*Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset HELMIKUUSSA*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hapsiainen80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Babyshowereista, ne herättää puolesta ja vastaan, ja kaikilla on oikeus omaan mielipiteeseen, ei kai kukaan nyt sen perusteella ole sen nuivempi tai materialistisempi ihminen... Onhan ne tuolta "Jenkkilästä", missä ne ehkä tavarapaljoudellaan yrittää korvata suomalaista äitiyspakkausta, ja onhan hintataso ja tarjonta siellä vähän eri kuin täällä kotimaassa...

Mutta, musta ajatus on kaunis, niitähän ei kai periaatteessa itselleen järjestetä vaan ovat siinä mielessä kuin polttarit, kaverit järjestävät jos järjestävät. Onhan niitä suomalaisiakin vastaavanlaisia perinteitä kuten rotinat, joiden tarkoitushan olisi mennä heti vauvan synnyttyä viemään ruokaa tuoreelle perheelle, enemmän olen kyllä näihin vauvakutsuihin omassa ystäväpiirissäni törmnnyt kuin rotinoihin... Olen ollut yksiä kutsuja ystävälleni viime keväällä järjestämässä, ja musta ajatus oli ainakin silloin toteutettuna kaunis, oli hyvää syötävää, muutamia ystäviä yhdessä eli hyvää seuraa, ilmapalloja ja jokaiselta jokin pieni lahja, joka oli äidille tai vauvalle. Ja kohde oli todella yllättynyt, liikuttunut ja mielissään. Meillä ei ollut siellä mitään vatsanympäryksen ym mittaamisia jenkkityyliin vaan ihan normaalia hauskanpitoa, ja siitä pidin. Ja siksi toivoisin itsellenikin vastaavaa kokemusta ja muistoa, jos ystäväni sellaisten järjestämisen sopivaksi katsovat. Enkä tässä näe mitään pahaa, saakoon niistä ilostuvat omat kutsunsa ja jotka eivät niitä halua, toivottavasti heitä kuunnellaan. Lahjojen takia en niitä itselleni toivo, vaan lähinnä sen yhdessäolon ja liikutuksen takia, että ystävät ovat halunneet huomioida esikoisen odotukseni. Ehkä se sitten on jotain lahjojen keräämistä, jos sinne kutsutaan jokainen serkun tuttu ja kummin kaima. En tiedä osasinko asiaa oikein selittää, mutta tämäntyylinen tunne mulla on asiasta. Mutta kuten sanottu, saapa nähdä sitten osuuko omalle kohdalle :)

Ai niin, pitipä täällä muihikin juttuihin ottaa kantaa, tavaroiden hankkimisesta ollaan keskusteltu. Me saadaan joitain juttuja omalta siskoltani, suurin osa varmaan tulee ostettua uutena, koska ystäväpiirissä ei ole paljoa sen verran vanhempia lapsia, että tavarat lähtisivät kiertoon. Olen jo hahmotellut jonkinlaista listaa hankittavista tavaroista, ja yritän seurata silmä tarkkana tarjouksia ym. Huhtikuussa mennään ostamaan se kallein hankinta eli vaunut ja turvakaukalo. Ollaan lokakuusta asti säästetty eri tilille molemmat rahaa, ja silloin olisi se summa koossa. Vaatteita on pikkuhiljaa kertynyt kassin pohjalle. Pinnasänky ostettiin käytettynä ja tuleva isoisä kunnostaa sen. Huutonetistä olen myös ostanut joitain vaatteita uutena ja käytettynäkin. Ens kuussa käyn kääntymässä Brysselissä, nyt olenkin asettanut itselleni siihen asti ostokiellon, saa nähdä mitä sieltä sitten tarttuu mukaan. :) Pian saan neulottua valmiiksi peton vauvalle, ja langat on valmiina tumppuja, toista peittoa, kaksi potkareita ja villatakkeja varten. Lankojenkin suhteen olen nyt ostokiellossa...

Mekkala ja Natiainen 16+4

En jaksa innostua babyshowereista, olen muutamissa sellaissa ollut. Lapsettomana olen tuntenut itseni ulkopuoliseksi. Lisäksi mä kuulun niihin vainoharhaisiin, jotka ei uskalla edes pitää babyshowereita: ei pidä nuolasta ennen kuin tipahtaa, kuten vanha kansa sanoo. Mutta megaluokan bileet on sitten, kun vauva on elävänä kotona. Puhuttiin just yhden kaverin kanssa, joka myös hoidoissa ja jolla keskenmeno taustalla, että ei edes uskalla juhila etukäteen lasta, jota ei ole vielä olemassa. Meidän maailmassa kaikki mahdollinen voi mennä pieleen. Tällä perusteella, mun tietysti pitäisi valita sitten siellä Helsingin päässä synnytuspaikaksi Naikkari, Suomen osaavin synnytyssairaala. Mutta kattellaan nyt, jos nää erilaiset pelot tästä helpottaisi. Tosin ahdistaa hieman, kun näen toistuvasti unia, joissa mulle hoetaan, että varo vaan, kesken menee. Jotenkin tämä lapsettomuustausta ja hoidot ja menetykset vaikuttaa tosi kielteisellä tavalla raskauteeen ja on tosi vaikea luottaa, että kaikki voisi ja todennäköisesti meneekin ihan hyvin, "normaalisti" .

Liikunnasta: Nyt on pakko kysyä, josko täälä olisi muita himoliikkujia? Onko? Mitä ootte uskaltanu harrastaa ja miten pitkään? Onko mitään sykerajoja asetettu tai muuta? Mulla jäi tossa edellisessä raskaudessa sen hematoomaepäilyn takia liikkuminen kävelyn tasolle, joten nyt nää kysymykset vaivaa. Uskaltaako esimerkiksi spinningissä polkea ihan kunnolla? Sitä vähän pelästyin tänään, kun olin stepperillä ja selkä tuli kipeäksi, että ei kai vaan taas jotain ikävää...

t. Vadelmaunelma 4+5

Tämä menee ihan omanapaiseksi, mutta onko teistä jollain sf-mitta ollut alakäyrillä?

Mulla oli tänään siis eka lääkärineuvola ja tällä kertaa olo oli neuvolasta lähtiessä ennemminkin huolestunut kuin huojentunut. Kaikki kuulemma on todella hienosti, mutta sf-mitta oli alakäyrillä. Viimeksi oli keskikäyrällä. Ei kuulemma tarkoita vielä mitään eikä tarvii huolestua, mutta jos seuraavalla neuvolakäynnillä on vielä alhaalla niin sitten lääkäri tarkastaa vauvan kasvun.

Asukkaalla on nyt taas vielä meneillään ne hiljaisemmat päivät, potkii kyllä pitkin päivää muttei pidä mitään varsinaista jumppatuokiota. Niin tietty sitä sitten taas menin huolestumaan että onko sillä kaikki hyvin. :/ Ärsyttävää.

No mutta, lähden tästä spinningiin josko saisin muuta ajateltavaa ja asukkikin pääsee kuuntelemaan menevää musiikkia ja kokemaan liikkumisen elämyksiä. :)

Vadelmaunelma: Minä kuulunen himoliikkujiin, käyn edelleen 3 kertaa viikossa spinningissä ja lisäksi bodypumpissa ja salilla. Tietty kävelylenkkejä teen myös, mutten osaa laskea niitä varsinaiseksi liikunnaksi, vaikka onhan kävelykin liikuntaa oikeasti.

Jos on ennen raskautta liikkunut, niin ihan normaalisti saa liikkua raskaudenkin aikana jos kyseessä on normaaliraskaus. Kirjallisuudessa annetaan sykerajaksi 150 oliko se rv 24 jälkeen, mutta salilla antoivat ohjeeksi kuunnella omaa kehoa. Mitään maksimisykkeitä tietenkään ei ole tarkoitus lähestyä, eikä rääkätä itseään niin paljon että on poikki. Silleen maalaisjärjellä mentaliteetilla "mikä itsestä tuntuu hyvältä". Vatsarutistuksia ei enää tässä vaiheessa ole suositeltavaa tehdä, ja spinningissä painonsiirrot taakse kannattaa jättää pois siinä vaiheessa kun maha alkaa olla isompi. Itse olen jättänyt painonsiirrot taakse nyt pois ja pyrkinyt pitämään sykkeet alle 150 tai ainakin niin, ettei yli 155 huitele kuin hetkellisesti. Välillä annan ohjaajan ohjeen mukaisesti sykkeen laskea reilusti. Mulle laadittiin myös uusi saliohjelma raskauden loppuajalle. Mulla kun on ongelmana se, että virtaa on ihan mielettömästi, niin aloin miettiä että kertooko mun ylipirteä kehoni ollenkaan jos teen liikaa. Salin puolella suositeltiin jättämään lyhyet sarjat isoilla painoilla ja siirtymään kevyemmillä painoilla tehtäviin pitkiin, 15-20 toiston sarjoihin (mikä on kyllä musta tosi tylsää).

Itse en pysty olemaan liikkumatta, tulen muuten tosi pahalle tuulelle. Näillä viikoilla vessassa käyntiin on saanut alkaa kiinnittää kamalasti huomiota, täytyy sata kertaa käydä ennen spinningiä pissalla, ettei sitten tunnilla iske infernaalinen hätä. Kerran nimittäin oli koko tunnin ihan järjetön pissahätä.

kevätesikko 26+0

odessa, se on hyvä kun on suunnitelmia :D, meillä olis ollu sama ongelma et mihin hoitopöytä mahtuu jos ei oltais syksyllä muutettu. Tosin muutto oli ennen plussaa mut kumminkin. En sit saanut askarteluhuonetta :D mut sain lastenhuoneen.

mekkala
, kiitos valaisusta kutsujen suhteen :D (no eipä mulle tullu polttareitakaan joten tuskin noitakaan eikä sillä eipä osaa ees kaivata kun ei oo ollu lähipiirissä ;))

vadelmaunelma, voisko nuo unet kummuta alitajunnusta sieltä pelosta? jaksuja sinne odotteluun. Mä pelkäsin siihen asti kun liikkeet alko tuntumaan et siellä ei olla hengissä ja syytä en tiedä. Tosin jos ei liikkeitä tunnu niin sit alkaa taas pelko heräämään. Jaksuja sulle sinne. Liikunnasta en osaa sanoa kun ollu nii heikossa hapessa et pakollinen on mennyt.

kevätesikko, kai se sf mitta katotaan millä se kasvaa. Onko sulta otettu aikaisemmin? ja et kasvaa omalla käyrällään, näin mä ymmärtäisin.

Täällä menny videoita töllätessä ja huiliessa tää päivä no on toukka pitänyt omaa menoaan kumminkin mä en vaan jaksa. josko tää tauti lähtis.

Pyykeistä osa pelastui :) Osa kyllä on auttamattomasti pilalla, vaikka mies ei kyllä tajuakaan että miksi ei voi pitää lapsella sellaista ruskea-värjääntynytvaaleanpunainen-raitaista bodya :laugh:

Mulla on kyllä joku ärsyyntymisviikko nyt käynnissä, oon ihan persiisen ammuttu koko ajan :o Aamulla kiukustuin kun olikin tullut lunta yön aikana ja jouduin "yllättäen" kaivamaan auton kinoksesta... Siinä sitten kiukuspäissäni harjasin osan lumista suoraan avonaiseen käsilaukkuun ja kun tajusin että se on täynnä lunta käänsin sen fiksusti ympäri, no ei ollut ihme että sitten etsin hetken päästä puhelinta, lompakkoa ym. lumihangesta.. Ja meinasi itku päästä kunnes rauhotuin. Se on varmaan tämä lamauttava väsymys kun tekee tällästä.

Huono olo pääsee yllättämään myös jos ei vähän väliä puputa jotain pientä. Ja jos syön liikaa niin siitäkin alkaa etoa. No, ihan mielelläni otan jotain oireita, ehkä se tarkoittaa että siellä on joku kyytissä.

Kevätesikko, mulla oli Helmistä suunnilleen samoilla viikoilla tuo, että sf-mitta ei ollut kasvanut. Ja mun kaverilla oli myös ihan sama juttu silloin! Olisko vauva toisinpäin ja sen takia se mitta näyttää vähemmän? Kun sanoit että liikkeetkin tuntuu vaimeampina? Mun kaverilla silloin oli useamman viikon sama mitta ja lopulta se ultrattiinkin mutta kaikki oli hyvin ja vauva oli kasvanut ihan normaalisti, se vaan oli jotenkin painunut enemmän lantion sisään. Mulla oli varmaan syynä se, että Helmi tykkäsi hengailla jalat suorina mun kyljessä sojottaen niin silloin tietenkin mahan päältä navan kohdalta otettava mitta näytti vähemmän. En nyt tietenkään osaa arvailla mikä sulla olisi tuohon syynä, mutta toivottavasti edes vähän huojentaa mieltä :)

Ja hei nyt mä vielä luin uudemman kerran, niin siis mittasiko tällä kertaa lääkäri sen? Kun mun terkka joskus näytti miten on tärkeää että sama henkilö aina mittaa, että hänkin sai monta senttiä heittoa siihen jos mittasi vähän eri tavalla.

Mä meen äkkiä sohvalle rötköttämään kun neiti nukahti ja mä sain tön "herkullisen" pakastepitsan syötyä..

Kvartti 6+5

Kevätesikko, mulla on käväissyt sf-mitta kerran alakäyrällä, vaikka muuten on mennyt yläkäyrällä. Notkahdus tapahtui viikolla 30. Ihana terkka sanoi tuolloin heti, että tuntee kyllä, että vauva on normaalikokoinen ja kasvanut, joten ei syytä huoleen - en sitten huolehtinutkaan. Seuraavalle kerralle mitta oli taas noussut 5,5 cm kahdessa viikossa! :o Ja siitä eteenpäin kasvu on ollut tasaista. Eli siis mulla ei ainakaan ollut kyse muusta kuin todennäköisesti vauvan asennosta. Niin varmaan sullakin. Ja jos sulla oli nyt eri mittaaja, sekin aina vaikuttaa.

Mekkala, on tietysti kiva jos kutsut järjestetään sellaiselle joka niistä tykkää. :) Ja etenkin jos on sellainen ystäväpiiri, että suurin osa ystävistä on keskenäänkin ytäviä. Mulla ei ehkä ole ihan noin, vaan monet hyvätkään ystävät eivät juuri toisiaan tunne.

Unico, uusimmassa Suuressa Käsityölehdessä oli sattumalta juuri ohje pinniksen reunapehmikkeeseen. Siinä tarvikkeena oli jämäkkää pellavaa tai pellavasekoitekangasta (tuskin kuitenkaan täytyy olla pellavaa, mutta jämäkkä voi olla hyvä :) ) sekä vanulevyä. Tuon perusteella sun tikkikangas kaksinkertaisena voi olla ihan hyvä ajatus.

Hyvinpä mä oon malttanut olla aloillani... Kokkailin tuossa kunnon ruoat, tein jälkiruoaksikin oikein ison kasan hedelmäsalaattia, sitten huomasinkin jo järkkäileväni paikkoja ja pesevän pyykkiä. No kuitenkin tuollaista suht rauhaisaa kotiaskaretta, joten jospa siitä ei kamala haitta olis.
Nyt mulla olis valmiina tuossa vohvelitaikina, meinasin paistaa iltapalaksi vohveleita. :p Mies lähtee tuossa tunnin päästä "uimakouluun", siis johonkin tekniikkauimakouluun jossa opetetaan jotain hienoja tekniikoita. :D Ehkä mä sitten viimeistään asetun telkkarin ääreen aloilleni.

Herne on muuten ihan mahdoton ollut tänään, se työntää koko ajan jalkaansa esiin tuosta oikean rinnan alta. :heart: Näkyy ihan selkeästi pieni jalkapohja siinä. :D Ja ihan kamala muljuaminen ollut koko päivän, ei niinkään potkuja tai iskuja vaan sellaista työntymistä. Tuntuu aika veikeälle kyllä, äsken huomasin puhuvani sille että mitä ihmettä siellä oikein touhuillaan. :D

Tuosta ystäväpiiristä mistä piip oli kirjoittanut yllä, niin mulla vähän sama juttu ettei mun ystävät tunne oikeastaan toisiaan. Kaikki ovat niin eri tavalla tulleet ystäviksi ja ei oikein koskaan ole oikein ollut sellaisia tilaisuuksia jossa kaikki olis ollut paikalla yhtä aikaa.

Vadelmaunelma Mä voisin luokitella itseni himoliikkujaksi, mutta ennen raskautta. Silloin kävin lähestulkoon joka ilta tekemässä jotain, salilla, jumpissa, body pumpissa, uimassa, juoksemassa, talvella hiihtämässä, sählyssä, sulkapallossa... Mutta se alkuraskauden pahoinvointi katkaisi niin mun liikkumisen että salinkin lopetin jo tuossa rv20 kieppeillä kokonaan. Salikortti jatkuu vasta ens syyskuussa. Raskauden aikana olen sitten vaan vesijuossut, uinut ja kävellyt. Mutta nyt näyttäis jo niittenkin suhteen hiljaiselle.
Kevätesikko onkin tuossa kertonut tuosta liikkumisesta enemmän. Tuo sykeraja taisi olla juuri tuo 150 rv24 jälkeen.

Äh, nyt tuli mies häiriköimään mun kirjoittelua. Taidan heittää koneen pois sylistä ja lähteä vohvelin paistoon. Palaan sitten taas paremmalla ajalla.

- Hapsiainen

Hei, nyt tulee sarjassa tyhmiä kysymyksiä, mutta mikä tarkalleen on se sf-mitta? Mä en taida vielä olla tarpeeks pitkällä, kun terkka ei ole sellaisesta puhunut vielä.

Tänään on kyllä ollut harvinaisen mukavaa olla sairaslomalainen, ei ole tarvinnut kvartin tavoin kaivaa autoa lumikasasta, vaan on saanut ihailla maisemaa koiran kanssa lenkillä. Ja juoden kuumaa teetä sisätiloissa.

Mun piti kysyä, milloin te ekaa kertaa tunsitte vauvanliikkeet masussa? Mulla on nyt menossa 17. viikko, etenkin ennen synnyttäneet ovat tunteneet ne jo tässä vaiheessa, mutta mä en tunne mitään. Välillä jossain voi tuntua joku yksittäinen ilmakupla jne, muttei mitään varmaa ja jatkuvaa. Viikko sitten sydänääniä kuunnellessa tyyppi potkiskeli anturia kuitenkin siihen malliin, että jotain siellä kuitenkin on meneillään välillä. Mutta tässäpä odotellaan sitten. Rakenneultra on 4.3. eli alle kuukausi sinne enää ja seuraava neuvola on nyt viikon päästä perjantaina. Ainakin pääsee kuuntelemaan sydämen jumputusta jälleen.

Mekkala ja Natiainen 16+4

Ai niin, unohdin kirjoittaa tuosta liikkumisesta. Mä käyn nyt 2 kertaa viikossa salilla, 1-2 kertaa mammajoogassa, kerran paritanssiharkoissa ja päälle koiran ulkoiluttamiset. En kyllä lue itseäni ihan himoliikkujiin.

Mulle myös fyssari/ personal trainer teki raskauden ajaksi oman saliohjelman, ja hän sanoi että kannattaa olla tosi tarkkana sykkeiden kanssa. Hänen mielipiteensä oli, että neuvolassa ei kiinnitetä niihin tarpeeksi huomiota, että niiden varominen olisi tärkeämpi juttu kuin nykyään yleensä annetaan ymmärtää. Itse en tiedä asiasta sen tarkemmin, mutta luotan hänen ammattitaitoonsa, hän on myös erikoistunut ja kouluttautunut raskausajan liikkumiseen jne. Muun muassa kauhisteli sitä, kun tässä kuuluisassa Martina ja Esko -ohjelmassa Martinan personal trainer mikälie laittoi raskaana olevan Martinan tekemään heittovatsoja, joita esim itse muistan balettitunneilta, että niitä tehtiin kovimpana mahdollisena vatsatreeninä palomiesvatsojen lisäksi. Huh huh.

Kiitos kvartti ja piip, kyllä mun mieli nyt jo hiukan rauhoittui sf-mitan suhteen. :heart: Mittaaja tosiaan oli eri kuin ekalla kerralla, silloin mitan otti terkkari ja nyt siis lääkäri. Liikkeet on tosiaan olleet vaimeempia ja harvempia muutamana viime päivänä, vois tosiaan johtua siitä että on eri päin. Ja mullahan on vielä istukka etuseinämässä, se kanssa vaimentaa liikkeiden tuntemista. Mutta kyllä se siellä pitkin päivää nytkin jotain töksäyttelee, kaipaan vaan taas niitä kunnon möyrimisiä. :heart:

mekkala: Sf-mitta on kohdunpohjan korkeus eli mitta häpyliitoksen ja kohdun pohjan välillä. Mulla se mitattiin ekan kerran rv22+1, ilmeisesti sen mittaaminen aloitetaan joskus rv20 tietämillä.

Liikkeitä aloin tuntea rv18+1, lentokoneessa tunsin ihan selvän ekan potkun. :heart:

Nyt menen tekemään iltapalaa ja rentoutumaan telkkarin ääreen! :wave:

kevätesikko 26+0

Muoks. Piti vielä lisätä mekkalan kommenttiin että mua on neuvolassa juuri ärsyttänyt se kun terkkari ei selvästikään ole perillä raskauden aikaisesta liikunnasta. Kyselin siltä siitä ja sanoi vaan että kaikki tieto löytyy siitä lappusesta jonka sain ekalla kerralla ja että ei tarvii mitään rajoittaa, siellä se lapsi on lapsiveden suojassa. Ihan kuin se lapsivesi nyt jotenkin suojaisi esim. jos vedän kunnon rääkkispinningin lähellä maksimisykkeitä tai riuhdon salin puolella penkistä uusia ennätyksiä! :kieh:

Meillä perhevalmennuksessa sanottiin, että ei sais 140-150 yli mennä oma syke, kun vauva jää ilman happea sen jälkeen tms. Että sen vauvan sykkeen yli ei sais oma mennä.

Tänään koiran kans leikkaukseen. Se raukka on vähän hermona kun trimmasin sen eilen, kutisee vielä vähän! Mut ei viitsi ruveta enää pesemään, kun tunnin päästä lähdetään.

Odessa80 26+2

Niin, voiko tuo vauveli jo raapia tuolla sisällä?
Kun eilen tuntui kyljessä sellanen jännä, ei se vihlonut, mut ehkä just niinku joku olis kynnellä painanut! Ja tänään se tuntui tuossa keskemmällä.

:D tulin vaan kurkkaamaan, joko Nanna tai Piip ovat lähdössä synnyttämään. Hmmm, ihanaa aikaa teillä kaikilla edessä =) ! Voikaa hyvin ja nautiskelkaa.

Luin myös Kvartin pyykkikiukku-ketjun ja vähän ihmettelen, että ihan tosiaanko naiset on sitä mieltä, että miehiltä ei voi odottaa onnistuneita pesutuloksia... sehän on vaan keskittymiskysymys :o !

Ada ja poika 2kk

Kvartti, hyvä et ees osa pelastui :) On sulla ollut kyllä tapahtuma rikasta. Yritähän jaksaa :hug:

piip kiitti tosta käsityö vinkistä mietin et en mää vaan nähnyt :D no eikun uudelleen lukemaan, oli jäänyt taas loppu lehdestä lukematta. Joten isot kiitokset. Mut muuten odottelin hiukan erilaisia kaavoja :D mut ehtiihän niitä vielä löytämään siis vauvalle.

hapsiainen
, sä oot ollu oikein kokkailu innossa sitten :D oi siis nyt sä näät jo herneen jalkapohjan söpöä :) pitääkö kauankin siinä? ehtiskö kutitella :)

mekkala, mä tunsin liikkeet varmasti vasta joskus olikohan se 20-22 viikolla en muista nyt just ihan tarkkaan. Mut kun sais kiinni mitä ne oli niin ainakin viikkoa aikasemmin olin jo tuntenut mut en tunnistanut.

kevätesikko mä en oo ees tajunnut kysyä liikkumisesta sis sykkeistä, mut ei ne kieltäneet mitään. No okei karasten käskivät lopettaa. Mut ilmeisesti senkin äkkiliikkeiden takia ja iskujen (en mä niitä olis mahaan ottanut mut)

odessa, mielenkiintoinen tuntemus varmasti toi et vauva raapii. En osaa snaoa millon niille kynnet kasvaa. Mut ne on niin pikkusetkin. Kerro jos selviää mikä sen tekee.

ada
, vastahan sää synnytit ;) ja nyt jos noin iso poitsu sulla :)

Täällä edelleen nuhastellaan et lepoon menee tääkin päivä eikä puhettakaan lähteä ostoksille, eiköhän sinne ehi.
Miten muuten noi neuola käynnit, perunko kun on flunssa päällä vai voiko sinne noin vaan mennä? Harvemmin kyllä siellä ketään odottelee samaan aikaan. Mut mietityttää silti. Noo huilitaan ja katellaan taas mitä huominen tuo tullessaan.

Unico ja Toukka 28+4

Alkuperäinen kirjoittaja Odessa80:
Meillä perhevalmennuksessa sanottiin, että ei sais 140-150 yli mennä oma syke, kun vauva jää ilman happea sen jälkeen tms. Että sen vauvan sykkeen yli ei sais oma mennä.

Sykkeen käyttäytyminenhän on hirveän yksilöllistä. Tuo 150 lyöntiä/min lienee sellainen ehdoton turvaraja, jota alemmilla sykkeillä liikunta joka tapauksessa normaaliraskaudessa on turvallista. Ja syke ei saisi olla tuon rajan yläpuolella yli 15 min ajan. Sen yli menevän sykkeen vaikutus sikiöön riippuu äidistä yksilönä, jollekin liikunta tuntuu kuormittavalta jo alhaisemmalla sykkeellä kuin jollain toisella. Ja maksimisykehän riippuu myös mm. iästä, ja maksimisykkeestähän riippuu liikunnan tehotasot. Kun äiti liikkuu 70-80 % maksimisykkeestä, sikiön syke nousee 10-20 lyönnillä minuutissa. Erittäin kuormittavalla teholla liikuttaessa liikunta voi laskea sikiön sykettä, silloin elimistö joutuu keskittymään äidin hengitys- ja verenkiertoelimistöön ja istukka ei saa tarpeeksi hapekasta verta. Jotenkin näin sen olen ymmärtänyt.

Täällä mm. on hyvin tietoa: http://www.poliklinikka.fi/?id=0464066&page=0578192

Minä taidan viettää tämän päivän hissuksiin kotona sisällä, yöllä tuli kurkku kipeäksi ja nenä vuotaa. Josko tauti ei pukkaisi kunnolla päällä kun pysyttelen täällä lämpimässä.

kevätesikko 26+1

En malta olla osallistumatta teiän liikuntakeskusteluun. :D Mä suosittelen kuuntelemaan omaa kroppaa. Se kertoo kyllä, kun menee liian kovaa. :) Sitä ei yksinkertasesti pysty tekemään liian rankkoja juttuja, kun tulee huono olo. Mä olin himoliikkuja ennen neitiä (oon vieläkin henkisesti, mut fyysisesti en oo vaan nyt ehtiny pitää samaa tahtia yllä ) ja harrastin kevyesti jonkun kymmenisen tuntia kaikenlaista liikuntaa ennen raskautta. Raskausaikanakin mm. tanssin ihan normaalisti ja tuolla viikon 26 tuntumassa vielä olin mukana parissa tanssinäytöksessä (jossa tehtiin kaikenlaisia kuperkeikkoja ja muita möngerryksiä ). Mulla oli niin pieni masu, että vasta noihin samoihin aikoihin lopetin päinmakuun jumpassa, kun se ei tuntunu sitä ennen ollenkaan pahalta. Mut kannattaa kyllä ehdottomasti liikkua! Veikkaan, että oma raskaus ja synnytys oli senkin takia niin helppoja, kun olin fyysisesti hyvässä kunnossa. Toisaalta kyllähän mullekin tuli niitä selkäkipuja loppuraskaudessa, mut mitäköhän ne olis ollu sitten, jos en olis liikuntaa harrastanu. Nyt on liikkumiset jääny tosi vähiin ja sen kyllä huomaa..

Piipin
ja Nannan kuulumisia jännäillään myös täällä. :)

Rosehip ja neitokainen ihan kohta 5kk

Mä sain käytyä ensimmäistä kertaa kolmeen päivään pihalla. :) Toivottavasti nuha ei tykkää tuosta huonoa... Pienen pienen lenkin yritin kävellä varovaisesti ja nyt hörpin tämän rankan suorituksen päälle kuumaa mustaherukkamehua. :)

Täällä on aloitettu nyt Herneen vaatteiden pesurumba. Tai no vaatteita ei vielä koneessa ole vaan peitto, lakanoita ja harsoja. Tänään en taida varsinaisiin vaatteisiin asti päästä, pesen ensin nuo muut vermeet alta pois. Tarkoituksena ois myös vähän suunnitella sitä sairaalakassin sisältöä. Jos vaikka tuo uusi hoitolaukku lähtisi hoitamaan sairaalakassin virkaa. :D Ensimmäisenä sinne tulee pakata tietty suklaalevy! :laugh:

Vielä omaa napaa sen verran että mä oon muuten oppinut taas nukkumisen jalon taidon. Nyt jo toinen peräkkäinen yö kun nukuin melkein 11 tuntia. :D Tosin katkeamatontahan tuo uni ei ole kun veskissä ramppaan mutta silti. Ihanaa. :)

Tuosta sf-mitasta, mullehan tuli myös heitto siinä heti kun lääkäri mittasi. Terkkari kertoikin sen jälkeen että on tosi tärkeää että sama henkilö mittaisi sitä, että kun se "käsiala" heittelee jokaisella mittaajalla.

Liikkeistä Mä en oikeesti enää muista milloin ne ekat liikkeet tuntui. Se pieni kuplinta ja kutittelu alkoi mun mielestä aika varhain ja sitten "oikeiksi liikkeiksi" ne taisin tunnistaa siinä puolen välin kieppeillä.

Unico
Välillä tuo jalkapohja on ollut kyllä niin pitkään että kyllä sitä ehtii kutittaa. :D Mies varsinkin on innokas kutittelemaan sitä jalkapohjasta. :heart: Tuntuu just että Herne aina venyttelee itsensä ja silloin se jalkapohja työntyy esiin, eilen nauroin että hyvä etten varpaita pysty laskemaan siitä. :D
Toivottavasti sun flunssa helpottais. Jos ei ihan kamala flunssa ole niin kyllä mä uskaltautuisin neuvolaan, kun täällä ainakin on joka kerta pieniä potilaita siinä samoissa tiloissa joten kyllä siellä pöpöt vaihtaa omistajaa ihan varmasti muutenkin.

Niin ja hyvä että Kvartin pyykeistä edes osa pelastui. Meillä muuten mies lienee tarkempi pyykkääjä kun minä. Se on aina ollut pyykkien kanssa paljon tarkempi, pesee aina kaikki samansävyiset samassa koneessa, mä kun tyydyn erotteleen oikeastaan vaaleat ja tummat keskenään. :ashamed: Tosin nyt vauvan vaatteiden kohdalla olen tarkempi, istuin äsken keskellä vaatepinoja ja lajittelin niitä pyykkikasoihin ihan jopa niitä pesulappuja lukien. :D

Kevätesikko
Toivotaan ettei tauti tule sinnekin. Taidetaan taas olla melkein koko pino yhtä aikaa flunssassa. :( Tarttuukoha se täällä virtuaalisesti...? :D

Mutta nyt loppui ensimmäinen koneellinen vauvapyykkiä, pitänee mennä pistään ne kuivumaan ja seuraava koneellinen pyörimään. Sitten huomenna jatketaan. :)

- Hapsiainen ja Herne 32+6

Näin juuri, rosehip! Onhan sitä entisaikaan emännät tehneet raskasta ruumiillista työtä, kantaneet vesiämpäreitä ja paiskoneet pellolla töitä. Olen tosi onnellinen siitä että oma vointi on ollut näin mielettömän hyvä tähän asti ja olen normaalisti voinut liikkua. Ihan eri asia tietysti olisi jos vointi olisi huono, ei siinä varmaan liikunta ekana olisi mielessä.

Sulla on tyttö jo noin vanha! Hui kun aika menee nopsaan!

Ooh, on kyllä niiiin huojentavaa kuulla että teilläkin on sf-mitta notkahdellut juuri mittaajan ollessa eri. Tuo mahan tyyppi muksi hiljaa koko yön ja on liikuskellut koko aamupäivän, ihanaa! :heart: On jotenkin söpöä kun vauva selvästi herää/korjaa asentoaan silloin kun käännän yöllä kylkeä (jostain syystä herään aina kun pitää kääntää kylkeä, hiukan raivostuttavaa). Kun käännyn, mahassa käy hetken vaimea muksahtelu, ja sitten on taas hiljaa. Tai jos käyn vessassa, muksii hetken sänkyyn palattuani, ja ilmeisesti jatkaa sitten uinumista. Viime yö oli harvinainen kun muksi läpi yön.

Oih, hapsiainen on päässyt jalanpohjaa kutittelemaan! Odotan niin että meilläkin alkaisi pikku jalat erottua mahan läpi.

Moikka!

Minä muka äsken kävin joogassa. Enpä mennytkään. Jo toisen kerran mun jooganautinnon pilasi Helsingin seudun liikenne, joka on nykyään jatkuvasti poikkeusreiteillä (tai ehkä se pilaaja sitten kuitenkin on tuo yletön lumimäärä ). Raitiovaunu meni ihan eri reittiä kuin piti, enkä sitten ehtinytkään lyllertää joogaan ajoissa. Seisoin alaovella tasan siihen aikaan kuin tunti alkoi, mietin hetken ja lähdin kävelemään kotiin päin. No, sain edes pienen kävelylenkin, vaikka en ihan kotiin jaksanutkaan tallustaa. Otin ratikan matkan varrelta kun alkoi selkää pakottaa. Tuo selkäjomotus uhkaa viedä multa viimeisetkin liikuntamahdollisuudet eli tuon kävelyn pois! Kateellisena luen teidän liikkumistavoistanne... Ei silti, mä en ole himoliikuja, ihan sellainen tavallinen liikkuja vaan.

Hei vaan Ada ja rosehip ja pikkutyypit! Kyllä mulla synnytys kaiken järjen mukaan lähenee, mutta mikään ei vielä siihen oikein viittaa. Paljon iloa ja onnea teille vauva-arkeen! :heart:

Unico, kysyit aiemmin, että miten nopeasti se vauva voi laskeutua. Kysyin samaa terkkarilta, ja hän sanoi, ettei voi oikein vastata mitään, se on niin yksilöllistä (kuten kaikki). Mutta synnytys voi kyllä käynnistyä myös, vaikkei pikkuinen olisikaan laskeutunut, harvemmin tosin. Mä sinuna menisin neuvolaan, jos oma vointi ei ole niin paha, että se estäisi menemästä.

Täällähän onkin nyt moni kipeänä! Mullakin tämä sinnikäs flunssa tuntuu yhä vähän jatkuvan. Yritän siksi olla rentona ja tehdä enimmäkseen sitä, mitä huvittaa.

Mekkala, tunsin ekat liikeet 17+0 ja sitten ehkä siinä viikon päästä uudestaan. Sen jälkeen vaihtelevalla tiheydellä. Mulla on istukka etuseinässä, minkä piti haitata liikkeiden tuntemista, mutta tunsinkin ne alkuun lähes poikkeuksetta vasemmalla alavatsassa, lähellä nivusta. Vauva varmaan usein potki siihen suuntaan jaloilla.

Mulle sanoi eilen terkkari taas kerran neuvolassa, että onpas napakat liikkeet vauvalla, kun teki tutkimuspöydällä kokoarviota. Ihmettelen kyllä, koska jälleen kerran en tuntenut itse kovin erityistä liikettä. Iltaisin taas on sellainen meno päällä, että tekisi mieli soittaa se terkkari tänne meille kokeilemaan napakoita liikkeitä! :laugh:

Odessa, mä en muista oikeastaan ollenkaan tunteneeni mitään raapimista missään vaiheessa. Etenkin jalkojen liike on sellaista limaista muljahtelua. Kuin ylisuuri kala heiluttaisi kahta vahvaa pyrstöä pitkin kohdun sisäpintaa.

Mulla muuten meni pitkään ihan samalla tavalla tuo vauvan öinen asentojen korjailu kuin Kevätesikolla. Nyt se ei ehkä joka kerta alakaan mönkiä, vaikka kylkeä kääntäisin. Ehkä se pysyy siellä paremmin paikoillaan, kun tilaa on niin vähän. Helpompi nukkua, vaikka maailma pyörisi. :D Mä myös herään jokaiseen kyljenkääntöön ja aamulla voin aina kertoa, kuinka monta kertaa olen kääntänyt kylkeä yön aikana.

Ihanaa, aurinko alkoi paistaa!

:heart: piip 38+0 pokspoks.

Nyt tulee oikeantuntuisia supistuksia. Soitin miehelle, että ottaa puhelimen sählykentälle mukaan, jos vaikka joudunkin soittamaan sen tänne.

Mulla on tuolla sämpylätaikina aluillaan, mutta en taida nyt pystyä tekemään sitä eteenpäin.

Tuskin tämä nyt kuitenkaan vielä mitään merkitsee.

:wave: piip

Jännittävää piipillä...

Mä kävin tänään patjaostoksilla Lastentarvikeliikkeessä. Meillä kun on pinnasänkynä vanha muurame, joka on muutaman sentin suuntaansa pienempi kuin 60x120. Sieltä löytyi sitten valkea patja, jonka pitäis antaa sen verran periksi, että mahtuu ok. Patjan mukana tuli petari, eipä tarvi sitäkään sitten erikseen ostaa. Ja siskolta saamme lasten tyynyn, vaikkei sitä heti tarvitakaan. Sitten enää parit lakanapaketit niin sänky olisi valmis. Äitiyspaketin mukanahan tulee peitto muistaakseni.

Mekkala ja Natiainen 16+5

kevätesikko, toivottavasti ei tauti iske kunnolla kun pääsee lepäämään ajoissa! Ihana kun vauvalla jotan rytmiä.

rosehip, Teillä ollaan jo isoja :D meillä kans mummo sano et liiku mitä enemmän saat liikuttua niin sen paremmin selviät synnytyksestä, no katotaan kun ei oo pystynyt.

hapsiainen,
siinä sitä pesurumbaa onkin. Rupesin miettimään kun näin nuhasena pesen niin jääköhän ne nuhabakteerit sinne ja sit sairastutaan uudelleen ;) (vaiks järki kyllä sanoo et vaiks jäis niin kyllä ne kuolee ennen kun niitä tarvitaan siis vaatteita) ihana kun herne pitää jalkansa niin pitkään näkyvillä :D ootko kokeillut valokuvata?

piip,
kurjaa että jäi jooga väliin liikenteellisistä syistä. Mutta tekikö kävely tehtävänsä :D pääsetkös jo illalla yöllä lähtemään. No onnea matkaan jos lähtö tulee :D

mekkala, kiva kun löytyi patja :) juuh äitiyspaketissa oli peitto, ja yhet lakanatkin tais olla.

Onko teillä muuten pissahädän tunnistaminen muuttunut? mulla kun tuntuu et ei tuu hätä ollenkaan siis sillä lailla kun ennen vaan on jotenkin erillainen se tunne joskaan ei joka kerta samanlainen.

Kaippa tää nyt sit sinne neuvolaan huomenna menee jos ei olo hirveesti pahennu. Tänään jaksanut kuitenkin olla paremmin pystyssä kun eilen. et jotain positiivista. Tosin toukkis möyryää enemmän kun makoilen :) Noo sain mä taasen keiteltyä kiiselin ja riisipuuron :) ja pakkasesta huomisia kastike aineksia sulamaan niin on pakko saada aikaan se ruoka :D

Unico ja Toukka 28+4

Yhteistyössä