Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
TÄällä räkätaudissa myös,lääkärissä käytiin mutta terveen paperit saatiin vielä sentään!!

5 kk neuvola
-pituus 65 cm
-paino 7,5 kg
-pipo tais olla 42 cm.

Ihan ok kaikki,piikki tuli ja poju vaan nauroi!
Terkka sanoi että juttelee epätavallisen paljon,no,jaa.
Eipä tuo hiljaa ole,mutta ei taida äitikään hiljaista sakkia olla.

Me ei oteta influenssapiikkiä,ei kummallekaan noista pienistä.Vaikka on isojakin kantamassa tauteja.
Moninaiset syyt,mutta pääasiassa se syy,että välttämättä se rokote ei tehoa ja toiseks allergiat saattaa lisääntyä rokotusten lisäännyttyä.On sitä selvitty useasta taudista ilman suuria komplikaatioita ja kuka takaa ettei lapsi sairastu vakavammin kun on rokotettu Rotaa ,Influenssaa vastaan,mitä seuraavaksi.VIrukset kehittyy ja voimistuu,kohta ei pärjätä mitenkään.

Monet terkkakaveristani on sanoneet ettei rokotuta.

Nyt ukko herää,mentävä!!

kata ja miska 5 kk +

Vielä tosta influenssarokotuksesta: Eli oikeastain samoista syistä kuin kata ei aio ottaa rokotusta me aiotaan. Eli mielestäni suurempi uhka tällä hetkellä on runsaan antibioottien käytön vuoksi tulevat vastustuskykyiset bakteerit ja oman immuunijärjestelmän häiriintyminen eli allergioiden puhkeaminen. Tuossa ikäluokassa taas influenssa on todella yleinen tauti ja antibioottikuureja vaativat jälkitaudit myöskin todella yleisiä. (muistaakseni yli puolet saavat korvatulehduksen) Eli kun näin voi kuurin tai useammankin ehkä välttää niin aiomme rokotuksen ottaa. Rotavirusrokotetta emme sen sijaan ottaneet kun kyseessä huomattavasti uudempi rokote jonka vaikutuksia vaikea arvioida vielä

Eli tässä siis toisenlainen näkökanta asiaan ilman tarkoitusta dissata Katan näkökulmaa. Oikeaa vastausta ei varmastikkaan ole :-)

Yasmi ja Yrtsi tänään 5kk

Mun 5 lapsesta kellään ei ole influenssaa ollut.Tosin Miska voi olla eka,ei sitä tiiä.
MOni varmasti rokotuttaa mutta me ei.Ja kananmuna allergian vuoksi tuo rokotus olis tehtävä sairaalassa ja päivä siellä kaksi kertaa on melkoista rääkkiä j´kun tuo rokote ei ole takaus ettei sairastu.

Miskan kanamuna allergian meinaan kokeilla mutta isosiskolla se raju.

Huomenta! Täällä Päijät-Hämeessä on ainakin aika kirpeä pakkasaamu! Meidän neiti ei oikein muualla enää nuku päikkäreitä kuin vaunuissa niin ollaan jo ehditty päivän eka vaunulenkki tekemään ja Silva jäi vetämään sikeitä vaunuihin. Tuo vaatetus aiheuttaa minulle päänvaivaa yhtenään, että onko tarpeeksi päällä tai tuleeko liian kuuma. Tänään vetäisin päälle sen äp:sen toppapuvun joka on aivan järkyttävän suuri eikä sitä oikein hihansuita kääntämälläkään saa asettumaan. Meillä ei oikein enää mahdu se kevyttoppapuku päälle (Silva 4kk tarkastuksessa 65,5cm), eikä varsinkaan sen alle mitään muuta kun kevyt sisävaatetus. Mitä muut kesäkuulaiset pukee vauvoilleen päälle kun ilmat on kylmenneet? Onko kukaan ostanut toppahaalaria kun se äp:sen niin iso? Mistä on löytynyt kiva ja edullinen? Niin, ja mitä laitatte päälle sitten autoon? Meillä kyllä turvakaukalo vetelee jo aika viimeisiä kokonsa puolesta, säädin viime viikolla sen isoimpaan asentoon. Että ei kyllä mahdu neiti siihen enää kauaa, eikä varsinkaan toppapuku päällä.

Meillä on myös maisteltu perunaa nyt neljä päivää ja minusta ihan hyvin on Silva mussutellut. Leukapieliin vain on tullut punaisia näppyjä perunasta ja mietityttää ettei mitään allergiaa olisi? Iho tietty herkka ja voi ärsyyntyä pienestä mutta mulla itselläkin kutisee kädet vimmatusti aina perunankuorimisestakin. Jotain allergiaa lie.

kaisu ja Silva 4,5kk

Meillä on Miskalla talvipukuna Reiman 68 cm haalari ja on vielä reilu mutta uskon että menee koko talven.
Olen käyttänyt vaunuissa Maisan vanhaa äitiyspakkauksen pukua mutta musta se tuntuu ohuelta ja siks pakkasilla pidän tuota muhkeaa ja lämpöistä pukua.Siinä on pyllyn kohdalla vielä karvavuosi sisäpuolella.

Maisa syntyi heinäkuussa ja hälle meni koko talven 68 cm..Voi olla että Miska on isompi mutta ostan joulumyynnistä isomman jos tarve.

Mutta tuo äippäpakkauksen puku on iso ja oikeestaan MAisalla käytin pihapukuna vasta 1 vuotiaana,taikka siis reilu 1-1,5 v.

Voi olla Kaisu että perunasta tulee oireita,ehkä kannattais selkoittaa sitä vaikka bataattiin.Meillä maistuu hienosti tuo peruna-bataatti ja tuo batsku on melko hellää vatsalle ja kait muutoinkin.

Siitä pukemisesta,mä oon kaukaloon ostanut Eisbärchen kaukalopussin ja se tosi muhku.Jos tiiän etten ota poikaa pois kaukalosta,laitan siihen ja sellasen fleece takin ja lakin sekä tumput.
Vaunuihin fleecepuku ja toppapuku,jalkoihin ja käsiin toppaa myös.Reiman minitec hanskat on ihan ykköset,niisssä se vetoketju ihana,saa todella kivasti pienet kädet sinne.
Sitten vaan kantokassiin ja siinä rattaisiin.

Nyt mentävä,kahvi loppui!!

Heippa pitkästä aikaa.

Meillä elämä alkaa sujua taas leppoisammin, kun yöunet maistuvat!
Nyt tyttö suostuu nukkumaan ainakin 4 tunnin pätkiä useimmiten joten se on juhlaa sekin. Arveli neuvolassa, että olisi jotain kasvuun liittyvää?!

Neuvolassa saatiin rokotuskin, mutta tällä kertaa ei itkeny yhtään. Eikä myöskään noussu kuume.
Pituutta on lähemmäs 67 cm ja painoa kertynyt n.9200 kg.
Hyvin siis maito riittää vaikka pari kertaa on maistanut soseita ;)
Vielä aioin jatkaa imettämistä ja 6 kk soseet kehiin.

Samoilla linjoilla olen monen kanssa noista rokotteista. Meillä ei nyt olis sanutkaan tota influenssaa. Itse olen kyllä sairastanut sekä a ja b- influenssa ja oli kyllä paha. Sellasta en soisi kenellekkään. Itse en vaan pidä siitä, että lapsille annetaan jos minkälaista rokotetta. Onko niitä edes tutkittu tarpeeksi? En aina luottaisi kaikkiin suuren maan tutkimuksiin :/

Fiona ja mussukka 5 kk

Jos on mullakin hartiat ja selkä kovilla niin on varmasti Fionallakin :-)

5kk neuvolassa meillä mitat nyt 72cm ja 8680g, eli pituuskäyrällä on noussut nyt jo yli 2SD:n toivon ettei nyt nouse enää enempää kun tiedän itse hyvin mitä vaikeuksia toi pituus tuo tullessaan, onneksi pojalla siitä vähemmän haittaa! Huimat 20cm tullut jo syntymäpituuteen. Niin, meidän ihanalle korstolle tuntuu tuo äitiyspakkauksen talvihaalari ihan suht sopivalta joten uutta ei osteta, toivottavasti riittää koko talveksi! Meillä on myös tutuilta saatuja varahaalareita parikin kappaletta.

Kiinteitä aterioita on meillä nyt kolme päivässä, ja sellanen reilu puoli desiä on mennyt
kerralla. Tuo määrä tuntuu nyt aika sopivalta. Elämä ei ole ihan pelkkää tissittelyä ja yöt menee niin, että ei ole tolkuttoman väsynyt. Viljat aloitettiin eilen.

Yasmi ja Yrtsi 5kk

onpas teillä isoja lapsia! Meidän tytteli keskikokoisena ( 4kk 63 cm ja 6330 g) tuntuu aivan pieneltä niihin verrattuna. meillä onkin niin pienikokoista sukua, ettei lapsistakaan mitään jättiläisiä tule. Äp:n haalari on aivan liian iso, mutta serkuilta peritty toppahaalari on jo käytössä. Ei ihan niin paksu ja lämmin kuin äp:n toppis, mutta sopii hyvin näillä ilmoilla. Alla on villahaalari ja villasukat, vaunukopassa vielä äp:n makuupussi. Sopivan lämmintä on kolmenkin tunnin unille.

Vuokko ja tyttö 4,5 kk

Tytöthän on vähän pienempiä mutta en mä Miskaa nyt ihan jättinä pidä!!=)
Mä en oikein ymmärrä mikä siinä on että vauvan pitäis pysyä pienenä aina...Tosi moni taivastelee jos isoja vauvoja,ja sitten suureen ääneen kailottaa kuinka pieniä heidän vauvansa on...Mun kaveri juur paasas,no onhan näillä meidän lapsilla ikäeroa 4 kk ja kuuluukin Miskan olla isompi.

Musta on ihanaa kun ei tarvii taistella syömisten kanssa,ihanaa kun lapsi syö ja kasvaa!!
Ihan kuin pieni olis aina niin ihanaa...
En nyt Vuokko sulle tarkoita tätä knoppia,siis todella monet ihastelee pieniä lapsia,mikä siinä on??

Mä tiiän mikä tuska on kun lapsi kasvaa huonosti ja syö huonosti enkä ole nähnyt mitään ihanaa siinä että neuvolassa juostaan ja kaikkea syömistä pitää laskea.

Mä tykkään pullukoista vauvoista,musta on söpömpää kun vauva on pyöree...=)
Sille ei nyt mitään mahda jollei paino vauvalla nouse,sen tosiaan tiiiän mutta tä on nyt sellanen isojen vauvojen ylistys!
=)

Toivottavasti en nyt ketään loukkaa,sanon vaan mielipiteeni.

Miska ei ole kananmunalle allerginen mutta ei varmaan oteta silti sitä.Mulla skeptinen luonne ja turhia piikkejä/ myrkkyjä en halua lapselleni.Jos olisi satavarma ettäs säästyisi influenssalta niin rokottaisin.Vaan kun takeita ei ole.
Tavisrokotusohjelmassakin on ihan riittävästi.

kata ja miska 5 kk+

Räkätauti selätetty! Ja millä keinoin: vanha kunnon valkosipuli! Laitoin yöksi Ainon sängyn alle pilkotun valkosipulinkynnen ja korotin kirjoilla sängynpäätä, ja tyttö nukkui tosi rauhallisesti. Valkosipuli helpotti hengitystä avaten röörejä. Aino nukkuikin sitten täydet 12 tuntia syömättä ja yskä ja nuha olivat seuraavana päivänä heti lievemmät. Kaksi yötä mentiin näin ja nyt on räkä kurkusta lähtenyt.

Mä olen luovuttanut päiväunien suhteen... Kaksi tuntia yhteensä päikkäreitä nukutaan siis meillä, ja sekin neljässä pätkässä. Rytmi Ainolla tosi säännöllinen, voi aina melkein kellon tarkistaa tuosta tytöstä: Herätään klo 7, aamiainen klo 8, aamutorkut 9-9.30, lounas-sose 10.30, lounas-tissi 11.00, päikkärit 11.15-11.45. Klo 13.15 välipalatissi, päikkärit 13.45-14.15, päivällinen 15.45 ja vikat päikkärit 16.15-16.45. Iltapesu 18.00 ja iltatissi 18.30, yöunilla klo 19. Varhaisaamiaistissi klo 5 ja 6 välillä. Ja kakat tulee aina yleensä klo 12 ja klo 15 tai 17. :D :D Päikkärit otetaan joko omassa sängyssä taikka partsilla vaunukopassa taikka vaunuissa kävelyllä. Helppoa suunnitella päivän menoja kun tyttö on oikeasti hereillä just tasan 2 tuntia ja nukahtaa helposti päikkäreille. Onko kenelläkään näin minuutintarkkaa vauvaa? :D

Mäkin olen vähän kallistumassa sen puoleen, etten ottais influenssarokotetta Ainolle. Itse en ole koskaan ottanut rokotetta enkä sairastanut influenssaa. Muutenkin ollaan miehen kanssa tosi perusterveitä, hyvät geenit tytöllä sen suhteen. Rotarokote otettiin, mut muuten taitaa perusrokoteohjelma riittää...

MARIA ja Aino pian 4,5 kk

Meillä jatkuu tasainen nollakäyrä-kasvu. Eilisessä 5kk neuvolassa mitat oli 65,4cm ja 7125g. Saatiin tehosterokotus, tällä kertaa täysin ilman itkua. Ronja oli isin sylissä tutti suussa ja mä viihdytin sitä monivärisellä soittorasialelulla. Jäikin silloin 2kk sitten itsellekin surullinen mieli kun Ronja itki niin kauan, nyt oheistoiminta auttoi ;)

Influenssa-rokotuksen ajattelin ensin antaa mutta nyt oon miettinyt että josko sittenkään ei. Sen saa sitten ensi kuussa jos niin päätämme. Oon ite ottanut sen kerran. Meillä ei (kopkop) vielä oo kummallakaan koskaan ollut influenssaa ja mekin ollaan perusterveitä muuten, mutta Ronjan isillä on rasitusastma (harvoin tosin tarttee "piippua"). Kirjoitelkaa muutkin mielipiteitä rokotuksesta, ihan mielenkiintoista tietää mitä siitä ajatellaan vauvoille.

Kaikki syntyy niin erikokoisina ja samoin kasvukin menee niin eri vauhtia. Kyllä mäkin oon lukenut että wau, jo nyt 72cm ja ajatellut että isoja lapsia. Mieheni työkaverin poika on jo 2-kuukautisena melkein meidän Ronjan kokoinen eli siellä vasta iso jätkä onkin. Vastapainoksi taas kaverini 7kk tyttö on samankokoinen kuin Ronja, mutta hän taas syntyikin etuajassa. Mä en ihastele pieniä enkä isoja lapsia vaan ihan kaikkia koosta riippumatta. Niinpä ihmettelen ihmisiä joiden mielestä ei pieniä vauvoja saisi ihastella, tosin kirjoittamalla ei näe ilmettä millä kukakin täällä kirjoittaa. Ja varsinkin kun ei tartte esiintyä omalla nimellä niin sitähän voi kirjoittaa mitä tahansa...

Meillä on tosi lämpimät vaunut eli ei kauheesti tartte sinne pukea makuupussin lisäksi. Ronja on vielä kuumaverinen kuten äitinsä eli niska ja kädet on hiessä jos yhtään laittaa liikaa. Mietinkin välillä kun meillä ei niin hirveesti topata päälle kun katson toisia joilla on toppapipoa, untuvapukua ym... Mutta tässä asiassa, samoin kuin vauvojen kokoasiassa, vauvat on niin erilämpöisiä, ihan niinkuin aikuisetkin. Meillä käy ihmiset palelemassa kun on yleensä 19-20 astetta sisällä, ja me taas käydään kärsimässä 23-25 asteen kuumuudessa jossain kyläpaikoissa.

Hienoa kuulla että muutamat vielä imettää, hienoa kun maito riittää noin hyvin! Mä oon vähentänyt pumppauskertoja eli mun maitoa nautiskellaan enää noin kahdella aterialla päivässä. Kiitos Yasmi hatunnostosta, sellaiset kommentit on kannustaneetkin mua jatkamaan =) Meillä syödään 5 kertaa päivässä - ihan tarkkoja kellonaikoja ei ole mutta tasaisin väliajoin kuitenkin. 10-11 tunnin yöunia nukutaan edelleen putkeen eli vielä ei oo tarpeen aloittaa iltavellejä, pian kuitenkin. Sekakasvissoseet ei meinannu ensin maistua mutta päivä päivältä paremmin. Nyt on syöty peruna-porkkana-maissia, jääkaapissa on tänään luvassa bataatti-porkkana-maissi-kesäkurpitsaa, saa nähdä maistuuko se. Ruusunmarja sotkee vaatteet pahasti eli sitä en taida antaa ennenkuin pulauttelu loppuu. Mustikka taas lähtee yllättävän hyvin pois pesussa ;) Onko teillä muilla pulauttelu jo kokonaan loppunut/vähentynyt? Heh, tai ei teillä muilla vaan teidän vauvoilla...

Tuli tuosta mieleen että myönnän olevani pilkunviilaaja. Yhdellä palstalla yksi äiti kysyi "Voiko raparperia syödä ja imettää?" - mietin että toki voi syödä mutta onko raparperilla suuta imetystä varten ;) Joo, jonkun mielestä huonoa huumoria mutta mua huvittaa.

Mitä ootte muuten ostanut isänpäivälahjaksi?

Mukavaa isänpäivän odotusta,

=) Santtu ja Ronsku 5kk+

Vielä tuosta influenssarokotuksesta kun moni sitä pähkäilee:

KaksPlus lehdessä oli lasten infektiolääkärin Harri Saxenin mielipide jonka mukaan kannattaisi ottaa. Kyllähän nämä asiat aika tarkasti tutkitaan ennen kun otetaan rokote yleiseen rokotusohjelmaan. Eli katsotaan että rokotteesta on enemmän hyötyä kuin haittaa. Mutta osittain nämä hyödyt ovat tietenkin taloudellistakin ajattelua. Eli voidaan katsoa, että rokotteen antaminen on tietylle ikäryhmälle on taloudellisempaa kuin rokottamatta jättäminen. Eli tämä ei sitten mitenkään takaakkaan hyötyä yksittäisen lapsen kohdalla.

Sitten tietenkin tän influenssarokotuksen antaminen perustuu aina siihen, minkälaisen viruksen ennustetaan aiheuttavan influenssaa tänä vuonna. Eli jos ennuste menee pieleen niin rokotuksesta ei ole sitten tietenkään hyötyä. Ennuste perustuu siihen mitä viruksia on esim. aasiassa liikkeellä joiden sitten oletetaan saapuvan Suomeenkin.

Sitten yksi näkökohta on ehkä rokotteen puolesta enemmän eli se, että kuumekouristukset ovat A-influenssaa sairastavilla pienokaisilla yleisempiä kun muissa
kuumetaudeissa.

Influenssahan on tautina pienillä lapsilla hyvin erilainen kuin aikuisilla. Esim. ripuli ja vatsakivuthan ovat yllättävän yleisiä. Näin ollen aika moni influenssa saattaakin mennä lapsella esim. vatsatautina.

En nyt ehtinyt kaivaa netistä tietoa siitä, miten yleisiä sivuvaikutukset rokotteesta ovat tällä ikäryhmällä, joten en siitä osaa sanoa mitään. Ilmeisesti kuumetta ei pitäisi tulla mutta flunssan kaltaiset oireet ovat melko yleisiä.

Vaikka aiotaan itse antaa rokote niin mitään ehdotonta mielipidettä minulla ei ole asiasta suuntaan jos toiseen. Toivottavasti näistä tiedoista oli jotain apua niille, jotka miettivät vielä rokotteen ottamista :-)

Nyt toi pikkumies haluaa liikaa osallistua surffailuun joten mentävä on!

Yasmi

Hahaa, melkein putosin tuolilta tuon Santun "voiko raparperia syödä ja imettää" -jutun vuoksi!! Oon itsekin kunnon pilkunviilaaja mitä tulee suomen kielen käyttöön, joten tuollaiset lapsukset on kyllä huvittavia.

Meillä on pulauttelu jäänyt melkein kokonaan pois. Ihanaa!! Aino kun oli pikkuisena ihan tolkuton pulauttaja, niin tämä on erittäin tervetullut kehitys.

MARIA ja Aino

Kata: En tarkoittanut mitenkään ihastella pieniä tai taivastella isoja vauvoja, kunhan yllätyin taas miten erikokoisia ovatkaan. Omaani olen pitänyt isohkona koko ajan, mutta eihän tuo todella mitenkään erityisen iso ole, jos ei pienikään. MInusta pullukat vauvat ovat suloisia, ja löytyyhän tuota pyöreyttä meidänkin tyttelistä. Täysimetän edelleen, ja tuntuu että vielä nälkä talttuu maidolla.

Meidän tyttö ei saa influenssarokotusta, ei ole ikää tarpeeksi. Mietin että kannattaisiko meidän vanhempien ottaa rokotus, estyisi ainakin sitä kautta tauti kulkeutumasta kotiin. Oletteko te aikoneet itse ottaa rokotuksen?

Vuokko ja tyttö 4,5 kk

Meinasi ketju kadota kokonaan ..

En ole itsekään ollut niin aktiivinen, kun ehkä pitäisi ?!
En muista onko täällä kuinka monta kirjoittajaa? Itse tykkään ainakin käydä lukemssa kuulumisia, jos en ehdi kirjoitella :)

Tyttökin oli kipeenä kunnolla ensimmäisen kerran.
Kuume nousi parhaimmillaan 39.2 c ja kauhee räkätauti. Sai antibiootin ylätieinfektioon, kun arvot oli koholla.
Nyt onneksi on jo terve!

Kohta pitäisi jo töihin ilmoitella jatkosta! kauheeta miten nopeesti se tulee.
No meillä on onneksi niin hyvä tilanne ettei töihin heti tarvi mennä.
En jotenkin raaski viedä vielä näin pienenä..

Fiona

Juu, hiljaista on täällä!

Meillä näyttää elämä vähän vauhdittuvan kun eilen opittiin ryömimään! Olen tietenkin suunnattoman ylpeä omasta pienokaisestani mutta samalla tuntuu jotenkin hiukkasen haikealta kun pikkuisesta on tullut jo niin iso että osaa jo liikkua itsekkin. Sylikään ei aina ole paras paikka kun on niin kiire tutkia ympäristöä. Nyt täytyisi koti suojata jo kiirellä. Portti rappusiin ja muutenkin kaikki pistokkeet yms suojaan. Vauhti ei vielä päätä huimaa mutta kyllä aika usein saa olla siirtlemässä turvallisempaan paikkaan.

Miten muuten te, joilla on isompia vauvoja olette aatelleet siirtyä vaunun ratasosaan? Koppa alkaa jo käydä ahtaaksi mutta olisi varmasti hyvä odottaa sinne puoleen vuoteen
ja ylikin. Talvella tuo koppa tuntuu muutenkin kätevämmältä. Turvakaukalokin tuntuu jo kovin ahtaalta.

Yasmi ja Yrtsi 5kk ja risat

Onpas Yrtsi aikaisin liikkeellä! Hurjaa että joidenkin kesäkuiset vauvat jo ryömii. Meidän Aino ei vielä edes kääntyile. Kovasti venkoilee kyllä kyljelleen. Luulen että Aino keskittyy nyt enemmän tuohon keskustelun kehittämiseen, tyttö jokeltelee ihan älyttömästi. Selkeästi yrittää matkia meitä vanhempia, laittaa jutustellessaan kieltään eri asentoihin ja huuliaan liikuttelee, tekee r-äännettä ja kiljahtelee, välillä kuiskailee ja hihittelee. Suloista. :)

Mä olen ollut kaameassa räkätaudissa, Ainolta tarttui tietty mulle. Täytyy ehkä tänään uskaltautua monen päivän sisälläolon jälkeen hiukan ulkoilemaan tuonne LUMISEEN maisemaan. Ihanaa et on satanut lunta, on heti niin paljon raikkaampaa ulkona.

Mä olen ottanut jo käyttöön yhdistelmävaunujen ratasosan käyttöön, kopan siis jättänyt pois. Syy tähän se että Aino halusi kurkistella paljon ulkoillessa, ja olen sitten asentanut vaunun selkänojan hiukan pystympään asentoon. Sieltä tyttö kurkkii puita ja autoja ja on mielissään. Sitten kun näyttää haluavan nukahtaa, olen laskenut selkänojan alas. Toimii hyvin.

Ensi viikolla jo 5 kk täynnä. Hurjaa!! Nyt on Ainollakin lyhentynyt taas yöunien syöntiväli; klo 19 mennessä on aina yöunilla ja viime yönä halusi maitoa jo klo 3, kun aiemmin on syöty 5-6 välillä. Taidan ensi viikon jälkeen alkaa antaa iltapuuroa. Onko täällä moni jo antanut puuroa? Meillä syödään kerran päivässä lämmintä vihannessosetta, ja tyttö tykkää tosi paljon. Jos sitten pikkuhiljaa ottais myös hedelmä- ja marjasoseetkin käyttöön, vaikka sen puuron kanssa... Miten olette puuron antaneet, ja mitä puuroa?

Nyt tuo tyty heräsi päikkäreiltä (edelleen kestoltaan vain 30 min...) ja juttelee käsilleen tuossa sängyssä. Ihana epeli. <3

MARIA ja Aino kohta 5 kk

Hienoa että opitaan uusia taitoja! Meillä käännytään entistä sukkelammin selältä mahalleen ja toisinpäin. Välillä puhua hölpötetään ihan kamalasti, varsinkin jos minä puhun puhelimessa. Nauhoitin just kännyyni hauskan tekstiviestiäänenkin, Ronskun "täättäättää täätää äittä". Tutti on alkanut löytyä ihan itse suuhun yhä useammin.

Meillä on Ora Jovi-vaunut kovalla kopalla ja siihen mahtuu vielä jonkun aikaa nukkumaan. Saa nähdä pystytäänkö ottamaan koppa vielä joulun aikaan matkasängyksi, toivottavasti joo.

Libero-kerholta tuli 6kk lahjaseteli jo nyt. Pakkauksessa on kuulemma kiva pehmokirja, pallo, vaippoja ja siteitä. Ootteko muut Libero-kerhon jäseniä?

Puuroa meillä ei ole vielä syöty mutta velliä kyllä: peruna-porkkana-, riisi- ja kauravelliä on nyt maisteltu aamuisin mun maidon lisäksi. Huomenna kokeillaan maissivelliä, sit myslivelliä. Banaanipuuroa mulla odottaa kaapissa, ajattelin antaa sitä jonain aamuna ensi viikolla vellin sijasta. Velliä on kokeiltu nokkamukista mutta on vielä turhan sotkevaa, niinpä olen antanut sen tuttipullosta jossa on vellitutti.
Meidän päivän menu on vakiintunut tällaiseksi:
n.klo 8.30 äidinmaitoa ja velliä
n.klo 12.30 äidinmaitoa+nannia
n.klo 16 hedelmäsosetta ja nannia
n.klo 19 äidinmaitoa ja kasvissosetta
n.klo 21.30 nannia
Ihan mukava rytmi tytöllä kun mäkin tykkään nukkua pitkään. Ja mukava kun ei ole kuukausiin herännyt öisin, saa nähdä miten käy kun lähtee enemmän liikkeelle ja alkaa hampaita tulemaan.

Aurinkoista viikonloppua!

=) Santtu ja Ronja

Meillä myös tuo liikkuminen on vielä vaiheessa ja oikein urakalla tulee tavuja.."emmää,täättäää.." ja huulia liikuttelee ja maistelee,hihkuu ja murisee!!

Miellä syödään kaurapuuroa,en ole koskaan noitten vellien kanssa pelannut,eli kaurahiutaleet oon sauvasekottimella laittanut pieniksi ja siitä tulee tosi sileetä puuroa.Lisään joukkoon lämmitettyä korviketta niin pysyy sileenä.Muksu kaurapuuroa myös oon antanut,ihan lemppareita meillä tuo kaurapuuro.

Bataatti-peruna sosetta syö sekä parsa-ja kukkakaalia,kesäkurpitsaa ja porkkanaa.NÄitä on valmiina pakkasessa vaikka kuinka.KAlaa,jauhelihaa ja kanaa on jo valmiina,muttei olla niitä vielä syöty.

Miskahan täyttää jo 6 kk vajaan kahen viikon päästä!!
Hurjaa,puoli vuotta.

Kata ja miska 5,5 kk

Joo, huomaa kyllä selvästi, että meillä taas ei toi ääntely ole juuri kehittynyt viime aikoina kun on ollut niin kova palo liikkumaan. Olenkin huomannut että juuri pitkät ja hoikat pojat lähtee usein ekana liikkumaan. Siinä mielessä on helpottanut, että se paikallaan raivoaminen on rauhoittunut. Ihanan näköistä katella kun näkee jotan kiinostavaa ja lähtee jalat ja kädet viuhtoen perään :-) Vauhtia on päivä päivältä enemmän.

Meillä puurot on myös herkkua. Iltapuuroa olen antanut ja sitä oikein suu auki ammollaan odotetaan ja kädet huitoo tahtia ja komennetaan jos ei seuraava lusikka tule tarpeeksi nopeasti. Tuntuu että söis vaikka kuinka paljon ja näkee jo että on ihan ähky mutta lisää pitäis saada. Mangosose on myös herkkua ja monet muut hedelmäsoseet.

Ehkä me sitten 6kk synttäreiden kunniaksi siirrytään tuohon ratasosaan. luultavasti viihtyykin siinä paremmin kun näkee enemmän. Toivottavasti turvaistuimeen siirtymistä voidaan hieman pitkittää, vaikka sellainenkin on valmiina odottamassa. Vaikka turvakaukalon valjaat on säädetty äärimmilleen saa toppapuvussa jo vähän taistella, että saa valjaat kiinni. Pää ei ihan vielä tule yli mutta montaa senttiä ei ole pelivaraa.

Yasmi ja Yrtsi 5,5kk

meillä vaihdettiin kopasta ne rautatuet pois ja näin saatiin ns. lämpöpussi. Likalla alkoi olemaan niin ahdasta siinä joten parempi näin.
No oikeastaan olisin voinut vaihtaa jo aikasemminkin, kun tuntuu olevan tää systeemi toimiva.

Kaukalon kanssa on niin ja näin. Pää ei vielä ole yli sen korkeimman kohdan, mutta ahdastaa alkaa olla muuten.
Käytiin nyt katsomassa jo valmiiksi seuraava istuin. On siinä kanssa homma, kun markkinoita riittää.

Soseissa me ollaan vasta alkutekijöissä. Huomenna siirrytään porkkana- perunaan ja ainakin toistaiseksi on menny hyvin :)

Fiona ja emäntä 5, 5 kk

pitkästä aikaa täällä... on ollu unet taas vähän vähissä niin päivällä kuin yölläkin, joten ei ole paljoa tarvinnut netissä pyöriä... en tiedä saako Miska hampaita (ainakin hirveästi pitää koko ajan jotain järsiä) vai mikä on kun uni maistuu yöllä vain 1-2 tunnin pätkissä. Oppi tosin tuossa pyörähtämään masullekin, mutta ei yöllä pahemmin pyöri. Oli tuossa viime viikon taas vaihteeksi flunssassa mikä tietty myös vaikeutti unia.

On maisteltu kasvissoseita nyt kohta kolme viikkoa. Miten kauan muilla soseen syöjillä kesti, ennen kuin lapsi oppi tykkäämään soseista? Miskalla menee yhä edelleen hädin tuskin yksi lusikallinen suuhun ja siitäkin puolet tulee ulos. Peruna tuli suorana oksennuksena, peruna-porkkana-maissisose aiheuttaa vaan vähän yökkimistä... Eli kiva jos nuo heräilyt johtuu siitä, että maito ei tahdo riittää niin mistäs mä lisäruoaks muutun kun nuo kiinteät ei uppoa!?!?

Meilläkin päristään ja pöristään ja "ömmöillään" kovasti, mutta myös liikkumaan olis kova kiire - masulla pyöritään ympyrää ja päästään välillä mittarimatona vähän eteenpäinkin, välillä tuntuu että ponnistaa jaloilla ja käsillä itsensä ilmaan kun pitäisi päästä jotain mielenkiintoista katsomaan :)

Ja isosiskolla joku kauhea myöhäisuhma/varhaispuberteetti (ekaluokkalainen) tai sitten on vain mustasukkainen - hirmuisia raivokohtauksia, mitään ei uskota ja kaikesta väitetään vastaan. Ja tyttö oli pienempänä (ja niin kauan kuin oli ainoa lapsi) tosi kiltti ja tottelevainen.. onneksi tämä toinen on poika niin josko se pysyis tasaisempana luonteena!!! ei ainakaan tarvi ehkä joka aamu vääntää siitä, mitä voi laittaa päälle...

tämmöistä tänne...
mukavaa syksyistä päivää kaikille (vai vieläkö jossain on ihan talvinen päivä, täältä ainakin lumet suli taas pois..)
t. Maaria ja Miska 4kk 3vk

Maaria75, meillä alkoi heti upota vihannesmössöt, ei sylkenyt tyttö yhtään ulos. En oikein osaa sanoa mikä sitten voisi teillä auttaa. Mä oon tehnyt nuo soseet itse, aloitettiin bataatilla, sitten siihen mukaan peruna. Nyt on syöty erilaisia yhdistelmiä bataattia, pottua, porkkanaa ja kukkakaalia, huomenna uutena parsakaali. Olen nyt 4 iltana antanut lisäksi vielä toisen pienemmän annoksen vihannesmussua klo 17.30 ja oon saanut nukkua 5-6 saakka. Selkeästi siis tytöllä tarve vankempaan ruokaan illallakin. Puuroa alan antaa viikonloppuna kun tulee 5 kk täyteen.

Oon vähän kyllä ihmetellyt sitä, että mikä on tarpeeksi ruokaa. Noita itsetehtyjä soseita annan kerralla 1-1,5 dl, ja se syödään ihan helposti. Onko Pilttipurkissa 2 dl vai paljonko? Miten paljon teidän vauvat syö kerrallaan?

MARIA ja Aino

Miska syö n.desin kasvissosetta kerrallaan.Ja meillä myös alettiin bataatilla ja siihen lisäsin vähän perunaa ja sitten muita kasviksia.Lihaa ei vielä syödä vaikka pakkaseen sitä oon tehnyt kuten kalaa ja kanaakin.

Pilttipurkissa taitaa olla desi,siinä pienessä.

Puuroa syödään aamulla ja illalla,uppoo tosi hyvin.

MAria,aika hyvänkokoisia satseja tyttö syö teillä.Juoko maitoa siihen päälle paljon vielä?

Meillä on takkuillut tuo maitopuoli nyt,Miska tykkäis istua syöttötuolissa vaan ja syödä kuten muutkin.Jollei hälle ole ruokaa,mussuttaa ja pureksii tyhjää,ilmaruokaa siis!!=)
JOka ruualla syödään kiiteitä siis jo.

aamulla puuroa
päivällä kasvissosetta
iltapäivällä hedelmäsosetta
iltapäivällä kasvissosetta ja
illalla puuroa.

Maitoa menee liian vähän,mutta jos tä ohimenevä kausi taas.N.2 desiä pitäis mennä ruokien jälkeen vielä,mutta jää desiin,välillä vajaaseenkin.

Nyt mentävä,moikkis!
P.s saatiin piikki tänään.Isosiskolle se oli paras mahollinen,sillä inf kierre ollut joten otettiin se veljellekin.
Tänään voi olla kiukkuista pikkuväkeä!!=)

Yhteistyössä