Lokavauvat 2009

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lidia79
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onpa mennyt hiljaiseksi tämä joukkio.

Kuulumisia tulin päivittelemään. Meillä poika saanut nyt 4. hampaansa eli hampaita on nyt alhaalla ne kaksi ja ylhäällä kaksi. Konttaa hurjaa vauhtia, nousee tukea vasten seisomaan ja ottaa sivuttaissuunnassakin muutaman askeleen jo. Tällä viikolla on parantunut huimasti tuo istuminen ja nyt sitä osataan sekin homma jo hienosti. Mam, gäng jne. on "sanoja" joita poika tapailee. Syöttötuolissa ollaan syöty nyt parina päivänä ruoat ja ihan kivasti mennyt. Vähän hitaampaahan se on ja sotkuisempaa kuin ennen.

Täällä kesä kuluu samalla tavalla kuin talvipäivätkin. Kotona, kaupassa ja kylässä. Miehellä ei ole lomaa ollenkaan ja työpäivätkin on nykyään niin hurjan pitkiä, että tässä jo ihmettelen, koska tuo poika alkaa vierastamaan isäänsä. Oltiin tässä yhtenä päivänä kummityttöni synttäreillä. Suht vieras paikka ja suurin osa vieraista ihan outoja pojalle niin itkuksihan se meni, kun vierasti niin mahdottomasti.

Viesti lähtikin jo...

Eipä mulla kyllä mitään muutakaan tainnut enää ollu... Toivottelen kaikille oikein hyvää kesää ja jaksamista pikkuisten kanssa. Minut tavoittaa jatkossa sähköpostin välityksellä. Osoite löytynee aika monelta ketjulaiselta. Moro.

Minä täällä aina luurailen edelleen...
Terveisiä Kreikasta, lasten ensimmäinen lentokonematka sujui tosi hyvin! Mä olin kyllä varautunu kaikin mahdollisin tavoin mutta viimesiä konsteja ei edes tarvinnu ottaa käyttöön. Pikkuneiti oli kun vanha tekijä ja saatiin vielä ykkösrivin vauvapaikka johon sai sellasen seinään kiinnitettävän kopan niin kyllä kelpas koisia!

Muutenkin meni tosi kivasti vaikka kyllähän se aurinko aika kuumasti siellä porottaa, vietettiin siestaa niinkun paikallisetkin ja loppuaika meni uidessa ja syödessä. Lasten kanssa saa näköjään Kreikassa ihan luksuskohtelun, millon tulee ilmasia tikkareita, piirustusvälineet ruokapöytään ja aina haetaan juoksujalkaa lastenistuin vaikka yritin aina vakuuttaa että pärjää rattaissakin... Varpaankutittelijoita ilmestyy sieltä täältä, naisia ja miehiä, neiti on vähän ihmeissään kun täällä ihan kaikki ei ihastu hänen ihaniin irvistyksiinsä...

Reissun aikana tapahtui paljon kehitystä, nousi ensimmäisen kerran seisomaan tukea vasten ja leikkii nyt kotiin päästyä paljon istualleen, malttaa välillä kontatakin hetken mutta ryömii kun tarvitaan vauhtia. Ekasta hampaasta ei ole kovin montaa viikkoa, tokasta viikko ja molemmat etuhampaat puskee läpi hetkenä minä hyvänsä. Yöt on yhtä vääntöä ja kitinää, toivottavast helpottas hampaiden myötä. Kyllä mä pääsin ne ekat kuukaudet niiiiiin helpolla...

Katkeamaton pölötys hallitsee meidän kämppää, pieni kuvittelee varmaan puhuvansa, mitään selkeitä sanoja ei kyllä tule, ätä-ätä-hätä-hätä pulputus taitaa liittyä kiipeilyyn ja seisomiseen.

Toivottavasti muillakin on ollut kiva kesä!

Ihanalta kuulosti Nuuskis teidän loma! Mä koin Kreetan ihan samalla tavalla, lapsiperheenä sai todella hyvää kohtelua ja reissu onnistui mitä mainioimmin.

9 kk lääkärineuvolassa käytiin nyt heinäkuussa, ukon mitat olivat 76 cm ja 9.5 kg. Meilläkin noustaan jo tukevasti pystyyn ja tänään otettiin ekat kävelyaskeleet sivuittain sohvaa vasten. Yritin houkutella vähän pidemmän matkaa kävelemään, ukko otti muutaman askeleen sivuttain ja loppumatkan tuli kontaten. Syöminen vaihtelee meillä päivittäin, yleensä uppoaa hyvin, mutta nyt kun tultiin takaisin kotia, syöminenkin on ollut huonompaa. Ja jotenkin muutenkin tosi itkuinen on poika ollut ja hätääntyy heti, jos selkänsä kääntää. Mikä lie.. Ja maanantaina alkas työt, toivottavasti tää tilanne nyt vähän tasaantuu, ennen kun lähden päiväksi pois.

Mitä muuten ootte antaneet ns. sormiruuaksi? Musta tuntuu et poika tukehtuu paloihin. Eikä se vielä mistään esim. porkkanoista tajua tuon taivaallista. Ootteko antaneet esim. just tuota porkkanaa vielä raasteena? Jossain opuksessa vaan luki muistaakseni et vois jo antaa..

Sitten omaa napaa.. Ahdistaa tosi paljon nää ylimääräiset 5-6 kiloa, en vaan saa itseäni otettua niskasta kiinni.. :( Oon aina ollut tosi, tosi laiha ja nyt nää kilot todellakin rassaa. Syöminen on vaan liian kivaa..

Kala paistuu uunissa, poika leikkii lattialla lasten katuharjalla isänsä kanssa, pitää ruveta kattaa pöytää.

Lidia ja ukko 9,5 kk

P.S. Ja en oo raskaana, en tiiä yritetäänkö koko ajan vai ootellaanko jouluun..

Heippa kaikille!

Eipä ole kesähelteillä paljon tullut koneen ääressä istuttua. Eikä kyllä muutenkaan ole oikein aikaa, sen verran kiireisenä poika pitää. On siksi tämä kirjoittelukin jäänyt. Meillä noustaan seisomaan tukea vasten ja siinä sitten yhden käden varassa huojuu.. eipä voi hetkeksikään jättää tai pää kumisee lattiaan tms. Kovaa vauhtia konttaa ja nauttii jos joku ajaa kontaten takaa. Katsoo taakseen ja kikattaa. Ja mikä nauru, kun jää kiinni :)!!
Pidettiin unikoulu, kun alkoi heräillä tuommoiset 5krt yössä. Ensimmäisenä yönä huusi tuommoiset 40min ja seuraavana yönä kitisi vähän. kolmantena sitten rauhoittui omaan sänkyyn kun kävi silittelemässä. Eikä tarvinnut kuin vasta aamulla syöttää. Nyt on menty vähän takapakkia, herää n.3h päästä kun on nukahtanut, mutta rauhoittuu ilman tissiä. sitten 3-4:n aikaan syö ja nukkuu aamuun. Ihanaa, kun ei tarvi olla koko ajan tissittämässä!! Ja yllättävän kivuttomasti kävi.

Sormiruoista sen verran, että meillä ne lentää lähinnä lattialle tai mössätään kädessä muusiks, jos on jotain pehmeämpää. Jotain päätyy joskus suuhun. Olen antanut pieniä pastoja, banaania tomaattia yms. Kaksi hammasta on vasta. Nyt on alkanut taas kuolata, joten lienevät ylähampaat tulossa. Vähän rutuinenkin on ollut.

Pojan lempipuuhaa on kaiken rummuttaminen. Ihan kaikkea taputtaa. Ja taputtaa myös käsiä yhteen innolla. Oppi sen pari viikkoa sitten. Mies soitti kitaraa ja poika istui lattialla ja taputti. Söpöö! :)

Toivottavasti Lidian töihin paluu sujuu ongelmitta! Itse ajattelin olla vuoden loppuun kotona. Sitten täytyy katsoa tilanne miehen töiden mukaan. Määräaikanen kun on.

Annukalle voimia lapsen hoitoon, kun joudut paljon yksin hoitamaan! Se on rankkaa, tiedän, kun meilläkin jonkin verran on pitkää päivää ja muita menoja miehellä...
Ja muillekin tietenkin voimia! Muistakaan nauttia pienistä palleroista, vaikka välillä on raskasta!! On ne vaan niin ihania ja ihmeellisiä.

äkkiä syömään ennen ku poika herää!!

Sunnuntaita kaikille! Aika kamala juttu tuo MM-saunomiskuolema, kyllä ne ihmiset ovat kaikkeen hulluun valmiita..

Meillä Leppis kanssa tuo rummuttaminen on ihan pop! Kaikkea rummutetaan kaikella.

Eka työviikko meni tosi hyvin. On kiva olla taas töissä ja kotona pojalla ja miehellä hommat sujuu. Imetys alkaa selkeästi vähenemään, tänäänkin päiväunille tarjosin rintaa, ei halunnut, mutta pullon korviketta kuitenkin joi. En kyllä ole tuostakaan hirveän surullinen, yritän tarjota niin pitkään kun kelpaa (ajatuksena oli imettää sinne yksivuotiaaksi), mutta jos ei niin ei. Aamulla lähden puoli ysin maissa, keretään siinä koko porukka olla hereillä kaksikin tuntia ja tulen jo neljän jälkeen, joten todella inhimilliset työpäivät. Vielä ainakaan ei ole tuntunut yhtään pahalta olla erossa pojasta, päinvastoin (onko tätä ihan hirveetä sanoa..) ihan mukava olla poissa kotoa ja poissa lapsen luota. Ei tartte koko ajan vahtia, syöttää, tiskata etc.

Samalla kun menin töihin, haaveet toisesta vauvasta siirtyi, pää selvisi vauvahöyryista ja (nyt ainakin tuntuu) ruvetaan yrittämään toista vasta aikaisintaan joulukuussa. Haluan saada painon alas ja kropan "itselleni" ja nauttia töissäolosta.

Ruokailusta sen verran, nyt ollaan annettu kurkkua ja tomaattia paloina, leipää, banaania ja makaroonia ja jauhelihaa. Isompina paloina siis. Hyvin tuntuu maistuvan, poika on tosi kiinnostunut meidän syömisistä. Seuraan kyllä vieläkin tosi tarkasti sen syömistä, pelkään et se tukehtuu.. Hampaita on tullut lisää kaks ylös, aika nopeesti ne tuntuu nyt tulevan!

Sohvailla loikoilu jatkuu..

Kahvikupin äärellä...

Kuulostaa ihan hyvältä vaihtoehdolta toi Lidian töihinpaluu... Mä meen töihin vuoden kuluttua, mutta vitsi kun olis virkistävää aina välillä tehdä keikkaa ja saada vähän lisää rahaa, ei vaan meidän alalla onnistu. Toisaalta tällästä pystyynnostettua matoa ei taidettais kauaa missään katella, on noi univelat tällä hetkellä semmoset!

Mä ajattelin kattoa vielä neuvolan parin viikon päästä ja jos kasvu on ihan ok niin sitte alkaa määrätietonen vierotus tissistä!!! Mä haluan joskus vielä nukkua edes neljä tuntia putkeen. Voihan tietty olla että heräily jatkuu vaikka tissistä luovutaanki mutta kaikkee täytyy yrittää. Pää alkaa itellä olla jo sen verran pehmee että esikoinenki toteaa välillä että mitä sä taas höpötät.

Kahvi loppu, nyt täytyy kipittää vähän huilaamaan kun molemmat pallerot nukkuu SAMAAN AIKAAN!

Täällä kans väsyny mamma.. viime yönä poika heräs taas tosi monta kertaa. Rauhoittui kyllä ilman tissiä, paari kertaa taisin syöttää. Taitaa tehdä niitä ylähampaita. Jos on nyt illalla kovin kärttynen, taidan laittaa supon, jos vaikka auttais. Onneks yösyöminen on vähentynyt unikoulun myötä huomattavasti. Mut ei se paljo tähän väsymykseen auta jos nyt sit heräilee hampaiden takia. Musta ei kans olis vielä töihin, koska unohtelisin niin paljon asioita, ettei siitä tulis yhtään mitään. Ei vaan kertakaikkiaan asiat pysy mielessä. En tiedä miten selviäisin, jos täs olis toinenki ipana, saati kolme.

palaillaan taas

Jospa minäkin joutessani kuitenkin muutaman rivin. Odottelen, että pyykkikone lopettelee ja pääsis nukkumaan... Mies ja poika nukkuu jo.

Meillä yöt kans aika levottomia. Heräilee siinä puol 2 aikoihin ja viime yönäkin tais olla puol 5 kun viimein nukahdin uudestaan. Poika nukkui jo vaille 4 mut enhän minä kahden tunnin valvomisen jälkeen saa unta heti. Sitten olikin pojan aamuherätys jo 7 aikaan... Pikkusen silmät ristissä.

Meille tekee 3. ja 4. hammasta ylös, joten nekö kiusaa vai tää jatkuva kuumuus vai joku muu...

Jaksamisia!

Meillä ei neuvola ole sanonut piikistä halaistua sanaa. Yritin tänään soittaa, jos vaikka pistäisivät kun mennään 19.8 punnitukseen. Olivat muuttaneet puhelinaikaa, joten eipä vielä selvinnyt onko mahdollista saada tuolloin. Itse kävin myös ottamassa rokotuksen alkuvuodesa, kun alkoivat niitä täällä antaa muillekin kuin riskiryhmään kuuluville. Poikaa ei tuolloin vielä voinut rokottaa. Itse olen ajatellut, että ehdottomasti pienempi riski ottaa piikki kuin sairastua.

Taas on mentävä kun ipana painaa hullunlailla ympäri kämppää!

Moikka täältäkin.

Täälläki yksi väsynyt mamma lisää. Neiti tekee hampaita niin ne meitä herättelee. Nyt on 2 alhaalla ja 1 ylhäällä, toinen ylähammas on kohta ulkona ja alhaalla on kohta 3 hammasta. Hyvin seisoo ilman tukea jo, ei ole vielä noussut lattialta suoraan seisomaan, mutta aina kun pystyyn nousee niin kädet irrottaa. Ekat 2 askelta on otettu ilman tukeakin viime viikolla, nyt ei sitten millään meinaa astua, seisoo ja sitten istahtaa :)

Sikapiikki on otettu nyt kesällä, olikohan kesä vai heinäkuu, en nyt muista. Ensi viikolla on neuvola. Saa nähdä miten neitokaine on kasvanut. Viimeksi painoi 8300g ja pituutta oli 69,5 cm.

Neitokainen on musikaalinen, musiikki kun loppuu niin itku tulee. Tanssii ja laulaa paapaapaa, maamamaa :) Ihanasti halailee ja sanonu kakka ja kukka, vahingossa :)

Nyt täytyy alkaa päiväkahvin keittoon ja mennä ulkoileen. Terkkuja kaikille!

T:M & S 10,5kk

Täällä yöt rauhoittuneet nyt ainakin hetkellisesti. Kunpa tuo kuumuus ainakin öiksi helpottais pian.

10 kk neuvolan mitat 8925 g ja 73,5 cm. Hemppa oli 123. Päänympärys 45,5 cm.

Heippa!

Eipä ole meillekkään mitään sikapiikistä puhuttu... Kyl mä ajattelin sen ottaa kun kaikilla meillä muillakin on...

Viikonloppu oltiin taas vähän reissaamassa ja kylläpä väsyttää. Pikkuneiti huomasi kello neljä yöllä syötyään että ei ollakkaan kotona ja öhötteli ja ihmetteli tunnin verran hotellihuonetta ja esikko ponkas seittemältä kun ei väsytä! Kyllä matkailu on mukavaa ;)

Meillä taidetaan pitää sairastupaa tää viikko, mies on nuhassa ja isompi valitti ennen päikkäreitä että kurkku on hassu... Pienempikin on syöny omituisen huonosti vaikka se toinen ylähammas vihdoin tuli esiin viikonloppuna.

Pikkuneiti on kyllä varsinainen säheltäjä. Konttausvauhti tuplaantui viime viikolla ja kädet ei aina meinaa ehtiä mukaan. Kuhmuja ja pikkusia haavoja on vaikka muille jakaa kun könyää kaikki paikat, jos ei mahdu mennään väkisin! Jonkun verran liikkuu tukia pitkin ja viimeviikon juttu oli keittiön tuolien työntäminen eteenpäin. Onneks unohti viikonlopun aikana... Uusi "sana" on siskon nimen lopputavu ja huutelee iiaa vähän väliä. No niin sitte heräs, moikka!

Heips kaikki!

Täällä on vietetty niin ihanaa kesää ettei ole paljon koneella istuskeltu. Meidän pikkumies nous pystyyn, lähti konttaan ja kävelemään tukia pitkin kun 9kk tuli mittariin. Ja kaikki mahdolliset ja mahdottomat menee suuhun ihan koko ajan.
Yötissittelyt otin ja lopetin n.reilu 2vkoa sitten, ekana yönä protestoi erittäin äänekkäästi... mutta koko ajan väheni, nyt nousee muutaman kerran pystyyn ja rauhottuu tutilla tai sitten ei herää ollenkaan. Eli meillä ainakin rauhottui yöt kun tarjoilu päättyi. Nukkuun menee n.21.00 ja herää 06-07, sillon otan viereen aamuhöpsylle. Joskus nukahtaa vielä tunniks-pariks. Joskus noustaan sillon.

Muilla aterioilla syö rintamaitoa ja usein kaipailee aamupäivällä extra annoksen. Näin ajattelin jatkaa sinne vuoden ikään taas.
Välipalalla olen alkanut antaa maustamatonta A- jugurttia sekoitettuna vauvojen jugurttisoseeseen. Tänään maisteli raejuustoo ekaa kertaa. Pikkuhiljaa totutellaan lehmänmaitoon. Hampaita äijällä on 6, olen tehny nyt kökkösempiä ruokia.
Neuvola meillä onkin vasta seuraavaksi 1v, täällä Kantahämeessä on kovat ruuhkat. Annoin suosiolla meidän käyntien ajat niitä enemmän tarvitseville.

Jäbä sai sikapiikin reilu 6 kuisena. Nyt koko meidän sakki on rokotettu

Mä olen siis niin V-Ä-S-Y-N-Y-T. Haluisin vaan nukkua viikon ja olla rauhassa. 10 kk valvominen alkaa tuntua, vieläkin heräillään viideltä aamulla ja viime yönä jo yhdeltätoistakin. Tää väsymys ei johdu töistä, töissä on kivaa, enkä oo masentunut tai mitään, oon vaan rehellisesti väsynyt. Tähän ei auta oma aika, sitäkin saan halutessani (kävin kaverin kaa syömässä ja leffassa tiistaina ja loppuviikon vasta sen takia väsynyt olinkin) eikä se et saan pari aamua nukkua pidempään. Tähän auttas (väliaikaisesti) vaan se, et saisin oikeesti olla itekseni ainakin viikon. Oon loppuvuodesta lähdössä 2 vkon työmatkalle ja oon siitä niin onnellinen, koska siellä saan nukkua keskeytyksettä ainakin kasiin aamuisin hyvässä hotellissa. Ja mies on lähdössä pojan kaa kuukauden päästä viikkoa aiemmin Suomeen, saan olla täällä viikon itekseni. Välillä tuntuu etten voi käsittää, miten kaikki maapallon ihmiset jaksavat kasvattaa lapsensa. Miten ihmiset jaksaa valvoa?! Välillä en jaksas tätä lapsen kaa elämistä yhtään, vahtimista, syöttämistä, siivoamista, dorkaa miestä. Parastahan tässä on se, et oikeesti kaikki on hyvin. Haluisin vaan nukkua. Saada tän jatkuvan väsymyksen pois. Huoh.

10 kk mitat 77 cm ja 10 kg.

Väsynyt Lidia

Pikaisesti kommentoin, kun poika vielä nukkuu.

Vähän samat fiilikset täälläkin taas. Viime yönä tunnin välein poika keikkui hereillä. Ei muuta kuin syliin ja hetken siinä ja taas maistui uni tunnin verran. Mahtaako olla eroahdistusta vai mitä ihmettä? Mies kääntää vaan kylkeä, no sillä oli tänäänkin kello 7 soimassa ja tulee ehkä just, kun saan pojan unille. Vähän ahdistaa sekin..

Mielessäni tuossa mietin, että miten mahtaa työnteko luistaa, jos näitä huonoja öitä on vielä pitkäänkin. Viime yönä onneksi nukahdin suht pian pojan jälkeen aina mutta jotenkin tuo unikin on aika hentoista nykyisin. Peilistä tuijottaa ihan kunnon panda :)
Olis vielä kaks viikkoa vapaata ja sit pitäis alkaa työt, huh!

Mut ettei menis niin negatiiviseksi tämä viesti niin kyllä mulla vauvakuume nostaa taas päätään. Vaikka tämän esikoisenkin kanssa on välillä tosi väsynyt ja kyllästynyt kaikkeen niin, jos meille vaan suodaan niin ainakin yhden sisaruksen haluaisin pojalle. Ja aivan ihanahan tuo poika päivisin on nykyisin. Ei juurikaan voi sanoa, että itkis tai kiukuttelis ainakaan vielä.

Väsynyttä sakkia täälläkin. Tai siis minä. Ihan samat fiilikset on välillä ku Lidialla ja Annukallakin. Tuntuu, että ihan itsekseni pyöritän tätä huushollia ja hoidan poikaa. Viime viikollakin mies tuli kasin/ysin aikaa töistä ja siihen mennessähän poika oli jo nukkumassa. Viikonloppu meni sitten pääasiassa harrastuksissa. Mulla ei omaa aikaa paljoo ole. Ei puhettakaan, että ees viikonlopuks pääsis itekseen jonnekin. Hyvä jos muutamaks tunniks. Meillä tuo pikku mies on edelleenkin niin tissiriippuvainen, ettei voi jättää pitkäks aikaa.
Jos ees päivän sais olla itsekseen, se riittäis. Ei mulla niinkään mene hermot pojan hoitamiseen vaan siihen, ettei mies pahemmin osallistu kotitöihin/hoitamiseen. Ja kun pisin nukuttu pätkä on ehkä se 6h (kerran) tämän 10kk aikana, niin onko se sitten ihme että keittää. Ja mies valittaa kun nalkutan sotkusta yms. mutta kun ei voi olla nalkuttamatta, kun toinen ei oma-alotteisesti tee juurikaan mitään. Aina lojuu kaikki pitkin poikin. Kaikki päikkäriajat pitää siivota, että ees joku roti pysyis ja siltikin on aina kaaos. AAARRGGH!!No joo, tulipa purkaus..

Neuvolassa käytiin ja mitat oli n.76cm 9,4kg lisärasvaa pitää antaa kun painoo ei oo tullu ihan samaan tahtiin ku ennen. Onkin tosi huono syömään. Ruokailutilanteet on enemmän tai vähemmän rasittavia. Muutama lusikallinen saattaa mennä ja sitten kääntää päätä pois ja kitisee. Huiputtamalla saattaa sitten vielä pari saada menemään. Juominen mukista tms. ei onnistu edelleenkään. Huokaus. Hedelmäsoseet ja puurot menee parhaiten. liha/kasvis tökkiin. Nyt ajattelin antaa viiliä ja raejuustoa yms. toivottavasti jostain innostuisi.
Pottailu meillä sitävastoin sujuu. Melkein aina kun laitan istumaan, tulee pissa ja kakkakin tullut jokusen kerran. Aina noustessa kääntyy katsomaan tuliko mitään, eli ymmärtänee jo idean aikas hyvin :) Ja jopa ihan tykkää siinä istuskella kun joskus ei haluaisi edes nousta pois.

Aika polemiikkia sikapiikistä.. odottelen syksyyn mitä tuleman pitää ja sitten rokotetaan poika, jos rokotetaan...

Jaaha, pitää siivota kun vielä nukkuu.

Kiitos kun luitte valitukseni. Voimia !

Saako osallistua valitukseen... ;)
Meil oli muu sakki kun minä kipeenä viimeviikon ja kyllä ny keittää jo tää muiden passaaminen!!! Eilen kun termiitti hajotti toisena iltana peräkkäin siskonsa helmikorun lattialle niin meinas aivot räjähtää. Taidan laittaa loput yläkaappiin... Mies oli 39 asteen kuumeessa niin eihän siltä voinu mitään vaatiakkaan tällä kertaa mutta joo, aikamoista organisointia tää on. Meillä kyllä mies tekee kaikennäköstä mutta siitä pitää ekaks sanoa ja kun mä en jaksais aina olla se ylipäällikkö joka käskyttää. Vois joskus vaikka tarjoutua tekemään sen ruuan!

Sitä omaa aikaa mulla on kerran viikossa treeneissä 1,5 tuntia, muuten ainakin tissiriipus kulkee kaikkialla mukana. Toisaalta muutos omaan aikaan toisen lapsen kohdalla on pienempi, niin jotenkin ei ole ihan niin sellanen olo kun Lidia aika osuvasti laitto "kun ei jaksais... vaikka kaikki on hyvin", kun esikoisen kanssa oli. Mä kaipaisin lähinnä (no joo, sitä unta ei kai ikinä ole riittävästi) hiljasta aikaa vaikka lastenkin kanssa, toi meijän esikoinen on niin kyltymättömän tiedonhalunen höpöttäjä että mun aivot on välillä ihan solmussa kun miettii miten sille selittäs. Onneks nuo voi kohta jutskata keskenään! Ja sit olis kiva joskus vaikka siivota rauhassa!

No nii, sellasta! Neuvolamitat oli 10kk ja 1vko 72cm ja 9,5 kiloa. Öitä!

kiitos empatiasta :)
Meillä on tota ihan samaa, että mies kyllä saattaa tehdä jos käskee, mutta ei oma-alotteisesti yleensä. Just toi käskyttäminen on niin rasittavaa, ku pitää pitää kaikki narut käsissä että homma pyörii. Noi pari koiraakin vaatii oman osansa,kun vaativat paljo reeniä kun on mettäkoiria.

Mua oikeesti huolestuttaa ton paaperon syöminen. Eilen ei menny taas juuri muuta ku tissimaitoo. Ei puuroa, josta yleensä tykkää, ei oikein muutakaan. Sosetta menee pari lusikallista ja sit tekee täyden stopin. Huutaa jo syöttötuoliin mennessään. Pakottanut en ole syömään ja muutenkin yrittänyt tehdä hommasta mukavaa. Ollaan katseltu kirjaa, höpötetty, otettu pilttipurkin kansi tms. liikaa en halua aktiviteettia pöytään, koska tarkoitushan ei oo pelkästään leikkiä vaan syödäkin. Käteen annan kaikkea mahdollista, mutta yleensä mössää ja heittää maahan. Antakaa nyt neuvoja. ei niitä oikein neuvolastakaan saanut, kun sanovat vaan, että lisää rasvaa. Eihän sitä nyt tissillä voi loputtomiin elää..

Ilmoitin pojan muskariin ja itseni kuntonyrkkeilyyn. Saa sitten kans sen 1,5h omaa aikaa ees.

Meillä pari päivää ollut samaa ongelmaa. Ensin luulin, että johtui eilen aamulla antamastani Muksu mannapuurosta, joka oli kyllä kamalaa sokerimössöä hui ja ihan 5-6 kk puuroa... Mut samaa jatkoi tänään, joten tuskin johtui siitä. Aamulla ja päivällä sain puurot ja ruoat alas, kun aloin juttelemaan jotain tai lallattelemaan jotain laulua yms. Koko ajan kun pidän meteliä ja auon välillä suutani niin poika ottaa mallia ja uppoaa. En tosin tiedä, kauanko tämä "huijaus" menee läpi ja että tämä teillä toimisi, Leppis. Meillä lelut sotkee vaan syömistä, kun kaikki muu kiinnostaa kuin se syöminen.

Pikasesti...
Mikä hampaiden tilanne on jos ruoka ei maistu? Meil ainaki ne aiheutti välil totaalilakon. Meillä molemmat tytöt on syöny paremmin kun ollaan "jossain", kahvilassa tai kylässä, joskus oon syöttäny olkkarissa syöttötuolissa (jos töllöstä on tullu joku peli minkä halunnu ite nähdä ;) ja jotenki menee paremmin. Meijän neiti on sellanen että aina pitää olla jotain tutkittavaa kädessä, muuten ei avaa suuta ja huitoo lusikan pois... Sitte kun saa jotain niin suu aukee jo valmiiks. Mua ärsyttää kun en haluis opettaa leikkimään mutta tosiaan parempi että syö.

Neuvolassa päädyttiin siihen että kokeillaan gluteenitonta tolle kun heräilee ja vääntelehtii ja paukuttelee öisin. Toisaalta ennenkun tissimaidon saa lopetettua nii eipäsitä voi tietää mikä altistaa vai onko mikään. Huoh, se on sit tosiaan helpommin sanottu kun tehty kun ei tod. huoli niitä mukeja! Enpä olis uskonu että oon tälläsessä tissitilanteessa kun ei alunperin ollu ajatuksena että mitenkään "väkisin" edes vuosikkaaks imettäsin... toki ihan mukava että on onnistunu ja edullisekskin varmaan tullu mut mulle nyt riittäs!

Anteeksi kun sekaannun keskusteluun, mutta seurailin teidän juttujanne, koska minulla on samanikäinen tyttö. Halusin nyt kirjoitella kun oli puhetta noista ruokailuasioista...
Meillä painoa vain n.7,8 kg, mutta ei neuvolassa oltu ollenkaan huolestuneita. No, itse olen kyllä ollut huolestunut ja rasittunut ja vaikka mitä kun ei tunnu ruoka maistuvan. Kovasti pitänyt olla erilaisia viihdykkeitä, että on saanut yhtään syömään ja joitakin päiviä sitten ei suostunut ottamaan lusikasta enää mitään. Siirryimme sitten ihan kokonaan sormiruokailuun ja -dadaa- nyt iloisena syö ihan kiitettäviä annoksia, jipii. Eikä enää tarvitse taistella syömisen kanssa, mikä helpotus!! Ruokailun jälkeen tosin lattialla on välillä kovastikin ruokaa, varsinkin jos ei jokin ole maistunut. Pääasia, että syö. Ei enää kitinää ja taistelumeininkiä vaan pieni on niin onnellinen kun saa ihan itse syödä. Nyt ei kyllä iltapuurot onnistu, mutta alettiin jo hieman harjoittelemaan lusikankin käyttöä. Meinaa vaan kääntyä väärin päin :)

Yhteistyössä