**Maaliskuun murut 2014** Helmikuussa <3

Pitkästä aikaa taas inspiroiduin kirjotteleen. Koko perhe on ollut kipeenä, paitsi minä. Oon ihan romuna (fyysisesti) kun tytöt olleet viikon kuumeessa. Nyt onneksi terveitä ja arki palaamassa normaaliin. Ensi viikolla pitäisi tehdä urotyö ja järjestää 3-vee synttärit viikonlopuksi. Tällä ketaa mennään siitä mistä aita on matalin...

Tipetsu mulla oli viimeks kans ihan hirveä painon/paineen tunne alakerrassa jos tosi aikaisin eikä se siitä kyllä helpottanut. Mut onko nyt ihme kun kaksinverroin "tavaraa" verrattuna normaali raskauteen. Vaikka oonkin nyt ollut sairaslomalla selästä ja supisteluista niin viimeks olin paljon huonommassa hapessa kroppani kanssa. Juurikin vertailin ja se paino siellä alakerrassa oli varmaan se tukalin ja sit nukkuminen kun ei löytynyt hyvää asentoa. Mulla on nytkin kyllä kaikki samat vaivat, mutta vähän lievempinä.

Mäkin odotan synnytystapa-arviota Taysiin. Yhtään en tiedä kuinka päin vauva on tuolla. 2 vkon välein oon hypännyt neuvolalääkärissä sairaslomien takia, mut se on vaan katsonut kohdun suun ja kuunnellut sydänäänet, ei muuta. Ehkä sitte tuolla arviossa kuulee jotain. Viimeks sanoi, että paikat jo pehmenneet ja en ehkä pääse ihan viikoille 40 asti. Kovasti toivon normaalia alatiesynnytystä ja että mahdollismman pian toipuisin siitä. Viimeks olin sektiosta tosi kauan kipeenä ja jos nyt sama niin vaikeuttaa eloa ja oloa tosi paljon.

Mä en ole ikinä tilannut mitään ulkomaan verkkokaupoista enkä oikein uskalla sieltä mitään tilata. Mulla ei myöskään ole mitään luottokorttia. Yritän käydä katsomassa jos vaikka Prismasta löytyis jotkut halvat imetysliivit. On niin tuurinkantamoista millaset meijerit sitä lopulta on, kun normaalistikin en meinaa löytää mistään edes kunnon normiliivejä jotka ois hyvät päällä. Tällä kertaa aion katsella pelkästään niitä kaarituettomia. Nyt pidän urheiluliiveja ja on kyllä mukavat päällä. Kirpparilta löysin pari imetyspaitaa ja ostan sit lisää jos totean hyväksi ja jos satun kodin ulkopuolella viihtymään (mitä epäilen).

Kotiutumisvaatteiksi vauvalle oon katsonut kietaisubodyn ja siihen housut. Päälle fleecehaalari, nauhamyssy ja tumput+sukat ja sit sujautan sinne kaukaloon fleecepussiin. Siinä ne, viimeksikään en muuta tarvinnut. Vaatteet on Tutan 50cm eli kun on reilua kokoa niin mahtuu joko isona pienelle tai sopivankokoisena isommalle vauvalle. Joku riepu vois olla hyvä myös käsillä tuulta vasten matkalla parkkipaikalle tai jos autossa tuleekin oksennus yms. Viimeks tytöt syntyi helmikuussa 2011 ja silloin oli superkovat pakkaset (jotain reilu -20astetta) ja tosiaan se ulkoilma oli aika raakaa tollaselle joka ei kunnon happea ollut vielä haukannutkaan. Uskon kyllä et maaliskuun lopulla ei enää olis niin pakkasia.

Kovasti olis vielä hommaa, lähinnä kaappien siivousta ja järkkäämistä, mutta aikaa pitäisi vielä olla.

Työkaverit (kävin viime vkolla palauttamassa avaimet yms.) kovasti ihmettelivät kun meidän vauva on vaan "vauva" eikä ole työnimeä...


-Mira- ja 33+4
 
Muutama sana täältäkin taas... Vauva oli siis kovin pikkuruinen tässä taannoin, kun neuvolasta laittoivat äippäpoille tarkistukseen liikkeiden vähyyden vuoksi. Tuota kokoa on nyt sitten seurailtu ja käyrillä juostu. Viime viikolla neuvolassa yritin hienovaraisesti sanoa, että tämä vauva EI ole raivotarjonnassa, mutta th sanoi kuitenkin korttiin laittavan rt -merkinnän, vaikka ei aivan varma ollut asiasta hänkään. Perjantaina oli taas käynti ä-polille ja niinhän tuo lapsi oli poikittain, niin kun on ollut koko raskauden ajan lukuunottamatta muutamaa päivää, jolloin liikkeet tuntui paremmin ja potkut ylempänä. Sen lisäksi vauva ei ole ottanut mitään spurttia kasvunsa suhteen, ehkä ennemmin toisin päin. Oli nyt hitusen tipahtanut alakäyrältä ollen 2,1kg viikolla 36+5. Hiukan pelästyin, kun lääkäri sanoi yrittävänsä ulkokäännöstä ja jos vauva kääntyy, sitten käynnistetään. Vauva ei hievahtanutkaan ja kun hän kuitenkin vaikuttaa voivan ihan hyvin, sektio olisi tuntunut vähän turhan dramaattiselta tässä kohtaa. Mutta mikäli vauva ei itsekseen enää käänny, on sektio ainoa vaihtoehto, kun ei tuolta kylki edellä kyllä ketään synnytetä luonnollisia polkuja :). Nyt sitten käyrille ä-polille ma ja pe ja siihen väliin piti vielä mahduttaa neuvola. Seuraava kokoarvio 17.2. ja luulisin, että siellä sovitaan sitten jo se sektioaikakin, kun eihän tässä ole enää kkovin pitkästi laskettuun aikaan. JOS vauva kasvaisi sen normaaliut 200g/viikko tässä kohtaa, laskettuna hetkenä arvio olisi noin 2,7kg, mutta ä-polin kätilö oli sitä mieltä, että ehkä ihan noihin lukemiin ei päästä. Mutta arvioitahan ne vaan on, joten katellaan nyt sitten, että mitä sieltä oikeasti tulee.

Kotiutumisvaatteita en ole vielä miettinyt ja itseasiassa "joudun" ehkä piipahtamaan jossain new born -osastolla vielä. Alkoi yhtäkkiä mietityttämään, että se lapsiraukkahan hukkuu noihin 50cm:iinkin, joten ehkä haen pari pienempää vaatetta sille vielä. Mies kävi eilen hakemassa esikolle uuden sängyn niin saadaan sitten vauvalle pinnis.

Näillä mennään tänään. Ai niin, poks 37+0 :D.
 
Mira meilläkin esikoisen 3v synttärit pitäis järjestellä kahden viikon päähän, huh huh. Hankalaa leipoa kun maha on niin tiellä mutta kiva tietenkin juhlia :) No kuopuksen 1v synttäritkin oli syksyllä pahimmassa pahoinvointi&oksentelu vaiheessa eikä kukaan huomannut kuulemma mitään :D

Eilen jopa etsin vauvanvaatteita kaapista, pesen ne varmaan parin viikon päästä. Ihan kaikkia en löytänyt mutta jospa ne loputkin ehtii vielä.

Kotiutumisvaatteiksi ajattelin bodya, puolipotkarit, riippuu kuin kylmä niin ehkä fleecepuku, toppapuku ja viltti tarvittaessa kaukaloon vielä päälle, jos on lauhaa niin viltin ainakin voi jättää pois. Meillä on ainakin parkkihalliin vähän matkaa, sairaalassa siis. Meillä taitaa olla suurin osa vaatteista 56, tosin ovat käytettyjä aika lailla.

Mulla ei mitään kokoarviota ole, terkka oli sitä mieltä ettei kovin isolta tunnu. Sf-mittahan on yläkäyrän yläpuolella mutta niin on ollut joka kerta eikä mitään jättivauvoja ole syntynyt, ainakaan vielä. Mutta en aio murehtia vauvan kokoa, toivon tietenkin ettei olis ihan jätti tälläkään kertaa.

saraheinä 35+0 POKS
 
Owl
Mira, laitoit näin: "Mä en ole ikinä tilannut mitään ulkomaan verkkokaupoista enkä oikein uskalla sieltä mitään tilata. Mulla ei myöskään ole mitään luottokorttia. "

Amazonista tilattaessa voit luottaa palveluun, minulle on kaikki tulleet. Kerran tosin kävi niin, että tilattiin kihlasormukset ja en tajunnut katsoa postissa, että paketti olikin jo avattu ja toinen sormus viety rasiastaan. Otimme yhteyttä as.palveluun ja sieltä pahoiteltiin kovasti ja lähetettiin uusi tilalle.

Minullakaan ei ole luottokortteja, Visa Electron on ainut kortti ja Paypalin kautta makselen.
Paypalin kautta maksaessasi voit myös luottaa ainakin siihen, että saat rahasi takaisin.
Olen saanut rahani takaisin, jos tuotetta ei kuulu. Paypal takaa sen:)

Kannustan tutustumaan ja tilaamaan u.k: sta, siinä tulee säästämään niin paljon.
 
Pitkästä aikaa minäkin kirjoittelen. Minulle on annettu alustavasti aika käynnistykseen 27.2 ja sehän on ihan pian!! Paikat olivat kuulemma kypsyneet hyvin, kanavaa 2cm ja sormelle auki. Eli saattaisi olla hyvät edellytykset että käynnistäminen onnistuisi eikä venyisi. Itse toivoisin että lähtisi itsestään jo ennen sitä. Kuulemma tuo alakerran tila ei kuitenkaan välttämättä tatkoita että syntyisi etuajoissa. Pääkin oli kovin alhaalla. Kysyin myös liikkumisesta ja lenkkeilystä ja lääkäri kannusti kovasti jatkamaan eikä liikunta kuulemma käynnistä synnytystä. Itseäni pelottaa varsinkin hiihtolenkillä lähinnä se jos lspsivesi menee ja olen jossakin kaukana. Pitää ehkä alkaa pysytellä tässä lähempänä. Vauva kuulemma voi hyvin ja kasvaa keskikäyrällä. Minulla on vielä käynti äitiyspolilla keskiviikkona jolloin katsotaan vielä tilanne käynnistämisen suhteen.
Minäkään en ole koskaan tilannut mitään amazonista. Mitä kaikkea olette sieltä tilanneet? Kiinnostais kovasti. Minkälaiset postikulut ovat?
Meillä alkaa valmistelut olemaan ihan hyvällä mallilla. Sänky puuttuu mutta me ostettiin katosta ripustettava "kehto" Amazonas merkkinen. Se oli kyllä aika heräteostos ja toivon että se on hyvä. Ajattelin että vauva voisi alkuun nukkua siinä tai äippälaatikossa. Meillä siis pinnasänky anopin varastossa ja he tuovat sitten huhtikuussa. Itkuhälytin ja sitteri pitäis ostaa. Imetysliivit ostin Lindexistä ja tykkään niistä kovasti.
Nyt voidaan jo odotella milloin ekat vauvat syntyvät :)
35+3
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Owl
Morsan Voi, juku, kun tietää jo käynnistyspäivänkin! Huisia:) Tsemiä sitten vain! Vajaa kolme viikkoa ja saat vauvan syliin.

Kirjoitit näin: "Minäkään en ole koskaan tilannut mitään amazonista. Mitä kaikkea olette sieltä tilanneet? Kiinnostais kovasti. Minkälaiset postikulut ovat? "

Olen tilannut kaikki vaatteet niin vauvalle, aikuisille ja lapsillekin. Aikuisten vaatteisiin ei taidettu lisätä veroa, mutta lasten vaatteisiin tulee 24%, eli 6£ tuotteeseen joku 2£ lisää.
Ihan huiput ovat olleet talvivaatteet.
Vauvalle olen tilannut sieltä kaiken. Ja lapsille ihan sormiväreistä leluihin kaikki.
Olen enemmän kuin tyytyväinen.
Postikuluja ei tule, jos tilaat ainoastaan Amazon.co.uk.Sarl:ista. Sen vaihtoehdon voi valita sieltä vasemmalta alapalkista, kunhan ensin valitset tuotteet mitä etsit.
Ja ennenkuin tilaus on lopullinen, valitse free delivery, niin se poistaa postikulut, jos tilaat Amazon tuotteita 20£ edestä.
Onnea kauppoihin.
Kannattaa katsoa outlet ja todays deals:it ensiksi:)
Ja useimmat paketit tulevat suoraan kotiin, tuppaavat pakkaamaan ylisuuriin laatikoihin.
 
Onnenmurunen täälläkin vähän pienempi vauva. Olisiko -400g keskimääräistä vähemmän. Nyt rv 37+4 on ultrattu koko raskauden aikana 5 kertaa, josta 3 viimeistä annettu koneen laskema painoarvio. Lääkäri sanoi ettei ole huolta, kaikki vauvat ei vaan kasva niin isoiksi. rv 32+6 ultrassa 1600g ja rv 35+6 ultrassa 2250g painoarviot. Joulukuussa kääntynyt rt.

Muuten ok ultrat, mutta housuja ei ole tarvinnut riisua, joten en tiedä kohdunsuun kypsyystilannetta, mutta olen kyllä huomannut lievää paineen tunnetta ja arkuutta. Muuten vointi normaali ja yllättävän liikkumiskykyinen. Ei ole vaikeuksia istua lattialle tai laittaa sukkia. Vatsa oireillut kolmisen viikkoa, ollen välillä useasti ripulilla.

Maha on kans muuttunut kulmikkaaksi, keskeltä navan kohdalta tasainen masu. Tyttömasu? :)
 
Moikka kaikille!
Meillä oli eilen jännä päivä, kun muksut olivat hoidossa, nukuimme miehen kanssa pitkään ja olimme hieman lähemmässäkin kontaktissa. :)
Menin suihkuun ja huomasin, että nyt supistaa ja ei ole mikään harkkasuppari -tuntui selässä ja pakaroissa asti.
Supistukset eivät kuitenkaan olleet sietämättömän kipeitä, mutta tulivat säännöllisesti.
Laskeskelin niitä ja mietin, että pitäisiköhän lähteä näytille. "Pahimmillaan" tulivat noin 4min välein, mutta aika mietoina.
Kuopus kun syntyi alle kahdessa tunnissa, niin joutuu kuullostelemaan, että onko tosi kyseessä. Silloinkin synnytys käynnistyi hyvin spontaanisti, spontaanilla seksillä. :whistle:
Odotin jonkin aikaa ja soitin sairaalaan. Siellä sanoivat, että voin tulla tai voin olla vielä kotona, jos vaan uskallan. Kehoittivat soittamaan lanssin, jos ponnistuttaa. Kätilö antoi vielä vinkin, että ottaisin panalodia, paljon vettä ja menisin unille. Tein työtä käskettynä ja niin vain supparit loppuivat päikkäreiden aikana.
Oli jotenkin hurjaa. Yhtäkkiä tajusin, että meillä saattaa ihan kohta olla vauva. Hui! Jännitystä lisäsi myös se, että meidänkin vauvaa on kuvailtu hyvin siroksi ja pieneksi. En kyllä missään kasvukontrollissa ole käynyt, vaan hyvin niukasti on tutkimuksia ollut.
Nyt on viikon päästä neuvolalääkäri ja saas nähdä mitä tuolla alapäässä on tapahtunut.
Tänään ei ole onneksi supistellut, mutta sisäreisissä on jännä tunne koko ajan..

Viikkoja on vasta 35+5, joten saisi tyyppi vielä pari viikkoa vatsassa pysyä. Pidän kinttuni ristissä seuraavat viikot.. Tai ehkä ei edes tarvitse pitää, sillä mies säikähti eilen melkoisesti. :)

Sori tällainen omanapa-kirjoitus, mutta pakko jakaa asia kanssanne. Onko muilla ollut samanlaisia tuntemuksia?

Mukavaa sunnuntaita kaikille!

-S
 
Moiksu!

Eilen.poksui 37+0, mitä ihmettä?! Mihin aika meni?!

Olo on pinkeä, masu on ottanu kasvu spurttia ja tyttö potkii äitiä lujasti milloin mihinkin!
Kummallista että toivottavasti kuukauden sisällä meillä on pieni tyttö maailmassa <3
Totta kai on selkäsärkyä sun muuta mutta enää kuukausi!
Supistuksia on ollut jonkin verran. Muutama kipeä on ollut mutta harkkasuppareita.


Neuvolassa käytiin perjantaina. Mulla on painoa tullut alusta n. 7kg, hb oli 123 ja verenpaine 105/70. Ultrattiin tyttö kovin liikkuu aina ja painoa oli n. 2900g ja pituutta 46cm. Ei siis pelkoa liian suyresta vaavista vaikka on tää 1 diabetes.

Hankinnat lähes kaikki on hommattu vielä täytyy ostella hoitotavaroita ja tietty voisi vielä käyä vähän ostelemassa vauvan vaatteita.

Taidan lähteä suihkuun ja syömään!

Anne ja Ame 37+1
 
Ajauduin vaiihteeksi lukemaan kuulumisia tänne, kiitoksia hyvistä vinkeistä taas. Voi vitsi, onpa teillä jo kaikki valmiina. Toki tulen viikoissakin jäljempänä, mutta silti. Täällä ei edelleenkään mitään valmiiksi laitettuna. Perjantaina tosin tuli äitiyspakkaus, laitoin hakemuksen tosi myöhään eli senpä takia. Viime viikko oli tosi kiireinen työviikko, tosin jotenkin ihmeesti oli aika hyvä jaksu päällä ja kokouksissakin jaksoi istua ihan kummasti. Ja onneksi viime viikolla nukuin yöt tosi hyvin. Mutta viikonloppu onkin sitten mennyt ihan plörinäksi. Korvakipuinen pikkumies, päivystyksessä istumista ja yöllä valvomista ja kuumetta pikku ukolla edelleen (mutta korvatulehdusta ei todettu)... ja nyt olen aika puhki. Tulevalla viikolla olen varsinaisesti töissä keskiviikon, lomalla loput päivät, mutta töitä vino pino vielä tehtävänä... plaaah. Kodinpuunaamiseen jahka tässä pääsisin kunhan saisin nuo työjutut käsistäni.
Mesimarjaana, huomenna poks rv. 34.
 
eilen illalla katsottiin tavalliseen tapaan tvtä sängyllä maaten :) kun vauva potkaisi mua niin että ihan heilahdin kivusta :D ekaa kertaa oikeasti tuntui. olisiko osunut johonkin sisäelimeen hmm..

sinänsä kivaa, kun tietää että vauva on voimakas. ensi viikolla keskiviikkona ollaan täysiaikaisia, jee!
 
Poks 38+0!

...ja siinäpä ne poksumiset sitten, muita merkkejä jakaantumisesta ei vielä ole. Eilen piti jo säikähtää että lirahteliko lapsivettä ja käyn neuvolassa tänään tarkistamassa asian. Kolmen lirahduksen jälkeen ei tosin tullut enää enempää joten saattoi olla vaan joku ihme holahdus jotain, en tiedä mitä. Muutama hassu supistus tuli eilen, maha oli löysällä ja nukkumaan mennessä etoi, tänään taas olo on kuin uudesti syntyneellä ja jaksoin kävelyttää koirankin. Vyöhyketerapia oli varattuna tälle päivälle klo 14:45 mutta se siirtyy nyt neuvolan takia torstaille. Jospa sitten saataisiin masuasukkiin vauhtia! Nyt se vaan tuolla köllii ja vähän kääntelee kylkeä välillä, liiankin tyytyväinen yksiöönsä :D
 
POKS 37+0!! <3
Kiitos uudesta pinosta, vielä en ollut saanut itseäni niskasta kiinni, että tänne kirjoitan :D

Täällä oli ulkomailta tilaamisesta ollu puhetta ja itsekin tuolta Amazon.co.uk:sta oon tilannu ja todella tyytyväinen ollut ja luottokorttia ei tarvii, ihan elecktroni on miulla sinne toiminu :D Tällä hetkellä odotan BB:n sitteriä sieltä, tuli se uusin soft- sitteri yli 60€ halvemmaksi kuin Suomesta tilattuna :D ja tais siihen pakettiin kaikkee muutakin eksyä :D Kuhan näkee, et lähteekö imetys kunnolla käyntiin, niin sit tilaan imetysliivejä ja vaatteita, kesäksi ois kiva saada juhlamekkoja häihin, et ei tartteis tissit tiskissä olla koko aikaa :)

Neuvolassa tänään taas pyörähdetty, painoa tullu alusta nyt se 11kg, mikä tuntuu itestä ihan järkyttävän suurelta määrältä...Muutenpa ei mitään erikoista, vauva on kuulemma laskeutunu ja kiinnittyny, tosin kiinnittymistä epäilen, kun esikoinen kiinnittyi vasta 40+ viikoilla :D perjantaina ois kokoarvio ja samalla kurkkaavat tuon alakerran, et onko tapahtunu edistystä :D Eilen supisteli pari tuntia säännöllisesti, mut siitä ne sit lopahti. Ens viikolla ois täälläkin tiedossa tuo vyöhyketerapia, et josko sitä sit innostuttais syntymään, itse alan olla niin kypsä raskaana olemiseen näiden kipujen ja kolotusten kanssa :D

Kotiintulovaatteistakin oli keskusteltu, ite otan vauvalle bodyn ja puolipotkarit, villatakin, kypärämyssyn, pipon, tumput ja sukat ( sukat yltää reilusti yli polvien xD) ja siinä sit tuohon kaukalopussiin, ulkona joutuu olemaan sairaalalta lähtiessä sen 1-2min, kun mies ajaa sairaalan eteen lämpimän auton ja sit kotona parkkipaikalta sisälle on jopa 100m, että en kehtaa toista turata mielettömiin määriin :D Kaukalon päälle ompelen vielä tällä viikolla vaunusuojan, samoin tupliin, niin eipähän se kylmä ilma sinne vauvan iholle pääse :) Omat kotiintulovaatteet on kanssa pakattu, ensikertalaisille huomioksi, et suosittelen löysiä vaatteita kotiin lähtiessä :D ja reikätyyny tai muu vastaava ( esim. uimarengas) on kuin taivaanlahja autossa jos on välilihaa jouduttu leikkaamaan :) Itsellä oli esikoisen aikaan hieman liian tivakat housut, ai herranen aika miten ne puristi ja ahdisti, kun se maha ei jäänytkään kokonaan laitokselle....

Nonna88 ja mini 37+0 <3
Max. 5viikkoa, ja saan minin syliin <3
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Nonih,nyt jatkan juttua.


On kyllä tuskasta nyt. Viime yönä oli joku hengenahdistus -kohtaus. Tuntu ettei saa happea,oli sitten yks tai monta tyynyä tai isoja tai pieniä. Istuin ja olin puoli-istuvassa asennossa. Olin selälläni ja kyljelläni,niin tuntu ettei happi riitä. Tuo maha tuntu olevan jotenkin niin korvissa tms. No jossain vaiheessa sit helpotti ja nukuin ihan ok loppuyön.

Mutta sit toinen vaiva ilmaantunu,bongsin eilen. Turvotus.Muilla kokemusta? Sormet on kuin nippu nakkia ja jalkapohjat tuntuu kanssa kuin ilmatyynyiltä. Kengät puristaa ja käsien nyrkkiin puristaminen tuntuu inhottavalle. Sormuksia kun ei ole,niin ei niin helpolla huomaa turvotusta. Inhottavaa. Onneks on keskiviikkona neuvola niin saa vähän jonkun viisaamman mielipiteen mille turvotus näyttää. Verenpaine tänää oli 129/79 pulssi 91..

On kyllä niin inhottava olla,mutta kai se ois vaan vielä jaksettava 2vkoa ainakin,eipähän tarviis sairaalassa vauvat olla niin pitkään..Huhhuijaa!



Voikaahan hyvin!


-Tipetsu ja tuplakupla 35+0-
 
Täälläkin 35 täynnä ja ensimmäinen virallinen äitiyslomapäivä.. olo on hyvä ku ottaa rauhallisesti, mut väsyy aika nopeesti ja harjoitus supistuksia tulee ja menee kuitenkin kivuttomia. Viikon päästä olis taas kontrolli äippäpolilla. Iltasin turvottaa, mut kuitenkin luulen pääseväni aika vähällä niistä toistaiseksi..
 
Mullekin tulee noita kohtauksia yöllä ettei saa happea, tuntuu että pakahtuu ja kurkkua kuristaa. Turvotusta ei ole, mutta uutena vaivana tällä viikolla verenpaine kohtaukset. Tai ainakin tuntuu että verenpaineet noussu ja välillä esim. hampaita pestessä kun seisoo ja tekee jotain, tulee kauhee heikotus ja pulssi oli 120 kun kaulalta mittasin. Vieläkin tuntuu silmissä ja päässä että olis korkeella paineet. Huomenna on onneksi neuvolalääkäri, jospa sinne asti selviäisi hengissä :). Alavatsa ja häpyluu kivut on kans lisääntyny ja kivuliaat harjotussupistukset. Kotitöitä tekee vähän, niin sen jälkeen ei meinaa päästä kävelemään kun menee niin kipeäksi.
Jeee, 4 viikkoa laskettuun aikaan!

Tofferiina 35+5
 
Heips vaan kaikille! =)

Mulla oli tänään neuvola ja neuvolalääkäri, viikkoja siis tänään kasassa 37+0. Kaikki oli hyvin, lääkäri vielä ultralla varmisti, että vauva on tosiaan rt ja olihan se, kuten on ollut jo ties kuinka kauan. Kohdunkaula vähän lyhentynyt, nyt jäljellä n. 3cm ja ihan pehmeä. Lääkäri kuvaili, että siellä on ns. kuoppa ja epäili, että siitä ne paikat vaan hiljalleen kypsyy lisää. Vauva on kuulemma jo kiinnittynytkin ja siitä ja vauvan laskeutumisesta kertonee sekin, että sf-mitta oli nyt 0,5cm vähemmän kuin kaksi viikkoa sitten edellisellä neuvolakäynnillä. Mutta vauva ei vieläkään ole mikään iso, terveydenhoitaja arvioi, että olisi nyt n. 3kg, neuvolakorttiin laittoi painoarvioksi 2900g. Mutta itselle painoa oli tullut yli 1kg/viikko... Mutta siis kaikinpuolin kaikki oli kunnossa ja odotellaan, että tuleeko meille kuitenkin toinen helmikuun lapsi.

Turvotusta mulla on ollut nimenomaan käsissä ja jaloissa (jalkaterät/varpaat) ja välillä olen huomannut, että kengät ei tahdo mennä turvotuksen takia kunnolla jalkaan. Esikoisesta ei ollut todellakaan mitään näin pahaa turvotusta. Lisäksi alapää on ihan älyttömän hellänä, että ei tee mieli yhtään liikkua ja uhkasin jo, että en esikoisen kanssa enää ulkoile, kun tuntuu olevan mahan ja tämän alapään kanssa niin vaivalloista saada puettua itsensä ja poika. Mutta toisaalta kun edelleen paremmalta tuntuu ulkona seisoskelu, kuin se että makoilisin tai istuskelisin sisällä.

Valmis olisin synnyttämään, mutta torstaina mulla on kampaaja, joten ei ennen sitä :LOL:

Elluska ja pikkuinen rv37+0
 
Plääh,kirjoitin jutun mut hävis johonki : /
Hitsi, tuossa laittelin pinnistä ja mobilenkin kiinnitin.. en sit tajunnu heti että masu painoi pinniksen reunaan ja siihen jäi oikeen painauma :ashamed: sattukohan vauvaan? :( Liikkuu kyllä. Voihan vitalis :(


- Tipetsu ja tuplakupla rv 35 + 1 -
 
Viimeksi muokattu:
Hei taas pitkästä aikaa kaikille

Onkos täällä vielä kukaan jakautunut ?

(.) Pari viikkoa sitten viimeksi käynyt neuvolassa ja seuraava nla onkin vasta ensviikolla 18.2.
Odottelen malttamattomana pääsyä äitipolille 27.2 synnytystapa-arvioon ja silloin kuvataan sitten lantio, että onko edes edellytyksiä alatiesynnytykselle, ensimmäinenhän päätyi sektioon tarjontavihreen vuoksi.
Mikäli saan sektiotuomion, niin toivottavasti antavat samalla sitten leikkauspäivänkin, esikoinen syntyi 41+6, mutta eipä ne taida niin kauaa vauvaa kasvattaa jos sektio päätös tulee, en ainakaan aio suostu siihen :D

Mulla on kaikki jo vauvaa varten valmiina, viikonloppuna pesin viimeiset vaatteet ja viikkasin ne kaappiin, sairaalakassia en sentään ole vielä pakannut, mutta vauvan sairaalavaatteet ja kotiutumisvaatteet ja minun sairaalatavarat hygieniatarvikkeet jne. on kaapin hyllyllä kaikki valmiina, että ne on helppo napata siitä mukaan, kun lähtö tulee.
Vauvalle kyllä tosin on hakusessa vielä kaukalopussi, sen kun saisi vielä hommattua, ehkä viimeistään sitten synnytystapa-arvio reisulla käyn hakemessa, kun täällä takapajulassa mitään kauppoja ole, eikä kellään tunnu olevan kaupankaan.

Pitää taas yrittää vaikka ensiviikon lääkärineuvolan jälkeen tulla kertomaan kuulumisia

Sajeva ja rakas 34+5 :heart:
 
Heipä hei pitkästä aikaa! Ei ole ollut mahdollisuutta koneelle pääsyyn, niin en ole viitsinyt puhelimella alkaa sähläämään kirjottamisen kanssa :)

Täällä masu kasvaa aivan järjetöntä vauhtia, paita mikä viikko sitten sujahti päälle, on nyt kireä kuin makkarankuori ja nousee koko ajan.. Huomenna neuvola, jännittää paino ja sf-mitta. Pitää muistaa kysyä siitä vauvan koosta, oon sitä oikeasti miettinyt että mimmonenhan jätti tulee..
Omat tuntemukset ovat välillä yllättävänkin hyvät, mutta välillä sitten taas kostautuu ja yhtenä iltana piti oikeasti miettiä että nytkö tuli lähtö synnärille, kun vauva raapi suoraan haarovälissä ja painoi ja kierti päätään sinne. Rauhoittui kuitenkin yötä vasten ja seuraavana aamuna ei mitään enää. Torstaina tulisi sitten 37 viikkoa täyteen, olikos se täysiaikaisuuden raja vai vasta 38? :)

Muuten ei mitään uutta, alaselkä alkaa tosissaan sanoa sopimustaan irti.. :mad:

Babytwo 36+5 (ihana kirjoittaa jo noin iso luku!)
 
Niin ja noihin turvotuksiin lisäten vielä, loppua kohden on täälläkin ollut sitä havaittavissa. Iltaisin sormet ja varpaat on ku nakit ja muistankin miten viime synnytyksen jälkeen oli ihmeellistä kun se turvotus hävisi :)
 
Turvotuksista ei ole eikä tule :D kengät toki puristaa, mutta kuomat ei :D todellakin mummomainen kenkävalinta ihan mukavuuden vuoksi.

Synnytystapa-arviosta Mulle se oli pettymys, ultrattiin, annettiin painoarvio, kaikki hyvin. Mutta ei tehty mitään sisätutkimusta, edes housuja ei tarvinnut riisua. Olin siis valmistautunut "runnomiseen". Mun kohdunkaulan tilannetta en tiedä, olisi tutkittu vain kerran 1. neuvolalääkäriaikana, 2. ja 3. kerrat olivat kun hain saikkua, nämä ennen rv 28. Perusteltiin ettei ole tarvetta tietää tilannetta, ultra oli rv 35+6.

Huomenna ke 38+0 !!! Täysiaikaisuuden raja ylitetty.

Vointi
Tosi hyvä, maha jännän kulmikas edestä, navan kohdalta. Vauva hyvin laskeutunut, mutta ei vaivaa lantiota. Välillä tuntuu jännältä alapäässä, mutta vain hetken. Ei ole ollut juuri yhtään supistusta. Vauva liikkuu sopivasti, en tee liikeseurantalaskentaa koska minua ahdistaa sellainen laskeminen. Hyvin jaksan kirmata pitkin kauppoja ;) ja liikkuminenkin suhteellisen ketterää. Lattialle istuminenkin onnistuu :D
 
Tänään poks 34 !

Nyt oon sentään saanut tyhjennetyä lipaston vauvan vaatteille, joten nyt vois synttäreiden jälkeen aloittaa sen pesukoneen kuormittamisen.


Owl, Kiitos Amazon- vinkeistä. En ole kuullu tollaisista helpottavista tekijöistä, mutta annoit niin hyvät vinkit ja suositukset, että ehkä mäkin uskallan tilata, sitten kun on taas rahaa (miks aina alkuvuodesta tulee kaikki isot laskut maksettavaksi?) :)


Teillä on tosi isot viikot jo. Ite pitää vielä odotella ainakin kuukausi. Mutta ehkä parempi niin kun hommat vähän vielä vaiheessa. Olo ei kuitenkaan ole niin paha, että toivoisin jo synnytystä. Muutenkin sitä jännittää miten sitten arki lähtee koko perheeltä rullaamaan. Eniten tässä varmaan nyt jännittää, että tajuaako lähteä synnärille oikeaan aikaan. Viimeks kun käynnistettiin äippäpolin jälkeen niin nyt ollaan taas ihan ummikkona.


Ootteko te käyneet jossakin synnytysvalmennuksessa? Taysin sivuilla on siihen liittyviä videoita mut onko se sama asia? Heräänkö tässäkin asiassa vähän liian myöhään...


Turvotusta mullakin jonkin verran, mutta ei mitään verrattuna viime kertaan. Silloin turvotus oli ihan jäätävää jaloissa. Leikatun nilkan arvet oli ihan kuopalla (jääny jotenkin luuhun kiinni) ja muuten jalat ihan puupökkelöt. Turvotus kesti vielä 1,5 kk synnytyksen jälkeen. Neuvolan mukaan oli ihan normaalia vaikka iho oli jaloista niin kireällä, että näki melkein kuvansa heijastuvan niistä. Sen jälkeen oli vielä vuoden jalanpohjassa tunnottomia kohtia. Tukisukat tai mikään apukeino ei auttanut. Toivottavasti pääsette vähemmällä, se oli tuskallinen kokemus. Talvipakkasilla tepastelin miehen "krokseissa" =)


Mun pitää ruveta nyt järkkäämään synttäreille helppoa menua. Juhlat on lauantaina, mut kaikki ei pääse, niin vieraita tulee myös su ja ma ja seuraavana vkonloppuna. Sit saa kyllä riittää. Hyvä kun jaksais edes yhden päivän kestitä vieraita, saati nyt useampi =( Mutta mitä ei sitä pikku murujensa eteen tekisi. Saas nähä vietetäänkö ensi vuonna samaan syssyyn kolmia synttäreitä (voi siskot olla eri mieltä ja haluta omat pippalot).
 
  • Tykkää
Reactions: Owl

Yhteistyössä