***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

Neuvolassa käyty ja kaikki hyvin!

Painoa oli tullut kilon viikko tahtiin, hups! :eek: Onneksi mun neuvolatäti on ymmärtäväinen eikä saarnaa koskaan. Verenpaine kuitenkin hyvä ja pissa puhdas niin ei mitään vakavaa meinaa ainakaan.

Vauva on pää alaspäin, jee! No niin itsekin olen ollut tuntevinani jo useamman viikon. Pää ei ole vielä ihan "lähtökuopassa" (kuten viimeksi kirjoittaessani epäilinkin), joten mahtuisi siellä vielä kääntyilemään, mutta toivottavasti pysyisi nyt oikein päin.

Reilun kokoinen vauva kuulemma tulossa... No, eipä ole yllätys! :D Enempi yllättyisin, jos tulisi joku kolmekiloinen, osaisiko niin pientä hoitaakaan? ;)

Kestovaippoja ajattelimme mekin käyttää. Olen muutaman ommellut, muutaman huutanut huutiksesta ja kirppariltakin löytänyt. Villahousuja on tullut neulottua parit ja ostettua useammat (eri kokoja)
En kuitenkaan uskalla tehtailla vielä montaa vaippaa samalla kaavalla, kun ei tiedä mikä tulee olemaan paras malli tälle kaverille. Imse vimsejä tuunasin monta, mutta tuskin mahtuvat päälle montaa viikkoa, niin pieniltä vaikuttivat. Ompelin päälle joustofroteeta tai vanhaa pyyhettä, laitoin tarrat ja sisällä olisi tarkoitus käyttää jotain kuivaliinaa tms joka vie kosteuden pois iholta.

Äitiyspakkauslaatikon verhoilusta joku kyseli. Ei kai sillä ole väliä teetkö reunan putkilona vai erillisistä paloista, mikä vain tuntuu helpoimmalta. :)

Neuvolatäti jo kyseli synnytysmietteistä, mutta musta se tuntuu niin kaukaiselta vielä. En oikein usko, että tämä tyyppi syntyy vielä tämän vuoden puolella. Ehkä kun aiemmatkin ovat menneet yli (paitsi yksi joka käynnistettiin aiemmin) niin en usko, että tälläkään kertaa tulisi ajoissa... Ja sitten jos tulee aiemmin niin onpahan iloinen yllätys! :)

Neuvola on mulla ollut vasta neljä kertaa, lääkäri kerran ja ultrassa käyty kaksi kertaa. Neuvolatäti sanoi, että voi laittaa mulle kuitenkin loppuraskaudessa vielä lähetteen ultraan, jos vauvan koko mietityttää mua. Voipa olla että alkaa mietityttämään... ;)

Imetyksestä vielä sen verran, että sairaalassa synnytyksen jälkeen saa kyllä apua ja vinkkejä, muistakaa pyytää jos eivät tule kertomaan! Jotenkin hankalaa neuvolassa ehkä ennen vauvan syntymää antaa kovin kattavaa opastusta... Sitten vasta oman vauvan kanssa niitä vinkkejä pääsee harjoittelemaan. Stressi pois! ;)

Hippuliinu ja Villis 31+2
 
imetyksestä päätin etten ota paineita koska sitä tosiaan pääsee harjoittelemaan vasta kun vauva syntyy, tottakai on hyvä että tietää vähän miten siihen pitää valmistautua ja olen kyllä ihan tyytyväinen siihen infoon mitä neuvolassa sain Hilipatuinen ei ollu oma terkka pitämässä sitä imetysinfoa perhevalmennuksessa mutta meillä on niin pieni terveyskeskus ja vaan kaks neuvolaterkkaa niin varmasti tämä mun terkka tiesi mitä siellä on puhuttu :)
 
Masun naksumisesta mullakin on taas alkanut kuulumaan tuo ihme naksahtelu. Kaikissa kolmessa raskaudessa oon niitä kuullut. Kukaan ei ole pystynyt sanomaan varmuudella mistä ne johtuvat, ja ainakaan mulla ne ei ole olleet merkkejä siitä että lapsivedet olisivat menneet.

Isommat lapset pitävät kyllä tämän äidin hermot myös kireällä. Yhtään en jaksa ylimääräisiä kiukutteluja. Kuopuksen syöminen takkuaa välillä aika paljonkin ja se raastaa hermoja kiitettävästi myös.

Oma vointi alkaa välillä olemaan todellakin paksu. Vaikka kiloja ei olekaan tullut, niin masu on kyllä kasvanut kiitettävän kokoiseksi palloksi. Kävely tosin tuntuu melko helpolta vielä (lyhyillä matkoilla), joten ei taida tämä(kään) lapsi laskeutua ennen kuin saa häädön. Päätin itse etten yritä edes saada neuvola-aikaa tälle viikolla, koska ens ti on jo taas äitiyspolille aika. Turha ravata neuvolassa, kun huomenna on kuitenkin pojan 1½v lääkärikäynti :whistle:

Huomenna olisi tarkoitus lähteä Ouluun perheen kanssa. Autossa istumista tulee siis n. 490 km suuntaansa :O

Poppeliini ja kolmas muru 34+3
 
Tsemppiä raha-asioiden kanssa painiville. Meillä kanssa miehellä työsopimus katkolla vauvan lasketun ajan tietämillä,mutta on sähköasentaja ammatiltaan niin aina jotain löytyy. Uskon niin.

swerfiel Tsemppii aikanaan kotisynnytykseen. Mielenkiinnolla itsekin odotan sitten kuulumisia. toivottavasti kaikki menee mallikkaasti.

Meillä myöskin ensi viikolla vajaan 400kilsan ajomatka mun vanhuksille. Saa nähdä kuinka menee.

Anopin kanssa sovittu eilen,että tulee tyttöä katsoo kun lähtö tulee. Myöskin parin kaverin kanssa sovittu,että jos tulee kiirelähtö niin tyttö menee ensin sinne ennenkuin anoppi ehtii tänne. Hiukka yllättynyt olin,että anoppi olisi tulossa hoitaa..

jospa menisi hörppii kahvia ja makoilee sohvalle,kun tyttö on unilla.

millis ja vertti 33+5
 
Heipsun! Kohta satua lukemaan tysseille ja lepäilee,jahka ensi tyhjennän astianpesukoneen.
Ompelin tänään sen sisätaskuvaipan :) oisko miulla nyt pieniä kokoja 5 sisävaippaa, 5 kuorivaippaa, 2 AIO-vaippaa,harsoja taitaa olla jotai 21..mitehä pitkäle noila pötkii??

~ Marsu ja siskit + masu-asukki 34+1 ~
mur..tää ei suostu lähettee tätä..
 
Kiva, kun kaikki ovat täällä suhtautuneet niin mukavasti kotisynnytyssuunnitelmiini. Kaikki tuki, vaikka sitten palstatutuilta, tuntuu tärkeältä, kun ikäänkuin "ui valtavirtaa vastaan". Onneksi oma äiti tai muut läheiset, joille olen asiasta puhunut, eivät ole ottaneet syyttely/kauhisteluasennetta, vaan pitävät myös normaalisti alkavaa synnytystä lähellä sairaalaa olevassa kodissa turvallisena vaihtoehtona.

Kotisynnytyksen hinta on kyllä hulppea sairaalasynnytykseen verrattuna - tai siis siihen, mitä itselle jää sairaalasynnytyksestä maksettavaksi. Täällä K-SKS:ssä yksi sairaalasynnytys maksaa vähän päälle 1600e, jos sen joutuu esim. kansalaisuuden puuttumisen takia itse maksamaan. Meidän kotisynnytykselle tulee hintaa 1000e + ehkä matkakuluja, en ole ihan varma sisältyvätkö ne hintaan. Mitä olen itse kysellyt, niin hintahaitari liikkuu kotisynnytyksistä muutamasta satasesta yli 2000 euroon (kallein taitaa olla eräs gynekologi, jolla on kuulema koko klinikka kotona mukana:p ). Onhan se 1000e paljon pienituloiselle perheelle, mutta kun tämän vuoden etelänmatka jää vauvan takia väliin, niin ne rahat menevät sujuvasti synnytykseen. :)

Liikkeistä Vauva mylläsi ihan mahdottomasti eilen illalla/ yöllä! Tuntui, että se piti vain ihan lyhyitä taukoja, ja sitten armotonta mylläämistä ja kovia potkuja pitkät ajat kerrallaan! On sillä mokomalla terävät, pienet nyrkit/kantapäät/kyynärpäät, tekee välillä melkein jo häijyä nuo napakammat liikkeet!
 
Viimeksi muokattu:
ensiksi iso :hug: raha-asioiden kanssa painiville, osaa olla hyvinkin stressaavia ja kun tietää ettei niitä niin vaan saa kuntoon.. rahaa kun ei mistään vaan taijota, eikä se kasva puissa..

Neuvolasta kotiuduttu ja onneksi jäi ihan hyvä mieli :) pelkäsin siis kuollakseni sitä vaakaa, ja oon stressannut nyt sitä viime kerrasta asti. Painoa oli tullut, mutta ei onneksi niitä määriä mitä aikaisimmilla kerroilla, 800g / vk ja 1200g / vk :ashamed: Vaikka ei nyt pitäisi, niin tänään meillä on herkutttelu päivä ihanan ystäväiseni kanssa, käydään vuokraamassa pari leffaa, ostetaa karkkii ja haetaa vielä kiinalaistakin :saint: miksihän se paino nousee :D no mutta tää on vaan kertaluontoinen ilta!

Seuraava neuvola onkin jo sitten kahden viikon päästä, sf mitta oli kasvanut ihan hurjasti,alle 4 viikossa 5cm. Eli viikolla 27 se oli 26cm(lääkäri mittasi) ja nyt 31cm!!! eli yläkäyrillä mennään, parin viikonpäästä sitten katsoo tilanteen ja laittaa tarvittaessa lähetteen ultraan, en sitä kyllä pahitteeksi pistäisi että pienokainen nähtäis ;) vauva on rt, ollut mielestäni kokoajan, mitä nyt viimeviikolla venkoili miten sattuu. Ja pää heiluu hyvin tuolla alhaalla, toivottavasti ei enää hirveesti kääntyilisi. Ei se mukavalta tunnu ku toinen puskee itseensä ympäri :D ensi viikolla on myös tutustuminen synnärille, jännittää ihan hirveesti!! toivottavasti mies saa vuoronsa järkättyä niin että pääsee mukaan, yksin vähän inhottavaa mennä.

mutta nyt kauppaan ja herkuttelemaan :)

joulumamma ja vauva 30+6
 
Täällä käyty tänään myös neuvolassa, eikä mitään ihmeempiä siellä. Hemppa oli 108, joten rautakuurille jouduin...vauva oli kääntynyt menosuuntaansa ja siltä olotila tuntuukin. Tekee välillä aika kipeetä, kun pieni päätään kääntelee tuolla jossain lantion uumenissa! Ja muutenkin nuo liikkeet tuntuvat ikävämmiltä, kuten swerfielkin kirjoitti!

Kohta pitäisi taas jaksaa iltavuoroon raahautua. Muuten pärjään ja viihdyn töissä vielä ihan hyvin, mutta en jaksaisi enää kuunnella asiakkaiden kommentteja mahastani. Milloin mahani on valtava ja milloin jo noin alhaalla, vaikka laskettuun aikaan on vielä niiiiiiiiin piiiiiitkä aika, huoh! Olen siis myyjänä lastenvaatekaupassa ja tunnun olevan varsinkin onnellisille mummoille vapaasti arvosteltavaa riistaa...Muutenkin linnoittautuisin jo mielelläni neljän seinän sisään ja kulkisin rauhassa lököttävissä pieruverkkareissani. Kiva ja trendikäs työpuvustus ei kyllä mitenkään ole yhdistettävissä tähän mahaan ja edes kohtuulliseen mukavuuteen...:kieh:

miira ja muru 32+0
 
Pitkästä aikaa täällä :) Neuvolassa oli viimeksi kaikki kunnossa, hb noussut 102->123 ja sain luvan vähentää raudan syömistä. Lisäksi verenpaineet suht. alhaiset, jopa ehkä joskus liian. Painoa lähtenyt taas -500g viikko, aloitin siis täydellisen ruokaremontin tässä, muksu kasvaa tasaisesti ja saa kyllä omansa vaikka äitee vähän laihtuukin :) Nyt raskauskiloja jäljellä 4 kiloa..Synnytystapa-arviointiin tulisi kohta puoliin kutsu, jännittää törkeesti minkä kokonen vauva siellä nyt majailee. Sf mitta noussut 2 viikonvälein n.1cm.

Vyötärö on palautunut! Mitä ihmettä? Eilen yöllä kauhea paine lantiossa ja alhaalla ja tänään mieskin sanoi, että maha on tipahtanut ales. Voiko tosiaan olla muksu jo niin alhaalla vai onkohan tämä taas kuviteltua koko homma?
Ei siinä mitään, hyvinhän tässä on jo viikkoja, ettei sinänsä pelota, mutta...

Kaupassa oli kuivattuja banaaneja! Ihan semmosia mihin ei ole öljyä eikä muuta rasvaa työnnetty, eli ihan sitä itteään :) Ehkä epäterveellisin hedelmä ikinä, mutta ai että kun sain semmosen pikkupussin rouskutettua tyytyväisenä. Eikä siinä sitten ollutkaan kun 2 banskun verran (n.200kcal) joten ihan ei tullut lipsuttua :)

Perhevalmennus on täällä alkanut, muutettiin tänne kylään vasta viime keväänä niin oli ihan terapeuttista nähdä muita samoilla viikoilla taapertavia mammoja :) Toiv. pääsee joskus ihan tutustumaankin, kaverit ovat vähentyneet meinaan tämän raskauden aikana puoleen ;/

Hyyppis+ Poju 33+4
 
Pikasesti täältä, paremmalla ajalla enemmän..

Rahan kanssa taistelu on tuttua täälläkin, senttiä venytetään kyllä joka kuukausi äärimmilleen. Meillä on suurimmat menoerät joka kuukausi lainanlyhennys ja miehen työmatkakulut eli dieselkulut, ei oo ihan halpaa tuo töissäkäyntikään näillä polttoaineen hinnoilla. Aina on pieni katastrofi kun tulee jotain yllättävää menoerää, nytkin just kun aattelin että ei o mitää ylimääräistä normaalien laskujen lisäks tälle kuulle ni koiralle pamahti paise päähän ja sille piti lääkkeet hankkia. Aina tulee jotain, eikä meillä oo mitään turvatiliä missä ois pahanpäivänvaralle säästöjä. Joten tuttua on kituminen..

Mahan naksahtelua oon kyllä pitäny vauvan nivelten napsumisena. Poikia oottaessa naksahteli maha kans paljon, ja kuulostaa ihan samalta ku omien nivelten naksahtelu, vaimeampana tietysti. Ja nyt on myös alkanut kuulua, ihan selvästi naksuu enempi just sillon kun vauva alkaa liikkua.

Eilen oli se uudelleensynnyttäjien valmennus, ihan jees oli. Lähinnä rupateltiin mukavia :D Mut kiva oli kuulla muiden kokemuksia ja sattui vielä tuttuja olemaan muut äipät. Ja eilisistä läsnäolijoista taisi yksi viime yönä päästä synnyttämään, ainakin facebookiin on saanut onnitteluja :D

Pojat on kipeänä, pitänee painua taas hoitsuhommiin..
 
Kokoarvio ultrassa käyty Mä kuvittelin et se olis taas sellanen nopee 15 minuutin juttu, mut ei. Lääkärin arvio oli et vauva olis nyt jo reilu 3kg:O ja päätti et tehdään samantien lapsivesipunktio vauvan voinnin selvittämiseksi. Siinä meni aikaa ja sit jouduin vielä käyrille makaamaan aika pitkäks aikaa. Eli loppujenlopuks veny sellaseks monen tunnin reissuks. Pojilla on molemmilla silmätulehdus ja luulin vielä eilen että joudun ottamaan ne mukaan kun ei hoitoon voi viedä mut "onneks" miehelle nousi kuume yöllä ja se jäi ainakin täks päiväks töistä kotiin.
Lääkärin piti ehdottomasti vielä tänään soittaa punktiovastauksia et jos olis pitänyt vielä tänään mennä takasin osastolle mut klo. 18 menessä ei ollut kuulunut mitään niin soitin itse Kättärille ja vauvalla on kuulemma kaikki ok. Viikon päästä taas seuraava ultra.

No sainpahan ainakin vähän vauhtia näihin valmisteluihin ja vanhemmat tuo lauantaina vauvan vaatteet heidän vintiltä niin saan ne varmuuden vuoks jossain vaiheessa pestyä ja täti tulee huomenna tuomaan äidin ja tädin yhteisen ystävättären lapsenlapsen tyttövauvan vaatteita. Rintakumia yritin tänään ostaa mut kaupassa ei sellasta ollu. Osastolla sen tietysti saa lainaks mut kun kotonakin tuun sit taas tarviimaan sitä muutaman viikon niin olis sekin hyvä muistaa ostaa nyt jo.

Fantaihana 34+1
 
Neuvolapäivä takana. :)

Painoa tullut 580g/vkolle. Eniten tähän saakka. Nyt kasassa 7.6kg.
Turvotus +
RR 113/75
Prot +
Hemo 96
SF 33cm
Vauvan syke 150-160
Liikkeet ++
Tarjonta RT

Fantaihana Siellä on sitten mukavankokoinen vauveli jo. Mulla syntyi esikoinen 41+5 ja oli 3300g. Nyt meillekin odotellaan isompaan,mutta kuinka paljon niin en osaa sanoa..vai liekkö neuvola arvioinut väärin. :)

Vauvanpää oli jo syvällä lantiossa. Ei vielä kumminkaan kiinnittynyt. Kauheasti liikkui neuvolassa. Huh huh.

millis ja vertti 33+6
 
Hilipatuinen Okei :) Aikamoisia eroja paikkakunnittain nlakäyntien määrässä.

Kiitos naksumisvastauksista! Mä jo epäilin, että mulla naksuu oikeesti pääkopassa :D

Fantaihana Hyvä, että vauvalla punktion mukaan kaikki kunnossa. Sanoiko lääkäri mtn käynnistämisestä koon vuoksi?

Täällä alkaa jo pikkuhiljaa jännittää miten sitä kahden pienen kanssa ihan käytännössä pärjää ja iskeekö esikoiselle sopivasti uhma vauvan syntymän tienoille. Oma tahto on meinaan voimistunut viime viikkoina huomattavasti. Toinen haluaisi pukea itse, mutta se on vielä todella vaikeaa, joten sit voikin vetästä raivarit, kun ei onnistu... Ja äitihän ei missään nimessä saa auttaa. Jos autan, pitää riisua kaikki siihen mennessä ylle saatu. Meinaa pinnaa kiristää välillä:headwall:
 
mango Meillä just parhaillaan uhma päällä. Kaikki on minä ite ja sitten keksittiin,että sängystä pääsee poiskin. Molemmille unille saa viedä tiesi kuinka montaa kertaa takaisin,että nukahtaa. Välillä on kyllä päiviä,että jää suosiolla ja sammuu 10 minuutissa. :)
 
Ihanaa lauantaipäivää kaikille, jota ainakin pk-seudulla saamme viettää pienessä aurongon paisteessa :cool: Sen kunniaksi käytin lapsityövoimaa ja haravoitiin 6 ja 8v poikieni kanssa pihaa 2 tuntia. Tyttö leikki sillä aikaa tyytyväisenä kaverinsa kanssa..
Jotenkin olokin ihan oudon tyyni, ei satu minnekään eikä kolota. 2 yötäkin olen nukkunut kuin pieni lapsi, sikeästi kuin tukki. Viime yönä sain taas nauttia raskauden tuomista ihanista unista jossa mieheni meni naimisiin kiinalaisen naisen kanssa ja minä parhaani mukaan yritin tuhota hääjuhlia- onnistuin siinä enemmän kuin hyvin :LOL:

Mies töissä 24h joten hyvin yh elämää vietän lasten kanssa yksin sitten. Mutta vielä valtakunnassa kaikki hyvin kun herättiinkin vasta 8.30 koko poppoo. Tosin mies lähti jo 6 aikaan töihin..
Lapsista ja pinnasta ollut myös puhetta. Mulla toisina päivinä pinna ei ole sentin pituinenkaan. Tuntuu että käyttäydyn samalla tavalla kuin 3,5v uhmakas tyttäreni joka saa samanlaisia paskaraivareita :ashamed:
Eilen illalla tyttö kyllä koetteli tämä äidin hermoja ihan koko ajan, mutta mä säilytin täysin malttini ja ajattelin että pian saan lapset nukkumaan ja saan rauhassa ottaa koneen ja namipussin sohvalle- se ehkä auttoi- ainakin hetkellisesti siinä tilanteessa vaikka mun korvista jo höyry nousikin :whistle:

Joten voin hyvin eläytyä kaikkien uhmakkaiden lasten äiteihin. Siihen päälle vielä mua ottaa veljesten kinastelu päähän, jompi kumpi kokoajan valittamassa mitä toinen tekee tai jättää tekemättä :kieh:
Mutta tänään toistaiseksi kaikki mennyt aivan nappiin =)

Mutta kai se on käytävä päiväkahvin keittoon. Sitten voisin sisällä vähän siivoilla kun kerran näin hyäv olo on. Rauhallista viikonloppua kaikille :wave:

pikkuinen 34+1 :heart:
 
Voih, pian vaihtuu taas pino ja kuukausi. Alkaa ekat ja ne hätäsimmät vauvelit jo syntymään :) Meillä oli eilen taas äippäpolilla kontrolli. Kanavaa edelleen jäljellä yli 5 senttiä ja ulkosuu auki ja pehmeä,eli ton mukaan ei oo mitään hätää. Toki lääkäri sanoin,että enää ei tartte kontrolliin tulla ja jos lähtee syntymään tai supistukset vielä voimistuu, niin mitään ei enää tehä. Siis estellä. Vauva saa vapaasti jo tulla,jos haluaa. Ainut mikä ihmetytti oli pojan koko. 2kiloa vasta ja jos tätä vauhtia kasvaa ,niin syntymäpaino on ainoastaan 3.2kiloa :eek: hui!! En tiedä osaisinko noin pientä vauvaa edes hoitaa ja eihän meillä ole edes noin pieniä vaatteita!!! Nuo kaksi edellistä olivat 3660g ja 51cm ja 3600g ja 51,5cm. Ei mitään jättiläisiä,mutta tarpeeks isoja mulle. Olin varautunu johonki 3,5kilon vauvaan,mutta että 3kilonen??!! Minipienimies :heart:
Muuta siel lääkäris ei sitte katottukkaan.
Mies lähtee huomenna viikoksi Helsinkiin. Mä jään yksin kersojen ja elukoitten kans. Vähä pelottaa, tai aika paljonki. Kuitenki sattuu jotain tai sit mä joudun sairaalaan. Se on ainaki ihan varmaa että tupa on ku jerusalemin hävitys ja loppuviikosta syödään pelkkää makaroonia. Mulla kun ei oo tippaakaan rahaa ja kotitöitä ja kauppareissuja en oikee pysty enää yksin hoitamaan,kun supistelee niin paljon ja kipeästi. Eikä mulla oo juurikaan apulaisia tarjolla..
Poika on jotenki vähentänyt liikkumistaan. Enää harvoin tuntuu mitään ja nekin hyvin rauhallisia ja pieniä liikkeitä. Sain sairaalasta mukaan lomakkeen johon lasketaan liikkeitä. Luulis että ois tilaa liikkua kun on noin pieni vielä,mutta ei kai sitten.
Ens viikolla alkaa viikko 35. Loppu suora häämöttää ja jännittää. Ensikuussa on paljon menoa ja juhlia jne..mm. mun omat synttärit ... aika menee nopeaa,kun on jotain mitä odottaa.. ja paljon tekemistä :D

m0308 & Lenni-veli 33+4

ps: tätini mielestä mun maha on jo tipahtanu :eek:
 
Laskettuun aikaan enää 40 päivää! Hui! :eek:

Vauva selkeästi viihtyy yhdessä asennossa eli viistosti poikittain. Pää meikäläisen kylkiluiden alla oikealla. Liikkeet ovat muuttuneet tosi rauhallisiksi ja harvemmin tuntuu. En ole jaksanut huolehtia kun liikkuu kuitenkin ja eikös kuulu asiaan että ei näillä viikoilla enää kauheasti pääse kuperkeikkaa vetämään?

Aika vaatimaton on tuo vauvamasu. Kaikki vanhat vaatteet edelleen käytössä. Ainoastaan alushousut on vaihtunut mamma-alushousuihin. Sf-mitta kuitenkin on alusta asti mennyt yläkäyrällä ja tasaisesti on kasvanut niin ehkä täytyy olla vaan tyytyväinen että pääsee liikkumaan ja kyykistelemään suht normaalisti.

Supistelujen takia olen ollut pitkällä sairaslomalla ja nyt kun virallisesti alkaa äitiysloma niin supistelut on loppuneet kokonaan. Ei edes harjoitussupistuksia. :confused:

Ihan valmis olisin kyllä jo pian synnyttämään. Johan tässä nyt jo on oltu raskaana monta kuukautta :D

Aamupahoinvointi on taas hieman alkanut vaivaamaan. Ei onneksi oksenteluun asti ole mennyt mutta aamuöisin usein täytyy puoliunessa mutustella banaania ja herätä sitten aamulla banaaninkuoret poskeen liimautuneena :D

Ensku ja Poju 34+2
 
millis1981 mulla syntyi ihan samalla viikolla melkein samankokoinen poju, tais olla vaan 28g enemmän :D saas nähä meneekö tämä yhtä pitkälle vai tuleeko aikaisemmin.. hmm

mulla on todella vaikeeta nukkua kun ylävatsasta ottaa oli asento minkälainen :( sitten mua on vaivannu jo pari päivää helkutin ikävä päänsärky ja huonovointisuus. Toivottavasti en ala vielä turpoamaan se raskausmyrkytys tästä puuttuiskin.

meidän pikkumies alkaa olee pikkasen uhmakas ja "ei", "lopeta" tai "älä" alkaa olee mantraa jota tulee huudettua tai sanottua todella kireällä äänen sävyllä.. ei siis ihme et päästä alkaa verisuonet paukkua :) mitähän tästä tulee sitten kun vauvakin on ulkona ja tyyppi on kuin myrskynmerkki..... huoh

ensi ke on seuraava neuvola. Viimeksi kysyttiin synnytysasentoa ja siihen oli aika vaikeeta vastata tässä vaiheessa. Ehkä sit salissa vois hakee asentoja eikä elää malliin mukaan millä pitäs mennä..

34+1
 
Tuleeko muilla muuten maitoa rinnoista?! Oon itte nyt muutaman viikon aikana huomannut,että aamulla on ollut yökkärissä maitotahroja ja nyt äsken oli liiveissäkin. Ei nyt onneksi mitään isompia määriä vissiinkään tuu,mutta tippoja kumminkin.

newyork Toivottavasti ei raskausmyrkytystä tuu. Mullekin neuvolassa annettiin lappu noista oireista,kun ekaa kertaa oli proteiinit plussalla. Muita oireita ei oo kyllä ollut.

Jokohan tosiaan ensi kuussa saadaan eka vauva joulukuisiin...aika näyttää.

millis ja vertti 34:heart:
 
mango ei lääkäri mitään käynnistyksestä puhunu. Lähinnä oli huolissaan siitä vauvan mahdollisesti alkavasta hapenpuutteesta, mitä punktion avulla katottiin.

m0308 mulla noi ajatukset menee just päinvastoin mietin et miten jättikokonen sellanen 4 kilonen vauva oikein olis. Mut todellisuudessahan sellasia syntyy tosi paljon joten eihän se mitenkään poikkeavan iso olis. Meillä esikko oli 3385 gr ja 47 cm ja kuopus 2945 gr ja 47 cm. Tosin molemmat on ollu niin jänteviä et on heti vuorokauden iässä kannatellu päitään sen verran että mitään niskoja ei ikinä tarvinnu varoa. Välillä vähän nauratti kun joku vieras yritti tukea eskion päätä 6 kk ja toinen oli jo ryöminy ympäri lattioita jonkun viiikon. :D

Tänään sain äidiltä poikien vauvan vaatteet ja heitin ne varmuuden vuoks samantien pesuun ettei vaan jää pesemättä jos ens viikon ultran jälkeen alettais yhtäkkiä käynnistämään. Mulla on taas tänään oikee jalka niin turvoksissa että ihoa kiristää ja kävely tuntuu nesteen takia inhottavalta. Vasen jalka on vaan vähän turvoksissa.

Fantaihana 34+3
 
tervehdys kaikille!

Ihanaa ystävät oli järjestänytyllätys babyshowerit! Voi mahoton miten piristävää. Tupa täynne huikeita mimmejä ja ihania paketteja juniorille. Onko muilla ollut tai tiedossa että tulee?

Täälläkin neuvola takana tällä viikolla tiisataina taisi olla, rv silloin 32+1:
sf 29, keskikäyrällä
hemoglobiini 137
paneet normi
turvotus -
paino - 500gr, YES!!!! alas päin!
Tarjonta: viisto RT
Syke 130
liikkeet ++

muutenkin olo aika bueno. PIlateksesssa ja joogassa pystyy hyvin vielä käymään ja äitiyslomaan enää muutama päivä. Vielä pitäisi pinnis hankkia ja jotain tykötarpeita, muute ehkä alkaa hiljalleen peruspaketti olemaan. sairaalakassia en ole kyllä alkanut väsäämään.

Hilpeetä viikonlopun jatketta kaikille kanssaodottajille! Jännäksi käy kuulkaas :popcorn:

Viena & Juniori 32+6(23 minuutin päästä)
 
Millis Voin vaan kuvitella miten ärsyttävää toi sänkyyn ja takas juoksu on. Mä nukutan pojan ja oon nyt miettinytkin, että miten käy kun vauva syntyy. Mulla ei kyllä ole jaksamista alkaa nyt opettaa yksin nukahtamistakaan. Poika on ollut koko pienen elämänsä tosi huono nukahtaja ja nyt kun ollaan löydetty toimiva ratkaisu, ei jaksas ruveta veivaamaan. Noh, aika näyttää. Ja jaksamista pikkukipittäjän kanssa :)

Viena Vauvakutsut on ihania :) Mulle järkättiin esikoisen kanssa sellaiset. Kaverit on nytkin kyselleet järkättäskö moiset, mutta oon enempi sitä mieltä, että ne on esikoisia varten. Meinattiin ystävien kassa mennä ravintolaan syömään vauvakutsujen sijaan.

Mua on supistanut koko viikonlopun vaikka en kummempaa ole puuhaillut. Mulla on myös jatkuvaa menkkamaista jomotusta, saattaa kestää pari tuntiakin yhtäjaksoiseti. Onneks on nla ensviikolla niin pääsee kyselemään onko normaalia. Tuo menkkajomotus ihmetyttää, kun sellaista ei pojasta ollut lainkaan. Jos jollain on tietoa/kokemusta tällaisista tuntemuksista, niin saa jakaa :)
 
Pientä taukoa palstailusta kun esikoinen ollut kipeänä ja oma olokin surkea :(

Eipä vissiin mitään erikoisia puheenaiheita, kovasti kiitosta tsempeistä raha-asioiden kanssa ja "helpottava" kuulla ettei todella olla ainoita sentin venyttäjiä tällä hetkellä :)

Äippäpolilla tuli taas äsken vierailtua kun eilisestä supistellu ja toi päänsärky ylty taas kovaksi lääkkeistä ja levosta huolimatta. Päänsärkyyn kommentti vähän voi voi tyyliin eikä mitään apuja siihen. Supistuksia piirtyi kyllä käyrälle mutta ei ne tuolla kohdunsuulla oo paljon mitään tehneet, kanavaa 2cm ja kohdunsuu pehmeä mut ei juurikaan auki. Paineet ok, mut leposyke 103 johtuen varmaankin tosta päänsärystä. Vauvalla tosiaan kaikki hyvin, painoarvio 1980g ( 2 viikkoa sit n. 1600g). Kaikki virtaukset ym. kunnossa, tiukassa rt:ssä eli pää kiinni syvällä lantiossa.

Nyt taas vaan yritetään tän säryn kanssa tulla toimeen :)

Hyvää alkavaa viikkoa kaikille! :wave:


Astre ja vauveli 32+0
 

Yhteistyössä