä saa ajatuksia kääntymään muualle... Kaipa sekin kuuluu asiaan!:)
 
plussa
Jihuu ärahapäätös on tullut (kävin tuolla netin asiointipalvelussa just löytämässä sen)! nyt kesti siis vaan 4 arkipäivää siitä ku olin jättäny viimeset lisäykset hakemukseen! ja sain sen päätöksen takautuvasti. Olen siis nyt virallisesti äitiyslomalla! Ja rahat on laskettu mun toivomusten mukaan.

Iiu: Hyvä kun sanoit! Paineet ei ilmeisesti ollu kauheen pahat kuitenkaan 128/82 eli jotain kymmenellä oli molemmat noussu tuolta alusta. Pitää seurailla nyt sit oloja.

Vauveli ilmeisesti äsken hengas poikittain tuolla mahassa ja potki ja hakkas mun kylkiä(molempia samaan aikaan).. ja yllättäen sai aikaan supistuksia kun ei enää ihan mahu siellä poikittain hillumaan.. Masu jäi aika kireeks.

Kertokaahan taas kuulumisia!

plussa 33+4
 
plussa
ainiin tosta synnytystapa-arviosta piti sanoa että täällä ei ainakaan ilmeisesti tehdä sitä normaalisti.. Minkä pitunen sit ois tarpeeks lyhyt äiti siellä missä tehdään lyhyille? Mä oisin 158cm. Menisin kyllä tosi mielelläni johonki arvioon.. Ehkä sellasen saa jos ite väkisin pyytää neuvolassa, mutta varmaan pitäis olla joku peruste. Sen murtuneen häntäluun takia ainaki luulis pääsevän jos pyytää.
 
Lness sss
Ei ole ainakaan Helsingissä eikä Vantaalla enää moneen vuoteen ollut ilmaista hammaslääkäriä, eikä mitään jonon ohi pääsemisiä. Ainut mikä on nyt tullut, on ilmainen Mutans-bakteerin sylkitesti raskaille naisille! Jotain positiivista sentään!

Eikä sen puoleen ole enää kunnon synnytystapa-arviotakaan Hgissä eikä Vantaalla.

Mulla ekassa raskaudessa oli sellainen tilanne, että vauva ei ollut kiinnittynyt laskettuun aikaan mennessä ja neuvolantäti laittoi ylimääräisen ajan lääkärille. Hän sitten ultralla ja käsikopelolla totesi, että joo, vauva on suunnilleen 3,6 kg ja kaikki ok, muttei sen kummemmin MUN mittoja tutkinut...sillä seurauksella että kiireelliseen sektioon päädyttiin kun vauva ei mahtunutkaan ulos...
Eli ei ehkä kannata noihin terveyskeskuksen yleislääkäreiden "arvioihin" luottaa=)

Mulla siis ton sektion takia tulossa Kätilöopistolla synnytystapa-arvio rv:lla 36. Siellä katsovat ultralla ja mahdollisesti ottavat mun lantiosta röntgen / magneettikuvia jos on epävarmuutta siitä, mahtuuko tämä toinen syntymään.. Sitä odotellessa=)


Lness
 
Janniina
Täällä on tänään mittailtu verensokeria. Ja alle rajan ovat arvot olleet. Alan epäillä sitä nltätiä taas vaihteen vuoksi. Se on kuvitellut sen koko sokeri-jutun! No, voihan olla, että arvot ovat myöhemmin tänään korkeammat ja hyvähän tässä on varmistaa, että kaikki on kunnossa.

Meillä muuttoa tässä edelleen puuhataan ja joudunkin siirtymään netittömään arkeen siksi aikaa, että uudessa osoitteessa hommat alkaa toimia. Hiukan on orpo olo kun ei pääse päivittäin katsomaan mitä ihmiset ovat kirjoitelleet eri palstoilla. Vertaistuki on vieras juttu tällä korvessa... Ei taida olla tällä hetkellä kukaan muu raskaana koko kunnassa tai jos on niin hyvin on masunsa kanssa "piiloutunut". Tämä tuppukylä kuolee lähivuosina aivan varmasti! Jäljelle jää vanhukset, jotka eivät lähde kotoaan kuin arkussa!

Plussa: kiva juttu kun se päätös on vihdoin tullut. Helpottava tieto varmasti!

Täällä pikkuinen hyörii ja pyörii aktiivisesti. Tuntuu olevan tyytymätön tiloihinsa, varsinkin kun istun. Mitenköhän tukala olo tässä vielä tulee?!?! Peppu on jatkuvasti kylkiluita vasten ja kyllähän asiaan kuuluu tietysti käsien ja jalkojen oikominen. Minun rakko on kovilla ja pakko myöntää, että kyllä ne osumat oikein sattuvatkin. Varsinkin kun niitä on aivan mahdotonta ennakoida. Naama vääntyy irvistykseen ihan automaattisesti. Tänäänkin kaupassa olen ollut varmaan huvittava ilmestys; välillä liitoskivut saavat ontumaan, seuraavassa hetkessä olenkin kumartumassa eteenpäin naama irvessä kun rakko saa kyytiä ja yleisesti liikkuminen on sellaista hölmönnäköistä hidasta vaappumista... Kyllä on vanhoilla mummoilla taas kylällä puhumista!:)

Käyn lueskelemassa kuulumisia kun vain jossain nettiin pääsen. Saas nähdä millaiset vierotusoireet tulee kun ei ole netti käytettävissä!:D

Oikein hyvää vointia kaikille!

Janniina 32+4
 
Jen79
Odottelua ja odottelua... nyt on itsellä vihdoin sellainen tunne, että kaikki asiat on hoidettu ja vauva saisi jo tulla. Kyläilin viime viikolla kaverin ja sen kuukauden ikäisen vauvan luona ja tuli niin malttamaton olo saada jo oma pikkuinen syliin...hmmm..

Neuvolassa kaikki ok, sf-mitta 32 ja kaveri edelleen raivotarjonnassa. Supistelee kyllä päivittäin mutta onneksi kivuttomasti. Häpyliitos- ja lonkkaluukivut tuntuu tosi ilkeiltä, varsinkin kun niitä tulee päivittäin mutta kaipa tuo kuuluu asiaan. Loppuraskauden lääkärintarkastus on ensi viikolla. Saapa nähdä onko kohdunsuulla tapahtunut muutoksia, vauva ei vielä ainakaan ole laskeutunut. Tosin neuvolatäti sanoi, ettei kaikilla vauva laskeudu ja kiinnitykään ennen kuin vasta synnytyksen alettua. Täälläkään (HKI:ssä) ei ensisynnyttäjille tehdä synnytystapa-arvioita (ellei ole alle 157cm pitkä), joten luvassa on todennäköisesti ihan samanlainen lääkärikäynti kuin edellisetkin käynnit. Viikon päästä onkin sitten tutustumiskäynti NKL:lle. Nopeasti se aika menee..

Mulle on tullut himmeä linea negra koko vatsan pituudelle, eli sekä navan ala- että myös yläpuolelle! Raskausarvilta olen ainakin tähän mennessä säästynyt, ja turvotuskin on tosi minimaalista (vielä). Alapäässä tosin on aika pahoja suonikohjuja, joista ensimmäinen tuli jo tosi aikasessa vaiheessa. Toivottavasti ne häviää, vaikka ovatkin sinänsä piilossa. Onneksi eivät kuitenkaan kipuile, lukuunottamatta yhtä isoa nivusissa olevaa, joka saattaa välillä vihlaista jos nousee liian nopeasti ylös.

Kiva kuulla March että sullakin on ollut samoja fiiliksiä. Oon nyt enemmän yrittänyt työstää ajatuksia ja totutella niihin ja olo on kyllä jo paljon tasaisempi. Oli myös niiiin helpottavaa kertoa noista jänskäfiiliksistä miehelle...mulla kun on yleensä tapana pitää kaikki ajatukset visusti oman pään sisällä, mikä on tosi huono juttu, koska just silloin ne alkaa saada turhan suuret mittasuhteet ja ahdistaa. Mutta nyt siis helpottaa ja on taas tosi luottavainen ja positiivinen fiilis:)

Vauva on tosi aktiivinen masussa, kovien potkujen sijaan tunnen ehkä enemmän erilaisia muljahteluja kun typy kääntyilee ja oikoo koipiaan mahassa. Mutta vieläkään en pysty erottamaan mikä raajan osa on kyseessä kun terävä möykky liikkuu nahan alla. Usein maha on myös ihan toispuoleinen tytön jonkun tietyn asennon takia, ja se on kyllä tosi huvittavan näköistä! Iltaisin liikehdintä on aina kaikkein vilkkainta, sellaista tosi levotonta vatsan hytkymistä..olis kyllä kiva tietää mitä siellä silloin oikein tapahtuu;)

Jaksamisia ja viikonloppuja kaikille!

Jen 34+2
 
KM71
Täällä kans maha muljuu ahkerasti pitkin päivää ja iltaisin eniten. Tosiaan näyttää välillä aika hassulta kuten Jen79:kin mainitsi kun maha on toispuoleinen... sama siis täällä ja sitä on hauska seurata ja olisi kiva tietää/nähdä tarkemmin, että mitä pikunen siellä silloin oikein puuhaa.

Edelleen mietityttää toi vauvan koko, vaikka neuvolassa terveydenhoitaja sanoi mahaa tunnustellessa ettei hänen mielestään vauva ole mitenkään ylisuuri. Mietin vaan kun rakenneultrassa kaikki mitat oli yläkäyrillä ja 4D:ssäkin reisiluun mitta oli 1,5 viikkoa edellä raskausviikkoja ja sitten kun minä olen 171cm ja mieheni 194cm... no täytyy tentata vielä sitä neuvolalääkäriä kunnolla ensi kerralla kun en todellakaan halua tilanteeseen, että olen synnyttämässä ja sitten esim. tulisi suurena yllätyksenä vauvan koko ja siitä koituisi ongelmia meille (siis vauvalle & minulle).

Se hiekanhimokaan ei ole kadonnut mihinkään ikävä kyllä. Multitabsia syön, jossa ei ole a-vitamiinia, mutta ainakaan se ei ole vaikuttanut mitenkään vaan himo jatkuu. Ärsyttävää olla tollanen himo, jota ei oikein voi tyydyttää. Jos himoitsisin jotain "järkevämpää" eli esim. hernekeittoa kuorrutettuna jäätelöllä niin sen voisikin toteuttaa, mutta en oikein viitsi mennä ulos syömään hiekkaa kun siinäkin on ties mitä bakteereita. No toivottavasti tämäkin loppuu joskus eikä jää päälle ;)

KM71 33+2
 
Lness 32+5
Neuvolakuulumsia... Sokeria löytyi multakin ja sokerirasitustestiin heti määrättiin.
Se on kyllä maailman tylsin toimenpide, kävin esikoisesta kanssa siellä.

No täytyy toivoa, että päästään taas säikähdyksellä eikä jatkotoimenpiteitä tarvita.

Turvotusta oli kanssa vähän ja viime viikolla verenpaineita ja päänsärkyä. Kaikki nämä yhdessä tietysti vähän huolettaa=)

Vauva heittää vielä volttia mahassa, nyt on kyllä pää alaspäin, mutta ei toivoakaan kiinnittymisestä.

Työnteko ei kiinnosta tippaakaan, kai sitä jotenkin jaksaa nämä 8 herätystä=)

No vointeja kaikille, kirjoittelen rasituksen jälkeen, mitä löytyi.

Lness 32+5
 
Lucille
Heippa,

täällä voidaan paksusti :) Migreeniä, turvotusta ja supistelua :( eli mieli on ollut vähän maassa, kun pitää olla kaikenlaista vaivaa. Supistelut olisivat ihan ok, mutta neuvolan terveydenhoitajan mielestä pitäisi lepäillä rauhassa, mutta kuinkas siihen pystyy tuon uhmaikäisen esikoisen kanssa. Ja minähän päätin ja olen kyllä yrittänyt nauttia tästä raskausajasta täysin siemauksin, jos tämä jää vaikka viimeiseksi kohdallani.

Vauva voi kuitenkin ilmeisesti hyvin, mikä tietysti tärkeintä! Kova on mylläys ja myörintä, miten ihmeessä siellä vielä mahtuukin noin mylläämään!?

Mulla alkaa ylihuomenna äitiysloma! No minkäänhän ei muutu, koska olen esikoisen kotona ollut, paitsi rahaa tulee paljon enemmän!

Kovasti on pesänrakennusvietti yllä, mutta kun pitäisi kyllä levätäkin! Kaappien siivousta ja tavaroiden inventaariota. Mikä on kyllä ihan hyvä juttu, tuleepahan tehtyä!

Hyvää vointia kaikille!

Lucille 34+5
 
KM71
Työt sitten loppuivat tiistaina ja nyt pitäisi keksiä tekemistä loppuajaksi. Onhan sitä kaikenlaista järjesteltävää ja rästihommiakin, mutta silti mietityttää että keksiikö sitä tarpeeksi tekemistä ettei ihan löysisty. Onneksi on toi koiruuskin niin täytyy senkin kanssa ulkoilla ainakin muutaman kerran päivässä.

Oliko sulla Lness monta plussaa sitä sokeria? Mietin vaan kun mulle neuvolassa ei ainakaan edes puhuttu mistään sokerirasituksesta... ainoastaan, että pitää viedä se paastopissa ensi kerrallan. Saas nähdä mitä sitten jos siitäkin löytyy sokeria. Täytyy kuitenkin toivoa, että se on kunnossa.

KM71 33+6
 
Lness rv33
Mulla oli 1 plussa sokeria. Ja heti pistettiin testeihin.
Kävinkin tänään aamulla labrassa istuskelemassa sen pari tuntia, tuli tosi huono olo sen sokerilitkun jälkeen, mut meni onneks myös ohi=)
Huomenna sitten saa tuloksia.

Mä luulen, että näissä on kanssa jotain kunnallisia eroja ja varmaan riippuu neuvolatädistäkin. Mun ”täti” on aika nuori, eikä oikeen mihinkään kysymykseen osaa suoralta kädeltä vastata vaan tarkastelee aina papereista tai sitten sanoo vaan suoraan, ettei nyt oikeen tuohon osaa vastata. Onneks nyt tokalla kierroksella on harvemmin kysyttävää, vähän harmittaa niiden puolesta jotka ekaa odottaa ja ton tädin luona asioi.

Sain nyt kutsun sinne synnytystapa-arvioonkin, se on sitten vasta rv 36+6. Eli siihen asti odotellaan epätietoisena.

Lness rv 33 (JO!!!)
 
Jen79
Loppuraskauden lääkärintarkastuksessa kaikki ok. Sf-mitta 33 ja paino noussut tähän mennessä n. 10-11kg. Vauva painaa tällä hetkellä 2,5kg. Syntymäpainoksi arvioivat n.3,6kg. Tänään alkoi 36.viikko, joten nyt jos hän päättää lähteä tulemaan, niin sitä ei enää yritetä estää supistuksenestolääkkeillä tms. Aika jänskää...

Alkuviikon ensimmäinen perhevalmennuskerta tuntui tosi turhalta parisuhdelätinöineen ja ryhmätöineen. Onneksi ensi kerralla käydään läpi pelkästään synnytystä, siitä kun riittää kysymyksiä ja se nyt on kuitenkin ollut mielessä kaikkein eniten. Ens viikolla on myös käynti NKL:llä. Synnytystä en ole hirveästi ajatellut, tai ainakaan pelolla. Oon päivittäin kuunnellut synnytysvalmennus/rentoutus cd:tä, ja uskoisin sen vaikuttaneen ainakin jonkin verran rauhalliseen suhtautumiseeni tulevaan. Toisinaan tulee oikeen malttamaton olo että pääsispä jo kokemaan sen, kun tässä on kohta jo 9 kuukautta sitä enemmän tai vähemmän mietitty! Enemmän huolta mussa on aiheuttanut (synnytykseen verrattuna) oma kasvuni ja epätietoisuus tulevasta. Mutta niinkuin aiemmin tuossa sanoinkin, nyt on jo paremmat fiilikset.

Nyt on oikeastaan kaikki pakolliset hankinnat tehty, paitsi rattaat pitää vielä hakea. Sairaalakassin pakkaamistakin voisi olla jo fiksua alkaa miettimään. Huomaa kyllä ihan selkeesti, että vireystaso vaihtelee tosi rajusti. Jonain päivinä on hirmusti energiaa ja tulee touhuttua yhtä sun toista ja sitten toisina päivinä voisi nukkua koko päivän. Samoin on liitoskipuilutkin tosi kovat yhtenä päivänä ja toisena ei ole juuri mitään. Muuten olo on ihan hyvä.

Jen 35+0
 
Lillis77
Minäkin olen taas käynyt neuvolassa... Ei mitään uutta. Painoa ei ollut tullut edelliskerrasta yhtään (ed. kerta oli siis 2 viikkoa sitten). Enkä todellakaan ole laihduttanut. Mutta siis tosi hyvä juttu tuo, koska siinä meni kuukauden verran niin, että tuli yli kilo viikossa. Nyt nousu on siis ainakin toistaiseksi vähän tasaantunut. Painoa on tullut 12 kiloa tähän mennessä, eli ihan riittävästi. :) Hemppaa ei otettu tällä kertaa, ja verenpaine oli ok. Vauveli oli raivotarjonnassa ja sf-mitta oli 31.

Jen, miten sun lääkäri arvioi ton vauvan painon? Kiinnostaa vaan kun mulle ei missään vaiheessa ole sanottu mitään vauvan mitoista. Onko muille? Tänään oli lehdessä juttu venäläisäidistä, joka synnytti (keisarinleikkauksella) 7,75 kiloa painavan tytön! Apua... :D

Eilen saatiin vaunutkin kotiin, ja niitä tuli tutkittua ja hipelöityä pitkin iltaa. Tuli taas pikkuisen konkreettisemmaksi se vauvan tulo. Toisaalta mua hirvittää, ja toisaalta odotan kovasti että saadaan vauva kotiin. Synnytystä yritän olla miettimättä, kun siihen ei kuitenkaan voi etukäteen vaikuttaa.

Linea negrasta: mulle ei ole tullut minkäänlaista viivaa. Eikä onneksi ainuttakaan raskausarpeakaan, toivottavasti iho ei loppuvaiheessa täysin repeä... Kireältä tuo vatsanahka tuntuu, ja välillä kutisee, mutta olen rasvaillut joka ilta.

Kyselin aiemmin tukivöistä, mutta nyt näyttää siltä etten enää tarvitsekaan sellaista. En siis vielä hankkinut. Kävelylenkit sujuu nyt paljon paremmin, eikä vatsaan satu juuri lainkaan. Lenkin jälkeen nivuset ovat kyllä aika kipeät koko loppuillan, mutta pääsen kuitenkin liikkeelle... Tänään pitäis lähteä taas lenkille, oon yrittänyt joka toinen päivä tehdä semmoisen 45 minuutin lenkin nyt kun ei tosiaan ole sitä kipua. Ehkä tuo paino ei senkään takia ole nyt noussut, kun olen päässyt paremmin liikkumaan.

Hyvää vointia kaikille, ja tsemppiä viimeisille viikoille! Aatelkaa, kohta saadaan täälläkin jo lukea vauvauutisia. :)

Lillis 32+2
 
Jen79
Lillis: lääkärillä oli ultra käytössä. Eli vauvasta otettiin mittoja mm. kallosta ja reisiluusta, samalla tavalla kuin rakenneultrassakin, ja ilmeisesti kone antoi niiden perusteella arvion vauvan sen hetkisestä painosta. Arvioidun syntymäpainon lääkäri katsoi jostain taulukosta. Kohdunsuun tilanne zekattiin samalla mutta vauvaa ei tunnusteltu mahan päältä ollenkaan. Se jääköön sitten neuvolatädin hommaksi ensi viikolle..

Huhhuh..nyt jalat piiputtaa kyl tosi pahasti lenkin jälkeen, pakko heittää hetkeks levyksi tohon sohvalle ja nostaa koivet ylös:)

Jaksamisia! -jen
 
KM71
Kävin eilen suhailemassa tuolla Kelan sivuilla kun Plussa laittoi, että löysi sen äitiysrahapäätöksen netistä... ja sieltähän minäkin sen sitten löysin. Kotiin ei ole tullut mitään tietoa, mutta netistä näkyy tosiaan summat ja maksupäivät koko äitiys- ja vanhempainrahakaudelle. Onneksi löytyi sieltä kun muuten olisin jo huolissani kun päätöstä ei kuulu.

Täällä neuvolan "täti" on tosi mukava ja on kyllä hyvin osannut vastata kysymyksiin ja neuvoa. Hän on kolmekymppinen ja itsellä on 3 lasta eli voi onneksi puhua kokemuksestakin jos jostain asiasta kysyy.

Olen myös miettinyt sairaalakassin pakkausta eli kait se olisi hyvä jo pikkuhiljaa kasata kun eihän sitä koskaan tiedä että koska se lähtö koittaa. Nyt olen vaan tehnyt pientä listaa paperille mitä pitäisi ottaa mukaan, mutta sen pidemmälle en ole vielä päässyt.

Luin myös jutun siitä supersuuresta vauvasta, huh huh on siinä kokoa kerrakseen. Kun oli kuvakin vieressä niin näytti kyllä ihan pieneltä Michelinmieheltä, vaikka olikin tyttö. Muutkin lapset olivat muistaakseni olleet yli 5 kiloisia, mistä lienee johtuu moinen koko.

KM71 34+0


 
plussa
Nyt vähän jänskättää. Mulla on taas tämmönen lapsivesi-epäily. Luulen kyllä että toi on valkovuotoa, mutta kasteli kyllä päällyshousutkin. Viimeks lähin samantien äippäpolille, mut nyt kyllä ajattelin oottaa tuleeko tota lisää. Mieskin lähti just töihin, niin en viiti heti sitä tilata takas viemään mua sairaalaan toteamaan, että valkovuotoa se on.. ääh.
 
KM71
Kun kävin bongaamassa sen äitiysrahapäätöksen Kelan sivuilta ja myös tulostin sen, niin eilen se sitten tuli myös ihan postitse.

Tuntuu, että vaavi on edelleen poikkitilassa kun mylläystä tuntuu molemmilla sivuilla muttei niinkään alhaalla ja ylhäällä. Toivottavasti nyt kääntyisi oikeaan asentoon lähiviikkoina. Neuvola + lääkäri on puolentoista viikon kuluttua eli saas nähdä mikä on tilanne silloin.

Närästää aika paljon ja usein, varsinkin iltaisin. Rennie auttaa, mutta tuntuu ettei se vaikutus kuitenkaan kestä hirveän kauaa eikä niitäkään viitsi ihan urakalla syödä. Paketissa oli muistaakseni, että max. 12 kpl/päivä... itse olen ottanut max. 3 kpl/päivä kun enemmän närästää eli ihan joka välissä ei viitsi sitäkään ottaa kuitenkaan.

Nyt tuntuu taas, että on viikonpäivät ihan sekaisin kun on kotona eikä ole hirveästi eroa/väliä onko arki vai viikonloppu.

Hyvää viikonloppua kuitenkin kaikille!
KM71 34+1
 
iiu
Lokakuuta kaikille! Uskomatonta että syksy on jo näin pitkällä kyllä se marraskuukin sieltä ihan kohta tulee vaikka täällä kotona pyöriessä välillä tämä ajankulu tuntuu niin epätodelliselta. Paineet ovat edelleen kohtalaisessa kurissa, alapaine korkeimmillaan 90-100 välillä mutta päivittäin suurimmaksi osaksi onneksi jäävät tuon 90 alle. Virallinen äitiyslomakin alkaisi sitten ylihuomenna vaikka jo 3 viikkoa tässä kotona olen jo sairaslomalla ollut. Edellisessä raskaudessa jouduin sairaalaan ensimmäisenä äitiyslomapäivänä..
Muuten vointi on ollut yllättävän hyvä, johtunee runsaasta lepäilystä....Liitoskivut ovat helpottaneet ja närästyskin meni yllättäen ohi. Painoa on kyllä tullut sellainen 12kg joten sitä ei kovasti enepää tarvitsisi tulla. sf mitta viimeneuvolassa 32cm, käyrällä kasvanut johdonmukaisesti.
Kova pesänrakennusvimma on täälläkin. Ollaan laitettu lisäkaappeja ja uusittu kalusteita, yllättäen vimma iski mieheenkin. Onhan se totta että kun vauva syntyy kaikki on taas astetta mutkikkaampaa joten hyvä saada nyt paikat kuntoon ja kiva kun sitten täällä kotona kaiket päivät pyöriskelee ei enää vanhan epäkohdat pistä silmään.
Esikoisella on 2v synttärit tänään. Kyllä se aika kuluu vauhdilla. Tuntuu että hän on ihan viimeviikkojen aikana aikavoitunut kovasti ja alkaa olla ihan uskottavaa isoveliainesta! eilen jo juhlittiin tätien ja mummujen kanssa.

Toivotaan aurinkoista lokakuuta....
IIU 34+4
 
natalie07
*Heippa pitkästä aikaa! ens viikolla alkaa äitiysloma virallisesti, nyt oon jo lomalla ihan muuten. vointi on ok. hirveä pesänrakennusvimma ja muutenkin olen kummasti jaksanut leipoa ja siivota, normaalia enemmän. supistuksia tulee rasituksessa, välillä enemmän, välillä vähemmän, mutta kivuliaita ollut vain ihan muutamia kertoa. vauva on aika vilkkaasti liikuskellut, mutta nyt tuntuu,e ttei se enää niin kamalasti liiku, tai sitten sillä ei enää oo kauheen paljo tilaa. pyllyä työntää ja jalkoja suoristaa, mutta ei sellaisia kovia "iskuja" kyllä tule. ihanaa kun pian on jo laskettu aika lähellä. toisaalta taas nyt nautin siitä kun ollaan vielä kaksin. kohta en kyl jaksa kantaa vatsaa... et olo on kyl aika kömpelö jo... ;) silti toistaiseksi nautin vain tästä ihanasta tilasta.
Mitäs ootte tykänny äitiyspakkauksesta? meille tuli vohdoin pakkaus ja voin todeta että ihmeelllisen kiva pakkaus. makuupussi oli mun mieleen ja haalarikin oli musta tosi kiva (ainakin jos vertaa edelliseen, ja muutenkin)
mukavia, aurinkoisia syyspäiviä kaikille ja tulkaahan sitten ilmoittamaan tänne kun ootte synnyttäny.. pianhan on ekojen aika! tsemppiä kovasti kaikille!!

Natalie07 33+5
 
KM71
Tuli viikonloppuna sitten urakoitua kaappien kimpussa ja heitettyä kaikkea turhaa pois, että saa lisää tilaa. Kaikkea sitä onkaan tullut säästettyä "kaiken varalta" eli paljon sellaista millä ei todellakaan ole enää mitään käyttöä ja tuli hyvä fiilis kun sai siivottua kaikkea turhanpäiväistä pois.

Olisi tarkoitus tässä aloittaa vauvan vaatteiden pesukin niin saa kaiken valmiiksi ajoissa kun eihän sitä tosiaan tiedä, koska se pikkunen päättää maailmaan tulla kun viikkojakin on jo melkein 35. Sairaalakassikin pitäisi pakata... listan olen jo tehnyt mitä pitäisi siihen pakata, mutta sen pidemmälle en ole vielä päässyt. Mites muut, joko on kassi pakattu? Saas nähdä kuinka iso kassi siitä tuleekaan kun yleensä kun lähden reissuunkin niin tavaraa on enemmän kun tarpeeksi ihan varmuuden vuoksi :)

Äitiyspakkauksesta.. tykkäsin siitä kyllä ja paljon oli sinne kaikkea laitettu ja tuskin maltan odottaa, että niitä pääsee kohta jo käyttämään, vaikka taitaa olla aluksi osa ainakin hieman isoja. On aika uskomaton fiilis, että laskettuaika on JO ensi kuussa! Niin ne on vaan kuukaudet vierineet ihan huomaamatta...

KM71 34+4
 
plussa
Hyvä että en viimeks lähteny mihinkään sen "veden" takia ku ei tullu lisää. Ärsyttäviä tommoset valkovuodot ku säikyttelee..

Sitten neuvolakuulumisia. Vauva oli perätilassa. Ja täti laitto siks ton lääkärineuvolan jo nyt huomiselle ni voi lääkäri varmistaa miten päin siellä ollaan ja sit tulee lähete äitipolille synnytystapa-arvioon jos siel ollaan väärin päin. Ja ite jos sanon, etten halua jalat eellä synnyttää niin suoraan tulee sit sektio-aika viikko ennen laskettua aikaa. Ja sit tietysti kiireellinen sektio jos se alkaa aikasemmin ite syntyä. Eli meillä onkin lokakuunvauveli.. Kääntöyrityksiä ei varmaankaan tehdä kun istukka on eessä ylhäällä. Eli nyt taas jänskättää. Mun alatiesynnytyspelko oli just oikeestaan poistunu kokonaan, niin en sit varmaan saakaan "normaalia" synnytystä.. Nyt jännittää se sektio sitten. Vaikka voihan se vauva vielä kääntyä kun ei kovin pitkään oo nyt taas istunukaan, en kyllä oikeestaan tällä kertaa huomannu et millon se on kääntyny..
Neuvolassa muuten kaikki ok, paitsi olin edelleen lihonnu yli kiloa viikossa..mutta ei oo turvotusta.. Ilmeisesti syön liikaa, mutta en vaan ite huomaa sitä. Tietysti toi liikkuminen on aika vähissä ollu..
Niin ja hemppa oli alhaalla viimeks vaan koska niitten kone oli jotenki rikki ja nyt oli taas hyvä kun se oli korjattu.

Juup eipä muuta tällä kertaa.. Hyviä vointeja kaikille!

Plussa 35+3
 
plussa
Unohtu vielä.
Niin äitiyspakkaus on meillä ollu jo heinäkuusta :) ja kyllä tykkään siitä.
Ja en oo mäkään vielä sairaalakassia pakannu enkä edes suunnitellu mitä tarvii mukaan.. Ja ollaan varmaan vielä menossa viikonloppuna kotimaan matkailemaan jos vaan jaksan istua autossa pitkään.
 
Lnessi
Sain sokerirasitus-tulokset ja kaikki arvot oli ok.
Eli säikähdyksellä selvittiin=)

Plussa, mä sain vauvan vielä kk sitten käännettyä perätilasta raivotarjontaan sellaisella helpolla joogaliikkeellä, koitan lyhyesti sulle selittää.
Eli käy selinmakuulle, jalat koukkuun, jalkapohjat lattiassa mahdollisimman lähellä takapuolta.
Sitten nostat lantiota mahdollisimman ylös, hengittele pitkiä hengityksiä ja pysyylä asennossa esim. 5 sisään- ja uloshengityksen ajan.
Voi toistaa muutaman kerran.

Opin tän mammajoogassa pari vuotta sitten, toisilla kuulemma toimii, toisilla ei.
Eipä kai siitä haittaakaan oo, jos kokeilet?

Toisaalta, ei se sektiokaan oo huono vaihtoehto, jos vauva on huonossa asennossa.
Synnytys sinänsä menee tosi iisisti, mutta se toipuminen onkin sitten pidempi projekti. Tai no voihan sitä alatiesynnytyksessäkin tulla vaikka mitä repeämiä…

Aamukampa harvenee, 5 herätystä jäljellä=)

Lness ja rane/jane rv 33+4
 

Yhteistyössä