JOULUKUUN ODOTTAJAT - Nyt on syyskuu!!

Annukalle jaksamista surun keskellä :hug:

Onnea Nepsukselle ja koko perheelle pikku tytön johdosta!

Mullakin oli tänään se lääkäri, vauva oli jo pää alhaalla mut sano että mahtuu pyörimään 36viikolle asti. Lapsivettä pitäis olla normaalisti, sf 25,5, ei pehmentymistä tai aukeamista tapahtunut ja kaikki muutenkin hyvin, paitsi hb oli tippunu ja nyt 95 vaikka oon syönyt 3vkoa TUPLA satsia obsidania!Eli ens viikolla terveyskeskukseen verikokeisiin ja sit saattaa tulla lähete äippäpolille ja ne siellä selvittää mistä anemia voi johtua.. Mut olo ei oo edelleenkään mitenkään väsynyt tai heikko ni en tajuu..
Mitähän siel muutaoli.. ei tuu nyt mieleen..
Ainii, mul on tullut painoa jo 12kg ku viimeks tuli 11kg KOKO raskauden aikana!! Iiks! :LOL:

pikku87mulla ei tehty viime raskaudessa painoarviota ollenkaan, eikä nytkään olla tehty (ainakaan tähän mennessä). Mut mun ymmärtääkseni ne on muutenkin siis vain arvioita ja useesti ne voi heittää aika paljonkin.. Vaikka olisihan se kiva tietää minkä kokoinen pötkäle siellä masussa möyrii! :)

Tää meidänkin vaavi potkii tosi kipeesti mua oikeeseen kylkeen ja pitää oikeen työntää sitä kädellä vastaan, kun se venyttelee ja yrittää sulloutua läpi! :)

Mutta jaksamista kaikille meille! :xmas:

Findy :heart: 28+6
 
Anukalle voimia :hug: Mites ekan odottajat ootteko menossa valmennuksiin? Mä soitin uuden kunnan neuvolaan ja tarjos heti ens viikolle jo ekaa valmennusta.Kolme kertaa olis yhteensä.

Eilen kävin neuvolassa ja oli kyllä niin pikainen neuvola lääkäri että.Kaikki oli onneksi kunnossa.
 
valmennuksista sen verran, että täällä on alkanu perhevalmennus, ja viime kerralla olis ollut synnytykseen liittyvää, mutta mulla oli iltavuoro töissä nii ei päästy sinne sitte :kieh: ...
Synnytysvalmennukseen sitten varmaanki mennään, en tiiä sit millon niitä järjestetään.

Huomena olis neuvola-lääkäri käynti, ihanaa pääsee taas ronkittavaksi, ja jos siellä on sama naispuolinen yleislääkäri joka sen tekee, nii kipeää tulee käymää, kun eka kerralla olin siellä ja ottivat samalla sen papan, niin tuntu että taju lähtee ku teki niin kipeää |O |O
Ja tuon jälkeen ku jouduin sinne kolposkopiaan missä otettiin sit samalla myös uudestaa papa ,minkä teki sitten mies, niin ei tuntunu yhtää missään mikään!...On niitä eroja noissakin sitten :D
 
:wave: Tervehdys!

Onnittelut ensimmäiselle nyytin saaneelle :flower:

Itsestä sen verran että sairaslomalla olen viime neuvolakäynnin (18.9) jälkeen.

Vähän tuli punertavaa vuotoa ja kohdunkaula oli pehmentyny ja lyhentyny.
Edellinen tosiaan synty RV 34+4 joten lääkäri määräsi lepoon.
Tänään sain tulokset papasta jossa havaittu joku tulehdus :|
Sain penisilinikuurin.
Perjantaina uusi lääkäriaika pitänee kysellä sit enempi.
Katsotaan onko paikat millä mallilla :/

Suppareita on ja Poika liikkuu ja Potkii ku vimmattu.

Jospa nyt ehtisi täällä useammin kirjoittelemaan.

Jos istun loppu ajan jalat ristissä kotona. Toivottavasti vielä muutaman viikon saisin pidäteltyä :ashamed:

Kaikille oikein mukavaa odotteluaikaa :D
 
neuvola kuulumisia,eli lääkäri oli toissapäivänä...
verenpaine ok, paikat pehmenneet mutta kiinni ja voi juma ku sattu toi sisätutkimus ja häpyluun painaminen :eek: auts!
no mullahan oli se sokeri sillon rasituskokeessa siinä rajalla ja siitä kontrolli reilu viikon päästä, olipa painoki sit noussu reilussa 5viikossa melkee 6kiloa :x en voi ymmärtää ku ukko toipuu edellee leikkauksesta eli ei aikaa löhötä ja herkkujakin pääasiassa "karkkipäivänä"tulipa sellanen olo et nyt ne kyttää vaa painoa ja muutenki ku on valaskala olo tän mahan kans :ashamed: sori valitus!
no mut tuon lääkärin jälkee on vihlonu alapäätä ja alamahaa ihan julmetusti!
voi ku pian pääsis viikoissa synnytyksee asti..ja jouluun :D

sini ja elsa 28+4
 
Sellasta piti kysymäni että onko kellään ollut ikävää repivää tunnetta tossa missä mahalihasten pitäis olla, noin palleen kohalla? Mulla oli tossa parina päivänä ja tuntu ihan että repee paikat. Kaippa kaveri tekee vaan tilaa itelleen :headwall: Nooh, pitää ottaa jutuks neuvolassa ens viikolla. Ens viikolla menee sitten muuten 30 täyttä viikkoo rikki, alkaa jännittää. Ja sitten siihen päälle ilmeisesti valmennukset alkaa vasta 28.10 eli aika myöhään mielestäni. Sanoin ukolle että sen verran ollaan etukäteen viisaita että käydään edes kattomassa TAYSissa mihin siellä kuuluu ajaa sitte kun aika tulee. Ettei jää sitte tiedon puutteesta kiinni... :LOL:

Ei muuta ku mukavaa loppuviikkoa!

Keukeu 29+0
 
Findgirl, jos sun hemoglobiini on mitattu sellaisella neuvolan pikalaitteella ja sormenpäästä, siinä saattaa olla mittausvirhe. Kannattaa odottaa kunnon verikokeita ennen liikahermoilua - kokemuksesta sanon. Mulla oli 3 viikkoa sitten pikalaitteessa hb 90 ja huolestuin siitä, mutta seuraavana päivänä otetut kunnon verikokeet näyttikin sitten 111. Ilmeisesti sormenpäästä otettaessa voi joutua kudosnesteitä mukaan jotka heikentää tulosta. En kyllä tiedä kuinka yleistä tämä on.
 
maarith
pikku87 No juu toi on pienen paikkakunnan ongelma,että kaikki tietää kaikkien asiat.Onnex siellä yleensä on vain vanhuksia..ja mä joudun käymään keskustan neuvolassa todella harvoin.Kertaakaan ei ole se tätönen siellä tutkinut mitenkään eikä muutenkaan edes kysyny mitään.Ottanu vaan neuvolakortin ja vieny sen lääkärille,joten en edes tiedä kuka se erikoinen naisihminen on.Meillä on oma hoitaja täällä Valkossa ja sen palveluun oon suhteellisen tyytyväinen vaikka kaipaankin Wahlströmiä takaisin..siis tän kuuluisan nyrkkeilijän äityliä,joka osas sanoa tunnustelemalla painoarvion,yms.Nykyinen ei sitä osaa,kun ei ole kokemusta sitä määrää,kun tuolla vanhalla.
Joka paikassa on omat ongelmansa ja täällä se on näin niinkuin monessa muussakin pienessä paikassa.
Itse oon suhteellisen tyytyväinen palveluihin vaikka noi terveysaseman päivistys systeemit ottaakin päähän täällä,kun ei sinne koskaan pääse,mutta menee sitten illalla porvoon päivystykseen,jos sitä tuntuu.Yleensä meillä lapset on ne jotka tarttee noita palveluita.ja onhan täällä onnex sentään yksityinenkin,jos sinne haluaa mennä.Muutenhan tää on melkonen lintukoto. :D
 
Nasu30 kiitti vinkistä, yritän olla huolimatta. Mutta joo, enköhän mä hyökkää heti maanantaina sinne labraan.. Onneksi lääkäri ei vaikuttanut kovin huolestuneelta. Sano ettei muuten haittaa ku voin hyvin, mutta synnytystä varten pitäisi saada nousemaan kun siinä voi menettää verta ja muutenkin pitäisi jaksaa se "maraton". Ehkä sit pitäisi kokeilla jotain muuta ku obsidania.. Esikoisen raskaudessa se nosti hempan ihan hyvin.. Jep jep..

Findy :heart: 29+0!
 
Tänään soitettii neuvolasta, ja piti perua tämän päivän neuvola-lääkäri käynti, kn lääkäri oli sairastunut...Tiistaille siirrettiin sit se aika. No, ei onneksi pitkä aika ootastella :D Mutta vähän tympäsee kuitenki ku oli asennoitunut ja ootastellu tätä päivää että pääsee taas kattelee että kaikki OK.
Onneksi tuo pikku pirpana liikkuu suht vilkkaasti päivän mittaan, että ei tartte miettiä etteikö tuolla masussa olis kaikki hyvin :heart:

vauvis 26+4
 
:flower: onnea nepsukselle :flower: ja :hug: annukka84:lle :hug: :D
en ole taas aikoihin jaksanut mitään laittaa tänne kun pääasiassa aika kuluu lepäillen ja torkkuen :ashamed: mutta ajattelin silti nyt vähän kertoa omia kuulumisia kun täältä on niin mukava muiden kokemuksia ja jutusteluja lukea...

huomenna poksahtaa rv30 täyteen ja tällä viikolla kävin ensimmäisessä painoarviossa ja niinkuin oli jo odoteltavissakin,iso vauva on jälleen tulossa.kaikki vauvasta otetut mitat meni yläkäyrillä ja tutkimuksen tekijä sanoi ettei ainakaan pienempää kannata odotella mitä aikaisemmat joista pienin oli 4200g kun käynnistettiin tasan rv 38.
nähtäväksi jää millainen jättiläinen putkahtaa maailmaan tällä kertaa .
ainakin sanottiin että ei päästetä kasvamaan vauvaa liian suureksi eli ajoissa ilmeisesti jälleen käynnistys :hug:
seuraava koko kontrolli on kahden viikon päästä,sitten ollaan taas hitusen viisaampia :p

paljon oli keskustelua tukivöistä.itse sain fysioterapeutilta sellaisen vyön jota hän kutsui suoliluuvyöksi koska tarkoitus oli puristaa lonkkia läjään kivun lievittämiseksi ja siihen tuo olisikin itselläni helpottanut mutta kun on iso maha ja se on tosi alhaalla vyö painaa siihen niin kovaa etten pysty käyttämään :/

aika lunkisti joutuu muutenkin ottamaan kun lepopulssini on ollut koko raskauden 100-110 joten ei tarvii kun kylkee kääntää tai nousta tuolilta niin tuntuu,että olisi juossut pitemmänkin matkan.inhottava vaiva kun ei jaksa tehdä mitään perushommiakaan kun hengästyy niin helposti ja jos vaan sitkeesti jatkaa lopputuloksena on paha olo.

onneksi on ystäviä jotka järkkäsivät yllärin ja tulivat avukseni laittamaan kodin kuntoon vauvan tuloon ja muutenkin auttoivat perussiivouksessa :heart:

leppoisia sekä aurinkoisia syyskuun loppupuolen odotuspäiviä kaikille :saint:

valas rv 29+6 =)
 
Hei kaikille!

Keukeu, mulla tuntuu välillä repivältä tossa navan alla :| Sellanen kauhea venyyyytys... Kohta varmaan miljoona raskausarpea pamahtaa!

Tosta hb:stä. Jos sormea on jouduttu puristaan pikamittausta varten niin sillon hb saattaa näyttää matalampaa mitä se oikeesti on just kudosnesteen mukaan joutumisen takia :)
 
Neuvolassa taas käyty..eipäs siinä mitään ihmeempiä, sf 24 ja painoa tullut nyt lähtöpainoon verrattuna 10kg! :eek: siis en tajuu...en edes huomaa mässäileeni mitään ihmeemmin ja nin se paino vaan nousee...esikoisen aikaan tuli 20kg yhteensä ja nyt olin vakaasti päättäny ettei niin käy...tässä sitä taas ollaan... :ashamed:

Paljon teillä muilla on noussut tuo paino?...ihan vaan vertailu mielessä kyselen.. :/
 
Hipsis
Neuvolakuulumisia täälläkin taas... Ja tästä lähin kuulemma 2 viikon välein!!?? Näin sitä mennään kohti tositoimia...

Raskausviikkoja 30+1, eli viimeinen poksahdus (toivottavasti.. tosin mun molemmat alateitse syntyneet on tullu yli 41 viikon...) kymmeniä viikkoja.
Painoa on tullut pyöreet 10kg, ei pal naurata! Muutenkin läskiä on oleen ja jäämään. Että jennae kohtalotovereita on kyllä paikalla..
Sf hulppeat 30,5cm, ja käyrien yläpuolella huidellaan.
Hb:hen olin supertyytyväinen;lähtöarvo on 144, nyt 125. Edellisen odotuksessa näillä viikoilla vaan 94. Ihan jees =) Ja huomaan sen kyllä jaksamisessanikin.
Sykkeet oli ookoo, ja vauva perätilassa niin kuin on ollut kai lähes koko ajan. Joku ihan pieni muutaman päivän rt-jakso oli, mutta muuten.

Ihanat kelit on ollut.. Toivottavasti ei nyt sentään ihan syysmyrskyiks muutu!!

Mukavata vointia koko porukalle!

Aubrieta ja "Siiri" 30+1
 
Tuli nyt sitten käytyä 4D ultrassa!. Täällä Oulussa se maksoi 269 euroa!!! Huh huh. Ja tuosta on jo vähennetty Kelan "ruhtinaallinen" korvaus, 24 euroa. Mutta toisaalta nyt on levollinen mieli, koska vauvan näyttäisi olevan hyvissä voimissaan ja kaikki rakenteet ok. Ainoastaan vauvan pieneen kokoon lääkäri kiinnitti huomiota. Näin viikolla 28 painoa pitäisi olla jo 1100-1200 g, niin meidän pikkuinen on vain noin 840g. Sen verran ihmetystä herätti, että sain lähetteen OYSsiin neljän viikon päähän, jossa seurataan miten ipana kasvaa tässä välissä. Ei ole kuulemma syytä huoleen - mutta huolestuuhan sitä kuitenkin.....

Itselle on näiden 28 viikon aikana painoa tullut 3-4 kiloa. Tosin lähtötilanteessa bmi oli 32, että mitään suuria kilomääriä ei sais tullakkaan. Onneksi mua ei ole vaivannut mitkään ahmimiskohtaukset, tai ylettömät mielihalut. Olen vaan syönyt niinkuin ennenkin. Kaikki, veri- ja sokeriarvotkin on ok.

Milläs viikoilla vielä uskaltais nousta lentokoneeseen? Onko rv 35 joku yläraja? Pitäis pistäytyä Helsingissä...
 
Mun painonnousu on ollut samaa luokkaa kuin marita73:lla, lähtötilannetta myöten. Plussauspainoon on tullut kilo lisää, ensimmäiseen neuvolapunnitukseen on tullut kolme kiloa. Alkuraskaudessa paino enimmäkseen vain laski. Mä jo eilen tuuletinkin miehelle, että nyt ei enää stressaa; Vaikka tulis kilo viikossa niin kokonaispainonnousu jää silti alle 20kg:n enkä riko sitä maagista sadan kilon rajaa!
Oon tuosta kyllä ihan käsittämättömän tyytyväinen, sillä olen joskus naurahtanutkin että tässä mun ylipainoisessa kropassani asuu varsin syömishäiriöaltis mieli...
 
Marita73, finnair ottaa kotimaanlennoille vielä 37+6 asti lääkärintodistuksella, ulkomaille raja on 35+6. :)

Galluppiin painosta: 7kg on tänne tullut, vaikka herkutellut en ole ja syönyt viimeisen päälle terveellisesti ja monipuolisesti. Lähtöbmi tosin 20, neuvolatäti ei oo kertaakaan edes kommentoinut painonnousua. Aina se on alle sen 0.5kg/vko ollut, niin ei kai tästä huolestuakkaan tarvitse :D *paitsi että miettii jokaista suupalaa ja stressaa et ei kai vaan vahingossa syö liikaa*

DD ja potkurineiti 28+2 :heart:
 
Olipas taas mukava lukea teidän kuulumisia, vaikkei kaikki niin hyviä olleetkaan. Voimahalit kaikille, jotka ovat sen tarpeessa!!! :hug:

Minua vaan väsyttää.. Ukko lähtee tänään vkonlopuksi pohjoseen metsälle kavereitten kanssa (jipii jipii jipii!!!) ja minä saan vapaan vkonlopun neitien kanssa, tätä on ootettu!!! Maanantaina sit startataan perässä sinne pohjoseen.. minä lastaan neidit kyytiin ja otan vielä koiraneidin konttiin ja tietysti matkalaukut.. sit alkaa noin 6-7 tunnin ajo. Eipä siinä muuten, mutta kun ei just nyt huvittais lähtee minnekkään.. Ukko vaan ei jää yksin sinne viikoksi, joten anoin tytöille koulusta lomaa ja ajellaan perhematkalle.. Oujeee.. jotenkin se ajomatka näitten neitien kanssa ei kuulosta niin hirveesti lomalle... Hmm...

Sitten vielä. Lapsenvahti oli varattu (ystäväni) mulle koko viikonlopuksi, lähinnä seuraksi ja tarvittavasti avuksi, mikäli jotain sattuu.. No, eipä muistanut sopimusta, eikä vastaa puhelimeen. Laittelee vaan viestejä. Kyllä me selvitään ilmankin, ois vaan kiva, jos ihmiset pitäis sen minkä lupaavat.

Onneksi syöpää sairastava äitini tulee viimeinkin neitejä morjenstamaan, ei olla nähty sitä kuin ennen Juhannusta.. siis silleen kunnolla. Minä oon pari kertaa pistäytynyt moikkaamassa sitä, mutta tytöt ei oo nähny ollenkaan. Tulee varmaan itku. Menee tämäkin ilta joutusasti, pitkästä aikaa.

Hautajaisetkin tuli.. ukon setä kuoli viime viikolla. Muuten ihan ok juttu, mutta kun ei tainnut ihan luonnollinen poistuminen olla.. Ruumiinavaus tuloksia ootellaan, vaikka mitäpä se enää auttaa. Elämä on tätä.

Nyt menen kippaamaan neidit päikkäreille ja yritän torkkua itekkin. Yöt on hirveitä.. aina joutuu heräämään, kun kääntää kylkeä ja sitten en saa nukahdettua uudestaan. Lisäksi ukko kuorsaa kunnolla ja neidit kävelee unissaan ympäri taloa tai sit tunkeevat hikisinä kylkeen kiinni.. yöh.. Ei oikein ole enää levännyt olo.. Mutta uskokaa pois, nyt vkonloppuna MINÄ NUKUN SURUTTA TYTÖT KAINALOSSA ILMAN TURHIA KÄVELYITÄ JA HERÄTYKSIÄ!!!

Härkis & Neiti 29+2
 
B-7
Vastailen tuoreelta nlasta tulleena.
Painoa mulle tullut 12kg jo :ashamed: Nyt paino 60 kg :eek:

Tosiaan neuvolassa kaikki suurinpiirtein ok.Vauvan sykkeet 155/krt/min,pissa puhdas,painon nousu ok,paineet ok,matalahkot.

Mutta vatsa ei kasva kunnolla.Rv nyt 29+6 ja sf mitta vain 24-25cm.Sain lääkäriajan ensi ke ja hän sitten katsoo onko tarve lähettää eteenpäin.

Myös viime tyksin käynnistä tuli tulos että mulla on ekaa kertaa elämässäni se agalact bakteeri joka voi aiheuttaa tai oikeastaan on suurin syy ennenaikaisille supistuksille.Ja voi johtaa antipioottitippaan synnytyksessä.

Onko kellään kokemusta tästä???

Jotenkin nyt nää kaikki laittaa huolestumaan,kun koskaan ennen ei oo ollut ongelmia vatsan kasvun(aina menty runsaasti yli käyrien ja nyt nippa nappa alakäyrälle yltää) tai minkään bakteerejen kanssa :|
 
Heissan :)

Painoa minulle on tullut ihan hirveesti jo nyt 12kg ja jos vielä tätä vauhtia tulee niin voi, voi...
Sanoivat kyllä että eihän sille mitään mahda kun syön ihan normaalisti ja painoa vaan tulee ja tulee. Onneksi sitä ei lähtiessä ollut ylimääräsistä kun kerkesin ne pudottaa. Ajattelen positiivisesti ,että lapselle riittää sitten mistä antaa. Kun molemmat voisaan hyvin ja kaikki kohdallaan niin nou hätää.

Tänään oli taas oyssin käynti ja nyt on sitten loppuaika sairaslomaa eli töihin ei tarvitse enään vääntäytyä tientukoksi. Poika oli raivotarjonnassa ja saa kyllä pysyäkkin! Kanavaa oli jäljellä yli 2 cm ja paikat kiinni.
Painoa pojalla oli jo 1,5kg joten ihan aikaa vastaava.
Maksa-arvot olivat normaalit joten ei huolta niistä onneksi vieläkään.

Tukivyö ollu nyt käytössä vkon pvt ja havaittu hyväksi paitsi istuessa tahtoo painaa.
Kauhee flussa vaivannut kohta 2 vkoa eikä oikein saa nukutuksi. Sitä toivois vaan, että tämä loppu aika menisi mahdollisimman nopeesti.

Väsyttää kovasti vaikka 1,5h päikkärit vetäsin.

Auris ja 29+6
 

Yhteistyössä