*HUHTIKUUN MASUASUKIT* Tammikuussa <3

tervetuloa mukaan likka-90 :flower:

mulla neuvolalääkärin mukaan kohdunsuun pituus 2cm ja ultralla 5,4cm että ihan eri tuloksen saa!! jos siis ultralla katsottu niin siitä ne sen mitan on saanut..

(.) supistaa, supistaa :x eilen ja tänään melkein jokaisen lösnousun tai ponnistelun jälkeen on supistanut..ei kyllä kipeesti oikeestaan, mutta taas lisääntynyt. mulla toi kohdunsuun pituus on niin pitkä kun ihmisellä vaan voi olla, ei ole 15 viikon supparit saaneet mitään aikaan, niin tuskin nämäkään :saint: mistä sitä sitten tietää että on tosi kyseessä?? mies vastasi tähän että lapsivedet menee :LOL: on tainnut katsoa liikaa telkkaria.

kovasti kaveri taas potkiskelee ja liikkuu mahassa. mies tunsi eilen ekaa kertaa kunnolla nää möyrimiset, eli sen kun vauva kääntyilee ja väliin aina pari potkua. oli ihan innoissaa ja nukahti lopulta siihen mun viereen käsi tiukasti massulla :heart: on se vaan niin ihana =)

joku kyseli liikkeistä..mäkin pari viikkoa takaperin olin huolissani kun liikkeet hiljenneet/muutuneet. nyt ne on taas voimakkaita, mutta erilaisia. oikein muuta ei voi sanoa kun että pitää lottaa että kaikki on hyvin. ja jos ei liikkeitä tunnu koko päivänä, varsiinkaan kyljellä maatessa ja makeaa juodessa, niin sillon olisin huolissaan. luulen että tulen olemaan tästä samasta asiasta huolissani vielä monen monta kertaa :headwall:

JJ-t ja peukkis 30+4
 

Uusille tervetuloa!

Milkystern: mulla oli miltei samat arvot sokerirasituksessa eli vain se tunnin arvo 0,7 koholla.
Ja minäkin olen karsinut kaiken epäterveellisen ruokavaliostani, mutta silti taistelen sokeriarvojen kanssa. Syön pieniä annoksia ja usein ja mittaa sokerit, mutta kohta täytyy hakea neuvoa, mitä voi suuhun pistää. Nälkää en kyllä ole kärsinyt, mutta onhan se raskasta, kun ruoka hallitsee elämää ja koko ajan on mietittävä tarkkaan, mitä syö ja milloin. Hiilareita olen rajoittanut kovalla kädellä, mutta niitäkin kun olisi saatava. Jos söisin sen rd-suosituksen mukaisesti, mulla ei arvot pysyisi rajoissa.

Mulla katsottiin kohdun kanava ja suu kanssa ultralla, kun viimeksi lääkäri ei ollut pituutta merkinnyt, oli noin 4 cm ja kohdun suu ihan kiinni, joten hyvä tilanne. Poitsu oli nyt 1610 g ja viikkoja siis 30+1 eli hiukkasen keskivertoa isompaa tyyppiä odottelen. Sokereiden takia pian ultrataan uudelleen eli viikolla 34. Onnekseni istukkakin oli jo noussut, joten esteitä ei sen puoleen ole alatiesynnytykselle. Kunhan tuo vauveli ei vaan kasva liian isoksi.

Liikkeistä sen verran, että meillä on oikea möyriä. Päällä työntää virtsarakkoon välillä tosi voimakkaasti ja on siis edelleen pää alaspäin. Mukavasti kuulemma vielä tilaa on liikkua ja kova on hikottelemaan.

mimuli ja poitsu 30+2
 
JJ-t Eiköhän ne synnytyssupistukset tunnu jokaisella eri tavalla, mutta uskoisin jokaisella olevan kivuliaammat kuin harkkasupparit. Äitini neuvoi kun esikkoa vartosin, että jos herää supistukseen on kyseessä synnytyssupistus ja piti minun kohdallani paikkaa. Ja niitä tulee useammin ja yleensä säännöllisemmin. Vedet meni mulla vasta juuri ennen ponnistusvaihetta kun kalvot puhkaistiin.

Lääkärissä kirjoittivat vihdoinkin saikkua äippälomaan asti, eli tässä tulee saikuttelua yhteensä jotain 21vko. Lääkäri sai aavistuksen lyhyemmän kanavan kuin viime viikolla toinen lääkäri, joten käski makoilemaan kotiin. Täysmakoilu on mahdotonta miehen ollessa töissä, pakko on esikko viedä tai hakea hoitoon. onneksi ollaan jo hyvillä viikoilla kuitenkin parin viikon päästä ei synnytystä enää estellä.

Oli jotain muutakin asiaa, muttei muista :LOL:

jaahassu ja sammo
 
En mie sitten malttanutkaan ottaa levon kannalta. En varmaan pääse aamulla sängystä ylös.

Mutta muta, pesin meidän kestovaipat. :attn: meidän ei ole aikomustakaan alkaa täyskestoilemaan. Mutta osittain kotosalla tulee varmaan käytettyä. Ovatpahan valmiina jos innostuu. Villahousut ovat nyt lanoliinissä(?) likoamassa. Ovat kyllä oikeessa aineessa. Nimimuisti vaan pätkii nyt. Pitää vielä huuhtaista ja laittaa kuivamaan ennen nukkumaan menoa.

Ja samoin pesin noi meidän vauvelin kulkupelit. Eli vaunut vm-83 minun vanhat siis. Saa mies vielä joutessaan öljytä nivelit niin johan ovat taas kuin uudet.
Hyvässä kunnossa ovat. Patjan vain uusin niin on vauvelilla pehmeä ja täysin puhdas alusta nukkua.

ja tässä ne nyt ovat. Eivät ehkä niin hienot kuin tämän vuoden kulkupelit, mutta välttävät meille ja miusta aivan ihanat.




ja tässä



tossa kuvassa vähän pilkistää paljaat sisuskalut kun ovat vielä kuivumassa.


Mutta nyt mie syvennyn tonnikala kananmuna leipääni namiii...


t: Solina ja Kirppu rv 28+2
 
Alkuperäinen kirjoittaja Allusmamma:
ziki ei mitanneet ei siis lääkärikään :| onpa ihme toimintaa.. kyllä se pitäis mittaa käyt vaikka sen takia ylim käynnin, ainakin meillä suht äkkiä saa nopsan pika-ajan.. että joku käyrä saadaan aikaan :D sulla on oikeus tietää :D :kieh: !! :attn:
Tai jos teillä on semmoi avonauvola-aikoja ilman ajanvarausta niin tunge sinne :)
joo tai ku lääkäri oli sen terkkarin jälkee ni kysyin et mittaatko kohdunpohjan ni sano vaa että pitää olla sama mittaaja aina.. hän vaan tunnusteli.. iha ihme toimintaa.. ekaa kertaa näin nyt ton lääkärin, enkä oikee tykänny siit muutenkaan..
 
AAM
Solina siis aivan iiiihanat vagonit :) :heart: mulle kans !!! näin kerran semmoi toffeen väristä vakosamettikangasta olevat samanlaiset.. :p huutiksessa mut oli niin härski hinta etten kehdannut maksaa. Oli kyl loistokunnossa.. :ashamed: mut silti liikaa mun budjetille.

ziki ihme tekosyy.. meillä täällä on lähes joka kerta eri lekuri joten tommoista tekosyytä ne tuskin voi käyttää. Weirdoa !! ja sit kuite ko terkka on sama niin eikö se nyt voi mittaa kun kuitenkin sen osaa ? ? ? kumma meininkiä.. :|

am & hippunen 29+2
 
AAM
Alkuperäinen kirjoittaja JJ-t:
mistä sitä sitten tietää että on tosi kyseessä?? mies vastasi tähän että lapsivedet menee :LOL: on tainnut katsoa liikaa telkkaria.
tuota lapsivedet ei kaikilla mene spontaanisti :) mullakin puhkaistiin juuri ennen ponnistusvaihetta joten.. :whistle:
kyllä sä tunnet ne kun alkaa.. on niiiin paaaljon voimallisempi, jotenkin alkukantaisia ne avautumispoltot sitten..
kuten mäki on olen täällä omasta synnytyksestä toitottanut täällä monta kertaa.. niin limatulppahan siinä ensin "yleensä" lähtee ja siitä sitten niitä hillittömiä menkkakipuja vastaavia supistuksia lähtee tulemaan enempi ja vähempi säännöllisesti, mulla kesti sen kolme päivää ja toisilla voi mennä viikkokin, riippuu tapauksesta ja kivunsietokynnyksestä.

Mut kyllä ne on semmoisia että oksat pois ja hengitykseen pitää keskittyä kun ne lähtee oikeasti tulemaan.. :D
 
JJ-t mulla ei oo kokemusta asiasta, mut luotan siihen ku joku sano, että kyllä sen sit tietää ku on tosi kyseessä, että jos sitä tarvii kysyä, niin ei ole. :xmas:

Oli kerranki mun mielestä perhevalmennuksessa asiaa! :D Loistava täti höpötti mm. synnytyksestä, mä nauroin siellä vedet silmistä. :D

) .) Pitäis mennä kouluun vaan kun ei huvittais. No lähden just. Neljään asti yliopistolla kaikkea ja sitten pitäis mennä viulutunnille ja oppilaan tuntia pitämään.
Paastosokerin arvo oli eilen aamulla 5,2. Oli nyt sentäs rajan alle, mutta yllättävän korkea siltikin. Murr. :kieh:
Ja vaihteeks närästää, kohta joudun oikeesti turvautuu Rennieen, ja mä kun oon yrittäny välttää kaikkia lääkkeitä raskausaikana. :kieh:

Laala ja Punkero rv28+1
 
Tervetuloa uusille mammoille :wave:

On taas mennyt tovi viime kirjoituksesta mutta nyt ajattelin tulla kertomaan jälleen neuvolakuulumisia eiliseltä.

rv 32+3
painoa lisää viime käynnistä +800g/vko
rr 142/86 ja 132/78 (pikkusen vissiin ekaks otti päähän kelan toiminta kun siitä avauduin... )
hemppa 106
sf 32 cm
rt
sykkeet 145-150 ja kovasti tyyppi liikuskeli

Painoa tullut nyt lähtöpainoon lisää 10,2 kiloa mutta terkan mukaan aivan hienosti menee. Ei mulla muuten näykkään painon nousu kuin tossa mahassa. Noh, ehkä nyt itse löytää reisistä ja rinnanympäryksestäkin jotain lisää mutta isäntä on vissiin kohtelias kun ei oo niitä maininnut vaikka olen yrittänyt kysellä. Itse huomaa kyllä rintsikkamakkarat selän puolella, enkä tykkää niistä yhtään!!!

Pari viikkoa sitten lääkäri teki kokoarviota ja silloin vauvelin paino oli 1700 g. Ymmärsin sit lekurin sanoista että hieman isompi ois viikkoihin nähden ja korttiin oli kirjoittanut tuon painon lisäksi 50 %. Noh, eilen sitten selvisi sekin että tuo 50 % tarkoittaa normaalia painoa viikkoihin nähden eli jos ois vaikka 60 % niin sit ois isompi. Ja terkkakin sanoi että viikkoja vastaavasti on painoa pikkuisella. Mie jo säikähdin että tulee iso vauva vaikka sokereissa ei mitään häikkää olekaan.

Nyt täytyy taas mennä, heipat

Sanni-Maria ja pikkunen 32+4
 
Huomenta mammat. :)

Se sitten taas poksuu viikot. :eek:
Toisaalta ihanaa tää ajan kuluminen. :D

Mä oon yrittänyt nimiä ajatella ja en tajua miksi se on nyt niin kovin vaikeaa. Johtuukohan siitä että nyt on mies, jonka kanssa yhdessä asiaa mietitään. Esikoisen aikana kun olin yksin niin sai ihan itse päättää. :saint:
Vaan eiköhän se täydellinen nimi meidän pienelle löydy ettei ihan tarvitse Beanie olla koko ikää :D :whistle:
Tosin siitäkin luopuminen tuntuu oudolta, joten luulempa että tulen sillä nimellä myös häntä kutsumaan. :heart: (lapsi parka. :whistle: )

Synnytysvalmennuksesta: Ei oo neuvolassa ollut missään vaiheessa moisesta puhe ja itse oon sujuvasti onnistunut kahdella kerralla asiasta kysyä. Tosin eipä se nyt niin tarpeellinen olekaan, luulisin..

Ruttana & Beanie 31+0 :heart:
 
Synnytysvalmennus on ainaski tääl meillä päin vasta joskus sitte viikon 34 jälkeen tuolla sairaalassa..
Perhevalmennus on sitte tällei aikasemmin ja se on tuolla neuvolan tiloissa.. Varmaanki siinä aikas paljon käydään jo luettuja juttuja läpi, mutta miust on ainaski iha kiva mennä (ukkoki tulee mukaa vaik en tiiä haluisko, silt ei kysytä :D ) saapahan kaikki tiedot sellai kivasti "paketissa" siellä :) ja just viissii synnytyksestä ne kertoilee siellä, mikä miuta ainaki kiinnostaa kovasti. :)

Hohhoijjaa, vetäsin sit tuossa sellaset kivat 11 tunnin unet! :eek: (no mihin sisältyy ne lukemattomat heräämiset vessaan) mut enivei.. :D pakko käydä hakee sitä rautaa apteekista inhottavaa tää ku ei jaksa tehä mitään :( Ootteko muut syöny sitä OBSIDAN rautavalmistetta?? miuta ku pelottaa et se laittaa vattan iha kovalle, ku se sitä tekee jo muutenki.. :( sit saa naama punasena vessas vääntää, ei kiva.. :kieh:

ziki ja "mimmi" 27+5 (mite miul vaa on nii poikaolo tuosta nassikasta.. :eek: )
 
Mie oon syöny obsidania ja "tuotos" on menny vain mustaks, muuta hirmusta eroa mul ei oo tullu. Ny tosin vaihdoin retaferiin eilen, ei ainakaa viel oo mitää tullu. Eli mie kyl siedän varmaa muuteski paremmi ku keskiverto odottaja.. En sit tiiä. Mut kaverille obsidankaan ei käyny yhtään. Hällä piti olla joku semmone rautatabu mitä otettiin 4 krt pvässä eli et se saanti oli sit tasaista pitkin pvää. Eli aika yksilöllisiä juttuja :)
 
AAM
telkussa on ollut noita rautavalmisteista muutenkin mainoksia entistä enempi ? ootteko huomannut ? jotai rautaporejuomiakin on :D hauska että mainos sanoo että onko raudantarpeesi lisääntynyt tai oletko sen puutteessa ? no mistä sitä normi-ihminen tietää ko ei noita hemppamittaus juttuja ihan jokaisella kotona ole :D :LOL: tuli vaan näin mieleen :xmas: |O

Tosta Obsidanista olen kuullut tosiaan että tulee kivikova vatsa joten.. :/ ehkäpä jotai muuta suosittelisin. Mä tykkään noista nestemäisistä on mulla toiminut mut maksaa sit jotai 20 eur pullo.. :| tyyriitä perkuleet..
 
Huhtikuun odottajiin,la.19.04.mun pitää kysyy heti nyt aluks että mitäs kun neuvolan täti höpötti mulle että vauva on kääntynyt jo pää alaspäin asentoon,niin eikös sen pitäs pikkasen myöhemmin asettuu siihen asentoon lopullisesti,vai kuinka?jatko juttuaan että joo,kyllä moni äiti on kysellyt että miten se noin kaun siellä jaksaa odotella pää alaspäin h-hetkeen asti..nyt tarvis tietää,pää tynnyrissä kun olen. =)
 
millipilli
heikku, tervetuloa mukaan porukkaan! Kyllä se vauva voi ihan lopullisestikin jo olla pää alaspäin, mutta ei se silti tarkoita sitä että olis syntymässä vielä piiiiiitkiin aikoihin. Mulla esikoinen oli pää alaspäin ekasta kerrasta kun sitä katsottiin ja siitä eteenpäin joka ikinen kerta. Samoin on ollut tää toinenkin. Mutta ehtii vielä moneen kertaan ympärikin kääntyä.

synnytyksestä, jeps, kyllä se todellakin sitten tietää kun pitää lähtee... tai mun ei ainakaan tarvinnut epäilläkään. Kyllä ne synnytyssupparit oli jotain täysin erilaista kuin aikaisemmat vähän menkkakipuiset olivat olleen. Synnytyssupparit kun alkoivat niin joka supparilla mietin vaan että pyörrynkö vai oksennanko ja supparin aikana ei todellakaan esim. pystynyt puhumaan mitään. Enkä yritä pelotella :D mä ainakin odotan jo ihan hirmusti että pääsen taas synnyttämään :D (ei kammota edes se että esikoinen syntyi imukupilla)

Mä oon edelleen räkätautisena... onneksi kuitenkin yöt saan nukuttua. Vieläkään en herää yöllä kertaakaan pissalle. Päivällä ramppaan sitten senkin edestä. Arvatkaa vaan oliko kiva istua koulussa tänään puolitoista tuntia kun puhuttiin urologisesta potilaasta ja virtsaamisesta... kauhee pissihätä tuli kun koko ajan siitä puhuttiin :D

Mä aloin koota "raskauspäiväkirjaa" tänne kirjoittamistani teksteistä. Samoin tein esikoisen odotuksesta. Wordiin kopsasin eka ton listan lasketuista ajoista ja siihen perään omat tekstit.

Jey, kaksi yötä enää ja sitten tulee mies kotiin =)

millipilli & Frank 30+3
 
AAM
millipillille voimia räkiksen kanssa :hug: :snotty: yöhs liikaa itsellä vielä sarvikuonon käyttö muistissa :xmas:

heikku :wave: sekaan vaan ! mistäs päin olet ja monetta lapsukaista ja yms.. :D Ziki sut tonne listaa rykäisee ko ennättää...

pää alaspäinhän meilläkin tää usein vielä on, mulla vauva kyllä heittää vielä volttia tai siis pystyy heittämään, tulee niin tukala olo esim ko on poikittain masussa että tunnistan helposti silloin juuri asennosta..

Varsinainen kiinnittyminen tapahtuu sit tosi loppupuolella siinä 36-39 tienoilla.. tai ainakin pitäis :whistle: joillakin beebe kiinnittyy aikasemmin joillain vasta tyyliin viikkoa ennen..
 
raudasta alotin obsidanin jo rv 12+ ja ihan kovaksi meni ja neuvolassa suositteli jo levolackia sun muita ulostuslääkkeitä. no se oli niin pahaa etten pystynyt vetämään ja aloitin activiaa syömään joka päivä ja vaihdoin raudan siihen nestemäiseen (tosiaan kallista!!) hyvin alkoi vatsa toimiin ja viikon päästä siitä ripulilla :ashamed: jätin sitten activian ja pelkkää nestemäistä rautaa nyt ottanut ja hyvin toimii!! SUOSITTELEN!!

se ummetus meinaan pisti mahan ihan kipeeksi ja tuli muitakin inhottavia vaivoja :ashamed: ainoo hyvä oli että sain hyviä kirjoja luettua kun vessassa tuli vietettyä niin paljon aikaa :LOL:

heikku tervetuloa mukaan vaan :wave: mullakin vauva ollut raivotarjonnassa jo viikolta 20 asti (tietty on voinut siinä pyöriä ympyrää moneen kertaan) viimeksi ultrassa lääkäri sanoi että raivotarjonnassa on, muttei ihmettele vaikka vieläkin pyörisi, silloin rv 29+0. se kiinnittyminen ja laskeutuminen on sitten eri juttu, joka käy yleensä pari viikkoa ennen synnytystä..

SS oliko kiva reissu?? eikös sulla ole se ultra tänään..? kerroppa sitten heti miltä näytti :heart:

synnärille lähdöstä mä vaan mietin siträ että kun ne OIKEET poltot ja supparit alkaa niin kuinka sitä voi vaan rauhassa olla ja laskea, ettei tuu sellasta kiirettä ja paniikkia. jos tosiaan voi ne poltot jopa viikonkin kestää..huh huh!! :eek: meikä on tällänen panikoija niin siksi tyhmiä kyselen :ashamed:

solina ihanat retrovaunut teillä :heart:

onkohan se ihan normaalia että nukun lähes vatsallani..? siis en painoa laita päälle, mutta moneen otteeseen oon herännyt kun puoliks mahallani makaan, maha silleen sivulla lytyssä :/ vauva kovasti likkuu ja potkii kun mahallani olen että kaippa se ihan ok on.. se on vaan hyvä asento saada unta. viime yönä reilut 12h tuli taas vedettyä :D -3 pissataukoa ja sen jälkeen vaikea nukahtaa :kieh:

JJ-t ja peukkis 30+5
 
AAM
Jj:t täällä kans nukutaan semmoi puoliröhnökylkivatsa asennossa ota tosta nyt selvää.. :whistle: semmoi sivu kylki mahallaan juoksija.. jooo taas kuvailuiden kuvailua :D
eip kuollut esikoinen tuohon nukkumisasentoon tuskin menehtyy tämäkään.. :D
nukut sillei miten parhaaks näät ! Ja mä nukun vielä kans ihan selällään suorana edelleen ja eipä tuo vauva herätellyt kovinkaan paljon välillä kun hän itse kääntyy niin huomaan mutta nukahdan usein aikas äkkiä.. ja käännän asentoa samalla.. :)

Oikeat poltot.. tuota siinä sä olet aikas lailla paikallaan kun ne "iskee todenteolla" :D koska ne on semmoi että joudut keskittymään hengitykseen ja harvemmin edes pystyt puhumaan saatikka kävelemään just silloi.. :xmas: :whistle: :D
dont worry. kyl sä tunnistat ne. siksi on hyvä olla kassit valmiina milloi vaan loppuaikana ja ruokaa pakkasessa ettei tartti sitä hötkyillä ko kotia palaa ekana.

mä tuolla kakkosta odottavissa hermoilen sitä että kuinka helkkarin äkkiä ne mulla alkaa ko olin "jo" 4 cm auki kun läksin kotoa ja tuntui että lähden liian aikaseen sairaalaan ja siitä sit se 6 h niin poika oli jo sylissä ja joillakin se menee 2 tunnissa koko kanava :eek: että et sie yksin stressaa :hug:

AM & hippunen 29+2 :heart:
 
Heisan kaikille ja tervetuloa uudet mukaan! :)

Ihanaa, äitiyspakkaus on postissa!! :) Pian lähen sitä hakemaan ja meen samantien äitille laittamaan isyyspakkauksen kuntoon, niin saan sen antaa rakkaalle tulevalle isukille tänään! :) :heart: ihana hypistely ilta tiedossa siis =)

Neuvolakuulumisia maanantailta:
rv 27+1
painoa tullu 4,9kg koko aikana, ihan tyytyväinen kyllä oon :)
RR 128/60
Hemoglobiini 129, ihme kun noin hyvä, kun mitään rautaakaan en syö.. mitä nyt multitabs raskaudessa on..
sf 25
liikkeet ++
:heart: syke vauvelilla 152
ja sokerirasituksen arvot oli oikein hyvät

että kaikki oli oikein mainiosti :)

Perhevalmennuksen ohjelma saatiin ja ensimmäinen kerta on vajaa 2 viikon päästä.. Ja niinkuin ziki sanoikin niin jonkun verran varmasti on sellasta asiaa mitä on joka lehtisestä lukenu, mutta mä ainakin myös odotan ihan innolla noita valmennuksia ja erityisesti sitä synnytysvalmennusta synnärillä :)

Solinalla kivat retrovaunut :) harvemmin tosiaan enää missään näkee..

Voi en mä enää muista mitä muuta pitikään kommentoida, niin täpinöissäni oon nyt tuosta pakkauksesta :)

Mutta jaksuja kaikille mammoille ja masun pikkusille asukeille! :)

Sannismami ja masuvauva 27+3 :heart:
 
masukuvaa tältäpäivältä 30+5








hassua kuinka kuva edestä on aina paljon isomman näkönen masu :/ viimeksi sf 2 viikkoa sitten 26cm. tuntuu että olis kasvanut hurjasti. huomenna neuvola :D

edestä otetussa kuvassa huomaa kuinka napa jo puoliksi pullahtanut ja linea negra ihan ylös asti,vaikkakin vaalea..
 
Mä olen Vantaalta päin,ja ekaa odotellaan :heart:.Mies on24 ja mä 23.Se on niin mukana tässä että tuntuu välillä että sillä tässä on jo yli puoliks paistettu pulla uunissa :LOL: Hyvin on mennyt ja jännitys tiivistyypi vaan päivä päivältä..Seuraava neuvola 2.2 ja seuraava ultra 13.2.sellaista meille..
 

Yhteistyössä