Tervetuloa
symmpis joukkoihimme!
Onnittelut
Lis69:lle hyvistä sokeriarvoista!
Laala: Meillä taitaa olla erilaisia sisävaippoja+taskuja olla jo reilu parisenkymmentä. Ja parit lisää olen vielä tilannut. Lisäksi on muutamia kuoria, itseneulottuja villahousuja sekä harsoja ja sekalaisia imuja. Osa vaipoista on kyllä sellaisia kokoiän vaippoja, jotka ovat luultavasti ihan vastasyntyneelle vielä liian isoja. Suurimman osan vaipoista olen ostanut viime ja tänä vuonna alennusmyynneistä, siksi niitä on päässyt kertymään noin paljon. (Pitää vähän itsellekin selitellä tätä määrää.)
Mutta paineita en aio kestoilusta ottaa. Lähden sillä periaatteella liikkeelle, että päivässä yksikin käyttämättä jätetty kertakäyttövaippa säästää luontoa. Katsotaan sitten vauvan tultua, miten tuo lähtee luistamaan.
manna8: Kannattaa ehdottomasti käydä tutustumassa kestovaippayhdistyksen sivuihin www.kestovaippainfo.fi . Siellä esim. keskustelupalstaa lukemalla oppii jo ihan kauheasti ja sitten siellä on hyvät tietokannat vaipoista ja vaippojen myyjistä. Suosittelen lämpimästi, jos yhtään kiinnostaa. Aluksi mulla kyllä ainakin oli pää ihan sekaisin, mutta pikkuhiljaa senkin "alan" slangia olen oppinut
PojanÄiti-83 kyseli
vauvan asennosta. Tuntuu siltä, että vauva on välillä poikittain yhteen suuntaan ja kohta jo ihan toiseen suuntaan. Eli ilmeisesti aikamoisena väkkyränä sitä paikkaa vaihtelee. Mutta nimenomaan tuo poikittain mahassa olo aiheuttaa kyllä mulle välillä tosi tukalia hetkiä.
Oih, käy kateeksi, kun osalla on maha alkanut vasta nyt pullottamaan. Mulla taisi olla joulukuun alkua tai marraskuun loppua, kun kaikki näkivät jo ihan selvästi, että vauva on mahassa. Ja nyt vatsa on kyllä niin iso, että melkein pelottaa torstain neuvola. Joulukuun alussa paino oli noussut raskauden aikana vain pari kiloa. Nyt on tullut varmaan ainakin neljä kiloa lisää. Ja sen kyllä huomaa!
Mä olen jo pariin kertaan muuten lukenut vahingossa, että
teppana kertoi lähtevänsä hakemaan mummolasta peräpukamakuormaa... Varsinainen lukihärö!
Rautalääkkeistä kyseli
Solina. Mulle apu on löytynyt Fexin-nimisestä rautaporeesta. Kaikista muista on tullut vatsavaivoja (joko ummetus tai ripuli), mutta tuon mun maha kestää. Samoin yhdelle kaverille se oli raskaudenaikana se ainut sopiva rautavalmiste.
Ja
pietulle vielä isot tsempitykset rauhasten kanssa. Toivottavasti ne eivät vaivaa enää, kuulosti kyllä ihan kauhealta vaivalta
Osaisiko kukaan neuvoa, mistä erottaa
harjoitussupparit muista kivuista ja kolotuksista? Kun mulla on välillä alavatsa todella kipeänä, mutten osaa sanoa, onko se supistusta vaiko jotain muuta. Tosi hassua sen vuoksi, että alkuraskauden (rv 6-12) aikaiset supparit tunnistan kyllä vanhalla kokemuksella ihan helposti. Mutta nyt tuo iso maha jotenkin hämää siten, etten osaa sanoa, mistä on kyse. Liikkua en kuitenkaan tällä hetkellä pysty juuri lainkaan, sillä suurimman osan ajasta jo viiden minuutin kävelykin aiheuttaa kovia kipuja vatsaan eri puolille. Ihmekös sitten, että takapuoli leviää, kun pysyttelee sohvalla ja lohduttautuu kaikella hyvällä
Nellah: toivottavasti kyse ei ole raskausmyrkytyksestä. Pelkästään jo alhainen hemoglobiini voi kyllä aiheuttaa kovaa väsymystä ja jatkuvaa pääkipua. Mulle tuli anemia pari vuotta sitten verenluovutuksen jälkeen ja se aiheutti juuri tuollaisia oireita.
Tuli muuten mieleen noista kestoista kirjoittaessa, että suositan kaikille
kestositeitä jälkivuotoon. Itse siirryin niihin ensimmäisen vaikean raskauden aikana, jolloin siis vuosin (erittäin paljon) verta noin rv:t 5-12 ja sitten keskeytyksen jälkeen vielä jälkivuotoa muutamia viikkoja. Silloin tuli todettua, että olivat kyllä paljon mukavampia kuin normisiteet. Itselläni oli kyllä tosi kovat ennakkoluulot noita kohtaan ja olin joskus vannonutkin, etten eläissäni tule koskemaan moisiin kapistuksiin. Mutta viikkoja jatkuvaan vuotoon ne olivat kyllä mukavia.
Tinkatar ja Pikkiriikki 24+3