*Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset HELMIKUUSSA*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hapsiainen80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Ai niin, unohdin kertoa, että kävin minäkin tänään ostoksilla... Tuli käytettyä noita stockan kanta-asiakasseteleitä niin sain brion hoitoalustan ja pinnasängyn päälle kaksi ihanaa lehmuksenvihreää benettonin bodya ja verkkapuvun..:)

Voi tylsää unico tuollaisten selkäkipujen kanssa...

Omena, itseäkin pohdituttaa samat jutut ja terkka on jo luvannutkin laittaa mut pelkopolille. Vaikka mieli on jo alkuvaiheesta hieman rauhoittunut ja seestynyt ja tunnen jopa mielenkiintoa synnytystapahtumia kohtaan, tuntuu musta siltä, että haluan käydä siellä, kun sellainen mahdollisuus kerran on.

Hehe, Ada, en totisesti olisi vuosi sitten arvannut että taas ollaan tässä tilassa kun odottelin kärsimättömänä kaksi päivää lasketun ajan yli menneen mahan kanssa tulevaa synnytystä :D

Kantoliina on musta ollut aivan sairaan hyvä! Meillä kävi sen kanssa tosin niin, että käytettiin ihan pienellä jonkin verran, sitten se unohtui hetkeksi (kun olisi varmaan pitänyt olla kaksi kun tuo puklaili aika paljon niin oli koko ajan pesussa) ja sitten taas huomattiin kaivaa puolivuotiaalle esiin. Nyt tän uuden kanssa aion kyllä käyttää paljon enemmän vielä, se on vaan niin kätevä! Ja Jane kun tuota sitomista mietit, niin aika nopeasti sen itselle helpoimman ja mukavimman tuntuisen sidonnan oppii ja liinan kanssa voi tehdä niinkin, että laittaa sen itselle päälle ja vaikka vauva ei liinassa olisikaan niin pitää sitä liinaa "paitana" kunnes taas laittaa vauvan sinne. Mä sain ainakin siivoiltua ja istuttua koneella kun pieni oli liinassa. Se Manduca on musta sitten isommalla ollut kätevämpi kun on niin nopea laittaa, mutta Helmi viihtyi kyllä paremmin liinassa. Ainut huono puoli siinä on että se on kesällä KUUMA! Mulla oli se Mallorcallakin mukana kun oli ihan ehdoton lentokentillä liikkuessa, mutta siellä perillä sitä ei voinut kuvitellakaan pukevansa päälle. Mutta, eipä täällä Suomessa kovin usein niin kuuma ole kun viime kesänä.

Nanna, kohta se sit varmaan on menoa! Miten sulla alkoi eka synnytys? Siis alkoiko supistuksilla vai vesien menolla? Ja alkoiko se aika yllättäen vai pystyitkö ennakoimaan? Lähteeköhän toinen synnytys käyntiin aikalailla samalla tavalla kun ensimmäinenkin?

Mun ystävä kävi aikoinaan pelkopolilla juttelemassa ensimmäisen aika traumaattisen synnytyksen jälkeen ja koki että siitä oli todella paljon apua. Toinen synnytys menikin sitten omasta mielestään tosi helposti eikä kuulemma tullut mitään "paniikin tunnetta" ollenkaan missään vaiheessa, sisulla vaan oli rauhassa synnyttänyt.

Toivottavasti Jane sulle ei oo kehittymässä mitään myrkytystä!

Nyt koulutehtävien (tai siis oikeastaan yhden sellaisen) pariin, palautus olisi klo 16.00 ja mulla on yksi sivu kirjoitettuna, enää n. 6 jäljellä ja aineiston kahlausta... :whistle:

Enköhän mä kuitenkin vielä täällä jossain vaiheessa käy kääntymässä..

Kvartti 7+2

Huomenta! Täällä vielä =) .

Kvartti: Esikoisesta käytiin edellisenä päivänä äitipolilla tarkistuksilla kun minulla meni vatsa aivan kivikovaksi eikä palautunut ollenkaan. Luin tietty netistä kaikkia kauhukertomusia asiasta ja soitin polille. Siellä lääkäri tarkisti asian ja tuumas että tervetuloa 24h sisällä synnyttämään. Niinpä sitten synnytyskäynnistyki seuraavana yönä vesien menolla. Nyt melkein toivoisin että käynnistyis supistuksilla, mutta senpä näkee sitten. Tänään onki ne lukemat joilla esikoinen synty! Eli näköjään se ei aina pidä paikkaansa että seuraava tulee aiemmin kuin ensimmäinen.

Kantoliinaa en jostain syystä oppinut käyttämään esikon kanssa. Pelkäsin liikaa että olen sitonut väärin ja tippuu sieltä yms. Nyt kyllä aion ottaa tehtäväksi opetella sen käyttö kunnolla.

Vieläkös Piip on täällä =) ??

Nanna 38+5

mekkala, Ihanaa kun oot löytänyt soppaillessa kaikkea :D

Kvartti kiitos liinakokemuksista :D Tsemppiä tehvävän tekoon!

nanna, oi sulla on sit lähistöllä toi :D Jännätään millon sulle tulee lähtö.

Tää otti illalla panadolin ja sai nukuttua onneksi yön ja nyt jo paaljon parempi :) Tekeeköhän se vaan saman kivun jos nyt lähtis tonne tallustelemaan. Täytyy kattoa mikä olo, jos kävelis neuvolasta kotiin, vähemmän se on kun eilen mut näkis miten käy. Kun ei sinne neuvolaan jaksa kävellä kun siellä pitää olla tiettyyn aikaan :)

Unico ja Toukka 29+0

Täälläpä täällä! Ei näy eikä kuulu mitään ihmeempää. Eilen supisteli tosi tiuhaan, mutta supistukset olivat lähes kivuttomia. Jos ne nyt kuitenkin jotain tekisivät, painaisivat vaikka tuota päätä alemmas.

Oonko muuten sanonut täällä siitä, että mulla on vähän ristiriitainen tunne tuosta vauvan asemasta. Lääkäri sanoi 2,5 viikkoa sitten, että se olisi laskeutunut (ei kiinnittynyt), mutta terveydenhoitaja on sen jälkeen sanonut, että olisi vielä ylhäällä. Viimeksi mainitsinkin hänelle, että lääkärin mukaan saattaisi olla (ollut?) kuitenkin jo alhaalla, ja terkka jäi pohtimaan jotain sellaista kuin että "jokaisella meillä on omanlainen anatomiamme". :D Jostain syystä haluaisin nyt saada tietää, onko se laskeutunut vai ei, että voisin vähän ennustaa, ollaanko jo jossain lähellä vai vielä ihan kaukana.

Eilen tulin kuitenkin ajatelleeksi, että koska tiedän satavarmasti, että vauva on vähän nuorempi kuin laskettu aika antaisi odottaa (kävin hedelmöittymiskierrossa ultrassa, missä näkyi ovulaatio tuloillaan ja tunnistin sen sitten muutaman päivän päästä), turha tässä on hötkyillä. Varmaan mennään yli ainakin vähän.

Turvotus on nyt kaikkein ikävin juttu, sillä kädet ja ranteet ovat niin kipeät ettei ihan normaalit arkipäiväiset asiat ota onnistuakseen. En esimerkiksi saa auki enkä kiinni mitään kannellisia purkkeja. Ja tyynynkin siirtäminen ottaa kipeää, kun sormissa ei ole puristusvoimaa.

Mutta eilen oli hyvä päivä: Sain ommelluksi lakanat ja tyynyliinat valmiiksi ja korjatuksi ompelujutut pois tieltä. Illalla mies vielä siivosi, minä toimin työnjohtajana. :) Kiva olla tässä paremman järjestyksen keskellä!

Tästä tuli nyt ihan omaa napaa vaan, anteeksi! :ashamed: Sanon kuitenkin vielä loppuun onnea Helmille synttäreiksi, koska ne Kvartin tekstistä päätellen ovat aika pian. :heart:

piip 38+3

Unico koirat on ihan hyvin oppineet kynsien leikkuulle.
Joskus jotain pientä tassun nykimistä mutta ei sen ihmeempää.
Paitsi tuo koiruus joka ei oo ollu mulla pennusta, niin nykii kinttujaan jatkuvasti ja laittaa päätä eteen siihen joutuu kuluttamaan enemmän aikaa.
Aluksi pelotti tuo pentukoira, kun kasvattaja oli leikannut pari kertaa verille (mustat kynnet)
Mutta se tuntuu olevan koirista fiksuin tällähetkellä. B)
Tosin tää on eka koirani, jolla on mustat kynnet aina vähän jännittää leikkely.

Viimeyönä näin kauhu unen.
Olin viemässä jotakin kaveria synnyttämään ja matkalla sairaalaan tuli itselläkin vedet :o
Kauhee matka oli en kuitenkaan synnyttämään asti unessa päässyt!

Kiitos kantoliina kokemuksista.
Ei muuta kun solmuja harjoittelemaan B)

Mistä mun kannattaa ettiä pinnasänkyä?
Haluan semmosen säädettävän mallin...
Huuto.netti on niin tuskastuttavaa selattavaa.
Hakisko vaan uuden kaupasta hmmm...

Jane ja veijokeiju 22+4 :heart:

Huh, teinpä melkoisen silitysmaratonin, enkä silittänyt harsoja. :laugh: Silitin kaikki muutkin meidän silitettävät vaatteet nyt kerralla, meistä kun molemmat niin rakastaa tuota touhua että yleisesti kaikki sellaiset silitettävät paidat vaan kasaantuu ryppyisinä kaappiin eikä niitä käytetä. :D
Nyt ottaa sen verran jalkoihin tuo silittäminen että en jaksanut laitella vaatteita vielä paikoilleen vaan heitin pinon hoitopöydän päälle. Pakko huilahtaa nyt.

Odessa
Olisiko työnantajasi pistänyt hakemuksen kelalle saikun takia? Mullekin muinoin tuli tuollainen päätös vaikken ollut hakenut ja selvisi että työnantaja oli hakenut. Ja varmaan tulee taas pian kun työnantaja hakee kuitenkin taas tästä parin viikon sairaslomasta korvausta.

Nanna ja Piip Molemmilla vaikuttais olevan aika lähellä lähtö. Niitä odotellessa. :heart:

Unico Hyvä että sait nukuttua paremmin. Inhottavia nää kaikenmaailman kipuilut. :(

Oma olo on nyt suht ok, mitä nyt vähän kroppa rasittui tuosta silittämisestä. Mutta flunssa tuntuis olevan voitettuna.

Kävin eilen apteekista hakemassa Levolacia ummetukseen, alkaa oleen aika tuskaista kun maha ei toimi, mutta eipä tuo näyttänyt auttavan ainakaan ensimmäisen annoksen jälkeen. :( Pahalle se aine maistui, täytynee sotkea johonkin en sitä ala enää pelkiltään ottaan, tulee muuten takaisin ihan väärää kautta.

Nyt otan syömistä ja heittäydyn hetkeksi leffan pariin. Sitten jos väkertäisi vaikka pizzan tälle päivälle.

Huomenna onkin synnytysvalmennus ja maanantaina neuvola.

- Hapsiainen ja Herne 33+2

piip, jaksamisia odotteluun.

Odessa, ootko ollu aikaisemmin sairaslomalla? maksaako sulle työnantaja palkkaa siltä ajalta? eikös 2 viikossa mee jo omavastuun yli? Ja jos saat palkkaa niin se menee työnantajalle, mut sulle tulee kuitenkin tieto. Mut kyllä siinä pitäs lukea et maksetaan työnantajalle.

Jane, kiva et koirat osaa olla kunnolla leikatessa :) Kai pinniksiä vois löytää kirpparilta jos hyvin käy? ja haluaa käytetyn :D tai sit kauppoihin palloilemaan.

hapsiainen Onnea silitys urakasta! Toivottavasti saat avun ummetukseen.

Neuvolassa kävin ja vähän hämmentynyt olotila jäi. Sain käsityksen et lääkärille tähän tarkistukseen ja tarviiko sairaslomaa. No Lääkäri sit kyseli olot ja näin ja kirjoitti sit sairaslomaa et saa katella, mut mut kysyin et onkohan toukalla kakki ok ja mitä voi tehä. niin on kakki hyvin ja juu ei tarvirajoittaa. Mietin vaan et mistä se sen tietää et sillä on kaikki hyvin keskustelun perusteella. Kysyin et onko supistuksia, mun mielestä ei (ainakaan et tajuaisin) mut mistä mä voi noista kivuista tietää mitä ne on. Mä jotenkin kuvittelin et se kattoo mikä on tilanne, mut ei kai se sit oo tapana, kun ekalla kerralla vaan (siis sillon 9 viikolla katto). Vai kattooko ne sit myöhemmin vielä sinne kohdunsuulle? Jäi vähän hämmentynyt olo. Mut kaippa ne tietää mitä tekevät. No täytyy jaksa vaan uskoa et noi kivut ei tee mitään toukalle tai sitten siihen et se tulee liian aikasin, jotenkin toi ajatus nyt tullu kiusaamaan et mitä jos se tuleekin hirveän paljon ennen ulos. Mut ei kai siihen pitäs sit olla mahdollisuusksia jos ei supista?

No totta tosiaan, näkyhän siinä Kelan lapussa, et se menee työnantajalle.
Mä ihmettelinki, ku mun mielestä vasta kuukauden saikun jälkeen siirtyy päivärahalle! Ja mun käsittääkseen se katkeaa aina, jos menee töihin päiväksikään!

Unico, mulla on ainaki tuossa rv 30 lääkärinneuvolassa sisätutkimus, tai siis mitä ne kattoo, kohdunsuun ja sellaista. Täällä ainakaan ei oo muuten kurkittu sisäisesti :D

Odessa80 26+5

Odessa, ok, et kai ne sit jossain välissä kattoo. Jotenkin luulin et se lääkärineuvolassa katotaan myös vauvaa eikä se riitä et kysellään. Seuraava on täällä joskus paljon myöhemmin kai. No eiköhän ne tiiä mitä tekevät. Mulla kun tuohon 30 ei oo kun viikko. Mut toivoa sopii et siellä ei oo mitään elämistä tapahtunut.

Vai on se KVARTTIkin täällä taas! Onpa ihanaa! En yhtään ole huomannutkaan tätä uutista. On tullut tosi vähän käytyä lukemassa mitään juttuja täällä tai FB:ssä. Tai en siis edes tiedä, oletko siellä jo tästä kirjotellu. Onnea!

JA kommentoidaan nyt NANNAllekin täällä vaihteeksi. Mietinkin tässä joku päivä, että sulla varmaan alkaa olla LA jo lähellä.

Meillä alkoi nyt kakkosen yritys "virallisesti" tässä kierrossa. Saas nähdä, montako yrityskiertoa nyt tarvitaan. Tuon esikoisen kanssa se oli yk 14 pillereiden jättämisen jälkeen, kun vasta tärppäsi. Että osaiskohan sitä jotekin paremmin laittaa toisen alulle?? Hehheh. Kyllä muistelen, että kaikki kotikonstit suunnilleen oli viimeksi käytössä. Nyt tilannetta voi helpottaa se, että lopetin minipillerit jo elokuussa. Ainakaan tähän mennessä ei ole siis vahingossa tapahtunut raskautumista, joten nyt pitää ryhtyä paremmin ajottamaan niitä yrityksiä. Ja muutenkin meillä on nyt jotekin enemmän energiaa yritykseen, kun vaihdettiin roolit niin päin, että minä olen töissä ja mies kotona. Mun työ on sen verran tahdiltaan tasasempaa, että ei mene ihan kaikki voimat siihen.

Nyt on lumityöt kokonaan tehty!
Illalla sen taas huomaa että jotain on tehty :whistle:
Pakannutkin oon melkeen kaiken jo.
Mitä tää pakkaaminen sitten on kun pitää vielä lapsen kamat laittaa :laugh:
Nyt jo miettii päänsä puhki että mitä tarvitaan...

Mä nyt vasta hokasin ettei kaikki ookkaan ekakertalaisia :laugh:
Hieman pitkät piuhat minulla. Mennyt vissiin jotain ohi.
Tuollahan se kvartti höpötelly jo monta kertaa helmistä.
Huh mä säikähin että mä oon eksynyt väärään paikaan... :whistle:

Noista käytetyistä pinnareistakaan ei aina tiedä kuinka pureskeltuja ne on :laugh:

Mieskin saapuu kohta kotiin ja sitten starttaamme maalle! :D
Hyvää viikonloppua mammat!

Jane

Täältäkin suunnalta hyvää viikonloppua kaikille! =) Hieno sää ollu tänään, töissä pitää kuuteen asti mutta sitten kotiin.. Tänään muuten poks 29+0. Onnea muillekin poksujille!

Tuolla aikasemmin taisi olla juttua liikunnasta ja liikkumisesta. Mulla on vähentynyt liikunta raskausaikana. Käyn kuitenkin lenkillä melkein joka päivä tai jumppaan tai tanssin itekseni kotona :) Ennen raskautta liikuin vähän rankemmin, kävin 2 krt viikossa jumpassa/salilla ja muuten sitten lenkkeilin. Tarkoitus olisi jos pystyy niin aloittaa jumpissa käyminen noin pari kuukautta synnytyksen jälkeen.

Mä oon miettinyt sitä Manduca -kantoreppua, tuntuisi ehkä omimmalta vaihtoehdolta. Kvart över oli kirjoittanut kantoliinasta, että on ollut hyvä! Pitää vähän vielä miettiä oisko kantoliina vai -reppu parempi.. kuinka muuten liinassa menee vissiin aluksi paremmin sellanen trikookankainen paremmin?

Mekkala: joo kyllä sunkin on varmaan on hyvä mennä käymään siellä pelkopolilla jos tuntuu siltä. Mäkin aattelin, että mennään kun on sellanen mahdollisúus. Ehkä siellä saa vähän selvitetettyä omia ajatuksiaan.

Omena ja Möykkyliini

Nannan ja Piipin kuulumisia tulin kurkkimaan :) ...
Mulle tulee vähän synnytyskateus näistä jutuista ;) :whistle: . Olisi kyllä mukavaa kokea se vielä joskus ihan normisti.
:flower: Hurjasti Onnea Novellelle kuumeiluun!!!
:heart: :lla Ada

Jaahas, taasko on viikonloppu? Ei sillä että se haittaisi, mutta hirveen nopsaan menee viikot. Kuka on sanonut että odottavan aika on pitkä?!? Tämä odotusaika ainakin on hurahtanut tosi nopeaan tähän mennessä.

Unico: Mulla oli lääkärineuvola tällä viikolla eli 26+0, se on kuulemma ainakin täällä Turussa tapana. Sillä kerralla kurkittiin nimenomaan kohdunsuuta ja kaulaa ja kyseltiin sairasloman tarvetta.

Jane: Me ostettiin huuto.netin kautta käytetty Brion pinnasänky, tosi hyväkuntoinen. Samoin hoitopöytä hankittiin huuto.netin kautta, sekin tosi hyväkuntoinen ja samaa sarjaa ja samanvärinen kuin pinnis.

Olin tänään sokerirasituskokeessa, meillä kaikki yli 25-vuotiaat kuuluu "riskiryhmään". Ei se litku musta ollut yhtään kamalaa, sellaista väljähtänyttä cokista. Jouduin ekan tunnin istumaan odotusaulassa hemmetin kovalla penkillä, se ei ollut kivaa. Mutta kitisin siitä hoitajalle ja sain sitten toiseksi tunniksi yksityiskopin omalla vessalla. Siellä lueskelin kirjaa ja salakuuntelin lääkäreiden kahvihuonekeskusteluja, kuului tosi hyvin seinän läpi. :D

Peukut pystyssä täällä Nannalle ja Piipille, pian se teillä joka tapauksessa on lähdön paikka! :flower:

kevätesikko 26+4

Ja tietysti minunkin puolesta onnea Novellelle kuumeiluun. Toivottavasti kakkonen ei anna odottaa itseään yhtä kauan kuin ykkönen. :heart:

Olisi muuten kiva kuulla teiltä jo synnyttäneiltä vähän vauva-arjesta, millaista se oikeasti on. Pari ystävääni, joilla kummallakin on jo lapsi/lapsia, varoittelevat mua jatkuvasti siitä kuinka KAMALAA se on sitten kun se lapsi on siinä ja käskevät nauttia elämästä kun sitä vielä on. Onko se oikeasti niin kamalaa? Onko teillä vielä elämää? :o

Heips! Olen taas monta sivua jäljessä..

Ensinnäkin..
päpsy Voimia!!! :hug: :hug: :hug:

Jokos Unico on päässyt lentsusta eroon? :)

Kvartille myöhästyneet onnittelut hyvistä ultrakuulumisista! :heart:

piip ja nanna Hui! :) Teillä on jännät paikat siellä :) :heart:

Odessa Voisko se olla että riippuu myös vähän työnantajasta ja siitä kuinka kauan on ollut töissä,. muistelen että meillä on ainakin 5 viikkoa näillä mun vuosilla, mitä saa olla sairaana ennenkuin tipahtaa kelan päivärahoille. Mutta muistaakseni meillä piti olla sitten 4 viikkoa töissä ennenkuin voi olla taas 5 viikkoa poissa tai jotenkin näin se meni.. terveydenhoitaja näitä mulle silloin luetteli kun jäin joulun aikaa 2 viikon saikulle, mutta näköjään mennyt puolet toisesta korvasta ulos..

jane Meillä on kans molempien koirien kynnet mustia, joten ihan mahdoton nähdä suonia. Olenkin ostanut vahingon varalle Hemalta pieniä vauvan sukkia, joita on sitten laitettu tassuihin hetkeksi jos alkanut vuotamaan. Ihan kiltisti nuo ovat sitten olleet sukat jalassa jonkin aikaa.. Olen kyllä "ulkoistanut" tuon koirien kynsien leikkaamisen miehelle kun siltä se käy niin näppärästi eikä se hermostu jos osuu vahingossa suoneen. :)

Vähän vielä ON:
Täällä oksupoksu edelleen vaan tyhjentää ja täydentää aamuisin. Alan luopua jo toivosta. No ehkä sitten tosiaan elokuuhun mennessä helpottaa.. B)
Lisäksi olen saanut ikävän selkävaivan, joka tulee heti jos kävelee vähän pidempiä matkoja..sitten jomottaakin koko illan. Luulin ettei tällaisia vaivoja tulisi vielä näillä viikoilla (???) voisikohan tämä johtua siitä että minulla on vähän notkoselkä jota on kaikenmaailman tanssinopet yrittänyt korjailla vuosien varrella ja nyt jotenkin rasittuu helpommin (?) vai kuuluukohan tämä nyt ihan tähän raskauteen? Tylsää sinänsä koska noiden koirien kanssa ulkoilu on ainoa liikunta jota olen päivittäin jaksanut harrastaa, niin en haluaisi siitäkin nyt luopua. Toisina päivinä kai sitä voi kutsua taapertamiseksi kun on niin kauhea väsy töiden jälkeen mutta olen silti koittanut vähän lenkkeillä joka päivä väsystä huolimatta..salikortinkin kun sanoin irti tuossa vuodenvaihteessa kun kaikki mun lempitunnit on siirretty keskelle päivää niin ei sinnekään ole nyt tullut mentyä ja päivisin ei pääse. Odottelen kovasti että tämä järkky väsymys alkaisi vähän vähentyä, eikös sen pitäisi helpottua toisella kolmanneksella? Vielä ainakin olen ihan naatti työpäivien jälkeen ja energiaa ei riitä sitten mihinkään.. kerrassaan raihnainen olo.. :laugh:

Olikos piip käsityöihmisiä vai muistanko väärin? Olisiko sinulla tai jollakulla muulla hyviä neulomis/virkkaus vinkkejä (nettisivuja joissa ohjeita tms.) hihassa? :) Olisi kiva alkaa tehdä jotain pikkutyypille.

pikkumangusti 14+0

p.s. missä luuraa sipsunen ? :)

Täällä minäkin kurkkimassa... eihän täältä malta pois pysyä. Mullakin kova ikävä jo raskausaikaa, vaikka silloin tuskastelin ja vannoin, ettei hetkeen... ;) Mut saa kyllä vähän aikaa odottaa. Haikeudella katselin tänään masukuvia ja muistelin miltä se pallo tuntui. :heart:

kevätesikko kyseli vauva-arjesta. Mut rehellisesti sanoen yllätti se, kuinka kiinni siinä vauvassa on, vaikka sen tiesikin. Ei siltikään tunnu kamalalta. Mikään ei ole yhtä palkitsevaa, kuin nähdä sen oman pienen kehittyvän. Tänään tuli liikutusitku kun poika hymyili isoa hymyä ja yritti jokellella. Siinä meinaa pakahtua rakkauteen.
Suurin virhe minkä tein odotusaikana, oli se, että suunittelin liikaa etukäteen ja pidin monia asioita itsestäänselvänä esim. imetystä. Meillä se ei onnistunut. Vaikka jo odotusaikana jossittelin, että jos onnistuu niin imetän. Silti alitajunnassa se oli itsestäänselvyys. Kun se ei onnistunutkaan meni pari ekaa viikkoa itkiessä omaa epäonnistumistaan. Meni hetki, että sen asian hyväksyi. Helpotti oikeastaan pojan 1kk neuvolassa, kun kasvoi yläkäyrillä, eli saa tarvitsemansa myös pullosta käsin.

Kauhea vuodatus... :D
Voimia kaikille teille rakkaille pallomahoille! Tänne on ikävä! Joka päivä teidän kuulumiset luen. nannan ja piipin tilanteita jännäilen. ;)

:heart: lla Delfis ja Vili (sunnuntaina 2kk)

Nopeasti lueskelin lävitte kuulumiset, mutta en nyt sen enempää kommentoi vaan me lähdetään nyt kohti keskussairaalaa ja synnytysvalmennusta. :) Kuulemma kuiva tilaisuus, pari tuntia auditoriossa Power Point -esitystä, mutta käydään nyt kuuntelemassa jos sieltä jotain sais irti.

Mukavaa lauantaita kaikille!

- Hapsiainen ja Herne 33+3

Voi hitsi, ajattelin jo että Hapsiainen joutuu lähtemään synnyttämään tai johonkin kontrolliin... Onneksi sentään synnytysvalmennukseen vaan! Mulla on muuten tuollaista toista ummetusvalmistetta, Vi-sibliniä (kirjoitettiinkohan se noin). En tiedä, onko siinä sama mekanismi kuin Levolacissa, mutta sitä ainakin täytyy hetken käyttää säännöllisesti ennen kuin alkaa tehota. Mulla pysyy maha ihan ok:na, kun muistan ottaa sitä kerran päivässä, tosin enemmänkin voisin ja ehkä kannattaisikin ottaa. Kun unohdan sen pari päivää, maha menee taas liian kovalle, ja sitten vaikutusta saa taas odottaa. Se on sellaista vähän lesemäistä jauhosta ja maultaan aika neutraalia. Alkuun sen juominen (siis veteen sekoitettuna) tuntui vähän tukalalta, mutta nyt olen tottunut ja hyvin menee alas.

Unico, johan outoa Oisko voinut käydä niin, että lääkäri ei olisi ymmärtänyt, että sun piti käydä myös se määräaikaiskäynti eikä vain sairaslomakäynti? Kyllä mun mielestä sen olisi ehdottomasti pitänyt katsoa se kohdunsuun tilanne. Meillä lääkäreitä e on vain kaksi, siis joskus viikolla 26 (?) ja 36. Molemmilla kerroilla tehdään alatutkimus ja merkataan neuvolakorttiin kohdunsuun tilanne.

Ja mä mietin juuri noita sun kipujakin, että ei kai vain olisi supistuksia. Ylipäätään en tiedä, mitä harmittomia kipuja raskausaikana voi olla mahan seudulla, jos ne tuntuu vähänkään kohdussa päin. Jos olisin sinä, soittaisin vielä uudestaan sinnne neuvolaan ja kysyisin, menikö tämä nyt niin kuin piti. Ja mistä ne kivut voi tulla.

KIITOS kaikille tsempeistä! :flower: Voi miten tuleekin hyvä mieli niistä. Ada ja Delfiskin jaksavat olla kiinnostuneita siellä oman vauva-arkensa keskellä... :heart: ja Delfis kirjoitti niin liikkiksesti rakkaista pallomahoista että teki mieli tulla lankoja pitkin halaamaan. :'( :D

Ymmärrän oikein hyvin sen, että Adalla voi olla jonkinlainen synnytyskateus ja halu vielä joskus synnyttää alakautta ja että Delfistä harmittaa, ettei imetys onnistunut. Varmaan tällaisia fiiliksiä tulee kaikille kun ei kaikki mene kuitenkaan niin kuin itse suunnittelee, vaikka aina takaraivossa onkin tieto, että asioiden kulkua ei voi ennustaa. Nuo ovat kuitenkin onneksi pieniä asioita siinä kokonaisuudessa, mistä teidän äiti-lapsi -suhteenne koostuu! Te olette varmasti molemmat ihan mahtavia äitejä. :) Pitäisi itsekin nyt osata varautua oikein kunnolla siihen, että asiat menevät sitten ihan omalla painollaan ja sitten ajan kanssa vasta näkee, mitkä omista mielikuvista ja suunnitelmista voi toteuttaa. Voi olla minulle vaikeaa.

Pikkumangusti kyseli neuleohjeita. Onhan niitä neitissä vaikka kuinka, mutta haluaisitko nimenomaan suomenkielisiä ohjeita? Tässä muutama paikka, mistä katsoa niitä:

Suomeksi esim:
http://www.ullaneule.net/0309/index.html (etsi arkistosta)
http://www.novita.fi/?cms_cid=30166&oid=30166
http://www.kaspaikka.fi/neulonta/asusteita_vaatteita/index.html

Englanniksi esim:
http://www.knitty.com/ISSUEwinter09/index.php

Monista kirjakaupoista löytyy esimerkiksi kirja Neuleita kullannupulle (http://wsoy.fi/yk/products/show/25966), jossa on paljon suloisia vauvaneuleita, joiden toteuttajan ei tarvitse olla mitenkään erityisen kokenut käsitöissä. Voi olla, että tuollaisen kirjan kanssa on helpompi aloittaa kuin selaamalla koko internetti ensin läpi. Tekniikoista on hyviä ohjeita netissä. Googlettamalla löytyy tietysti paljon linkkejä esim. blogeissa oleviin ohjeisiin.

Omasta navasta vielä sen verran, että ei mitään muuta kuin närästää. :$

:heart: piip 38+4

Novelle, no sitten nähdään miten siellä ulee tokan odotusajaksi :) onnea matkaan!

Jane, oliko rankat lumityöt? Juu osa on jo ehtinyt toiselle kierrokselle täällä ;)

omena, sä oot jaksellut sitten liikkua kunnolla :)

Ada
, kiva kuulla fiiliksiä!

kevätesikko
, no täälläkyseltiin vaan sairaslomasta ;) no toivossa on hyvä elää et se kohdunkaula on kunnossa, eikä toukka oo vielä tulossa ulos. Kiva että sait oman yksityis huoneen missä levätä, ei ne labran tuolit kivat oo. Mä en hokassu ees kysellä ja vieläkö kiellettiin liikkumasta niin ooppa sit paikoillaan.

pikkumangusti tukossa ollaan edelleen, mut räkäsyys on melkein hävinnyt mut limaa ja verta senkin edestä huoh. Voimia sinne oksenteluun! Toivottavasti se ei kestä sulla yhtä kauaa kun mulla.

delfis, onnea vilille! kiva kuulla kuulumisia!

hapsiainen,
antoisaa synnytysvalmennusta!

Täällä alko aamu vauhdikkaasti, siis vauhdilla vessaan oksentamaan huoh. Johan se olikin taas tovin poissa. No kattellaan taas mihin suuntaan se menee. Väsyttää ainakin huoh. Mut jos kuitenkin yrittäs jotain tehä tänään ja kattella miten tuo selkä kestäis tai miten sen sais kestämään enemmän ettei olis koko ajan kipeä. No katsellaan ja kuulostellaan samalla mitä toukka puuhaa, muljuaa se siellä mahassa.

Unico ja Toukka 29+1

piip, en osaa sano, luulis et ne tietää mitä tekee, kun tällänen ensikertalainen tiiä mitään mitä pitäs tapahtua. (ainakaan minä) ei hirveästi uskalla googletella tai mielikuvitus alkaa laukkaamaan. no kyllä mä noi kivut sille kerroin ja näin, mut soittelen sinne neuvolaan sit viikonpäästä jos ne ei oo hellittänyt kun sairasloma loppuu. Jos eivät oleellisesti pahene tässä välissä. Tuntuu vaan niin tyhmältä kysyä et tekikö se lääkäri oikein. No voinhan mä ihmetellä sille neuvola tätille et miksei se kirjoittanut tohon korttiin mitään ;) Mitä sulle on annettu ton närästyksen helpotukseksi?

Mäkin tulen vastaamaan Kevätesikolle vauva-arjen sujumisesta.
Ensinnä en ole ollut niin väsynyt, kuin kaikkien ennakko varoitusten perusteella luulin. Meillä nukutaan perhepedissä ja se säästää äidin voimia. On mukava herätä pehmeästi vauvan tuhistellessa hereille nälän lähestyessä ja syötön jälkeen katsoa kylläisen pojan unituhinaa hetki hämärässä huoneessa ennen kuin itse käy nukkumaan. Yöt on oikeastaan aika ihanaa aikaa meillä. Silloin vauva herää vain nälkään ja se on helppo poistaa. Ensimmäisenä kuukautena vauvaa piti tuudittaa enemmän uneen kuin sen jälkeen. Nyt riittää että on lähellä ja vauva tuntee kosketuksen. Meillä mies on ollut mua väsyneempi, koska hänen on vaikeampi nukahtaa uudelleen ja sen takia hän on välillä nukkunut toisessa huoneessa.

Meilläkin oli imetyksen kanssa vaikeaa aluksi ja mäkin olin Delfiksen lailla raskausaikana kuvitellut, että imetys tulee sujumaan. Mun sektion jälkeinen huono happi sekoitti asiaa ja vauva määrättiin lisämaidolle. Alussa siis imetin ja annoin pullosta joka syötöllä. Laitoksella pullosta annettiin korviketta, mutta kotona yritin antaa pumpattua äidinmaitoa. Hirveä ruljanssi! Kun vauvalla tuli nälkä, ei tissi kelvannut, koska ruokaa piti saada äkkiä. Niinpä annettiin ensin äidinmaitoa pullosta, jota olin pumpannut jossain tiheiden syöntivälien väleissä, ja sen jälkeen tissiä. Mutta välillä ei tissi kelvannut ollenkaan. Se on kurja tunne! Lopulta mä varmaan kyllästyin pumpun kanssa pelaamiseen ja vaan kokosin niin paljon tomeruutta, että panin imetyksen onnistumaan. Sekään ei kyllä ollut helppoa, koska vastasyntynyt nälkäinen ihminen on niin reppana, että sellaisen pakottaminen johonkin tuntuu ryökälemäiseltä. Mutta imetys on ihanaa sitten kun se sujuu.

Ensimmäiset kaksi viikkoa oli oikeastaan aika jännittynyttä aikaa. Luettiin miehen kanssa vauvakirjoja ja säikyttiin kaikkia mahdollisia uhkia. Itku oli uhka ; ) . Pelättiin että vauva on jotenkin onneton, kun vauvathan ovat aluksi aika totisia. Leperreltiin ja laulettiin vauvalle. Nyt kun pojan laskee hoitopöydälle se alkaa nauraa, koska on jo tottunut että siinä hassutellaan - lauletaan ja jumpataan. Huomasin eilen että vauva on alkanut "laulaa" mukana unilaulua. Meillä on kylppärissä oranssi vauvanpyyhe. Se on vauvasta upea! Sille nauretaan joka kerta kun ollaan pesulla, yhtenä päivänä se oli pesussa ja mun sydän särkyi kun katsoin pojan silmiä kun hän katsoi sitä kohtaa, jossa pyyhe yleensä on.

Mua on myös kamalasti liikuttanut vauvan suojattomuus ja avoimuus kaikkea kohtaan. Kun hoitaa vauvaa rakkaudella ja näkee kuinka se kutsuu häntä elämään vahvemmin ja vahvemmin, ei voi olla ajattelematta laiminlyötyjä vauvoja ja sitä kuinka sellainen vaikuttaa ihmisen kehitykseen. Hormonien ja itkujen kanssa on ollut suureksi avuksi läsnä oleva mies. Mua oli etukäteen varoteltu parisuhteen ajautumisesta kriisiin vauvan myötä. Meillä ei ole ainakaan vielä ajauduttu vaan ihan päinvastoin.

Mullakin on ikävä raskausaikaa, se oli niin ihanaa! Vauva-aika on myös ihanaa, mutta ihan erilaista ja sitä tulee varmasti myös ikävä. Yrittäkää nyt nauttia kaikista päivistä masun kanssa ja olla onnellisia :heart: :heart: :heart: !

Ada ja Poika 2kk ja 4pv

Täällä kaikki hyvin - ehkä?!? En mä tiedä. Aika menee niin käsittämättömän hitaasti, että halkean kohta. Mitään periaatteessa hälyttävää ei ole ollut - kait?!? Lähinnä kärsin toisinaan alavatsakivuista ja ne huolettaa :/ , vaikka mitään ei ole vuotanut tai muuta. Erityisesti aamuöisin ja aikaisin aamulla saatan havahtua niihin. Usein ne menee ohi, kun vaihdan parempaan asentoon ja rentoutan kropan.

Oireettomuus huolettaa kyllä :| Nyt on tosin vasta 5+2 ja yritin kamalasti muistella, miten ne tuossa viime raskaudessa ne oireet meni. Tosin ei ehkä suoraan verrannollista nyt, koska silloin selvästi jo hcg:n perusteella tuplaraskaus ja ultrassa tosiaan selvisi, että on 2 raskaussäkkiä ja omat istukat eli jo se teki oireilusta niin paljon vahvempaa. Nyt on lähinnä satunnaista ällötystä, kahvi tökkii hieman - paitsi kaardemummakahvi! - iltaisin väsyttää ja janottaa, poskia kuumottaa ja on toisinaan "kuumeinen" olo. Ultra vasta 7+2 eli vajaa 2 viikkoa pitää kärvistellä...Entä jos se on tuulimuna tai jotain muuta kamalaa?!? Multa kuoli toissapäivänä mummokin, mitä suren nyt hirveästi. Harmittaa, kun en hänelle ehtinyt kertoa. Jos oisin tiennyt, niin oisin kertonut silläkin uhalla, että kaikki menee taas hanuriin. Hän kun oli odottanut mun vauvaa jo siitä lähtien, kun olin hädin tuskin reilut 20v. =)

Vadelmaunelma + alivuokralainen 5+2

Yhteistyössä