JOULUNODOTTAJAT Marraskuu

Ensinnäkin KIITOS kaikille onnitteluista! Saimme siis 19.11 klo 16:30 ihanan terveen tytön rv 37+6. Paino 2790 ja pituus 48cm. Tänään eka neuvola niin näkee miten hän on kasvanut. Syö ainakin hyvin ja maitoa riittää, nukkuminen yöllä huonompaa mutta aamupäivät/päivät vetelee viidenkin tunnin pätkiä. Vauva on IHANA IHANA IHANA enkä tuoreena äitinä ikinä olisi uskonut että hurahdan näin!
Asrai ja muut ihan loppusuoralla olevat tsemppiä. Asrai oli tehnut ihanat villa -asut, wau!!! Kyllä ne vauvat sieltä tulee. Helppo mun tietysti nyt sanoa kun en joutunut siitä oikein tukalasta olosta edes kärsimään vaikka olinkin varma että yliaikaiseksi menee. Synnytys alkoi ihan yllättäen, ennakoivia supistuksiakaan ei juuri ollut. Ainoastaan niitä alapään vihlaisuja, maha oli laskeutunut alaspäin ja kumma poltteleva tunne alapäässä oli viikon verran.
Synnytyksestä ensikertalaisena opin sen verran että kaiken tarjotun kivunlievityksen ottaa mielellään... Ja ilokaasua pitää vetää lähes koko ajan, myös niinkuin varmuuden vuoksi. Itse yritin ottaa silloin kuin ensimmäinen merkki supistuksesta tuli, mutta supistus tulikin jo niin täysillä ettei se ehtinyt vaikuttaa. Eli vetelin aina välillä 4-5 hönkäystä että pysyi jatkuvasti pienessä pöllyssä :D Sain epiduraalin joka auttoi niin että supistukset pysyivät kurissa ilokaasun avulla. Nukkuminen ei kyllä olisi kivun vuoksi onnistunut, mutta sitten pystyi jo puhumaan ja rentoutumaan. Ja synnytys eteni hyvin. Ponnistusvaihe oli helpompi koska minulla oli voimakas ponnistamisen tarve, auttoi kun sai tehdä jotain. Tunsin kyllä kun repeämä tuli vauvan pään syntymän yhteydessä, mutta se ei uskomatonta kyllä juurikaan sattunut. Kai se epiduraali auttoi ja adrenaliinimyrsky elimistössä. Loppuosa vauvasta syntyikin kevyesti seuraavalla supistuksella ja sain rääkyvän nyytin rinnalleni. Istukka syntyi aika pian eikä tuntunut miltään. Synnytyksen kesto oli noin 18 tuntia ja alkoi lapsiveden menolla.
Säännöllisiä supistuksia 6h, kipeitä supistuksia 5h ja ponnistusvaihe 45min. Voimia jäi vielä
:)
Kotona huomattiin että meiltä puuttui mm. vaipparoskis, maidonkerääjä, rintakumeja ja imetystyyny. Rintapumppua en enää eilen tarvinnut (nyt 8pv, synnytyksestä). Pumppasin vaan sen mikä oli pakko kun maito nousi rintoihin ja olivat kipeät. Liivinsuojia menee paljon!

Synnytys oli oikein positiivinen kokemus ja teillä on se kaikki kiva ja jännittävä edessä. Kipua ei kannata pelätä vaikkakin ymmärrän hyvin heitä kenellä traumaattinen synnytyskokemus takana tai isokokoinen vauva tulossa/perätila. Kannattaa keskittää ajatukset vauvaan kivun keskellä niin jaksaa paremmin.

Voikaa hyvin mammat, pikaisia synnytyksiä toivoen:
moksa ja tyttövauva 8pv.
 
Asraille ja muillekin elokuvia katseleville, kattoin sunnuntaina
elokuvan KIRJAVA HUNTU, ihana elokuva, sellaista sielunlepoa oikeen!
Suosittelen! Sit toisen minkä katoin oli mr Brooks, kevin costnerin
tähdittämänä, erikoinen juoni mutta hyvä oli.

Schätzen, sektio on maanantaina. :eek: :heart:
Mä olen päättänyt kotiutua itsenäisyyspäivänä, pakko tulla
kotiin katsomaan linnanjuhlia, kun mun vanhemmat on saaneet sinne
kutsun! Meidän äitee on ihan paniikissa kampauksesta ja puvusta.
Ja musta on niin ihana ajatus että saisin tulla koti sohvalle vauvan kanssa "juhlimaan" suomen 90v. itsenäisyyttä ja kattoon kun
mummo bilettää, tuoreena kolmen lapsen mummona! :D

Maukkis ja Tuitsu: :wave: kun ootte kerran päättäneet synnyttää
sillon niin pakko kai se on toivottaa onnea matkaan sitten. ;)
 
Taidan tulla kertomaan omat kuulumiseni. Eipä siitä taida ollakaan, kuin vasta jokunen kuukausi, kun viimeksi olen kirjoitellut.
Jännä lukea teitin muitten toiveista ja odotuksista supistusten ym. suhteen, kun itsellä on aivan toisensuuntaiset ajatukset.
Mä nimittäin en sitten millään toivoisi kokevani niitä. Mulla etisen istukan vuoksi sektio aika sovittuna ensi viikolle ja toivon niin kovin, että mitään ei sitä ennen alkaisi tapahtumaan, kun sitten saattaisi tulla melkoisen kiire sairaalaan. Eli mulla tällähetkellä päällimmäisenä tunteena jonkinsortin pelko että istukka repeäisi ennen sektiota.
Täällä ollaan siis hyvin hissun kissun, mitään en juuri saa tehdä...
Viimeaikoina on ollut kaikenlaisia alaselän ja alavatsan väänteitä, jotka ilmeisesti ovat jonkinsortin supistuksia, lisäksi noita vatsan kovettumisia tulee päivittäin.
Mutta ei auta kuin päivä kerrallaan mennä eteenpäin ja toivoa, että sektiopäivään saakka selvitään kunnialla.
 
Täällä pitkästä aikaa hymyilevä polilta kotiutuja =) Sain pyynnöstä toisen lekurin täksi kerraksi, synnytystapa-arvioon. Tirri oli ottanut hillittömän kasvuspurtin ja entinen kirppu huiteli vähän keskikäyrän yläpuolella :eek:

Ja sain melkein sinetin arvojeni kanssa tuskailulle, suurella todennäkösyydellä sektio tehään JO ENS VIIKOLLA
:D
 
Riikkuli: Joo ei toteutunut ei. :headwall: Treffit siis. :D Mä oisin kyllä voinu lähtee, mut pikkukaverilla ei meininkiäkään... No, katotaan mitä ne perjantaina sanoo sitten tuolla äippäpolilla... Jos sitten ens maanantaille taas uus yritys? :D

Margaret: Tuttu fiilis tuon nukkumisen kanssa... :/ Ja kun se kyljen kääntökään ei ihan vaivattomasti käy, niin se vielä sitten parantaa sitä fiilistä... :whistle:

Misse: kiitos, laitoin suosikeihin talteen, saa isäntäkin sitten lueskella mikäli haluaa... :D ;)

Saparo. :hug: Hienoa et oli itekseen kääntynyt. :)

Maukkis: Ihan hyvä idea mun mielestä toi kirje. Ite oon sitä kans käyttänyt, ihan siksikin et siinä tulee ite sit kans muotoiltua asiat kauniimmin mitä ne ehkä suoraan suusta tulis... Ja on sitten toisella aikaa ajatella, eikä tarvii heti kommentoida takaisin.

Samoilla linjoilla oon kuin Porsche, että sitten vaan kun ehditte ja jaksatte ym. niin niitä synnytyskertomuksia kehiin. :) Niitä on kiva sitten tippalinssissä lukea... :)

Asrai: Tiedän ettei sun oloa yhtään lohduta, vaikka tiedänkin miltä tuntuu eteenkin just yli menevät päivät... Ootko säästyny "joko mennään" kyselyiltä? Ne ei tilannetta ainakaan helpota... :headwall:

moksa: onnea. :flower: :heart: Täällä nyt sitten kyyneleet silmissä ollaan, kiva kun jaksoit kertoa miten meni. :) Ja eiköhän ne yöunetkin pian toivottavasti pidemmiksi muutu. :) Onnea koko perheelle. :hug:

Huonosti nukuttu yö täälläkin takana, ja olo on erittäin ärsyttävä... Tosin oisin saanut nukuttua, mutta naapuri päätti pitää bileet ja hiljenivät vasta kun oli poliisit käyneet. :headwall: Ja sitten kun naapuri hiljeni, alkoi vähän supistella ja neiti huuteli unissaan omassa huoneessan jotain leikkikoiralle... :D Unet jäi vajaan neljään tuntiin... Tosin tuossa sitten nukuin tunnin, kun isäntä soitti ja sanoi hakevansa tytön ja vie hoitoon, niin mun ei tarvinnut lähteä. :heart: Nukuin, kävin pienellä kävelyllä ja ajattelin tästä kohta vielä mennä nuokkumaan siksi aikaa et menen laittamaan ruoan tuloilleen... :) Nyt on tuolla riisipuuro hautumassa, teen tänään jouluksi porkkanalaatikon valmiiksi. :) Jos huomenna saisi tehtyä lanttulaatikon, siihenkin kun on ainekset jo odottamassa. :)

Vielä ( . ): Yöllä tosiaan supisteli jonkin aikaa, tunnin verran varmaan, mut kivuttomia oli koko ajan. Aamulla oli kyllä maha sekaisin, mut se saattaa olla ihan tosta valvomisesta... Ja eilen olin taas Myllyssä, ja silläkin reissulla tuli jokunen kivuton mutta napakka supistus. Olihan ne kivuttomat nyt sormelle paikkoja aukaiseet, että jospa ne perjantaina sitten katsois onko tilanne muuttunut. Toivossa on hyvä elää... ;)

Jajepoo: Toivottavasti säkin jo pian pääsisit tositoimiin, helpottais oloa ainakin jonkin verran... :hug:

Mutta mä menen nyt sekoittamaan puuroa ja sit pötkölleen. :wave:

Shamandalie ja Torsti 38+1 :heart:
 
Moksalle vielä onnittelut pikkuisesta ja ihana lukea että kaikki meni hyvin! :heart:

Asrai on tehnyt suloisia villa-asuja vauvalle, itse sain jopa toisen tumpun valmiiksi, pitänee kiirettä tehdä toinenkin... ;)

Saparolle onnittelut vauvan kääntymisestä. Varmasti suuri helpotus, ettei tarvi kääntää! =)

Monien muiden tavoin myös mun yöunet on ihan olemattomia. Muutaman tunnin mittaisia ja niidenkin välissä saa rampata vessassa useamman kerran ja aamulla olo on kuin milläkin zombiella. |O Mutta no, ei tän enää hirmu kauaa pitäis kestää. :xmas:

Jajepoolle kovasti jaksuja. Oma verenpaine on jo onneksi hieman tasoittunut, mutta lepäävänsä päivisin on turha kuvitella. Taitaa meillä molemmilla mukulat pitää huolen siitä, ettei sohvalle tarvi mennä makoilee! B)
Proteiinia oli mulla viime neuvolassa hieman (niin, että tikussa reunat värjäyty) , mutta ei siihen mitään kantaa sitten uusi tätsky ottanut. :eek:

 
Tuitsu: Se on sitte sovittu :D

Moksa: Mukavan leppoisan kuuloinen synnytys :) Ja näköjään kuulut myös niihin jotka ilokaasua pystyy vetämään, sama täällä. Kaksin käsin sitä oon jo kahdessa synnytyksessä vetäny ilman sen suurempaa yökötystä. Onnea ja iloa teille :flower:

Shamandalie: Kiva kuulla etten oo ainoo joka on joskus kirjeenvaihdossa miehen kans. Oon senverran ärhäkkä jos sille päälle satun että ihan varmaan loukkaan toista tahtomattani jos sanon jotain epämieluisaa mutta kirjoittamalla ehtii asioita itekki vähä kelailla.

Ja sit viel jaksamista kaikille verenpaineen ja muiden ongelmien kanssa painiville, itel on neuvola huomenna ja jännityksellä odotan mitä lukemat on. Turvottaa ainaki heti aamusta niin perskuleesti!!

Vois koittaa miehen kellistämisen synnytystä edistävää voimaa muuten mutta alapää on ku kasa nakkeja ja ku ukkoki ottaa sen verran aivoon etten taida viitsiä. Viime kerrasta onki kyl jo toooosiiii kauan mutta ku ei vaan pysty. Ja jaksa. Ainaki lisääntymisen suhteen oli tän raskauden aikaan saamises hyvin tehokasta ainetta, tiedä sitte oisko synnytyksen käynnistymisenki kans sama homma :kieh: No ni, ketä kiinnostaa ketä kiinnostaa... :D

:wave:
 
Kolmannen kerran täällä tänään :wave: Mulla ei oo aamuinen yökötys mennyt ohi. Ei kai tää muuta voi enteillä kuin synnytystä, eihän??? Supparit on taas ylösnousun jälkeen hävinneet, mutta selässä on kyllä välillä menkkamaista kipua. Voi että, kun haluttais tietää toi kohdunsuun tilanne... Kuinkahan pitkälle kohdunsuu voi avautua ilman ihan karmeita suppareita. Nyt musta tuntuu eka kertaa siltä, että sais TODELLAkin jo syntyä.

Polka + pikkuinen rv 39+2
 
Täällä aletaan olee äreitä, kun ei mitään supistele. viikkoja 39+2 eli sais jo tapahtua. Ärsyttää ku tulee kyselyjä et ollaanko vielä yhtenä kappaleena ja mieskin soitti just töist ja kyseli onko oireita jo. Ärsyttää!!!!!!!!! Pesin just saunankin et jos edes supistuksia sais aikaseks mut turha toivo.............. :p ANTEEKSI VALITUKSENI!
 
Peppi ja polka, tervetuloa kerhoon.
Näköjään meillä kaikilla alkoi viikon 40 vitutus.

:headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall: :headwall:
 
Täällä yks lääkäri neuvolassa käynyt ja oli ihan turha käynti!
EI katsonut kohdunduun tilannetta. Kysyi vaan, et miks mä tulin, kun olin 3viikkoa sitte käynyt, kun kirjoitti silloin sairasloman. Ei kuulema rupee joka kerta kurkkiin alapäätä. :eek: Sit terkka sano, et lekuri kattoo vauvan asennon ja päättää sit tarviiko mennä äippäpolille. Tunnusteli ja sano, et kyllä se tuntuu täällä muljuvan :eek: et mahtuu kääntyileen. Et soitat sit äitipolille jos alkaa syntyyn, et vauva on poikittain kyllä ne sit sanoo mitä sun pitää tehdä. :eek: ei kuunnellu ees sydänääniä! Raivostutti! Olisin halunnu tietää, onko kohdunsuulla tapahtunu jotain, kun oli viimeks jo pehmentynyt ja on supistellutkin niin olis vähä tienny joko tässä kohta olis lähtö...
Kävin sitte kaverilla kylässä haistelemassa parin kuukauden ikäistä pikku prinsessaa. autto laannuttamaan kiukun:heart: :heart: sydän suli.
pinkeiju+keiju 36+1
 
nyt oon saanu vähän levättyä.nukuin poikien kans tunnin päikkärit ja sitten tuli hoitaja 2 tunniksi B) luki lapsille kirjaa niin ite sain oikasta selkää.ja ruuan laitto alulle.soittiki heti aamusta että passaako jos tullee 2-4 meille :hug: IHANA hoitaja!lapset tykkää valtavasti siittä.tullee to uudestaan puoli yhen maissa ja on luultavasti neljään asti.
meillä tuo 2v ihana touho mutta en sais siltä hetkeekään levättyä...nyt kävi potalle ja sano että eipat poika :heart: (reipas poika)...pienestä ilot otetaan arkeen...
neuvolasta sanoivat että levätä paljon kun mulla supistelee niin paljon mutta synnytys ei vaan käynnisty ettei roppa väsähä aivan ja tuu sitte "syöksysynnytys" :/ hoitaja otti heti asian tosissaan ja käy nyt meillä varmaan ihan säännöllisesti.mut nyt meen sohvalle pitkälleen...
voimia kaikille loppumetreille!jos meille tulossa poika vois se syntyä jo ensvkolla :eek: :heart: :D mut aika näyttää :D
 
Hei vaan kaikille yhtä "toivottomille" odottajille.. täällä olen jo luovuttanut että taitaa mennä tämäkin yli reippaasti, mistään säännöllisistä supistuksista ei ole tietoakaan, sillon tällöin jokunen eikä edes kipeitä :eek:
tänään täällä sateli lunta ja perhekerhosta tullessa tein toista tuntia lumitöitä kun meillä tuota pihaa riittää ja jäin itse asiassa vielä vähä kesken mutta rupes laiskottaan :LOL: ja toistaiseksi tuollakaan ei ole sen kummempaa vaikutusta ollu :whistle: mutta toivossa on hyvä elää :p

noista sisätutkimuksista on ollu keskustelua... ite pyysin sillon kolmisen viikkoa sitten terkkaa tarkistaan kun oli supisteluja ja olihan se pehmenny ja auki reilusti sormelle. Kolmatta lääkäritarkistusta mulla ei edes ollut joten terkka tarkisti viime viikollakin ja oli lähes ennallaan tilanne ja varmaan vielä ennen la:ta terkka tarkistaa mikä tilanne. Toivottavasti on edistynyt kaikesta huolimatta.

 
Iltaa

Neuvolakäynti täälläkin tänään:
Hb 123
pissa muuten puhdas, mutta proteiinit -/+ ei siis ees yhellä plussalla.., vauvelin syke siinä 140 tienoilla ja
sf 34, laskeutunut on.

Otin puheeksi lääkärikäynnin, kun ei lekuri mitenkään kommentoinut vauvan kokoa tai mun sokerijuttuja. Terkka sanoi sitten laittavansa lähetteen polille, jos pääsis arvioon, kun esikoinenkin oli iso poika syntyissään =) Että kutsua odotellessa.

liplap rv 37+3
 
Mahtuuko vielä mukaan??

Onnea vauvautuneille!!!!!

Hei. Olen alkuraskaudessa kirjoitellutkin, mutta sitten vain lueskellut päivittäin teidän juttuja. Siis la 25.12 ja esikoinen masussa elelee. Taidan tuolla listalla ollakin.

Tänään oli lääkärineuvola. Paikat oli 1 cm auki ja kanava ½ cm pitkä. Lääkäri laittoi sohvapotilaaksi, koska vaavi saisi vielä ainakin kaksi viikkoa pysyä mahassa.. Pitkäksi tulee aika kun mies töissä päivät. :| Supisteluja ollut n.rv 20 asti, mutta ei mitään hirveän kipeitä kylläkään.. Sanoinkin lääkärille, että kuinka kipeä täytyy olla, jotta sitten lähetään synnärille. Se sano, et ei tarvi olla ku mitä sulla nyt on ollut. Ja mulla ei todellakaan ku pientä kivetystä ja silti paikat jo auki ja pehmeänä.. Pelottaa että vauva tulee rytinällä, enkä osaa lähteä ajoissa matkaan.. Meillä synnärille 150 km.. :/

liplap Ei mullakaan muuten ole ollut koko arvioita, olisi varmaan tänään pitänyt olla :|

Juups.. Täytyy jatkaa BB:n katsomista

Rilukka rv 36+0
 
Pikasesti kuulumisia, on jäänykki vähemmälle täällä käynti...
Tänään kävin ä.polilla ja synnytys käynnistetään 10.12 jos ei synny iteksiään ennen sitä. Kohtu 3cm auki ja yöt läpeensä supistelua, päivisinki jonku verran. Painoarvio n.3kg, ihan hyvän kokonen "nassikka".
Mutta siinä nyt ajankohtasimmat, seuraavalla kerralla enempi.
 
Moksalla oli kiva kertomus! :) Ja onnea pienen tytötyllerön johdosta vielä kerran! :)

Mä kävin neuvolassa tänään ja verenoaine oli hitusen parempi kun aikasemmin...tosin se oli harjottelija joka mittas että ihan täysin en tulokseen luota kun se vaikutti vähän epävarmalta. Pissa oli puhdas nytten myös! Huomenna meen verikokeeseen kun oon rh- ja samalla vien pissanäytteen jotta varmistetaan että onko se varmasti puhdas. :)

Nyt nukkuun!
 
Voi Asrai :LOL: , myötätuntoni :hug: !

Sormet on niin turvoksissa, että tekee todella kipeää :headwall: mutta vessassa piti käydä vasta kuuden hujakoilla, joten yöunet ei kärsiny. Nyt vaan jostain syystä ei taas käynnisty, vaikka sääkin on nätti :/ .

Pakko kai se on mennä takaisin sänkyyn hetkeksi... |O
 
Se olis tänään eräpäivä, vaan ei ole edelleen minkäänlaista merkkiä että lähtis syntymään. :headwall: Pikkasen on tuskanen olo ja nukkuminen ei kertakaikkiaan onnistu, heräsin 4 aikaan eikä toivoakaan et olis enää saanut unta. Ja tosiaan ennen neljää yö meni vessassa ravatessa. |O
Eilen oli nla ja siellä kaikki ok, sanoi et vauva jo niin alhaalla et ei oikein saa päätä kokeiltua, vaan eipä tuo ainakaan synnytyksen alkamiseen näytä paljo viittaavan. Olipa taas itsekeskeistä, sori.
vane ja vauva 40 tasan.
 
Heippa :wave:

Asrai: Vieläkin yhtenä.. Höh. Koska ne alkaa tekeen asialle jotain?

Vanessa: Sul on tuo masentavin mahdollinen päivä menossa. Ite toivon et tuleva lauantai menis vaan ohi vauhdilla enkä ehtis ees pähkiä et on laskettu päivä..

Sätseen: Tääl kans turvottaa niin lujaa tassuja että sormet on kipeet ja varsinki nivelet. auts.

Tuitsu: Siinähän se kirjan nimi tuliki: "40 viikon vitutus -erilainen tarina odotuksesta" :kieh:


Neuvolassa just käväisin ja kaikki oli oikein hyvin. Niin hyvin että oikein ärsyttää. Painoa ei ollu tullu, lukema oli pilkun jälkeisten numeroiden osalta itse asias pienempi ku viikko sitte. hb 110 joka muutes on mitattu multa joka kerta. rr 80/116. syke ok, sf 35 (ollu jo kuukauden)
Sellasta ja heti maanantaille sain uuden ajan jotta päästään tuon kuuluisan lasketun päivän yli ja sit aikaa varaillaan synnäriltä tutkittavaksi ja mahdollisesti käynnisteltäväksi. Neukkatätiki oli sitä mieltä että ei ne voi antaa mennä 2 viikkoa yli lasketun ku vauva oli jo viime viikol niin julmetun kokoinen. Jees mut sen ny näkee sitte ja lääkäristäki on kiinni aika paljon. Toivon mukaan ny kuitenki se tuitsun kans sovittu haikaralähetys pe-la yönä löytäis perille :D

Sellasta.

Miehen kans tuli juteltua, vieläki jäi vähä asioita puimatta mut väsy alkoi painaa ja juttelusta ei tahtonu enää tulla mitää. Hermija kiristää edelleen helvetisti mutta josko sitä sitte tänään sais asian selviteltyä normitasolle.

Heikää ny :wave:

maukkis 39+4
 
hyvin nukuttu yö takana!JIPPIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIIII!!!!!
kummasti piristää oloa kun saa levättyä kunnolla.näköjään itellä mennee yöt päin...jos en saa päivällä leppuutettua kehua tarpeeksi :/ pittää nyt vaa yrittää jalkoja säästellä....
laitoin silti leivinuuniin tulet kun ulkona tuntu pakkanen purevan =) täällä alkaa olla oikeita eräpäiviä jo usiammalla :p mulla vielä aikaa mutta periaatteessa ei ennää kun 1-2vkoa.tytöt syntyny 40+1 ja 40+2 ja pojat 39 mutta sanoi ultraaja että tää kaveri vastaa vkoja ja muut meijän lapset ollu vkoa pienempiä eli eräpäivä voi olla sitten jo aijemmin =) mut aika näyttää...en ees uskalla mainita että mulla ei oo turvotusta ollu kun kerran nla:ssa vaan terkka mainitti että niin kun vähän ois sormissa...*koputan äkkiä puuta* mutta ei mulla vihki-ja kihlasormukset oo koko aikana menny sormiin :whistle: jäi kait edellisestä vielä muutama kilo.liekkö just sormiin ne paakkuuntunu :LOL: :kieh:
asraille ja vanessalleempatiat! ÄRSYTTÄÄ ne joko joko...oiski aina itestä kiinni se synnytykseen lähtö :headwall:
minäki kannatan tuota tuitsun kirja rojektia! ;) täältähän ois jo monta kirjan ostajaa tiedossa ;) ja miehille vois sitä kaupata ni pysysivät meijän hormoonihirmujen perässä :whistle: :D
on kyllä nää mielialojen vaihtelut näi lopussa aiva uskomattomia :snotty:
mut nyt tuolla poikaa yskii ahtaalla et pittää mennä piippua antaan :/
 

Yhteistyössä