Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Meillä on harsoja reilu 10. Pojat puklaili vähän, joten katotaan selvittäänkö tolla .. 50 cm vaatteita tarvitaan vielä muutama, 56 on jo ihan riittävästi.

Mä luovutin eilen.. pitkä työmatka, istumatyö (joka aiheutti monenlaista ongelmaa), jatkuva sairastelu ja ennenkaikkea tunnin välein heräily tuntui eilisen työpäivän jälkeen olevan nyt liikaa. . Eli sain sairaslomaa seuraavat kolme viikkoa ja siitä alkaa suoraan äippäloma Vähän on luovuttaja fiilis ja tuntuu, että jätin työkaverit pulaan, mutta toisaalta olo on todella helpottunut! ! Ajatus siitä ettei tarvitse ajaa yli 100 km töihin ja takas joka päivä aiheuttaa lähes euforisen olon :)

Sänkyhommat selkeästi vähentyneet viime viikkoina. Nyt mennään n. 1xviikko, nyt taitaa väli olla jo yli viikon.. Mulla varsinkin imetys vie aika tavalla haluja, joten yritän ihan tietoisesti kuitenkin pitää yllä jonkinlaista säännöllisyyttä. Kivaahan se aina on kun pääsee vauhtiin ;)
 
Anismo muistan vaan kun enoni jenkkisänkyä yritettiin saada uuteen asuntoon sisään tuloksetta :D tietty jos on vain 80cm leveät niin varmaan mahtuu ovista :) ja jos irrotettavat jalat niin kierreportaista (ei meinannut
yhdessä asunnossa mennä edes purettava sänky kierreportaista yläkertaan). Anyway ei vaan ole yhtään mun makuun ulkonäöllisesti.

Harsoja on 4kpl :D ostan lisää synnytyksen jälkeen jos tarvii. On aika tyyriitä jos ei tule käyttöä, esikoinen ei puklannut ikinä ja annoinkin kaverille pois ylimääräiset harsot. Parilla pärjäsi jos joskus tarvi kuolaa pyyhkiä. Maitoallergia varmaan vaikutti puklaamattomuuteen. Lääkäri arveli että saattoi nousta maito vain kurkkuun asti niinko refluksissa.
 
Joo minä kans ostin käytettynä nuo harsot tutulta, 50snt/kpl.. Muutenkin kivempia noi käytetyt,kun ovat mukavan pehmeitä uusiin verrattuna! :) Mut joo, ehkä alle 20 kappaleenkin pärjää, mutta itse koin ne kätevänä vähän joka jutussa, joten tuli nyt noinkin iso läjä hommattua :)
 
Voi apua missähän noista laatikoista ne harsot mahtaa olla pakattuna... En edes tajunnu miettiä koko harsoasiaa.. Meillä oli tosin niiden tarve tosi vähäistä kun esikoinen ei paljoa puklaillut.

Meillä noi sänkyhommat.. tai vois kysyä et ai mitkä hommat? Mulla on paikat niin turvonneet ettei siit tule yhtään mitään ja miehen kanssa molemmat oltiin sitä mieltä et mielummin sit ilman kun ei tunnu kummastakaan hyvältä. Edellisestä kerrasta on kulunut jo kuukauden päivät. Pari kertaa tässä välissä yritetty muttei siitä mitään tuu et vissii ootellaan sit et synnytyksen jälkeen on parantunut :/ Tai onhan sitä tietysti muitakin keinoja.. :D
Muutenkin on tosin sellainen olo etten jaksais yhtään mitään kosketusta keneltäkään. Ahdistaa kun esikoinen haluais koko ajan olla sylissä ja kiehnätä, tullut isäänsä.

Mä haaveilen semmoisesta kolme metriä leveästä sängystä missä saisin nukkua rauhassa :D Mä kaipaan nukkuessa omaa tilaa ja esim lusikassa nukkuminen on ihan kauheaa. Hetken siinä voi olla mut vetäydyn kyl omalle puolelle aika vikkelään ;D
 
Meillä on harsoja vajaa 10kpl. Töissä niitä tulee kyllä käytettyä vauvoille vähän koko ajan et vois olla enemmänkin, kattoo sit käytössä kotona tarviiko enemmän. :)

Tuo on meidän eka jenkkisänky ikinä ja olen kyl ollut tosi tyytyväinen. Helposti tuli sisään kierreportaita toisen kerrokseen, helppo kasata, mukava nukkua ja siistin näköinen. Jalat löytyy joten alta saa imuroitua.

Musta on kuoriutunut ihan kamala hormonihirviö. Kaikki itkettää ja vituttaa koko ajan. Joka paikkaan sattuu ja kaikki supistaa. Enkä silti malta rauhoittua kotona kun stressaan kaikesta mikä on vielä tekemättä ennenkuin vauva tulee, plus tietty normaalit siivoamiset, ruoanlaitot ja muut. Joudun kohta varmaan osastolle lepoon jos en saa levättyä kotona..
 
Harsoja... Meillä niitä sanotaan nusuiksi :) niitä muutamia mutta ei nyt kahteenkymmeneen päästä :LOL: ihan ehdottomia kyllä!
Täällä takana ihan hurja päivä... Tarkoitus oli tehdä ruokia pakastimeen, siivoilla, ommella ja vaikka mitä... Mutta, kolmelta töissä alkoi ihan järkyttävät alamasu ja ristiselkäkivut! Tulin kotiin ja suoraan petiin. Kuudelta vielä sama juttu. Soittelin lääkäriin ja sain kehotuksen ottaa panadolia niin paljon kun sielu sietää. No nyt onneks parempi olo! Huh... Jos tää loppu on tämmöistä niin ei kiva!
Huomenna viimeinen päivä töissä! Jee!!!
Nöösikkä 33+5
 
Piti ihan laskea ja mulla on tuossa 22 harsoa odottamassa. On valkoisia, limenvihreitä ja kuviollisia :D Aiempien lasten aikana oli harsotkin vaan valkoisia, nyt niitä sai etsimällä etsiä kaiken väriloiston seasta ;) Pesin jo harsot valmiiksi ja pyöräytin kuivausrummussa, tuli ihanan pehmeitä. Meillä on harsoja kulunut aina paljon, enkä pidä määrää mitenkään paljona. Meillä on pukluharsot, pyllyharsot, unirätit ja talvivauvoilla olen pitänyt harsoa vaunuissa suojana. Pidän nuita tosi monikäyttöisinä. Meillä on ollut aiemmissa kaksi puklukonetta ja kaksi vähän puklailevaa. Saapa nähdä kummanlainen nyt saadaan, vai liekö välimalli.

Täällä on ollut hyvä päivä, vain pari pientä supistusta autolla ajaessa. Selkäkin ihan suht ok. Tosin en ole tehnytkään mitään kotihommia, en lenkittänyt koiria enkä kyykkinyt tai nostellut mitään.. Viime yön nukkumiset meni aivan plörinäksi, pisin yö pitkään aikaan! Nukuin kaks alle 2t pätkää ja niistäkin toisen vähän levottomasti. Otin tässä sitten vajaan tunnin päiväunet, jospa ensyö olis parempi..

Tsemppiä kaikille vielä töissä puurtaville! Ootte sitkeitä sissejä! Olen monta kertaa miettinyt tässä kahden viikon aikana, että olis ollut kyllä kiva jaksaa loppuun asti ja jäädä sitten suoriltaan äitiyslomalle. Mutta pakko oli vaan myöntää, ettei pystynyt. Olen kyllä käynyt joka viikko ainakin kerran töissä moikkaamassa lapsia ja työkamuja. Ja samaa ajattelin jatkaa hamaan tulevaisuuteen. Siellä jo kovasti odotetaan sitä kertaa, kun tulenki vauvan kanssa :)

Huhtihapsukkainen 33+3
 
Täälläkin piti sänkyhommista luopua kuukausi takaperin, mä vaan en kärsi mitenkään, koko alakertaan iskee ihan järkyttävä särky ja pakotus moneks tunniks puuhastelun jälkeen. Jännä, et muuten ei oo mitään liitoskipuja tms. mut tuo toiminta tekee mut tosi kipeeks. Sikäli "ihanaa", et imetysaikana mikään ei vois vähempää kiinnostaa kuin seksi, ja mies olis sit taas koko ajan kimpussa, kun joutuu aina tään loppupätkän olemaan ilman.

Illat alkaa olla tuskaisia töiden jälkeen, vaikka kevyttä toimistotyötä teenkin. Kyllä mä nostan hattua hoito- ja hoiva-alalla työskenteleville raskaana oleville, mä en ymmärrä, miten jaksaa ja pystyy tekemään niin raskasta työtä kasvavan vatsan kanssa.

Mä olen käyttänyt puglurätteinä sekä harsoja että keittiöpyyhkeitä, kaks vanhinta puglas molemmat yhteensä ehkä 10 kertaa, nuorimmainen taas huomattavasti enemmän. Lisäharsoja voi tietty käydä vielä ostamassa, jos niitä ei oo, niin sit niitä tarviis.

Mä toivon, että se on vaan hormoonit, mikä aiheuttaa täälläkin jatkuvaa v***tusta, hermot menee vähän joka asiaan, vois tosiaan sanoa, et eniten v***tuttaa kaikki:LOL:
 
Monilla tuntuis olevan ärsyyntyneisyyttä ilmassa. Mulla oli tuo vitutus maximus tuossa noin viikoilla 24-32. Nyt viimeiset pari viikkoa oon ollut paljon paremmalla tuulella kaikinpuolin. Miten tuntuu että kaikki vaivatkin ovat kadonneet kun raskaus on edennyt näin pitkälle (koputtaa puuta) Mieskin sanoi etten oo pariin viikkoon kiukunnut nyt :D

Taitaa jo suurinosa ruveta olemaan sairaslomalla.Joku jo äitiyslomallakin. Mulla on alkanut synnytys pyörimään jatkuvasti mielessä, jännittää ihan kamalan paljon.

Katjuska rv 33+6
 
Mua ei oo vituttanut, mutta muuten oon ollut todella herkällä päällä. Siis aivan kamalaa! :cry: jokaisesta pienestäkin suunnitelman muuttumisesta tai muusta harmista meinaa kyynelkanavat aueta, ja kun kerran alkaa itkeä, niin loppua ei näy! Pidän sitä erityisen ärsyttävänä ja jopa hieman nolona, minä kun en "normaalitilassa" juurikaan itke, ainakaan kenenkään nähden! :D

Mulla on alkanut myös pyöriä synnytys mielessä. Aiemmin en ole sille juuri ajatustakaan suonut, ja nyt on iskenyt pakottava tarve lukea synnytystarinoita, synnytystä ennakoivia merkkejä yms.. Muutenkin olen ollut vauvan tuloon valmistautumisen suhteen melko rauhaksiin, ja tehnyt hankintoja hiljaksiin ilman kiirettä ja stressiä. Nyt äitiysloman alettua iski jotenkin tajuntaan, kuinka lähellä oma synnytys on, ja olen nyt sitten miehen iloksi alkanut hermoilemaan että ehditäänkö tehdä kaikki ajoissa! Onneksi toinen vaan nauraa mulle hyväntahtoisesti, ja on luvannut hoitaa loput järjestelyt ja hankinnat jos joudunkin ennen aikojani lepoon/sairaalaan/synnyttämään. :love:
 
Huomenta :)

Löysin eilen harsoja :) oli 6kpl 11e valkosia. Aika kalliilta nuo tuntu, mutta no onneks äiti oli mukana ja makso :D Mulla on nytte 6kpl valkosia ja 3 kpl kuviollisia, en tiiä rasskinko käyttä äees noita kuviollisisa, kun ne on niin sulosia :p

Mulla oli viime viikko semmonen. että kaikki ärsytti ja vitutti ja ja mieskin huomas sen :D Huomas myös siitä, kun tuli tapeltua normaali enemmän viime viikolla. Yleensä ei ees hirveesti tapella, mutta viime viikolal taidettiin tapella 2 kertaa :D

Mäki oon miettiny, että jos oisin työelämässä ollu oisinko joutunu jäämään sairaslomalle ennen äippälomaa...(n) Varmaan, kun itekkin oon lähihoitaja ammatiltani ja viime työpaikassa missä olin kaikki jotka oli raskaana jäi sairaslomalle ennen mammalomaa, paitsi yks tais olla joka ei jääny :D

Hei osaako kukaan sanoa, kannattaako ritnapumppua hankkia valmiiks? Vai vasta sen jälkeen kun on vauva maailamssa ja ja vähän tietää miten sitä maitoo tulee yms? :D


Pippuri ja papu rv34 <3 Odottelen jo innolla missä mun liberon hoitolaukku viipyy :D:LOL::ROFLMAO:
 
Pippuri: Mun suositus on että kannattaa hankkia valmiiksi rintapumppu :) Esikoisen aikaan en hankkinut, ja oli pyhäpäivä (loppiainen) ja siihen aikaan ei ollut kaupat auki juhlapyhinä, kun kotiuduin sairaalasta, ja rintatuledus sit pamahti heti päälle kun ei ollut sitä pumppua. Seuraavana päivänä piti lähteä heti aamusta ostoksille 4vrk vauvan syntymän jälkeen. Ja muutenkin jos teillä on tarkoitus missään vaiheessa syöttää vauvalle pullosta lypsettyä maitoa, niin samahan se pumppu on muutenkin hommata etukäteen. Mulla se oli tällä kertaa ostoslistalla miltei ykkösenä :D ja muutenkin on suunniteltu kyl, että vauva saa syödä välillä pullosta lypsettyä maitoa, esim. jos mennään kylään tai on vieraita tulossa niin mieluumin annan pullosta mitä istun kylässä koko illan tissi suussa.Ja tietty jos itse olen harrastuksissa tms. menoilla,niin mieskin saa sillä aikaa ruokittua vauvan. Mut nää on semmoisia mielipideasioita, toiset pärjää vallan mainiosti ilmankin, ja toisille se on ehdoton :)
 
Viimeksi muokattu:
Mulla on tota herkistymistä sekä herkistymistä kyllä reippaasti... eilen loukkaannuin miehelle kun ei ollutkaan laittanut saunaa päälle...

Pumppu on musta ehdoton apuväline. Juurikin rintatukoksien hoitoon ja jos haluaa saada maitoa pakkaseen. Meillä on tarkoitus välttää kaikkea lehmänmaitoproteiinia tuonne 1 v. Ikään asti, joten pakastimessa on hyvä olla varamaitoja.
 
Mulla ei ole vielä pumppua, mutta sellainen on kysyttynä valmiiksi tutulta. Ajattelin siis näin, että ensin hommaan käytettynä edullisesti sen manuaalisen/käsikäyttöisen(?) pumpun. Sitten myöhemmin jos käyttöä tulee enemmän ja koen tarvetta tehokkaammalle/paremmalle pumpulle, ostan jonkun paremman, ehkä sähkökäyttöisen. Näin ainakin varmistaa ettei mene suuria summia hukkaan, jos jääkin käyttämättä tai vähälle käytölle.
 
Minäkin sitä mieltä että ehdottomasti kannattaa pumppu hankkia valmiiksi, mulla se on jo sairaalakassissa valmiina että lähtee mukaan, edelliseltä nousi maito jo niin hyvin sairaalassa että pumppasin siellä ja jäi maidot sinne jääkaappiin :ROFLMAO:
Vaikka onhan siellä pumput mutta haluan mieluummin oman :)

Mää kävin eilen reissun ikealla, kaikkea pientä kivaa löyty, sen jälkeen oon vaan ollu ihan rättipoikki :unsure: eilen illalla makasin koko illan ja nyt aamun sama jatkunu, oon kyllä lämmittäny leivinuunia samalla mutta armoton väsymys, mistä tämä tuli :eek: vauva kuitenki liikkuu ainaki ku vähän härnää (y)

Lapset hinkuu ulos kun latu vedetty tuohon viereen pellolle niin haluavat hiihtämään.. Jospa siellä piristyis ku pakko kai se jotain on alkaa tekemään..

Tulis se äitipoliaika ni sais kuulla jo jotain, niin lähellä on vauvan saaminen syliin mutta kuitenkin niin kaukana... Ei vaan jaksa oottaa :confused: ukkoki sano jo eilen että oisit onnellinen ku oot lomalla, oonhan mää mutta tälle olotilalle ei vaan voi mitään
-Hanzu rv 34+4-
 
Neuvolassa käyty taas.
Oli eri terkka tällä kertaa eikä hänkään saanut ultralla oikein selvyyttä asiaan joten lähete lähti nyt sairaalaan ja pitäisi olla aika 1-2viikon päästä, tulee postissa. :(
Käsikopelolla sanoi että pää on alhaalla mutta sitten ultrassa se olikin vasemmalla ylhäällä ja sydän läpätti oikealla alhaalla. Kahta siellä nyt ei varmana ole kun sf-mitta oli taas tullut alaspäin, nyt jo keskikäyrän ja alakäyrän välissä, eli oli huolissaan onko vauvan kasvu pysähtynyt. Syke oli normaali 130 ja kaveri liikkuu tosi paljon, että ehkä on niin pieni että mahtuu pyörimään kunnolla ja siksi ultratessakin on aina miten päin sattuu. (n)
Toivottavasti kasvu ei olisi pysähtynyt kun muuten joutuu käynnistämään. :eek: Neuvolalääkäri on 8.3, mutta toivottavasti saisin sairaala-ajan ennen sitä...

Hb oli laskenut taas, 113 nyt. Raudan lopetin kun jatkuva antibiotti pistää vatsan vielä enemmän sekaisin ja kipeeksi mutta pitäs sitä rautaa kuitenkin ottaa. Ehkä kun on vatsa ihan vedellä niin ei ravintoaineetkaan kunnolla imeydy..
Kaikki muu oli ok.

Rintapumppu löytyy, ostin kun esikoista odotin ja käytin sitä kerran... saa nähdä tuleeko tälläkään kerralla käyttöä.

Jännä kuinka pitkällä sitä ollaan jo. Itselläkin olisi enää tuo neuvolalääkäri ja yksi käynti terkkarilla ennen laskettua. :eek: Synnytys vähän jännittää ja varsinkin tuleva aika sen jälkeen. Onko vauva terve jne. Jos vauvan mitat onkin sairaalalla ihan päin veetä niin varmasti itken ja murehdin päivittäin että mikä lie aivovaurio vielä paljastuu syntymän jälkeen. :unsure: Nyt sitten vaan odotellaan ja toivotaan parasta tämä loppuaika.

Sad 34+0
 
Mä oon pohtinut tätä rintapumppuasiaa kanssa.Viimeksi en saanut sairalan sähköisellä pumpulla kun muutaman hassun tipan sinne pulloon ja käsikäyttöisellä en mitään. Oon netistä kattonut että niitä sais vuokrattuakin et sais kokeilla heruuko edes pumpulle... 80€ oli se pantti ja 40€/kk vuokra. Toisaalta harmitaa ostaa se sähkökäyttöinen pumppu jos imetys ei onnistu ollenkaan tai sit ettei heru pumpulle... Voi huoh! Kuitenkin haluaisin päästä harrastuksiin ja muutenkin ois kiva kun Isi vois syöttää vauvaa välillä. Ja isoveli ;)

Tänään oli neuvola. Painoa tullut 300g/vko mihin oon ihan tyytyväinen:) Nyt pitäis olla vielä tarkempana; viime kierroksella tuli nimittäin näistä viikoista sinne 17pv yliajalle ne isoimmat painonnousut :eek:
Kaikki oli hyvin ja sovittiin kahen viikon päähän seuraava käynti jossa sitten se isyydentunnustus tehdään.

Lähetteen sain nyt sinne synnytystapa-arvioon ja terkka sanoi et varmaan siellä rv35-37 on se aika sitten. Pitkät 4-6 viikkoa siis odottelua ennenkun saan "tuomion". Se on mulle sellai etappi minkä jälkeen tiedän sitten mitä odottaa.
Kysyin neuvolassa sitä et kun eka tuli sectiolla niin onko ensi-vai toissynnyttäjä. Ei sanonut asiaan juuta eikä jaata et kuulemma ei sitä voi määritellä??
 
Sadeyes: Kylläpäs käytännöt vaihtelee, kun sanoit että 1 käynti enää lääkärillä,ja 1 käynti terkkarilla.. Mulla jos menee laskettuunaikaan, niin jäljellä on 6 käyntiä terkkarilla, jos yli menee niin vielä enempikin. :O
 
Katjuska juu uudelleensynnyttäjillä on vähemmän käyntejä (2viikon välein) kuin ensisynnyttäjillä jotka käyvät kerran viikossa loppuaikana.
2viikon päästä on lääkäri, siitä 2viikon päästä terkkari ja siitä 2viikon päästä onkin jo laskettuaika-käynti jos sinne asti päästään :)
 
Tervetuloa mimosav! :) Fb-ryhmä on, mutta se on suljettu uusilta jo ensimmäisten ultrien jälkeen valitettavasti.

Eilen käyty neuvolassa (rv 31+2 nyt). Johan tässä tuli 8vk väliä edelliseen käyntiin.. Nla:ssa joka tapauksessa kaikki kunnossa. Pylly alaspäin vauveli edelleen on. Seuraava neuvola on rv 35 (th+lääkäri). Jos silloin vielä perätilassa, niin lähete polille. Tuon rv 35:n jälkeen on enää nla-käyntejä 2vk välein 2-3 kpl (rv 37, 39 ja 41).
 
Kapusha: Kyllä toista lasta odottavat lasketaan ihan normaalisti uudelleensynnyttäjiksi sairaalavuorokausien suhteen, vaikka edellinen olisikin tullut sectiolla. Toki aina se ratkaisee eniten miten vauva ja äiti voi. Esikoinen syntyi mulla hätäsektiolla ja kuopus alateitse. Olin osastolla sen aikaa kuin yleensä uudelleensynnyttäjät ovat kuopukseni kohdalla.
 

Yhteistyössä