***Joulukuun Pikkutontut LOKAKUUSSA***

Heissan! Tervetuloo uusille :flower: kyl mukaan mahtuu :)
Kukas muu olikaan innostunu ompelee kestovaippoja? :) Mie huovuttelin yhen villapaijan koneessa ja siitä on tullu nyt kahet villapöksyt masu-asukille ja miulle pestävät liivin suojat :) ja sit viel yhestä veen pitävästä paijasta vaippapöksyt :)
Mihin käyttöön on muute turvahakaneulat tarkotettu? tietääkö joku? Ne ku on myynnissä kaupoissa vauvojen tervikkeitten kohila.
Milläs vois harson kiinnittää, siis jos vaippana käyttää? Tiiän et on olemassa niitä näpsyjä jotka ei paljoo maxa,mut ei viiti tilata ku ei oo muuta tilaamista.. Miun mielee tuli pari ideaa, onkoha semmosta ees kukaa kokeillu..siis et ite tekis semmosen näpsyn korvikkeen, et ois kuminauha ja sen päihi ompelis samanlaiset hakaset ku on rintsikoissa, ja sit siihe keskele kans kuminauha ja päähän hakanen, elikkä ninku kolmihaaranen,niinku se näpsy,, :) toimiskoha tommone?? Taikka sitte semmonen napinläpikuminauha ja siinä nappi,ni sen laittas harson päälle ku vyön.. :) olipas selitykset :D
Toissa päivänä en ollu olleskaa varma et nytkö supistaa ihan oikeesti, piti jo neuvolaan soittoo,,mut jospa johtu siitä ku masu oli löysällä ollu sillo aamulla ku kokeilin rautatabut ottaa tyhjää masuun..
Siitä tuli mielee et pitäs varmaan sairaalakassia ja tyssien hoitokassii käyvvä pikku hiljaa pakkailee.
Vaatehuoneeseen on nyt hommattu masu-asukin vaatteille semmonen lankakori :) ja siin jo ootteleekii pestyt vaatteet :heart:
Tyssien kans on tänään kauppa päivä, lähetään sapuskoo ostamaan.
Viikotkii poksuu :heart:

~ Marsu ja siskit+ masu-asukki 34+0 ~

Moi!
Pikaiset neuvolakuulumiset, jotka eivät tälläkään kertaa päätä huimaa...
Ihan normisetillä mennään.

Kaksi viikkoa takaperin terkka ennustikin jo näille viikoille verenpaineiden nousua, joten niitä mittailtiin pariin kertaan. Nousu kuitenkin pientä, joten ei huolta. Paino kans aika paljon noussut (900g/vko!! :O ), mutta johtunee osin turvotuksesta ja ihanasta ummetuksesta... Hemoglobiini näille viikoille edelleen tosi hyvä, 149! Pikkuisella(?) vaikuttaisi olevan kaikki ok ja tuntui olevan ainakin juuri testailuhetkellä RT:ssä, toivottavasti pysyykin...

Nyt sitten vain odotellaan reilun viikon päästä perjantaina olevaa lääkärineuvolaa, jotta saadaan tietää tilanne tarkemmin tuolla alhaalla. :)

Josko kuluttaisin aikaani sitten vaikka neulomalla, taas... :)

SariP ja Jässikkä 34+5 :heart:

MarsujaSiskit: Täällä ainakin yksi kestovaippoihin hurahtanut. Itse ompelin erilasia taskuvaippoja reilut 40 kpl kahta eri kokoa. Lisäksi käytän alussa harsoa ja villahousuja. Alussa noita harsoja ei tarvitse kiinnittää millään. Vauva liikkuu niin vähän, että se pysyy kyllä siihen puoleen vuoteen asti hyvin paikallaan. Niitä näpsyjä voi käyttää, mutta en harsolle suosittele. Parhaiten ne toimii froteeseen, jossa näpsy saa tartuntapinnan. Kakkosen kohdalla käytin puolen vuoden jälkeen sisävaippoja joissa oli tarrat ja ne olivat hyviä myös. Nyt ajattelin päästä helpommalla noiden taskuvaippojen kanssa.

Nyt on täälläkin kaikki hankittu sairaalakassia varten. Vielä tuota musiikkia pitäisi ladata niin kaikki on valmista. Eilen olin ensimmäisen päivän töissä sairausloman jälkeen. Yllättävän hyvin työt sujuivat. Pitää nyt ottaa kuitenkin hieman iisimmin ja helposti hakea sitä sairauslomaa, jos tilanne muuttuu.

Minulla ei tullut erityisen kovia supistuksia pitkään ennen kakkosen syntymää. Aamulla kävin äitiyspolilla tarkistuttamassa paikat, kun verta oli tullut. Siellä kaikki oli hyvin. Kätilö kyllä tuumasi, että se saattaa syntyä vaikka tänään. Lähdimme sitten kotiin ja poikkesimme kaupassa, jossa supistukset alkoivat voimistua. Illalla menimme jo synnyttämään ja tyär syntyikin seuraavana yönä.

Täällä taas ja pikkunen 32 +3

Viimeksi muokattu:
tirppa Meilläkin rytmit ollu samat koko ajan, mut selkeesti liittyis sellasiin päiviin kun jotain erikoista ollut ohjelmassa joten sellastenkin päivien rytmit sit taval tai toisel pyritty pitämään samana kun normaali arkena :) Ja sit jos ollu jossain hoidossa niin auta armias et kotona riittää uhmaa ja kiukkua :/ Ei tee kohta mieli enää antaa mihinkään vaikka toisaalta oon jotenkin tosi poikki et rukoilisin vaikka polvillaa et joku hetkeks ton neidin ottais :)

Muutenkin tilanne niin sekasin kun meillä tosiaan mies s-lomalla ja rahalliset paineet meinaa kaatua päälle, oma terveys kremppaa täst raskaudest. Toi tyttöhän on oikeesti tosi helppo ja ei kyllä turhia kitise, mut sitä vähääkään en meinaa kestää ja itku tulee multa jos kiukuttelee. Kukaan sukulainen/ läheinen ei näytä tajuavan kuin koville tää meidän perheelle ottaa. Ollaan aina tultu omillaan toimeen mut nyt tulot putoaa 1000€/kk ja se kyllä tuntuu.

Kohta täytyy jostain ulkopuolelta hakea apua kun aletaan olla jotenkin ihan poikki ja tuntuu et toi esikoinenkin kärsii kun ollaan joko pinna kireellä tai miä vaan itken täällä.

Sit en enää muista yksinkertasiakaan asioita ja unohdan tapaamiset/sovitut menot vaikka ne lukee kalenterissa. En oo yhtään tottunut tälläseen olotilaan.

Huh olipa vuodatus :/

Astre ja vauveli 31+3

Heippa!
Lohduttavaa kuulla että muilla myös hermot kireällä lasten kanssa :( töitä olisi vielä 2 1/2 vko.. hoitolasten kanssa ei ongelmaa mutta kun toi oma melkein 4 v haastaa mut päivittäin niin hermot menee ihan väkisin ja tulee sanottua tosi äidillisiä sanoja.. :'( ei kiva! Uskon että helpottaa kun työt loppuu kun kyllä pakko myöntää että nämä päivät 5 pojan kanssa näillä säillä kun tarvii olla jos mitäkin kuravaatetta ym päällä, niin alkaa olla jo raskasta.. huh.. Ja kun oma poika ei edes nuku päiväunia enää.. lopetti 2 vko sitten enkä jaksa enää taistella niiden kanssa kun saan sitten edes illalla omaa aikaa enemmän kun laitetaan hänet klo 20 aikoihin sänkyyn!
Mulla ei onneksi turvotusta ole kuin vähän näin iltapäivästä iltaan, aamulla ei yhtään. Ja joulumamma11 , täällä myös yksi jonka paino nousee vaikka syön aika vähän hiilareita, en herkkuja vaan milelestäni terveellisesti paljon kasviksia ja marjoja ym. Nyt kasassa 10 kg ja paino nousee vaan.. mutta uskon ja toivon että lähtee synnytyksen jälkeen kun ei toi kyllä muualla näy kuin mahassa joka sekin on "pieni" pallo tuossa edessä!
Kahlan kanssa karppaa.. mä täällä kans osittain, en laske hiilareita, syön marjoja+hedelmiä ja luonnonjugurttia ja tonnikalaa on tän raskauden aikana mennyt paljon.. toki olen välillä herkutellut mutta nyt ajattelin josko pystyisin olemaan ilman herkkuja loppuun asti! Mistä sun hiilarit koostuu päivän aikana, jos saa kysyä? Ja rasvaa mä en osaa oikein käyttää joten mun "karppaus" on lähinnä pastan, perunan, leivän ja herkkujen poisjättäminen..

Hyvää jatkoa kaikille !!!

Hipu+pikkuveli 32+0

40 itseommeltua kestovaippaa on hieno saavutus! Itse olen toistaiseksi saanut aikaan vain yhdet villahousut hahtuvasta. Mulla on kyllä vino pino erilaisia malleja kavereilta lainassa, jotta voimme päättää mieluisimman. Ikivanhoja superimukykyisiä froteepyyhkeitä löytyis myös vino pino, niistä pitäisi ommella imuja, mutta ohjeita on niin monenlaisia. Osaako täällä taas kertoa tuleeko niihin kolme froteekerrosta vaiko kaksi ja väliin vanua? Olen ulalla.

Mä ratkaisin kaikki paino-ongelmat silleen, etten seuraa sitä enää. :D Hyvin toimii. Neuvolassa se sanoi viimeksi paljon on tullut viikossa, mutta unohdin sen aktiivisesti samantien. Sen verran kiinnitän siihen huomiota, että olen vähentänyt pullan järsimistä ja leipomista, muuten en muuta söiskään kuin leivonnaisia. Lomalla olis vaan niin kiva leipaista jotain (muutakin kuin leipää) joka päivä.

Sitähän vois kuvitella, että työnantaja tietäis millaisia todistuksia se kaipaa, mutta ei se tiennyt, pötsi siis puhukoon puolestaan!

Astrelle (ja toki kaikille muillekin) superisti jaksamista!

Terveiset synnäriltä

Kotiin tulin tunti sitten. Vauva vihdoin oikeinpäin ja ollut tuntemuksien mukaan jo useamman päivän. Saa pysyäkin niin ettei mene homma liian vaikeaksi :D
Tänään tosiaan rv 33+5 ja neitokainen jo 2,7kg eli keskikäyrän yläpuolella mennään. Lasketuksi arvio 4,1kg joten ei ainakaan isompaa kiitos meille ;)
Vauvan kasvukontrolli tasan 3 viikon päästä eli katsovat ettei kasva liian isoksi. Toivottavasti tajuavat käynnistää ajoissa jos kasvu edelleen jatkaa samaa tahtia. Sokerirasitukset kuitenkin olleet hyviä eli puhtain paperein olen niistä selvinnyt, huomattavasti vähiten tässä odotuksessa tullut painoa joten syy ei ainakaan niissä voi olla..
NO, mulle pääasia oli että pikkuinen pää alaspäin ja kaikki muuten hyvin :)
Pissa puhdas ja verenpaineet kunnossa.
Käsien puutuminen johtuu jostain rannekanavasta, turvotuksen myötä menee tukkoon helpommin. On kuulemma hyvin yleinen vaiva raskausaikana. Ja häviää yleensä turvotuksen/synnytyksen jälkeen nopeasti.

Anteeksi omanapaisuus. Luen ajan kanssa pari viimeistä sivua kunhan ehdin. Kotona vielä muuttotavaroiden purkua vähän, mutta kodilta tämä jo näyttää. Vauvan vaatteetkin laitettu kaappiin ja vauvalle kassi valmiiksi sairaalaan :)

Nyt tuntuu jotenkin niin todelliselta, mä olen pian 4 lapsen äiti :heart:

"pikkuinen" 33+5 :heart:

:) innostuin sit leikkaamaan ihan näppituntumalla vaatteista kankaat taskuvaippaan,ja viel lisäimuun :) onnex ystävältä sain kax kuorivaippaa ni ne varmaa menee sit toho pääle. Kiinnitystä en tuoho versioon laita,ku eihä semmosta oo joissai imme vimseissä vai mitä olivatkaa.
Tyssit leikkii yläkerrassa isoilla legoilla,täytyy tästä viikkailla vaatteet narulta :) jospa huomena ompelisin sen vaipukan :)

~Marsu ja siskit + masu-asukki~

neljäskö mä jo ajattelin että oot synnyttäny kun luin ton "terveisiä synnäriltä" :kieh:

Toi rannekanava oire oli just sitä mitä mulla oli viimeks viimeiset 8 viikkoa. Nopeesti kyllä hävis oireet, ei kai ihan saliin jääny mut siltä se tuntuu näin jälkikäteen en muista että mulla olis enää osastolla kädet vaivannu yhtään ja sitä ennen tosiaan särki ja puutu 24h. Syöminenkin oli vaikeeta kun ei meinannu aterimet pysyä käsissä.

Astrelle :hug:
Neljäskö Mullakin tuli ensimmäisenä mieleen, että nyt on ensimmäinen joulukuinen maailmassa tai ainakin meinannut tulla :) Kiva kuulla, että kaikki oli ok :)
PAinosta Mulla on tullut tähän mennessä se n. 10 kiloo, jos joku 14 kiloo tulis yhteensä niin olisin tyytyväinen. Esikoisesta tuli 8-10 ja kaikki jäi synnärille, tokasta tuli 10-12 ja niistä jäi 2. Suunnilleen samoihin pyritään nytkin, tosin mulla on pari kolme sellaista kiloa mistä haluun muutenkin eroon, joten eiköhän joku kuntosalikortti tuu synnytyksen jälkeen taas hommattua.

Mitäköhän muuta oli... Ajatus katkesi kun menin ottamaan pienempää ulkoolta sisälle.... Eipä kai ihmeitä :)

Hilipatuinen & silmukka 34+ 2

heipsan

työnantajalle riitti kun kävi sanomas et koska jää äitiyslomalle. kysyin et tarviiko ne siit jotain dokumenttia niin sano et ei. varmaan siks kun ne ei maksa mulle mitään.

Omaa napaa ajattelin vaan tulla purkamaan :)
Neuvolassa tänään:
Neuvolatäti kerto imetyksestä eli meni suunnilleen näin: 'netissä on tällänen nettisivu, kato sieltä ja tossa tollanen paperi mis on nää samat jutut' mut oltiin jo aikasemmin juteltu perhevalmennuksessakin imetyksestä tosi kattavasti et ei siinä mitään :) Rv 33+6 paino +875g/vko painoo tullu n. 11,5 kg yhteensä, RR 133/76, pissa puhdas, hb 123 parantunu vaan raskauden edetessä, sf-mitta 30cm, edelleen rt, syke + ja liikkeet ++ Sano että taitaa olla jalkapalloilija tulossa meille eli hyvin liikkuvainen oli taas tätin mieliks. ei meinannu terkka löytää vauvan päätä, totes sitten että se on jo varmaan aika alhaalla tuolla lantiossa. sairaslomaa sain 3 viimeselle työpäivälle eli täällä alko loma tänään. otin myös kausiinfluenssa rokotuksen.

Kista & Tipi 33+6 <3

Onko kukaan ommellut verhoilua äitiyspakkaukseen?
Mä aion sellainen surauttaa, mutta en ymmärrä miten se tehdään yksinkertaisesti. Äkkiäkös mä ompelen siihen pohjan ja neljä kanttia, jotka taitetaan reunan yli, mutta keskustelupalstoilla pyörii ohje, jossa pitää ommella vaan yksi putkilo ja taitella sitten reunat ja rypyttää tai laskostaa ja jos tekee lakanasta, niin ei tarvita kuin yksi sauma? Nää putkilomallin ompelijat hehkuttaa kaikki sitä maailman yksinkertaisimpaa hommana, mutta mä en vaan tajuu. :(
Joten jos jollakin on hallussa tämä lakanaputkilo, niin olisin äärimmäisen kiitollinen lisäohjeista, alkaen nyt siitä, että mitkä reunat siitä lakanasta ommellaan yhteen putkilon muodostamiseksi. :)

Kotisynnytyskuulumisia: Tänään kävi kotikätilöni työparinsa (joka siis ei ole kätilö) kanssa tapaamassa meitä eka kerran! Mahtava fiilis, huomaan jotenkin rentoutuneeni nyt. Taidan viimein uskoa, että kotisynnytys on ihan totta nyt toteutumassa, jos mikään ei muutu tai vauva mene yliaikaiseksi. :heart:

Näyttivät välineet, mitä heillä on mukana, kätilö kuunteli sydänäänet (kävi muuten torvella toooodella paljon kätevämmin kuin dopplerilla!) ja juteltiin paljon eri tilanteista ja toiveistani synnytyksen suhteen. Kätilön asenne synnytys(ponnistus)asentoihin oli NIIN erilainen kuin sairaalakätilöillä, etten meinannut uskoakaan! Sairaalassa kätilöt, joiden ohjauksessa olen hoitanut synnytyksiä, ovat aina painottaneet vahvasti kätilön hyvää työskentelyasentoa. Tämä kurkkasi pikkuruiseen kaupunkisaunaamme, ja sanoi, että sinähän voit synnyttää vaikka täällä lämpimässä, jos haluat. Sinne saunaan mahtuisi tasan minä, mies ja kätilö, olettaen, että kätilö seisoisi lattialla ovi auki. :D Ihanaa tietää, että minulla on oikeasti vapaus olla ja liikkua niinkuin haluan, eikä tarvitse lähteä kesken synnytyksen kimpoilemaan mihinkään.

Kätilö tuo kaiken tarvitsemansa mukanaan, meidän pitää kuulema hommata vain paljon kahvia heille, sekä halutessamme amme/jakkara tms. valinnaista tarviketta. TENS:in ajattelin hankkia, joko vuokralle tai ihan peräti omaksi, mutta en muuta. Sauna ja suihku sopivat minulle paremmin kuin amme, ja jakkaran voi soveltaa kotona olevista tarpeista ja tukihenkilöistä. Ihana ajatus antaa synnytyksen edetä omaan tahtiin omassa kodissa, ei tarvitse hetkeäkään miettiä, että pitääkö nyt lähteä tai mitä saan/en saa tehdä, naukkailla mehua omasta jääkaapista ja puputtaa vaikka piparkakkuja kynttilänvalossa suppareiden välillä, kuunnella musiikkia ja jutella doulan, miehen ja kätilön kanssa jos siltä tuntuu. Ja vauvan synnyttyä ei tarvitse siirtyä osastolle, vaan saa jäädä omaan sänkyyn, omaan rauhaan köllöttelemään ja olla vaikka koko päivän pikkuhoususillaan, jos siltä tuntuu!

heip

PrinsessaV meillä äiti on ommellu laatikkoon sen päälisen mut en mie kyllä tiä millä ohjeella,varmaan omasta päästä keksiny. se on jotenki silleen et siinä on pohja ja sit ne sivut tulee siitä reunojen yli ja sit semmonen irtohörselö siinä reunassa ja nurkissa on sit semmoset rusetit,en tiä onko se niillä sit kiinni vai miten ku äiti sen siihen laatikkoon kiinni laitto. on kuulemma tehny samalla mallilla meille kolmelle semmoset ku olemma olleet pieniä :)

Ai niin sitä mun piti kehua, että tää meidän pino on aktiivinen verrattuna joihinkin muihin pinoihin niin on kiva kirjoitella :)
Kistalla oli tosi valaiseva imetyskäynti :LOL: Vai pitikö sun oma terkka siellä perhevalmennuksessa sen imetyskerran ja ties että mitä siellä oli puhuttu? Mun muistaakseni mulle varattiin oikeen ekassa raskaudessa pidempi neuvolakäynti yks ns. "imetyskäynti" missä sitten käytiin imetystä, maidonnousua jne. läpi ja sitten sillä terkkarilla oli sellainen oikeen kokonen ja painonen nukke millä sai kokeilla niitä imetysasentoja.

Mun täytyy tunnustaa, että oon käsitöissä aika uusavuton :LOL: Ehkä siks mä oon tyytynyt noihin kertsivaippohin ja kaupan hepeniin ihan suosiolla :) Mä oon tosin ihan hullaantunut vanhoihin hirsitaloihin ja sellainen ois mun aivan ehdoton ihanne asunto, mutta tuo isäntä on iiiihan toista mieltä mun kanssa.

Astrelle kovasti tsemppiä!

Tiedän tasan mitä se on kun jatkuvasti joutuu raha-asioita miettimään. Menee kaikki elämänilo. Meillä myös miehellä pitkiä sairaslomia. Todennäköisesti sillä käsi paketissa kun vauva syntyy. Tulot on jo pitkään ollut aivan säälittävät. Minä sitä pitkään paikkailin ylitöillä mutta nyt olen itsekin jo pudonnut kelan sairaspäivärahoille kun jouduin jo elokuun lopulla sairaslomalle. Nyt sitten kyttäilen monta kertaa päivässä Kelan sivuja että koska tulisi tietoon seuraava maksupäivä ja paljonko sieltä tulee. Rästissä olevia laskuja on jo vino pino. Ahistaahan se niin julmetusti mutta näillä mennään.

Kiitos kaikille tsempeistä :heart: :hug:

Enskulle ja kovasti jaksamisia! Kyl tää on perseestä et ei näillä ns. tuilla kyllä elä varsinkin jos molemmat on niiden varassa :/ Meillä myös riskinä et mies käsi paketissa leikkauksen jäljiltä kun vauva syntyy. Saikulla ollut siis lv-asentajan työstä olkapäävamman takia. Siintä ei paljon sit apua vauvan ja esikoisen hoidossa ole, sekin stressaa :/

Mut niinhän se on et näillä vaan mentävä :) Kyllä tää joskus helpottaa sit!

MarsujaSiskit Pikaisesti ennen töihin lähtöä noista vaipoista. Itse olen muokannut kaavan uuden swaddlen ja napaketun väliltä. Tarrakiinnitykseen olen päätynyt. Kuoret ovat pr pulia päältä ja coolmaxia tai babyfleeseä sisäpuolelta. Kuorta niihin ei sitten tarvita, kuin varmuudeksi myöhemmässä vaiheessa yöllä villavaippa.

Viimeksi muokattu:
Ai kauheeta, en ajatellut että joku luulisi että lähtö tullut :D

Ei sentään vielä, ehkä parin viikon päästä voisin hyvin synnyttääkin tosin merkkejä ei ole nimeksikään :whistle:

Ei tässä kuussa vissiin saadakaan ensimmäistä synnyttäjää, oikeastaan hyvä niin kun viikkoja kuitenkin "vähän" ja jokainen päivä tuo pikkuiselle lisää voimia.
Ens kuussa alkaakin sitten kolisten tulemaan, vauvauutisia odottaen siis :heart:

"pikkuinen" 33+6 :heart:

Adalmiina mun pikkusisko on syntynyt samana päivänä kun mulla oli synttärijuhlat. Yks päivä on meillä eroa :). Olin juhlissa kieltänyt äitiä lähtemästä ja hän sinnitellyt viimeiseen asti siellä. Melkeen syntykin taksiin pikkusiskoni. Aika sissi äiti mulla, kun on jaksanut vieraiden keskellä olla synnytyskivuissa:O

Neljäskö Mäkin luulin, että oot synnyttäny :D

Swerifel Kuulostaa mukavalta sun suunnitelmat! Nyt vaan toivotaan, että kaikki menee putkeen!

Astre ja Ensku :hug: Raha asioiden kanssa painiminen vie kyllä voimat äkkiä. Asioilla on kyllä tapana järjestyä, tavalla tai toisella.

Hilipatuinen Oliko sulla joku syy, miksi käyt usein neuvolassa? Mietin vaan kun itellä ollu rv 22, 26 ja seuraava 33... Toki käytännöt vaihtelee paikkakunnittain :)

Kuulkaas kannssaodottajat! Mun maha naksuu?!:O Onko kellään muulla vastaavaa? Mä oon useamman päivän kuulostellut tätä ja eilen illalla ihan sohvalla paikalla maatessa naksui...

Pitää vissiin mennä pukemaan lapselle vaatteet, kun tuo taas repi vaippaa myöten kaikki pois. Ei voi käsittää.. Luulis, että tulee kylmä:confused:

Mango ja Ola 31+3

swerfiel mä kuulin tohon kotisynnytykseen liittyvän hinnan eilen ja tuntuu aika hurjalta summalta. Oli nimittäin joogassa puhetta aiheesta. Ehkä tuo lyö läpi suomessakin joku päivä ja ihan hyvä että jotkut rohkeat uskaltaa tehdä sitä ja saada se "päivänvaloon" yhtenä vaihtoehtona.

omasta navasta: mulla tuntuu siltä että tää kaveri olis laskeutumaan päin jo. Nämä kaks raskautta on ollu niin erilaisia ettei pysty ennustamaan tai sanomaan mitään kun tuntuu että olis ekaa kertaa odottavana. Nyt tosiaan on kauhea epämielyttävä paine alhaalla ja tuntuu sieltä että jokin siellä on.. YLLÄTYS! :D Saapa nähdä onko marraskuussa kääröä kainalossa vai meneekö loppuun asti :D

tervetuloa uusille ja koittakaa supistelijat ottaa rauhallisesti vaikka hankalaa se on toisinaan kun ei pysy paikallaan.

33+6

Uusille tervetuloa=)

MarsuJaSiskit mä oon ymmärtänyt että ne turvahakaneulat on tarkoitettu harsovaippoken kiinnitykseen,mutta en ois kyllä uskonut että niitä on vieläkin olemassa.luulin niiden jo hävinneen kaupoista ajan mukana.Mä kiinnitin harsotaitoksen aikanaan näpsyllä (jokuhan täällä ei suositellut sitä meille se toimi hyvin,mutta kukin tyylillään:)
Meilläkin oli sattuneesta syystä eilen kauppapäivä.Oli kyllä ihana tunne pitkästä aikaa päästä ruokakaupaan ostamaan tyhjiksi menneisiin kaappeihin ruokaa ja lapsille d-vitamiinit,kun niistäkin piti pitää taukoa kun ei ollut rahaa ostaa niitäkään.

tääl taas mä oon hieman kade kun osaat ja tykkäät tehdä niitä kestoja itse.Mä olen kaikki ostanut käytettynä kirpparilta,mut itse tehtynä sais paljon edullisemmin ja kauniimpia erinlaisia kuoseja.Oot kyllä tosi ahkerasti tehnyt niitä:)

sairaalakassista mitään en oo sinne vielä hankkinut enkä pakannut ja jos ihan totta puhunut niin en oo ees asiaa ajatellut.

Isompien lasten kanssa olo kyllä täytyy myöntää että hermot on aika kireellä jä varsikin mitään ylimääräistä kiukuttelua tai itkua ei kyllä jaksa kuunnella yhtään.
Nyt mies on neljä päivää poissa metsästysreissulla,vielä kun voi lähteä ja toisaalta nyt täällä kotona on paljon rauhallisempaa kun mies ei ole ja mennään tarkan päivärytmin mukaan.Silloin kun mies tulee töistä niin lapset riehaantuvat ja sitä kiukuttelua,vääntöä joka asiasta ja itkua ja riehumista on paljon enemmän mitä mun pää ei kestä.
Kyllä meilläkin huomaa että rytmistä poikkeaminen piristään mutta myös väsyttää lapsia jolloin ne on herkempiä saamaan narina nirinä itkukohtauksia.Onneks noi isommat pojat viihtyy loistavasti paljon ulkona ja tuo 1,5v touhuaa mielellään yksinään myös sisällä niin hermot saa levätä ja taas jaksaa paremmin.Mutta mikään kärsivällisyyden perikuva en todellakaan ole,vaan helposti tulee korotettua ääntä.

turvotusta ei onneksi vielä ole havaittavissa

paino nousee tasaiseen tahtiin mutta niinhän sen odotusaikana kuuluukin nousta enkä ota stressiä siitä.Kyllä sitä sitten viimeistään imetyksen jälkeen voi pudottaa ne kilot jotka ovat vielä jäljellä.

neljäskö mä olin jo ihan varma tuosta sun otsikosta että nyt on ensimmäinen joulukuinen nyytti kainalossa:)Mutta hyvä että kaikki on hyvin ja vauva on kuitenkin vielä masun turvassa kasvamassa:)Älähän vielä sano,kyllä tässä ehtii vauvoja tälle kuulle tulemaan jos niin päättävät;) Mutta jos ne vielä edes muutaman viikon malttaisivat kasvaa masussa:)

Fantaihana mullakin oli viime raskauden lopussa nimetön ja pikkurilli ihan puuduksissa kun oli turvotusta jonkin verran ja kyllä se kesti valitettavasti jälkitarkastukseen asti mutta onneksi lieveni asteittain.

Kista no on ollut hyvin suurpiirteinen opastus :eek:Eipä silti mulle ei esikoista odottaessa annettu neuvolassa minkäänlaista ohjeistusta ja siksi se imetys ehkä jäikin vain kahden viikon mittaiseksi... :(

swerfiel toi kotisynnytys kuulostaa hyvältä:) Mielenkiinnolla odotan synnytyskuulumisia,kun nyytti on sitten kainalossa että millasta se oli:)

Hilipatuinen mäkin oon tykännyt kun pino on pysynyt aktiivisena,mutta monilla muilla pinoilla taitaa olla fb sivut ja siksi ovat hiljaisia täällä puolen,sääli sinänsä kun ajattelee niitä jotka haluaa pysyä anonyymeina:/

Zemppiä rahaongelmien kanssa painiville:hug: Sellaistahan se on täälläkin,onneksi vähän tilanne vaihtelee mutta hyvin kotipainoitteista ja yksinkertaista elämää saa kyllä viettää kun juuri mihinkään sen kummempaan ei ole rahaa ja ruoka on hyvää kotiruokaa ja se siitä.Tässäkin kuussa lapsilisää odotin kun kuuta nousevaa että pääsen kauppaan eikä tarvii enään taikoa ruokaa perheelle tyhjistä kaapeista.Josta tulikin mieleeni et lapsilisän kannalta ois parempi jos lapsi syntyis loppukuusta kun heti seuraavana kuuna saa sitten lapsilisän,mut jos syntyy alkukuusta niin sinä kuukautena ei saa vielä mitään.

Tänne ei kummempia.Niin kun jo mainitsin mies lähti neljäksi päiväksi metsästysreissulle ja oon yksin näiden kolmen sekä pallomahan kanssa.Yöt on rikkonaisia edelleen mutta vessassa ei oo onneks tarvinnut jousta,mutta muuten herään kääntämään kylkeä.Aamulla ei millään jaksais herätä vaikka mielestäni menen aikaisin nukkumaan, liekkö hempassa jotain...?kun se on mitattu viimeks rv22 ja sf on multa mitattu tänä raskaudessa vaan kaksi kertaa ja eilen poksui rv33...
Vauva painaa kylkiluita ja harjoitussupistuksia on ollut jo tähän mennessä enemmän kuin muiden aikaan,mutta en usko että ne kypsyttäis kohdunsuuta tai muutenkaan saavan mitään aikaan kun ovat kuitenkin hyvin lieviä,mutta tuntuvat kuitenkin.Ens viikolla ois kolmen viikon tauon jälkeen neuvola,ei kyllä huvittais mennä sinne.Jotenkin turhauttaa käydä siellä kun siellä ei mitään uutta tapahdu ja mitään vaivoja ole.No saapahan se tätsy höpöttää taas tunnin mulle ja kysellä asioita jotka ei liity raskauteen tai oikeastaan mihinkään mitenkään.Plaah.
Marraskuun puolivälissä meinasin ostaa vauvalle kaikki viimeiset pienet tavarat mitä se tarvitsee ja keittää tutit,tuttipullot ja rintapumpun osat valmiiksi sekä pakata sairaalakassin.Sitten voinkin pikkuhiljaa ruveta miettimään ja laittamaan joulua:)

Metsätähti ja pienitonttu 33+1

Mango meillä käy kaikki odottajat alkuun sen neljän viikon välein neuvolassa, rv 30 eteenpäin 2 viikon välein ja rv 35 viikon välein. Kolme lääkärikäyntiä ja 2 ultraa jos ei oo mitään kummallista. Mä oon käynyt ylimääräisiä lääkäreitä siitä rv 27 alkaen jokatoinen viikko kun on ultrannut tota mun kohdunsuun tilannetta ettei siellä pääse tapahtumaan mitään yllättävää yht äkkiä.

Mäkin ootan että koska on ensimmäiset joulukuiset maailmassa :) Sais mennä tuonne marraskuun puolelle, että päästäis sinne rv 35 paremmalle puolelle, meillähän ei taida olla yhtään tupalien odottajaa ainakaan aktiivisessa keskustelussa mukana... :) Leikkimielisenä veikkaan, että eka joulukuinen syntyy isänpäivän tienoilla ;) Ite jos saisin kalenterin kanssa synnyttää niin synnyttäisin tuossa isänpäivän jälkeisellä viikolla, mulla ois sitten rv 37 ja kun pienempi on syntynyt rv 37+5 ja painanut sen 3960g (esikoinen viikkoa aikasemmin syntyneenä kiloa vähemmän) niin ei ihan hirveesti innosta ajatus siitä, että tää syntyisi viikkoakin myöhemmin ja painaisi taas sen kilon enemmän :whistle::LOL:

Tosta mahan naksumisesta, jotkut sitä aina sanonut, että niin tapahtuu, ilmeisesti jotkut kiinnikkeet löystyvät??? Mut varsinkin kun noita synnytystarinoita lukee niin aina sanotaan, että juuri ennenkuin vedet meni niin kuului naksahdus. Mulla on mennyt vedet molemmista, ekassa kesken petipuuhien ihan kunnolla ja tokassa heräsin ja menin vessaan pissalle ja pyyhkiessä huomasin että tulee kaiketi lapsivettä, mutta en mä oo ikinä mitään naksahdusta kuullut...

Yhteistyössä