**Maaliskuun murut 2014** marraskuussa

Cassyput saa minun puolestani päivystää niin kauan kuin haluaa, kiitos sinulle!

Onkohan muuten kukaan sokerirasituksessa useamman raskauden aikana käynyt saanut sellaista tulosta, että ekassa raskaudessa ei olisi ollut mitään ongelmaa, mutta toisessa olisi sokerit hälyttäneet? Jäin vielä miettimään sokerirasitukseen menemättömyyttäni, kun ekassa ei ollut arvoissa mitään ongelmia ja siitä on vasta reilu vuosi aikaa kun testattiin. Että voiko olla eri arvot toisessa raskaudessa, jos ekassa ei ongelmia? Terkkari ei kyllä nähnyt tarpeelliseksi rasitukseen menemistäni, mutta vielä mietin.

Täällä on pohdittu influenssarokotteen ottamista. Lueskelin netistä virallisia suosituksia ja tuloksia (en magneettimediaa tai rokotusinfoa!) ja päädyttiin rokottamaan koko porukka joulukuun lääkärikäynnillä. Ei huvita riskeerata, eikä varsinkaan elää arkea vilkkaan taaperon kanssa, jos on raskaana ja tosi sairas samalla. Oletteko ottamassa muut influenssarokotetta?

Elämäntilanteesta kyseltiin. Teen loppuvuoden kotona toimistohommia, ja sen jälkeen äitiysvapaaseen asti vissiin sitten ansiosidonnaiselle ja kotihoidontuelle. Pitkässä parisuhteessa elellään tasaisesti. Vauva sopii hyvin, vaikka tulee pienellä ikäerolla, kun ei ole ollut ensi vuodeksi mitään varmaa projektia tulossa. Nyt sitten onkin kädet täynnä hommaa kotona.

Pitää lähteä suoristamaan ruotoa kyljelleen. Ipana on ottanut jonkun alapään rummutuksen tavaksi kun istuskelen pitkän aikaa. Käy aika inhasti ja alkaa jomottelemaan liiaksi. Suorana ei ole ongelmaa. Kai siellä vastustellaan huonoja olosuhteita? Otahan bambiina rauhallisesti hevosten kanssa! Etkö voisi saada jotain apua hommiin, harjoittelijaa tms? Ovatko kaikki hevosesi omia vai onko kyseessä yritys (oonvähänutelias :) )?

Nynaeve ja Nuppi 22+4
 
Hellurei taasen.

Täällä kuluu taas päivät hiljakseen ja niiiiin hitaasti. Joulujuttuja on pitänyt ruveta urakalla miettimään, että ois jotain tekemistä. Ei ees töitä ole ollut viime aikoina :(

Influenssarokotteesta sen verran, että minulle oli ihan selviö ottaa se, lähinnä vauvan takia. Viimevuosina oon sen aina ottanut erityisesti työni takia. Varsinkaan vauvatehotyössä ei ole kiva ketään tartuttaa, vaikka ite ei sairaistuiskaan. Muutenkin olen enemmänkin rokotuksien kannalla kuin niitä vastaan. Ja tämä nykyään käytössä oleva influenssarokote on ollut vuosia sama ja sitä on tutkittu paljon, joten en pelkää, että siitä mitään ylimääräistä tulis.

Sokerirasituksesta ei ole mulla henkilökohtaista kokemusta, mutta uskon, että Nynaeve voit luottaa terkkarisi sanaan. Toki sokeriarvot voi joissain tapauksissa olla eri raskauksissa erilaiset, mutta jos ei riskiryhmät täyty, niin turha sinne on varmaan mennä itseään kiusaamaan. Jos olisit vaikka lihonnut 20 kg edellisen raskauden jälkeen, niiin sitten vois olla aihetta mennä rasitukseen, vaikka viime raskaudessa arvot olivat kohdallaan.

Sokeriherkuttelusta: olen syönyt ehkä vähän enemmän herkkuja kuin normaalisti, mutta en jaksa stressata asiasta. Mitään erityistä makeanhimoa ei ole, mutta syömishimo kylläkin, joten syön oikeastaan kaikkea enemmän. Muun muassa hedelmiä pitää vetää varmaan 3 kerrallaan, että olen tyytyväinen. Miten te muut olette kokeneet alkoholista ja muista "kielletyistä" aineista luopumisen. Eilen totesin miehelle, että sitten kun vauva syntyy, ostetaan kuoharia :D En edes juo alkoholia kovinkaan paljon, mutta nyt alkaa pikkuhiljaa ärsyttää olla aina vesi/limpparilinjalla. Tässä on syksyn mittaan vielä kaiken lisäksi ollut useampiakin tilaisuuksia, jossa on nautiskeltu muun muassa skumppaa. Minä olen sitten katsonut kateellisena vierestä vissyäni lipittäen.. Eli nyt vain odotan sitä hetkeä kun noin 4 kk päästä kotiudun sairaalasta, imetän naperon, lypsän varamaidot jääkaappiin ja juon iiiiiison lasin kuoharia. Oli sitten miten syntistä tahansa! Ja Aurajuustoa suoraan paketista <3 Sekin kun on kiellettyjen ruokien listalla. Miten mä pärjään koko joulun ilman auraa!? Meillä kun on tapana syödä jouluna juustoja ja hilloja ymsyms.

Nyt kyllä ei tarvii alkoholia, että nousee päähän. Sen verran tujut hajut tuli spraymaalista, jota äsken suihkuttelin parvekkeella. Huhhei, pitänee vähän tuulettaa.. :D

Saaju ja Enni 23+4
 
  • Tykkää
Reactions: Nynaeve
Moikka!

Influenssarokotteen ottamisesta en ole tehnyt päätöstä.. Eihän siitä kyllä varmaan haittaakaan olisi. Tänään oli neuvola ja terkkari kysy siitä, mutta se sit vähän jäi, kun niillä oli henkilökuntaa sairaana, ja terkkari joutu hyppimään lastenneuvolan puolella välillä. Mutta ehkäpä mie varailen ajan ja käyn sen ottamassa :D

Neuvolassa ei mitään ihmeellistä... Hemppari vähän laskenu (132 -> 125), mutta on vielä hyvä. Painoa tullut 600 g/vko, alusta yhteensä 6 kg. Kohdunpohjankorkeus 19 cm. Sokerirasitukseen varasin perjantaille ajan. Lääkärineuvola olisi just ennen joulua.

Neuvolan jälkeen kävelin shoppailemaan. Etsiskelin itelleni toppatakkia. Kävin yhdessä lastentarvikeliikkeessä kokeilemassa äitiystoppatakkeja ja ne oli aivan järkyttäviä! :D Onko teillä suosituksia kivoista takeista (nettikauppoja)? Kotiin kävellessä mummotkin meni ohi, niin hitaasti mie laahustin, jalat oli aivan poikki neljän tunnin shoppailun jälkeen :D

"Kielletyistä" aineista luopuminen ei ole tuottanut miulle ongelmia. Alkoholia meni ennen raskautta niin vähän, ettei se oo ollu hankalaa. Tosin välillä tekisi mieli juoda saunan päälle Somersbyn päärynäsiideriä, mutta se saa odottaa varmaan ensi kesään :D Pastöroidusta maidosta tehtyä homejuustoa mie olen pitsassa ainakin käyttänyt, mutta se taisikin olla kuumennettuna ihan ok...

sohvi- ja Aarre 23+2
 
Kielletyistä aineista itse oon ottanut lasin punaviiniä/puolikkaan siiderin kerran kuussa noin, en ole potenut huonoa omatuntoa, koska kyse on vain makunautinnosta tuollasissa määrissä. Viiinilasillinen oli hemmottelu-iltojeni tapa ennenkin, nyt vain vähensin tavan minimiin :) Tuorejuustoista en oo ikinään ajatellutkaan huonoa ja maksaakin olen maistanut, mielestäni ei ongelmaa.

Influenssarokote on otettu, lähinnä siksi että olen hoito-alalla töissä, voin altistaa lapseni sille. Muut meidän perheessä ei ota.

Neuvolalääkärissä käyty, liitoskivut johtuu vain siitä että muksu niin alhaalla. Kohdunkaulaa 4cm jäljellä ja tiukasti kiinni, joten paineen tunne alapäässä ei aiheuta pelkoa, onneks. Pojaksi varmistui edelleen. Näillä mennään, vaaputaan sitte ku ankka loppuun asti :mad:
 
Kiitos Saaju kommenteista! Niin kai se on, kun olin alkuraskaudessa laihempi kuin esikoisen odotuksen alkumetreillä, niin sokerirasitukseen on vielä vähemmän tarvetta kuin ekalla kerralla. Sitten jos olossa on jotain muutosta, asiaa pitää harkita uusiksi.

Mun käsittääkseni suomalaista pastöroitua homejuustoa ja muutakin tuorejuustoa voi syödä raskaanakin ihan hyvällä omallatunnolla? Varsinkin jos se on jossain kypsennetyssä ruuassakin? Olen ymmärtänyt, että kielto koskee tuontijuustoja lähinnä, joiden valmistustavat eivät ilmeisesti ole yhtä säädeltyjä kuin Suomessa. Muoks: täältä Valion sivuilta Usein kysyttyä - Valio AURA® - Valio ammattilaiset löytyikin vastaus, että suosittelevat vain ruuanvalmistuksessa sittenkin homejuustoja, ei raakana.

Ekassa raskaudessa mulla oli kaamee oluenhimo. Tyydytin sen sitten maistelemalla 0-prosenttisia kaupan oluita, joita olikin ihan hyviä. Imetysaikana maistoin sitten muutaman saunaoluen, ja hyi että maistui pahalle! Se outo maku oli alkoholista :D Että jos siiderihammasta kolottaa, kannattaa testata alkoholittomien valikoima. Itse en niitä kokeillut kuin pari, mutta siis olutnälkä tyydyttyi. Tässä raskaudessa en juonut alkoholittomia oluita kuin kesähelteillä heinäkuussa eli ihan alussa. Nyt en ole kokenut luopuvani mistään, ehkä graavilohta joulun aikaan on ikävä... plääh, nyt kun alkoi oikein ajattelemaan asiaa, tuli hirvee nälkä, joten taidan hipsiä iltapalalle :)

Nynaeve ja Nuppi 22+4
 
Viimeksi muokattu:
Joo mustakin koskee vain tuontijuustoja ne rajotukset, ainakin minä oon auraa vedelly surutta :D Toki nyt oon muutenkin vähän semmonen hönttä, en ota nii ressiä joka pikku rajoituksesta ja jotkuthan saattaa minua nyt kauhistella mutta sou wat :) Jokainen äiti tietää itse mikä on lapselleen/itselleen paras, jos ei tiedä niin sitten on onkelma :)
 
Niinhän se lähinnä koskee tuontijuustoja, mutta kuitenkin suosittelevat kypsentämään myös kotimaiset. Ja minä kun vedän auraa yleensä ihan raakana suoraan paketista.. Ehkä sallin sen itselleni jouluna. Riskit on varmasti hyvin pienet. Tuota holitonta siideriä olen itsekin miettinyt, pitää varmaan testata tyydyttääkö se himoja. Alkoholitonta kuoharia join kerran alkuraskaudessa ja se ei ollu hyvää.

Minäkin uskon, että moniakin nuista ns kielletyistä aineista voi pienissä määrin nautiskella ihan rauhassa. Ja jokaisen oma päätöshän se loppujen lopuksi on :)
 
Cassyput tulikohan mun viestit perille? :) Kun ei näy mitään lähetettyjä; en ihan luota tohon puhelimeen... Tai sit en osannu käyttää. :p Miten meni ultra??

Nynaeve Kyllä mä yritän tehdä voimien mukaan, mut meillä tää on ihan harrastus ja kaikki on omia, joten en voi palkata/hommata ketään palkallista avuks. : / Ei oo siis varaa, kun ei saa mitään tuloakaan. Tytär 15v auttaa, mut sekin lähinnä viikonloppuisin, ja mies on nyt yrittäny kans vähän, kun huomannu, miten raskaita noi hommat OIKEESTI on. ;) Saa nähdä, miten pärjätään, kun talvi, lumi yms. tulee, kun tekee hommat vielä raskaammiksi... Mut kyllä mä viimeksikin tein hommia loppuun asti, tosin vikat 2kk oli arkisin palkattu karsinansiivooja.

Sokerirasituksessa kävin jo olikohan viikolla 16, jolloin kaikki ok. Nyt on varattu seuraava 19.12. (ku en saanu järkevää aikaa ennen...), mut meinaan kysyä lääkäriltä 12.12., et onko mun pakko mennä sinne. Ei huvittais yhtään, jotenkin turhaa, kun johtuu äitini saamasta 2-tyypin db-diagnoosista, mut sekin oli ihmeissään, kun ei mitenkään koe sitä sairastavansa. En muista, milloin sellainen on todettu, eikä kyl vaikuta sen elämään. Niin, ja viime raskaudessa kävin johtuen edellisestä isosta lapsesta (4,4kg). Mutta kaikki oli siis silloinkin normaalia.

Alkoholiton siideri on muuten oikeesti hyvää! Olinpas unohtanut sen, kun ei oo tehny mieli. :p Pari kertaa oon saunassa maistanut mieheltä saunajuomaa, mut ei oo tehny mieli enempää. Mies osti kolmannessa raskaudessa mulle sitä alkoholitonta useamman kerran ja tykkäsin enemmän ku alkoholia sisältävästä. Jotne suosittelen kokeilemaan, jos himottaa! ;)

Mä ostan vaan juustoja (fetaa, tuorejuustoa), joissa lukee, et pastöroitu, niin ei tarvii miettiä. Paitsi nyt iski himo halloumijuustoonkin. Onneks sitäkin löyty pastöroidulla maidolla. Maksamakkaraakin syön välillä, mut satunnaisesti. Toi graavilohi tulee kyllä harmittamaan jouluna, kun kuuluu suuriin herkkuihin.

Liitoskivuista Oon aina ihmetellyt, mitä ne on, kun "kaikki" puhuu niistä ja valittaa, ja oon ajatellu, ettei mulla sit vissiin niitä oo. Mut nytpä tuli sellaisiakin, eli luulen viimein tietäväni, mistä on kyse. Taidan saada tässä raskaudessa kokea sit kaikki herkut. :p Onneks ei yhtä pahaa huimausta oo, ku viimeks. Mut muuten kyllä vaivoja ja kipuja riittää. Ja niitä suonenvetoja tai mitä lie kramppeja on joka yö, useimmiten vaan herään just, ku alkamassa, niin saan estettyä, ettei pääse päälle. Mut tosi inhottavaa. : /

Influenssarokotetta en ottanut, kuten en tähänkään asti. Ainoastaan sikainfluenssarokotteen otin silloin 4v sitten. Neuvolantäti sanoi, että ihan mun oma päätös; sitten suosittelis kovasti, jos synnyttäisin jo esim. joulukuussa, mut maaliskuussa alkaa influenssakausi olla jo ohi. Ja mä en oo koskaan sitä sairastanut; yleensä saan rajun vatsataudin kerran vuodessa, mut muuten oon säästynyt kulkutaudeilta. Ja viime talvena koko perhe saatiin norovirus, oli ehkä kamalin tauti, mitä oon kokenut. :(

Eilen käytiin siellä 4D-ultrassa ja oli kyllä mahtava! Oli uus ultralaite, josta saatiin oikein valokuvat mukaan, ja hyvin näkyi vauvan kasvot. :heart: Ihan mieletön, en odottanu noin hyviä kuvia. Nyt tuntuu, ettei millään jaksais odottaa maaliskuuhun. :) Asento oli taas hyvin omalaatuinen; perätilassa ja varpaat otsassa ja melkein silmässä. :LOL: Hauskasti myös aukoi suutaan, eli näkyi ihan suun sisälle, kun yritti hamuta edessä olevaa napanuoraa. Kokoa (646g) oli saman verran, kuin kahdella edellisellä lapsella oli ollut melkein pari viikkoa aikasemmilla viikoilla, joten ei olis niin iso odotettavissa. Toivottavasti ei tuliskaan, ettei tarvis käynnistää. Ja toivon, ettei ala viihtymään perätilassa, koska sitä en uskaltais synnyttää alakautta. Lääkäri oli ihana; muisti meidät tai ainakin oli lukenu hyvin paperit, kun kyseli, miten edellinen meni, ja sanoi, et mielellään tekee synnytystapa-arvion, jos en pääse äitipolille. Oli kyllä ihan joka euron arvoinen käynti. :) Mä niin odotan, et saan tän pienen syliin... :heart:

Ja katsoin muuten äsken taas sen "Apua, meille tulee vauva" ja itkin taas, vaikka näin jo tokan kerran ne samat synnytykset... :LOL:

Nälkä on muuten ihan kauhea monta kertaa päivässä; muutkin usein kuulee, kun mun maha murisee, ja se iskee usein ihan yhtäkkiä, ja sit olis pakko saada heti ruokaa! :D Ja nyt on se hetki taas, tosin en oo ehtiny syödä ku aamupalan tänään. Joten ei kun väsäilemään salaattia. :)

Bambiina & Veera-Valtteri 24+5
 
Määkin alkuraskaudessa maistoin alkoholitonta siideriä ja se oli kyllä tosi hyvää (piti sillon vielä huijata ihmisiä että juon alkoholia joten alkoholitonta ostin kun mukissa näytti ihan samalta kun vastaava alkoholillinen). Mää pitäydyn aika pitkälti noissa rajoituksissa, glögiä oon vähän juonu vaikka nykyään ei suositella sitä sen inkiväärin takia. Alkoholi ja tupakka on mun listalla niitä mistä nään kyllä punasta. Sen verran pitää olla itsehillintää ja epäitsekkyyttä että pystyy raskausajan olla erossa alkoholista, siitä kun on paljon juttua ettei voida mennä takuuseen etteikö pienikin määrä jotain tekis. Mutta jokainenhan sen päätöksen ite tekee mille haluaa lapsensa altistaa.

Tuo graavilohi on munkin herkkua ja joutuu (taas) olla jouluna syömättä sitä ja katella kun muut syö.

Influenssarokotetta en ottanu, en oo koskaan aikasemminkinkaan ottanu.

Sokerirasitus täälläkin edessä mutta vasta joulun jälkeen niin saa jouluna vielä edes vähän herkutella (mulla on vaan jotenkin tunne, että siellä narahdan, iän puolesta sinne siis joudun kun ikää jo 28v, meillä ainakin kaikki yli 25v joutuvat siinä käymään).

Täällä onneks vielä helppo raskaus jatkuu, toistaseks ei suppareita tai mitään kipuja tai kolotuksia oo ollu, mutta ehtiihän niitä vielä tulla vaikka kuinka (aikasemmissa raskauksissa tosin ei oo ollu mitään niin kovasti toivon että taas selviäisin ilman vaivoja). Eilen ekan kerran näky liikkeetkin päälle päin, mulla siis istukka aivan tuossa edessä ja liikkeet ollu suht vaimeita aika pitkään (ainakin kun vertaa että aikasemmista reippaasti ennen puoltaväliä näky ja tuntu jo hyvin).

Ens viikolla kela-neuvola ja saa lähetellä sitten vihdoin lappuja eteenpäin. Pakkausta ei oteta kun en oo siitä ikinä tykänny ja se makuupussi on tallessa mikä on miltei ainut joka käytössä ollut.

Meillä on vielä melkein kaikki hankkimatta. Turvakaukalo pitäis alkuvuodesta hankkia kun toisten lastenkin istuimet pitää varmaan vaihtaa, että mahduttais tohon meijän nykyiseen autoon vielä, en millään haluais sitä vaihtaa vielä hetkeen kun oon niin tykänny siitä. Vaunujakin alan kattelemaan vasta tammi-helmikuussa ettei ne oo täällä jaloissa pyörimässä sitten montaa kuukautta. Vielä en oo edes miettiny et minkälaiset tai merkkiset ym haluaisin.
 
Minäkin ajattelin että haluan yhden MOJITO-lonkeron jääkaappiin odottamaan sitä hetkeä kun se on luvallista nauttia. Alkoholia sinänsä ei ole tehnyt tiukkaa jättää pois mutta tuo maku olisi niin herkullinen..Ja jotenkin ihana olla lähes huoletta mammalomalla, pitkään aikaan en ole ollut kunnon lomalla, yrittäjä kun olen eikä sijaistajaa meidän yritykseen ole helppo löytää..
Sokerirasitus olisi ensi viikolla. Aiemmissa raskauksissa tämän olen välttänyt mutta nyt sinne joutuu lähes kaikki. Toivottavasti mitään hälyttävää ei tulisi ilmi, vaan saisin jatkaa mussuttelua. Liikaa saa normaalisti aina miettiä mitä syö ja miten liikkuu, olenkin nyt vain elellyt ja nautiskellut..
 
Nynaeve, mun äidillä ei ollut ensimmäisessä raskaudessaan mitään sokerihäikkää, toisessa todettiin ruokavaliohoitoinen radi ja kolmannessa insuliinihoitoinen. Voihan se niinkin mennä että pahenee kerta kerralta. On ollut ikänsä suht samanpainoinen, 48-50 kg ja 158 cm, eikä ole raskauksien aikana juuri kiloja keräillyt.

(.) Aamun ensimmäinen sokerimittaus tehty ja vaikkei kunnon paasto ollutkaan (8,5 h) niin arvo oli loistava :) Pian pitäisi mitata toisen kerran ja seuraavaksi töissä lounaan jälkeen. Siirtymä neulakammoisesta itsensä pistelijäksi oli yllättävän kivuton, eilen oli ensimmäinen kerta elämäni aikana kun suostuin pistämään itse itseäni sormenpäähän :D Eilisten harjoitusmittausten jälkeen se ei tänä aamuna tuntunut edes kamalan ällöltä joten kyllä tämä tästä. Tosin jos arvot pysyy näin hyvinä, ei mun tarvitse kovin paljoa tulevaisuudessa edes mittailla.

Ja se olisi kuulkaas ihanaiset PERJANTAI eli viikonloppua pukkaa ja huomisen jälkeen päästään aloittelemaan kauan odotettu joulukuu :heart: Olen ollut kyllä jouluhöperö ennenkin mutta nyt raskausaikana pakkomielteisyys tuntuu korostuneen potenssiin monta :D Liittyneekö pesänrakennusviettiin kun pitää niin tohinalla haaveilla joulun laittoa mutta mukavaa se silti on :)

Hyvää viikonloppua!

Mayinka & pikkutonttu 27+4
 
Rakenneultrassa käyty tyttölupaus:heart:
Lääkäri tutkaili sydämen virtauksia ja tuli siihen tulokseen että sydän on ok ja unohti katsoa vauvan kasvot ja mitat...menen uudestaan ultraan parin viikon päästä.

Elämäntilanne tällä hetkellä on, että suoritan 9 viikon harjoittelua ja mies hoitaa poikaa 8kk, kotona sen aikaa. Päivät ovat 6.5h ja mies hoitaa sitten oman firman asioita aamulla tai illalla. Äitiysloma loppuu joulukuun puolessa välissä ja jään sitten kesälomalle=) helmikuun loppuun asti ja siitä sitten äitiyslomalle. Ajatuksissa on, jos kaikki menee hyvin, niin lähtisin töihin äippäloman jälkeen. Edellytys on, että löydettäisiin lapsille hoitaja kotiin.

Influenssarokotetta en ole koskaan ottanut, enkä näe syytä miksi nyt sen ottaisin.

Viiniä olen tykännyt juoda, mutta raskaana olessa en ole juonut muuta kuin vissyä tai mehua.

Vointeja kaikille=)
 
Viimeksi muokattu:
Päivitykset tehty! :wave:

bambiina77 viestit ovat kyllä tulleet perille, ja kaikki hyvin! 4D-ultrassa käyty ja pikkupikkusisko oli edelleen sisko. :D

Tosi paljon on juteltu kiinnostavista aiheista, palaan niihin myöhemmin kun nyt en kerta kaikkiaan ehdi. Uusi pinokin pitää tekasta ihan pian, kyllä mä sen teen heti kun ehdin! Muutama päivä ollut ihan järkyttävä kiire, ja vielä pari päivää jatkuu. Phuuh.

Cassy rv 25+5
 
Owl
26rv *POKSPOKSPOKS*

Kielletyistä aineista...olen absolutisti ja tupakoinnin lopetin vuosi sitten.
Homejuustot alkoivat himottaa aivan hullusti..ja popsinkin raakana suomalaista.Samoin kun alkuraskaudessa tuli hillitön maksamakkaranhimo!Oliskohan osittain siitä, että kiellettyä ainakin isommissa määrin?
Muistan toisissa raskauksissa, että tuli myös tuo maksamakkaranhimo ja silloin otin pari siivua ja kamalat kuukaúsia kestäneet syyllisyydentuskat.Nyt ei onneksi ole ja on nuo suosituksetkin muuttuneet, fhiuh!

Influenssarokotuksen tahtoisin ottaa.

Sokerirasitus on joulukuun puolessa välissä...örhg, 10-14h paasto ja sitten sitä litkua...mullon aina nälkä!!!!

Mulla on myös tuo, että täytyy "ruoto" suoristaa (kuulosti niin ihanalta, että tarvis lainata) viiden kuuden maissa.alapääpotkut ja muutenkin ottaa sinne ikävästi.
Varsinkaan iltasella ei voi sitten jalkoja pitää yhdessä, vaan pakko levittää haarat...!!!

Niin, ja vielä sellainen, että en ennen ostanut limsaa kuin kerran vuodessa pentujen synttäreille ja nyt voisin juoda joka päivä!!!:O
Eilen vedin puoli litraa tuosta vain ja pakollinen päivittäinen juoma on oltava
rainbown hiilihapotettu lähdevesi.se on tosi ihanan hapokasta!
 
Huhhuh, mitkä pari päivää takana... Lähdinpä sitten 1-vuotiaan esikoisen, miehen ja koiran kanssa pari päivän työreissuun. Tarkoitus oli, että äidin seminaareissa istumisen ajan he voivat pitää hauskaa ja olla muuallakin kuin kotona välillä. Ihan kivaa olikin; ulkoilut estyivät järkyttävän tuulen vuoksi ja mulle pamahti aivan järjetön migreeni yöllä. Itku pääsi, ei ollut edes panadolia ja oltiin keskellä ei mitään. Valvoin koko yön ja pelkäsin että kuolen ja tulee keskenmeno, kun päähän sattui niin paljon ja kivun takia alkoi supistelemaankin kipeästi. Mies oli jo tilaamassa ambulanssia. Aamulla piti todeta, että aamupalalle raahautumisen jälkeen saa työhommat jäädä sivummalle, pakattiin auto ja lähdettiin viimein avautuneen apteekin kautta kotiin. 1 g Panadol tai migreenin ohimeno auttoi sen verran, että nukuin koko loppupäivän ja oikeastaan seuraavaan puoleenpäivään asti... Päätä jomottelee vieläkin, ja nyt illallakin parin kilsan koiran lenkityksen aikana loppumatka harkkasupisteli kipeesti. Ei oo nyt olo kovin hehkee :(

Opinpahan sitten ainakin tästä sen, että vaikka panadol ei autakaan kaikkeen kipuun, se kuitenkin on ainoa särkylääke jota voi vetää. Joten otan aina matkalaukkuun tästä lähtien panadolpurkin mukaan.

Jospa se tästä. Neuvolalääkäri on vasta parin viikon päästä, joten jos tässä maha kiristelee kipeästi, soittelen sitä ennen neuvolaan tai polille ja kyselen, pitäisikö paikat tarkistaa. Hieman kummittelee mielessä, kun siskolla meni tällä viikolla omassa raskaudessaan vedet ja makasi hautomossa sitten sairaalassa kuukauden ja lopulta siskontyttö syntyi viikolla 31. En haluais riskeerata, mutta en haluais olla mikään ylihysteerinenkään.

Toivottavasti bambiina saat apua talliin jostain! Voi olla melko rankkaa puuhaa, nyt taas huomasin, kun yhden ipanankin kanssa on kivaa kun mies on hoitovapaalla kotona ja niin ihanana apurina nytkin kun olin kipeä.

Sitten ruodon suoristukseen taas :)

Nynaeve ja Nuppi 23+0
 
  • Tykkää
Reactions: Owl
Piti pitkästä aikaa (miten mä aina alotankaan nää viestit tällä samalla fraasilla :)???) kirjautua sisään vastaamaan Nynaevelle:
Eka raskaudessa jouduin sokerirasitukseen kahdesti eikä kumpikaan hälyttänyt. Toisessa kävin kerran, joskus ehkä viikolla 26 tai jotain, ja narahdin. Sokerit ei meinannu millään pysyä kuosissaan ja insuliinit oli jo puheissa. Vauvan sokerit oli eka päivinä sen verran sekasin, että jouduttiin olemaan sairaalassa päivä pidempään niiden takia. Nyt tässä kolmannessa kävin jo rasituksessa jo tosi aikasin, kun se meni vähän niinkun ton edellisen raskauden kontrollina ja taas napsahti. Tällä kertaa voin käytännössä syödä mitä vaan ilman, että mittari hälyttää. Oma tulkintani siis on, että hyvinkin voi sokerit käyttäytyä kovastikin eri tavalla eri raskauksissa :D.

Elämäntilanne: Lapset tällä hetkellä 2v3kk ja 1v1kk ja ovat päiväkodissa hoidossa. Itse käyn töissä ihan vaan siitä syystä, että meidän paketti ei pysy kasassa muuten :(. Vuokrat pk-seudulla on jotain ihan järkyttävää ja kun tämmösessä uusperhekuviossa asutaan, niin on pakko olla pikkusen isompi kämppä. Töissä olen kohtuuvaativalla psykan osastolla.

Mielihalut: Mitään kamalan ihmeellisiä haluja ei ole ollut koko raskauden aikana. Ällö-inhokeita sitäkin enemmän. Kana, josta muuten tykkään tosi paljon, on tökkinyt koko raskauden ajan ja muutenkin mikään itsetehty ei houkuta. Jos olisin rikas, söisin koko raskauden ajan ravintolassa :D. Suklaata olen syönyt enemmän, kuin laki sallii. Sitä menis vaikka kuinka ja paljon ja se ei oikein tunnu hyvältä vaa'alla. Samoin kananmunia on mennyt tällä kierroksella paljon.

Hauskaa viikonloppua, mammat :)!

Onnenmurunen ja "Viljami" oisko.... ööööö... ehkä 26+jotain :/
 
Neuvolakuulumisia eiliseltä:
Rv 25+0
Paino: +1,8kg ( alusta tullut nyt 1,8kg )
Pissa: -- (--)
RR: 135/90
Hb: 129
SF-mitta: 26cm
Liikkeet: ++ (++)
Vauvan syke: 155

Sf-mitta siis kasvaa ihan omaa käyräänsä yläkäyrän yläpuolella :D, saas nähdä mikä mahtikumpu tästä oikein kasvaa.

Sokerirasitus oli siis maanantaina, en narahtanut. Itse asiassa arvot oli paremmat kuin esikoisesta :p. Lähtöarvo oli 5,0, 1h 8,1 ja 2h 7,7. Se litku olikin sitten ihan karmeeta, esikoisesta se oli vadelman makuista ja meni alas melkein kerralla. Nyt makuna oli appelsiini ja oli kyllä kakomista, että sai sen kaiken litkun alas :$ ja pysymään alhaalla. Noh, onneksi se on nyt kuitenkin takanapäin.

Muuten olo on ollut ok, sain neuvolasta kelan laputkin ja nyt sitten pitäs täyttää kelan hakemus ja toimittaa työnantajalle raskaustodistus. Mammaloma alkaisi sitten 7.2.2014, eihän sinne ole enää kuin parisen kuukautta :O, mihin tämä aika nyt oikein katoaa, kun alkuun se ei kulunut mihinkään.


Irene ja pimu rv 25+1
 

Yhteistyössä