Helmikuun Helmet 2014 *joulukuussa*

Parus ja Maiscu, ihan yhtälailla mulla samat mietteet mahan koon kanssa vaikka sf-mitta menee ihan tasan keskikäyrällä. Tai siis neuvolatäti sai mitaksi 31, kun taas neuvolalääkäri 30, mutta siis keskikäyrällä tai inasen yli mennään.
Ihana joulu ollut, en vaan oo pystyny syömään niin paljo ku kuvittelin :O oon siitä ihan järkyttyny :D jouluaattona likka pisti ihan kunnolla meneen, syömisien aikana + illalla ja yöllä ihan järkyttävä meno tuolla! Se oliki yks syy miksei pystyny kunnolla syömään ku monotti koko ajan ja työnteli jalkojaan :D kävi sellanen ajatus jo mielessä, että nytkö se tulee, vaikka ei siis supistellu.
Mulla on neuvola 31.12. Ja taas pääsee meneen ylpeenä vaa'alle jouluruokien jälkeen :D

Rupesin eilen lukeen tollasta keskustelua ja olin ihan järkyttynyt tuosta aiheesta :O mun päähän ei aina vaan mee ihmisten ajatusmaailma... http://kaksplus.fi/keskustelu/pluss...ikavauvan-tulo-masentaa-toivoin-kovin-tyttoa/

Inkku ja Helmi 35+4, vähän päälle 4 viikkoa enää :O

Viimeksi muokattu:
Heips kaikki pitkästä aikaa, joulunjatkoja Ruotsista! Jäin puoltoista viikkoa sitten talviloman kautta äitiyslomalle, viime viikko meni pakatessa muuttoa ja siivotessa vuokralaisia varten, ja viikonloppuna muutin miehen luo tänne Länsi-Ruotsiin. Mukana tuli aivan kauhee turvotus - nilkoista tuli moonbootsit, sormet turpos ja lopulta kasvotkin.. Olin ihan paniikissa raskausmyrkytyksestä, mutta labrassa arvot olivat puhtaat, joten ei hätää. Se oli pelkästä rehkimisestä, joten älkäähän muut lähtekö vastaavaan... Turvotus onneksi laski nopeesti, kun nyt on saanut huolella levätä ja ottaa iisisti. Ja nyt elämä onki sitten rauhallista siihen asti, kun tyttö päättää tulla... Tammikuun ainoat kalenterimerkinnät ovat neuvola, perhevalmennukset ja sairaalaan tutustuminen på svenska :D

Mitoista ja mahan koosta: Mulla terveydenhoitaja on mittaillu yläkäyrällä menevää sf:ää. Viime viikolla (33 +3) kävin kontrolliultrassa, kun mulla oli aiemmin ongelmia aamusokerin kanssa ja halusivat antaa tarkan koon. Tyttö painoi 1800 g ja oli alakäyrällä. Eli siitä tuli fiilis, että noi sf-mitat on tosi yksilöllisiä, summittaisia ja riippuu monesta tekijästä eli niistä ei kannata huolia... Kunhan on kasvusuunta. Täällä tullu jo 15-16 kiloa (muilla yhtä paljon, tuntuu että kaikilla muilla niin vähän?) mutta maha ei silti näytä niin isolta kuin pelkäsin sen tässä kohtaa olevan..

Smulan ja kompis (34+3), 5,5 viikkoa enää, hui! :D

Viimeksi muokattu:
Mullahan oli silloin viimeks neuvolassa sf-mitta jotain 31cm kun epäilivät perätilaa. Nyt 23.12 kun oli äippäpolilla se ultra kohdunkaulan takia, ei sf-mittaa katottu, mutta vauva painoi siis 33+3 2390kg jos oikein muistan..
Ja täällä myös seuraava neuvola 31.12 :) Ei oo enää pitkästi siihen synnytystapa-arvioonkaan.

33+6

Ei sitte syyskuu jälkeen ole tullut käytyä täällä ollaan jakauduttu!

Pieni tyttö syntyi 5.12.2013 klo 05.01.
Raskausviikot oli 31+4 :) Painoa hänellä oli 1604g ja pituutta 37cm.

Synnytys oli pitkä ja vaikka olikin jo kolmas lapsi. Olin ollut vuodelevossa 3 viikkoa, verta tihkutti ja supistuksia oli tullut lokakuun alusta lähtien paljon.
Sitte 4.12 aamuyöllä alkoi supistukset olemaan erittäin kivuiliaita ja niitä tuli paljon. Lähdettiin 08.00 sairaala kohti. Meiltä ajoi n. 30min synnärille. Tuo matka oli tuskaa.
Vihdoin oltiin perillä ja tehtiin kaikki kokeet ym. Olin vasta 2cm auki. Jäätiin sitte sinne. Epiduraali pistettiin ja sain taas oltua. Kello taisi olla 13.00. Verenpaineeni heitteli välillä ja pyörryin joten toista kertaa epiduraalia ei pistetty. Olo oli heikko mutta erittäin kipeä.
18.00 olin 5cm auki ja 22.00 pysyttiin samassa eikä jalat enää kantaneet olin ihan loppu. En jaksanut. Kipu on erittäin kovaa ilman kivunlievitystä. Aloin tihkuttamaan 02.00 verta ihan vähän kerrallaan kunnes holahti 04 00 ja samantien vauvan sydänäänet laski. 04.43 olinkin jo sectiossa ja tästä en muista mitään kun verenpaine laski ja olin pyörryksissä.

Vauva syntyi vasta 05.01 ja vauva vietiin suoraan teholle. Hänen ilmatiet oli täyttynyt verellä ja hänen hengitys oli vaikeaa. Vauvan sydänäänet oli huonot lyöntejä jäi välistä.
Tiet puhdistettiin ja tyttö kiinnitettiin sydänkoneeseen. Siinä hän olin 1.5vko verran ja hän pääsi pois. Sitten iski infektio ja tyttö meni huonoon kuntoon ja paino laski. Tiet täyttyi jälleen limasta ja keuhkot oli huonossa kunnossa. Tällä hetkellä tytön vointi on kohtalainen vaikkakin hän on keuhkoneessa kiinni ja antibioottia ym on käytössä.
Joulu oli erilainen, kotona oltiin perheen sekä miehen ja minun vanhempien kanssa, kävin katsomassa tyttöä. Ikävä oli kova kun tyttö oli sairaalassa.
Joka päivä tulee tytön luona käytyä ja oltua.

Pitkä viesti.. Hyvää joulun aikaa!

Alina ja tyttö 3vko

Onnea AlinaMW ja paljon voimia keskosen kanssa. Toivottavasti pienokainen vahvistuu ja pääsisi pian kotiin.

Näiden juttujen jälkeen omat valitusvirret tuntuvat niin turhilta, että enpä taidakaan jaksaa narista närästyksistä, suonikohjuista yms, vaan "nautin" loppuraskaudesta ja toivon että pienokainen saisi kasvaa rauhassa masussa ennen maailmaan tuloa.

33+3

Viimeksi muokattu:
Onnittelut tytöstä AlinaMW! Voimia myös vaikeaan tilanteeseen, toivotaan pienelle paranemisia <3 Jäi ihmetyttämään, että eikö sairaalassa koitettu pysäyttää synnytyksen etenemistä? Vai ymmärsinköhän tekstisi ihan väärin. Hassua, jos noin pienillä viikoilla eivät niin tee.

Alinalle tsempit täältäkin!
Ei kai sitä synnytystä voi oikein pysäyttää, jos vauvan syke laskee ja verta tihkuu. Yleensä kaiketi silloin sektioon menee, näin luulen mä.

34+0, poks!

Alina: onnea pikkuisesta ja paljon tsemppiä teille ja tytölle! Kuinka paljon pikkuneiti painaa nyt?

Täällä istutaan polilla korkean verenpaineen takia (147/98). Mullahan on ollut raskausmyrkytys edellisissä raskauksissa ja taitaa tulla tälläkin kertaa. Harmi. Pissa oli onneksi puhdas, mutta verikokeen tuloksia odotellaan tässä nyt. Tänne tosiaan tulin kovan päänsäryn takia :/.

32+6

miss_piggyToki tossa vaiheessa ei muu enää auta, mutta meinasin tota hetkeä kun saavutaan supistelujen takia sairaalaan noilla viikoilla ja kohdunsuukaan ei ole kovasti auennut. Vai oliko tolla epiduraalilla sitten tarkotus lopettaa supistelu..

Papustin, Joskushan pitää jäädä sairaalaan makaamaan "pää alaspäin" jotta synnytys pysähtyisi ja annetaan jotain supistuksia ehkäisevää lääkitystä, mutta koska viikkoja on kuitenkin jo yli 30, niin silloin vauvan on yleensä jo turvallista syntyä. Eli jos on alle 30 viikkoa niin sitten ehkä vähän hanakammin koittavat ehkäistä sitä ennenaikaista synnytystä.

).( Flunssa täällä pahenee. Olo on jotenkin aika skeida tällä hetkellä. Hiostuttaa ja nenä vuotaa, mutta kuumetta ei silti oo. Tuntuu että vauvakaan ei oo liikkunu niin paljon ku normaalisti. Ei millään jaksais sairastella kaikkien muidenki vaivojen lisäks.

34+0

Tosiaan alina, miten vauvan paino nytten? Ja onnitlut tytöstä!

Kävin tänään vihdoin ostamassa 875g kirjan, olen jo lukenut yli puolitiehen, kyyneliltä ei ole voinut välttyä.

Tänään oli nla, sf mitta on kasvanut liikaa ekalla mitauksella 34 cm ja toisella vähensi sen 33,5 ni ei käyrä näyttäis nii hurjalta.. Eli reilusti yli käyrien mennään, ihmettelen tädin logiikkaa... Hb ei mitattu ku on ollut niin hyvä, rr kunnossa. Pelkään ite et raskausmyrkytys ois tulosillaan, pissaa stiksatessa oli ½ + proteiinia, päänsärkyä ollut muutaman päivän. Proteiiniin ei reagoida ku ei kokonaisen + verran. Päänsärky voi myös johtua runsaaasta lepäilystä (telkkaria ja pleikkaria tullut tuijoteltua ja sit oon tosiaan lukenu ja niskat siitä kipeät). Pelkään kuitenki et oisko alkamassa...

Kontrolliaikoja ei nlassa ollut sillee miren ois pitänyt, lääkäriaika löyty vasta 22.1.... noh, meen kontrollimittaukseen 7.1, senkin ois pitänyt olla edeltävänä viikkona mutta loppianen ja joulu ja uusvuos rajottaa aikojen saamista.. ei kiva.. tuntuu et ois hiukan hetteelle jätetty.

Vauva on ehkä raivotarjonnassa, kuulemma lääkäri tarkistaa sen jollai ikivanhalla ultralla sit ku sen luo pääsee.

Painoa tullut minusta yllättävän maltillisesti kun miettii mite paljo herkkuja on tullut vedettyä ja turvotusta niiden ansiosta. + 535g/vk.

Kerroin myös terkkarille mun peloista, vähäisistä yöunista, yksin olemisesta (mies imatralla) ja synnytyksestä. Ei juurikaan asiaan reagoinut, kerto vaan imetyksen tärkeydestä. Oli ekaa kertaa kurja nla käynti, olen tähän asti ollut niin tyytyväinen meijän tätiin..

Muuten vointi hyvä, raskaana oleva olo :) Mä kuulun kyllä niihin jotka nauttii raskaudesta, ainakin vielä. Tulipa omanapailuviesti.

Rumpali 33+5

Joo neuvolasta puheenollen en ole ollut ollenkaan tyytyväinen niiden toimintaan :( Ekalla kerralla jäi tosi tympeä fiilis koko hommasta ja neuvolatäti oli joku randomi joka unohti kaikki, antoi vääriä aikoja, varasi np-ultraan ajan viikolla liian aikaisin (tämä selvis siellä ultrassa, mutta onneksi olikin viikolla edellä niin saatiin otettua tarkat mittaukset). Ei edes kysellyt fiiliksiä tms. Nyt sitten tämä minun "oma" neuvolantäti on todella hiljainen ja vanhempi nainen. Tuijottaa minua monesti vaan hiljaa ja ensimmäinen kommentti hänet tavattuaan oli ylläri ylläri minu painosta :| Sitten muutenkin asenne on minua kohtaan jotenkin halpamainen ja tuntuu, että sillä ei edes kiinnosta kysellä mitään miten on mennyt tms. Mun mielestä neuvolassa pitäis olla turvallinen ja hyväksytty tunne, mutta valitettavasti näin ei ainakaan kohdallani ole tai minusta ei niin tunnu :( Mutta tärkeintähän on, että vaavi voi hyvin ja minut tutkitaan siellä aina säännöllisesti... En ole sinne mitään ystäviä lähtenytkään etsimään :heart:

31+4 :D

Onnea Alinalle täältäkin :)

Mä olen joka päivä käynyt lukemassa mutta jotenkin ollut niin laiskana et ei jaksas ees näpytellä tänne kertomuksia :D tosin eipä tänne sen kummempaa..
Maha kasvaa ja todellakin jo ahdistaa..kivuttomia suppareita oikeestaan joka ilta ja tuntuu et vatsanahka repee kohta..raskausarvilta oon kuitenkin välttynyt - thank god.
Alkaa pikkuhiljaa turvottamaankin, nilkat ja sormet pääasiassa. Viime raskaudessa ei menny ku crocsit jalkaan eikä nekään loppuvaiheessa :D

Mä oon ollut ihan super kiukkunen, itkuinen, ärsyttävä jne.. mä niin toivon että pääsis jo "normaaleihin" kirjoihin :D esikoinenkin on niin uhma-kiukku-ei ei ei -iässä et oksat pois..mä jo kauhulla odotan miten sitä selviää väsyneenä vauvan ja uhmailijan kanssa. Mies on päivät poissa ja illalla tietty auttelee miesmäisellä juntti-asenteella :D (ukkoonkin on siis mennyt täs jo hermot :D )

Et hohhoh..
Tänään 34+2 - 40 (!) Päivää jäljellä!

En oo minäkään tyytyväinen täällä tohon neuvolasta saatavaan palveluun. Jotenki tuntuu että sieltä ei saa mitään irti, ei mitään neuvoja tms mihinkään liittyen. Korkeintaan vaan lyödään jotain lappuja käteen että siinä sulle lukemista.
Neuvolalääkäriki tuntuu olevan ihan käsi. Tosi omituinen. Parasta palvelua saa aina tuolla äitiyspolilla. Mullakin se oma neukkatäti on semmonen vanhempi nainen, jotenki se on kanssa vähän semmonen hiljanen ja etäinen eli ei paljon turhia puhele. Ens kerralla mulla onkin joku eri hoitaja.

Varsinki näin ensisynnyttäjänä niin kyllä kaipaisin mahdollisimman paljon tietoa kaikesta raskauteen ja synnytykseen liittyvästä. Mutta eniten tietoa oon löytäny netin ihmeellisestä maailmasta.

Onnea AlinaMW pikkuisesta tytöstä! Ja voimia koko perhelle rankkaan alkuvaiheeseen. Toivottavati pieni vahvistuu nopeasti ja pääsee pian kotiin.

Jouluna tuli syötyä niin paljon, että olo on aikas tukala. Muuten raskaus sujuu oikein hyvin, mitä nyt selkä kipuilee. Kivuttomia supistuksia tulee jatkuvasti ja ilmeisesti ne on saaneet jotain aikaan kn kohdun ulkosu on lääärin mukaan auki. Tosin se voi johtua myös siitä, että en ole ensisynnyttäjä, mutta voipi olla myös supistuksista. Mitään erityistä lepoa ei kuulemma tarvitse harrastaa, mutta jos supistuksista tulee kivuliaita, niin näillä viikoilla sitten pikaisesti näytille.

Synnytys ei vieä pyöri lainkaan mielessä. Lähinnä mietityttää, että jos synnytys on nopea, niin miten ehditään saamaan esikoiselle hoitaja ja ielä itsemme sairaalaan. Mutta yritän olla ajattelemata sitä vielä. Imetys vähän jännittää, mutta koitan henkisesti valmistautua siihen etukäteen.

Mun täytyy kyllä kehua mun neuvolatätiä, se on aivan ihana! Sopivan rento, mutta asialinen ja asantunteva.

Merile 32+0

Viimeksi muokattu:
Jos nyt vähän kirjottelis nyt ku on tuosta joulusta selvitty.. :) Ensinnäkin, Onnea Alinalle pienokaisesta ja kaikkea hyvää koko perheelle ! :)

Jotenki nyt tuntuu, että mulla ei oo oikeastaan, kun valitettavaa tällähetkellä, joten kannattaa skipata tämä kirjotus, kun aikamoista nurinaa rupeaa tulemaan :D
Jotenkin tällä hetkellä tuntuu, että oon niiin täynnä koko raskautta. Mikään vaate ei mahdu päälle, käveleminen on ankkamaista vaappumista ja joka paikkaan kolottaa.

Oman kropan muuttuminen ja painon kertyminen jo valmiiksi ylipainoiseen kroppaan ottaa todella koville. Toisaaltaan tykkään kyllä tästä vauvamassusta ja ajoittain ihastelen tätä peilistä, mutta pääasiassa on tosi ahdistunut olo painonnousun vuoksi. Puoliso jaksaa kyllä lohduttaa ja kehuakkin siitä huolimatta, mutta tunnostaa, että hänen on kuitenkin vaikea ymmärtää, miltä tälläinen kropan muuttuminen muutamassa hassussa kuukaudessa tuntuu.

Yöunia on alkanut verottaa pissillä juokseminen, närästys ja helvetilliset suonenvedot jalassa.. Nukkumaan asettuminenkin on jotenin vaikeaa, varmaankin, kun pelottaa jo etukäteen et minkälainen helvetti se yöllä on taas edessä. Oisin niin valmis kyllä jo pikkuhiljaa luopumaan tästä kaikesta ja saaamaan sen pikkunyytin syliini. Ärsyttää kyllä valittaa, ku kaikki on loppupeleissä kuitenkin hyvin, pikkuinen voi hyvin masussa ja itekkään en kärsi mistään vakavemmasta, kuten vaikka raskausmyrkytyksestä.

Tässä muutamaisena yönä oon nähny unia synnytyksestä ja siitä, että saan pikku nyytin syliin.. Hurjalta tuntuu aatella, että ku viikkoja kumminki on 34+3 nii eihän tässä oikeastaan voi tietää, että millon alkaa tapahtumaan :D Synnytys ei ajatuksena pelota, enkä sitä hirveästi ole ajatellut. Luonto ja kätilöt hoitaa, ei tuonne mahaan oo mahtanu kukaan vielä jäähä.. :D Synnärille tutustuminenki meillä joku aika sitten oli, ei päästy niihi ryhmäjuttuihin nii saatiin sellanen "yksityinen" tunnin kestävä tiivistelmä siitä 3 tunnin paketista. Oli minusta ihan jees, selvensi etenkin tulevalle isälle asioita ja synnyttämään meneminen tuntui entistä luonnollisemmalta eikä enää tuo matkakaan arveluta (matkaa siis synnytyssairaalaan yli 100km).

Jotain positiivistäkin: Vauvahankinnat on reilassa, enää ei puutu kuin vaunut ja tiiänki kyllä tasan tarkkaan millaiset haluan.. Sitä en tiiä, että kuka ne rahottaa :D Pikkupyykki pitäsi pestä ja synnytyslaukku pakata nii sittenpä sitä oltaisiin pientä nyyttiä vaille valmiita..

Hui kauhea, kun tuli pitkä kirjoitus.. Ei tätä varmaan ees kukaan jaksa lukea, pahoittelut :D

Ite ootan lähinnä sitä että tämä vauva syntyis niin pääsis taas kuntoilemaan. Aktiivisena ryhmäliikunnan harrastajana kun en nyt oo tätä harrastusta pystyny tekemään viimeiseen puoleen vuoteen ja alkaa jo syyhyttämään. Lisäks ootan että pääsis vaunulenkeille ja vaikka pururadalle juoksemaan vaunujen kanssa.
Siis tää olo kun ei voi liikkua niin kuin ennen on tosi ahdistava. Tuntuu että kunto rapistunu ihan olemattomiin..
Paino mulla on nyt raskausaikana varmaan noussu enemmän ku tarpeeks. En edes halua tietää paljonko painan tällä hetkellä, mutta varmaan lähemmäs 80kg..

Flunssa vaivaa edelleen, onneks viime yönä sai sentäs nukuttua.
Sairaalakassikin pakattu aikalailla valmiiks ku ikään ei tiä milloin lähtö tulee.

Mullakin ihan hirvee himo juosta! :)
Mä olen niin täynnä tätä mahaa, raskautta, tätä olotilaa..

Päätin kans alkaa pakkailee sairaalakassia et jos sitä vaikka tuleekin äkkilähtö ja ukkoa on ihan turha pyytää tuomaan jotain tiettyä sit sairaalalle kun kuiteski tuo jotku ihan väärät pöksyt tai muuta :D

• Tykkää
Reactions: miss_piggy
Mä oon vissiin tooosi jälessä kun meillä ei ole vauvalle vielä muuta kuin vaatteita ja niistäkin uupuu vielä :D Nyt tammikuussa on tarkoitus hommata kaikki tarpeellinen, että helmikuussa ois kaikki valmista! Mulla vaan on semmoinen fiilis, että maaliskuulle menee ennenkuin napero on maailmassa :D LA kuites vasta 24.2 ja ensimmäistä odotan.

RIKS RAKS POKS 34+0, hullua mite aika menee nopsaa...

Mä soitin viimeyönä kätilöopistolle jo ku oli niin kamala ylävatsakipu et en meinannut mitenkään päästä sängystä ylös wc:hen. Muitelin nla tädin jutelleen jonku kuukauden sitten et on hälyyttävää et jos tulee vanneomaista kipua vatsalle. Kätilö oli tosi mukava, rauhotteli vaan et tuskin on mitään vakavempaa kun vauva liikkuu tosi aktiivisesti, raskausmyrkytykseen voi viitata mut verenpaineet olleet hyvät ni ei tarvitse reagoida. Voi kans ihan vaa johtua sisäelimistä ku niiden tilat viedään. Jatkoin unia, ja nyt ei onneks ole enään kun epämiellyttävä olo ylävatsalla, alavatsalla kuitenkin menkkamainen jomotus... Kunpa kaikki ois kunnossa.

Tänään ajattelin aloittaa pikkuvaatteiden pesun, ihanaa päästä niitä hypistelemään. Meillä laitetaan kaikki vauvalle lopullisesti kuntoon ens vk aikana ku miehellä pitkät vapaat. Sit ei enää oo ku synnytyskassi, suurin ongelma mulla on et minkä laukku siihen soveltuis, mulla on vaan paljon normikokosia käsilaukkuja ja sit jotain matkalaukkuja... Mihin laukkuratkasuun ootte muut päässeet?

Hortensia: jatkatko vieä ylläpitäjänä tammikuun? :)

Yhteistyössä