Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
heippis kaikille:) meillä tytön yöunet on pidentynyt taasen ja periaatteessa meillä nukutaan "koko"yö,ku unille 23 aikaan ja syömään vasta 7-8aikaan..jonka jälkeen kyllä hiukan nukahtaa sinne 10asti suurinpiirtein:) meillä nan korviketta syödään ja suunnittelinkin,että voisin alkaa antamaan maistiaisia kiinteistä:) mutta siis kun on esikoiseni,nii en oikein tiedä mistä alottaisin.. *heh* tämä on niin kokoajan uusia asioita:) kun pottua suositellaan,mutta sitten taas kun potussa paljon tärkkelystä ni voi tulla mahan puruja:/ toiset sanoo että kaurapuuroa =O eikös se kuulu sinne 6kk seudulle...? voih..mietiskelin sitten,että jos maissia antaisi,kun sehän on kuitenkin aika"laimea" esim pottuun verrattuna...? toisaalta porkkanakin voisi olla,mutta sitä ei nlassa suositella,ainakaan täällä.. totta seon rohkeasti vain kokeiltava kaikkea:D

täällä myös kaikkea järsitään ja kuolaa ihan mahottomasti ja päristellään myös:D tuntuu että tutiakin järsitään ennemmin kuin imetään..
meillä tullut nuita kärtty-itku kohtauksia ennen unia,yleisesti päivisin että kuitenkin illalla nukahtaa hyvin..ja tosiaan on ensin hirveä iltasadun kertominen,ennekuin unille menee;) meillä rupsutellaan mahottomasti ja tyttö kakkaa joka pvä vähintään kerran,parhaimmillaan 3-5kertaa =O mutta sitä maitoakin sitte kyllä kuluu ihan reippaasti..
ihana katsella,kun huomaa kuinka pieni kehittyy:) esim juuri tämä keskustelu,ilmeet ja äänen painostukset muuttuvat:) on ihanaa kun voi havaita,onko tarina "surullinen" vai "iloinen":D ja kun suututaan,ni sitte kyllä suututaanki ja kunnolla ;) meillä mummia vierastettiin ja itku päästettiin,mutta kyllä pienen tovin jälkeen irtosi hymykin;)

mutta nyttis me unille,hyviä vointeja kaikille <3<3

piiperö&pupu kohta 3,5kk

Kiva lukea teidän kuulumisia, samoilla kohdilla mennään meilläkin kehityksessä. Selällään ei enää lattialla malta millään olla paikallaan vaan jaloilla pitää pungertaa eteenpäin ja viuhtoa. Ronja on sängyssä huomannut kaikki lelut ja pingertää aina kyljelleen että näkis kaikki päädyssäkin olevat, kohta varmasti käännytään masulleen. Mahallaan Ronsku jaksaa jo hienosti pitää päätä pystyssä muttei kuitenkaan kauan halua olla mahallaan - ja aina tulee puklu kun hän on hetken ollut mahallaan.

Annoin viime viikolla ekan kerran luumusosetta, kohta on eka purkki mennyt, 2-3 lusikallista kerralla. Ai että on hyvää =P Mutta ei meidän kakantamiseen oo vaikuttanut eli 4-5 päivää on aina väliä. Tällä viikolla aattelin antaa bataattia, seuraavalla viikolla perunaa ja sit varmaan porkkanaa (kun oon eka kuullut neuvolassa että se on ok). Mä olin viime viikolla vauvanruokakurssilla ja sain hyviä ohjeita ja vinkkejä sieltä. Kirjoittelin niitä jo meiliksi kavereille, laitan sen erillisenä viestinä kohta tänne, on nimittäin paljon tekstiä...

Niin, se "eka kerta" ei ollut niin kauhee kuin aattelin ;) mutta ei siitä mikään into päälle jäänyt, jotenkin jännittää vaan vieläkin niitä arpia tuolla alhaalla. Onko kukaan muu pihdannut näin kauan kuin minä? ;)

Olimme Ronjan toisilla kummeilla viikonloppuna ja siellä hän vierasti ekan kerran. Varmaan lasten (3v ja 5v) äänet kummastutti ja outo paikka. Eilen kun kävimme mummolassa, mummo sai heti hymyn mutta pappa vain surullisen alahuulen eli vierastusta sinnekin päin. Saa nähdä onko tilanne sama kun meille tulee vieraita vai onko se vaan ne vieraat paikat.

Aloitin viime viikolla aikuisopiston järkkäämän stretchingin. Hoh, mitä mummojumppaa mutta parempi aloittaa varovasti ja edes jonkinlainen säännöllinen liikunta. Kävin aikoinani 4 vuotta ahkerasti jumpassa, tyyliin 10-12 tuntia viikossa, silloin olisin nauranut ääneen tällaisille jumpille mutta näköjään se maailma muuttuu. Ja kunto...

Kohta lähdemme kävelylle, on taas niin hieno ilma!

Aurinkoista päivää kaikille
=) Santtu ja Ronja 3kk3vk

VIHANNESSOSE
(2-3 annosta)

50g porkkanaa
100g perunaa
75g kukka- tai parsakaalia
1 rkl pakasteherneitä tai –maissia
1dl vettä
1dl lapsen käyttämää maitoa

Pese, kuori ja paloittele vihannekset. Pane ne kiehumaan kattilaan kannen alle luettelon mukaisessa järjestyksessä 3-5 minuutin välein. Lisättyäsi herneet tai maissit keitä vielä 1-2min. Keitä miedolla lämmöllä. Soseuta kypsät vihannekset keitinliemineen sosemyllyllä, sauvasekoittimella, monitoimikoneella tai siivilän läpi painellen. Lisää maitoa ennen syöttöä sen verran että seos on pehmeätä.

Mun kommentti: me tehtiin tätä 4-kertainen annos. Laitoin vettä ohjeen mukaan ja isossa kattilassa ainakin tuntui olevan ihan liian vähän, vihannekset ei peittyny kuin vähän. Laitoin maissia ja kukkakaalia. Lopputuloksesta tykättiin, oli kasvisruokia syövien mielestä maukasta. Mä en tykkää kukkakaalista, siksi ei ollut mun makuun.

BROILERI-KASVISSOSE

30-75g luutonta ja nahatonta broilerin rintalihaa
100g porkkanaa
100g perunaa tai kesäkurpitsaa
75g kukkakaalia
ripaus rosmariinia
2½dl vettä

Keittäminen ja soseutus ed. ohjeen mukaan.

Mun kommentti: tätä me tehtiin 2-kertainen annos. Tähän laitoin myös vettä ohjeen mukaan, sitä oli ihan liikaa, piti osa kaataa pois. Laitettiin kukkakaalin tilalle bataattia ja ei perunaa vaan kesäkurpitsaa. Rosmariini maistui voimakkaasti, kannattaa harkita.

JAUHELIHA-KASVISSOSE

100g porkkanaa
100g perunaa
50g parsa- tai kukkakaalia
10g purjoa tai sipulia
30-75g jauhettua naudanpaistia
1tl hienonnettua persiljaa
2½dl vettä

Ainekset kiehumaan tossa järjestyksessä. Lisättyäsi jauhelihan keitä vielä 3-4 minuuttia.

Mun kommentti: maistoin tätä, tyyppi oli käyttänyt sipulia ja kukkakaalia. Oli vähän löysä koostis. En oo maistellut purkkiruokia, tää oli aika mauton.

KALA-KASVISSOSE

150g kalaa (esim. pakastekalaa, kirjolohta, kuhaa, siikaa)
200g = 3-4 perunaa
100g = 1-2 porkkanaa
100g = muutama lohko parsa- tai kukkakaalia
2tl tilliä tai muuta yrttimaustetta
4dl vettä

Keitä kasvikset kypsiksi yrtin kanssa. Lisää paloiteltu ruodoton kala. Keitä kala kypsäksi, muutama minuutti. Soseutus.

Mun kommentti: olin tosi yllättynyt, oli näistä soseista parhaan makuista! Haisi tosin aika voimakkaasti kalalle (olivat käyttäneet kirjolohta), mutta maku oli kalaa-vasta-opettelevalle-nirsoilijalle-eli-mulle yllättävän hyvä.

OMENAKIISSELI

2dl vettä
1rkl perunajauhoja
2dl hienoa omenaraastetta tai sokeroimatonta omenasosetta.

Keitä kiisselipohja. Jäähdytä. Raasta kuorittu omena raastimen hienoimmalla terällä. Lisää raaste kiisselipohjaan. Samalla ohjeella voi tehdä Tutteli-sosekiisseliä kun korvaa omenan vaikka purkillisella Tutteli-persikka- tai kuningatar-sosetta.

Muita vinkkejä kurssilta:
- ei kannata antaa peruspastaa tai –riisiä vaan täysjyväpastaa tai –riisiä. On ravintopitoisempaa. Mä oon ite ihastunut riisi+kauraan, suosittelen sitä.
- mannapuuro kannattaa tehdä speltti-alkuvehnä-jauhoihin (on myynnissä isommissa marketeissa), sekin on ravinteikkaampaa
- tän varmasti tiesittekin mutta kannattaa tehdä jääpalakuutioihin esim. porkkanasosetta tai rasvatonta paistia, saa sit yhdistettyä eri makuja vaikka juuri keitetyn perunan/bataatin kanssa
- kun teet soseita pakkaseen, lisää maito vasta kun tarjoilet ruokaa, sitä ei kannata pakastaa samaan mössöön
- mun oma vinkki: kaikki aina sotkee leikkuulaudan ja veitsen kun paloittelevat kanaa, jonka kanssa kuitenkin täytyy olla tarkkana. Mä paloittelen kanapihvit aina saksilla, saa just sen kokoisia paloja kuin haluaa eikä tartte murehtia salmonellaa...

Meillä oli eilen 3 kk neuvola. Tyttö sai ensimmäiset rokotteet, ja ilman itkua sujui, pieni vinkaisu vain tuli. Iskä oli mukana neuvolassa ja jutteli pistämisen ajan vauvalle, joten huomio taisi kiinnittyä siihen. Tyttä kasvaa tasaisesti keskikäyrillä, nyt on vajaa kuusikiloinen. Sylki valuu tälläkin vuolaasti, paidan etumukset on aina märkänä. Päristelyn on oppinut ihan viime päivinä, vielä ei sylki lennä mutta varmaan sitten kun oppii tehokkaammin päristämään. Muutaman kerran on jo kääntynyt mahalleen, mutta vielä on hiukan vaivalloista, kun käsi meinaa jäädä alle.

Tyttö on vielä täysin rintamaidolla. En ole antanut korviketta, kun maitoa riittää ja sillä kasvaa vielä hyvin. Tosin usko maidon riittämiseen oli taasen kovilla, kun tytöllä oli tehoimukausi ja söi kolmekin kertaa yössä, vaikka yksi kerta on riittänyt jo pitkään.Molemmat rinnatkin piti tarjota joka syötöllä, muuten ei rauhoittunut. Nyt on taas palattu normaaliin ruokailurytmiin, yksi rinta kerrallaan ja yölläkin vain yksi syöttö.

Kiinteiden maistatusta venytän myöhempään syksyyn, kun ei niiden kanssa vielä kiirettä ole. Neuvolassa oli niistä puhetta, täällä suositeltiin alkuun perunaa, seuraavaksi porkkanaa, parsakaalia ja kukkakaalia. Juuresten oppimisen jälkeen marjoja esim. itse tehtyinä kiisseleinä. Hedelmäsoseet suositeltiin ostettavaksi purkkiruokana, ovat puhtaampia kuin tuoreet hedelmät.

Nyt vauva heräsi päiväunilta..

T: Vuokko ja tyttö 3 kk

Muhku ja poika 26.5., synt. 2380g/47cm, 3kk
Kata ja Miska 29.5., synt. 3340 g/50 cm, 3kk
-Iisa- ja tyttö 30.5., synt. 3270g /48cm, 3kk
Vilkkis ja Venla 2.6., synt. 3820g/51cm, 3kk 5920g/62cm
Maaria ja Linnea 2.6., synt. 2970g/48cm, 3kk 4700g/56cm
Yasmi ja Yrtsi 3.6., synt. 3575g/52cm, 3kk 7155g/65cm
Santtu ja Ronja 4.6., synt. 3486g/50cm, 3kk 5660g/59,4cm
Fiona ja Sofia 7.6., synt. 3740g/51 cm, 3kk 7530g/61,5 cm
Sasa_sofia ja Jenna 8.6., synt. 3860g/51.5cm, 3kk 5170g/61cm
Suvi79 ja Viola 8.6., synt. 3708g/50cm, 3kk
Wilma83 ja Siiri 10.6., synt. 3800g/51cm, 3kk
Aikku ja Kiira 10.6., synt. 2470g/46cm, 3kk 4725g/56cm
Piiperö ja Ella 16.6., synt. 3370cm/49cm, 3kk 6350g/62,4cm
Nuppu84 ja Emma 17.6., synt. 3450g/50cm, 3kk 5400g/60,2cm
Johanna ja tyttö 17.6., synt. 2750g/46cm, 3kk
Kaisu ja Silva 18.6., synt. 3955g/53cm, 3kk 6215g/62,5cm
Jogi ja Mick 18.6., synt. 3790g/50cm, 3kk 6720g/62cm
Eva82 ja poika 21.6., synt. 4010g/52cm, 3kk
Anskuli ja tyttö 21.6., synt. 3640 g/51cm, 3kk
Vuokko ja tyttö 22.6., synt. 4040g/51cm, 3kk 5910 g/61,2 cm
Ontämävaikiaa (Maria) ja Aino 25.6., synt. 3278g/51cm, 3kk 6200g/61cm
Salsa74 ja poika 3.7., synt. 3500 g/49cm, 3kk

Anskuli ja tyttö 21.6., synt. 3640 g/51cm, 3kk 6090kg/62 cm

Meille tuli kaksi hammasta!!!!

Ihmeteltiin miksi Mick oli niin itkuinen tiistaina ja keskiviikkona kunnes eilen aamulla tajusin katsoa suusta, ja siellähän se taltta nökötti!! Viime yönä sitten puhkesi toinen alahammas. Mick tosiaan syntynyt 18.6, joten teille muille voi tulla milloin vaan... :-) Panadolia ollaan annettu kuumeeseen (kainalosta mitattuna 37,1) ja öisin on herännyt 1,5h välein syömään. Pari viikkoa ennen puhkeamista kuolasi aika lailla ja on imeskellyt unileluaan ja riepua, mutta emmepä osanneet yhdistää.

Näin meillä! Hyvää viikonloppua kaikille!

Ylpeä äiti Jogi ja Mick 3 kk ja rapiat

Onnea Mick! =)

Meillä opittiin eilen kääntymään selältä masulleen!Eikä riittänyt vain kerta vaan sitä piti sit tehdä koko ilta ja tänä aamuna jatkettiin. Reilun viikon Ronja olikin jo kääntänyt alavartaloaan vasemmalle mutta eilen sit pääsi kiepsahtamaan käden yli. Aivan ihanaa seurata hänen kehitystään!

Meilläkin on muuten päristelty pari viikkoa, onneksi vain silleen "lievästi" ettei räkä ihan kauheesti lennä. Hauskan näköistä välillä kun tulee unikitinää, sit väliin pärinää, sit kitinää, pärinää; ihan kuin ei osais päättää kumpaa tekis.

Meillä on tänään siivouspäivä eli tälläset pikakuulumiset vaan.

Aurinkoista viikonloppua!

=) Santtu ja Ronja

Vautsi,aikaseen tullut Mickille hampaita!!
Onnea mysö ROnjalle ja ylpeelle äitille tyttösen kääntymisestä!!On se jännää kuika sitä ootta ja toisaalta mulla ainakin sellanen kammo,että voi kun se on jo iso...Olis pieni vaan ja aina!!

Meillä Miska täyttää tänään 4 kk ja hällä on nimipäiväkin!!!=)
Laulettiin aamulla ja voi sitä hymyä..Niin aito ja ihana.

Miska kikattaa ihan hirmusti kun häntä kutittaa...Oikein hersyvää kikatusta,aivan ihanaa!!
Masusta ja kainaloista,kyljistä sekä kaulasta kutittaa kovasti.
Myös varpaita yrittää kovin ottaa kiinni.

Nyt lottoa tekemään veikkauksen sivuille ja tänne mukvat viikonloput!!

kata ja miska 4 kk tasan

Ai,joo..
4 kk neuvola:
-pituus 62 cm ja
paino 6,9 kg
-pipo 42 cm

kaikki ok,oli lääkärin tarkastus.

Onpas täällä opittu mukavia uusia temppuja ja ekat hampaatkin jo tulleet!
Itse en osaa vielä odotellakaan mitään uusia juttuja, kun Linnea on käytännössä melkein nukkunut kaksi viikkoa putkeen, ei ole paljon neitiä hereillä näkynyt. Käytin sitten eilen sitä lasten päivystyksessä ja kaikkien kokeiden jälkeen päädyttiin sitten siihen, että nukkuu vielä pois leikkauksen jälkeistä väsymystä. Inhottavaa vaan, kun täytyy herätellä syömään ja muutenkin massu on täyttynyt nopeasti, joten maitomäärät ovat jääneet suosituksista.
Meillä tulee kanssa 4kk täyteen ylihuomenna ja mitat ovat 5240g ja 58cm, eli aika pikkuiselta tyttö vielä tuntuu.

Meillä oli esikoinenkin aika hidas oppimaan, kääntyi 6kk iässä viikon ajan selältä vatsalleen ja lopetti sen sitten kääntyen seuraavan kerran vasta joskus 9kk iässä. Konttaamaan oppi fysioterapeutin avustuksella 11kk iässä, ryömiminen jäi kokonaan väliin ja sitten kävelemään 1v3kk. Tänä päivänä hän on ihanan reipas 2v, joka juoksee ja touhuaa ihan normaalisti. Onneksi en turhaan silloin stressannut näitä juttuja, jokainen tulee sitten omalla painollaan.

Soseita pitäis nyt alkaa maistelemaan, purkki tuolla jo odottaisi. Maitoa meillä menee edelleen suun kautta vain muutamia millejä, joten en nyt henkeä pidättele sen vuoksi että tyttö oppisi yhtäkkiä syömään, mutta sinnikkäästi aletaan yrittämään ja siis tänään, näin päätin. Olen sen verran laiska, että käytän ainoastaan kaupan valmiita soseita, ihan kuin esikoisenkin kanssa, näpräilen mielummin niitä ruokia sitten, kun pystyy syömään samaa kuin muu perhe.

Täytyy sanoa kuitenkin, että olen nyt ihan tyytyväinen meidän tilanteeseen, saamme kaikki nukkua riittävästi, vaikka se onkin katkonaista ja päivät täyttyy mukavasti erilaisista harrastuksista ja olen jaksanut käydä iltaisin vielä esikoisen kanssa reippaalla kärrykävelyllä, vähintään tunnin mittaisella. Unta ei tarvitse paljon illalla houkutella ja vaikka tosiaan joudun heräämään 2-6 krt yössä, se ei tunnu enää liian raskaalta eikä päikkäreitä ole enää tarvittu, joten kun lapset nukkuu päiväunet, jää itsellekin mukavasti aikaa!

Maaria ja Linnea 4kk

Näyttää vauvat tulleen siihen ikään, että alkaa tapahtumaan :)

Meilläkin käännytään hienosti kyljelleen ja on kyllä päivistä kiinni, että kiepsahtaa vatsalleen.
On niin vinksallaan siinä kyljellään, että varmaan vahingossa tapahtuu :)
Vatsallaan ollessaan haluaisi kauheasti eteenpäin, mutta ei saa rintakehää mukaan ;) Peppu pystyssä on kyllä hauska näky!

Ensimmäinen ulkomaanmatkakin on tehty pakottavista perhesyistä. Lennettin Tallinaan ja tultiin laivalla takaisin. Ja oli kyllä äiti ja isi ylpeitä, kun tyttö ei itkenyt kertaakaan :)
Vaikka jännittäviäkin hetkiä oli ei meidän rauhallinen tyttö hätkähtänyt.
Vaikka olisin hyväksynyt pienet itkutkin, koska lentokoneen melu oli kovaa omillekkin korville :/
Hyvä näin.

En ole muistanut kiittää kommenteista vierailijaa joka kertoi omasta "painavasta" vauvastaan !!'Itse kun ihmettelin tota tytön painoa..

Fiona

Oltiinpas pudottu alas...

Meilläkin opittiin kääntymään massulleen viikko sitten, selälleen ei yritäkään takasi, kun käännetään selälleen niin alkaa kitinä ja massulleen haluaa taas, siitä sitten pitäisi päästä eteenpäin... :-) Luumua on otettu nyt joka päivä, ja tänään otettiin tuossa kukkakaalia, maistu tosi hyvälle, ois syöny vaikka kuinka paljon mutta ei uskalla heti antaa paljoa. Katotaan joko alkais tekemään vihannessoseita pikkuhiljaa.

Vaunuttelu on alkanut onnistumaan, joka aamu käydään heti aamutoimien jälkeen kävelyllä kun neiti alkaa vaikuttamaan väsyneeltä, vaunuissa huutaa niin kauan kun ulko-ovi aukeaa, sitten joko sammuu heti tai kattelee tovin ja nukahtaa hiljaa omia aikojaan. Nyt ovatkin iskän kanssa vielä iltakävelyllä kun tuli kamala väsy ja parku, sain hetkisen omaa aikaa! Eli nyt sitten nauttimaan yksinolosta sohvalle, taidan kaivella suklaalevyn kaapista... :-)

Aikku ja Kiira kohta 4kk

Ohhoh, ekoja hampaita jo tässä ketjussa! Onnittelut Mickille. :)
Meillä on nyt opittu nauramaan ääneen. Voi miten ihana ääni! Sellainen käheä ja vähän harjaantumaton vielä, oikeastaan käkätys, ja tulee varsinkin kun kutitetaan leuan ja poskien läheltä. Tänä aamuna Ainoa nauratti kun laitoin paidan pään yli. Ihana tyttö!!
Kovasti myös peppu nousee kun mahallaan makoillaan, yritys liikkeelle on kova. Sitterissäkin pyristellään ylöspäin vatsalihasten voimalla. Aika body tytsi.

MARIA ja Aino 3kk ja reilu vko

Heissan!

Huolitteko vielä yhden mamin mukaan, keksin tällaisenkin keskustelupalstan vasta nyt kun poju (s. 29.06.07) on alkanut nukkua paremmin ja on aikaa surffailla netissäkin..

olis mukava vaihtaa ajatuksia ja kokemuksia muiden samanikäisten vauvojen äitien kanssa!!

Poitsumme näyttäisi olevan sitä vähän isompaa kokoluokkaa - tämänpäiväisessä 3kk tarkastuksessa pituus 63,5cm ja paino 7100g!! eli hyvin on maito maistunut...

vaan jatketaan tarinaa sitten jos huolitte mukaan... :)

t. Maaria ja Miska

Tervetuloa mukaan vaan Maaria! Päivitä teidän tiedot tuohon viimeisimpään listaukseen niin päästään vertailee mittoja ;)

Maistatin perunaa Ronskulle eilen ja toissapäivänä ekaa kertaa. Ootan että te muutkin esikoistanne syöttävät pääsette sitä tekemään - on meinaan hauskaa! Ilmeet on ihan mielettömiä, ällötyksen vilunväristyksistä päristelyyn ja ruuan kielellä ulos työntämiseen. Sottaista puuhaa siis, mutta yllättävän hyvin maistui. Loppuviikkokin menee vielä perunalla, sit maistellaan bataattia.

Nyt kun Ronja oppi kääntymään masulleen, mitään muuta ei sit haluttais lattialla tehdäkään. Ja kun on just syöty, niin arvaatte pulautusten määrän masullaan... Niinpä sitteri on hyvä keksintö. Meillä ei vielä pahemmin nostella pyllyä masullaan, lähinnä sätkitään jaloilla erilaisia kuvioita.

Iloista loppuviikkoa!

=) Santtu ja Ronja (huomenna jo 4kk!)

Tervetuloa joukkoon MAaria!!Sun pojalla ihana nimi!!!=)
Meillä ei syödä vielä kiinteitä,vaikka kohta viikon yli 4 kk.Oottko kuulleet että korvikevauvalle pitäis antaa soseita jo?ELi pakko?
Mä kun oon aatellut että sitten kun maito ei taho riittää taikak viimeistään tässä kuun lopulla ruvettais totuttelee.No,sama kait jos heti aloitetaan,mutta poika nukkuu hyvin 8-10 h yössä ja tankkaa sitten.
Päivisin syö n.5 tunnin välein eikä mahtottomia määriä,noin1- 1,5 desiä päivällä-2 desiä menee iltasella.
Mutta kait se on parempi aloitella jo vaan.

Miska on ollut pari,kolme päivää tosi rauhaton,on toivottoman utelias ja tylsistyy tosi nopeeta.Kokoajan sais kantaa paikasta toiseen ja kun pysähtyy alkaa kitinä.Tä outoo silläpoika ollut huippu tyytyväinen ja nyt vaan mentävä hartiat hoosiannaa huutaen.Mä koitin tuota Ergoakin muttei tykännyt olla siinä...

No,kait tä ohimenevä vaihe taas!!

HEippa kaikille ja onnittelut uusista kivoista taidoista!!!

kata ja miska 4 kk+

Anskuli ja tyttö 21.6., synt. 3640 g/51cm, 3kk 6090kg/62 cm
Maaria75 ja Miska 29.06., synt 3890g/53cm

No niin, sainpas lisättyä meidät tuohon listaan :) tekniikan ihmelapsi... tosin en sitten huomannut noita kolmekuukautistietoja lisätä.. no myöhemmin sitten.

kiitos kun saamme liittyä seuraanne!!

Meillä syödään vielä ihan vaan äidinmaitoa ja sillä näyttäisi ainakin paino kasvavan varsin tehokkaasti.. mulla kyllä maitoa tulee ihan kiitettävästi noin suihkuksi asti. Kiinteitä kokeillaan varmaan vasta joskus lähempänä joulua jos kasvu jatkuu hyvänä.

Kata, teidänkin pojalla on tosi hieno nimi :)

Miska nukkuu yöllä välillä 1,5 tuntia, välillä 7 tuntia kerrallaan - ton 7 tunnin jälkeen oli jo kyllä ihan outo olo jo itselläkin!

mutta nyt herättiin päikkäreiltä..

Maaria ja Miska

Tervetuloa joukkoon Maaria! Tarvitaankin hieman poikavahvistusta :-)

4kk neuvola takana ja meidän pitkänhuiskean pojan mitat nyt 68cm ja 7800g! Eli hyvin kasvaa käyrillä vaikka paino hiukkasen notkahtanut.

Ollaan nyt muutaman päivän ajan maisteltu pottu-äidinmaitoseosta ja tänään pottu-porkkana-äidinmaitoa. Varsinkin tota pe-po seosta olisi uponnut vaikka kuinka paljon, mutta en ole uskaltanut antaa kuin jääpalakuution verran. Ja yllättäen ei ole edes hirveetä sotkua tullut, lähes kaikki tuntuu menevän mahaan! Muuten olisin kyllä pitkittänyt tuota aloitusta, mutta kun elämä meillä tuntuu olevan yhtä tiheän imun kautta, ja tilanne jatkunut tuolta 2viikon vanhasta lähtien, niin epäilenpä ettei maito enää pitkään riitä. Kiitos Santtu noista sosevinkeistä! Olisi itsellä tarkoitus tehdä soseet mahdollisimman pitkälle itse.
Ja maisteluannoksia noista soseista onkin pakkasessa jo roppakaupalla. Olen tosiaan eri kasviksia ja marjoja pakastanut jääpalarasioihin, ja koska en ole hirveetä kasaa rasioita viitsinyt ostaa niin pakastamisen jälkeen irrotan kuutiot ja siirrän minigrip pusseihin, joista saa sitten kivoja pikkuannoksia yhdisteltyä.

Meillä ollaan keksitty, että liikkumaan pääse selällään kun iskee kantapäät lattiaan ja työntää itseään taaksepäin, hassun näköistä hommaa! Onneksi ei kovin pitkälle jaksa sillä tyylillä mennä! Mahallaan ollessaankin ähinä on melkoinen ja välillä johonkin suuntaan puolivahinossa sitten pääseekin liikahtamaan.

Ongelmat ja ilot meidän perheessä on muuten hienosti lapsuuden ääripäistä. Bonuspoika kun on nyt jäänyt ekaa kertaa kiinni kavereiden kanssa kaljottelusta ja joutunut pariin tappeluunkin. Nuoruuteenhan noi asiat kuuluu mutta voisi nyt tuota kaljottelua välttää vielä kunnes hiukkasen ehtii kasvamaan, on niin pieni ikätovereihin
verrattuna. Onneksi Pikku-Yrtsin kanssa ei vielä murrosikäisen ongelmia ole vuosikausiin!

Yasmi ja Yrtsi 4kk

Tervetuloa vaan Maaria!
Hyvin mahtuu mukaan :)

Meillä ei myöskään olis tarkoitus vielä kiinteitä aloitella.
Ensinnäkin olen niin laiska mitään ylimääräistä tekemään vaikka ruoat olen ajatellut itse tekeväni.
Toiseksi tyttö kasvaa hyvin ä- maidolla joten toistaiseksi näin :)

4 kk neuovolassa oli taas reilusti tullut painoa 8390kg ja pituutta 63.5 cm eli lyhyt pondero tytsi täällä!!
Söpö kuin mikä rotusäärineen ;)

Meillä oli tässä välissä öisin hieman lyhyemmät välit syömisen kanssa, mutta tuntuu taas tasoittuneen.
Tytöllä oli kyllä flunssaakin, mutta se on mennyt jo ohi.
Nyt hän herää yhden kerran yössä ja seuraavan kerran aamusella jonka jälkeen hetki vielä nukutaan ( 9-10asti).
Päiväuniussa on vielä hajontaa. Mutta yleensä ottaa ainakin yhdet parin tunnen unet iltapäivästä ja muita pienempiä pitkin päivää..
Hyväntuulinen ja hymyilevä tyttö muuten =)

Fiona

Vauvathan on 4 kk iässä pulleimmillaan,eli tästä alkaa se sutjakoituminen kun liikkuminen alkaa tulla kuvioihin.
Musta o ihanan näköistä sellanen pullukka vauva,Miskallakin on reisissä pullukkaa!!
Mutta Fionan tytteli on varmasti oikein ihanan vauvamaisen pyöree!!!=)

TÄnään kokeillaan meillä bataattia...EIlen tein maisteluannoksia minäkin.Kai sitten aletaan kiinteet,jotenkin koen tän aina yhtä vaikeeks,ihan kuin vauva-ajat jäisi!!!
Noh,mutta sitähän tämä on..

Yasmi,minkä ikäinen sun bonaripoju on?Meillä tuo mun esikko on seiskalla nyt,ja murrkuikää on täällä kovasti.Tyttökaveri on,mutta soittelevat lähinnä ja mesettävät.
POika viihtyy kotona kovasti paljon,onnneksi.
Myös jutellaan pajon ja uskon että tiiän melkoisesti hänen elämästä,puhuu tosi suoraan aivotuksiaan.Ja samoin mä.
tuota kaljoittelua mäkin pelkään..
Siitä ja tupakasta ollaan puhuttu tosi paljon.Jossain vaiheeessa sekin tulee eteen,ja sitä oon miettinyt kovasti että pitääkö sanoa jo etukäteen että 4 pulloa enempää ei ikinä ota!!
Ettei vaan juo koskaan niin että menee tolkku.

Ehkäsystä ja näistä ollaan puhuttu,pornosta eritoten koska se tuntuu kiinnostavan.Kotona on kiellot koneella,mutta kavereilla ei ole...
Siks näitä juttutuokioita tuostakin aiheesta

Isoa kirjoa on täälläkin!!

kata ja miska 4 kk+ sekä iso pesue.

Kata: Bonuspoika on kasilla, ja viihty tosiaan vuosi sitten vielä hyvin kotona,mutta nyt on selvä itsenäistymisvaihe menossa. Kunnon poika on, urheilee ja saa hyviä numeroita koulusta, mutta sitten on kyllä välillä tarve näyttää kavereille. Avoimesti puhutaan meilläkin asioista ja tärkeetähän on, että uskaltaa tulla kännissäkin kotiin. Nyt ei ollu niin paljoa ottanut että olis ollut humalassa, vaan jäi kiinni siitä, että oli kovin välttelevä kun tuli kotiin. Mun tarkka tutka huomas heti että jotain mätää tässä nyt on :-) Mut joo, varmasti on tärkee puhua siitäkin miten paljon ja mit ottaa jos ja kun ottaaa, kun melkein kaikillahan noi kokeilut tulee jossain vaiheessa kuitenkin eteen, aika harva varmaan täysikäiseksi odottaa.

Itse kävin ekaa kertaa nyt kunnolla juhlimassa sitten raskautumisen ja teki kyllä hyvää
tuulettua vaikka lähtiessä oli hirvee eroahdistus ja kotiin tullessa kova morkkis mutta välissä ehti olla kunnolla hauskaakin tanssittua tuli paljon ym. Mutta eipä tuo pää paljoa alkoa nykyään kestä :-) Ihan yvä kun kuitenkin täytyy niitä keretä vähän pois polttelemaan ennen imetystä.

Noh, tulipas alkoholiptoista keskustelua näin vauvapalstalle, Täytyy käydä laittamassa pikkumies unille, että jaksaa sitten vauvauinnissa.

Yasmi ja Yrtsi 4kk

4kk neuvolan mitat: 61,3cm ja 6365g, päänympärys 40cm. Pituutta tullut vain 2cm, painoa 700g, hyvin kuitenkin kasvaa. Neiti on hoikka ja liikkuvainen, kehen lie tullut, ei ainakaan siroudessa äitiinsä...

Oon pumpannut maitoa 5-6 kertaa päivässä tähän asti ja nyt päätin että rupean vähentämään määrää, eli aluksi nyt 4 kertaa päivässä, jouluun mennessä lopetan kokonaan. Nan-pulautukset ei oo niin pahoja kuin Tuttelit eli päätimme siirtyä kokonaan Naniin. Ja kun Nan2 on yli 4-kuukautisille niin sitä sitten annamme. Mitenkäs te muut, jotka annatte korviketta, mikä merkki teillä on käytössä?

Bataatti oli sit meidän suosikki, toisin kuin peruna. Kiva kun yksi bataatti painaa niin paljon että siitä riittää moneksi viikoksi maisteluannoksia. Jääpalat minigrip-pusseihin on tosiaan hyvä idea pakastamiseen. Miksi muuten lastenruokapurkeissa ei ruokaa saa pakastaa kuin kerran? Kuulin jotain tyyliin että jo parin kerran jälkeen purkit saattavat haljeta pakkasessa, joku pintajännitysselitys siinä oli...?

=) Santtu ja Ronja

Joo,saman oon kuullut noista vauvanruokapurkeista.
Tein juur kasapäin soseita Miskalle,bataattia syöty tämä viikko,nyt tein minigrippeihin valmiiksi bataattisosetta ja jääpalarasioihin muita vihenneksia eli porkkanaa,kukka-ja parsakaalia sekä kesäkurpitsaa.
Osaan bataattisoseita laitoin perunaa jo mukaan,pottu kestää pakastamisen kun sillä on tuo kaveri mukana!!!=)

Mä otan myös noi pakasterasioista valmiit kuutiot ja laitan pusseihin,tarkoitus ois ens tiistaina tehä liha sun muita tuhtimpia soseita.

Mulla nä tiistait on vapaita muksuista kun kaks pientä on mammoilla ja muut koulussa puoli 4 asti.
Oman jaksamisen vuoksi näi ja myös huushollin.Oon siivonnut hullunlailla taas tänään...
Tuntuu että aina saa siivota,vaikka meillä muutkin osallistuu hirmusen paljon.

Miskalla on 2 yötä nyt takkuillut.Musta sielläpitkottaa alahampaat,ihan kuin sormeen tuntuis ja valkoinen nykero siellä paistaa.
Ien ei kyllä pullota,mutta eipä tuolla tytölläkään kauheesti näkynyt muuta kuin valkea nökö.

Muistan myös että kiinteiden maisteluaikana tytöllä meni yötrytmit sekaisin kun kirosin miten hyvin tyttö nukkuin ennen ja kun 6 kk iässä alettiin kiinteitä meni yöt risasiks.
Oisko se tuo syömään opettelu sitte niin rankkaa, että heijastuu öihin??

Meillä syödään Semperin korviketta ja Nannia.Muuta ei olla kokeiltu kun oon kuullut että nuo olis ne vatsaystävällisimmät..
tiiä sitten mutta masuvaivoja ei ole ollut.

Nyt jatkuu hommelit!
Moikka!!

kata ja miska

Yhteistyössä