*Lähes kolmekymppiset ekakertalaiset HELMIKUUSSA*

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hapsiainen80
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Vitsit etten kyllä yhtään kaipaa alkuraskauden pahoinvointia, vaikka taisinkin onnekkaana kärsiä siitä vain lievennetyn version. Vieläkin on tuoreessa muistissa miten kaikesta jäi kamala maku suuhun ja maa jalkojen alla alkoi keinua 10 aikaan aamulla ja keinuikin sitten iltaan asti. Yhh. Mutta verrattuna vaikka Unicoon, joka raukka edelleen laattailee (vai laattailetko?), pääsin naurettavan helpolla. :p

Menen huomenna yksin sinne perhevalmennukseen, se vissiin on jossain auditoriossa vaan.

Miten mulla tuli Hapsiaisen mielenkiintoisista neuvolakokemuksista sellainen olo, että mun terkkari vois olla samanlainen vatipää myöhemmässä vaiheessa..? Mulla taitaa olla joku asenneongelma..

Olin tänään viikon tauon (flunssan takia) jälkeen taas spinningissä ja ai että teki hyvää! Ärsyttää vaan toi sykkeen tarkkailu, kunto olis tosi hyvä ja tekis muuten mieli antaa mennä vaan, mutta vauvan takia olen halunnut varmuudeksi pitää sykkeet alhaisempina.

Mulla maha on nyt vihdoin alkanut hieman paisua, siis en muuten mitenkään kaipaa mitään isoa mahaa, mutta sellaiset jotka ei tiedä koska laskettu aika on, luulee, että olen pari kolme kuukautta oikeaa tilaani jäljessä. Eilen maha turposi hernekeitosta ihan järjettömästi ja sain esimakua tukalasta olosta. Uh! :/ Ei mulle hernekeittoa siis enää, kiitos! :laugh:

Nyt telkkarin ääreen rentoutumaan! :wave:

kevätesikko 27+0

Unico Joo, uidahan voi niin kauan kun paikat ei aukea, mutta mistäs minä tiedän milloin ne aukeaa. Nyt varsinkin kun ei ole edes lääkärikäyntejä enää tiedossa. No, menen terkkarin ohjeiden mukaan ja lopetan uimisen sitten kun lapsivedet menee... :D
Se sano siitä kävelystä että ei sen kävelyn PITÄIS sattua että kävele vaan, että ei ne voi mitään vaarallisia kipuja olla. Kuulemma pitäis ostaa tukevammat housut jos tulee kipuja. En ala kyllä tässä vaiheessa ostamaan mitään tukevampia housuja! Ei se perustellu sitä oikein mitenkään että miksei ne haittaa. Oli vähän huuli pyöreenä kun kerroin kuinka mua sattuu ja kolottaa kävellessä ja kävely on niin julmetun hidasta. Ehkä mä olin sitten ainoa sen asiakkaista joka moista valitteli... :D Olikohan mulla joku vale-terveydenhoitaja???
:laugh:

Me painotettiin kaukalossa ihan yleisesti turvallisuutta. Mies oli perehtynyt koko asiaan kyllä ihan henkeen ja vereen. Tutki kaikkia testejä ja niiden arvioita. Sitten tuossa Britaxissa oli tilaa vähän lapsen kasvaakin, siis esim. Brion kaukalossa se jalkojen kohta jää tosi nopeasti lyhyeksi, mutta Britaxiin mahtuu vähän pidempijalkainenkin mukula. Tuota asiaa ne mainosti ihan jossain liikkeessäkin missä käytiin noita ihmettelemässä. Mun täytyy ehkä kysyä mieheltä vielä miten se loppupelissä päätyi sitten Britaxiin. Mä annoin sille silloin ihan vapaat kädet koko hankintaan. :D

Tulin muuten just uimasta. Oli kivaa käydä pitkästä aikaa kun nyt ei ole enää flunssaa. :)

Nyt iltapalaa.

- Hapsiainen

Hengissä ollaan :wave:
Mulle on tullut joku ihme ällötys nyt tästä tietokoneesta. Ei mitenkään pysty istumaan tässä kun vartin ja jo alkaa etoa jos sitä ennen olikin ihan hyvä olo.. Toivottavasti menee pian ohi, ei oikein auta noiden koulujuttujen tekoa. Perjantaina kun mun oli pakko istua tässä koko päivä niin ei tehnyt koko viikonloppuna mieli avata konetta. Toi humina on jotenkin ällöttävä ja pää tulee kipeäksi kun koitan lukea tekstejä... :p

Eli anteeksi kun en nyt kamalasti kommentoi, Nanna on varmaan synnyttämässä?? Ja etköhän Piip sinäkin aika pian, se vauva varmaan keräilee voimia siellä että jaksaa syntyä :)

Mulla oli tänään eka neuvola ja voi elämä että siellä kesti KAUAN! Se mun neuvolantäti on ihan sählä ja yksikin paperi täytettiin kolme kertaa kun se repi kahdesti väärän paperin.. Huooh, että meinasi mennä hermo vaikka aiemmin oon hyvin jaksanut sen sähläämistä.

Nyt alkoi jo ällöttää, pakko mennä juomaan vettä ja nukkumaan, voisin nukkua 24/7, ei sitä muistanutkaan että tää väsymys voi olla näin totaalista!

Mukavaa viikkoa!
:heart: Kvartti, Helmi (joka oppi eilen kävelemään!) ja Mini 7+5

Tosiaan kiva lukea niin eri vaiheissa olevien juttuja! Vähän esimakua siitä, mitä itselläkin on ( toivottavasti! ) tulossa. =)

danuli, juu, parempi tosiaan täällä lueskella ja kirjoitella kuin googlailla kaikkea ikävää. ;) On se vaan tyhmää, että jos ei oo paljoa oireita, niin kuvittelee heti, että jokin on vialla. Jos sitten taas vähänkään vihlaisee mahassa tms., niin heti tulee pelot kohdunulkoisesta ja keskenmenosta. Mulla on oireet ollu ehkä lisääntymään päin nyt parina viime päivänä. Melkein koko ajan on kurkussa sellanen inhottava, lievä yökötyksen tunne. :x Ja nännit on ihan pikkasen arat. Nää oireet kyllä riittää mulle toistaiseksi, eli ei mitään pahoinvointia tänne, kiitos! :D Tuo on muuten totta, että salilta on helppo hakea oireita. Mulla oli tuossa joku aika sitten rinnat kauheen kipeät, mutta tarkemmin ajatellen olinkin vaan kipeyttäny rintalihakset pumpissa. :laugh:

Millaista sykerajaa pidät muuten spinningissä, kevätesikko? Mietin vaan, kun jostain luin, että alle 140 ois hyvä pitää, ja jossain muualla oli 150 rajana. Mä pidin tuon 150 sitten ylärajana, kun viimeksi kävin spinnissä. Alle 140 tuntuu vaan niin mahdottomalta!

Mukavaa viikkoa kaikille! =)

Valeska 6+0

Kvartti: Enkä ole ku täällä edelleen. Minä luulen että tuo vauva päätti jäädä tuonne asustelemaan :D .

Hapsiainen: Onko sinulla missä kohti ne kivut kun kävelet? En löytäny tuolta aiemmista teksteistä kun äsken yritin katsella. Voiskohan mahdollisesti aiheutua hormonien aiheuttamasta häpyliitoksen löystymisestä?? Itellä esikoisen odotuksessa kävi niin ja olin kyllä tosi kipeenä kun vähänki liikuin. Kipu tuntui silloin tuossa edessä alhaalla. Ei sen vaarallista pitäisi olla, mutta tosi ikävän tuntosta kylläkin. Mutta ei siihen kyllä enempi liikkuminenkaan yhtään auta, vauvan syntyminen taitaa olla ainoa keino päästä kivusta lopulta =) .

Niin ja tervetuloa Valeskalle ja Danulille!

Nanna 39+2

Kaukaloista: Meille tulee Brion Primo vaikka sitä meillekin mainostettiin pienikokoiseksi. Britaxin jotain kaukaloa, jonka mallinimeä en nyt muista, meille tarjottiin pitkäikäisempänä vaihtoehtona ja markkinointiin sillä lisäarvolla, että sama telakka käy sitten siihen seuraavaan istuimeen, mutta toisessa liikkeessä taas sanottiin että ei se telakka käytännössä sovi siihen seuraavaan istuimeen siinä vaiheessa kun vaihto tulee meillä eteen.

Me painotettiin kaukalossa turvallisuutta ja Brion Primo oli pärjännyt hyvin testeissä. Se tulee meille itseasiassa Vauva-lehden lahjana, äiti tilaa mulle Vauva-lehden ja saa lahjaksi kaukalon. :) Isofix-telakka ostetaan sitten suoraan liikkeestä.

Onnea Kvartille Helmin ensiaskeleista! :heart:

Valeska: Kirjoittelinkin tuolla aiemmin vähän tarkemmin noista sykkeistä, mutta olen siis tähdännyt siihen että suurimman osan tunnista syke pysyy alle 150. Nousee kuitenkin toisinaan 150-155 välille ja välillä lähemmäs 160, mutta silloin puhutaan sekunneista. Palaudun tosi nopeasti ja saan sykkeen laskemaan kymmenissä sekunneissa lähemmäs 130. Ymmärtääkseni syke ei saisi pysytellä yli 150 yli 15 min ajan kerralla.

Käsittääkseni sykkeitä tarvii alkaa rajoittaa vasta rv 24 jälkeen, sitä ennen voi mennä porhaltaa normaalisti. Aloin kyllä puolivälin tienoilta jo seurata sykkeitä, ajattelin että opettelen ajoissa "uuden tavan liikkua". :)

kevätesikko 27+1

Vadelmaunelma, kuulostaa mielenkiintoiselta tuo sun olotilasi kuvaus. Mutta ei varmaan tunnu samalle

kevätesikko, juu satunnaisesti vielä yrjöän la viimeksi, mut tyytyväinen kun se ei oo enää joka päiväistä ;). sä taidat sit selvitä pikkumahalla ;) mut aika näyttää.

hapsiainen, no joo eipä sitä tiiä millon ne alkaa aukeilemaan jos ei katota :). Mielenkiintoisia ohjeita, et eiptässattua, mut jos siltikin sattuu kun kaikki ei oo samanlaisia ;) noo jaksuja sulle sen kivun kanssa kun kuitenkin pitää paikasta toiseen päästä. Hyvä tietää toikin kaukalosta, ja juu kauppaan on tarkoitus mennä pällistelemään ja kyselemään et sais jotain tietoa ja mitettiä, meilläkin molemmilla pituutta niin pitää ottaa huomioon.

Kvartti jaksuja väsymyksen kanssa. ikävä toi tietokone ällötys (varsinkin kun pitäs tehdä oikasti jotain). Helmillä siis riittää vauhtia nyt ;)

valeska
, toivottavasti selviät ilman pahoinvointia, mut s voi olla vielä edessä, alkokohan mulla vasta joskus 7 viikon tenoilla jos en väärin muista.

nanna, ei kai se sinne asustelemaanjää ;), odottaa tietty jotain sopivaa hetkeä tulla :)

Jaahas, närästys kiusaa, yöllä taas alko pahempana, ja ei sitä laiskana jaksanut kaivautua peitoista ylös. No aamulla oli poissa, mut tuli sit takas ja nyt jännään mitä toi pilleri tekee sille, auttaako vai ei ja pitääkö poissa vai ei.
Loppuukohan noi kivut heti synnytykseen vai pitääkö sitä odotella jonkun aikaa et palautuu? Mietin vaan et jos toi mun selkä kenkkuilee ton mahan takia, niin vois kuvitella et se helpottas kun pallo laskee :)
Saa nähdä mitä tekee kun ajattelin kokeilla pientä lenkkä iltapäivällä ton miehen kanssa (ton pelastaja lähellä). sit miettinyt mut en vielä toteuttanut et vois kokeilla tehä muutamaa jooga liikettä, mut sekin hirvitttää, mut pitäs vaan kokeilla saahan sen sit jätettyä kesken jos pahalle tuntuu. Siinä olis sit tän viikon projekti kokeilla :laugh:

Unico ja Toukka 29+4

Voi jestas mikä yö oli. En tiedä tekikö tuo uiminen vai eilinen autolla ajaminen. Ajoin siis pitkästä aikaa "pitkän" matkan ja ajaessa tuntui käsissä vähän jo pahalle.
No koko yön sitten särki käsiä ihan tolkuttomasti, vähän sellaista hermosäryn tyyppistä särkyä, missään asennossa ei ollut hyvä olla ja mikään ei auttanut. Yritin venytellä, laitoin kylmävoidetta, otin Panadolia, mutta ei, särki vaan ihan hulluna. Itkin sitä särkyä aamuyölle asti kun tuntui sille että revin kohta käteni irti jos en pysty nukahtamaan.

No nyt edelleen tuntuu vähän oudolle käsissä mutta ei sellaista särkyä kuitenkaan. En ihan heti aio uida kyllä, keskityn vaan siihen vesijuoksuun jatkossa.

Ihmeen pirteä olen kuitenkin ollut nyt. Kävin pienellä aamukävelyllä, vähän siistin paikkoja ja uunissa on kauraomenapaistos. :p Tarkoituksena on vielä tänään leipoa marjamuffinsseja, huomenna tulee serkkutyttö kylään niin olisi jotain tarjottavaa kahvin kanssa. :)

Unico Sulla on hyvät projektit tälle viikolle. :D Tsemppiä kipuiluun! Ja juuri tuota autoliiton testiä mekin katteltiin kaukaloa valitessa.

Nanna
Mulla tulee ne kivut kävellessä oikeastaan tuonne nivusiin ja sitten alamahaan. Sitten kohtu supistelee kävellessä tosi herkästi, vaikka se onkin kivutonta niin se on epämiellyttävää. Pahimmat kivut on heti jos tulee vähänkin ylämäkeä. Tuntuu vaan ettei jalat yksinkertaisesti pääse eteenpäin. Tai sitten jos kävelee auraamatonta tietä, se on jotenkin kamalan raskasta. Sitten kävelyn jälkeen särkeekin jalkoja ja nivusia ihan kunnolla. Mutta sitkeästi olen pienillä lenkeillä käynyt, piristää kuitenkin mieltä ja kun menee hitaasti ja välillä huilaten niin kyllä tuolla selviää.
Kovaahan en voi muutenkaan mennä kun hengästyn niin pienestä nykyään. :D

Nyt mä yritän lisätä teidät uudet tuonne listalle. Huomautelkaa jos on jotain muutettavaa tai lisättävää vielä. Yritän löytää kahlaamalla kaikki tarvittavat tiedot. Mutta jos joku edelleen puuttuu niin ilmoittakaa. :)

- Hapsiainen ja Herne 33+6

No höh, tuolla testeissä ei oo sitä oran kaukaloa.

hapsiainen, toivottavasti olotila helpottaa tuli se kipu sitten uimisesta tai autolla ajosta. Sä oot ollu ahkera.

Tää odottelee et toi mies tuolta heräisi nin pääsis ulos, tietty jos tää menee hyvin niin sit voi uskaltaa itekseenkin ilman et on apuja. (juu juu ja töihin menossa)

Mä makaan sängyssä rotavirus iski! :headwall:
Olin lauantaina hoitamassa siskoni lapsia, heillä koulussa liikkuu rotavirusta.
No minuunhan se iski nyt sitten!
Molemmista päistä lentää tavaraa.
Eilisen aamun jälkeen en oo syönyt mitään juonut vaan vettä.
Ei varmaan tee hyvää vauvalle, mutta minkäs teet kun ei maistu eikä pysy sisällä.
Huomenna loppuu saikkari varmaan haettava lisää, ääh miten mä kykenen mihkään lähtemään.
En ees eilen jaksanu tulla poksumaan :laugh:
meen takas unille.

Tervetuloa uudet!

Jane ja pikkuveijo 23+1

Jane, auts toi ei varmasti ole mitenkään mukavaa. Voimia sinne! Mulle sanottiin et vauva ottaa sen minkä tarvii ja sä kärsit jos ei mee kunnolla alas (kun oksentelin urakalla)

Nyt pakko hehkuttaa, tää kävi lenkillä :laugh: okei pikkusella mut kuitenkin. no paljon pidempää ei olis pystynyt tekmään koska kotiin päästiin niin vähän sattui, mut ei kuitenkaan lähtenyt jalka alta ;) Huomenna uus kokeilu jos uskaltas mennä yksin

Jane eipä kuulosta toi tauti kauheen kivalta! Munkin miehellä oli vatsatauti pari viikkoo sitten, luultavasti noro, ja meillä töissä riehuu noroa. Yrittänyt olen itsenäni "lääkitä", maitohappobakteerijuomilla ja konjakilla, tosin toi konjakki on nyt kiellettyjen listalla ;) Pikaista paranemista!

Mäkin oon vähän lueskellu et toi pahoinvointi alkaa kaiketi just viikon 7 tienoilla, että sitä sit odotellessa, toistaseksi ei pahemmin etovaa oloa ole ollut, välillä, mutta vain hetkisen.

Mä oon painiskellut mun selkäkivun kanssa täällä jo 4 päivää, epäilen et ois issias, ku alaselkää koskee tohon oikeelle, ja sit sitä kipuu heijastuu pakaraan, tää ei oo kyl yhtään kivaa, kun sitä kuvittelee kaikenlaista. Sit ku vielä pukkaa tollanen menkkajuilintakipu päälle, ni sit alaselkä on tules ja mieles heti et nyt tuli keskenmeno, mut onneks se on ainakin tähänasti viel asettunut toi kipu. Mä kun olen luonteeltani aika malttamaton ja teen työnikin aina 100-lasissa, niin tänään huomasin et pakko hiljentää tahtia, tuli noit menkkakipukohtauksia monta peräkkäin, oli pakko lähtee töissä vessaan, istuu pöntölle ja painaa pään polvii ja hengittää syvään, sit takas töihin ja tahti puolet hiljempaa :) Mua niin harmittaa kun noit kipui on, ku tykkään kans spinningistä ym mut en nyt oikein uskalla lähtee kävelyä kummenpaa harrastaa. Ootan van sit ultraa ens viikolla, jos tähän sais vähän jotain selvyyttä, et onks kaikki hyvin vai ei.

Hapsiainen kiitos kun lisäät tohon listaan! En nyt uskalla käydä kattoo onks tiedot oikein, kun pelkään et teksti häviää, mut kerron jos jotain on väärin ;)

Valeska onhan sulla jo mukavasti oireita, siitä se lähtee! ;)

Mun täytyy tästä lähtee venyttelemään näit lihaksii :)

Danuli rv 4+5

Tervetuloa kaikille uusille! Kivaa, ettei tämä pino kuole kokonaan, kun niin moni pidemmällä oleva menee piakkoin poksahtelemaan synnärille...

Jane-parka, varmasti kauhea olo, toivottavasti menee pian ohi!

Täällä sain juuri virkattua reunuksen kutomaani huopaan, eli valmista on! Seuraavaksi aloitan pienen villatakin tai potkarit, ohje ja langat ovat jo valmiina, täytyy tarkistaa onko sopivat puikot omasta takaa.

Huomista neuvolaa odottaessa, Mekkala ja Natiainen 17+5

Ohoi, en meinannut tänään jaksaa tänne ollenkaan. Olin aamulla (tai "aamulla", taisi olla kello lähes 11 kun kömmin ylös) niin huonolla tuulella että tuskin pystyin kirjoittamaankaan mitään. Vähän samanlainen yö oli taas takana kuin Hapsiaisella, paitsi että mun päälimmäinen kivun aihe oli vasen lonkka. Kai nukuin liian pitkään yhteen menoon vasemmalla puolella, sillä kun käännyin, ihan hirveä särky laukesi siihen päällä olevaan lonkkaan. Olin lähes itkeä siitä kivusta, ja kun mieskin heräsi, sanoin sille, että toivottavasti synnytys ei satu näin paljon. :|

Ei siihen auttanut panadol eikä kaurapussi, mutta jotain pätkiä sitten nukuin pitkälle aamupäivään saakka. Kipu alkoi laantua vasta joskus kolmen aikaan iltapäivällä, eli siihen saakka oikeastaan vaan istuin/röhnötin sohvalla. Samaan aikaan kohtuunkin tuntui koskevan kovasti, mutta en tiedä, voiko sitä kipua sanoa supistuksiksi. Se vain sattui sillä tavalla tasaisesti.

Onneksi parempi olo tuli kuitenkin ja sen jälkeen sain piipahdetuksi ulkona ja pestyksi vähän pyykkiä. Mies tulee kohta sählystään ja sitä varten on uunissa ruokaa tulossa. Mullakin on nälkä. :p

Nuo lonkkasäryt ovat ihmeellisiä, koska ne tuntuvat tulevan aina ihan puskista satunnaisian öinä. Normaaliyönä kipu on ihan siedettävää ja pystyn sen kanssa nukahtamaan, mutta aina joskus ja jostain syystä se äityy tuollaiseksi kamalaksi.

Odotan kyllä, etä tuota häpyliitostakin alkaisi jossain vaiheessa jomottaa. Se on ihan kivuton, ja varmaankin juuri siksi, ettei se ole vielä kypsä synnytykseen.

Voi hitsi Jane, varmaan kurja olla.

Nythän täällä on aika paljonkin alkuraskaudessa meneviä tyyppejä! Ei puhettakaan mistään pinon kuihtumisesta. =) Harmi että Kvartille on puhjennut tietokoneallergia. Ja Danuli, saat todennäköisesti lasketun ajan neuvolassa 28:n päivän kierron mukaan, vaikka tietäisit itse ovulaation olleen vähän eri aikaan. Sitä siirretään sitten, jos se ultran mukaan onkin merkittävästi eri aikaan.

Mullakaan ei muuten ole tuota hemoglobiinia kovin usein mitattu. Ehkä joka 2. tai 3. kerta silloinkin vielä kun kävin neljän viikon välein. Terveydenhoitajan mukaan se ei yleensä tässä loppuvaiheessa laske enää, joten siitä ei ole niin vaaraa, joss e on muuten pysynyt ok-tasolla. Mutta se on kyllä outoa, että loppuraskaudessakin käynnit olisivat vain kahden viikon välein, sillä verenpaine voi nousta tosi nopeasti liian korkeaksi ja se voi olla vaarallista. Sen takia itse käsittääkseni käyn viikoittain, ja toisaalta jotta vauvan kasvua ja asemaa voidaan seurailla.

Kiva, nyt se mies tulee, ja voin lopettaa tämän ypöilyn!

:heart: piip 39+0

nanna ja piip alkaa olla jo loppumetreillä. Tsemppiä vaan molemmille! :)

kevätesikko, selasinkin nyt vähän taaksepäin ja luin, mitä olit kirjoittanut sykkeistä ja raskauden aikana liikkumisesta. Kiitos vaan tiedoista! :) Mä taisinkin olla ihan liian aikaisessa tässä sykkeiden rajoittamisessa. :laugh: Hankala vaan ottaa noista selvää, kun aika ristiriitaista tietoa löytyy. No, pitää mennä omien tuntemusten mukaan näin aluksi.

Unico, hienoa, että oot päässy lenkkeilemään! :) Joo, mäkin pelkään, että pahoinvointi on vasta edessä. Ällötys nimittäin lisääntyy päivä päivältä...

hapsiainen, kiitos, kun lisäsit listalle! :) Toivottavasti kivut hellittää! Se on aivan kamalaa, kun ei saa kivuiltaan untakaan. :(

Jane, paranemisia sinne! Ei oo kyllä hauska tauti tuo rotavirus. :(

danuli, toivottavasti sullakin selkäkipu hellittää! :) Ota nyt rauhallisesti vaan!

mekkala, munkin pitää alkaa katsella neuleohjeita, kunhan viikkoja tulee ensin vähän lisää. :heart:

Täällä ei ihmeempiä. Tai niin kuin tuossa ylempänä jo kirjotin, niin ällötys on lisääntyny. :x Eilen oli huono olo ennen lounasta. Salaatti maistui tosi hyvin ja yökötys katosi vähäksi aikaa. Kun sitten siirryin keittoon, niin pian alkoi taas ällöttää. Ja kun lounaaseen sattui nyt kuulumaan laskiaspulla ja kaakao, niin ne ne vasta ällöttikin! Tänään aamupalakin tökki. Täytyy varmaan pienentää annoksia, eli ottaa esim. vaan vähän jogurttia eka ja sitten lisää, jos maistuu...

Tilasin tuossa viikonloppuna CB:n viikkonäytöllisen digitestin, ja sitä odottelen saapuvaksi. Päätin vielä sellasella testata, niin sitten voisin uskaltaa tilata neuvolaan ajan!

Valeska 6+1

danuli, jaksuja ton selkäkivun kanssa (sua ei viitti vielä lohduttaa et kyllä se sit viimeistään helpottaa kun syntyy). Tsemppiä itsensä kuuntelun opettelemiseen, se on yllättävän vaikeaa, mutta kun oppii niin huomaa avun (tää ei osaa vieläkään kunnolla)

mekkala
, sä oot ollut ahkera väsäämään :) millasen huovan kudoit?

piip, jaksuja kipujen kanssa ne on kurjia. Mut loppuun enää vähän aikaa (miten se on maks alle kuukausi)

valeska Toivottavasti selviät vähllä ällötyksellä ettei tartte ruveta yrjöämään. Ja katot mikä maistuu ja sitä vaan syöpöttelemään.

täällä aamu ihan ok. vähän jumii, mut katotaan mitä se tekee kun alan touhuilemaan, toivottavasti menis parempaan (aina saa toivoa)
Toukka möyrinyt taas urakalla, ei sieltä sängystä pääse ylös ennen kun se rauhoittuu, kun vaan kuulostelee mitä se puuhailee :)

Unico ja Toukka 29+5

Nyt vähän harmittaa!
Kävin neuvolassa taas vaihteeksi.
Lääkäri lykkäs lapun kouraan, jossa on seuraavat 7vk sairaslomaa :headwall:
Eli sinne asti kun menen taas gravidaan ultraan tarkistuttamaan istukan paikkaa...
Epäilen ettei ne enää laita mua ollenkaan töihin.
Pelkona on että puhkeaa se raskausmyrkytys vähän oli kohollaan verenpaine ja valkuaista edelleen pissassa.
Rotavirus oli vienyt puoli kiloa painosta.
Ei mitään huolestuttavaa kuitenkaa vielä mikään, seuraavat nyt mua 2 viikon välein.
Ja jos olo heikkenee niin sairaalalle mars! :o

Jane ja pikkuveijo 23+2

Jane kurjaa et joudut saikulle, mut koita nyt ottaa rauhassa kotosalla, vaikka kurjaa onkin ettet töissä pysty olemaan. Kyllä sitä vielä töitäkin tässä elämässä kerkee tehdä. Jaksuja :hug:

Piip kurjii noi kivut, onneks sulla ei ole enää paljoa jäljellä ;) Sun kuvaelmiis kipuihin nää mun kivut kuulostaakin ihan lastenleikiltä, että hävettää ees niistä maininneeni :|

Valeska toivotaan ettei sulla toi öklötys pahene niin paljoa että pönttöö pääsisit halaamaan. Varmaan kandee just tollais syödä pieniä annoksia ja usein, vähän kuulostella mikä maistuu ja mikä taas pahentaa vaan oloa.

Neuvokaahan kokeneemmat, et voiko raskausoireet vähentyä? Huomasin viikonloppuna että vasen nänni on aika arka. Maanantaina oikeekin oli hiukan arka, mut vasen arempi. Tätä on jatkunut näin, kunnes tänään kumpikin on vähän arka, mut ei toi vasenkaan enää sillai ku viel muutama päivä sitten. Mua jotenkin kävi huolestuttaa tää, kun tuntus et jos hormonimäärä nousuu, niin tuntemusten pitäs vaan lisääntyy, eikä vähentyy? Selkäkin on jo hiukan parempi, eikä mahassakaan nippaile enää niin usein kuin ennen. Jotenkin alko masentaa kauheesti :ashamed: Luulen ettei tää kaveri kestä kyydis ees ens tiistain ultraan asti.

Danuli rv 4+6

danuli, ainakin ne oireet voi muuttaa muotoaan. Muistaakseni välillä oli olo ettei oliskaan ja välillä et kyllä on (jos yökkäilyjä ei lasketa :)) yritä jaksaa pitää hermot kasassa, et sä voita mitään murehtimalla (niin kun tää olis paraskin sanoja) Jaksuja sulle, tiistai on äkkiä ja saat selvyyden, päivä kerrallaan ja mahollisimman paljon puuhaa voimien mukaan niin menee se aika nopeammin. peukkuja sinne!

Danuli, käsittääkseni raskausoireet vaihtelevat sen mukaan, millaisia hormonipulsseja tulee. Joskus, kun sattuu tulemaan iso sykäys, tulee jokin oirekin, ja se voi sitten laantua kun hormonitkin hieman tasoittuvat, vaikkeivat laskisikaan. Kuulostaa siis ihan normaalilta. Ei tuosta vielä mitään paniikkia kannata ottaa! Munkaan rinnat eivät ole enää hyvin pitkään aikaan olleet kipeät, eikä se varmaan johdu siitä, että raskaushormonini olisivat romahtaneet. ;)

Ja noista kivuista, kyllä ne oikeastaan ihan mielellään kärsii, kun tietää ettei ole enää pitkään kärsittävänä (juu, Unico, maksimissaan kolmisen viikkoa!). Ja lonkka ilmeisesti kipeytyy siksi, että lantio antaa periksi. Se on ihan hyvä syy ja olen oikeastaan vaan iloinen, että niin tapahtuu.

Tänään on parempi päivä - varmaan siksi, että viime yö oli parempi yö. :) Taidan kammeta itseni kohta ulos, kun on vielä valoisaa. Ihanaa, kun voi jo kuunnella lintujen laulua.

:heart: piip 39+1

Hauskaa iltapäivää kaikille, ylihuomenna on jo perjantai!!!

Tulin juuri neuvolasta, ja kaikki arvot ja mitat olivat kunnossa. Ja taas pääsi kuuntelemaan sydänääniä ja taas kehuttiin kuinka säännölliset ja vahvat! Ei kuulemma epäilystäkään, etteikö siellä voitaisi hyvin ja antoi anturin potkimisestakin kaksi plussaa... Ärhäkkä pikku tyyppi siellä ilmeisesti kasvamassa.

Huomenna poksahtaa 19. raskausviikko käyntiin ja enää kaksi viikkoa rakenneultraan ja seuraavaan neuvolaan. Miten päin sitä sitten olisi, että jaksaisi odottaa... Sain myös jo aikoja psykologin perhevalmennukseen esikoista odottaville ja hygienistin opastukseen vauvan hammashoidosta.

Unico kysyi tekemäni huovan kuvasta, http://www.garnstudio.com/lang/fi/visoppskrift.php?d_nr=b13&d_id=23&lang=fi Se näyttää aika lailla samalta kuin ohjeen kuvassa. Näillä garnstudio sivuilla löytyy paljon ihania ohjeita.

Alkuraskauden oireista, muistaakseni mulla vaihteli ne aika lailla myös ja loppui sitten kokonaan viikolla 9. Sen jälkeen alkoi se mieletön väsymyskin helpottaa pikkuhiljaa.

Eilen yöllä, kun käänsin sängyssä kylkeä, tunsin ehkä ensimmäiset potkut kyljessä. Aivan ensiksi ajattelin, että onpa isot ilmakuplat, ja toisena ajatuksena, hei, entä jos olikin potkuja? Jää mysteeriksi, seuraavia odotellessa... Neuvolan täti myös lohdutti, kun olen potenut viime viikot maha-angstia, että on ihan normaalin kokoinen näille viikoille. Se vaan pullahti yhtäkkiä viikko kaksi sitten tuohon pallean seutuville ja alemmas näkyville. Nyt on pari työkaveria jo taputellutkin sitä, mutta jos yhtään vieraammat tulevat lupaa kysymättä taputtelemaan, niin minä kyllä taputtelen saman tien takaisin :D

Mekkala ja ärhäkkä Natiainen 17+6

Yhteistyössä