Marraskuiset

  • Viestiketjun aloittaja Lucille
  • Ensimmäinen viesti
Penni73
Hei kaikki Marraskuiset! Itse kuulun myos teihin, la on 24.11. Nyt kun olen kotona niin on aikaa myos kirjuuttaa, aikaisemmin olen lahinna seurannut sivusta...
Tuo kiinnostaa nyt kovasti tuo jooga juttu, onko sinulla Lness itsella kokemusta peratilaisesta vauvasta tai peratila synnytyksesta? (sori vaan kun en kayta noita ä ja ö kirjaimia, kun olen ulkomailla ja aika paljon saa ylinmaaraista napytella etta saa noi pisteet ä:han ja ö:hon)
Itsellani vauva on ollut jo pari viimeista laakarissa kayntia peratilassa, eli jo pari kuukautta, en tietysti voi tietaa onko siella pyoritty mutta tuntuu kylla silta etta nyt vauva tykkaa istua siella sitten koko ajan. Minullakin on istukka tuossa edessa, mutta en tieda sitten onko edessa ja ylhaalla, laakari aikoi kuitenkin vkolla 36 kaantaa jos ei ittekseen hoksaa kaantya. Onkohan kenekaan korviin kuulunut etta siina on sitten minkalaisia riskeja, kaantoyrityksessa?

Niin vaikka olenkin ulkomailla, niin sain aitiyspakkauksen, ihanat ystavani toimittavat sen minulle ja olen niin onnellinen siita ja tykkaan kovasti kuoseista ja vareista. Vertailinkin internetissa aiempiin vuosiin ja minusta tuntuu etta taman vuoden pakkaus on kylla ihana(mpi) :)

Penni73, rv 32+2

 
Neppu
Tänään oli viimeinen työpäivä! Viimeiset pari vuoroa onkin tuntunu aika tukalilta tämän masun kanssa, ja on ahdistanut, ku pitää olla uniformu päällä, joka ei todellakaan istu tai ole edes äitiysmallia vaan näyttää ja tuntuu kamalalta päällä. Saa nähdä miten nyt viihdyn sitten lomalla, kun ongelmana on vähän aina ollut se, että en osaa vaan olla tekemättä mitään, vaan pakko on keksiä puuhasteltavaa. Ja kuitenkin vielä kuutisen viikkoa jäljellä, niin siivottavaa ja leivottavaa ei varmaan riitä sinne asti. :)
Huomenna lähdetään käymään vielä Ikeassa hakemassa hoitopöytä ja sitten varmaan on suurimmaksi osaksi kaikki hankittu, lukuunottamatta jotain rintapumppua tai tuttipulloja..

Olo on ihan ok, hemoglobiinit pysynyt tosi hyvänä koko ajan, painoa tullu tähän mennessä 7 kiloa ja vauva viimeksi raivotarjonnassa. Liikkua voisi paljon enemmänki, mutta työt vei tähän asti aikalailla mehut poissa. Vauva tuntuu liikkuvan vielä aika paljon, ja tuntuu että kääntyilee miten sattuu, ja saattaa hyvinkin kääntyä vielä perätilaankin.. Toivottavasti kuitenkaan ei. Viimeksi neuvolantäti teki vähän painoarviota vauvasta mun mittojen perusteella ja sanoi, että ei sieltä varmaan paljon yli kolmen kilon tyttöä pitäis tulla. Eli ennemmin pienikokonen vauva, joka lievensi kyllä paljon tuota synnytyspelkoa. Vaikka en hirveästi oo osannut vielä pelätäkkään. Tai joku kipu tai synnytyksen kesto ei ole pelottanut missään vaiheessa, ainoa jota on vähän pelännyt olisi se että repeää pahasti.. Mutta turha se on etukäteen sitä pelätä..

Tänne tuli kans uusi ä-raha päätös, jonka pyysin viimeisen 6 kk tulojen mukaan, kun ne oli yli tuplasti paremmat, kuin mitä olisi ollut se vuoden 2005 verotus, jolloin olin pääasiassa opiskelija, ja oonkin kyllä nyt tyytyväinen päätökseen. Pitäisi selvitä aivan hyvin tuolla tuella, joka nyt tuli.

Toisaalta odotan jo innolla että vauva syntyisi, mutta toisaalta yritän nauttia näistä viimeisistä hetkistä, kun saa olla vielä itsekäs ja kahdestaan tuon kullan kanssa..

Mukavaa äitiysloman alkua muillekin! (kai se meillä kaikilla on jo aika lähellä ainakin)

Neppu
 
plussa
Lness: Kiitos vinkistä! Kokeilin sitä äsken, mutta ei ainakaan vielä tehonnu kun asukki vaan möllötti paikallaan :) Mutta ajattelin kokeilla vielä uudestaan.

Oon myös kuullu että konttaus-asennossa vauveli ite kääntyis helpommin kun saa enemmän tilaa.

Penni73: Tervetuloa joukkoon! Mä oon ainakin saanu käsityksen, että jos istukka on edessä on sillä riski irrota kääntöyrityksessä.

plussa 35+3
 
KM71
Nyt on sitten viikko talvilomaa takana ja äitiysloma edessä. Mitähän sitä tälle päivälle keksisi... täytyy miettiä ja toimia fiilisten mukaan. Koiran kanssa tuli jo aamulenkki tehtyä ja täytyy sanoa, että jos on vähänkin ylämäkeä niin helposti menee jalat kyllä maitohapoille ja hengästyy, mutta se kuulunee asiaan.

Tervetuloa vaan Penni73. Missäspäin asustelet? Kyllähän vauva vielä kerkeää kääntymään, mutta meille sanottiin ainakin perhevalmennuksessa jo, että jos istukka on etuseinässä niin vauvaa ei lähdetä kääntämään koska vaarana on istukan irtoaminen. Minulla siis istukka myös edessä ja neuvolassakin siitä oli puhetta ja siellä myös sanottiin ettei vauvaa lähdetä kääntämään mahan päältä ettei istukka irtoa. Viimeksi vauva oli siis poikittain eli saas nähdä miten päin on ensi tiistaina kun on neuvola+lääkärikäynti. Jos on perätilassa tai poikittain niin täytyypä testata tota Lness:in vinkkiä, vaikka toivonkin että kääntyisi ihan omin nokkineen oikeaan asentoon.

Taas tuntuu tekevän mieli jotain hyvää ja on suuri kiusaus lähteä lähikauppaan hakemaan jotain herkkua. Täytyy katsoa mikä on fiilis sitten lounaan jälkeen.

Ootteko muut nukkuneet yönne hyvin? Olen ollut aina hyvä nukkuja ja saanut helposti unen päästä kiinni, mutta nyt on selkeästi unen tulo kestänyt kauemmin ja yöllisen vessareissun jälkeenkin unen tuloa saa hieman odotella. Mitään vaivoja yms. ei ole, mutta kun uni ei vaan tahdo aina tulla.

KM7134+5
 
Penni73
Taytyypas kokeilla tuota konttausasentoa myos! Ainiin viime kaynnilla laakari sanoi myos etta juo paljon, tama mahdollisesti lisaa lapsiveden maaraa ja vauvalla olisi helpompi kaantya. Kun vaan aina muistaiski juoda...

Asun Belgiassa, poikaystavani on taalta ja siksipa tanne olen tullut. Mielellani olisin Suomessa, mutta nyt on tilanne tama. Taalla on vahan eri systeemi tietty kuin Suomessa, ei ole neuvolaa vaan kayn laakarissa tarkistuksessa. Tyytyvainen olen kuitenkin ollut raskauden ajan kontrolleihin, aika samaa rataa kai ne ovat ku Suomessaki. Synnytysvalmennukseen yms. en ole vielakaan saanut itseani ilmoitettua, kun ei niista olla mitaan viela puhuttu. Huomenna on kontrollikaynti ja taytyy yrittaa muistaa ottaa puheeksi.
Laakari tosiaan totesi kaantoyrityksesta etta olisi helpompi etta istukka ei olisi edessa, koska silloin han ei tunne lapsen liikkeita, ainoastaan paan han pystyi tunnistamaan. Ei han siis puhunut istukan irtoamis mahdollisuudesta. Ei tietty halunnut pelootella...? no taytynee siitaki tohtia jotain kysya kuitenki.

Kylla on mullakin unirytmi vahan muuttunut, monesti aamuyolla heraan melkein pirteana ja sitten jossain vaiheessa olen taas nukahtanut... toissa yona kylla ei uni meinannut tulla millaan, varmaan kahteen asti kuppasin hereilla... ja aamulla sitten ihan tööt! :-/

Sateisin terveisin, (toivottavasti kotomaassa on kivemmat kelit..?)

Penni73 32+3

 
Lillis77
Tervetuloa Penni munkin puolesta! :)

Mullakin on ollut n. viikon ajan unensaantivaikeuksia. Saatan pyöriä pari tuntia sängyssä ennen unen tuloa, vaikka tähän asti uni on tullut lähes heti koko raskauden ajan. Yöllä heräilen vessaan pari kertaa, mutta sen jälkeen uni tulee kyllä onneksi hyvin. Alkuyöstä mulla on jotain hikiaaltojakin ollut, joten se uni on silloin aika katkonaista. Onneksi täällä kotona ollessa voi nukkua sitten aamulla pidempään... En yleensä herää ennen puolta kymmentä. Täytyy otta ilo irti tuosta pitkään nukkumisesta nyt kun vielä voi! (Mä oon aina ollut aamu-uninen.)

Eilen kävin katsomassa kaverin kuukauden ikäistä vauvaa. Aika ihana oli! Kohta on sitten oma jo sylissä, hui!! Jännittää, pelottaa, ja toisaalta odotan niin kovasti jo vauvan näkemistä. Synnytyksessä pelottaa lähinnä se, että miten osataan lähteä sairaalaan oikeaan aikaan. Muuten en ole synnytystä halunnut edes kauheasti miettiä. Ensi viikolla mennään tutustumaan synnytysosastolle, ja sen jälkeen asia varmaan pyörii enemmän mielessä.

Närästys pahenee, nyt on parina iltana poltellut tosi ikävästi. Tylsää. Renniekään ei enää auta kun oikein pahaksi menee. Onneksi päivisin ei ole niin paha olla.

Hyvää vointia ja syysiloa!

Lillis 33+1
 
Lness 33+6
Mulla on kans ollu nukahtamisvaikeuksia, vaikka kaiken järjen mukaan pitäis illalla väsyttää ihan sikana, niin kummasti se nukahtaminen vaan venähtää.
Ja jos (kun) yöllä herää ja jaksaa vessaan asti raahautua (tai esikoista rauhottelemaan) ni voi helposti tunti mennä ennenku uni uudelleen tulee.
Luultavasti kroppa vaan totuttelee noihin tuleviin valvomisiin=)

Penni, mulla ei oo kokemusta perätilasta sen enempää, kuin että esikoinen (2v) ja nyt tämäki tapaus kovasti vatsassa asentoa vaihtaa, esikoinen kun ei laskeutunut eikä kiinnittynyt missään vaiheessa niin pääsi vielä ihan vikoina päivinäkin asentoa muuttamaan.
Nyt olen pari kertaa selvästi huomannut, kun vauva muljahtaa pylly alaspäin-asentoon, mutta onneks on sieltä sitten myös palannut raivotarjontaan.

Ja eka lapseni siis syntyi sektiolla, niin siitä löytyy kokemusta. (Oli kyllä pää alaspäin, mutta avoisuisessa tarjonnassa)

Mulla on muuten kanssa istukka edessä, meitä taitaa olla aika monta?
Olikos täällä muuten vielä joku, joka odottaa kaksosia? (ei oikeen muisti pelaa)

Ja kiva, kun on vähän vilkastunut tämä palstakin, toisaalta nyt kun mammaloma alkaa niin on aikaa kirjoitella kun ei työt häiritse vapaa-aikaa=)
 
Min
Olin eilen neuvolassa. Ei millään meinannut saada käsiin tuntumaa et miten päin se vauva nyt oikein on, joten mentiin ihan katsomaan ultralla kun huonekkin oli vapaa. Pää kyllä löytyi ja se oli ihan alhaalla eli ainakin oikein päin Th sanoi ettei varmaan enää nouse kun on niin alhaalla. Sydän löi 150 eli jos on uskomista niihin sydänääni uskomuksiin niin tyttö ois tulossa kun koko ajan on ollut tuota 150-160, mutta senhän näkee vasta sitten laitoksella sf-mitta ei ollut noussut ja olikin "vain" 28 (esikoisen aikaan oli isompi ja nyt on vielä eteisistukka). Hb oli 113 ja th sanoi ensin ettei tarvi ottaa rautaa, mutta th opiskelija sanoi et jos joka toinen päivä ottais niin nyt oon rautakuurilla. Ens kerralla onkin sitten lääkäri aika ja melkein tasan kk laskettuun aikaan, miten aika onkaan mennyt nopeasti

rv 33+0=49 päivää jäljellä:)
 
Jen79
Tutustumiskäynti NKL:llä oli aivan turha! Harmitti tosi paljon, kun sinne asti mentiin keskellä päivää miehen työajalla, ja sitten siellä puhuttin vain siitä ajasta kun lapsi on jo syntynyt. Me kun oltiin koko ajan menossa tutustumaan synnytysosastolle ja saamaan tietoa/näkemään laitteet, kivunlievitysmenetelmät yms. ja sitten me istuttiinkin kuuden muun pariskunnan kanssa jossain perhehuoneosaston tilassa, jossa kätilö luennoi lapsenhoidosta, äidin toipumisesta synnytyksestä yms. Olis ollut kiva jos ne olisivat siinä ajanvarauksen yhteydessä kertoneet, että heillä on useita valmennusryhmiä, myös tuo synnärille tutustuminen, että mihin niistä olisin ollut halukas tulemaan. Nyt ne oli vaan pistänyt mut johonkin ryhmään. Ja kun neuvolassakaan ei tästä huomattu sanoa, niin mistä olisin tiennyt kysyä. Jäi kyllä tosi p..ska maku koko hommasta! Sekin selvisi vasta jälkeenpäin, että NKL:n perhevalmennukset on kuulemma tarkoitettu niille, jotka haluavat perhehuoneisiin, mutta meillä kun ei sellaiseen hinkua, koska mies tuskin tulee sairaalassa yhtäkään yötä viettämään, niin oli kyllä tosi turha reissu. Ja muutenkin kun kaikki nuo samat asiat käydään neuvolan valmennuksessa läpi..aaarrgh, ärsyttää!!!

No joo, tässä on muutenkin ollut tunteet aika pinnassa viime viikkoina. Taitaa johtua myös prolaktiinihormoonin erityksestä, kun rinnoista on nyt alkanut tulla pikkasen maitoa. Muuten on ihan ok olo. Neuvolakäynnillä tänään myös kaikki kunnossa. Mä olen nukkunut yöni olosuhteisiin nähden ihmeen hyvin. Uni tulee helposti ja olen selvinnyt 1-2:n kerran vessareissuilla. Joinakin öinä on hikoiluttanut paljon. Joskus on myös alaselkää tai lonkkia jomotellut jonkin verran, mutta tuossa sohvalla nukkuessa on kyllä puolensa ja hyvä asento löytyy helposti. Viime yönä heräsin pitkästä aikaa vauvan liikkeisiin. Taisi tyttö siellä nälissään heristellä nyrkkiään, kun huomasin että itselläkin oli hirmuinen nälkä!;)

Jen 35+6
 
plussa
Ja taas neuvolakuulumisia.. Käytiin lääkärillä ja ultrassa. Vauva oli tänään oikeinpäin. Mahtuu ehkäpä kääntyilemään edelleen.. Sf on 29-30. Ja asukin painoarvio ultralla 2500g. Nyt vaan kun pysyis näin päin ja mielellään tulis ulos kun on kolmekilonen niin olis hyvä. Syke on ollu pitkään 150-140, vähän siinä rajoilla jos sitä sukupuolta siitä arviois.
Meillä oli varmaankin nyt sit se neuvolan viimenen lääkärikäynti. Kohdun suu oli kiinni, mutta pehmentyny ja edelleen oli kaulaakin 3cm. Ja sitten vasta kun oltiin kotona tajusin et jaahas lääkäri ei sit kattonu sitä lantioo tai kopeloinu mitään, että mahtuuko se oikein päin oleva tyyppi sieltä tulemaan. :/
Ainiin ultraajatäti katteli myös vauvan sukupuolta. Se kysy meiltä nähtiinkö jotain, mutta ei kertonu mitä ite näki, mutta ajateltiin sen vihjaavan, että poika ois tulossa.. Pylly oli kyllä pahasti mun kylkiluiden seassa..
Nyt on vähän sekavat mietteet taas siitä synnytyksestä, mutta ei nyt ehkä pelotakaan.

Mulla on nukkuminen sujunu ihmeen hyvin, vaikka sattuu lonkkiin ja niskoihin. Ja ihmeellisesti painaa rintaankin kyljellään oleminen. Välillä vielä saatan herätä selälläänkin, sillon on tosin kaikki paikat kipeenä sitten. Nukahdan aika nopeesti ja vessareissuja ei oo paljon. Aamulla sitten ei uni tuu vaikka heräis liian aikasin.. Ootan kyllä, että vauva ois jo ulkona ja pääsisin nukkumaan mahalleen. Mutta vielä pitää parista viikosta hui melkein seittemään ootella. Mulla kyllä hajoaa pää jos menee sinne viikolle 42, kun nyt jo rupeis tää olotila riittämään.

Kivaa odotusta kaikille!

plussa 35+4
 
starppatar
Olihan täällä kaksosodottaja. Viikkoja nyt 34+2 ja olo on mitä tukalin jo. Sf mitta tänään neuvolassa 39. Viime viikon ultrassa mahaset painoi jo n 2150g toinen vähän yli toinen vähän ali, samaa tahtia ovat koko ajan kasvaneet ja sykkeetkin lähes samat n 137. Synnytystavasta ei vielä ole ollut puhetta mutta molemmat ovat rt:ssa, eli kai voisivat alakauttakin tulla. Kävely alkaa olla hankalaa eikä nukkumisesta tul mitään kun menee lonkat jumiin, mut ei kai tätä enää kauan kestä kun vaavit saa maailmaan.
-starppatar & Starppa + mahaset
 
Janniina
Hei kaikille pitkästä aikaa!
Täällä on muutto takana, tosin purkamattomia laatikoita lojuu edelleen siellä täällä. Ukko on ollut pitkää päivää töissä joten minä olen sitten vähitellen koittanut saada tavaroita paikoilleen. Lantion seutu ei oikein tahdo tehdä yhteistyötä ja sekös hidastaa tämän etanan vauhtia entisestään. Jos vielä uudestaan raskaudun, en kyllä viimeisen kolmanneksen aikana aio tehdä minkäänlaista muuttoa! On tämä sen verran koville ottanut!

Olen ollut nettipimennossa pari viikkoa ja oli mukava vihdoin saada oma kone toimintaan. Täällähän on keskustelu mukavasti vilkastunut! Ja yksi uusi marraskuinenkin ilmottautunut joukkoon; tervetuloa Penni!

Sokereista on ollut puhetta. Taisin mainita, että olen joutunut mittailemaan arvoja ja jouduin sokerirasitukseen, vaikka vain yksi arvo ylitti rajan... No, sokerirasituksessa ei ollut mitään! Minä olin todella iloinen asiasta, kunnes nltäti ilmoitti, että kyllä minun silti on mentävä diabeteshoitajalle... Tuntuu aivan turhalta juosta paikasta toiseen, varsinkin kun arvot ovat olleet sitä yhtä ylitystä ja pissanäytettä lukuun ottamatta ihan ok!

Ensimaanantaina onkin taas neuvola. Silloin on jonkin sortin valmennusta. Muistaakseni puhetta on tuolloin synnytyksestä. Synnärillä kävimme viime viikolla ja eipä siltä reissulta nyt oikein mitään käteen jäänyt. Oli tietysti mukava nähdä millaisesta paikasta on kyse, mutta muuten siellä ei selvinnyt oikein mitään uutta. Välineitä on vähän, joten taidan viedä mennessäni pallon, isoja tyynyjä tai säkkituolin, mikäli ne kotona ovat jotenkin oloa lievittäneet. En usko keinutuolissa istumisen tai sängyssä olemisen tuovan helpotusta ennen ponnistusluvan saamista. Mukava yllätys oli ammeiden lukumäärä! Ajattelinkin, että voisin kokeilla ammeessa olemista avautumisvaiheessa, jos vain se käy päinsä, sillä ainakin nyt vedellä on ollut minun kohdallani rentouttava vaikutus.

Olen mietiskellyt kotiutumisvaatteita vauvalle. Äitiyspakkauksen haalari on hurjan suuri! Ja todennäköisesti marraskuussa on taas vilpoiset ilmat tiedossa. Pitäisi varmaan ostaa pienempi haalari pikkuiselle...? Mitä aiotte pakata vauvalle valmiiksi? Minä en uskalla jättää sitä hommaa ukon heiniksi!;)

Janniina 34+5
 
iiu
Mieli maassa täällä, kuulin eilen ystävältäni todella järkyttäviä uutisia...Jotenkin pitää nyt vain pitää ajatukset kasassa ja verenpaineet kurissa vaikka selvästi huomaan niiden nyt kohoavankin. Ei auta, elämä on vain joskus niiiiiin epäreilua.

Kävin keskiviikkona äitipkl:lla lääkärillä, vauvan kokoarvio oli jo 3kg joten iso poika sieltä taitaa tulla! Pää oli edelleen alaspäin, tunnen sen kyllä itsekin ja kaikki muutenkin oli ok.

Öisin saan taas paremmin nukuttua, tuossa aiemmin tuppasin valvoskella aamuöisin. Tosin pystyn nukkumaan vain toisella kyljellä, on kyllä aika puuduksissa sitten aamulla..Erehdyin tuossa juoksemaan bussiin ja ai että lantio kipeytyi, olen ollut pari päivää invalidina mutta nyt pikkusen jo helpottaa. Ei tuolla löystyneellä lantiolla kannata kiireisempiä askeleita ottaa, jotenkin vain refleksinomaisesti pinkaisin sen bussin perään...

Viikonloppuja!
IIu 35+1

 
iiu
Ai niin, äitiyspakkauksesta oli puhe, on muten ihan hirveästi paremman näköinen kuin 2v siten, en tosin nyt ottanut uutta kun vanhoja on hyvin tallella mutta kateellisena olen pannut merkille että nättejä on, varsinkin haalari on ihan eri luokkaa kun esikoisen mintunvihreä....Mutta sillä mennään...
Ajattelin pakata vauvalle sairaalaan bodyn, potkarit, haalarit, pipon ja huovan kantokoppaan, niillä se pärjää sitten kotiinvietäväksi. Mutenhan sitellä on sairaalavaatteet.
IIU
 
KM71
Meillä tutustuminen synnytyssairaalaan oli ihan hyvä eli istuttiin ringissä yhdessä synnytyssalissa ja kätilö kertoi mitä kaikkea tuleman pitää ja kertoi kivinlievityksistä ja sitten vähän kiersimme siellä ja näimme ne tilat, jossa tulemme sitten ne muutamat päivät asumaan. Mieskin totesi, että ihan mukava nähdä vähän paikkoja etukäteen kun näimme myös ns. isien taukohuoneen .

Tänään onkin sitten tasan 35 viikkoa kasassa. Muistan kun vasta saavutin puolivälin ja ajattelin, että ollaan jo puolivälissä ja siitä on nyt jo kulunut 15 viikkoa... ja nyt kun kuluu vielä 5 viikkoa niin onkin laskettuaika käsillä! Vahvasti kyllä tuntuu siltä, että yli mennään eli odotusta on kyllä vielä enemmän kun toi 5 viikkoa.

Tänään pesin ensimmäisen setin vauvan vaatteita, mutta en ole ihan tarkkaan vielä päättänyt mitä kaikkea vauvalle mukaan sairaalaan pakkaan. Täytyy vähän vielä katsella vinkkejä jostain. Täytyy ainakin ottaa lämmintä riittävästi mukaan kun voi olla kylmäkin. Kyllä minäkin ennemmin pakkaan vauvan vaatteet itse kun jättäisin ne miehen tehtäväksi, silloin kyllä unohtuisi jotain oleellista aivan varmasti :) Meiltä on onneksi kyllä sairaalaan matkaa vain n. 10 minuuttia eli tarvittaessa mies pystyy käymään kotona helposti. Ja tietenkin kun lähdetään sitten synnyttämään niin matka taittuu nopeasti.

Taas tekis mieli jotain herkkua, suklaata tai jotain. Tästä on nyt näköjään tullut jokapäiväistä, että tekisi mieli jotain hyvää. Ei haluaisi kuitenkaan oman painon nousevan suhteettomasti ja sitten myös miettii, että jos syö liikaa makeaa niin kasvaako pikkuinen sitten nopeammin...

KM71 35+0
 
Min
Mä oon aatellut et mies sitten tuo ainakin päällysvaattet vauvalle sairaalaan. Kyllä se sen verran tarkka on että huomaa tuoda kaikki. Ja matkaa kuitenkin sairaalalle on vain muutama kilometri. Mutta hyvää vloppua kaikille!:)
 
natalie07
Heipä hei kaikille! täällähän tuntuu olevan taas aika vilkasta kirjoittelua, kiva! pennille tervetuloa joukkoon! PLUSSA! mäkin olen haaveillut tosta mahallaan nukkumisesta, mutta ainakin kavereiden puheiden perusteella sen voi unohtaa vielä tyyliin puoleks vuodeks. kuulemma on rinnat todella arat kun maito nousee ja sen kyllä uskon. ja maitoa valuu sitten jos mahallaan nukkuu. et kai me joudutaan vielä odottelemaan et päästään mahalleen nukkumaan ;) must on kyl ihanaa jos voi kunnolla selälläänkin makoilla, kun nyt tuntuu että henki ei kulje jos selällään nukkuu. eikä se kuulemma ole edes hyväksi. aika moni on valittanut uniongelmista. mullakin on ollu aamuöisin vaikeuksia saada unen päästä kiinni ja vessareissujen jälkeen varsinkin. välillä joutuu käymään 4kin kertaa, jos on erehtynyt juomaan illalla enemmän.
vauva tuntuu liikkuvan masussa aika mukavasti, on aamu-uninen ja nukkuu öisinkin.onneks.

janniina! mä oon ostanu 56cm puvun vauvalle, koska pakkauksen puku on niin hurjan iso, eli pakkaan sen ja bodyn potkuhousut, villasukat, lapaset ja pipon. ootteko jo omat tavaranne pakanneet, mitäs sinne omaan laukkuun ootte ajatellu pakata? miten muuten ootte ajatellu imetysliivien kanssa? nehän ois hyvä olla mukana jo synnärillä, mut miten osaa sitten ostaa oikean kokoiset, kun maito nousee ja rinnat turpooo...?

mullakin on kauheesti mielitkeoja kaikenlaisia herkkuja kohtaan. ois ihanaa voida syödä karkkia ja suklaata ilman lihomista.... joten on vain pakko rajoittaa. oon huomannu,e t viinirypäleet on ollu hyäv karkin korvike ja niit on kiva napostella.(vaik on niiskii kaloreita...)

mukavia syyspäiviä!

natalie 34+3
 
Penni73
perjantai-iltaa!
juuri kun paasin innostumaan joogauksesta ja konttausasennosta mahdollisesti peratilasta raivotarjontaan pyorahtamista auttavina konsteina, niin eilisella kontrollikaynnilla laakari sen sitten 'kielsi' tai sanoi ainakin etta ehka parempi tassa tapauksessa olla tekematta. Syysta etta ultratessa (minulla on ultrattu joka kontrollikaynnilla, mita olen ihmetellyt, ilmeisesti taalla Belgiassa sairaalakohtainen juttu ja mika minusta on kylla positiivinen asia) laakari huomasi etta napanuora on kaulan ymparilla, mika sinansa ei kovin ihmeellista kai ole.... jokatapauksessa tama yhdistettyna siihen etta istukka on tuossa edessa tarkoittaa etta sita kaantoyritysta ei kannata yrittaa... ja laakari tuumasi myos etta tuskin vauva itsestaankaan kaantyy, tuon istukan ja napanuoran takia ja on jokatapauksessa tuossa asennossa ollut jo pitemman tovin. Sanoi etta ehkapa joudutaan sitten sektioon, tama tietysti varmistuu sitten vkolla 36 tai 37. Tietysti on mahdollista etta napanuora vaihtaa paikkaansa pois kaulan ymparilta... eli siis lahinna tuon napanuoran takia ei mun kannata joogailla tms. laakari puhui myos muistaakseni kiinalaisesta akupunkiosta, joka voisi auttaa vauvan kaantymisessa raivotarjontaan, mutta epaili sen lahinna auttavan psyykkisesti... Harmittaa kylla mahottomasti etten ehka paase edes yrittamaan normaalia synnytysta. No mutta jos muut asiat menevat kuin pitaa, niin sittenhan kaikki olisi paremmin kuin hyvin kuitenkin, turha siis murehtia.

Janniina, sama taalla muuttolaatikoiden kanssa, viimeiset 4 kuukautta on mennyt muuttopuuhissa... harmittaa ku on vaan pystynyt vieresta seuraamaan ku toiset kantaa niska vaarana laatikoita, maalaa seinia jne. Kylla tosiaan olo on valilla niin kompelo ettei pokka pida. Normaalisti tykkaan kayda juoksulenkeilla mutta nyt ovat kylla jaaneet koko raskauden ajalta kokonaan, ei edes alkuraskaudessa tehnyt yhtaan mieli. Nyt sitten odotan valilla sita etta paasee huhkimaan ja nostamaan hien pintaan. Ai juu sektion jalkeen toipuminen olisi kylla pitempi... ei nyt sitten innosta tuo sektio tamankaan asian puolesta, hmmp.

Suomessa taitaa paasta helpommalla sairaalalaukkua pakatessa, taalla joutuu ottamaan kaikki vaatteet itse ja sisakengat... luin jostain etta hyva olisi pakata laukkuun myos sokeripitoista syotavaa ja juotavaa kun tarvii ekstra energiaa synnytyksessa. Terveyssiteita myos tarpeeksi kun tarve voi olla yllattavan suuri.
Sopivaa musaa kannattaa ottaa ehka myos, rentouttavaa tai mika nyt sitten parhaiten synnytys mielialaan sopiikaan... tuo tuli ihan ykskaks mieleen vaan...

kivoja vkonlopun alkuja kaikille!

t. Penni73 rv32+5
 
Janniina
Täytyy vähän nostaa tätä pinoa ylemmäs. Oltiin pudottu toiselle sivulle.

En ole pakannut vielä mitään valmiiksi. Sentään olen saanut pestyä vauvalle lahjoitettuja vaatteita jonkin verran, sekä äitiyspakkauksen pienimmät vaatteet. Jotain pitäisi varmaan vielä ostaa sen haalarin lisäksi, mutta tuntuu kovin vaikealta arvioida kuinka paljon sitä pyykkiä tulee ja minkä kokoisia nuo olemassa olevat vaatteet vekaralle oikein ovat. Lahjoina saadut monessa perheessä kiertäneet vaatteet ovat venyneet/kutistuneet, joten kokolappu ei todellisuutta kerro, jos sellaisen sattuu vaatteista edes löytämään. Taidan laittaa miehen juoksemaan sitten vaatekaupassa jos varastot osoittautuvat liian pieniksi...

Kaikki pikkutavara on vielä ostamatta, eli tutit yms. En vain ole saanut aikaiseksi kun tämä muuttokaaos vie kaiken energian. Omia sairaalakamoja en oikeastaan ole kovin tarkkaan osannut miettiä, kun en tiedä mitä mukaan voisi todellisuudessa tarvita. Vaatteet saa kuitenkin sairaalasta, samoin jonkin sortin tossut jalkaansa. Kotiin lähtöä varten täytyy varmaan pakata jotain, mutta sekin tuntuu vähän hankalalta, kun ei tiedä millainen ilma silloin mahtaa todellisuudessa olla. Musiikkia haluaisin mukaan, mutta senkin valitseminen on jotenkin turhan aikaista. Kirjoja tms tuskin jaksan lukea sairaalassa ollessa... Hygieniavälineistön voisi tietysti katsoa valmiiksi laukkuun jo nyt. Niin ja imetysliivit + suojia. Meille synnäriltä sanottiin, ettei mukaan tarvitse muistaa ottaa mitään muuta kun äitiyskortti, kaiken muun isä tai muu tukihenkilö ehtii kuulema hoitaa sitten synnytyksen jälkeenkin.

Imetysliiveistä joku täällä jotain pohdiskeli. Olen hommannut kahdet, molemmat ovat vielä n. kuppikoon verran liian suuret. Toiset varmasti antavat myöten enemmänkin, toiset eivät veny kuppien kohdalta lainkaan. Voi olla, että osottautuvat huonoiksi ostoksiksi, mutta parempi nuokin kun ei mitään.

Nyt täytyy saada sapuskaa suuhun!

Hyvää alkavaa viikkoa!
Janniina 35+0
 
Jen79
Imetysliiveistä; sain hyvät vinkit eräältä asiantuntevalta myyjältä, että imetysliivit kannattaa ostaa vasta pari viikkoa ennen laskettua aikaa ja kooksi kannattaa ottaa yhden kuppikoon isommat liivit. Ympärysmitta säilyy yleensä samana, kuin ennen raskautta. Itse ostin yhdet liivit näillä ohjeilla.

Onko muilla alkanut jo tulemaan maitoa rinnoista? Mulla on nännit alkanut hieman vihlomaan välillä ja niistä tulee päivittäin hitusen maitoa. NKL:ssä sanottiin, että rintakumi kannattaisi ostaa ja ottaa jo synnärille mukaan, koska rinnat voi kipeytyä tosi pahasti imetyksen takia. Vaikkakin kumien käyttöä ei sinänsä suositella väärän imetystekniikan oppimisen takia. No, kumit on nyt kuitenkin hankittu.

Vauvalle on kyllä selkeesti tullut tietty päivärytmi. Kovasti on myös aamu-uninen ja iltavirkku. Nyt vaan voi melkein kellon tarkkuudella ennustaa "pahimmat", n.tunnin pituiset jumppaustuokiot, tai ainakin ne iltasessiot, jotka tuntuu olevan aina samaan aikaa illasta. Eipä tunnu typyn möyrintä enää kauheen mukavalta, varsinkin kun sattuu virtsarakkoon osumaan...ei kiva.

Jen 36+3
 
iiu
Imetysliivejä voi ostaa sitten kanssa hätätilassa ainakin Naistenklinikan kahviosta, siellä on muutamia malleja, tietty ehkä hieman arvokkaampia kuin tavallisista kaupoista mutta itse jouduin edelliskerralla turvautumaan niihin kun synnytykseen joduin etuajassa enkä moista asiaa ollut ajatellut lainkaan. Rinnat kasvavat vielä maidon nousun myötä 1-2 kuppikokoa. Muistaakseni esimerkiksi KappAhlissa ainakin oli varsin hyvä hinta-laatuuhde imetysliiveissä ainakin 2v sitten, suosittelen. Voivat olla erikoisliikkeissä varsin arvokkaita.

Vauva on alkanut painaa aikalailla tota lantiota joka on nyt melkoisen kipeä. Liikkuminen on selkeästi vaikeutunut, varmaankin on laskeutumassa ja lisäksi supparit on taas lisääntyneet, eivät onneksi kovin kipeitä mutta tuntuvat kyllä jo melko napakoina.. Selkä on ihme ja kumma kunnossa vaikka isoaveljeä joutuukin nostelemaan.

IIU 35+4

 
KM71
Tänään oli sitten neuvola ja viimeinen neuvolalääkäri jos ei mitään ihmeempää tule. Seuraava neuvola on kyllä jo ensi viikolla kun nyt sitten kuulemma käydään siellä kerran viikossa.

Viime kerralla oli pissassa se yksi plussa sokeria ja nyt vein sen paastopissan sinne mukanani ja se oli onneksi puhdas. Vauva on mahassa edelleen jotenkin viistosti, mutta toivottavasti löytäisi oikean asennon tässä lähiaikoina. Jos ei käänny niin sitten kuulemma ultrataan jossain vaiheessa ja edessä sektio jos ei siis käänny itsekseen, mutta on kuulemma vielä hyvin aikaa kääntyä.

En ole edelleenkään tuntenut mitään minkä yhdistäisin supistuksiin... kyllähän maha on välillä pehmeämpi ja välillä kovempi esim. ruokailun jälkeen, mutta en voi sanoa tunteeni mitään varsinaisia supistuksia vielä joten ei ollut yllätys, että kohdunkaulanmitta oli edelleen se 3cm ja kohdunsuu kiinteä ja kiinni. Ei taida pikkusella ainakaan olla mikään kiire ulos, että saas nähdä kauanko joutuu sitten odottamaan. Lääkäri totesi myös, että hyvin näkyisi/tuntuisi olevan tilaa vauvan syntyä eli ei paikat ole ainakaan mitenkään liian ahtaat.

Painoa oli tullut lisää n. 400g/viikko eli ei onneksi enempää, vaikka vähän pelkäsin mitä vaaka näyttää kun on tullut vähän herkuteltua. Nyt kävin taas "hyvällä omalla tunnolla" :) sitten ostamassa vähän suklaata kun teki mieli. On tullut onneksi kyllä liikuttuakin päivittäin kun olo on hyvä eikä ole mitään esteitä.

Olen pessyt vauvan vaatteita vähän lisää, siivoillut kaappeja, järjestellyt valokuvia albumeihin ja tehnyt vielä joitakin puuttuvia hankintoja. Hankinnat alkaa olla ihan hyvässä jamassa eli ei nyt tule mieleen enää mitään ihmeempää mitä puuttuisi tai pitäisi hankkia ennen vauvan syntymää. Järjestelyä kyllä riittää ja ruokaohjeetkin pitäisi saada uuteen uskoon ja se on ollut varsinainen ikuisuusprojekti, jonka ehkä saisi nyt joku päivä tehtyä.

KM71 35+4

 
Lucille
Kylläpä aika rientää vikkelään :) mutta täytyy kyllä sanoa, että onneksi olen tehnyt noita valmisteluhommia ajoissa valmiiksi, vaikka aina välillä tuntui, että olenkohan vähän liian ajoissa?! Nyt ei nimittäin jaksais mitään tehdä eikä oikein huvitakaan! Jotain on kyllä vielä tekemättäkin, mutta enkohän ne saa tehtyä...

Mulla on iskenyt ihan kauhea makean himo! Koko ajan pitäis olla jotain herkkuja mussuttamassa. Apua! No vielä ei paino ainakaan ole alkanut sen enempää nousemaan ja muutenkin sitä on tullut n. 4 kg lähtöpainoon. Mutta ehtiihän tässä vielä, ehkä pitäisi vähän rajoittaa herkuttelua, mutta...

Masussa möyrintä on ihan hirveää, miten ihmeessä se vielä pystyy niin paljon pyörimään?! Neuvolalääkärin mukaan vauva ei ole lähimainkaan kiinnitynyt tai laskeutunut, joten lasketusta ajasta mennään varmasti yli. Tai voihan kaikki tapahtua nopeastikin. Vauvan asento on ollut viime neuvolakerroilla aina eri, perätila, poikittain ja raivotarjonnassa. Päätyisi nyt kuitenkin lopulta pää alaspäin.

Ens viikolla on synnytystapa-arvio äippäpolikäynti, joten sitten ehkä olen vähän viisaampi noiden asioiden suhteen. Toivottavasti!

Lucille 36+5
 
Janniina
Edellisessä neuvolassa ei ollut mitään erityistä. Painoa on tullut taas lisää, mutta sehän nyt on ihan toivottavaakin sillä raskauden alussa paino oli normaalipainon alarajalla. Nyt on lähtöpainoon tullut 15kg lisää.

Sain yhden hyvän vinkin neuvolassa. Nltäti kehotti hieromaan rintoja ja nännejä karhealla pyyhkeellä esim aina suihkun jälkeen, jotta rinnat karaistuisivat imetystä varten. Eipä ollut tuokaan asia tullut mieleen aiemmin. Joskus kyllä pohdin kun rinnat olivat oikein arat, että kuinkahan imettäminen mahtaa onnistua. Toivottavasti tuosta vinkistä on apua ja synnytykseen mennessä rinnat on "terästä"! ;D

Janniina 35+3
 
plussa
Neuvolassa käytiin taas. Jee, paino ei noussu kun 200g viime viikosta. Vauveli pää alaspäin, mutta ei kiinnittynyt ja täti selosti, että jos lapsivedet tulee niin pitää mennä kylkiasennossa ambulanssilla sairaalaan. Nyt pelottaa, että vedet menee kun on koiran kanssa lenkillä, ja sitten pitäis jäädä johonkin tien varteen makoilemaan.. Ja kukas sen koiran sit hakee sieltä jos mä lähen ambulanssiin? No ei se nyt tunnu olevan vielä tulossa sieltä vaikka mun puolesta sais jo tullakin.. Muuten kaikki oli neuvolassa ok.

Lucille: Miksi pääset synnytystapa arvioon?

Natalie07: Voih, enpä ollu tajunnukaan tota rintahommaa..jospa niille sais kyhättyä jonku rakennelman ettei jää painon alle.. :) No onneks se selälleenkin nukkumaan pääsy helpottaa vähän sitten.

Joku kyseli rintojen vuotamisesta..Mulla on jostain viikolta 20 asti tullu koko ajan tota esimaitoa. Välillä tosi paljonkin. Yöpaita on joka aamu länteillä ja vuotaa ne kyllä muullonkin. Väriskaala on laaja myös tulee oranssia, keltasta, valkosta ja kirkasta. Huomasin myös pienen yksityiskohdan joskus, sitä nestettä tulee monesta kohti nänniä eikä vaan jostain yhdestä reiästä. Jännää.

Imetysliivit on mullakin ostamatta. Rinnat ei oikeestaan oo kasvanu yhtään tän raskauden aikana niin pompsahtaakohan ne siitä maidosta sit kaksinkertasiks, hyvä arpoo se koko.. Pitäs käydä varmaan jotkut ostamassa tässä.. Ne kyllä taitaa kaikki olla tommosia toppauksettomia enkä osaa semmosia käyttää.. Nehän on ihan kamalia. Työnnän varmaan ne täyteen liivinsuojuksia, että tuntuis jämäkämmiltä.

Pikkuostokset on muutkin vielä tekemättä ja kassit pakkaamatta. Vauvalle varmaan pitäis ostaa joku pieni kevyttoppapuku kotimatkalle. Jos se tarkenis automatkan siinä ja alle body, potkarit, pipo ja tumput..entäs vielä lisäks joku villapuku tms?
Mitäs te muut ootte suunnitellu pukevanne vauvalle sairaalasta tulomatkalle?

Masussa tuntuu olevan taas enemmän liikettä kun mitä on nyt ollu. Tai siis muutaman päivän on ollu kauhee pyöriminen ja potkuja ja nyrkkejä heilahtelee kovaa. On myös alkanu vihlomaan jonnekin alavatsaan ja häpykumpuun. Ja kun käy pitemmällä lenkillä tms on sen jälkeen ihan jumissa ja ei pysty seisomaan edes suorassa. Supistuksia en oo tässä isossa mahassa oikein tunnistanu. En tajua miten en huomaa niitä edes. Sillon kun oli pienempi masu niin tunsin aina supistukset, mutta nyt saatan joskus vaan huomata vahingossa, että ai masu on kovana, mutta ei oo mitään käsitystä minkä verran noita harjotussupisteluja tulee.

Tää äitiyslomailu on tylsää. Ihan kamalaa kun ei oo mitään tekemistä.. Aina vaan pitää kököttää yksin kotona. Kai se ois itestä kiinni et keksiikö jotain tekemistä, mutta mulla ainakin on semmonen olo, ettei mitään kivaa voi tehdä ja on vaan ahdistavan tylsää (en kaipaa mitään baareilua tms vaan jotain urheilua ja kaikenlaista tekemistä mitä nyt ei pysty tekemään). Mies on töissä illat ja sillon kulkee aika niin hitaasti ja alkaa vaan miettii miten tylsää on.. Pahinta on sillon kun tv:stäkään ei tuu mitään :).. Sitten kun viikot tulee 37 täyteen niin alan huhkimaan jotain suursiivousta täällä kotona, että sais synnytyksen lähestymään ja onhan siinä sit sitä jotain tekemistäkin..

Hyvää jatkuvaa odotusta!

plussa 36+4
 

Yhteistyössä