Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Neuvolassa käyty tänään. Vauva pää alaspäin ja kuulemma tiukasti kiinnittynyt jo. Huh. Itselläni oli kauhea pelko perätilasta. Perätilasynnytykseen en olisi suostunut. Ja sektiokaan ei ole oikein mieleinen vaihtoehto. Toivotaan, että saan synnyttää normaalisti alateitse. Sf-mitta kulkee tasaisesti yläkäyrällä. Hb, verenpaine ja sokerit ok. Painoa oli ensimmäisen kerran tullut, noin 400g/viikko.

Miten usein teillä on neuvolakäyntejä? Minulla on ollut koko ajan noin 5 viikon välein ja sama tahti jatkuu. Vähän hirvittää, kun seuraava käynti (lääkärineuvola) on vasta 36+2. Silloin otetaan se streptokokki. Mistään synnytystapa-arviosta ei oo puhuttu mitään.
 
Viimeksi muokattu:
Hanzu, on kyllä niin mahtavaa kun saa vakkaripaikan. Siittä on niin hyvä aloittaa mammaloma.

Tänään tuli 30+0 täyteen. Ihanaa kun ei oo enään pitkää aikaa kun saa pikkuisen syliin. Oma vointi alkaa olla jo todella raskas. Tuntuu että maha painaa ja lonkat on todella kipeenä kuten muutenkin alapää. Onneksi ei kuitenkaan painon tunnetta oo. Ihana mennä kaveri pariskunnan pojan ristiäisiin ei vaan jaksaisi autossa istua sitä tuntia mitä sinne ajaa. Näkee ihanan pikkuisen pojan ja odotan innolla kuinka on kasvanut tammikuusta.

Masu kuva vielä mukaan.
 
  • Tykkää
Reactions: anscu ja Sadeyes
nyyttitervetullut: Kyselit neuvolakäynneistä.Mulla on ollut neljä edellistä käyntiä jo 2vk:n välein. Seuraava käynti vielä samaa tahtia,ja sit alkaa käynnit viikon välein! Kuulostaapa tosi harvalle tuo tahti sulla..
 
Pippuri nyt näkyi kuva mullekkin! :) Multa löytyy ilmeisesti samanlaiset sukat :D

Hanzu onnea vakkaripaikasta!! Tälläisessä tilanteessa mikä suomessa on nyt päällä, kuvittelisi että raskaana olevat potkitaan ekana pois jaloista eli tosi hieno juttu! :)

Unettomuus ei varsinaisesti ole alkanut mutta olen alkanu heräilemään yöllä siihen, että kolottaa ja täytyy vaihtaa kylkeä. Onneks en oo kuin n. 10sek kerrallaan hereillä. Mutta kyllähän jatkuva heräily vaikuttaa. Voin kuitenkin
nukkua 10tuntia nousematta vessaan, luojankiitos! :notworthy:

Nyt on jo alkanut mahassa kalvot ratisemaan ja napsumaan. On muuten pelottavan kuulosta ja tuntusta, ihan kun napsahtais puhki. :rolleyes:
 
Ootteko muuten huomannu että maha ois laskenut alaspäin? Mulle työkaveri sanoi että näyttää siltä, miehenki mielestä näyttää, ite en oikein meinaa muistaa millanen se oli aiemmin kun ei sitä samasta kulmasta ja niin usein nää kuin ulkopuoliset. Voisko se tarkottaa että vauva ois sit kiinnittynyt? Milloin ootte muuten saaneet tietää siitä, ite epäilen että sillä n. rv 36 lääkärikäynnillä katottais se. Katotaanko se ultralla vai käsikopelolla?
 
Mä näin viime yönä unta että vauva syntyi!!:D 3105g ja 57cm poika tuli xD Naurattaa kyllä hiukan nuo mitat. Vissiin jäi alitajuntaan kun eilen puhuin miehelle et varmaan tulee pitkä vauva niinkun esikoinenkin :D

Mulla on ne neuvolat ollut 5vko välein. Nyt keskiviikkona tulee se lähete sinne synnytystapa-arvioon mihin on se 5vko et en tiedä onko siinä välissä neuvolakäyntiä vai sitten sen jälkeen, vai korvaako se yhden neuvolan. Muutenkin kun odottaa toista niin neuvolakäynnit on sellassia "Miten voit" ja mitataan paino ja sf-mitta.

Stressaa se paino :( Noussu 400g/vko viime neuvolaan asti, mut nyt oon kyllä lipsunu. Eilen söin suklaalevyn mitä ei oo tapahtunut vuosiin...
Tänään onkin spesiaalipäivä kun esikoinen menee yökylään ja mies on luultavasti koko illan töissä. Olen siis yksin koko illan. Ensin meinasin että ostan jotakin hyvää tai teen hyvää ruokaa mut saa nähdä.

Mulla on sellai tunne että vauva on mennyt alaspäin koska ei närästä 24/7. Ja viimeyönä vihloi alakertaa taas sen verran kovasti että vissiin tekee itselleen tilaa. Outoja tuntemuksia, ei mulla ollut ekan kanssa mitään tämmössiä. Hän tosin oli vielä synnytyssalissakin mun kylkiluiden välissä et ei koskaan laskeutunut tai kiinnittynyt..
 
Huomenta :)

Onnee Hanzu vakkaripaikasta :)

Musta tuntuu, että täällä on neuvolakäyntejä ollu vähän :D Ihan hyvin oon kyllä pärjänny noilla vähillä käynneillä ja aina tieytsi sinne neuvolaan on voinu soittaa, jos on tarvetta käyä. Mullakin sillo rv14 oli se lääkäri ja seuraava aika oli sitten sillon rv21 vasta ja sekin oli se RU, mutta tossa välissähän mä kävin kuuntelemassa pikkusen sydänäänet :) Ja nytki mulla oli se neuvola 9.2 ja seuraava on se lääkäri 10.3.

Pähkinäpuu Täällä lääkäri katsoo sen sillo rv36 käynnillä ultralla, miten se vauva ja on siellä ja samalla painoarvioo :) Jossakin paikoissa se tehdään myös käsikopelolla.

Minäki huomasin tässä yks päivä, että maha on vähän ruvennu menemään tonne alaspäin :)
 
Mulla ei oo viellä vauva laskeutunut. Neuvolassakin ultratessa torstaina sanoi että ei oo vielä pää kiinnittynyt. Esikoista odottaessa maha tipahti mun jalkoväliin jo rv29, silloin olinkin vuodelevossa monta viikkoa.. Parempi näin päin. Nää lähtee nyt sairaalalle synnytysvalmennukseen! :)
-Katjuska rv 33+2
 
Meillä täälläpäin kai pääasiassa mennään käsikopelolla, jos kaiken oletetaan olevan hyvin ja normaalisti. Neuvolassa meillä ei ultrauslaitetta olekaan. Mut herkästi ilmeisesti saa myös lähetteen ultrattavaksi ja kokoarvioon, niinkun tässä munkin tapauksessa todennäkösimmin käy.

Viikon päästä on lääkäri, jossa testataan se streptokokki ja arvioidaan se tarkemman kokoarvion tarve. Toivon todella sinne pääseväni..

Mulla on vauva päineen laskeutunut tonne alas jo ajat sitten, olisko jo kohta kuukausi sitten kun neuvolassa todettiin että pää on jo tosi alhaalla. Ja sen jälkeen on siellä pysynytkin, mitä nyt vaihtelee kumpaa kylkeä potkii. Närästykseen se ei ole silti vaikuttanut.... :confused:

Tää pienikokoisuus kun on nyt paljon pyörinyt mielessä, niin olen alkanut miettiä myös noiden vaatteiden riittävyyttä. Kuinka paljon teillä on 50-56cm vaatteita? Mulle on hoettu koko odotusaika siitä, kuinka tuon kokoiset ei mahdu edes vastasyntyneelle tai jäävät heti pieneksi, ettei niitä kannattaisi hankkia juurikaan. Pitäisiköhän niitä nyt kuitenkin olla, jos meidän herra on oikeinkin solakka ja hukkuu sitten isompiin.. (n)
 
Meidän pojat ovat olleet pieniä, 3100g ja 3300g ja 50cm todella tarvitsi ja 56 vielä enemmän. 62 meni vasta varmaan parikuisina ellei vanhempana. Lily jos sieltä tulee pienehkö vauva, niin kyllä alussa tarvitset ihan noita 50 cm, ellet halua pukea vauvaa liian isoihin vaatteisiin.

Kirpparilta saa todella hyväkuntoisia ja halpoja ihan pieniä kokoja, koska niitä kuitenkin käytetään suhteessa lyhyen aikaa. Sieltä olen itse ostanut jonkun verran noita ihan pieniä, vaikka tästä kaverista on näillä näkymin tulossa isoin vauvani :)
 
50-56cm vaatteista: Minä en hommannut 50cm vaatteita, tai noh äitiyspakkauksessa tais olla jotain 50-56cm kokomerkinnällä olevia vaatteita, mut ne kyllä vastaa ainakin 56cm.. eli niitä on, ja samoiten edellisten vuosien äitiyspakkauksissa olevia vaatteita löytyy meiltä, mutta siis meillä on sitä n.56cm kokoista vaatetta sen verran että bodeja löytyy 15kpl, potkuhousuja/puolipotkuhousuja 10kpl, ja yöhaalareita 5kpl. Jonkun mielestä voi kuulostaa paljolle, mutta rahallista satsausta tohon määrään meni n.20€ kaikkinensa. Ja jos tulee kakat läpi/puklut ja vaatetta vaihtaa vaikka 3krt päivässä, ja sattuu sen väristä vaatetta olemaan vaikka 2pv välein pyykkiin, niin kun aattelee,että 6 vaatekertaa on likaisena, ja toinen sama määrä vielä märkänä kuivumassa..niin ihan on sopivasti meille tää määrä :) Voi olla reiluja alkuun noi 56cm,mutta sukilla saa onneksi kursittua vähän kasaan liian pitkää lahjetta.
 
Meillä poika oli 3750g/52cm syntyessää ja ne 56cm oli ihan liian isoja. Eli oltais tarvittu enemmän niitä 50cm bodeja.. No eipä niitä nytkään oo hirveen montaa.. Vielä kerkeen.

On kyllä ikävää kun ruokakaupassakin tulee harkkasuppareita koko reissun ja sit on ihan poikki ku kotio pääsee. Vauva möyrii tosi kovasti, varsinkin iltaisin.

Onko muilla repimiskipua alavatsalla? Entä kirvelyä/vihlontaa? Mua nyt vähän jännittää kaikki nää paineentunteet,kirvelyt,vihlonnat ja repimiskivut. Täytyy nyt ke neuvolassa kysyä et tarviiko huolestua..
 
Moikka! Täällä oli eilen oudot fiilikset kun illalla ysistä yhteentoista supisteli säännöllisesti 5 min välein. No onneks suht kivuttomasti joten tiesin ettei sinänsä vielä tarvi lähtöä pelätä. Vähän jäi kyllä mietityttään että avasko yhtään paikkoja...
En sinänsä jännitä noita suppareita kun edellisestäkin niitä oli runsaasti tosin ei niin pitkään ja säännöllisesti kun eilen... Torstaina onneks neuvola.
Tänään koottiin pinnis ja ompelin reunasuojan ja petivaatteita. Aika kiva touhuilla jo tuommoisia juttuja!
Meillä on tosi vähän vaatteita. Kone pyörii kuitenkin joka päivä, joten yritän pärjätä mahdollisimman vähällä.
Olo on kaikkea yllä kuvailtua. Vihlontaa, repimistä, kirvelyä ja painetta. :)

Nöösikkä 33+2
 
Ehkäpä mä hankin muutaman kappaleen vielä kumpaisiakin kokoja, sekä 50 cm että 56 cm vaatteita. Riittäisköhän alkuun, että molemmissa koissa olisi n. 5 alaosaa ja 5 yläosaa, niin että olisi n. 10 kpl bodyja ja paitoja, 10 kpl housuja/potkuhousuja/puolipotkuhousuja? En haluaisi, että niitä on ihan liikaa, mutta toisaalta haluaisin myös pyhittää ekat viikot ihan muulle, kuin vaatteiden loppumisesta panikoinnille ja pikaosteluille..

Mä oon hirveästi koittanut tulkita näitä mun tuntemuksiani, varsinkin kun neuvolassa on niistä tietty kyselty. Että joko supistaa ja sillee.. no, totta puhuen, en aina tiedä. Viime viikkoina ollut enemmän tuollaista vihlontaa, vähän menkkakivun kaltaista, pistävää ja aaltoilevaa/tykyttävää. Supisteluako? Välillä sitten taas selkeämpi kipu, joka kiristää keskivartalon ympäriltä ja samalla vähän polttelee. Viimeiseen tälläiseen tuli mukaan vielä paineen tunne. Se varmaan ainakin oli supistus.. (n):D Mistä näistä nyt tietää..
 
Lumista sunnuntaihuomenta!

Täällä on vähän huoli päällä, kun vauva on liikkunut viimeisen 1,5 vrk:n aikana tosi vähän. Sen verran kyllä, että tiedän pienen olevan elossa. Mutta selkeästi vähemmän kuin pitkiin aikoihin. Illalla yritin laskea liikkeitä, tunnin aikana tunsin 2 ja niistäkin toinen oli vain pienenpieni hipaisu. Sitten nousin, söin, join lasillisen sokerista mehuakin ja menin uudelleen kyljelleen. Tuloksena yksi töytäisy. Nukahdin sitten itse ja koko yönä en tuntenut liikehdintää, vaikka olin pariin otteeseen itse hereille. Nyt aamulla onneksi on jotain möyrintää ollut, vaikkakaan ei mitään pitempiaikaista mylläystä. Täytyy nyt seurailla päivä ja jos vielä huomenna sama jatkuu, niin käväistä neuvolassa varuilta.

Allekirjoitan kyllä tuon useamman muunkin tunteen, että maha on ihan täynnä vauvaa. Mullahan maha on laskenut jo viikkokausia sitten, mutta nyt sitä tuntuu olevan koko naisen mitalta (158cm, heh..) Ja liikkeet tuntuu erilaisilta, alkaiskohan lapsivesi vähenemään tjn.

Meillä ei ole neuvolassa ultraa, mutta tämän radin vuoksi minua seurataan äitiyspolilla. Eli olen käynyt ultrassa vkolla 30 ja seuraava on vkolla 37. Sitten antavat tarvittaessa vielä yhden ajan sinne, jos on tarpeen seurata vauvan kasvua.

Vaatteista: Meillä on kyllä hankittuna 50-56cm vaatteita, ja jos tästä ei tule ihan jättiläistä, niille varmasti on käyttöä. Joku kyseli määriäkin. Mulla on kaapissa ihan reilusti tätä kahta kokoa. On n. 20 bodia, n. 15 potkareita / housuja / potkupukua, 5 kpl puolipotkareita ja saman verran vähän paksumpia paitoja / neuletakkeja. Sitten on kokoa 56 fleecehaalari ulkoilua varten. Tiedän, että vauvan synnyttyä saadaan vielä lisää lahjaksi. Meillä kun tosiaan on kohta 5 lasta, niin pyykkiä tulee ja siten vaatettakin saa olla kaikilla reilusti. Ja muistan hyvin, että etenkin poikavauvoilla saattaa hyvin mennä sen 3-4 vaatekertaa päivässä, kun vaipat falskaa ja pukluja tulee. Itse en ole muuten millään tapaa siisteysfani, meillä on koti aina erinäisessä kaaoksessa, mutta vaatteet pitää olla puhtaat. Koululaisetki vaihtaa päivittäin tai lähes päivittäin puhtaat vaatteet.

Tuollaista repivää kipua alamahalla on mullakin ollut toisinaan ja tuntuu tosi ikävältä. Useimmiten tulee yöllä, kun vaihtaa asentoa tai jos istun pitempään autossa ja nousen ylös. Liitoskipuja ei onneksi ole nyt kotona ollessa juurikaan ollut. Selkä edelleenkin se isoin vaiva.

Meillä on mies ja lapset pohjoisesssa hiihtolomailemassa ja olen ihan yksin kotona. Aika tylsää oikeasti, päivät menis nopeemmin normaalissa arkitohinassa. Mutta on tässä se hyvä puoli, että voi ottaa rauhassa päiväunet aina kun haluaa :D

Täällä on tullut hirveesti lunta ja meidän pihaliittymässä on ankara kinos auran jäljiltä. Pitää yrittää yksi kolallinen kerrallaan sitä saada pois, että pääsen huomenna autolla pihasta.

T. Huhtihapsukkainen 33+1
 
Supistuksista. Mulla on supistukset kivuttomia. Siis ihan synnytyssupistuksetkin. Esikoisesta eivät meinanneet ottaa laitokselle vaikka supisteli 2 minuutin välein ja supistukset kesti 1 minuutin. "Ongelmana" oli ettei ne sattuneet. No kun päästiin laitokselle poika syntyikin aika vauhdilla. Viimeinen 30 minuuttia oli kovat kivut, sitä ennen vaan tuota epämukavaa supistelua.

Kuopus käynnistettiin ja siinä kivuliaat supparit alkoivat n. 1 h. ennen kun poika syntyi.

Minä tunnen supistukset epämukavasta, puristavasta olosta vatsalla. Kävely menee hankalammaksi jne. Jos en ole varma kokeilen vatsaa sivusta ja ylhäältä, siitä kohtaa missä kohtu "loppuu ". Jos on supistus päällä siinä kohdassa erottaa selkeästi kohdun rajan. Eli ei tarvitse arpoa missä kohtaa kohti menee, vaan sen tuntee kovana palloja, jonka reuna katoaa vatsan sisään.

Tota vois kokeilla jos on epävarma suppareista.
 
Huomenta :)

Meillä on yks iso laatikollinen pieniä vaatteita ja sitten yks iso laatikollinen isompia vaatteita. Varmaan pitää vielä muutama pienempi body käyä ostamassa, kun niitä ei oo omasta mielestä tarpeeks :D

Mulla on öisin noita maha tuntemuksia :D tai siis öisin vähän kiristää mahaa ja jos vaihtaa kyljeltä toiselle niin tuntuu hiukan epämukavalta. Aamulla yleensä kaikki kivut on hävinnyt. Joudun öisin tukemaan mahaa tyynyllä. :D:ROFLMAO:

Huhtihapsukainen toivottavasti sun pikkusella on kaikki hyvin ja on vaan hiukan rauhallisemmat päivät :) Mulla oli joku aika sitten kanssa, että muutama päivä oli vähän rauhallisempaa, mutta sitten taas jatku myllerrys :D

Tänään mennä ostamaan kaikkee hoitotarvikkeita vauvalle eli siis rasvoja ja kaikkee tämmöstä :)
 
Huomenta! Nyt ollaan äippälomalla, eilen oli eka päivä :)
Mäkin oon hamstrannu sejä 50 että 56 cm vaatteita, esim sellainen nallehaalari on koossa 50cm ja 56cm ja lisäksi saatu haalari joka on vissiin koko 56 cm.

Eilen olin siskon synttärikemuissa. Kyllä muuten huomaa, että raskaana oleva on vapaata riistaa, sellainen olo mulle tuli tai sit vaan oon tällainen herkkis. Mua vaan ärsyttää, kun sukulaisilta tuli miljoonia neuvoja kuinka vauvan kanssa toimia ja millainen synnytys varmaan tulee olemaan ja ja ja.... siis musta on toki kiva kuulla omakohtaisia kokemuksia, mutta jotenkin tässä vaiheessa kun oma synnytys viekäpä ensikertalaisena lähestyy, niin en haluis kuulla MITÄÄN uhkakuvia mistään ja haluaisin vaan keskittyä positiivisiin mielikuviin toki realiteetit huomioon ottaen että kyllä sattuu. Mutta että jokainen synnytys in ainutlaayuinen kokemus♡ ja on tullu jo nyt kova suojeluvaisto tätä vauvaa kohtaan♡

Että nyt mä todellakin ymmärrän sen, kun mulle on sekä neuvolassa että sitten netissä oon lukenu, että oottaville äideulle tupytetaan jos jonkunlaista neuvoa jne, et kannattaa poimia ne jutut, jotka itselle sopii eikä kuunnella kaikkia. Noo, sitähän sanotaan että suku on pahin ;) aika löheiset välit mulla in mun sukuun, niin varmaan se sikskin yllättää, että miks kukaan haluis pelotella ja kun itse on tässä tilanteessa ja käy kaikkia asioita läpi kokoajan mielessään. Muttaettä varmaan ne vaan aattelee mun parasta :) ne ei vaan välttis ymmärrä, miten paljon se raskaana oleva itsekun kyllä ottaa asioista ihan imaehtoisestikin selvää ja jännittää vaikkei siktä erikseen peloteltaskaan ;)

Noo, tämmöstä tänään :)

Anscu ja Pikkuinen 34+5
 
Sänkyasiaa... ;) Jotkut nukkuvat yönsä hyvin ja jotkut huonosti. Kiinnostaisi tietää, millaisissa sängyissä nukutte, te hyvin tai huonosti nukkuvat? Täällä nukutaan toooosi huonosti. Lonkat ihan mielettömän kipeät. Kädet puutuu. Plääh. Käytössä tosin 15 vuotta vanha joustinsänky, jossa on yhtä vanha petari. Uusi sänky on tilattuna. Jospa loppuodotus oli parempaa unta. Mutta millasia sänkyjä teillä on?
 
Heippa vaan kaikille!

Mä olen vähän myöhäisherännäinen näissä palsta- ja facebook-ryhmäasioissa ja kirjoitan nyt ekaa kertaa tänne. Olen 30-vuotias nainen ja odotan nyt kolmatta lastani, joka näyttäisi näillä näkymin olevan tyttö. :) Mulla on nyt kaksi poikaa (3 v ja 1,5 v), joten ihanaa saada välillä tyttöjäkin tähän porukkaan. Laskettu aika on 18.4. Raskaus on sujunut hyvin. Mulla huomattiin 12. viikolla hematooma, joka vuoteli ajoittain lähemmäs 20. viikolle. Nyt mulla on ollut aika tuskaisaa liitoskipuijen ja supistusten takia, mutta vauva on ollu koko ajan oikein hyvinvoiva. :) Onko jotain facebook-ryhmää huhtikuun odottajille, kun se on mulle jotenkin luontaisempi toimintaympäristö kuin tämä keskustelupalsta?
 
  • Tykkää
Reactions: vaimo85
Huhtihapsukkainen: voihan olla,että vauva on vaan sellaisessa asennossa,että et tunne liikkeitä kunnolla, mut kannattaa varmaan käydä tarkistuttamassa tilanne,jos ei ala vilkastumaan liikkeet :)

Niittys: Meillä on about 10v vanha runkopatjasänky, ja nukun erittäin vaihtelevasti (enimmäkseen melko huonolaisesti).. en kyllä usko että mulla ainakaan sängystä kiinni toi nukkuminen on.

"Meidän isi" oli eilen viimeistä kertaa viettämässä poikien sauna/baari-iltaa ennen vauvan syntymää, mutta ei se hupsu malttanut sit olla koko iltaa,vaan tuli jo yhdetä kotiin :D ennennäkemätöntä. Aiemmin ei normaalisti oo juuri ennen valomerkkä kotiutuvaa sorttia oltu meistä kumpikaan. Oli kuulemma pyörinyt vaan koko illan mielessä synnytysvalmennusjutut, ja oli tullut tunne,että ei oo nyt juhlimisasiat päällimmäisenä mielessä.

Katjuska rv 33+3
 
Heips.

Hetki vierähtänyt, kun tänne kirjoittanut. Lukemassa oon käynyt, mutta ei oo ehtinyt kirjoitella.
Täällä sairasteluputkea lapsilla viikosta toiseen, pikkupotilaasta toiseen, niin ei paljon mitään ehdikään. Nyt tytär influenssaoireissa ja kuumetta neljättä päivää... Sais jo alkaa rauhoittua tämäkin tilanne. Itse olen pysynyt terveenä nyt jopa kaksi viikkoa ja välttynyt vatsataudilta toistaiseksi, mutta eihän tässä vielä tiedä mitä eteen tuleekaan.

Onnea Hanzu89 vakituisesta työpaikasta! (y)

Vaatteista: Pienimmät ovat 56 kokoa ja enimmäkseen poikaista on jäljellä, kun suuren osan tytön vaatteita lahjoitin 5v sitten kaverille, joka sai tytön. Muutama neutraalikin löytyy. Lapset olleet 52cm pitkiä, joten tuolla koolla pärjännyt ihan hyvin :)

Ensi viikolla neuvolaa ja kahden viikon välein nyt mennään. Seuraavalla viikolla on sitten äitipolikäynti synnytystapa-arvioon. Jänskättää kyllä jo sekin koitos. Kuinkahan iso vauveli on yms. Samalla reissulla vaunuja katselemaan. On niin vaikea päättää mitä haluaa. Muutamia merkkejä/malleja olen netistä tutkinut ja yhdet vaunut meni taas sivu suun käytettynä.. Oikein minun säkää!
Paino on tuntunut pysyvän aisoissa oman puntarin mukaan.
Minullakin ollut nyt muutama päivä entistä hiljaisempaa eloa masussa, sen verran välillä muistuttaa, että hengissä ollaan.
Tänään kyykin tilan hommissa ja takapuoli huutaa hoosiannaa :LOL:
Supistuksia (kai ne niitä on) välillä tuntuu; vatsa vähän kovettuu ja joskus pistelyäkin/vihlontaa. Iskias muistuttelee iltaisin sänkyyn päästyä ja meillä kohta n.10v vanha runkopatja sänky+petari. Kai uutta pian tarviis kans katsoa.
 
Sängystä, meillä on noin 2,5 vuotta vanha jenkkisänky petarilla joka muotoutuu ruumiinlämmön mukaan. Kovasti olen tykännyt tästä. Silloin kun oltiin ostamassa sänkyä, kokeiltiin montaa versiota. Huomasin että miulle sopivin oli puolikova patja ja miehelle kova patja. Nukun yleensä kyljellään ja joissain sängyissä tuntui että lantio "tippui" notkolleen. Puolikova tuki lantiota hyvin. Eikä ole ollut kyllä kremppojakaan.

Meillä ei ole yhdellekään lapselle hommattu 50 senttisiä vaatteita enkä aikonut nytkään. Pojat ovat olleet 51-52,5 cm ja tyttö 55 cm. 56 senttiset ovat olleet ihan sopivia. Nyt ostelin kirpparilta joitain 56 cm kietaisubodeja lisää. Tykkään kietaisumalleista enemmän ihan pikkuisen kanssa kuin pään yli vedettävästä. Lukumäärää vaatteista en muista, mutta kyllä meilläkin kone laulaa usein kun meitäkin on 6

Meillä mies ei ole ymmärtänyt sitä että lapsilla on niin paljon vaatteita. Jokin aika sitten valitti että pitäisi myydä tai antaa niitä pois. Olen yrittänyt selittää että meillä on kohta 5 lasta ja kyllä saa euron poikineen uppoamaan jos jokaiselle alkaa ostamaan jatkossa aina uudet vaatteet. Mie siis laitan aina pieneksi jääneet varastoon odottamaan seuraavaa käyttäjää. Meillä siis pojat 14, 12 ja 9,5 sekä tyttö 7,5. Monesti ostan alella vaatteita jo odottamaankin. Aikaisemmin tällä viikolla oli vuorossa kenkävaraston kartutus Yksi urheiluliike lopetti ja kävin parina päivänä ostelemassa koko perheelle hurjilla alennuksilla mm. jalisnappiksia, juoksulenkkareita, talvikenkiä, vaelluskengät, lapselle hiihtomomot jne. lisäksi Prisman remonttialesta kesäksi tennareita. Laskin ostosten alkuperäiset hinnat, 2000€ , ja käytin niihin noin 400€ Kun on monen kokoista jalkaa, löytyy aina jotain.
 
Noista vaatteista vi, että itsekin aattelen että parempi olla vaikka pari ylimäärästä kuin liian naftisti, kun einiitä varmaan kuitenkaan jaksa tai kerkeä koko ajan olla pesemässä. Että paremmin pärjää, jos vähä enempi kuin vähempi. Ja kietaisubodyja mäkin suosin ihan pienelle, helpompi laittaa pääkle. Kietaisupaitoja oon aatellu vielä parit etsiä kumpaakin kokoa kirppareilta, siis 50 ja 56, jos löytys :)
 

Yhteistyössä