Lokakuiset 2007 (8)

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Lumi81
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Kiva kuulla likka sinustakin. =) Nyt nautihan äippälomasta ja käy täällä jutustelee ahkeraan.

Vitsi että ärsyttää taas tuli viesti missä kysyttiin että joko olet poksanhtanut? Taidan jättää vastaamatta....mihin minä tästä poksahdan. Sit on alkaut tympimään sellasetkin kyselyt että: joko oot jakautunut kahtia? Vieläkö oot yhtenä kappaleena? kaikella tavalla sitä pitää kysellä...kivahan se tietty on että ollaan kiinnostuneita, mutta noissa kysymystyyleissä vois olla vähän parannettavaa.

Aivan ihana olo kun on koti siivottu ja käytiin saunassa tuossa äskön, nyt pitää alkaa salkkareita katsomaan. =)'

Hyvää viikonloppua kaikille!

Mä oon kans siivonnu oikein urakalla, tuntuu, että aikaa tuhraantuu ihan hirmuisesti, mutta kun kaikki tekee yksin, niin aikaa menee väkisin. Nyt olis kiva lähteä synnyttämään, kun koti on taas puunattu. Me sytyteltiin pojan kanssa illalla iso liuta kynttilöitä pitkin kotia ja nautittiin olostamme.

Mä sanoin tänään miehelle, että mulla on semmoinen olo, että tämä vaavi ei synny vielä moneen viikkoon. Kai mua yritetään opettaa kärsivälliseksi, koska olen pitkän aikaa odottanut, että vauva jo syntyisi. Esikoista odottaessani olin jotenkin varautunut siihen, että yliaikaiseksi menee, joten vauvan syntymä 11 päivää ennen laskettua aikaa oli yllätys, en ollut samalla tavalla ehtinyt toivoa, että syntyisipä jo.

Musta on jotenkin ihanaa, kun on pimeää ja ilma on raikas. Oikein odotan iltaa, että saan sytytellä kynttilöitä ja tunnelmoida. Vielä kun olisi se pieni nyytti tuhisemassa, niin kaikki olis täydellistä. Täytyy yrittää nyt vaan kovasti viettää aikaa pojan kanssa, kohta hän ei ole enää se äidin pieni vauva. Onko teille muille muuten tullut missään vaiheessa semmoisia ajatuksia, että vauva on esikoista kohtaan väärin? Mulla oli välillä semmoisia ajatuksia, että tehdään väärin, kun taloon tulee toinen vauva. Esikoinen on ollut niin odotettu ja tärkeä ja nyt tuo asema jollakin tavalla viedään häneltä. Tottakai hän on jatkossakin rakas ja tärkeä, mutta asema kuitenkin väkisin muuttuu. Itse olen ajatellut, että pyrin viettämään mahdollisuuksien mukaan myös kahdenkeskistä aikaa esikoisen kanssa vauvan synnyttyä. Miehen siskolla kävi niin, ainakin minun ja mieheni mielestä, että hän unohti isoveljen ja keskittyi vain vauvaan. Kun heillä kyläilee huomaa, että äidillä ja esikoisella on aika huonot välit. En halua, että meillä käy näin. Enkä usko, että käykään, itsestähän se on pitkälti kuitenkin kiinni. Mulla taitaa olla vähän outoja juttuja, sorry. Ehkä pitäs mennä maate...

Hyvää viikonloppua kaikille!

Huomenta!

Musta tuntuu ihan siltä että tää vauva ei suostu syntymään ennenkuin oon siivonnu tän kodin aivan valmiiksi. Siis vessa pitäs siivota, imuroida, mopata, järjestää keittiön kaapit ja laatikot ja sit vielä oma vaatekaappi. Uuni pitäs puhdistaa.....jne. heh...ja en saa kyllä mitään oikeen aikaiseksi! väsyttää vaan koko ajan ja laiskottaa.

Niiskulainen! Mullekki tulee tommosia kysymyksiä! "Joko kohta poksahdat?" :D Viimeksi eilen taas kun sisko soitti ja vastasin puhelimeen niin ensimmäisenä kuuluu huuto "etkö sää oo vieläkään lähteny synnyttämään!?" ja nyt sillä on sen miehen kans joku veto et millon tää vauva syntyy....plääh.

Mäkin oon alkanu polttaan kynttilöitä iltaisin, ihanaa ku on pimeää ja tunnelmallista :D aina BB:n aikaan kynttilät palamaan ja miehen kainaloon sohvalle. Syksy on muutenkin sellanen mun lempivuodenaika!

Jokohan Niiskulainen on päässy synnärille?? Tulehan kertomaan mikä tilanne!!

Täällä ihan tasasen rauhallista. Supistelee jatkuvasti mutta kivuttomasti.Pitää varmaan illemmalla alkaa hässimään miehen kans niin saadaan ehkä vähän vauhditusta tohon synnytyksen alkamiseen. Semmonen vällyjen välissä puuhailu on kuiteski vähä mielekkäämpää vauhdittamista ku joku lattioiden moppaus! vai mitä?

no herätkääpä nyt kaikki!!!

Täällä onkin tapahtunut kaikenlaista! Aika onkin mennyt teidän muiden juttuja lukiessa, enkä oo sitten enää kerenny itte kirjottelemaan mitään vähään aikaan.

Jellybeanilla onkin ihanat hetket tiedossa, kun saat pikku-irenen jo muutaman päivän päästä kotiin! Kyllä varmaan tuntuu ihan mahtavalta kaiken odottelun ja vaivan jälkeen. Voimia teille vielä ja toivotaan todella, että se keskiviikko pitää edelleen paikkaansa!!

Huh huh, Maxiinalla onkin jännät hetket! Ajatella, ens lauantaina vauva on jo todennäköisesti nähnyt päivänvalon... Oliko muuten niin, että vauva on edelleen perätilassa ja aijot synnyttää ihan normaalisti? Tsemppiä vaan hurjasti koitokseen!! Itse en varmaan uskaltaisi suostua perätilasynnytykseen, vaatisin varmaan section. Esikoinen oli avotarjonnassa (pää alaspäin, mutta kasvot tulosuuntaan/"kattoa kohden" ja vielä pää vinossa) ja se oli aika kivuliasta ja hurjaa touhua ja lopultahan sitten mentiin kiireelliseen sectioon. Lääkärit sanoi, että näin syntyessään vauva tarvii melkein kaksinkertaisen tilan ja harvoin tälläinen synnytys onnistuu ensisynnyttäjältä. Nyt on hiukan alkanut jännittämään, että miten tämän synnytyksen kanssa käy ja kuulemma joillakin naisilla on sellainen lantio, että se kääntää synnytystilanteessa vauvan aina avotarjontaan. Nyt toivon, että jos tämä vauva on tulossa samallalailla, että sitä ei enää väkisin sieltä yritetä repiä kaikin konstein ja, että mun vattan päälle ei tuu enää yksikään kätilö istumaan ja pomppimaan... Kivunlievyksestä maxiina taisi kysyäkkin, niin epiduraalin ainakin ajattelin pyytää, ilokaasusta mullekkin tuli tosi kamala olo, mutta kai sillä täytyy ainakin ens alkuun pärjätä. Millaisia ne aquarakkulat on ja miten ne laitetaan? Oon kuullu, että niiden laitto sattuu aika paljon.

Aurinko, mullakin on vähän samanlaisia tunteita ja ajatuksia, kuin sulla. En halua, että esikoiselle tulee mitenkään hylätty olo ja mietinkin paljon, että miten pystyn antamaan huomiota molemmille tasapuolisesti. Jotenkin käy esikoista sääliksi, kun hän ei enää ole se keskipiste ja samoin surettaa vauvakin, kun ei kumminkaan hänelle varmasti kerkeä lepertelään yhtäpaljon, kuin esikoiselle vauvana, mutta tuskin sellainen pieni sitä tajuaa =0)

Mulla ei oikeastaan ole vieläkään mitään suuria merkkejä synnytyksen alkamisesta. Eilen illalla alaselkää ja reisiä poltteli ja muutenkin lonkat on aika hellinä, mutta supistuksia ei oo kuin muutama pieni päivässä. Uskon, että tämä vauva syntyy vasta ihan lasketunajan paikkeilla. Valkovuoto mulla on vähentynyt huomattavasti, kun muuten sitä on ollut koko odotusajan ihan älyttömästi, että voiskohan se olla merkki lähestyvästä synnytyksestä? Kai sitä tässä vaiheessa jo tulkkaa kaikki mahdolliset oireet synnytyksen alkamiseksi =0) Meillä kanssa noita kyselyjä satelee "yhtenäkappaleena olemisesta" yms., mutta en oo niihin ihan vielä kypsyny.

Ainulle jaksamisia kipujen kanssa, sun kohadalla aika tuntuu kyllä matelevan oikein kunnolla. Yritä kestää, vaikkei se helppoa varmastii oo!

Juulia rv37+6

Huomenta =)

Täytyi tulla kurkkaamaan että onkos täällä jollakulla tapahtunut jotakin... Ei ainakaan vielä päivitykseen asti olla tultu, eli onkos kaikki linjoilla vielä? Alkaa tää olee jännää.

me saatiin sitten vihdoin ja viimein hankittua se sänky, ei jätetty viime tippaa ei... joitakin pikkuostoksia vielä ja sitten alkaa olemaan homma sen osalta selvä. siivota pitäisi ihan tajuttomasti vielä ettei se sitten ole ensimmäisenä edessä kun kotiutuu. täytyis pestä lattiat, vessa, sauna, siivota yksi isompi vaatekaappi.. no saanpas ainakin ensi viikolla ajan kulumaan nopeasti ;) ja tiedä sitten millainen sekamelska täällä on kun sairaalasta pääseen kun mies täällä kahden villikon kanssa tuohuilee ;)

juulia tuossa kyseli että onko vauva perätilassa kun sitä epäiltiin mutta onneksi ultran mukaan olisi ihan pää edellä tulossa. lääkäri kyllä veikkasi että olisi mahtunut tulemaan pyllykin jos niinkseen olisi ollut mutta nyt ainakin näillä näkymin pitäisi olla ihan rt:ssa. vähän mua kylläkin arvelutti kun sitä perätilaa epäiltii että miten mahtais käydä kun meillä on molemmilta lapsilta napsahtanut solisluu synnytyksessä kun on sen verran piukat paikat ollu.

mut nyt nää vetäisee aamupalan nassuunsa ja lähtee ulkoilee, täällä on tosi upea syysilma tulossa =)

hyvää sunnuntaita ja vielä parempaa alkavaa viikkoa =)

maxiina rv 36+2

Huomenta!

Täällä huono yö takana, pari yötä menikin vähän paremmilla unilla. Yöllä oli kauhea päänsärky, Panadolia otin naamariin. Lisäksi, kun yrittää kääntyä kyljeltä toiselle, sattuu joka paikkaan niin maan vietävästi. Aamuyöstä pääsi ihan itku, kun yritin kääntyä ja alapäähän sattui niin kauheesti. Selkä menee yöllä ihan jumiin, ei meinaa päästä yöllä vessaan. Ja esikoinenkin herää vähän väliä ja häntä pitää peitellä.

Oon välillä kyllä melkein katkera miehelle, kun meni tuon kätensä just nyt loukkaamaan, vaikka eihän me kukaan voida tuommoisiin asioihin vaikuttaa. Vaikka kuinka väsyttäis tai olis joka paikasta kipeä, on kaikki hommat tehtävä yksin. Aamullakin olis ollu kiva vetää peitto vaan niskoihin ja yrittää nukkua päänsärky pois, mutta ei auttanut muu kuin mennä pesemään pojan pyllyä ja nostamaan syöttötuoliin. Tätä rumbaa on jo viis viikkoa takana ja loppua ei näy edessä...

Sorry taas tää valitus. Täällä on kans ihanan raikkaan oloinen syyspäivä, mekin ollaan lähdössä kohta ulos, taidetaan mennä vähän metsään retkelle. Aattelin, että kun kotiudutaan pyöräytän sämpylätaikinan ja paistan sämpyjä. Siitä tulee ihana lämpö sisälle, kun tuntuu, että sisälläkin on jotekin koleaa.

Oltiin eilen kummipojan 1-vuotis synttäreillä ja olen kaikkien mielestä toosi iso, siis lähinnä maha on. Anoppipuoli sanoi, että et kyllä ollut noin isomahainen esikoisen aikana, mutta ainakin sf-mitta on prikulleen sama. Maha alkaa kyllä olla niin alhaalla, että näytää kai sit isolta. Välillä, kun itse katsoo peiliin, tuntuu, että eihän tuo maha nyt niin kummoisen kokoinen ole, mutta kun sitä joka päivä katsoo, niin ei kai sitä kasvua niin huomaa.

No mutta nyt kastelen äkkiä kukat ja sitten vermeet niskaan ja ulos hakemaan ruokahalua.

Aurinko rv 36+6

Heippa! Mukava kun tänne alkaa tulla juttua tiuhempaa ja useampi käy ilmoittelemassa olemassa olostaan. Taitaa olla että suurimmalla osalla on äippälomat alkanut tai ainakin aluillaan kohtapuoliin?!?

Minä olin niin varma että synnärille lähdetään viimeistään launataina, mut ei. No tänään uusipäivä. Esikoinen ei ole nukkunut päikkäreitä 4 päivään ja itsellä olisi kovasti väsyttänyt ja olisin voinut kaverina nukkua. Toivottavasti ei ole heittämässä päikkäreitä pois, muutenkin on alkanut meilläkin esikoisella yöunet takkuilee, herää tai itkeskelee unissaan noin 3-6 kertaa yössä, päivärutiinit ei ole muuttunut mitenkään paitisi nuo päikkärit on vaan jäänyt pois, johtuisko siitä tai sit tytöllä alkaa olla niin hyvä mielikuvitus että näkee kaikenlaisia unia ja säikähtää.

Nyt jos sais vaan nukkumaan niin pääsis miehen kans lääkitsemään kohdunsuuta, samoja vaikuttavia aineitahan siinä spermassa on kuin mitä niissä tapleteissa mitä emätimeen laitettaan kun synnytystä käynnistetään. Kuulema jos haluaa kypsyttää kohdunkaulaa luonnollisesti niin sen pitäisi oikein kylpeä siemennesteessä ja mielellään koittaa olla makuuleen jonkin aikaa mieluiten peppu koholla ja jalat ilmassa niin se valuu sisälle päin eikä pois. =)).

Tänään on kyllä aivan ihana syysilma täällä, aurinko paistaa ja on sellainen hieman kirpakka ilma. Minäkin tykkään kyllä syksystä sinällään, kun tulee piemeää ja saa tunnelmoida kyntilöiden valossa ja takanloimussa. Talvikin on ihan kiva, mut ärsyttää oikein kovat pakkaset ja se vaaterumpa ennen ulos lähtölä.

Hei! Tänään on muuten se päivä raskausviikoista kun lähdin esikoista synnyttämään, että jos syntyy tämä vaavi samaan aikaa niin illalla alkais supparit ja huomenna sit syntyisi aamulla...

Niiskulainen rv 38+4

Paitsi että esikoisella oli ultran mukaan 6 päivää vanhempi, mut laskettua ei siihen aikaan alettu vaihtaa kuin vasta kun 7 päivää ulrtan mukaan vanhemmalle sikiölle. Nykyään vaihdetaan jo 4 päivää vanhemman sikiön laskettuaika.
Tämä vauva on ultrankin mukaan vastannut hyvin viikkojaan.

Toisilla se aika alkaa olemaan käsillä... toisilla on vielä laskettuun aikaan 5 ja puol viikkoa... voi piru...

Särkylääkkeitä olen syönyt nyt pari päivää ja yötä säännöllisesti. Ajattelin vatsaani tänään ja olin ottamatta aamulla lääkettä... se kyllä huomaa että on tullut viime päivinä tehtyä vähän enemmän ja nyt supistaa pienikin ponnistus jo, kipeitäkin ovat mutta tokkopa vaarallisia??!! Onhan tässä vielä tätä aikaa...

Ainu 34+4

Mulla on nyt eilen ja tänään tullu iltapäivällä sellaisia "tuskahikikohtauksia", hiki valuu ottalta ja kainalot on ihan märät. Tosi inhottava tunne ja se kestääkin 2-3 tuntia. Öisinkin pukkaa hiki päälle. En tiiä onx tää jotain nesteiden poistumista, esikoisesta oli vähän samanlaisia oireita samoilla viikoilla...

Meillä myös esikoinen on lopettanut päikkärit kokonaan kesällä, oli silloin 2v2kk! Ensix olin ihan kauhuissani, että en saa lainkaan omaa rauhaa päivisin ja, että kaikki kotihommat jää tekemättä, mutta hyvin tähän on sopeutunut. Oikeestaan näin on kivempaa, kun nyt nukutaan aamuisin ihan rauhassa pidempään ja ei oo aina kiire jostain takaisin kotiin päikkäreix. Eikä tarvii kauheeta nukutusrumbaa suorittaa. Se vaan vähän huolettaa, että jos tämä uusi tulokas on kova valvottamaan öisin, niin sitten ei saa edes päivällä itte otettua tirsoja, kun esikoisen kanssa täytyy olla... No, eiköhän siitä hengissä selvitä, oon siitä muutkin selvinny!? =0) Ja oon kuullu, että joillakin esikoisetkin alkaa taas nukkumaan päikkäreitä, kun vauvakin nukkuu.

Auringolla on kyllä varmaan tosi raskasta, ei kateeksi käy! Onx sulla ketään läheistä joka yhtään auttais?

Mutta nyt suihkuun ja kohta esikoisen iltarutiineja suorittamaan.

Juulia rv 38 tasan!?

Taas yks neuvola käynti takana. Vauva oli pysynyt rt:s, viikko sittenhän se käänneettiin sairaalas. Jotenkin kummasti se tuola kumminkin on, kun sen jalat on mun oikeella kyljellä, plääh en osaa selittää... Viikko sitten se painoksi arvioitiin 3,5kg ja ja laskettuun aikaan on kumminkin vielä 3 viikkkoa, pitääsköhän ruveta tekeen jotain, että sais sen jo syntymään. Mitään synnytykseen viittaavia oireita ei mulla vielä ole ollut.

Mua väsyttää, tympäsee ja kiukuttaa ja sama fiilis oli jo koko viikonlopun. Asioilla ja kaupassa käydessä ottaa päähän, kun tuntuu että kukaan ei voi yhtään väistää, vaan jos haluaa että mahaa ei tölmitä niin saa koko ajan itse varoa, murr.

Täällä ei ole sen kummempia merkkejä lähestyvästä synnytyksestä. Kotitöitä ja erilaista valmiiksi laittamista on kuitenkin vielä jonkin verran joten saisi se vauva vielä mahassa pysyäkin.

Mullakin oli tänään neuvola ja siellä kaikki ok. Vauva on kai sitten aika samassa asennossa kuin sulla Ann. Pylly pullistuu keskelle mahaa tai vasemmalle ja jalat hutkii oikeeseen kylkeen, joskus harvoin kyllä myös ylöspäin. Jossain vaiheessa vauva potki myös vasemalle, mutta palasi jo seuraavana päivänä entiseen asentoonsa.

Neuvolan täti sitten oikein rohkaisevasti totesi mulle tänään, että ehdin vielä käydä neuvolassa kolme kertaa ennen seuraavaa lääkäriä, joka ois sitten 16.10. Eli sen terkkarin mielestä vauva syntyy ilman muuta yliajalla ja olin taas tosi kiukkunen neuvolasta poistuessani. Ei huvita oikein enää kyläilläkään, kun ihmisten kyselyt ärsyttää. Toivottavasti tässä nyt vähän piristyisi.

Esikoinen kiukutteli myös taas oikein urakalla viikonloppuna ja nukkumaan käynnistä on tullut yhtä melskausta. Poika on tullut aina toimeen vähällä unella. Ollaan tähän asti saateltu poitsu sänkyyn siinä puoli kymmenen maissa ja se on ollut sitten yleensä unessa kymmeneltä tai vähän jälkeen. Nyt sitten melskaa siellä sängyssä yli yhteentoista-puoli kahteentoista, vaikka herää aamulla entiseen tapaan klo 7-8 aikoihin ja päiväunet on keskimäärin tunnin.

Juu mutta täytyy yrittää laittaa noita kuivia pyykkejä tonne kaappiin.

Me ollaan onneksi säästytty noilta 'joko nyt' -kysymyksiltä. Tiedä sitten miten tilanne muuttuu kunhan lokakuun loppu lähestyy... Tiesittekö muuten, että ennen vanhaan uskottiin, että mitä useampi tiesi synnytyksestä, sitä kovemmat oli synnytyskivut. Silloin olikin tapana salata synnytys ja osittain siksi mentiin saunaan synnyttämään. Vasta kun lapsi oli syntynyt kerrottiin. Mietin tässä, että voisikohan tuota uskomusta herätellä eloon taas, voisi aina syyllistää kysyjää, että toivooko hän kovia kipuja odottajalle. *Virn*
Ilkeää, joo. Mutta jos on jo täysin kypsynyt kyselijöihin...

Mulle on vasta alettu esittämään noita "oletko vielä yhdessä koossa"-kysymyksiä ja nekin vain ihmisiltä, joiden kanssa on harvemmin yhteydessä. Eli ehkä se rumpa tästä kans pikku hiljaa alkaa.

Siivouksia en ole jaksanut murehtia vielä yhtään ja vähän tulee kyllä jo huono omatunto, kun lukee teidän ahkeroinnista. Ehkä nyt tässä äippäloman alussa olen enempi lepäillyt ja pessyt vauvanvaatteita ja järjestellyt paikkoa. Meinaatteko muuten silittää kaikki vauvanvaatteet? Mä inhoon koko touhua, mut olen nyt vielä aatellut, että josko nyt ainakin ekan kerran kaikki silittäisin ja kattoo sitten, miten kerkii lapsen synnyttyä. Olen myös tehnyt kalluppia tuttavapiirissä ja jotkut väittää, että pitäis ehdottomasti silittää kaikki ja toiset taas, että ei todellakaan tarvii. ...ei kait se mikään välttämättömyys olekkaan, mut kai lähinnä makuasia!

Nyt vielä kävin viikonloppuna ihan omin päin autolla sukuloimassa ja tais mittariin kertyä sellaset 600 km vähintään. Äiti ja mummi kauhistelivat, että miten uskallan tolleen yksin lähteä, mutta kun kerran kaikki on ok, eikä ajaminen tunnu pahalta, niin miks jäisin vaan kotiin kyhjöttää. ..eikä lääkärikään sitä kieltänyt ja nykyään on kännykkät ja sairaaloita kaikissa isoimmissa matkan varren kaupungeissakin. Nythän sitä vielä pääsi lähtemään vapaasti, mut en mäkään enää viimeisillä viikoilla mihkään yksin lähde eikä sit heti syntymänkään jälkeen tuu lähdettyä. Taitavat noi äidit olla ensimmäisestä lapsenlapsestaan niin huolissaan, että kauhistelevat ja hössöttävät mielestäni ihan liikaa. Tyyliin "oletko nyt syönyt?", "oletko nukkunut tarpeeksi?" onko sulla nyt tarpeeksi vaatteita päällä?" ...että ihan kuin multa olis nyt järki mennyt raskauden myötä, että en enää itse osais aatella mitään. ;)

Mut nyt suihkuun ja nukkumaan, hyvää yötä kaikille! ...ne yöunet kun ei kieltämättä ole enää niin levollisia nykyään, ainakaan mulla.

Iikka ja Nasu 35+6

Tässä olen kohta lähdössä sairalalle viimeiseksi yöksi ja sitten huomenna tulee mies hakemaan meidät kotiin. Vähän hirvittää, että kuinka selviän yksin ensi yön imetyksineen, pullosyöttöineen ja pumppauksineen, mutta onneksi ollaan kuitenkin keskolalla jossa on tutut hoitajat apuna. Vähän omituista ajatella, että eilisilta oli meidän viimeinen ilta kahdestaan. Ja sekin kyllä kulutettiin tapellen, ettei sitä nyt hirveä ikävä tule, mutta kuitenkin. Kaikki pitäisi nyt olla valmiina, mutta koko ajan tuntuu että on jotain mitä ei ole tullut ajatelleeksi, mutta ei kuitenkaan keksi että mitä se olisi.. Primperan-kuurin aloitin maidontulon lisäämiseksi ja toivottavasti siitä on hyötyä. Apteekissa myyjä(vai mikä farmaseutti se on) ei ollut kuullutkaan, että Primperania käytettäisiin siihen tarkoitukseen ja tarkisti vielä koneeltakin että minkä alan lääkäri sen on sellaiseen määrännyt. Vaikka ihan yleistähän tuo kuuluu olevan niin ihme ettei apteekissa tiedetä. Kävin jälkitarkastuksessakin ja kuukautiset ovat kuulemma alkaneet taas. Luulin että se on jälkivuodon viimeisiä höyryjä.. Sain sitten pillerit, kun pitää alkaa jo huolehtia ehkäisystä. Vaikka ei kai tässä kovin kauan passaa odotella jos haluaa pesuetta kasvattaa, kun tämänkin pikkunyytin alkuunsaamisessa meni kaksi vuotta.

Huiih! Seuraavan kerran kun kirjoittelen niin on jo pikkuinen kotona! Ja toivottavasti sitten on jo lisää vauvoja tullut tähän ketjuun.

Aurinkoista päivää kaikille!

Ninni: Kiva masu sullakin on kasvanut =).

Jellybean: =)No niin vihdoin pääset vauvan kanssa viettämään yötä. Jospa vauva-arki lähtee hientosti liikkeelle ja kotonakin sit kaikki menee hyvin. Koitahan sit aina välillä muistaa meitä ja käydä kirjoittaa kuulimisia, vaikka kiirusta pitäisi. On teillä ollu varmasti tähänkin asti melkolaista koettelua ja kyllähän se heijastuu parisuhteeseen. Muistelen vaan tässä että kyllä ihan ns."normaalistikin alkanut" vauva-arki koettee yleensäkin parisuhdetta, kohtahan se taas nähdään =).

Tänään on supistellu aamusta lähtien, mutta eivät ole olleet kauhean kivuliaita eikä säännöllisiä, tuntuvat muutenkin enemmän selänpuolella ja eivät oikeastaan tule levossa, nukuin jo tunnin päikkärit tossa esikoisen kans. No nyt taas hiekan supistelee, pitää toivoa että muuttuvat säännölliseksi. Kohta pääsee mieskin töistä niin olisi ihan sopiva aika lähteä synnyttämään =). Niin sittenhän me Jellybean saatetaan törmätäkin siellä sairaalalla. Oon kyllä ihan varma että alkaa syntymään viimeistään huomenna.

Nyt ruanlaittoon...

Niiskulainen rv 38+6

Täällä kans supisteli viime yönä, tosin säännöllisen epäsäännöllisesti. Supistukset alkoivat yhdentoista aikaan illalla ja viiden aikaan päätin mennä käymään varmuuden vuoksi synnärillä. No supistukset tietysti lopahtivat, kun sinne pääsin. Kohdunkaula on pehmeä ja edelleen pari senttiä pitkä ja kohdunsuu sormelle auki. Olin sitten siellä muutamia tunteja, koska vauva liikkui aika vähän ja halusivat ottaa useamman käyrän. Toisen käyrän aikana supistuksia tuli aika tiheään, mutta olivat melko heikkoja, joten eivät hirveästi vie asiaa eteenpäin.

Eniten mulla jomottaa alaselkää, mikä oli esikoisen synnytyksessä ainut "oire". En tuntenut silloin supistuksia mahassa ollenkaan. Nyt ne kyllä tuntuivat myös mahassa. Tosi hankala miettiä, koska sinne synnärille lähtee. Jotenkin tyhmä mennä sinne "turhaan", vaikka toisaalta nytkin päätin lähteä ihan siltä pohjalta, että sittenpähän tietää mikä tilanne siellä alakerrassa on. Lähtöpäätöstä hankaloittaa se, että meille on esikoisen hoitajat tulossa kauempaa, joten heillä mene matkaan tunteja, ja ei viitsisi ketään turhan takia ajeluttaakaan.

Esikoisella nousi viime yönä kuume, joten mulla jäi unet nolliin, sairaalassa nukuin kuuden jälkeen hetken. Päikkärit kyllä sitten otin, mutta vähäsen kieltämättä väsyttää.

Nyt taidan lähteä kauppaan, jos tämä homma alkais vaikka kunnolla edistymään, kurjaa tämmöinen selän jomotuskin on, jos sitä alkaa päivätolkulla olemaan.

Aurinko rv 37+1

oho tulipa ladattua iso kuva...

Täällä kanssa unet vähissä, tosin tätä jatkunut jo kuukausi ainakin. Lonkkaan särkee öisin ja supistukset myös herättää vähän väliä. Päivällä nuo supistukset ei juuri ole kipeitä, mutta yöllä kylläkin tuntuvat ja kestävätkin ihan kauhean kauan (n 5 min kerallaan). Silti nuo supistukset eivät ole saaneet mitään aikaiseksi ainakaan viimeviikon lääkärin mukaan...

Heippa vaan,ehdinpä minäkin kirjoittelemaan jotain...

Eli perjantaina oli neuvola ja tänään lääkäri. Painoa oli tullut pe 400 g/viikko ja tänään -500 g. Kerrankin niinkin päin minullakin! Verenpaine hieman koholla, mutta pissa edelleen puhdas. Sf mitta on ollut 32 cm jo monesti peräkkän ja nyt maha laskenut, joten ei enää nousekaan (ei kyllä mahtuisikaan!)

No, yllätys oli suuri, kun selvisi, että kohdukaulaa jäljellä alle sentti ja ulkoreuna avoin (vai miten se nyt sanotaankaan). Lääkäri oli sitä mieltä, että kun pää on niin hyvin matalalla, niin vauva syntyisi parin viikon sisällä. Siistiä! Ihmetteli, kun sanoin, ettei ole juurikaan supistellut. Kyllähän minulla välillä polttelee alavatsaa kuin menkkakipuja olisi, yöllä varsinkin vessakäynnin jälkeen. Minullakin, kuten Laurakin sanoi, supistukset kestävät reilusi yli minuutin kerrallaan, mutta eivät ole mitenkään tuskaisia. No, ovatpa ainakin olleet tehokkaita suppareita!

No, olisipa kiva, jos vauva syntyisi jo kohta! Toki olisi kiva ehtiä käydä siellä magneettikuvauksessa, joka on ehkä ensi viikolla. Olen kuitenkin tänäänkin edistänyt mieheni kauhuksi tätä asiaa saumaamalla raksalla lattiaa koko päivän kontallaan ja makuullaan ja milloinmitenkin päin. Nyt olen kyllä saunan jälkeen aivan kuitti ja joka paikkaan kolottaa. Mulla on käsissä nivelet aika kipeät, johtu kuulemma turvotuksesta.

Ostettiin eilen pikkuhankintoja, kuten rintapumppu, rintakumit ja maidonkerääjä. Ostin melko halvan Emma-rintapumpun, jospa sillä alkuun pääsisi. Voi olla, että lypsän melko paljon, että mies voi antaa pulloa, kun olen tallilla. Saan sitten lainaan kaverin sähköpumpun, jos en käsikäyttöisellä pärjää.

Huomenna on meillä perheneuvolan varhaisen vuorovaikutuksen haastattelu. Täällä perheneuvola haluaa ikäänkuin tutustua tuleviin asiakkaisiinsa, eli vauvan perheeseen ennakkoon. Toivottavasti se sisältää muutakin kuin masennuksesta jauhamista.

Vaatteiden silityksestä: minä silitin pesun jälkeen kaikki, mutta en missään tapauksessa aio niitä silittää jatkossa! Jotkut kuulemma perustelevat silittämistä silä, että vaatteet ikäänkuin steriloituvat silittäessä. Oh my God, jos minulta kysytään!

No, siinäpä tärkeimmät, nyt sohvalle telkun ääreen!

Jelli 36+0

Jellybean: Onnea uudelle tulokkaalle ja kyllä se odotus palkitaan!!!

Minä silitin kanssa ensimmäisen kerran kaikki vaatteet mutta täytyy nyt sitten jatkoa katsoa että jaksaako/kerkeekö, periaatteella että ei ressiä... Toisaalta jos tulee vähänkin iho ärsytystä niin sitten varmaan voisi olla hyväksi niin olisivat ainakin pehmosempia!

Tänään en enään ole vaan työtön, minullakin alkoi äitiysloma!!! Jee taisin olla viimeinen joka tätä päivää odotti tässä keskustelussa! No mitäs hyvää tässä on todellisuudessa?? Päiväraha pieneni ainakin...

Huomenna pitäisi mennä uuteen sokeri testiin... (oksettaa jo valmiiksi) Olen tässä yritäänyt kovasti mettiä että miten saan sen litkun alas kun viimeksi se toinen lasillinen meinasi tulla ylös päin... Ikävää kun tietää että se on niin pahaa!! =)

Jännää tuo maha-asukin liikkuminen kun välillä on päiviä et hyvä kun nahoissa pysyy ja välillä taas on todella hiljaista että pitää oikein alkaa "kyselee" liikkeitä. Mistäköhän mahtaa tuollainen vaihtelu johtua?

Mukavan aurinkoista syyspäivää
Ainu 35 tasan

Paskan paska ei tästä synnyttämään pääse....taas on niin mainio olo ei supistuksen supistusta. Neuvola on klo. 14.15, olisi kiva tietää vauvan paino-arvio, kun on ollu se sokerihomma, no jospa ei kovin kauhean isoa pötkylää ole kerennyt syntyä, vaikka isommalta tuntuu kuin esikoinen ja sitten en ole kyllä noudattanut tuota dieettiä enkä mittaillut sokereiat, kun oli se ennenaikaisuudenuhka ja se vei kaiket voimat.

Onkos Jellybean kotiutunut vauvan kans? Miten meni viime yö?

Minä silitin kaikki vauvan vaatteet ja silitän jos kerkeän tästä eteenpäin, mut siis sama periaate kuin Ainulla että ei ressiä. Esikoisen aikaan jaksoin silitellä vaatteita varmaan puolvuotta ja sit ajattelin että paskat paremminkin voi käyttää aikaa kuin silittelemällä vaatteita. Toisaalta en käyttänyt vauvanvaatteiden pesussa ollenkaan huuhteluainetta, niin silitys sai vaatteet silloin ihanan pehmeän tuntuiseksi.

Niiskulainen rv. 39 tasan

Ainu: Mulle sanottiin silloin päivystyksessä noista liikeasiosta, että vauva voi hyvinkin pitää "lepopäiviä". Eli useimmiten rytmi menee niin, että lepojaksot ovat joitain tunteja päivässä, mutta joillakin vauvoilla voi olla enemmänkin lepopäiviä. Meillä ainakin normaalisti on tasaisia liikuntapäiviä, mutta joskus oikein älyttömän bilepäivän jälkeen on pari rauhallisempaa päivää. Nämä päivät tunnistan jo heti aamusta, kun vauva ei heti herättyäni tyrki jostain suunnasta.