Helmikuun Helmet 2014 *Lokakuussa*

Oho, tulin vaan vilkaisemaan onko tällä foorumilla odottajaketjuja ja olihan täällä ja vielä joka kuulle oma ja vielä PIIITKÄLLÄ listalla odottajia.

No onnea kanssaodottajille!

Mulla viides lapsi mahassa ja la 17.2. Pikkulapsia vielä kaikki edellisetkin eli katotaan ehinkö alkaa seuraileen teiän kirjoittelua. Viimeistään sitten maaliskuun alkupäivinä tuun vilkaisee onko täällä vielä tuskaisia paksukaisia mun lisäksi.. ;) Mulla on melkeen järjestään nimittäin mennyt 42.vkolle toi synnyttely.
 
Tunnistan tuon olotilan, jota kuvailet miss_piggy.m Itsellekin tulee aina välillä ällö olo, vähän samanlainen kuin alussa, mutta kuitenkin erilainen ja sitten on niin pinkeä ja punkea olo, että... Varmastikin täälläkin maha kasvaa turbovauhtia.

Toivottavasti ei tulisi raskausarpia :( Mitä rasvaa tai vastaavaa olette muuten käyttäneet niitä estääksenne?
 
miss_piggy
Sunya:Itse olen välillä vain rasvaillut ihan normaalilla vartalovoiteella. Eilen myös oli sellanen ällöttävä juttu, että kun oon pienessä flussassa ja aivastellut niin se aivastaminen alkoi sattumaan kylkiluihin ihan sairaasti! Tuntuu että kylkiluut murtuu kun aivasti ja sitten se niistäminenkin alkoi olla aika hankalaa.. :x

Ei tässä kyllä kovin hehkeäksi oloaan tunne tällä hetkellä :D Huomenna menen hiusmalliksi yhteen kampaamoon joten tulee vähän piristystä päivään kun saa ilmaisen värin ja leikkauksen :)

24+4
 
Mäkin olen käyttänyt mahan rasvauksessa ihan tavallista vartalorasvaa. Ajattelin kyllä kokeilla jotain öljyä. Rintoihin on tullut pari pientä arpea.

Mulla on muuten näkö huonontunut todella paljon ja terkkarin mukaan on ihan normaalia raskaudessa. Onko muilla samaa vaivaa? Käytän piilareita ja laseja (-2 molemmat silmät), mutta ei enää tuo vahvuus riitä. Laseja en viitsi nyt uusia, kun neuvolan mukaan näkö voi hyvinkin korjaantua raskauden jälkeen, mutta uudet piilarit kovemmilla vahvuuksilla meinaan tilata.

Oliko täällä jo puhetta lisäraudasta? Mitä rautavalmistetta otatte? Mun pitäisi nyt alkaa ottaa, mutta en oikein tiedä ottaako nestemäistä vai millasta.
 
miss_piggy
Mulla on nestemäinen rautalisä käytössä. Viimeks oli hemppa 120. Kiva, mun vanhat toppahousut ei mahdu enää päälle. On ollu sen verran isot että ajattelin jotta menis kiinni, vaan eipä mee muuta ku vetoketju. Nappi siis jää auki. Täytynee ostaa kirppikseltä jotkut hehtaarihousut siksi aikaa että mahtuu taas takas noihin omiin.
 
Moi vaan kaikille!

Tänään oli 3 neuvolakäynti ja kaikki oli hyvin. SF-mitta oli 25cm ja vauvan sydämensyke 144. Paino on noussut kokonaisuudessaan alkuhetkestä +7kg, joten ei hätää :)
Sokerirasitukseen pitäisi varata aikaa, ja Kelan hakemuksia alkaa täyttelemään.

Itse olen syönyt nyt kuukauden verran rautalisää, kun oli tippunut 127- 112.
Minulla on aina ollut suht alhainen hemoglobiini, joten se ei yllättänyt lainkaan. Olen siis syönyt Obsidania, joka pisti mahan alussa todella koville, mutta nyt on ilmeisesti maha siihen tottunut, koska toimii ihan normaalisti, eikä arvotkaan ole enää onneksi tippuneet alemmaksi.

Supisteluja ja liitoskipuja on ollut jonkin verran, joten olen ottanut töissä käyttöön tukivyön josta on ollut todella suuri apu. Mutta muuten on jaksanut hyvin vaikka on fyysinen työ ja liikkumista 8h päivässä.
Toppavaatteiden metsästykseen pitäisi alkaa, sillä ne ei kyllä enää päälle mene, ja koiran kanssa pitäisi edelleen päästä lenkkeilemään. Ei taida mamma mallin housuja löytyä mistään?

24+2
 
Päivittääkö tuota etusivun listaa enää kukaan??Mietin kun meidän vauvan sukupuolta ei siellä ole eikä monien muidenkaan jotka täällä on sukupuolen maininnut. Taitaa kaikki olla tuolla FB:n puolella :)

Normaalia vartalovoidetta laitan mahaa silloin kun muistan. itse oon sitä mieltä että arpia tulee jos on tullakseen,voiteet ei niitä estä. ehkä hiukan voi hillitä. Esikoisesta säästyi arvilta paria ihan hailua arpea lukuunottamatta,jotka tuli viimeisellä viikolla kun tenava päätti kääntyä väärinpäin :)

Juu ei mene ei toppahousut..onhan se selvää kun tuohon eteen pallo kasvaa :D Missymom ainakin myy...hintaa rapiat 60e...auts! Minä ostin viime raskaudesta jostakin halpakaupasta miesten mustat kuminauha vyötäröiset isoa kokoa olevat housut,ne meni loppuun asti ja maksoi 10-20e :D Kyllä ne koiran ulkoilutukseen kävi :)
 
Vinkki vinkki; Ostakaa sitä paksua kuminauhaa, missä "napinlävet" ja sillä sitten kiinnitätte housut jalkaan napinlävestä nappiin. Mulla tollanen kikka käytössä, ni ei tartte ostaa toppiksia/muita housuja, ku ei o menny vetskari kiinni enää aikoihin ulkohousuista.

Ninzi&Papu 25+4
 
  • Tykkää
Reactions: undercovergirl
Heissan,

Rautalisistä Taitaa käytännöt hiukan tässäkin vaihdella, kun mulle juuri viime neuvolassa sanottiin, että raja jossa jotain valmisteita aletaan miettiä on 110. Mulla oli juuri siinä rajalla hemoglobiini ja suositeltiin kiinnittämään mieluummin huomiota rautaan ruokavaliossa (pinaatti jne.) Jos tulee vetämätön olo, niin sitten muutama rautatabletti silloin tällöin. Koska oma olo on ollut hyvä, niin mielellään en lähde tabuja napsimaankaan tässä vaiheessa. Toki taas seuraavan kerran seurataan, että mikä on tilanne ja jos Hb laskee tuosta, niin sitten purkille. Obsidania otin kyllä viime raskaudessa, eikä siitä mulle tullut (onneksi) mitään maha- tai muitakaan vaivoja.

Raskausarvista Viimeksi käytin Weledan ihoöljyä, joka oli ihan tarkoitettu raskausarpien ehkäisyyn. Ei tullut arpia, mutta sitähän en voi tietää, mikä oli öljyn osuus asiaan :) Nyt mulla on jotain toista Weledan ihoöljyä (en muista mitä) ja ajattelin käyttää pullon loppuun ennen kuin ostan mitään varsinaista. Oma arvaus asiasta on, että käytettävää rasvaa/öljyä tärkeämpää onkin, että laittaa sitä säännöllisesti.

Kiitos Ninzi kuminauhavinkistä! Harmi vaan, että omissa toppiksissa taitaa olla neppari, eikä lävellistä nappia. Muihin housuihin tuo varmasti on toimiva - usein mulla ainakin housunkaulus joka tapauksessa jonkun tunikan tms. alla näkymättömissä.
 
Minut voi lisätä mukaan! Kiitos, la 26.2.2014/ 23v/ 1. lapsi/ LKS/OYS

Nyt rv 22+0, kävin viime viikolla rakenneultrassa, normaalit löydökset. Kaksi kivaa kuvaa sain. sukupuolesta ei sanottu mitään, eikä edes kysytty olenko kiinnostunut.
 
Mulle sanottiin neuvolassa, että rautalisää neuvotaan ottaan, jos hb 115. Mulla laski 110 ja terkkari käski alkaa ottaa maksimiannoksella. Retaferia ostin ja hb nousi kahdes viikos 118.

Väsymys ei oo kyl hävinny mihinkään :/ Voisko se sit johtua hormoneista?? Olin viime viikolla muutaman päivän saikullakin, mutta eipä auttanu, muutaman päivän olin pirteä ja eilen iski väsymys taas. Tänään on viikon ainut vapaa ja pitäis muuttohommia tehdä, ei vaan jaksa :(
 
Mua kehoitettiin syömään rautalisää jo ensimmäisellä neuvolakäynnillä, kun hb oli 118. Toiseen neuvolakäyntiin oli sitten tipahtanut jo 109 ja piti ryhtyä syömään tujua rautalisää (Obsidan). Kolmannella nevolakäynnillä hb oli Obsidanin ansiosta noussut 135 ja sain jättää kaamean pahoinvoinnin aikaansaaneet Obsidanit pois ja siirtyä nestemäiseen rautaan. Neljännellä neuvolakäynnillä hb oli edelleen 134 ja sain jättää rautalisän pois (toki monivitamiinista saan rautaa edelleen).

Tuosta sf-mitasta sen verran, että se vaihtelee yksilöllisesti. Mitalla itsellään ei ole niin väliä kunhan kulkee siinä ylä-keski-alakäyrä -akselilla. Jos mitta yhtäkkiä heilahtaa esim. yläkäyrältä rajusti kohti alakäyrää, asiaa aletaan kaiketi tarkemmin tutkimaan.

Mun maha kasvaa ihan melkein silmissä. Mihinkähän mittoihin venyy loppua kohden?! :whistle:

Hortensia ja sälli 23+5
 
miss_piggy
Mulla on tollasta Ferroforte-rautavalmistetta (juotava) jota myydään ihan kaikissa marketeissakin lähestulkoot. Tommonen aika iso pullo maksoi täällä Minimanissa jotain 9-10€.
Täälläkin on maha yhtäkkiä pompsahtanu esille. Kävin äsken kampaamossa kun sai ilmaseks uuden värin ja tyylin, niin sielläkin kaveri välillä potkiskeli :D Aika radikaali muutos, mutta eiköhän tähän uuteenki tyyliin totu aikanaan.

Lauantaina pitäis mennä käymään mun vanhemmilla, ja tuon sieltä tullessani sitten jo pinniksen, kaukalon ja sitterin, jotka on porukoilla jemmassa ku heillä on enemmän tilaa.

24+5
 
Huhhuh! 80-100€ välillä näyttää pyörivän hinnat noissa äitiystoppahousuissa. Ninzin kuminauhavinkistä sain ajatuksen että taidanpa omepelukoneella surauttaa trikookaistaleen vanhoihin toppahousuihin, koska niissä myös nepparikiinnitys. Sitten voikin ostaa uudet tilalle pidemmäksi aikaa raskausajan jälkeen.
 
  • Tykkää
Reactions: undercovergirl
Painosta Hurjaa mitä vauhtia puntarin lukemat suurenee, eikä taida puntarissa vika olla.. Kamala ruokahimo kokoajan vaikka hillitsenkin ja yritän korvata makeehimoa hedelmillä... Ruuansulatuskin hidasta vaikka miten luumuja yritän popsia.

Rinnoista Kökkö, ois taas uusien rintaliivejen aika! Mistäköhän sais edullisia mut kivoja G kokoja?... Edelliset löyty vielä prismasta, valinnanvaraa ei juurikaan ollut-.- Mieti vaan et miten isoks ne tulee sit ku maitoa alkaa tosissaan tulemaan...

Mahakivusta joka tulee ilmeisesti emätintulehduksesta on nyt ollut taas pahempi, sain asiasta jo ylimääräisen nla lääkäri ajan. Kauhistuttaa ajatus et joku tonne vielä ronklais, sen verran arka paikka..

Hb arvosta Mulle sanottiin kans nlassa et 110 on raja jolloin pitää alkaa kiinnittää asiaan huomiota, ruokavaliolla jne, ei tarvitse sillonkaan välttämättä heti rautalisää.

Lasketusta ajasta raskaustodistuksessa. Uä mukaan oli 1 pvä enemmän mutta sanottiin ettei laskettu aika muutu. Kuitenkin raskaustodistuksessa oli uä mukainen laskettu aika.. Outoa minusta. Miten muilla?

Rumpali 24+3
 
Minä esikoisen aikaan rasvasin mahaani ja reisiä päivittäin jollain normi vartalovoiteella muistaakseni. Pitkään säilyinkin ilman arpia, kunnes loppuaikoina maha kasvoi niin, että repesi kauttaaltaan arville (ei toki yhdessä yössä :D) myös jalat turposivat viimeisillä viikoilla niin, että molemmissa pohkeissa hailakat arvet, kun iho joutunut äkkiä venymään. Ymmärtääkseni tosta rasvauksen vaikutuksesta oo mitään todistettua hyötyä. Itse uskon, että suurimmalta osin arpien tuloon vaikuttaa ihon omat ominaisuudet, joihin ei rasvaukset vaikuta. Toisella ihon rasvakudos sietää enempi venytystä ja toisella taas vähempi. Toki kannattaahan sitä rasvailla, eihän se pahaksi ainakaan ole. Ja onneksi noi arvet on haalentunut ajan kuluessa, mutta nyt taas huomaan mahan venyessä, että ne ovat tummuneet. Enkä oo jaksannut tässä raskaudessa mahaani rasvailla. Heitän toivoni siihen, ettei niitä arpia nyt enää voi eikä mahdukkaan tohon mahaan tulla kun kerran on jo repeytynyt (tosin luulen, ettei se siltikään takaa mitään). Ei vaan enää ole jaksanut olla niin huolissaan oman vartalonsa muutoksista. Sitä vartaloa ennen ensimmäistä raskautta ei vaan enää ole ja sen on kerennyt tähän mennessä jo hyväksyä.
Tänään on taas supistellut paljon ihan levossa. Toisaalta vauvakin on tänään ollut tosi aktiivinen. Tuntuu, että koko päivän on myllännyt mahassa. Mietinkin, että voiko vauva liikkumisellaan aiheuttaa kohdun supistumista..? Inhottavan tuntuisia kyllä ovat, tuntuu että veri menee päähän ja tulee huono olo.
 
Mulla uä:ssä kätilö siirsi LAta yhdellä päivällä aikaisemmaksi. Neuvolassa hoitaja kummasteli tätä ja raskaustodistukseen merkkasi sitten sen vanhan ajan. Ja neuvolakortissa on kuitenkin se päivän aikaisempi la. Eipä noi mitään kiveen kirjoitettuja päivämääriä oo. Hassua vaan, ettei hoitajat pidä yhtenäistä linjaa vaan merkkailevat eri päiviä eri paikkoihin.
Mulle on myös sanottu neuvolassa, ettei rautalisää tarvitse aloittaa ennenkuin Hb laskee alle 110, mutta jotkut kuulemma määräävät jo rautalisän kun Hb menee alle 120.
 
Hemoglobiinista Minulla hb tippui ensin 106:een ja aloitin lisäraudan ottamisen (Obsidan) seuraavassa neuvolassa hb oli enää 95. Ilmeisesti Obsidan ei imeydy. Siirryin juomaan sellaista yrttimehua nimeltä kräuterblutsaft (Floradix) ja nyt on hb noussut kohisten. Suosittelen.

Sokerirasituksesta Onko teistä kaikki menossa sokerirasitustestiin? Minä kyselin tätä neuvolassa ja ei kuulema tarvitse mennä kun olen normaalipainoinen ja hyväkuntoinen. Aiemmin kai kaikki yli 25-vuotiaat sinne lähetettiin.
 
miss_piggy
Sunya:Mun pitää ainakin sokerirasitukseen, kun olen yli 25-vuotias ensisynnyttäjä, vaikka olenkin normaali painoinen.
Täällä on siis ainakin käytäntö se, että pitää mennä jos nuo kriteerit täyttyy, eli lähinnä tuo ikä kun on yli 25-vuotias.

Mulle tuli uus raskausoire, virtsan karkailu!:ashamed:Näin yöllä oikein nautinnollista unta, että olin vessassa pissalla, ja sitä vaan tuli ja tuli ja teki oikein kutaa. Sitte jotenki nukuin kumminki aika keveästi, ja havahduin siihen kun tuntui, että jotain valuu housuihin... Äkkiä vessaan, ja siinäpä sitä oltiinki. Alushousut ihan semisti märät.. :hysteric: Sitten aamulla kerkesin olla ilman pikkuhousunsuojaa varmaan about 5min, ja kun menin vessaan niin taas oli valkovuodot housuissa:kieh:Voi että mua ärsyttää kaiken maailman vuotelut. Pakko alkaa noita lantionpohjalihaksia treenailemaan vähän ahkerammin. Oon viimeks kussu housuihinki varmaan joskus 5-vuotiaana....:x Ei paljon inspais mitään Tenaa alkaa käyttämään...

24+6
 
  • Tykkää
Reactions: margareta91
Olen Papustin saman huomannut, että nyt toista odottaessa ei jaksa olla niin tohkeissaan oman kehon muutoksista. Ja varmasti on ihan totta, että raskausarpien tuloon vaikuttaa eniten oma iho. Jännä tietysti nähdä, miten kroppa raskaudesta toisen kerran palautuu. Neuvolassa hieman varoiteltiin, että toisella kertaa se ei ehkä palaudu niin itsekseen kuin mulla ensimmäisen jälkeen kävi.

Margareta91 oletko kokeillut imetysliivejä? Monet sellaiset toppimalliset tukee, mutta on tosi pehmeät ja venyy muutaman koon edestakaisin. Siksi imetysliivit voi olla hyvä ratkaisu jo odottaessa. Sitähän ei kukaan tiedä, miten paljon nouseva maito rintoja vielä suurentaa, mutta lohdutuksena, että alun jälkeen koko yleensä asettuu vähän maltillisempiin mittoihin.

Itse olen iloinen, että sain kerralla koneella naputeltua Kelan laput ja työnantajan tarvitsemat ilmoitukset vapaista. Raskaustodistuksenkin skannaaminen ja lähetys netissä onnistui. Näin ollen elättelen toivetta, että mun ei tartte missään vesisateessa lähteä konttorille suhaamaan ja odottelemaan vuoroja näiden asioiden tiimoilta - jee!
 
Sokerirasitukseen pitää minunkin mennä. Syynä ikä ja ensisynnyttäjä. Se sanottiin että on pakollinen kaikille, vaikka ei mitään ongelmaa epäiltäiskään. Itsekin olen liikunnallinen ja aikamoinen terveysintoilija :)

Imetysliivit on ollut täälläkin käytössä jonkin aikaa. Muuten olisi vanhat menneet vielä vähän aikaa, mutta alkoi ahdistamaan kaarituet kun rinnat tuntuivat muutenkin aroilta ja turvonneilta.

Lihaskramppeja on tullut öisin molempiin pohkeisiin. Sanoivat neuvolassa että saattaa johtua yhtäkkisestä painonnoususta.

Miss_Piggy, kuulostaapa ikävältä oireelta.. Toivottavasti olisi ainutkertainen kokemus, vaikka olen kuullut että on ihan normi vaiva kun raskaus etenee, ja vauva painaa virtsarakkoa.

Kelan lappuja täytyisi alkaa minunkin täyttelemään. HUOH! Netissä meinasin ne kyllä laittaa menemään, ja neuvolasta annettiin palautuskuori millä voin postittaa ainoastaan tarvittavat liitteet.

Täällä nyt flunssan ja kuumeen kourissa :( Toivottavasti menee pian ohi mustaviinimarja-mehun avulla. Hyvää loppuviikkoa kuitenkin kaikille
 
Sokerirasituksesta Joudun sukurasitteen vuoksi vaikka alle 25v.. Jouduin jo alkuraskaudesta ensimmäiseen kun pissassa oli niin paljon sokeria. Tosin se johtukin vaan tuoremehun juomisesta -.-

Huomenna nla lääkäri saa nähä mitä sanoo.

Virtsankarkailusta Mulla on alkuraskaudesta lähtien ollut tuo kamala vaiva vaikka miten päivittäin teenkin noita lihasharjoituksia. Aivastelut ja yskimiset on pahimpia..

Pitääpä vkl aikana käydä kokeilemassa noita imetysliivejä

Nyt ois 2kk jouluun!

Rumpali 24+4
 

Yhteistyössä