Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Mä en vielä ole sairaalakassia miettiny, se on varmaan taas lähdön hetkellä vaan meikkipussi, hiuslakka, hammasharja ja puhtaat vaatteet -ja tosiaan tässä järjestyksessä, koska meikkaan myös sairaalassa ainakin vähän. Omat tohvelit jos vielä muistais, ne sairaalan läpsykkäät on niin superrumat -ja ne vaatteet, voih.

Mulla on vanha käsikäyttöinen rintapumppu ja sillä yritän selvitä, hirveesti ei aika riitä pumppailla.

Mulla oli kans joskus haaveena vanha rintamamiestalo, mut nyt asutaan ihan uudessa omakotitalossa, ja en vaihtais enää vanhaan taloon. Kahdessa kerroksessa asumisesta on kokemusta, ja lasten kanssa oli tosi hankalaa. Vanhemmassakin talossa on asuttu ja siellä just se jatkuva rempan tekeminen ja huonejärjestys ärsytti. Maaseudullekaan mua ei enää sais millään, muutama vuosi maaseutuasumista vakuutti mut siitä, et tarviin ne katuvalot ja kunnon lenkkipolut ihan nenän eteen ja palvelut kävelymatkan päähän -kavereista puhumattakaan. Mut ollaan kaikki erilaisia, ja jokainen saa onneks itse päättää, miten ja missä haluaa asua:)

O ja 31+1
 
Meillä tää talo on tosiaan tehty sillä halvimmalla mahdollisella tavalla eli esimerkiksi veranta puuttuu kokonaan. Meillä on vaan tollanen 1mx1m tuulikaappi eli kaikki hiekka,kura,roska kulkeutuu sisälle vaikka tekisit mitä. Mä en tykkää kun nää huoneet on "neliössä" niinkun näissä nyt tuppaa olemaan. Ja se että makkarit on yläkerrassa on pienten lasten kanssa pahin mahdollinen vaihtoehto... Yritin opettaa poikaa nukahtamaan itekseen niin sain ravata 20krt rappuset ylös. Helpompaa olisi jos kaikki huoneet ois yhdessä tasossa.
Meillä on ihanasti noita tulisijoja, ne onkin tän talon parhaat puolet :) Tässä on myös ollut ongelmana se ettei edellinen omistaja pitänyt huolta talosta tai tontista ja ollaan tosi iso työ tehty että ollaan saatu esim hiiret ja rotat tuolta pihalta pois.Edellinen omistaja ei ollut viitsinyt tilata jätehuoltoa; oli vaan vieny vanhan navetan taakse roskapussit.
On tää kuitenkin meidän koti,mutta en pistäisi pahakseni päästä yhdessä tasossa olevaan taloon ;) Tosin rintamamiestaloja on (esim mun serkulla) aivan ihania jotka on rakennettu miettien muutakin kun rahaa :)

Sairaalakassi.. Mulla on huomenna tasan 2kk laskettuun aikaan joten en oo kauheesti miettinyt. Pesuaineet,dödö,hiusharja,imetylsliivit,liivinsuojat ja mehuja ja myslipatukoita. Vauvalle sitten jätän kotiin turvakaukaloon vaatteet jotka isi saa tuoda kun tulee hakemaan :)
Viimeksi oisin sairaalassa lähinnä kaivannut rauhaa ja unta mutta niitä ei voi pakata kassiin mukaan,valitettavasti.Kauhulla oikeesti odotan sitä sairaala-aikaa... En halua mihinkään neljän hengen huoneeseen..hyi olkoon mikä ajatus. Haluan kotiin ihan hetimmiten kun se on mahdollista!
 
Sairaalakassi on täällä puoliksi valmiina. Yks uus juttu on ehdottomasti kuulokkeet puhelimeen/padiin. Saa sit katsella leffoja ja sarjoja häiritsemättä muita (y)
Hurahdin myös ideaan toukkapussista ja tilasin sellaisen mummolta. Pyysin kevyemmästä langasta niin sitä vois sitten ehkä käyttää myös yöunilla sisällä... Rauhoittaisi toivottavasti niitä pieniä huitovia käsiä :)
Neuvolassa olin tänään. Hemppa edelleen ilman rautaa 131 joten sitä ei tarvi enää murehtia. Painoa ei ole tullut enää viimeiseen 10 viikkoon lisää. Edelleen se vajaa 5 kg alusta. Olispa kiva jos noissa pysyis... Sf mitta oli täällä myös tippunut alakäyrälle. Siitä joudun ylimääräiseen tarkastukseen heti kun lomalta palataan.
Suositeltu jatkuvat napakoina. Saas nähdä mihin saakka mennään... Neuvolakäynnit on nyt varattu 41 viikkoon saakka ja tosi tiheästi noita täällä Vantaalla on. Joka viikko tästä eteenpäin.

Nöösikkä 34+0
 
No voihan helvetti, kävin hyyyvin lempeässä ja rauhallisessa raskausjoogassa, minkä jälkeen tuli huono olo ja supisteli taas 2-3h säännöllisesti. Rauhoittui vasta kun makasin hikisenä peiton alla lukemassa (kylmä/viileä provosoi). Nyt kun nousin vessaan ja juomaan ja vähän vähensin vaatetta niin välitön huono olo, oksetus ja taas supistaa.. :sick:(n):mad::(
 
Irith minä olin varmaan sairaalan suosikkiasiakas kun lähes noita kaikkia ja vähän päällekkin sairaalasta lainasin. :D En mä esimerkiksi jaksanut raahata isoa kassillista hygieniatarvikkeita kun tiesin että kyllä siellä pesulle pääsee ja löytyi kaikki hygieniatarvikkeet.

Kapusha kiva että löytyy joku muukin joka ei pidä kakskerroksisista taloista!! Mun mies varmaan muuttais muumitaloon jos vois kun hänestä on niin kiva että on kerroksia, mutta itse kerran asuin 2-tasosessa rivarissa (ei edes ollut lapsia vielä) ja ei enää kiitos sitä ravaamista. Minun rescuekoira oli vielä silloin elossa, pelkäsi rappusia tuhottomasti niin se oli kiva yksin kantaa aina yläkertaan pesulle. Kylppärin lisäksi makkarit oli ylhäällä joten esim sektiohaavan kanssa olisi ollut kiva ravata. Ja jos mietitään sitten vanhana ja sairaana sitä portaiden ravausta.. tai jos joutuu pyörätuoliin joku perheestä! Ei kiva.

Nöösikkä Minäkin asun Vantaalla ja 2viikon välein on neuvola kun olen uudestisynnyttäjä, olitko ensisynnyttäjä/riskiryhmää? En nyt pääse etusivulle tarkastamaan kun on viesti kesken. Tosin taitaa vaihdella neuvoloittain kun joku oli saanut tukivyönkin Vantaalla lainaksi vaikka mulle sanottiin heti ettei niitä enää saa lainata vaan täytyy ostaa itse.

Muumivaipat on täällä lähes joka kaupassa halvempia kuin muut vaikka ovatkin myrkyttömiä, suomalaisia ja biohajoavia!! Housuvaipat oli n. 10e paketti kun esim libero 12e paketti. Ja kauppoja tällä alueella riittää onneksi, tokmannejakin 3kpl muutaman kilometrin säteellä. :D Liberot istui hyvin ja ei tullut iho-ongelmia meilläkään mutta en kestänyt sitä myrkyn hajua kun ne avaa paketista. Ja varsinkin märkänä vaipparoskiksessa se tuntui leviävän koko asuntoon. :ninja:
 
Monilla tuntuis olevan paljon supisteluja. Mulla ei oo supistellut vielä tässä raskaudessa ollenkaan..veikkaan että kun se alkaa, niin se on sit samointein menoa. Neuvolassa sanottiinkin,ettei kannata miun tuntiakaan kotona katsella, vaan lähtee heti menoksi kun muutama napakka supistus tullut säännöllisesti..jottei kotiin synny. Menkkajomotusta on kyllä ollut aika-ajoin.

Rintamamiestaloon en muutaisi minäkään,tosi hankala lasten kanssa.

Tiistaina alkaa äippäloma, viimeksi olen ollut töissä ennen joulua. Aika hurjalle tuntuis että tässä vielä työelämässä porskuttais tässä vaiheessa..

-Katjuska rv 34+1
 
Huomenta ja hyvää alkavaa viikonloppua :)

Mulla ei onneks kait oo vielä supistanu :D Vaikeeta sanoa, ku en tiiä miltä ne tuntuu :/

Vaipoista minä en tiiä oikein mitään :D Niin en tiiä mitä vaippoja tuun käyttämään. Sain vauvajuhlissa sen vaippakakun missä oli n. 100 vaippaa ja oli muumia ja pamppersia ja liberoo. Eli siis montaa löyty. :)

Minä näin unta, että synnytin :D Synnytys oli helppo ja oli tyyliin 2 ponnistusta ja lapsi oli pihalla :p No tuskin tulee olemaan ekalla kerralla niin helppoo synnytystä mitä tuossa unessa :ROFLMAO:
 
Pippuri: Minä näin kans tuossa muutama yö sitten unta,että synnytin ja se koko helahoito kesti 2min :D
Mut toihan on hyvä,että on jokalähtöön vaippoja valmiiksi, niin niistä sit hyvä kokeilla että mikä on paras omalle vauvalle :)
 
Tosiaan viikon välein nyt neuvolaan ja tämä on siis neljäs :D vaikka ikää tosiaan mulla nyt 41 niin ei mulle ole kyllä myöskään riskisynnyttäjästä puhuttu. En myöskään käynyt sokeritestejä tms läpi. Tiedä häntä sitten mutta loppuaikaa noi käynnit nyt rytmittää.
Mä kuuluun 2 kerrostalojen kannattajiin (y) ihanaa kun lapset on yläkerrassa leikkimässä kavereiden kanssa niin alakerta on rauhallinen! Ja kun tulee vieraita niin ei tarvii siivota kun yks kerros :p
No mut nää on näitä....
Nöösikkä 34+1
 
Nöösikkä Vantaankaupungin sivuilla on tietoa neuvolakäynneistä;
Vko 33–34 – Käynti terveydenhoitajalla
Vko 35–36 – Lääkärikäynti
Vko 38 – Käynti terveydenhoitajalla
Vko 39 – Käynti terveydenhoitajalla (uudelleensynnyttäjät vain tarvittaessa)
Vko 40 – Käynti terveydenhoitajalla
Vko 41 – Käynti terveydenhoitajalla, ellei ole jo synnyttänyt

Ehkä sulla sitten iän tai jonkun muun puolesta katsotaan että tarvittee käydä joka viikko. :)
 
Voi jessus. Te liitoskipujen kanssa painineet ja synnyttäneet - kuin mikään asento tai sen vaihto onnistuu synnytyksessä näitten kanssa? :cry:

Takana taas risainen yö mut supistukset sentään loppui yöksi, heräämisen jälkeenkin tullut mutta harvemmin. Huono olo on vähän vieläkin. Muuta ei kestä kuin maata. :( Onks tää tämmöistä nyt seuraavat 7-8 viikkoa?! Miten muut on pysyneet järjissään? Onks tää jotenkin itse aiheutettua kun piti väkisin olla töissä näin kauan?
 
Helou! Nöösikkä; eiköhän nuo neuvolakäynnit oo ihan yksilöllisiä ja tehdään kaikilla vähän erilailla. Että voi riippua siitä terkkaristakin jne, miten usein/harvoin niitä käyntejä on. Et sä ole mikään vanha ja kun ei ole siellä puhuttu ees, että ois mikään riskisynnyttäjä. Vantaakin on suhteellisen iso kaupunki ja sielläkin voi olla neuvoloiden ja terkkareidenkin välillä varmasti eroa käyntejen suhteen! Ei ole yhtä totuutta varmasti näissä asioissa(kaan) ja käyntejen suhteen se on ihan niiden ammattilaistenj a raskaana olecan naisen välinen asia, miten ne kerrat määräytyy. Mutta et tod mikään vanha oo, hali♥

Tällä alkoi aamu pikkuisella selkäkivulla, mutta muuten ok . Tänään hieronta, niin tuleekin oikeeseen saumaan! :) ihanaa alkavaa vloppuu kaikille! :)
 
Kiitos anscu ihanista sanoista! Mä olen aina ollu huono tuijottaan ikää numeroina niin ei mulla sinänsä ikäkriisiä ole... Kai??? :whistle:
Irith, liitoskivut voi vielä hyvinkin helpottaa kun vauva vaihtaa asentoa tai mitä kaikkee tuolla alhaalla nyt sit tapahtuukin, hormonit vaikuttavat myös. Itsellä helpottaneet jo huomattavasti mutta nyt vaan sit kaikkee muuta tilalla... Ja synnytyksessä et huomaa niitä mitään (y)
Kohta Levillä! Enää pari tuntia ajomatkaa jäljellä!!! Huomenna kun muu jengi rinteessä niin mies oli varannut mulle hierojan. Jee!
 
No vaippojahan se pitää munkin vielä hommata, vauvalle ja itselle :D Mä en jotenkin Muumi-vaipoista tykkää, eivät musta ole niin istuvia, ja ainakin poikalapsella falskaavat helposti. Yhteen aikaan sai sellaisia hajoavia Nature tms. vaippoja, ne oli vähän kalliimpia, mut ne ei tosiaan tuoksuneet miltään, ja ainakin niitä mainostettiin ympäristöystävällisinä. Voisin kuvitella, et nuo liberot ja pampersit on vielä tulevaisuuden arkeologien riesana (ellei koulutussäästöillä lakkauteta koko korkeakoulusysteemiä :LOL:)

Sairaalakassiin vois muuten jo nyt varata riittävästi suklaata -radin takia olen ollut kuukausi tolkulla ilman herkkuja, mut synnytyksen jälkeen vois heti aloittaa herkuttelun, tai jo supistusten lomassa :LOL:

Hei miten jos ootte käyneet hierojalla, niiin onnistuu esim. niskan ja selän hieronta, onko niillä sellaisia pöytiä, et mahan saa siihen jotenkin survottua? Mulla olis lahjakortti vielä käyttämättä, ja alaselkä aina välistä ilmoittaa, että hieroa vois..
 
  • Tykkää
Reactions: Katjuska87
:) Kun niinhän se oikeeati onkin, että ikä on vain numero ♥ enemmän se merkka, miten ihminen itse itsensä tuntee, siis minkä ikäiseksi. Ihana mies sulla, kun varasi hieronnan, kyllä me oottajay ollaan kaikki hemmottwlu ansaittu♥ munkin mies kannustaa mua ottamaan näitä hierontoja, kun tietää että niistä nautin :) nii hän sitä sanotaankin, että parasta on vauvallekin sekä mahassa ertä synnyttyään, että äidillä on hyvin asiat. Nyt tähän omaan hyvinvointiin kannattaa panostaa, että on sit synnytykaeen mentäessä levännyt olo (siis niin hyvä olo kuin vain voi olla olosuhteisiin nähden :D).
 
Ja Ollakkovai...; mulla esim tänään on sellainen puolen tunnin niska-hartia-päänseutu hieronta, niin istualtaan se tehdään. Varmasti riippuu paljon hierojasta ja tyyleistä ja toisilla on sellaisia hyviä hierontatuoleja joissa voi istua ja nojata eteenpäin. Jannattaa soitella eri hierojille ja kysyä, miten ne hieroo raskaana olevia. Oon kuullu, että kyljelläänkin voi hieroa jne. Ne varmasti tekee niinkuin raskaana oleva parhaaksi tuntee oman asentonsa ja hieroo sitten niin. Tapoja on varmaan yhtä minia kuin on raskaana oleviakin :)
 
Täällä alkoi eilen virallinen äippäloma lomapäivien jälkeen :D(y)
Ja tänään lapsilla viimeinen hoitopäivä eli viimeistä vapaapäivää näin yksikseen viettelen täällä :love: Ja tietenkin pöljä alotin sen siivoamisella :rolleyes: mutta nytpä saan nauttia puhtaan tuoksuisesta ja siististä talosta ihan yksikseen, aah :) Leivarissakin tulet kun aamulla mittari näytti -20 astetta pakkasta :eek: On tämä lomailu mukavaa, imuroidessa ja mopatessa piti kyllä välillä nojailla moppiin ja ottaa rauhallisesti kun selkään ottaa ja supistelee jonkin verran.

Pitäs kaupassakin lähtee käymään ostamassa kakkuvärkkejä jälleen, lupasin työpaikalle viedä jotain hyvää viran saamisen johdosta, jos veis voileipäkakun ja kolmen suklaan hyytelökakun/juustokakun ni eiköhän ne niillä saa nautiskeltua :ROFLMAO:

Mää oon käyny hieronnassa niin on hierottu enimmäkseen kylkiasennossa tai istualtaan, mahallaan ei pysty olemaan eikä selällään kovin pitkään ainakaan, selälleen oon ollu niskahieronnan ajan. Nyt ootan mitä äippäpolilla sanotaan ja sen jälkeen meen yhelle tutulle hierojalle joka aukoo paikkoja, mulla on lantio ja jalat niin jumissa että ei varmaan vauva pääse edes laskeutumaan, jospa sitä myöten sitten lähtökin lähenee ja saa nyytin tuolta masusta syliin :)

Mulla ollu neuvoloita tähän asti kk:n välein, nyt tulee kolmen viikon tauko ku meen äitipolille ja sen jälkeen soittelen neuvolaan eli mulla ei ole sinne nyt varattua aikaa ollenkaan mutta ei kyllä oikeastaan haittaa, koko ajan kaikki mittaukset jne hyvin niin turhaanpa tuolla ravaa o_O Tieten jos joku mietityttää ja tuntuu että haluais jotai mitata niin saan mennä käymään, mun neuvolatäti on niin ihana ja maalaisjärkinen :love: Lääkärikäyntejä neuvolassa ei täällä oo ku alkuraskaudessa (sekin ihan tyhjänpäivänen kun kyseli vaan miten menee mutta konkreettisesti mitään ei tehty, ultras se sellasella vanhalla ultralla jolla ei tee mitään) ja loppuraskaudessa yksi käynti eli viikoilla 36-37 mutta saa nähä onko mulla sitäkään kun oon äitipolille menossa..
 
Nöösikä et sinä vielä mikään vanha oo! :)

Mulla nuo kaikki kivut o yleensä yöllä ja päivällä sitten on melkein normaali olo. Paitsi ruuan jälkeen tulee ihmeen täysi olo vaikka ei söis ees paljoa:eek:

Minä en oo hieronnassa käyny vaikka kyllä kovasti haluan, en vaan oo saanu aikaseksi mennä:ROFLMAO:

Kohta pitäs lähtee verikokeisiin sitä veriryhmää varten. Kun minä oon se miinus ja vauva plussa.
 
Oi että, hieronnat on kyllä ihania! Mulla mies onneks osaa hieroa ihan super hyvin, ja on nyt joka ilta hieronut mun harioita :)

Irith: Auts!..kuulostaa aika ikävälle :/ Yhtään liitoskipuja vähättelemättä, luulen ettei kukaan huomaa synnytyskipujen lomassa liitoskipuja,kyl ne tehokkaasti peittyy sinne synnytyskipujen alle (joo ei varmaan kovin lohduttavaa :D ) .. Ja jospa ne helpottais muutenkin tässä loppua kohti.Toivotaan näin! :) ja nuo inhottavat supistukset pysyis aisoissa kans!

muumivaipoista saa muuten ilmaisia näytteitä tilattua sieltä nettisivuilta. Mukana tuli kans liivinsuojia,ja kertakäyttöinen hoitoalusta.
 
Kateellisena lueskelen noita et mies varaa hieronnan tai hieroo tthartioita... Meillä ei todella tarvii haaveilla kummastakaan. Tai edes päiväunista.. Kunnon parisuhdekriisiä pukkaa. Eilen taas mieheltä kysyin et minkä takia aina me (lapset ja minä) tullaan työn ja harrastusten jälkeen? Mä kun pyydän et voidaanko lähteä ulos syömään tai tehdä koko perhe joku retki niin koskaan ei kerkee tai sit peruuntuu viime hetkellä kun tuli "joku tärkeä" työjuttu.
Ei myöskään tunnu arvostavan,että mä tän ison mahan ja kipeän selän kanssa siivoan täällä _joka ikinen päivä_ ja hoidan noi jotka se itse on halunnut. Hoidan esikoisen ulkoilut,syömiset,leikkimiset,leikkaamaan opettamiset jne jne. En nyt oleta saavani punaista mattoa,mut voishan sitä joskus edes sanoa että on se kiva kun töistä tullessa on aina lämmin ruoka lautasella odottamassa ja puhtaat vaatteet. ARGH!! Kauhea vuodatus,sori :D Joko mul on kauheat hormonimyrskyt (taas) tai sitten oon vähän liian myöhässä tajunnut millanen k-pää toi äijä on...:S Hän vaan kuvittelee että kun käy töissä niin mitään muuta ei sitten tarviikkaan tehdä..

Mulla on liitoskivut nyt helpottanut,riippuu vähän päivästä.Kerkesin niistä jo sen 10vkoa "nauttia". Lonkkakivut taasen on tehneet näyttävän paluun ja välillä tarvii kävellä kun ankka. Alkaa kyllä hermo menee näihin kaikkiin vaivoihin. Itku meinaa tulla kun vauva työntää päätään alaspäin ja muljailee... Tänään on todella,todella huono päivä vaikka yritin aamulla ottaa sen asenteen et on kiva päivä.

Kauheat tunnontuskat kun esikoinen saa kattoa lastenohjelmia niin paljon. Joudun vähän väliä toteamaan et kun "äiti ei jaksa", väsyttää niin kamalasti. Pitäis ulkoilla enemmän ja tehdä sen kanssa kaikkea tuo kun vielä on sellanen tapaus ettei oikeen oo ikinä osannut leikkiä itekseen... :(
 
Sairaala-aika tuli ja se on 8.3 kuten olis ollut neuvolalääkäri, joten soitin sairaalaan ja kuulemma täytyy perua neuvolalääkäri. Sairaala-aikaa ei lähdetä siirtämään koska olen neuvolan laskujen mukaan jo rv 36+2 silloin niin lääkäri yrittää ulkokäännöstä jos on vielä perätilassa ja jos ei onnistu niin varataan sektioaika. :ninja: Vähän hirvittää, että näinkö nopeasti se tuli!!?? Siihen on enää 10pv väliä ja en ole yhtään valmistautunut. Enkö mä muka vasta eilen plussanut? :eek:

Anscu Pakko vähän korjata, että vaikka 40v ei ole todellakaan vanhaa ihmistä nähnytkään niin raskausasioissa tuo "ikä on vain numero" ei kyllä pidä paikkaansa koska ihmisellä on biologinen kellonsa sisäänrakennettuna. Hedelmällisyys laskee ja erilaiset riskit alkaa kasvamaan +35vuotiaana. Esim jos synnytät 40-vuotiaana riskisuhde downin sydroomaan on 1:106 ja muihin poikkeavuuksiin 1:66. 44-vuotiaana vastaavat riskisuhteet on jo 1:38 (down) ja 1:26. Ja päälle muut jutut. Joten onhan se todella hyvä, että lapsivesipunktioita, NIPT-testejä ja muuta tarkempaa seurantaa tarjotaan ja tehdään vanhemmille odottajille. :) Johtui ne raskauden riskit iästä, ylipainosta tai mistä tahansa niin hyvä seurata eikä sivuuttaa asioita sillä että "ikä on vain numero" tai "paino on vain numeroita" tai "diabetes on vain numeroita".
 
Sadeyes; joo, kyllä mä uskon että kaikki kyllä tietää varsin hyvin nuo kaikki tilastot jotka tuohon laitoit. Ha uakon, että neuvolassa nämä otetaan kyllä ammattilaisten toimesta esille ja kerrotaan lisää jos esim ikää on. Niin mun mielestä meidän on turha täällä perus maallikkoina olla huolissamme toistemme tilanteista tässä suhteessa, koska varmasti ne terkkarit ja muu ammattihenkikökunta käy jokaisen odottajan kohdalla asiat läpi ja ne käynnit menee niiden mukaan. Että kyllä ne ammattilaiset on ihan sitä varten.
 
  • Tykkää
Reactions: Kevätkukkanen
Anscu ei kaikki tiedä! Luulin ettet tiennyt kun kirjotit siihen tyyliin että sain sellaisen kuvan. Anteeksi että olin väärässä ja korjasin turhaan. :) Ja en oikein ymmärrä että "meidän on turha olla huolissaan toistemme tilanteista"? En minä ainakaan ole ollut kenenkään tilanteesta huolissani. Eikös täällä vain vertailla tilanteita ja jutella niistä.o_O Ihan hyvin on tainnut kaikkien raskaus täällä edetä ilman isompia ongelmia ja sen suurempia huolia!
 

Yhteistyössä