Helmikuun Helmet 2014 *Marraskuussa*

Uuh ja auts närästyksille, raskausarville ja suonikohjuille (erityisesti alapäässä!)
Onneksi olen itse noilta kaikilta vielä välttynyt. Sen sijaan jalat alkavat osoittaa turpoamisen merkkejä ja tukisukat on kaivettu käyttöön. On muuten ihan tajutonta ähinää niiden pukeminen, kun ovat niin tiukat laittaa! Mies tuli kerran oikein katsomaan, että nytkö sä jo synnytät, niin en kun puen vaan sukkia :p Muualla ei (vielä) niin turvota, joten esim. sormuksia on voinut vielä pitää.

Multakin neuvolalääkäri kolme eri kertaa kysyi, että haluaisinko pelkopoliklinikalle, kun esikoisen synnytys oli fyysisesti rankka kaikille osapuolille. Ei mua kuitenkaan mitenkään pelota. Nyt pääsen synnytystapa-arvioon ja sairaalassakin oletettavasti näkevät papereista miten on viimeksi mennyt ja osaavat sen mukaan toimia. Ainoastaan jännittää tässä vaiheessa, että tulisipa kiva kätilö. Viimeksi oli tosi mukava tyyppi, jota vieläkin välillä muistan lämmöllä.

Joku (taisi olla papustin) kyseli käytännön elämästä kestovaippojen kanssa. Niin joo me ainakin on käsisuihkulla huuhtaistu vaippa käytön jälkeen ja sitten niille on oma kori, jossa odottavat pyykkiin menoa. Mitään hajuja meillä ei tällä metodilla ole havaittu, omasta mielestäni kertisvaipat kannellisessakin roskiksessa haisee huomattavasti enemmän. Me ollaan oltu ns. sekakäyttäjiä, eli kotona kestot ja kaupungilla tai kylässä kertikset. Onhan siinä ilman muuta oma hommansa, että vaipat huuhtoo, pesee ja kuivattaa. Niin on tosin vaippojen ostamisessa, kotiin roudaamisessa ja jatkuvassa roskiin kantamisessa. Ihan ilman jotain vaivaa siitä ei taida kukaan päästä, enemmän kai kyse siitä, että mikä on itselle "sopivin vaiva".
 
Minä joo kyselin. Eikö noi vaipat ala sitten märkinä "homehtumaan" siellä roskiksessa? :D Kuinka usein niitä pestään? Riippuu varmasti kuinka paljon vauva kuluttaa päivässä. Muistelen vaan että esikoisella meni semmonen 6-7 vaippaa päivässä ni tuntuu aika vähältä määrältä pestä tommonen päivän satsi kerralla. Ja vielä yksi tyhmä kysymys ois, paljonko noita vaippoja tarvii kaiken kaikkiaan olla että pärjää? :D
 
Raskausarvista, mullekkaan ei oo tullut vielä yhtään, onneks.
Juttelin tossa just äitin kaa sen raskausajoista (meitä siis kolme lasta), ni äitilläki kaikki raskaudet oli oireettomia, eli ei minkäänlaista pahoinvointia, särkyä, harjotussuppareita, niinku ei mullakaan.. Eli ehkä äidin ja tyttären raskaudet on vähän samoilla linjoilla toistensa kanssa? :D

Pissalla käymisestä, sitä joudun harrastaan koko ajan! Öisin oon saanu olla suhtkoht rauhassa, viime yönä jouduin käymään kaks kertaa, mutta päivisin saatan joutua käymään jopa kolme kertaa puolen tunnin sisällä. Not fun.

Nyt on ollu viimesen viikon kauhee möngerrys ja potkiminen ja pyöriminen tuolla :D mut hyvä vaan, pysyy mamma rauhallisena ku tuntuu noin paljon ilakointi ^_^

Sellanen kysymys, että minkälaiseen määrään vaippoja te varaudutte, ennen vauvan syntymää? Kuinka paljon niitä vaippoja pitää siis olla kotona, ku synnäriltä kotiutuu? :)
 
en kyllä muista, että mistä ihmeestä nuista vaipoista just eilen luin, mutta jossen nyt ihan höpöjä puhu nii oli kirjotettu, että se ihan pieni koko menee n. viikon ja että keskimääräsestii sillo riittää yks paketti :D
 
esikoinen oli syntyessään vähän päälle 4 kiloa ja sairaalassa jo noi 1 koon vaipat tuntu pieniltä. Menihän ne jalkaan mutta olivat inhottavan piukat venyttää päälle ja käytinkin sairaalassa jo tota 2 kokoa. Ei kannata varmaan pakettitolkulla noita pienimpiä ainakaan ostaa etukäteen ettei tarvitse sitten pois heittää.
 
  • Tykkää
Reactions: Inkku90
Vaipoista: Oon ostanut Liberon 2 kokoisia vaippoja ne on 3-6kg menee siis melko pitkään,samoin tein esikoisen kohdalla. Tuota samaa kokoa oli myös sairaalassa,menee vähän pienemmällekin jos painaa vähän alle 3kg. Mut eiköhän suurinosa paina vähintään 3kg. Nuo olen parhaiksi havainnut. Prismassa oli 88kpl n.14e. Niin suosittelen ostamaan suoraan tuo kokoa 2 Liberolta niin ne menee melko pitkään :)
 
Viimeksi muokattu:
Synnytys jotenkin jännittää täällä nyt enemmän kuin ekalla kerralla.....Ehkä siksi, että eka kerta oli mulle oikeeeeesti tosi helppo :) Olin niin epiduraalissa etten tuntenut lainkaan kipua alun avautumisvaiheen jälkeen taikka ponnistusvaiheessa, joten nyt vähän pelottaa, että jos ei puudutetta kerkiä saamaan tai jotain... :|

Jostain oon lukenut, että raskausarvet ja muutenkin raskauden sujuminen sekä vauvan koko ,olisivat aika lailla perinnöllisiä asioita... Esim. meillä pitänyt perheessä aika hyvin paikkansa se, että minä sekä kaikki sisarukseni olemme olleet pieniä syntyessämme (alle 3kg) ja niin ovat olleet myös kaikki sisareni lapset sekä esikoiseni. Meillä ei myöskään kellekkään tullut raskausarpia, kuten ei omalla äidillänikään ole. Tiedä sitten pitääkö oikeesti paikkaansa...

Närästys on tällähetkellä ollutta ja mennyttä!!! :D Uudet lääkkeet olleet ihan mahtavia! Jotenkin koko ajan ihan eri fiilis päällä, heh...uskaltaisikohan sitä jo kahvia kokeilla...?

Kestovaipoista ei mulla ole yhtään kokemusta. jotenkin ajauduin suoraan vaan käyttämään kertiksiä ja luultavasti teen saman tälläkin kertaa. Hienoa, että joku jaksaa ja haluaa olla tuossa asiassa ekologinen, mutta mä luulen, että menen siitä mistä aita on matalin...

Ja täällä tänään poks* 27+1 :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Kestovaipoista, me varmaan tullaan käyttämään kertiksiä, ainakin alkuun. Katsoo sitten asiaa uudelleen kun saadaan vauva-arki kunnolla rullaamaan. Jos alkuun ostaisi 1 ja 2 kokoa paketillisen kumpaakin, sittenhän sen näkee kumpi on alussa parempi. Kaupastahan noita sitten saa lisää. :)

(.) Närästys on ollut nyt pari päivää hillitympi. Kyllä mun viime yötäkin piti kerran nousta ylös ottamaan Rennietä, mutta noi muuten olen pärjännyt hyvin ilman.

Tuli tuossa mieleen, kun neuvolalääkäri mittasi sf-mitaksi 23,5 (vkot silloin 28+4) eli asettuu käyrällä keski- ja alakäyrän välille, niin mä uskallan väittää, että vauva on todellisuudessa isompi kuin mitta antaa olettaa. Liikkeet on tymäköitä, kolistelee kylkiluita ja isoin epäilys tulee ihan omasta suvusta. Siskolla sf-mitta kulki koko raskauden alakäyrällä ja kokoarvio oli "pieni vauva" - lopputulos; vauvan syntymäpaino reilu 4300 g ja pituus 52 cm.
Itsekin olen syntyessäni painanut 4210 g ja veljeni 4500 g. Tuon ison vauvan synnyttänyt siskoni oli syntyessään maltilliset 3700 g.
Meillä siis on tapana tehdä isoja vauvoja ja tarvii jossain vaiheessa ottaa neuvolassa puheeksi tuo asia. Ei ole kiva mennä oletusarvoisesti synnyttämään pientä vauvaa joka sitten h-hetkellä paljastuu 4,5 kiloiseksi jöllikäksi. :O

POKS 29+0!!!
 
Mitä tuo SF-mitta oikeastaan kertoo? Minulta kun se ensimmäisen kerran mitattiin, oli mitta täysin keskikäyrällä ja toisella kerralla n-lääkärin (eli eri henkilö) mittaamana se olikin pompsahtanut tiukasti yläkäyrälle. Lääkäri vain totesi, että maha kasvaa hyvin, joten enpä ole tätä enempiä miettinyt.

Oletan, että meille syntyy suhteellisen suuri vauva kun itselläkin kokoa riiittää.
 
miss_piggy
Kyllä se sf-mitta kertoo just nimenomaan siitä, että minkä kokoinen vauva on tulossa, mun käsityksen mukaan.

Pitääköhän ens viikolla varailla taas lekuriin aikaa, tuntuu että ei tuo hiiva oo mihinkään lähteny.

30+0, poks!
 
Niin eiköhän sillä sf-mitalla tarkkailla just sitä että maha ylipäätänsä kasvaa tasaisesti tai jos on kovin yli tai ali käyrien niin sit tutkitaan mistä johtuu, onks vauvalla kaikki hyvin yms.

Meikäläisen sf-mitta oli eilen 29 cm. Ihan yläkäyrällä mennään, sama homma oli viime raskaudessa mut poika oli n3200g eli ei mitenkään iso :D eli ei se mitta pakosti kerro sen vauvan kokoa, mulla ainakin oli viimeks kauheet määrät lapsivettä ;)

Eilen oli tosissaan neuvolatäti ja lääkäri käynti samana päivänä. Vauva voi hyvin, sykkeet 140, poikkitilassa on.
Mulla kokoajan niitä supistuksia ja hienosti supisteli koko lääkärikäynninkin. Kirjoitti saikkua äitiyslomaan asti joka alkaa jo jouluna, eli ei ois ollu kun 3viikkoa töitä jäljellä. Mut nyt sit vaan ottamaan rennosti :D
Hb oli 105, ei ihmekään kun oon ollu niin väsyny..
Verenpaineet oli nyt normaalit ja paino laskenu =) tähän mennessä kuitenkin jo tullut se rapiat 10kg
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on ollu nyt jonkun aikaa ihan järkyttävä väsymyskausi päällä!! Ei yhtään kivaa... Unirytmi (tai siis ku sellasta ei oo) on ihan päin pyllyä, uni ei vaan öisin tuu. Eilen illallaki menin 21.30 sänkyyn ja katoin kello viimesen kerran 04.00 :/ sit taas väsyttää päivällä ku yöt menee tollai.
En tiiä johtuuko siitä, että ku on pitäny nukkuma-asentoo muuttaa, ku parhaiten saan unta ku oon mahallani, mut nyt se asento täytyy ettiä jommalta kummalta kyljeltä tai selälteen ja sit vaan tuskastun ku ei hyvää asentoo löydy... Turhauttavaa! :(
 
Joo sama homma Inkku90 - mä venkslaan koko yön asentoa jota ei löydy millään. Sitten vielä tuo 2,5vee on alkanut tulemaan meidän sänkyyn joka ikinen yö ja nukkuu x-asennossa keskellä sänkyä sekä koira joka tunkee aina MUN jalkoihin, eli mun uniasennot on vähän mitä sattuu :O
 
miss_piggy
Eli ilmeisesti tää on nyt jotain muuta ku hiivaa. Viime vkloppuna otetut näytteet oli puhtaat hiivan osalta, mutta jotain muuta nyt on meneillään. Taas vein uutta kusnäytettä labraan ja ens viikon tiistaina on neuvolalääkäri. Olis se kiva tietää että mitä tää sitten on jos ei hiivaa... Jotenki elin vaan siinä luulossa kun lääkärikin silloin sano että jotain tulehdusta on ja muutenki selitti asian se hoitaja puhelimessa tosi epäselvästi kun kyselin alkuviikosta tuloksia... Oireet kyllä vastaa hiivaa, mutta nyt haluavat sitte tarkastella mun sokeriarvoja tms.. toivottavasti en joudu uusiks sokerirasitukseen. Oli jo eka kerta yhtä tuskaa.. Että kiva. Voihan sitä illalla soitella taas tohon yhteispäivystykseen ja kysyä että miltäs tämänkertainen pissanäyte näytti kun ilmeisesti tänään jo selviää jotain..
 
Munkin tietääkseni toi sf-mitta ei ole suoraan yhteydessä vauvan kokoon. Sillähän mitataan vaan kohdun korkeus tosta keskeltä mahaa ja siihenhän vaikuttaa monia asia, miten kohtu on kallistunut ja kuinka pitkä äiti on ym. Tossa mitassahan seurataan käsittääkseni lähinnä mahan tasaista kasvua, mikä kertoo, että mahan sisälläkin kasvetaan. Tällaisen käsityksen itse olen ainakin neuvolasta saanut.
 
Sf-mitasta, ei ole suoraan verrannollinen lapsen kokoon. Antaa toki tietoa siitä miten kohtu kasvaa. Ja jos esim. mitta yhtäkkiä alkaa jätättää on tilanne tarkastettava. Mutta kohdun kallistuma, lapsivedenmäärä ja äidin fysiologia vaikuttaa mittaan paljon. Mulla on esimerkiksi sf-mitta keskikäyrällä 26.5, mutta vauva on ultrassa todettu pienehköksi ja mennäänkin parin viikon päästä kontrolliultraan.

Miss Piggy, ottavat varmaan sokerirasitustestin uudelleen. Raskausdiabetes voi meinaan oireilla juuri noin. Valitettavasti. Multakin tarkistettiin sokerit kun oli paljon epäspesifejä tulehduksia ja hiivaa. Toivottavasti ei sulla olis rd:tä niin kuin multakaan ei löytynyt.

Väsymystä ja sekaviaunirytmejä täälläkin. Kauhea tarve olisi nukkua päikkäreitä ja sitten ei yöllä väsytä :(. Huoh.

Tänään on supistellut huolella. Harkkasuppareita vaan, mutta lepäilen nyt ja juon lempiteetäni. Tytöt katsoo barbifilmiä ja olo on ihanan rauhaisa. Laitettiin joulukoristeetkin valmiiksi. Nyt on joulun odotus alkanut meillä.

28+6
 
  • Tykkää
Reactions: miss_piggy
Kestovaippoja en usko että meillä tullaan käyttämään, siispä mennään varmaan kertakäyttösillä sellaisilla, ainakin alkuun. Suosin yleensä ekologisia ratkaisuja kaikessa tekemisessä, niin voihan se olla että se kertakäyttöisten roskamäärä alkaa jossain vaiheessa ahdistamaan =)
Itse bongasin facebook kirpparilta 2 koon Liberon vaippoja kaksi pakettia. Maksoivat yhteensä 15€, joten oli todella hyvä löytö.
Pienempää kokoa en meinannut ostaa valmiiksi, kun nuo 2 koon on kuitenkin 3kg ylöspäin. Täytyy laittaa sitten mies kauppaan jos sellainen tilanne tulee että pienempiä tarvitaankin.
 
Tuli muuten mieleen Inkku90 ja emlu, kun olette valitelleet hyvän nukkuma asennon löytymisestä. Itsellä oli sama ongelma tuon asennon löytymisen kanssa, koska luonnollinen nukkuma asentoni on joko mahallaan tai selällään, mutta tämän mahan kanssa ei kumpikaan onnistu. Siispä pitää kyljellään nukkua, mikä ei ole ollenkaan luontevaa.

Tilasin jo raskauden alkutaipaleella Ellokselta aivan loistavan raskaustyynyn, joka on pelastanut yöt. Suosittelen lämpimästi. Hintakaan ei kirpaise. Jotkut ovat tuotearvosteluissa arvostelleet tuota sisusta, jota alussa kauhistelin itsekin (kahisevaa pallomaista), mutta se onkin nyt käytössä osoittautunut juurikin tähän käyttöön ylivertaiseksi, koska muokkaantuu kropan mukaan paaaaljon paremmin kun esim vanut tms. Viimekin yönä työnsin sitä mahani alle, joka on huomattavasti vähentänyt kipuja mahan alueella aamuisin.

Tuossa vielä linkki sivulle: NG Baby -raskaustyyny väreissä NG Baby -raskaustyyny kategoria Koti - Peitot - Ellos

Toimii varmasti myös imetystyynynä synnytyksen jälkeen. ;)
 
  • Tykkää
Reactions: emlu
Heippa,

Vastaan nyt vielä pikaisesti tänne puolelle, ennen kuin siirryn joulukuun ketjua katsomaan.

Kuten muutkin jo sanoi, niin ei kannata ihan pienimpiä vaippoja hurjia määriä hamstrata. Vauvasta tosi paljon riippuu paljonko niitä vaippoja menee. Meidän esikoinen kakkasi vauvana sellaiset 8 krt päivässä, kun taas kaverin vauva ehkä kerran viikossa. Pieniä pissejä ei vaipoista aina edes huomaa, mutta nuo kakat piti kyllä heti vaihtaa. Ehkä meillä meni sellaiset vaippaa 12 päivässä, veikkaisin että johonkin 8-15 väliin osuu suurin osa päiväkulutuksista.
Niin ja ei meidän kestot ole ainakaan homehtuneet. Korissa ilmavasti kun on pitänyt ja sellaisen 2-3 päivän satsin kerrallaan pessyt.

SF-mitta ei tosiaan ihan suoraan kerro vauvan koosta, vaikka toki antaa viitteitä siitäkin. Itse olen melkoisen lyhyt, niin jo siitä syystä mahan on pakko kasvaa ulospäin - kun ylöspäin ei ole tilaa. Tässä raskaudessa SF-mitan seuranta on ollut vähän niin ja näin, kun sen mitan on joka kerta ottanut eri henkilö. Yksi terkkari sitä sanoikin, että eri mittaajat saavat aina vähän erilaisia tuloksia. Siitä on kaikki samaa mieltä, että vatsa kasvaa, mutta mistään käyristä ei kukaan nyt osaa sanoa mitään.
 

Yhteistyössä