***Joulukuun Pikkutontut ELOKUUSSA***

heipsan

huh huh eka muutto päivä takana ja toinen alkamassa!! hermot totaalisen koetksella ja yöunet jäi sitten kovin lyhkäsiksi ku mietti vaan et missä järjestyksessä tänhään kaikki loput kamat tästä viiän mut ehkä sekin suttaantuu ku ei ajattele :D

mut joo son alettav hommiin ennen ku trulloo taas hoppunen :D

höyhen ja tonttu 26+3 :heart:
 
Sainpahan päivitettyä ennen kuin netti sanoi sopimuksensa taas irti =) Ylihuomenna vaihtuu taas kuukausi joten uutta pinoa sitten silloin taas luvassa :wave:. Jos joku huomaa etusivulla virheitä niin laittakaa pyynnöt punaisella tai edes jollain muulla värillä :wave:
 
  • Tykkää
Reactions: MARMAx4
Moi,

onko muita joulukuisia, joilla raskausdiabetes? Mä sain tänään neuvolassa "tuomion" ja nyt tuntuu, että maailma loppuu. Tuli sitten itkettyä ihan kunnolla neuvolassa ja harmittaa ihan älyttömästi. Eka paastoarvo oli 0.2 koholla, muut arvot ihan ok, ja nyt kun neuvolassa otettiin paastoarvo, niin oli jo 5.2 eli alle sallitun rajan. Edellisessä raskaudessa arvot oli hyvät.

Eniten ärsyttää, että oon laihduttanut 20 kg ennen raskautta ja liikun joka päivä monta kertaa koiran kanssa. Lisäks oon todella vahtinut painoa ja syömisiäni, herkkusuu kun olen, ja nytkin oli tullut huimat 200g edellisestä 5 vkon takaisesta neuvolasta.

Miten te muut ootte eläneet tän kanssa ja mietittekö joka suupalan tarkkaan? Ehkä nyt on vielä tunteet "hieman" pinnassa, joten lähinnä haluaisinkin kuulla muilta kohtalotovereilta, että elämä jatkuu ;)

- Tevu ja hippiäinen, 23+1
 
Tevu mä sain viime raskaudessa tuomion 5,3 paastolla ja tässä raskaudessa paasto oli 5,5. Mulla menee metformiini lääkitys suun kautta ja arvot ovat olleet oikein hyvät. Noin kerran viikossa on 1 ylitys paastoarvoissa, ruuan jälkeiset on normaalit vaikka vähän herkuttelisikin. Itse pystyn elämään tämän kanssa nykyään oikein hyvin, varmasti sen takia kun vielä pystyy syömään hedelmiä, maitotuotteita ja leipää ihan normaalisti (tai ei siis mitenkään järjettömiä määriä vaan kohtuullisia annoksia). Paino ei ole ainut asia mikä vaikuttaa rd:n syntyyn. Esim mulla on kaveri joka oli enne raskautta alipainoinen ja silti puhkes rd. Ruuan jälkeiset huiteli hänellä helposti yli 10.

Tässä masukuvaa lauantailta jolloin oli rv 25+5. Ei ihan paras, mutta parempia ei oo vielä tullut otettua...

 
  • Tykkää
Reactions: Kahlan ja Tuisku81
Tevu, mulla todettiin raskausajan diabetes alkuraskaudesta. Minullekin oli kova pala (ja on väliin vieläkin) :|. Yritän kyllä katsoa mitä syön, mutta ärsyttää, kun saisi syödä vain 150 g hiilareita päivässä. En ole hirveästi laskenut (enkä tykkää laskea), kuinka paljon hiilareita on tullut ruokailujen aikana syötyä :ashamed:. Itse olen aina ollut makealle perso, joten makeaa olen joutunut vähentämään rajusti. Kyllä siihen tottuu, vaikka väliin tulee lipsuttua (kuten lauantaina, kun söin kaupungilla kunnon jäätelöannoksen aamupalan kaveriksi, joka näkyi sitten arvossa).

Pienet lipsumiset olen itselleni luvannut (niitä ei kuitenkaan tule niin usein, mitä alkuun pelkäsin, ehkä kerran kuussa), vaikka lääkäri viimeksi hiukan moitti ja saarnasi, että tämä on pieni hetki minun elämässä, mutta vaikuttaa lapsen elämään pidemmällä ajalla. Totuus on kuitenkin minun kohdalla, että kun pitäisi kerralla tehdä ruokaremontti, se on vaikeaa. Totutteluun ei jää aikaa (se sitten näkyy noissa pienissä repsahduksissa). Mies on kuitenkin hyvin tukena ja kaupassa asioidessa tarkistamme, kuinka paljon mikäkin tuote sisältää hiilareita ja pyritään ostamaan tuotteita, joissa hiilareita ei ole paljoa. Nykyisin aamun paastoarvon takia joudun käyttämään insuliinia, muut arvot ovat olleet pääsääntöisesti hyvin suositusten alle.

Kunhan tuon asian saa itselleen käsiteltyä ja hyväksyttyä, se helpottaa. Minä alussa stressasin asian kanssa, mutta olen todennut, että väliin niitä hiilareita voi tulla syötyä enemmän mitä suositellaan, eikä näy arvoissa. Eikä minulla ole painoa tullut lisää raskauden aikana, kahtena viime neuvolakäynnillä paino ollut aivan sama (ja on n. 700 g alle lähtöpainon), joten olen hyvin tähän mennessä pärjännyt.

Lapitar
 
Omanapainen valitusvirsi tiedossa kun ahdistaa niin pirusti :/

Minuu vähän pelottaa et täs raskaudes olis mahdollista et sokrut ei oo kunnos :/ Rasitus on 22.9 et sithän sen näkee. Mul on vaan viime neuvolan jälkeen tullut muka 3kg painoa (oli tasan viikko sit nla aika) ja nyt yhtäkkiä parissa viikossa siis se melkein 5kg :( Tosin mul noi kilpirauhas arvot heitti pahan kerran ja oli 10 viikon aikan tehny huiman laskun mikä voi osaltaan selittää tätä.
Silloin kun se puhkes ni 2kk sisään tuli 13kg.

Huoh! jotenkin tosi turhautunut olo. Eilen se purkautukin sit riitana miehen kanssa ja pitkänä itkukohtauksena. Tänään ollut ihan poikki :/
Sekin turhauttaa et mies ei ymmärrä et lasten talvipuvut/kengät pitäis oikeesti ostaa nyt jos meinaa yhtään väriä/kokoa saada oikeeta. Niitäkun on turha etsiä sit kun lumet tulee :)

Sekin ihmetyttää et mahasta on hävinnyt se vauvamahan pinkeys ja on jotenkin vaan tollanen löysä? Liikkeet kyllä tunnen ja sykkeet kuuluu joten vauval kyl kaikki ilmeisest hyvin. Maha on myös tollanen enemmänkin kulmikas ja hassun näkönen kun sellanen söpö pyöree pallo :( Onkohan tol et istukka edes mitään tekemist sen kans?

Olikohan täs riittämiin murheiden purkamist?! :) Tänne on vaan helppo tälläset asiat purkaa pihalle.

Astre ja "Eemeli" 23+2
 
Tevu Täälläkin yks RD:stä "kärsivä". Jäin kiinni sokerirasituksessa. Sinänsä ei mikään yllätys ollut, koska edelllisessä raskaudessa oli myös. Nyt vaan sokerit on pysyny tosi hyvinä. Arvot ei ole nousseet lainkaan yli sallittujen. Viime raskaudessa, mulla oli sokrut korkeemmalla ja lopussa raskautta jouduin pistämään ateriainsuliinin. Toivottavasti selviydyn tässä raskaudessa ilman insuliinia.
Ruokavaliolla on tosiaan nyt mennyt hyvin. Välillä niitä lipsahduksia tulee... Olen kyllä seurannut silloinkin jos olen herkutellut, noita sokeriarvoja, eivätkä ne ole siltikään kovin korkeat olleet. Alussahan mie epäilin tuota sokerimittaria, mutta kyllä se ihan oikein näyttää, kun sitä on monet kerrat testattu. Tsemiä sulle kovasti!

Liitoskivut alkaneet vaivaamaan myös minua. Pari päivää on häpyluukin ollut kuin tulessa ja tuntuu ku puukkoa sinne työnnettäis.... :( Vielä olisi 15 viikkoa laskettuun aikaan... tonttu pyörii mahassa melekosesti.

Kummit ei olla vielä kyselty. Eikä mietittykään hirveesti. Nepä kerkeää sitten.

Äitiyspakkaus hakemuksen laitoin perjantaina menemään. Saa nähdä koska tulee postiin. Äitiysrahahakemusta en vielä laittanut, täytyy mennä ensi viikolla palkkatodistusten kanssa kelaan ja katsoa mitkä lasketaan tuloihin mukaan. Kerta sitä saa niin tehdä, että voi ottaa työssäolo kuukausista tulot siihen.

simuli 25+0
 
Tylsä sairasloma vaan jatkuu. Olen nukkunut kaikki yöt huonosti ja tuhlannut rahaa vauvajuttuihin ja pesänrakentamiseen :) Siinäpä ne tärkkeimmät kuulumiset :)

Maha kasvaa mutta ei siitä söpöä vauvamasua kyllä tule. Pitkulainen ja alas valahtanut : /

Ensku ja Poju 25+5
 
Olipas hauska juttu tänään, nähtiin yhtä tuttua joka ei oo nähnyt mua raskaana ollessa aiemmin, oli hetken aika hiljaista miestä kun sulatteli tota pötsiä mielessään, juttu takkusi hetken :D Tiesi kyllä että meille tulee vauva mutta ei ollut asian kanssa sillain ollut tekemisissä.

Maidon tihkuminen, heräsin taas aamulla paidan rinnus maitoläikissä! Näköjään öisin heruu, päivisin pidän liivinsuojia, niihin tulee korkeintaan tippa joskus, mutta löysässä yöpaidassa näköjään heruu herkemmin :D Tissien kasvusta, mulla ei oo kasvaneet oikeestaan, samat rintsikat on menneet kuin ennen raskauttakin, mutta nyt huomautti mieskin että rinnat on "muhkeammat". :p Ei mainittavasti mutta vähän. Liivit sopii edelleen mutta on noi jotenkin turvoksissa Jännityksellä odotan kun maito nousee, sit saattaa olla melkoiset pallotissit! :O

Pitiköhän mun vielä jostain kirjoittaa.. Hmm. No ainakin siitä että hengästyn naurettavan helposti, riittää kun kävelee hieman reippaammin tai ylämäkeä niin huohotan niinkuin olisin juossut pari kilsaa! Mitähän se sitten on kun maha nousee entisestään painamaan keuhkoja lyttyyn..

Susimieli ja Pieni
 
Moi pitkästä aikaa!

Viikot vierii ja töissä on kiire, kotona sitten niin väsynyt että ei jaksa avata enää konetta.. juttuja luen kyllä kännykästä melkein joka päivä, kummasti olen koukussa tähän palstaan vaikken niin usein kirjoitakaan!

Viime viikolla oli toinen sokerirasitustesti, meni niin paljon helpommin kuin eka kun ekassa oli kauheet pahoinvoinnit päällä. Nyt siellä penkillä jutusteltiin kahden muun samoilla viikoilla olevan kanssa. Tuloksia en oo muistanut kysellä, mut luotan siihen et ilmoittaisivat kyllä jos jotain on hullusti.

Tänään oli toinen lääkärineuvola, ja oli niin ihanaa kuulla, että kaikki on niin kuin pitääkin. Painoarvio pikku papusella oli reilu 900 g, kiva kun reilu kuukausi sitten rakenneultrassa sen 300 g. Keskikäyrillä on sekä vauva että masu, mutta pitkäreitinen tyyppi meille on tulossa :D Reisi on yli viikon edellä viikkoja. Ja sit se oli jopa pää alaspäin eli rt, mut musta se kyllä menee siellä vielä ympäri miten sattuu niin et tuskin vielä lopullisesti noin päin. En muuten tiennyt että ultrataan, luulin että rakenneultra ois ollut viimeinen ultra, mutta olihan ihana nähdä siellä meidän pikkuinen touhottaja :heart:

Maitoa tulee täälläkin, just öisin usein tulee isot läikät ja tänään kun oli toi lääkärineuvola niin on herunut päivälläkin rintsikoista läpi. Liivinsuojat on vaan niin isot, en millään jaksais käyttää niitä vielä eli pelaan upporikasta ja rutiköyhää varmaan siihen asti et käy joskus tosi nolosti :rolleyes:

Selkäkremppaa on vähän ollut mutta hyvin oon jaksanut olla töissä. Täällä Lahdessa saa kaupungin fysioterapiasta lainaan tukivyön, sain nyt sinne numeron ja pitää varata aika sovitukseen. Muuten on hyvä olo, mitä nyt väsymys vaivaa: pe-la kun sain nukkua niin paljon kuin halusin niin vedin 9,5 tunnin yöunet putkeen ja päivällä 1,5 tunnin päikkärit päälle! Edes vessaan mun ei tarvi öisin nousta. Tänään alotin lisäraudan, saa nähdä auttaako tohon väsymykseen yhtään.

Kummeja pyydetään varmaan vasta joulukuussa. Ja hankintoja tehdään todella pikku hiljaa ja kaikki toistaiseksi käytettynä, vielä puuttuu paljon kaikenlaista mutta onhan tässä vielä aikaa.

Koitin tässä surffailla jotain aktiivisen synnytyksen kursseja, ei oikein täältäpäin löytynyt mutta Helsingistä löytyi synnytyslaulun kurssi. Onko kellään kokemusta aiemmista synnytyksistä, onko auttanut? Jos saan aikatauluihin sopimaan niin mua kyllä kiinnostaisi: Synnytyslaulu - Vox Silentii Jos joku tietää jotain ns. aktiivisen synnytyksen kursseja niin vinkatkaa!

Tsemppiä sairaslomalaisille, toivottavasti pian krempat helpottais!

Tuisku ja Papu 26+1

ps. Poppeliini söpö masukuva!
 
maitoa tulee täälläkin lähinnä vaan toisesta tissistä. :)

Sokerirasitukseen pitäisi varaa aika luultavimmin ensi viikoksi. Hiukka pelottaa tämän toisen arvot,mutta saa nähdä.

Joku oli kysynyt äippälomapuuhista..noh ainakin ne kuuluisat valokuvat pitäisi laittaa kansioihin ja kirjoitella niihin. Sitten sisustaa tuota esikoisen huonetta,varmasti pestä uuden tulokkaan vaatteet ja varmaan pyyhin pölyt taas kaikista kaapeista. :)

Mulle ei oo tullut vielä äippärahapäätöstä. En tiedä onko mennyt työnantajalta jo laskelmat kelaan. Vein silloin heti rv23+jotain..kun sain paprut. Kelassa sanoi,että 3vkoa kestää päätöksen tulos jos työnantaja toimittaa hyvissä ajoin paperit. :)
 
Kohdunkannattimet vaivaa täälläkin ihan kunnolla niin ettei mistään kävelylenkeistä voi kuin haaveilla,jospa nää tästä loppuisi niin ei tarvis koko loppuodotusta olla ihan liikkumaton.

Kestoliivinsuojia mulla on kymmenisen kappaletta ja muistaakseni pakkauksessa tulee neljä lisää,et eiköhän niillä pääse ainakin alkuun.

Äitiysavustuspaperit jätin perjantaina postiin ja äsken kävin katsomassa joko ne näkyis kelan sivuilla,mut ei niin ei:(Toivottavasti ne ei oo hävinnyt postissa.Täytyy malttaa mieli ja odottaa muutama päivä ennen kun käy niitä kurkkimassa,sitten jos niistä ei näy netissä mitään niin täytyy soittaa sinne ja kysellä niiden perään.Täällä kun yleensä päätös on tullut jo viikossa siitä kun paperit on jättänyt.

Hippuliinu mä olen keväällä katsonut sitä ja sitten katsoin sitä sydänääniä joka oli suomalainen ja parina iltana olen bongannut faktalta synnytyssairaala ohjelman:)Sydänäänistä tykkäsin kovasti ja se ois kyllä saanut jatkua mutta saman oon huomannut jenkkiläisissä ohjelmissa että siellä synnytyksessä on tyyliin koko suku ja jopa lapset,musta taas se on niin intiimi tapahtuma että mukava kun isä on mukana (kuopuksen syntymään se ei ihan ehtinyt) mutta ketään ylimääräisiä siihen en kyllä kaipaa.Esikoisen aikana isän lisäksi oli vain kätilö,kakkosen aikana neljä isän lisäksi ja kolmosen aikana kaksi ja kyllä siinä jo oli ihan riittävästi.Ja se mihin oon myös kiinnittänyt huomioo on toi että kun monesti ne äidit niin tyynenä ja rauhalllisina vaan makaavat koko synnytyksen ajan ja sit tulee lääkäri joka kertoo että nyt on kohdunsuu on 10cm auki ala ponnistamaan ja sit äiti alkaa käskystä ponnistamaan:eek:!Siis voiko synnytyttäminen oikeasti olla sellaista?Ja tuntuu että jenkeissä on se käytäntö että kalvot puhkaistaan rutiinilla heti kun se on mahdollista ja kaikille vaan epiduraali selkään ja synnyttäjä makaa koko toimituksen ajan sängyssä selällään ja sit ne ihmettelee jos synnytys ei meinaa edetä... Meillähän esikoinen (5v) on muutamaan kertaan puhunut haluavansa mukaan kun lähen synnyttämään ja oon kertonut että lapsia ei päästetä sinne mukaan(hyvä niin) mutta sairaalaan lapset pääsevät sitten moikkaamaan äitiä ja uutta sisarusta.Onneks kysiin ei osastolle pääse muita kuin isä ja vauvan sisarukset koska mä en halua sinne ketään muita ja mua kyllä ärsyttäis jos vieruskaverilla ravais koko ajan porukkaa siinä kun muutenkin mulla ja vieruskaverilla on aina elänyt vauvat eritahtiin ja kun toinen syö,ähisee,kitisee tai itkee niin oma nukkuu ja toisinpäin niin ei siinä oikein saa levättyä ja enään puuttuis kunnon vieraslauma.Vaikka n oo koskaan synnytyksen jälkeen ollut väsynyt vaan päin vastoin elänäni kunnossa niin silti haluan ihan rauhassa ensin itse tutustua tulokkaaseen ja nauttia rauhallisuudesta kun kotona arki ja härdelli taas alkaa.Esikoisen aikaan ystävä oli sattumalta tulossa kysiin käymään lapsensa kanssa samana päivänä kun olin synnyttänyt niin hän nätisti kysyi että saako oven läpi tulla moikkaamaan ja annoin mielelläni luvan.Siinä sitten vaihdettiin pikaisesti kuulumisia ja hän antoi pojalle lahjan oli ehkä parisen kymmentä minuuttia ja lähti.Tulipas sepustus:ashamed:

Ristiäisistä mä oon aina halunnut ihan pienet ristiäiset johon tulee vain isovanhemmat ja kummit koska muuten sitä rajaa on niin vaikea vetää ja sitten vieraslista paisuu kuin pullataikina enkä tykkää yhtään muutenkaan mistään virallisista juhlista niin on mukavampaa kuin tilaisuus on vaan pieni ja intiimi.

Sokerirasitus on kahden viikon päästä ja mua jännittää ensimmäistä kertaa mennä sinne.Ennen ei oo jännittänyt yhtään mut nyt on ekaa kertaa ihan kunnolla sellainen olo että varmasti narahdan:/Mun kaveri narahti vaikka se ei oo kuulu miltään osin riskiryhmään ja mulla kun se vauva oli jo rakenneultrassa niin iso niin oon ihan varma ettei se voi johtua muusta kuin sokeriarvoista:/Täällä se litku on kuulemma vielä "kokista"

(.)Oodtan jo kovasti että koska saan hakea äitiyspakkauksen ja pääsen laittamaan kaikkea vauvalle valmiiksi:)Alkaa totaallisesti iskeä tää pesänrakennusvietti päälle:)Voi kun toisilla on jo rv 30 lähempänä kuin 20:)Eipä oo enään kovin pitkä aika kun saadaan nyytit syliin,ensimmäiset jo varmasti marraskuussa:)
Mulla ei oo mitään kummempia suunnitelmia äitiysloman varalle,kotia laittelen ja haaveilen vauvasta:)
 
Kiitos metsätähti ja poppeliini tosi huolellisista ja hyödyllisistä vastauksista vaunukysymykseeni!!!!!! :flower:
IHANA masukuva Poppeliinilla!!!

Täällä alan jo aivan rakastumaan tähän masuun :heart: Minä joka meinasin aluksi että en taida olla yhtään sinut tämän kropan muuttumisen kanssa! Mutta nyt kun masu näyttää jo söpöltä vauvamasulta eikä miltään möhöltä niin onpas kivaolo ja ylpeäkin, hih :)

Oi kunpa mäki saisin Kelan paprut pian postiin!!! Postitteko ne vai veittekö töihin?
Mä oon vähän pihalla että keräänkö mä esim.palkkatodistukset sun muut töistä ja postitan sen hakemuksen kanssa vai laittavatko töistä sinne erikseen? Tyhmiä kysymyksiä mutta en tosiaan tiedä eikä kukaan ole selostanut...;)
 
Oi kunpa mäki saisin Kelan paprut pian postiin!!! Postitteko ne vai veittekö töihin?
Mä oon vähän pihalla että keräänkö mä esim.palkkatodistukset sun muut töistä ja postitan sen hakemuksen kanssa vai laittavatko töistä sinne erikseen? Tyhmiä kysymyksiä mutta en tosiaan tiedä eikä kukaan ole selostanut...;)
Mä itse olen toimittanut perushakemuksen kelaan postitse ja palkanlaskija on sitten toimittanut sen Y17 (?) lomakkeen. Sain siis aikoinaan esikoisesta 6kk tulojen mukaan ja palkanlaskija toimitti sen sitten kelaan ihan ä-loman aloituksen aikoihin. Silloin työnantaja maksoi mulle 3kk palkan ja vasta sen jälkeen tipuin kelan rahoille. Muillakin kerroilla olen lähettänyt itse paperiversion kelaan ja kirjoittanut vain lisäkohtaan että edellisestä myönnettyjen perusteella (samat rahat siis saa jos ed. lapsi on alle 3v la:na)
 
  • Tykkää
Reactions: Miimau
Kestoliivinsuojat Kokeilin niitä esikon kanssa ja ne vuoti läpi, ihan hetkessä. : / Kuopuksen kanssa möin maitoa ja niin meinaan tehdä nytkin ja silloin pitää käyttää kertakäyttösuojia, joten niillä mennään sitten taas. Nyt ei rinnat ole vielä vuotanu joten toiveissa olis et imetyksen aikana suihkutissi ongelmakin olis tällä kertaa poissa.

Raskausdiabetes Mulla on iltainsuliinit menny jo kaks kuukautta?, en nyt yhtään muista koska ne alotettiin. 16 ky:tä riittää pitämään aamusokerit aisoissa sillon kun muistan syödä tarpeeks myöhään illalla, ei sais tulla yli 10 tunnin paastoa ja jos muistan syödä kunnolla ja tarpeeks päivän aikana. Nyt on viime viikon aamusokerit ollu pikkasen koholla mut mun mielstä se johtuu enemmän siitä etten ole syönyt kunnolla. Eli en suostu vielä nostamaan ins. annosta vaan korjaan mieluumin syömisiä. Mulla aterianjälkeiset arvot on ollu tosi hyvät sillon kun syön ihan normaaleja annoksia perunaa tai riisiä. Hiilihydraatteja en oo vielä kertaakaan viittiny laskea. Sen voin tehdä sitten jos aterianjälkeiset arvot nousee likkaa.

Kelan paperit Äitiysavustus paperin sain lähetettyä mut raskaustodistus lojuu tossa keittiön työtasolla en vaan ole saanu aikaseks lähettää sitä. Sain kuitenkin kopion toimitettua töihin ja pomo just tänään laitto viestiä että työnantaja maksaa palkkaa 31.10 - tammikuun loppu. Ainakin viimeks Kela makso sit jonkun erotussumman sen aikaa ja sit sen jälkeen kaikki rahat tulee kelalta. Viestissä luki että työnantaja toimittaa Y17 lomakkeen Kelaan kun viimeinen palkka ennen äitiysloman alkua on maksettu. Eli itse pitää vielä muistaa tehdä se hakemus netissä.

Vauvan elämää Mua noissa synnytyksissä ärsyttää joka kerta se et vauvat nostetaan äidin rinnalle johonkin pyyhkeeseen käärittyinä ja äitiä peittää se kaapu. Miks sitä vauvaa ei voida laittaa suoraan ihokontaktiin jos se kuitenkin annetaan suoraan äidin syliin?

(.) Eilen illalla iski kauhee flunssa. Kuumetta mulla ei ole, viimeks mulla on ollu kuumetta uutena vuotena 2000. Sillon sitä oli sit jopa 40 astetta. Nyt on kauhee räkätauti ja verenmaku suussa kun joutuu yskimään. Huomisesta mulla on kaks yövuora ja ainoa työkaveri joka vois mun ke-to yön ottaa on tekemässä työharjottelua joten ei taida päästä töihin. Meillä on tällä hetkellä niin hirvee henkilöstöpula että ellei mulla huomenna yhtäkkiä kuume nouse niin en millään kehtaa olla töistä poissa. Onneks pojat on to ja pe päivät päiväkodissa niin mä saan ihan oikeesti nukkua päivällä eikä tarvii yritää pärjätä millään tunnin päiväunilla.

Huomenna on kokoarvioultra ja samalla saa lääkäri tehdä sisätutkimuksen niin mun ei tarvii mennä erikseen lääkärineuvolaan. Tänään soitin äitiyspolille ja kysyin et onko mahdollista et sama lääkäri kuuntelis mun keuhkot. Kätilöä joka vastas puhelimeen vähän nauratti mut hän oli kyllä sitä mieltä et pitää niiltä jostain stetarit löytyä et jos kysyn oikein näisti niin varmaan lääkäri tekee senkin samalla. :xmas:

Fantaihana 25+5
 
Täällä oltiin eilen iltavuorossa s-loman jälkeen. Mullehan on luvattu, ettei tarvitse ilman paria työtä tehdä. Noh, mitenkäs kävikään. Yksi puuttu iltavuorosta, joten itestäänhän sitä joutui mummoja sänkyyn vääntämään takaisin kun sijaistakaan ei saanut..Pääsin töistä kotiin, niin itku tuli kropan ollessa niin kipeä. Yöllä ja nyt aamulla en meinannut omin avuin päästä sängystä ylös saati sitten, että jalat kantaisi kun iskias niin kipeä. S-lomallekkaan ei kehtaisi jäädä, kun kukaan ei oikeasti usko miten kipeä ihminen voi olla ja sijaispula on ihan hirveä.. :(

Aamuvuoro kutsuu siis..

iseeyou & Onni 22+6
 
huomenta!!!
ihan vain pikanen päivitys ennen suihkus ja kaupunkiin lähtöä.
eli paastot heitelleet täälläkin jo jonkin aikaa,ilta insuliinia menee 6ky joka näyttää nyt riittävän,mitä nyt sokerit meinaa hypätä jos en syö illalla oikein.jos päivän mättää ruokaa niiin mahdottomasti,niin illalla on tosi kuvotusolo. yks ilta ihan mittailin kun en saanut syötyä,illalla 5.2 ja aamulla 5.6 ja tuolloin pistin myös insuliinin mut syöminen jäi..ei edes maito mennyt alas..yök..

ei uskos mun kropalla että ei oo aina kovin hyvä ruokahalu,tänään sit pääsee näkemään millanen vaikutus sokruilla on ollut.

MARMAX4 ja jaz 25+2, voip olla että enää reillu 12vk :heart: iiiik,tää mamma odottaa jo malttamattomana pääsyä synnärille;)
 
hippuliinu oon kanssa katsellut noita sarjoja ja aika monenlaista ihmistä on mukana. Siellä tosiaan saa kaikki osallistua synnytykseen jos haluaa. Mä en kyl tahdo koko sukua katsomaan miten paikat leviää ja sieltä tulee vauva :D anoppi ei enää saanu mitää puudutusta kun väsäs pari viimeistä lasta (9lasta yhteensä) joten siellä ne osaa myös rajoittaa kivunlievitystä. Siellä saa sektion pyytämällä jos haluaa... vakuutushan sen määrä että haluaako päästä halvalla ja synnyttää kotona vai ottaa se "hotellihuone" kaikkine kuluineen.

jaahas, jäi lyhyeksi kun esikoinen temppuilee taas :D
 
Huomenta Mammat!

Sokerirasituksesta sen verran, että en aijo mennä kyseiseen toimenpiteeseen valtaisan piikkikammoni vuoksi..yksi kerta menis suonenronkkiimista, mut ei kolmee, joten siirryn vaiheeseen 2. ja mittailen arvoja sormenpäästä kotioloissa.

Kolme Kummia (pariskunta ja sit yks poikakummi) ollaan päätetty ja he tietävätkin jo asiasta.

Tissejä kutittaa välillä, mut ei voi raapia, kun sen verran herkät.

On: tänään kävin neuvolassa. Sain kelantodistuksen. sf-mitta oli 21cm, hieman keskikäyrän yläpuolella. Sydänääniä saatiinkiin sitten metsästellä aika kauan, koska pimu veteli masussa sellasta rallia, ettei ehtinyt kunnolla saada lukemia, merkkasi kuitenkin 150. Pissa-arvot negaa. Hb 134 (lähtö 148, joskus jopa 152). Painoa ei onneks ollu tullu kun +78g neljässä viikossa. Eli nyt +4kg tullut koko aikana. Eka lääkärineuvola olis sit neljän viikon päästä.

T & Elli 23+2
 
Huomenta!

Telkkarin vauvaohjelmat, se Sydänääniä ja ruotsalainen Kätillöt tuli silloin kun podin pahinta vauvakuumetta, niitä tulikin katseltua, samoin tota nyt pyörivää Vauvantarinaa vai mikä lie Vauva tulossa se on, sitä katselin silloin, nythän se tulee uusintana. Mieluummin katselisin noita kotimaisia tai edes pohjoismaisia joissa on jotenkin realistisempaa se meno. Jenkkilän meno on vähän hurjaa just toi kun lääkkeitä pumpataan jo etukäteen ennen kuin alkaa sattumaan jne :O

Ensimmäinen lääkärineuvola on ensviikon torstaina, kiva saada tietää tota kohdunsuun tilannetta ja muutenkin vähän vaihtelua normaaleihin neuvola käynteihin. En tie onko ton jälkeen jatkossa käynnit kahden viikon välein vai onko tässä välissä vielä yksi kuukauden välein oleva ja sit vasta tihenee. Saa nähdä, eiköhän se selviä.
Punnitus jännittää kun viimeksi oli tullut +900g/viikko! Sitä ennen ei kyllä juuri ollut noussut ja viimeksi kokonais nousua oli vaan 4kg lähdöstä, mutta nyt on taas kuukausi mennyt jä vähän jännittää.. Mahan kasvun mukana lähti painokin nousuun ja maha on kyllä kiitettävän pulleana.... Iik! En ole kotona käynyt vaa-alla ollenkaan, ettei mene liikaa painon tuijottamiseksi, peili kuitenkin kertoo ettei ole tonne muualle kroppaan läskiä kertynyt, ja siihen olen tyytyväinen.

iseeyou Jos joudut töissä jatkuvasti tilanteisiin ettet saakaan työparin kaa tehdä hommia jne, niin haet saikkua. Ei ole järkeä itseään rikkoa! Tiedän kuinka rankkaa vanhuspuolella on ja en jaksaisi ainakaan itse siellä nyt rehkiä, selkä olisi ihan palasina heti!

Käsityöpäivää kaaveilen tässä.. Joskohan tänään saisi kaivettua ompelukoneen esiin ja alkaisi tekemään vauvalle kaikki rästissä olevat jutut, pitäisi ommella imse vimsejen flanelleihin tarrat, tekaista yhdet pussilakanat jemmassa olevasta muumi-kankaasta ja sit saisi heittää kestot pesukoneeseen keräämään imukykyä! Sillä aikaa voisikin opetella virkkaamaan isoäidin neliöitä niin saisi poikasen peittoa joskus sit alulle.. Niin ja itselle pitäisi tuunata parista paidasta mammapaidat jonne mahakin menisi mukavasti kyyttiin! Hommaa piisaa siis!

Susimieli ja Pieni 25+3
 
Eilen kävin sokerirasituksessa ja täälä oli vadelman makuinen juoma. Ja se oli oikeasti hyvää! :) Yllätyin oikein kun kaikki sanovat että se maistuu pahalle mutta onneksi meni helposti alas. Juuri soitin sitten neuvolasta vastauksia ja sieltä se ilmoitti että kaikki arvot olivat reilusti alle raja-arvojen joten enää ei tarvitse sitä murehtia!
Nyt saakin sitten keskittyä ompelemiseen ja noiden vauvanvaatteiden pesuun. Villasukkia täytyisi kutoa muistaakseni 20 että saa niistä mukavat joululahjat.
 
Fantaihana onpa kummallista:/Täällä sen saa ihan suoraan syliin ilman pyyhkeitä tai muita liinoja... Viimeksi oikein sanoin että otan sen tänne paidan alle piiloon ettei tulis lämpöhävikkiä ja siksi varmaan ei tarvinnutkaan lämpölamppuhoitoa vaan riitti kaksinkertaiset vaatteet lämpöpussi ja tupla peitot ja se että ei kylvetetty syntymäpäivänä.Nää taitaa olla juuri yksiä saraalan käytäntö eroja.Ihan niin kuin nuo vierailuasiat.
Pikaista paranemista!

iseeyou tosi kurjaa:(Jaksuja!

Vanillah mukava kuulla että arvot olivat alle rajojen:)

Täällä sataa sataa ropisee ja on niin syksyisen näköistä että.Illalla laitan kyllä kynttilöitä palamaan ja takkaan tulen:)Laskuja yritin maksaa mutta nettipankki ei suostu toimimaan kunnolla,soitin jo pankkiin ja ne lupas että saan ilmaiseksi viedä sinne laskut maksettavaksi (siis rahat lähtee kyllä mun tililtä,mutta lisämaksua maksamisesta ei tule:) ) jos nettipankki ei rupea vähänkään ajan päästä toimimaan.Uskaltaiskohan taas käydä kelan sivuilla kurkkimassa vai onko se vaan itsensä kiusaamista...?
 
Kävin äsken neuvolassa, kaikki hyvin. Masu kasvaa yläkäyrän yläpuolella vielä, neukkutäti vaan kauhisteli ja sano että toivottavasti kasvu hidastuu tai mulla tulee olemaan tukala loppuraskaus :D Kelaan vietäväks sain papereita, ja synnärille piti täyttää tietolomake. Hui että tää aika menee nopeesti, kohta sitä ollaan jo synnärillä :D

Paino -3kg lähtöpainosta
RR 123/71
Pissa Puhdas
Kohdunpohjan korkeus 23cm
Syke +
Liikkeet ++

- Sokruli ja pikku neiti 23+2 -
 
Liivinsuojista Mul ei kans ne kestot pitäneet vaan heti ihan läpimärät, varsinkin öisin. Yöllä jouduin tosin toppaamaan pyyhkeen aina suojaksi kun ei monta kerrosta suojiakaan riittänyt pitämään maitotulvaa kurissa :D Maidonkerääjä toisella tissillä myös ihan ehdoton imettäessä koska sitä maitoa tuli ihan hillitön määrä samalla kun toisesta tissistä imetin :) Sai hyvät määrät silleen talteen maitoa.

Nyt alkanut maitoa tulla niin et tuntuu välil et tissit on ihan kivikovat, silloin pakko puristaa muutama tippa ulos ni helpottaa :) Onneksi ei vielä ole alkanut itekseen valua, esikoisen loppuodotuksessa kyllä suihkusi jo :D

Telkkarin vauvaohjelmat varsinkin siis just kätilöt ja se sydänääniä oli ihan lempparit :) Kovasti toivoisin saavani kokea alatie synnytyksen tällä kertaa, onneksi on sitten se synnytystapa arvio silloin rv36. Juurikin se tunne että vauvan saa heti syliin ja ihoa vasten <3


Kelan sivuilta just katoin et äippäraha päätökset on tehty ja pakkaus lähtenyt tilaukseen, joten parin viikon sisään voi odottaa ilmoitusta et saa sen hakea <3 ihanaa <3

Eipäs muuta ihmeitä :)

Astre ja "Eemeli" 23+3
 

Yhteistyössä