Kesäkuun vauvat 2007

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja S@nttu
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Onkohan jotain ilmassa kun meidänkin Miskalla meni viime yö ihan hulinaks... nukkumaan päästiin klo 04 aamulla - ensin oltiin nukuttu illalla klo 20-23 pienissä pätkissä ja mä jo ajattelin että näinkö päästiin jo yöunille.. mutta yhdeltätoista oltiinkin sitten ihan pirtsakoita.

Poika sätki iloisesti ton viitisen tuntia- ja päivällä ei ikinä jaksa olla noin pitkään hereillä! Tosin vaikutti kyllä ihan yliväsyneeltä, silmät seiso päässä ja koko kroppa jäykkä ku heinäseiväs.

Miehenkin kanssa meni sitten jo sukset ristiin kun ei sekään saanut nukuttua ennen neljää ja kuudelta pitäs töihin herätä. Ei oikein jaksa olla sympatioita toista kohtaan kun omatkin silmät on ristissä...

Miten ihmeessä pojan rytmin sais taas kuntoon? Päivällä sitten nukuttiinkin puoli kolmeen saakka, parit syömiset vaan aamupäivällä.. ja nyt nukutaan taas vaunuissa ulkona että jaksaa sitten taas yön kekkuloida. krooh...

mutta kai tuo joskus nukkuu!!

Maaria ja Miska

Meillä oli tänään 4kk neuvola, mitat 5275g ja 58.6 cm, hyvin omilla käyrillään kasvaa, kiinteitä ei tarvi lisätä, maisteluannoksilla jatketaan, tänään oli vuorossa mango.

Oon kuullu muiltakin että 3-4kk ikäisenä rytmi menee mukkelismakkelis, eli yöllä lyhyet syöttövälit ja vauva haluaa olla silloin hereillä, kai sitten on aika normaalia...? Meillä on taas mennyt toiseen suuntaan, tyttö on nyt kolmena yönä peräkkäin nukkunut 8 tuntia putkeen...! Sitten viiden-kymmenen minuutin ruokailu ja kolmisen tuntia unta vielä. Päivällä ei sitten juuri nuku, vain vaunuissa nukkuu pitemmän pätkän, mutten jaksa kuin noin tunnin lenkkejä yleensä tehä, ja kotona heti herää... Sitten nukkuu pikku torkkuja sylissä, sänkyyn ei yleensä saa nukkumaan. Eli en hirveesti päivällä pysty juuri mitään tekemään, mutta toisaalta kun yöllä saa nukkua niin ei sais valittaa...

Nyt kutsuu imettäminen...

Aikku ja Kiira tasan 4kk

Miska kekkuloi tuon 2 yötä,tai siis ei ollut hereillä mutta heräili useesti.Nyt ihan normiunia kiskoo 21-07 ja eilen nukkui 8 asti ihan.
Poskilla on nyt röhnää...eilen kun nukkui ulkona 5 tuntia oli melko kylmä ja aattelin että siitä ois tullut.Mutta ei enää näin kauaa pitäis olla ja siinä on sellasta röhelmää.Eilen annoin bataatin lisäks päärynää.Eikö sen pitäis olla melko hyvin siedettyä?
Tosin vanhin poju on omenalle ja päärynälle kesäaikaan allerginen...

Ehken anna tänään päärynää sitte lainkaan.

Hurja tuo Maarian Miskan yökyöpelimeininki..En osaa auttaa muuta kuin sen että päivällä paljontouhua kun on hereillä ja yöllä jos valvoo niin valvoo vähän kuin yksin.Ei jutella,ei katota silmiin.Hoitaa vain sen mikä pakko,eli sylissä pitää jos tarvii muttei mitään virikkeitä.Suht pimeetä ja ihan hiljaista.

TOivottavasti oli ohimenevä juttu..

Nyt herättämään tuo Maisa,ollaan lähössä kauppareissuun!

Moikka! Täälläkin on vähän rytmit sekaisin... Aino nyt 3,5 kk ja päiväunet kerrallaan olleet nyt muutaman päivän ajan vain 30 minuuttia!! Oisko toisaalta ilman kylmenemisessä syy? Ulkona nukutaan siis, tyttö on ihan lämmin paketti kyllä kun kuorin vaatteista mut jos pulleita poskia palelee...? Jos haluan että nukkyy 3 tunnin unet niin pitää sen 30 minuutin jälkeen heijailla hirveesti, joskus puolikin tuntia ennen kuin nukahtaa uudelleen. Huoh. Jos vaunut liikkuu niin ei nuku syvää unta.

Yötkin välillä vähän hulinaiset. Joskus haluaa syödä jo klo 00 ekan kerran, onneksi viime yönä söi vasta klo 04 ja 06, unille aina kyllä klo 19.30 ja ylös noustaan 7.30. Mut päivisin ois kiva itsekin ehtiä levähtää taikka tehdä kunnolla kotitöitä, nukkuis epeli vaan niitä pitkiä päikkäreitä..

Meilläkin oli eka iltaero vauvan kanssa. Olin kavereiden kanssa illanvietossa, sain annettua kyllä iltatissit ja sit mies laittoi Ainon nukkumaan. Hyvin oli mennyt unille, mut ukko pöhkö mennyt puolen yön aikaan jotain etsimään Ainon huoneesta ja tyttö oli herännyt! Ja sit halunnut syödä, eikä oikein pullo ollut hyvä toimitusväline maitoon hänen mielestään... No, oli kuitenkin syönyt jotain ja sit rauhoittunut miehen syliin - eli kaikki oli hyvin kun tulin kotiin puoli yhden aikaan, Aino nukkumassa tyytyväisenä. Ollaan tuota pullosta syömistä edelleen harjoiteltu, välillä imee ihan oikeasti mut enimmäkseen nauraen leikkii sillä tutilla.

Ihana ja veikeä tyttö kyllä on. Paljon hymyilee ja naureskelee ja huitoo leluja. Ja nyrkki suussa koko ajan! Innoissaan on myös tuosta jokeltelustaan, monesti ruokailukin pitää lopettaa ja kertoa mulle jotain asiaa kovasti, sitten nappaa nännin takaisin suuhunsa ja jatkaa syömistä. Iltatissittely voi näin kestää puolikin tuntia, kun välillä Aino kertoo päivän tapahtumista mua silmiin katsoen. <3

Parin viikon päästä ajattelin maistattaa vähän bataattia. Miten ootte nuo pakastetut ruoat sitten sulattaneet, ihan mikrossako? Ja lautasella? Ootteko laittaneet maitoa joukkoon jo pakastusvaiheessa vaiko sitten vasta kun tarjoatte? Kun musta tuntuu että pakastus muuttaa maidon makua aika paljon, Aino ei mielellään juo pakastettua/sulatettua maitoa, pitää olla jääkaapissa ollutta ja sit lämmitettyä niin ei maku muutu.

MARIA ja Aino 3,5 kk

Soseet olen ihan soseuttanut ilman vettä ja maitoa.Mikrossa sulattanut joskus mutta yleensä illalla nostan jääkaappiin seuraavan päivän soseet.Siellä sulavat omia aikojaan,lämmitän mikrossa ja maitoa joukkoon.Saa tosi nopeeta.
Niin siis pussista olen pieneen kahvikuppiin sen sulaneen mössön kaatanut ja siinä lämmittänyt.Mulle on helpompi syöttää mukista jotenkin kuin lautaselta...=)

Joo,mullakin meni pakastettu tissimaito hukkaan sillä ei Miska huolinut ja mustakin se maistui jotenkin oudolle...Tiiä sitten mikä oli.

Mä oon pakastanut vasta bataattia, perunan oon tarjonnut heti tuoreeltaan. Oon soseuttanut molemmat niin että oon laittanut keitinvettä joukkoon, myös pakastettuun bataattiin. Maidon lisään siihen vasta ennen tarjoamista. Mä oon syöttänyt purkista, kupista ja lautaselta, kaikki on yhtä hyviä tapoja, purkista ja kupista jotenkin saa vaan helpommin kaavittua viimeisetkin rippeet.

Bataatti ja luumu on meillä nam, perunaa irvistellään edelleen. Tänään huijasin ja laitoin siihen luumua joukkoon, sit kyllä maistui! Ensi viikolla maistellaan porkkanaa ja ehkä myös maissia. Sit pääseekin tekemään kasvissoseita, ei tartte kestää sitä perunaa yksinään... Ja sit saan pakastaakin kunnon eriä kerralla. Ootteko muuten löytäny hyviä pakastusrasioita kokoa 1,5-2dl mistään? Kertokaa vinkkejä, mulla on vaan isoja rasioita.

Meillä on pari kuukautta ollut suunnilleen tällainen rytmi:
nukkumaan 21-22, tauotonta nukkumista klo 7-8 saakka.
syöminen ja lisää unta n.klo 8.30-11.30.
Päivällä syödään 2-3 tunnin välein, nukutaan ihan pikkupäikkäreitä,
harvoin tuntia kauempaa, illalla joskus 2 tuntia.
Ronja viihtyy hyvin yksin sitterissä, lattialla tai sängyssä eli ei haittaa vaikkei se päikkäreitä nukukaan, ihanaa kun nukkuu öisin aina tuon pitkän putken.

Ronja harvoin hymyilee muille kuin mulle tai isälleen, se katselee muita aina kulmat kurtussa. Isi saa parhaat naurut, onkohan isi sit hassun näköinen vai osaa vaan päästellä ne oikeat äänet ;)

Ronja osaa hienosti jo ottaa tavaroista kiinni ja seuraa katseellaan esim. tuttia joka liikkuu omassa kädessä. Ja yhä useammin on jo itse osannut laittaa tutin takaisin suuhun - harvoin oon nähnyt itse tapahtumaa, oon vaan huomannut että tutti on pudonnut ja kun seuraavan kerran katson, se onkin taas suussa. Ja koska me ollaan kaksin päivisin kotona enkä usko kotitonttuihin niin Ronja on itse taistellut tuttinsa takaisin...

Sain flunssan sunnuntaina ja oon täällä ääni maassa ja pää tönkkönä. Toivottavasti ei tartu meillä muihin. Ootteko muut selvinny terveinä tähän asti?

Aurinkoista viikonloppua!

=) Santtu ja Ronja

Minäkin olen soseisiin nesteet lisännyt vasta lämmitys vaiheessa, mutta kun tuntuu toi peruna pistävän vatsan aika kovaksi, niin sitä oon aika vähän laittanut ja muut kasvikset onkin aika nestepitosia, niin ei ole juuri lisänestettä tarvinnut. Meidän pojalle on kyllä pakastettu maito kelvannut niinkun on kaikki soseetkin mitä olen tarjonnut. Vähän saatetaan irvistellä alkuun mutta kohta jo kovasti tykätään, tuntuu et söiskin vaikka kuinka paljon, mut en ole vielä 3 jääpalaa enempää uskaltanut antaa,sekin tuntuu jo paljolta.Minkäs verran muut antavat? Joku vinkkas että tiimarista sais hyvän kokoisia pakastusrasioita? en itse ole vielä käynyt katsomassa.

Täälläkin ollaan flunssan kourissa. Ihanalta kuulostaa teidän rytmi Santtu! Meilläkin on illat ollut aikamoista hulinointia 2 asti yöllä haluttais valvoa, ja sit aamulla nukuttais
vaikka kuinka pitkään. Nyt olen kyllä koittanut siirtää rytmiä niin, että herätän hellästi
jo yhdeksältä aamulla. En vielä osaa sanoa onko tehonnut, enkä tiedä miten vääräoppista vauvanhoitoa tuollainen herättely on, mutta poika kuitenkin on sitten herättyään ihan hyvällä tuulella ja jos millään ei halua herätä niin annan sitten nukkua.

Pikkumies on löytänyt nyt jalkansa, ja voi sentään kun yrittää saada niitä suuhunsa! En tiedä onko sitten selkä niin pitkä ettei onnistu vai harjotuksen puutetta vielä mutta
hauskan näköistä touhua!

Kiva kun jaksatte kirjoitella soseista, kun se on meilläkin kohta edessä ;)
Ei sitä vielä olla aloittamassa, mutta kun sitten joskus aloitamme on hyvät vinkit tarpeen!

Meillä käännyttiin tänään ensimmäistä kertaa ihan itse selältä mahalleen =) Ikää tytöllä on 4 kk ja 1 vko.
Ja keikkuu kyllä siihen malliin, että millon kääntyy toisinpäin :)

Meillä rytmit vaihtelee nukkumisessa. Tosin aina herää yhden kerran yöllä syömään, mutta eriaikoihin.
Syömisessä on tullut pidempiä välejä. Siinä 2-4 tuntia.

Muuten sujuu hyvin täällä meillä arki :)

Terveisin Fiona

Ei ole Miska onneksi enää ihan yhtä pahoja yökekkulointeja keksiny. Muutamana yönä on vielä valvonu joskus klo 23-01, mutta nyt pari iltaa nukahtanu syliin yhdeksän maissa ja omaan sänkyyn oon saanu siirrettyä puolenyön maissa.

Niinpä niin, poika on sitten oppinut että illalla voi nukkua vain sylissä ja herää joka ikinen kerta kun siirtää sänkyynsä... kunhan vähän kasvaa vielä, aletaan sitten opetella jonkinlaisen tassuhoidon avulla nukahtaa omaan sänkyyn. On se hassua miten helposti sitä lipsahtaa tuollaisiin tapoihin, vaikka alussa niin vannoin että nyt lapsi saa nukahtaa itse jne.. kun tuon esikoisen kanssa oli varsinaiset vääntämiset sitten parivuotiaana että sain edes vähän omaa aikaa iltaisin - vaati että olen vieressä siihen asti kun nukahtaa ja eipäs sitten nukahtanut koskaan kuin vasta yhdentoista maissa ettei äiti vaan karkaa..

No kyllähän sitä tässä vaiheessa joutaa vielä sohvalla istuskelemaan nukkuva poika sylissä! Tulee katsottua kaiken maailman roskasarjoja telkastakin.. :)

Olen miettinyt josko tässä pikku hiljaa alkais maistattamaan jo kiinteitä kun unet on käyny kovin katkonaisiksi - päivälläkään ei nukuta kuin ehkä 45 minuuttia kerrallaan, jos sitäkään ja yöllä herätään taas 1,5 tunnin välein. Josko pojalla on nälkä kun kasvaa niin kovin.

Päristely on nyt keksitty meilläkin, mutta masulle ei vielä kierähdetä. Selällään menee etenkin nakuna lujaa kantapäiden voimalla ja masullaan pyörii ympyrää, hih!! Vaan ehtiihän tuota vielä liikkeelle.

tämmöistä tänne. Aurinkoista syyspäivää kaikille!

t. Maaria ja Miska

Minäkään en ole vielä antanut tytölle kiinteitä, koitan jatkaa täysimetystä mahdollisimman pitkään. Ensi viikolla on 4-kuukautisneuvola, saa taas uudet pituus- ja painotiedot. Pyöreäposkinen neitokainen on ja rauhallinen, joten ei varmasti nälkä vaivaa rintamaidollakaan. Mukava kuitenkin lukea teidän sosekokeilujanne, edessähän ne meilläkin on. Laiton jo pakkaseen parsa- ja kukkakaalia varalle, nyt kun vielä saa kotimaista satoa. Voi niistä sitten talvella lisätä perunasoseen joukkoon.

Meillä on ulkoilu lisääntynyt, kun tyttö viihtyy vaunuissa hereilläkin, kunhan on puoli-istuvassa asennossa. Aiemmin pidin aina makuulla eikä tyttö tykännyt olla yhtään, kauhea huuto koko ajan. Maisemia on vissiin niin mukava katsella.

Tällä viikolla on alkanut kääntymään enemmän mahalleen, aiemmin kääntyili vain harvakseltaan kerran viikossa, nyt useita kertoja päivässä ja aina hoitopöydällä ollessaan. Takaisin selälleenkin kiepautti jo kerran. Meilläkin tyttö on löytänyt varpaansa ja niitä onkin mukava pyydystää sormiinsa!

Terveisin Vuokko

Moikka!

Meilläkin tassuhoitoa varmaan tulossa kun ei nukahda muualle illalla kuin syliin. Menee kyllä tankkauksen ja iltahellittelyn jälkeen omaan sänkyyn mutta sitten alkaa kitinä joka muuttuu itkuksi vaikka miten äiti on vieressä/tulee välillä katsomaan. Päikkäreillekään ei nukahdettu kuin syliin kunnes keksittiin tuoda parvekevaunut sisälle, se toimii joka toinen kerta....

Mutta yksi juttu joka meillä toimii on se, että iltapesulle mennään jo klo 18-1830. Näin Mick nukahtaa klo 19-2015 jolloin jää aina vähän omaa aikaa. Sitten nukutaan 4h, syödään, nukutaan taas 3-4h, syödään ja herätään n. klo 0630 ja päästään pulisemaan äidin viereen, aamupesu klo 7, sitterissä kun äiti/iskä syö aamiaista, ekat päikkärit klo 0830. Ei ole enää iltaitkuja kun tämä keksittiin, ennen oli nimittäin iltapesu klo 2030. Mutta koko yötä ei ole vielä nukuttu, toisaalta mehän saatiin ne hampaat...

Vointeja, huomenna me täytetään 4 kk!

Jogi & Mick

Huimaa, että Aino on viikon päästä jo 4 kk! Aika tosiaan menee nopsaan. Kääntyily on meillä edelleenkin aika harvinaista herkkua eikä varpaita ole vielä löytynyt... Mutta kädet, ah mitä namia onkaan etu- ja keskisormiyhdistelmä Ainon mielestä!! Ja kovasti kiljahtelee tyttö, on saanut juttelurepertuaariaan laajennettua.

Millaisia teidän päiväunirytmit on? Kuinka pitkiä päikkäreitä siis teillä nukutaan? Kun olen tässä ollut äimistyksissäni Ainon kanssa, välillä päiväunet kestää vain 30 minuuttia... Ja niitä sitten 5 kertaa päivässä, sehän on yhtä pukemista ja riisumista. Onneksi yöt menee edelleen hyvin. Mut ehkä noihin päiväuniin auttaisi kiinteiden aloittaminen...? Sitähän Maaria75:kin mietti. Ens viikolla 4kk neuvola, taidan kysyä aiheesta sielläkin.

MARIA ja Aino

Meillä yleensä ekat päikkärit 45 min klo 0830, sitten aina 2-2,5h hereillä ja sitten taas 45 min päikkärit. Tosin viime päivinä tullut kuvaan jopa 2h päikkärit klo 10-11 aikaan, joten en osaa sanoa miten rytmi tulee muodostumaan. Viimeiset päikkärit klo 16 aikaan, 30 tai 45 min ja klo 18 iltapesu ja 19 unten maille on nyt viime päivinä vakiintunut.

Jogi & Mick 4kk

Vastaan pikaisesti päikkäri kysymykseen!

Meillä on niiden kanssa vielä eri rytmiä riippuen päivästä..
Mutta tässä nyt jotain, herää 9-10 aikaan.
Seuraavat unet 10-11 aikaan (n.30 min) sitten seuraavan kerran iltapäivästä 13-14 aikaan (45min- 2 h) .
Iltapäivänokoset tyttö ottaa 16-17 aikaan (n.30 min) ja seuraavan kerran n. klo 20 (30 min).
Nukkumaan mennään siinä 9.30-10.30 aikaan.

Aika paljon pikkunia pitkin päivää, mutta joskus on nukkunut jopa 3,5 tunninkin päikkärit..

Fiona

Ollaanpas pudottu!

Meillä päikkärirytmi vaihtelee tosi paljon. Yleensä herätään siinä 9.30-10.30 välillä, "brunssi" eli uusien makujen maistattelua on klo 11 sitten siinä n. 12-13 päikkäreille, kesto n. 1h-1.5h, sitten vielä ennen nukkumaan menoa parit 30min-1h päikkärit, joiden ajankohta vaihtelee tosi paljon. Päivällistä syödään klo17-18, jolloin jo tuttuja kasvissoseita maistellaan. Yöunet tuntuvat nyt jonkin verran pidentyneet, n. 11h, välissä 2-3syöttöä.

Soseet uppoaa tosi hyvin, en ole uskaltanut antaa kuin 3 jääkuutiota kerrallaan, enemmänkin uppoaisi. Suosikiksi on osoittautunut maissi-porkkana-kesäkurpitsasose! Kuulostaa tosi kauhealta mutta pikkumies tykkää kovasti :-) Olen aika nopeaan tahtiin ottanut uusia makuja silloin kun ei ole kovin keskeisistä tai allergisoivasta ruoka-aineesta kyse, eli n. 3 päivän välein uusi maku, muut tuntuvat sopivan, mutta banaanista tuli selvä ummetus. Suositushan toki on että vähän hitaammin niitä uusia makuja aloittelisi, mutta sitten mennään hitaammin kun esim viljoja aloitellaan.

Yasmi ja Yrtsi 4.5kk

No eipä ole Fionankaan vauvalla pitkiä päiväunia. :) Helpottavaa kuulla; ja juttelin tuossa yhden 10kk vauvan äidin kanssa, ja heillä tyttö rupesi myös näille pikkupäikkäreille 4 kk iässä. Eli ei hätää luulisin. Perjantaina on 4kk neuvola joten juttelen kyllä aiheesta myös siellä. Tosin ei tää haittaa yhtään, jos vaikutus yöuniin on mikä on: nyt Aino on nukkunut klo 19-08 yhdellä syötöllä joka sekin on vasta klo 5-6 välillä! Eli käytännössä yösyötöt on jääneet pois. Oi näin voisi kyllä jatkua. :) Eipä meidän yöt koskaan ole huonoja olleetkaan.

MARIA ja Aino 2 pv päästä 4 kk

Pikkuunilla mennään juu. Ja nyt on muutenkin joku kausi jolloin herätään vähän useammin :(
Viime yönäkin heräsi peräti 6 kertaa ennen ylösnousua!! Ja kyllä oli hermot kireellä..
En sitten tiedä tarkoittaako tuo, että kiinteitä pitäisi aloitella vai mitä??
Tänään tein sitten pakkaseen jotain soseita valmiiksi vaikka ei tekis yhtään mieli aloittaa :/

Tyttö on muuten touhukas ja jaksaa hereillään ollessaan kirkua äidille välillä kovaakin :)
Jokapäivä käydään ulkona ainakin pikkulenkillä ja silloin nukahdetaan aika helposti vaunuihin.

Musiikista pidetään kovasti ja yritänkin laulella päivittäin jo tutuiksi ( muskari )tulleita lauluja.
Tv:stä on kiva katsoa myös musakanavia =)

Nyt vaan pohdituttaa tuo herääminen öisin, kun ei tollamenolla jaksa kukaan! Neuvolakin on vasta parin viikon kuluttua!

Fiona ja tytteli 4,5 kk

Meillä tyttö nukkuu edelleen pitkiä päiväunia. Ekat päikkärit on yleensä kahdeksalta ja kestää tunnin tai pari, puoliltapäivin uudestaan nukkumaan ja unta riittää yleensä kaksi tuntia ja neljältä vielä tunniksi nukkumaan. Yöunille nukahtaa noin 19.30. Yöt menee muuten hyvin, mutta tyttö herää syömään aamuyöstä välillä tunninkin välein. Eka ruokailu on puolenyön aikaan, seuraava kahdelta ja sitten loppuyö on yhtä syömistä. Välillä laiskuuttani nukutan tyttöä vieressäni toisen ruokailun jälkeen ja tuntuu, että silloin syö noin tiuhaan. Omassa sängyssä nukkuessaan syöntitahti on hiukan harvempi. Maitoa tuntuu riittävän, enkä ole vielä antanut lisäruokaa. Ehkä kiinteät helpottaisivat yörumbaa, mutta haluaisin vielä lykätä niiden antamista, tissiruokinta on niin helppoa.

Vappu ja tyttö 4 kk (63 cm ja 6350 g)

Heipat vaan! Pätkäunilla jatketaan edelleen... Puolen tunnin uinahduksia, välillä tsägällä 45 minuuttia. Nyt on kolmena päivänä maisteltu bataattimussua, hyvin putoaa Ainolle. Muutama päivä sitten opittiin päristelemään ja sitä on sit treenattu koko ajan. :D Toivottavasti nuo kiinteät toisivat hiukan pituutta päiväuniin.

Neuvolassakin käytiin, lääkärin mielestä Aino on IHANA HYMYTYTTÖ. *röyhistelee rintaansa* Pituus ja paino käyrillä, 6980 g ja 63,7 cm. Rotarixin jälkiosa annettiin samalla. Ja pää 39,6 cm.

Mites te muut kiinteiden antajat olette antaneet yhtä makua kerrallaan? Meinasin viikon verran tuota bataattia antaa ja sitten perunaa. Ja kuukauden verran nyt vain yksi kiinteä ateria per päivä?

MARIA ja Aino 4 kk +

Perunaa meillä irvistellään edelleen. Oon yrittänyt piilottaa sitä porkkanasoseen joukkoon, mutta ei. Maissi on ihan herkkua (samoin kuin bataatti ja porkkana), se on ainoa jota oon noista ostanut valmiina kaupasta. Maissi-perunakaan ei uponnut, en viitsi kiusata nyt enempää perunalla - sekasoseissa sitten.

Makeista me on maisteltu luumua, omenaa ja mustikkaa. Omena teki Ronjan mahan ihan kipeäksi eli olkaapa muutkin sen kanssa varovaisia :( Mustikkaa syötiin tänään ja toivon nyt että pesukone irrottaa mustikkapulautukset vaatteista ;)

Oon ajatellut että annan joka päivä jotain hedelmä- tai marjasosetta ½ purkkia ja sit kasvissosetta ½ purkkia tai 4 jääpalallista. Ensi viikolla on (jo 5kk, huh, vastahan mä olin raskaana...) neuvola, sen punnauksen jälkeen rupeen varmaan antamaan 2 kasvissosetta päivässä. Täytyy kysellä velleistä/puuroista. Koska ootte niitä aatellu aloitella?

Syöminen on kyllä sotkuista puuhaa. Hyvät ruuat uppoaa nätisti mutta perunaa sisältävät soseet Ronja sysii kielellä pois. Päristely on myös tosi kivaa ja pari aivastustakin on mahtunut joukkoon - sitteri on tosi siistissä kunnossa ;)

Oon kohta pumpannut 5kk, nyt oon ruvennut vähentämään kertoja. Maidon tuotanto on selvästi heti vähentynyt. Ennen pumppasin 700ml päivässä, nyt enää n.300ml - tosin toista tissiä pumppaan enää vain kerran päivässä. Olin just 2 viikkoa flunssassa, uskon että äidinmaito piti osaltaan Ronskun terveenä.

Nukkuuko muuten teidän vauvat paljon päiväunia ulkona? Meillä tosi harvoin. Mulla on makkarin ikkuna koko ajan auki eli siellä on hyvä ja raikas ilma. Vaunukävelyllä (ei ihan joka päivä) tulee ulkopäikkäreitä mutta muuten meillä kyllä kaikki unet nukutaan omassa sängyssä.

=) Santtu ja Ronja (sunnuntaina jo 5kk)

Moi,

Meilläkin oli pisimmillään 45 min unia, mutta nyt ollaan saatu niitä pidennettyä kiikuttamalla vaunuja juuri ennen kuin 45 min tulee täyteen ja Mick rupeaa ääntelemään. Näin tehtiin viikko, ja nyt nukkuu itsestään vähintään tunnin.
Eilen oltiin vauvahieronnassa ja hieroin kerran vielä illalla, ja Mick nukkui ekaa kertaa 5h+5,5h+1h!! Nukahti klo 1840, söi klo 2340 ja klo 0520, heräsi sitten klo 0630. Meille se on kyllä läpimurto koska 3-4h ovat olleet pisimmät jaksot tähän asti ja olen ollut aika naatti.

Meillä nukutaan yhdet päiväunet ulkona parvekkeella, ylensä ne tokat n. klo 10. Aamulla on niin kylmä ja pimeä etten ole viitsinyt laittaa ulos.

Nyt pitää mennä taas!

Jogi & Mick

hei kaikille1oon täällä käyny lukemassa kuulumisia mutta oon niin kiireinen ettenoo kerenny ite kirjottelemaan juuri mitään.meillä on sujunu oikeen mukavasti elämä vauvan kans.yöt on nukuttu hyvin.oottelen tässä että vauvelille tulee ikää 5kk niin alotellaan sitte maistelemaan soseita.mulla oli tavote että yritetään pärjätä rintamaidolla tähän asti ja hyvinhän tuo on riittänytkin kun vauva kasvaa hyvin ja painokin on plussalla jonkin verran.jotenkin tuntuu että on ihan pihalla kun pitäs alkaa antaa soseita,pitää suunnilleen kirjasta kattoa että mitä annetaan,miten paljon ja kuinka usein..:) meidän isommat lapset oli just flunssassa ja vauvakin oli parina yönä vähä räkänen mutta onneks meni nopsasti ohi.mä en sit tullu ollenkaan sairaaks,ihme!
pysykäähän terveinä kaikki!

wilma ja siiri kohta 5kk

Pakko tulla tänne hehkuttamaan kun meidän pikkumies nukku viime yönä 8h putkeen! Aikaisemmin on ihan satunnaisesti nukkunut 6h putkeen ja yleensä 4h. Ite sit heräsin välillä ihan ihmeissäni että hengittääkö se vielä ja eikö sillä ole jo nälkä. Todennäköisesti ens yö taas onkin huonompi mutta kivasti tuo antaa toivoa että joskus yöt nukutaan läpeensä.

Muutenkin menee hienosti. Masulleen kääntymisen taito näyttää nyt unohtuneen mutta kovasti opetellaan ryömimään ja oman mittansa verran pääsee jo eteenpäin. Akselinsa ympäri pyörii jo sujuvasti.

Santtu:Sulle hatunnostot että olet jaksanut noin kauan pumpata! Varmaan moni olisi jo luovuttanut aikaa sitten. Mutta meilläkin on kyllä tuo äidinmaito tuntuu pitäneen flunssat ainakin tosi lievinä. Tuo bonuspoika kun on nyt koulujen alettua tuonut meille muille kaikki pöpöt.

Oletteko muuten saaneet minkälaista infoa influenssarokotuksista. Itse olin aivan varma ettei me saada kun ollaan kesäkuun puolella synnytty. Neuvolasta kuitenkin sanoivat että saadaan rokotus. Ja aiotaan se myös ottaa.

Yasmi ja Yrtsi kohta 5kk

Meilläkin on nyt flunssaa liikkeellä. Aino on räkäinen ressukka, yskää ja nuhaa ja räkää nielussa. Illalla nukkumaan mentyä vähän heräilee kun ei henki kulje kunnolla, ekana iltana ihan hädissään itkeskeli kun ihmetteli varmaan että mitäs tää on kun ei saa hengitettyä. :( Mutta sitten jotenkin olo helpotti, nostin sängynpäätä kirjojen avulla ylemmäs ja uni tuli kunnolla - viime yönä Aino nukkuikin 12 tuntia syömättä! :) Uni paras lääke on, siitä nauttikaamme... Tänään näyttäisi olo olevan jo hiukan parempi.
Me ollaan maisteltu bataattia ja nyt parina päivänä bataatti-perunamussua, ja hyvin maistuu tytölle. Ei ole yhtään irvistellyt vaan syönyt kiltisti. Päiväuniin tämä ei silti ole vaikuttanut, edelleen puolen tunnin pätkiä joilta herätään melkein yhtä väsyneenä... No yhdet 1,5 tunnin päikkärit otti tällä viikolla, ehkä se tästä. Onneksi yöt on tuollaisia että hyvinkin se 10 tuntia syömättä, joten saa tyttö unta silti vuorokauden aikana hyvin.

Nyt ulos katselemaan lumisadetta!! :)

MARIA ja Aino

Yhteistyössä