Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Tervehdys vaan ja maiskikselle kiitos kommenteista. Mä olen kans yrittänyt noita sormiruokia, mutta eipä tunnu menevän oikein nekään. On kyllä rasittava tilanne. Hampaita kyllä taitaa olla tulossa, joten epäilen, että se on huonontanut syömistä entisestään. Alkuja ei kyllä näy, mutta kuolaa kovasti. Mitä kaikkea olet antanut sormiruoaksi?

käytiin muskarissa tänään ekan kerran. Oli kivaa. Poika tykkäsi selvästi kun oli muita samanikäisiä ja leikeistäkin myös.

Juuri nyt tuntuu, että meidän vauveli syö jo mitä vain (tai ainakin maistaa),mutta tässäpä jonkinlaista listaa sormiruuistamme:
avokado, banaani, omena, päärynä, vesimeloni, luumu (myös kuivattu), persikka, marjat (herukat lempparia), kurkku, kyssäkaali, keitetty peruna, parsa- ja kukkakaali, kesäkurpitsa, maissi, herne, erilaiset leivät ja kräkkerit sekä riisikakku, makaroonit.
Porkkana ja bataatti eivät ole maistuneet, mutta sen sijaan haluaa kaikkea mitä isojenkin ihmisten lautasilta löytyy. Syö jopa chili- ja valkosipulimausteista ruokaa sekä kypsennettyä sipulia.

Tiedän kuinka rasittavaa tuollainen syömättömyys on, mutta yritä asennoitua rennosti syömiseen, ethän pakottaakaan voi :) Ei ruokapatojen äärellä voi nälkään kuolla, kuten ystäväni minua lohdutteli kun tuskailin vauvan vähäruokaisuutta.

Jaahas aika hiljaista täällä. Poika nukkuu päikkäreitä ja olis itekin pitänyt nukkua, mutta on niin paljon kotihommia, että pakko vähän tehdä jotain tai kaaos saa täydellisen vallan. Meillä on yöt ihan mahdottomia. Herää varmaan reilu tunnin välein ja aina on pakko saada tissiä. Tutti ei kelpaa raivostuu jos sitä yrittää suuhun tyrkyttää. Syöminen sujuu vaihtelevasti. sormiruoat ei juurikaan löydä oikeaa osoitettaan tai sitten ei kelpaa. Osa soseista menee, osa ei. Selvästi kyse on siitä, ettei tykkää jostakin, koska purskuttaa suusta ulos ja sitten kun olen kokeillut syökö muuta, niin uppoaa. Kaipahan viimeistään kouluikäisenä syö ja nukkuu.

Mitäs teille muille?

Leppis ja poju

Täällä ollaan jo toista päivää töissä. Poika on perhepäivähoitajalla ja ainakin eilinen oli mennyt hienosti.

Meillä yöt ja aika ihmeellisiä. Poika alkaa heräilyn klo 01 maissa ja välillä tunnin välein ja välillä nukkuu pari tuntia. Viime yönä oli taas erilaista. Söi kerran ja toisen kerran heräsi klo 4.30 eikä nukuttanut muka yhtään. No kuuteen asti valvoi ja sitten nukuttiin puoli tuntia... Pikkusen väsyttää töissä mut kai se tästä.

Ruoka uppoaa ihan hyvin. Karkeammat soseet täytyy muussata hienoksi, kun ei muuten kelpaa. Meillä siis syödään ainakin kerran yössä ja en aio tehdä sille just nyt mitään. Maitoa menee kuitenkin lähes 200 ml. Illalla syö puuron ja maitoa, et ainakaan nälkäisenä ei nukkumaan mene.

Meillä myös kauhea kaaos mut minkäs teet, kun ei ehdi ja toisaalta viitsikään koko aikaa siivota äijien sotkuja :)

Jospa jatkais hommia...

ilmoittaudun minakin.. toissa ollaan ja flunssaa pukkaa.

meilla -onneksi- yot menee hyvin, ekan kerran heraa 5-6.30 maissa syomaan pullollisen ja multa maitoa. oon jattanyt iltaimetyksenkin pois ja aion jattaa tuon aamuimetyksenkin parin viikon sisalla. oon vakaasti sita mielta, et taa (vahainenkin) imetys estaa mun raskaaksi tulon ja muutenkin tulee hyvaa sauma lopettaa, kun mies ja poika lahtee suomeen viikkoa mua aikaisemmin.

hampaita on nyt kuusi, nelja ylhaalla ja kaks alhaalla. poika puree meita jatkuvasti, tosi rasittavaa ja oikeesti koskee! tulee olevinaan antamaan pusua, mutta sitten rontti puraiseekin! syomisesta sen verran, et kun tarjotaan ns. oikeaa ruokaa, kuten jauhelihakeittoa (ilman suolaa tietty), niin sita menee hirmu vahan kun on niin paljon pureskeltavaa, mutta jos annetaan purkkiruokaa, niin sita uppoo koko purkillinen. oon tullut siihen tulokseen, et yksinkertaisesti pureskelu vie niin paljon voimia/aikaa ettei ruokaa uppoa samaa maaraa, kuin jos ruuan voisi vain niella. nimittain "helposti nieltavaa" puuroa meilla uppoaa aamuisin ja iltasin jarkyttavia maaria.

ihanaa, meilla kavi tanaan siivooja pidemman tauon jalkeen, kiva menna puhtaaseen kotiin! (niin, taalla on tosi yleista et siivooja kay).

nyt toiden pariin..

lidia ja ukkeli 10,5 kk

Hyvä, että teillä sujuu töissä ja kotona ihan mukavasti! Mä en voisi vielä kuvitellakaan meneväni töihin, niin rankasti valvottaa tuo ukko.

Poika oppi eilen nousemaan syöttötuolissa seisomaan, joten valjaat täytyy siihenkin hommata. Lisäksi oppi nousemaan sohvalle, joten hetkeksikään ei voi enää silmistään päästää tai kiipeää sinne heti. Tai siis tippuu alas. Eihän kiipeämisessä mitään pahaa ole, kun hyvin jo homman osaa.

Päivät meillä kuluu kotosalla ja kyläillessä. Jos ollaan kotona, käydään läheisessä puistossa, jossa on paljon muitakin saman ikäisiä lapsia. Lähinnä poikia. Yksi heistä on syntynyt samana päivänä kuin meitin ukko! Hauskaa! Siellä sitten syödään hiekkaa kilpaa. No, osaavat nuo jo vähän lapioida ja traktorilla leikkiä. On mukavaa kun näkee muita äitejä, niin ei ihan tuu höperöks.
Keskiviikkoisin tuossa lähellä on perhekerho. Ei nyt vielä ekalla kerralla käyty ku oli niin hieno ilma että oltiin ulkona. Ehkä sinne tulee vielä mentyä. Ja perjantaina on sitte taas muskari. Siis huomenna! Kauhee, ku viikot menee nopeesti!

Mut joo, menen tästä laittaan ruokaa ja rauhotteleen ipanan toisille päikkäreille kun vaan tuol sängys riehuu.
Paranemisia nuhanenille!

Täältä megaväsyneen äipän terveiset...

Meillä sairastettu viimeisen kuukauden ajan kotona ja lähipiirissä niin että mä voisin jo toimia jonain perushoitajana tällä kokemuksella. Ihmeiden ihme olen itse säilyny lähes terveenä. Pienimmällä on toista viikkoa karmee nuha, käytin jo lääkärissäkin kun ajattelin että on menny korviin vaan eipä ollu. Samalla näytin taas pahentuneita ihottumia ja kerroin yövinkuilusta ja paukuttelusta ja sitten päästiin verikokeeseen! No joo, itte maksettuihin ennenku saa vakuutuksesta takas, mutta aikasemmin ei ole kukaan katsonu edes aiheelliseks tutkia mahdollisia ruoka-aine allergioita. Jälkeenpäin huomasin että tyyppi onkin allergoloki, niin että ilmankos "otti kantaa".

Mulle alkais nää yöheräilyt riittää mutta kun oon niin väsyny niin en jaksa edes yrittää vierottaa edes yötissistä. Täytyy nyt odottaa ensviikkoon niitä verikoetuloksia jos sitä kautta saatas helpotusta tohon hommaan... kamalan suppea valikoima ruokaa pienellä on mutta onneks ne mitä annan menee aika hyvin. Kumma juttu vaan että päivisin on niin puuhakas ja ihan hyväntuulinenki jos on maha täynnä ja eikä väsytä.

Onneks neideistä alkaa olla paljo seuraa toisilleen, tosin leikki on vielä konttaamista peräkanaa ympäri takkaa kiljuen minkä kurkusta lähtee mutta ehkä se kehittyy pikkuhiljaa ;) Lisäks pienempi liimaantuu tv-tasoon heti jos laitetaan jotain lastenohjelmaa missä on isopäisiä ja -silmäsiä hahmoja. Ja "hyvänä äitinä" annan kyllä katsoakin, kun en oikeen voi sitä mihinkään tunkea kun isompi katsoo ;)

Kohta ekat lokavauvat viettää jo synttäreitä, voi hurja miten aika menee!!!
Mukavaa sadepäivää kaikille!

Täällä risaset yöt jatkuneet ja viime yö oli tosi kurja. Aamulla poika haroi korviaan siihen malliin, että soitin päivystykseen ja pyydettiin tulemaan heti, kun ehditään, kun oli vielä hiljaista. Lääkärin mukaan oikea korva punoitti, joten saatiin lääkekuuri ja poikaa ei saa vielä hoitoon kuin ens perjantaina. Mä sitten heti laitoin tekstaria pomolle, että hommaa jonkun sijaistamaan alkuviikon töille. Tärkeitä juttuja menossa... Toivotaan, että meidän yöt tässä pikku hiljaa paranevat.

Muuten täällä menee normaaliin tapaan. Poika jää vähän myrtsinä hoitoon mut päivät menee kuulemma hyvin. Kakkaa tuo ei hoitopaikassa tee mut syö ja nukkuu normaalisti. Kotona iltaisin on oma itsensä, iloinen pikku vesseli.

Soittelin alkuviikosta jo 1v kuvausajan. Kovin on hinnakasta sekin touhu mut kerranhan sekin vaan kirpasee.

Jospa sitä vähän surffailis muuallakin, kun poika vielä nukkuu. Jaksamista.

no voi että nuuskis. toivottavasti asia selviäis pian joko suuntaan tai toiseen. mitä kaikkea joudutte rajoittamaan? mulla kävi sama asia mielessä, kun meillä poika kakkaa 4-6 krt päivässä ihan ripulia jatkuvasti. välillä oikein pamahtaa pierun mukana vaippa täyteen. lääkäriltä tätä kysyttiin, mut sieltä vaan saatiin vastaukseks et ihan normaalia.. meillä kyllä syömään aika monipuolisesti, mutta osa kyllä -esim. mustikat- tulee suoraan sellasenaan läpi. yks lemppari on muuten lihapullat, teen niistä sellasia peukalonpään kokoisia (suolattomia siis) ja poika vetelee niitä ihan innoissaan.

ja annukallakin ollaan sairastettu. onneks saitte heti korviin hoitoa, ehkä se ehkäisee ettei vaan kierteeksi tulisi. täällähän (en tiedä suomesta) ollaan tosi varovaisia antibioottien kanssa, niitä ei meinata millään määrätä vaan kaikkea muuta ensin. miten teillä muuten töissä suhtaudutaan noihin lapsen takia poissaoloihin? meillä tottakai ollaan korrekteja, mut rivien välistä sitten saa myöhemmin kuulla..

mä mietin kans tuota 1v. kuvausta, pitäsköhän viedä.. tosiaan, kohtahan ekat lokakuiset synttäreitään jo viettää! oon muuten lukenut netistä tarjoiluista 1v. synttäreille ja aika mielenkiintoisia juttuja tulee eteen. jotkut miettivät tarjoilun juhlakalun kannalta, mikä musta on aivan höpsöä. mä ainakin mietin tarjoilun aikuisten (heh, omaltani) kannalta ja lapsivieraiden. juhlakalu saa varmaan vaan maistaa lusikalla kakkua, muita herkkuja en aio sille edes antaa. siitäpä tulikin mieleeni, millanen suhtautuminen teillä on (pienten alle 2v.) lasten herkutteluun?

lidia ja ukkeli päivää vaille 11 kk!!

LOKAVAUVAT 2009

30.9. (LA 1.10.) Tulipe4 kolmas lapsi, pojat helmi/99 ja tammi/08 - tyttö 3015g ja 49cm
1.10. (LA 1.10) Maikkuli81 28+28 toinen lapsi, poika 08/06 - tyttö 3,5kg ja 50cm 2.10. (LA 8.10.) Anastasia79 toinen lapsi, tyttö 01/05 - tyttö ja poika
3.10. (LA 6.10.) Raipe83, ensimmäinen - tyttö 3625g ja 50cm
7.10. (LA 9.10.) ÄssÄ, neljäs lapsi, tytöt -00,-02,-07 - poika 3090g ja 49cm
8.10. (La 19.10.) Annukka76, ensimmäinen - poika 2960g ja 51cm
14.10. (LA 9.10.) Nuuskis77 toinen lapsi, tyttö 08/06 - tyttö 3585g ja 50 cm
16.10.09 (LA 2.10.) Leppis79 ensimmäinen - poika 3775g ja 51cm
19.10.09 (LA 11.10.) -Siili-, ensimmäinen - tyttö 3355g ja 48cm
19.10.09 (LA 22.10.) Hupsista, kolmas, tytöt -99, -08, K-HKS - poika 3830g ja 51cm
19.10.09 (LA 24.10.) Vivian79, ensimmäinen - tyttö 3345g ja 49cm
19.10.09 (LA 21.10.) Lidia79, ensimmäinen - poika 3400g ja 52cm
21.10.09 (LA 17.10.) Lumikki-81, kolmas lapsi, tytöt -05, -07 - poika 4334g ja 52cm
26.10.09 (LA 17.10.) Johanna71 ,neljäs lapsi, tytöt -98, -01, -04 - tyttö 3200g ja 49cm
26.10.09 (LA 22.10.) Helinä, ensimmäinen -tyttö 3470g ja 49cm
30.10.09 (LA 23.10.) Hemuli -83, ensimmäinen -tyttö 3020g ja 52 cm

Meillä ruokavaliosta puuttuu vielä kokonaan sitrukset, kala ja kananmuna, muita on kyllä kokeiltu mutta kun ei oikeen saa millään selvää mitkä aiheuttaa mitä. Nyt ei käytetä gluteenia sisältäviä, korvikkeita eikä sitä ainoota selkeetä tapausta eli tomaattia. Ekan kerran kun annoin tomaattipohjasta purkkiruokaa nii pylly joka on kumma kyllä ollu tähän asti tosi siisti alko punertaa. Sitte tossa pari yötä sitte huus aamuyöllä silleen et oksat pois ja paukutteli ja röyhtäili ja mä olin syöny ison tomaattikeiton päivällä. Viimeyö oli ihan loistava, syötin kerran puol kahden aikaan ja herätys oli vasta puol kaheksan maissa!

Joo siis kyllähän se saa kaikenlaista verrattuna moniin muihin allergisiin mutta kun mä vertaan sitä tohon esikoiseen joka oli samanikäsenä maistellu lähes kaikkea oliiveista lähtien... Toi herkkuhomma meni esikon kanssa aika kivasti kun vasta viimekesänä häissä tarjottiin karkkipussit lapsille nii maisto ekan kerran vajaa 3-veenä! Vieressäistujat katto vähä ihmeissään kun meijän tyttö ei tienny mitä tikkarilla tehdään... Pullaa, keksiä, suklaata, mehua ja jäätelöä on kyllä saanu mutta alko tykkäämään mehusta ja jätskistäki vasta lähemmäs kaksvuotiaana. Sipsit on meillä edelleen "aikuisten" eikä saa maistaa kun pari eikä ole vielä riidelly vastaan. Toi kakkonen ei varmaan pysy niin kauaa erossa herkuista, saas nähdä vaan mitä sille sit voi edes antaa.

Nyt laittaan iltapalat räyhääjille, mies on baarissa näin kerran vuoteen ja mä kiukuttelen tääl noiden kanssa ;)

Millaisella taikinalla Lidia teet nuo lihapullat? Jotenkin tuntuu, että en sais niistä tarpeeksi pehmeitä ja meheviä, että meillä uppoais, varsinkaan, jos tekisin oikein pieniäkin vielä. Jos sulla olis antaa jotain vinkkejä?

Ymmärtääkseni aika ymmärtäväisesti, ainakin vielä, suhtaudutaan poissaoloihin lapsen takia. Sitten en tiedä, jos poissaoloja on paljon, että haluavatko että mieskin osallistuu eli oltais vuorollaan... Siinä sitä olis ukossa taivuttelemista :)

Kaksi yötä mennyt kahdella 5-10 min juoma/ruokatauolla, toivotaan, että jatkuis samanlaisena tai ettei ainakaan olis enää niin levoton kuin menneellä viikolla.

Mukava lueskella kuulumisianne!
Täällä yöt on ihan kamalia. Herää jopa 7 kertaa, eli n. tunnin välein ja aina pitää saada tissi suuhun. Muut ei kelpaa. Oon liian väsynyt vierottaakseni, mutta kai se on kohta pakko. Neuvolasta ei ees viitti kysyä ehdotuksia, kun eivät muuta osaa sanoo, kuin että tissi vaan pois. Niin kai se sitten on.
Joo, olis kiva jos Lidia laittaisit sun lihapullareseptin! Täällä edelleen vain kaksi alahammasta tullut joten pehmeetä pitää sapuskan olla, ttä alas menee. nytkin tuossa paitaani nostelee ja tissiä vinkuu. täytyy mennä antaan eka jotain muuta.
Palataan.

niinhän siinä kävi ettei poika mitään suostunut syömään. tissi suuhun ja sitten meni nukkumaan. Ei jaksa olla aamulla kuin n.2,5h hereillä, jos ei päästä ulos. Nytkin sataa niin, ettei viittiny lähtee. Pitäis mennä itekin nukkuun, että jaksais loppupäivän. Ihan sairaan rasittavaa, kun täytyy käyttää päiväuniaika nukkumiseen, kun olis niin paljon kaikkee muutakin hommaa joita ei sitte ehdi tehdä ku poika on hereillä. Sit taas jos ei nuku ite, on ihan loppu. Sit kämppä on ku hävityksen kauhistus ja ruokaa ei ehi tehä ym. Huokaus. Olis niin ihanaa, jos nukkuis hyvin. Välillä tuntuu, etten kertakaikkiaan enää jaksa tätä. Samaa päivästä toiseen vaan ja koko ajan väsyttää. Onneks tänään pääsen hierojalle ja saa ees sen hetken levätä. En voi kuvitellakaan tähän toista muksua vielä vähään aikaan, vaikka toisaalta kovasti haluisin pojalle sisaruksen. En vaan jaksais sitä rumbaa. Kaiken aloittaminen alusta ahdistaa suorastaan. Ja sitten olis vielä tuplatyö kun olisi tuo vanhempikin tuossa. Ei kiitos.

Minkäs verran muuten teitin ipanoilla on hampaita. Täällä tulevat kovin hitaasti. eli vain kaksi vasta alhaalla.
Ai niin , pyykit on koneessa. pitää levittää ja mennä maate.

Koittakaahan jaksella.

Iltoja!

Meidän allergiatulokset tuli ja niissä ei näkynyt mitään! Lääkäri sanoi että kyllä ne on suht luotettavia jo tonikäsellä, että ei pitäs ainakaan olla tiedossa mitään vakavampia reatioita ja niimpä tänään kokeiltiin muutama lusikallinen kalapurkkiruokaa. Hyvin uppos eikä tuntunu mitään huonoa vaikutusta ainakaan vielä olevan. Mun oma päätelmä on tällä hetkellä että ilmavaivat johtuu tosta suihkutissistä ja nyt tarvitsis sitte alottaa ihan oikeesti siitä tissistä luopuminen...

Eilen olin ekan kerran pois kotoa alkuyön, neiti oli konsertoinu puoliltaöin tunnin verran ja sitte käskin antaan sille marjasosetta niin koko purkki oli menny ja siihen kuukahtanu! No sain mä syöttää sen kolmen maissa palattuani mutta ihan kiva että oli pystyny kumminkin nukahtamaan kahteen otteeseen ilman mua ja tissiä!

Hampaita löytyy täältä kaks ylhääl ja kaks alhaalla, nyt näyttäs siltä että ylös on tulossa kolmas kun sormet on taas jatkuvasti suussa tai sitte lemppareina sellaset pienet muoviset smurffit... konttailee ympäriinsä sellanen suupielessä kun tutit piilotetaan paitsi unille.

Sympatiat Leppikselle, mä tiedän mitä toi kukkuminen on...
Viikonloppuja!

lauantai-iltaa!

aikamoiset yöt teillä leppis.. mun on pakko sanoa et suosittelen todella sitä yöimetyksen vähentämistä. ymmärrän kyllä tilanteen, muistanet että meillä oli tuo tilanne kun poika oli n.7-9 kk. olin aivan poikki ja helpointa oli vaan yöllä 1-2h välein antaa tissi suuhun. multa meinas mennä järki kun olin niin väsynyt. meillähän tehtiin niin, että poikaa huudatettiin muutama yö, mies hoiti sen, minä kärvistelin toisessa huoneessa ja olin sata kertaa valmis antamaan maitoa että huuto lakkais. eihän se mukavalta tuntunut toista huudattaa, ei todellakaan, mutta onneks mies otti ohjat käsiinsä ja sanoi et nyt tää homma viedään loppuun, koska mulla ei enää voimia siihen ollut. ei se helppoa ollut, mutta jotain oli tehtävä, koska en yksinkertaisesti jaksanut enää. tsemppiä!!!

hyvä että allergiatulokset tulivat puhtaina, nuuskis!

lihapullaresepti: hyvin simppeli ja helppo. teen kerralla 400 g:sta jauhelihaa (osasta jauhelihaa teen pieniä pullia pojalle ja lopuista isompia meille muille). elikkas 400 g jauhelihaa, 1 kananmuna, sipulia (tän voi jättää pois, jos ei tykkää) ja pieni ripaus ranskalaista sipulikeittoa -siis sitä pussikamaa. laitan tuota ranskalaista sipulikeittoa antamaan makua, vaikka siinä on suolaa, mutta kun sekoitan sen 400 grammaan jauhelihaa, niin seoksesta ei tule liian vahvaa. sit teen pikkupullat ja lopputaikinaan lisään loput ranskalaisesta sipulikeittopussista ja teen isommat pullat. lihapullista tulee pehmeitä, kun pitää huolen, ettei pullat oo kauaa uunissa (ei liian mietoa lämpöä), silleen ne ei kuivu.

mä sain tällä viikolla kaks haamua, menkat oli muutaman päivän myöhässä -me kerittiin jo nousta onnesta taivaisiin- mutta vuoto sit alkoikin. ei voi mitään. tuli ihan selkeät raskausoireet, samat kun pojastakin ja annoin itselle jo luvan haaveilla nelihenkisestä perheestä. oon todella kärsimätön, enkä jaksais taas odottaa kuukautta ennen uutta mahdollisuutta. tyhmää.

nyt suihkuun ja unille, tultiin eilen suomesta, oltiin kaikki ihan tööt tänään matkaväsymyksestä.

lauantai-iltaa!

aikamoiset yöt teillä leppis.. mun on pakko sanoa et suosittelen todella sitä yöimetyksen vähentämistä. ymmärrän kyllä tilanteen, muistanet että meillä oli tuo tilanne kun poika oli n.7-9 kk. olin aivan poikki ja helpointa oli vaan yöllä 1-2h välein antaa tissi suuhun. multa meinas mennä järki kun olin niin väsynyt. meillähän tehtiin niin, että poikaa huudatettiin muutama yö, mies hoiti sen, minä kärvistelin toisessa huoneessa ja olin sata kertaa valmis antamaan maitoa että huuto lakkais. eihän se mukavalta tuntunut toista huudattaa, ei todellakaan, mutta onneks mies otti ohjat käsiinsä ja sanoi et nyt tää homma viedään loppuun, koska mulla ei enää voimia siihen ollut. ei se helppoa ollut, mutta jotain oli tehtävä, koska en yksinkertaisesti jaksanut enää. tsemppiä!!!

hyvä että allergiatulokset tulivat puhtaina, nuuskis!

lihapullaresepti: hyvin simppeli ja helppo. teen kerralla 400 g:sta jauhelihaa (osasta jauhelihaa teen pieniä pullia pojalle ja lopuista isompia meille muille). elikkas 400 g jauhelihaa, 1 kananmuna, sipulia (tän voi jättää pois, jos ei tykkää) ja pieni ripaus ranskalaista sipulikeittoa -siis sitä pussikamaa. laitan tuota ranskalaista sipulikeittoa antamaan makua, vaikka siinä on suolaa, mutta kun sekoitan sen 400 grammaan jauhelihaa, niin seoksesta ei tule liian vahvaa. sit teen pikkupullat ja lopputaikinaan lisään loput ranskalaisesta sipulikeittopussista ja teen isommat pullat. lihapullista tulee pehmeitä, kun pitää huolen, ettei pullat oo kauaa uunissa (ei liian mietoa lämpöä), silleen ne ei kuivu.

mä sain tällä viikolla kaks haamua, menkat oli muutaman päivän myöhässä -me kerittiin jo nousta onnesta taivaisiin- mutta vuoto sit alkoikin. ei voi mitään. tuli ihan selkeät raskausoireet, samat kun pojastakin ja annoin itselle jo luvan haaveilla nelihenkisestä perheestä. oon todella kärsimätön, enkä jaksais taas odottaa kuukautta ennen uutta mahdollisuutta. tyhmää.

nyt suihkuun ja unille, tultiin eilen suomesta, oltiin kaikki ihan tööt tänään matkaväsymyksestä.

Lidia, oliko se vuoto ihan selkeää menkkavuotoa?? Mulla meinaan kävi keskimmäisen kanssa niin, että neuvolan testi oli nega ja alkoi jo vuoto, mutta koska mulla oli hiiva niin tiesin olevani raskaana ja apteekin testi tämän varmistikin. Eli olikin vaan jotain "välivuotoa" tai kiinnittymisvuotoa.

Pikaisesti kuulumisia, hyvää kuuluu, jätkä kävelee Plaston mopoon tukien ympäri kämppää ja pitää älämölöä :)
Vahva poika, nosti yks ilta yhdellä kädellä tuon mopon sohvalle... :D

1-vee synttäreitä suunnitellaan jo kovasti.
Ja mammakin voi hyvin :)

Hupsis

Viimeksi muokattu:
Lidia, oliko se vuoto ihan selkeää menkkavuotoa?? Mulla meinaan kävi keskimmäisen kanssa niin, että neuvolan testi oli nega ja alkoi jo vuoto, mutta koska mulla oli hiiva niin tiesin olevani raskaana ja apteekin testi tämän varmistikin. Eli olikin vaan jotain "välivuotoa" tai kiinnittymisvuotoa.

Joo, oli se, tosi rajua. Tänään testasin vielä varmuuden vuoksi puhtaan negan, tosin koskee ihmeellisesti oikealle alhaalle mahaan, pitää varmaan käydä lääkärissä (ettei vaan ois kohdunulkoinen tai jotain) jos kipu pahenee.

Meillä tänään miehellä hermo niiiiiin tiukalla (=väsynyt, haluis omaa aikaa enemmän), tiuskii kaikesta ja ekan kerran kuuteen vuoteen käänsi päänsä pois kun yritin pussata. Mua ihan nauratti, käyttäytyi ihan kun lapsi joka on äidille vihainen :)

Hyvät yöt!

Ensinnäkin Lidialle voimia! Kyllä se uusi raskaus vielä alkaa! Varmasti on raskasta odottaa uutta mahdollisuutta, mutta onneksi aika menee kuitenkin aikas nopeasti. Vaikkakin onhan se niin että odottavan aika on aina pitkä. Parempi tosiaan, että käyt lääkärissä tarkistuttamassa, että kaikki on ok.

Meillä nukutaan jo paremmin. Pidin unikoulun reilu viikko sitten. Muksu oli mun sylissä kun heräs huutaan tissiä ja ensin ei huolinut tuttia millään, raivosi vaan. sitä kesti vain parisen minuuttia ja sitten huoli tutin ja nukahti viereeni. puoli 6 annoin sitten puuroa ja maitoa ja jatkoi vielä unia sen jälkeen. Kolmas yö nukkui jo omassa sängyssä ja heräsi enää vain pari kertaa. Yhden 7h on nukkunut putkeen!! Helpottaa siis jo täällä. Viime yönä tosin heräs monta kertaa. tekee varmaan hampaita. Olis varmaan pitänyt antaa lääkettä tai jotain.. maitoo annoin kuitenkin vain kerran. Ettei taas tule tavaksi. Ihan hyvin rauhoittui tutilla.

päivällä on alkanut syömään paremmin, kun on yötankkaus vähentynyt.

Tässä pikaiset kuulumiset. Täytyy mennä kotihommiin kun poju nukkuu! palaillaan!

Joo, oli se, tosi rajua. Tänään testasin vielä varmuuden vuoksi puhtaan negan, tosin koskee ihmeellisesti oikealle alhaalle mahaan, pitää varmaan käydä lääkärissä (ettei vaan ois kohdunulkoinen tai jotain) jos kipu pahenee.

Meillä tänään miehellä hermo niiiiiin tiukalla (=väsynyt, haluis omaa aikaa enemmän), tiuskii kaikesta ja ekan kerran kuuteen vuoteen käänsi päänsä pois kun yritin pussata. Mua ihan nauratti, käyttäytyi ihan kun lapsi joka on äidille vihainen :)

Hyvät yöt!

Voi, toivon pikaista plussaa teille! Toivottavasti kivut ovat helpottaneet :)

Meillä juhlitaan 1v synttäreitä tasan viikon päästä ja oikea päiva on sitten siitä parin päivän päästä. 19.10 olikin syntynyt useampikin lokavauva. Kova suunnittelu menossa tarjoomisten yms suhteen.

Jaahas, jotain draamaa lastenhuoneessa, tarvii mennä :)

Viimeksi muokattu:
No voi kökkö Lidia, toivottavasti tilanne parempi!

Meillä on huomenna 1vee ja 4vee neuvola. Molemmille taitaa tulla piikkiä, isommalle en ole vielä kertonu, se ei nuku muuten ensyönä... Saas nähdä mitkä on mitat, aika tappihan tuo tuntuis olevan jos keskivertoon verrataan. Kävin lunastamassa huutiksesta hankitun toppahaalarin kun isommalta jääneisiin 80 senttisiin uppoaa kaikkiin vähän liian syvälle. Tai voihan niitä rattaissa käyttää mutta toi hilkulla oleva käveleminen ei kyllä taatusti onnistuis.

Meillä tyttöjen yhdistettyjä syntskiä vietetään ens sunnuntaina. Muutama meidän kaveri ja iso lauma kavereiden lapsia tulossa! Ajattelin laittaa molemmille omat kakut, isompi halus sellasen syötävän prinsessakakkukuvan ja siihen taidan ostaa ihan valmispohjan. Pienemmälle kaavailin kääretorttu pohjaa ja täytteeks vaikka kuningatarhilloa ja jotain muuta, olisko kellään ideaa??? Tarkotus on kumminkin maistattaa sankarilla itselläänkin tilkka mutta olis kiva että aikuisillekin maistuis. Sitte jotain suolasta naposteltavaa kun on tosiaan 8 alle kuusvuotiasta niin jos ne kaikki tulee sokerihumalaan samaan aikaan nii huh huh... Seuraavana sunnuntaina tulee sukulaisia.

Minkäslaista tarjoilua muut on ajatellu, jos sais itsekin uusia ideoita?

Mulla aina välillä nousee ajatus siitä kolmannesta pienestä mutta se aina öisin katoaa jonnekkin ;) Typy syö edelleen kaks kertaa yössä ja kerran olen jaksanu huudattaa kun yritti kolmannen kerran ylös, tunti meni kailottaessa, sitte nukahti... No ehkä näitten synttärihässäköitten jälkeen pitäs jaksaa jatkaa. Päiväimetyksen olen saanut nipistettyä kahteen että ehkä se tästä.

Hyvää tuulispäivää niinkun esikoinen sanoo Nalle Puhia mukaillen!

Tänään on pojan 1v päivä. Huomenna tosin vasta juhlitaan ja sitten niitä vieraita piisaa pitkin viikkoo. Joku kyseli tarjoomisista. Meillä on ihan sellasia aikuisten syötäviä ja sankari saa sitten niitä maistella. Kakkuna kinuskikakku täytteenä lakka- ja mustikkahilloa. Nam!

Käytiin neuvolassa. Paino oli ok 9660g ja pituutta rapiat 78cm. Hoikka poika mutta omalla käyrällä menee nyt tasaisesti. Rokotuksesta ei ollut moksiskaan eikä tullut oireita. Kovasti on touhukas tapaus. Sylissä ei juuri malta olla. Konttaa ja nousee ilman tukea seisomaan ja kävelee sormesta tms. kiinni pitäen. Lempparipuuhaa on ajella rekalla ja lastata leluja kyytiin. Pärinä on melkonen :) ! Koirat on opettaneet pojan haukkumaan. Haukkuu niiden mukana omalla tyylillään. Onneks tulee ihan oikeitakin sanoja jo, muuten pelkäisin, ettei ihmisten kieltä opikaan ;) he. Osaa sanoa jo lamppu, kukka, napa, pappa, vau vau (hau hau) ja muutamia muitakin sanoja. Ihanaa seurata, kun oppii uusia juttuja ja sanoja!

Oon armottomasti myöhässä 1v kuvauksen tilaamisesta, mutta ei se parista viikosta kiinni ole. On niin kovasti ollut kaikenlaista puuhaa ja muistettavaa. Sit kun oon soittanu, niin ei ole kuvaaja ehtinyt vastailla.

Kirjoitelkaanhan kuulumisianne, toivottavasti kaikilla asiat hyvin!

Leppis ja päristelijäpoika 1v. !

Ekat juhlat juhlittu ja mukavaa oli! Sankarikaan ei ollut moksiskaan vilinästä. Mitat oli pienellä neidillä 74,5cm ja 9940g, kivasti menee keskikäyrällä.

Kuvauksessa käytiin, huh huh... Toivottavasti saatiin muutama kokonainen kuva neidistä eikä pelkkää karkuun konttaavaa takamusta! Ei oikeen malttanu olla paikallaan... Ja sitte loppu päikkärit, heippa!

Tervehdys.

Täälläkin ykköset juhlittu. Varsinaisena päivänä poika oli kotona, joten hoitopaikassa juhlittiin edellisenä päivänä. Yhdellä hoitokaverilla oli samana päivänä synttärit kuin meidän pojalla. Synttäripäivänä kävi miehen vanhemmat ja lähempänä asuva kummi perheineen ja seuraavana päivänä mun vanhemmat ja kauempana asuvat kummi perheineen. Hienosti meni juhlat. Poika osasi jo leikkiäkin muiden lasten kanssa (3 ja 7 vuotiaat). Leivoin vain yhden suolaisen piirakan. Muut ostin valmiina leipomosta ja täytekakkukin tilattiin: normaali mansikkakermakakku vähän lapsenmielisin koristein ja tietysti kynttilä.

Viikko sitten käytiin neuvolassa. Mitat oli 9730g ja 76,5 cm. Pää 46,2cm. Saatiin kaksi piikkiä. Kuvauksessa poika oli hienosti. Löysi lelulaatikosta auton, jonka kanssa sitten viihtyi osan kuvausta ja loppu ajan sitten keinuhevosen selässä. Saatiin kuvat jo parin päivän päästä kuvauksesta ja kohtahan noita on jo viikko tässä pyöritelty. Isovanhemmat sai valita haluamansa kuvat itse mutta kummien kuvat me valitaan. Täytyis tehdä pikaseen päätöksiä ja viedä tilaus liikkeeseen.

Meillä taloprojekti etenee ja toiveissa olis, että päästäis jo ens kuun aikana muuttamaan. Viime viikolla ostettiin uusi sänky ja sohva. Vanhat on niin hurjassa kunnossa, etten halua viedä niitä uuteen kotiin. Pojan huoneeseen pitäisi löytää jonkin kiva pöytä ja tuolit.

Mä teen nyt sitten jatkossa neljäpäiväistä viikkoa, maanantait vapaalla. Tänään poika oli tosin osan päivästä mummulassa, kun olin vähän talolla remppaamassa, tosin onhan sekin erilaista kuin hoidossa.
Kaikki autot kiinnostaa ja kaikki mitä voi pyörittää, mm. imurin pyörä. Taaperokärrillä mennään hurjaa vauhtia. Nyt ollaan parina päivänä otettu jo pari askelta ilman tukea ja joskus unohtuu seisomaan pitkäksikin aikaa ilman tukea. Pojalla on 8 hammasta: ylhäällä ja alhaalla 4. Sanoo sanoja: vettä, äiti(äittä, äit, ättä), itikin taitaa välillä tulla, mitä ja kukka kuuluu joskus myös. Heittää on mun mielestä kans tullut nyt sanavarastoon, samoin ottaa. Muita ei tule nyt mieleen.

Yöt meillä on nyt menty reilu viikko yhdellä herätyksellä, tuskin tämäkään pysyvää on mutta toivottavasti ei ihan mahdottomaksi menis. Jaahas, täytyisköhän munkin suunnistaa tuonne kammariinpäin. Pojat on jo tunnin verran uinuneet. Mies lähteekin yleensä jo 5 jälkeen mut poika nukkunee lähemmäs 7. Pottailua ja ns. omaa syömistä sekä karkeampaa ruokaa pitäis alkaa harjoittelemaan mut jotenkin on vähän laiskottanut viime aikoina... Täytynee piakkoin ryhdistäytyä.

Jaksamista...

Meillä kans 1v juhlat juhlittu sukulaisten osalta. Kavereita yms. tulee vielä to ja pe iltoina. Anoppi väänsi kakun ja oma äiti suolaisen piirakan. Itse ostelin keksejä yms. eli pääsin tosi helpolla.

Meillä on pottailtu jo useamman kk ajan. Oikeastaan sillon aloitin, kun poika alkoi kunnolla istumaan. Käy aina herättyään ja muutaman kerran muulloinkin päivän aikana. Aamulla tulee aina ihan kamalasti pissaa ja on tosiaan hyvä, ettei tule vaippaan. Kannattaa kyllä potatus aloittaa, säästyy vähä vaippojakin. Onhan siinä tosin oma hommansa, mutta toisaalta ei tartte vaippaa sit vaihtaa niin usein. Meillä ainakin istuu ihan mielellään. Joskus ei halua, enkä silloin pakota, koska alkais vain inhota koko touhua.

Mäkään en oo jaksanu oikein vielä aloittaa tuota syömisen opettelua. On niin kamalaa sottaamista, että ei vaan hermo oo kestäny. Näillä unilla ei oo hermot kaikista parhaimmassa kondiksessa. Poika tosin syö vain kerran yöllä, mutta muuten heräilee pari kertaa sen lisäks. Täytyy lopettaa koko yötissi, kun vain sais aikaseks. Tänään oli jotenki tosi huono päivä. Lähinnä oon ollu väsyny ja kaikki ärsyttää. onneks pääsin hierojalle ja nyt on parempi mieli.

Mä en oo vieläkään saanut kuvausta varattua. Yritän vähä vertailla hintoja. Ihan järkyttävän kallista! Paljonko teillä on maksanut?

nyt syömään kun vielä ehtii!

Leppis

Yhteistyössä