Huhtikuun hurmurit 2016 *Helmikuussa*

Onks teillä kellään joilla on jo useampia lapsia, niin kokemusta tosta lyhytjälkihoitoisesta synnytyksestä? Luin eilen jotain esitettä neuvolan seinältä, että kotia ois mahdollista päästä jo 12-36h synnytksestä,jos on uudelleen synnyttäjä,vauva on täysiaikainen,ei oo sokereissa häikkää, kotona on apua tarjolla yms yms. ehdot täyttyvät. Mua kinnostais tuo. Jos vaan oma ja vauvan vointi sallii, niin en haluis olla sairaalassa yhtään ylimääräistä. Pitää ens kerralla kysästä neuvolasta lisää tosta :)
 
Huomenta :)

Meillä kuuluu täällä vissiin ultriin nt, ru ja oon vaan kuullu, että sillo rv 35-36 lääkäri käynnillä ultrataan ja katotaan, että kaikki on ok ja painoarvo, mutta tuokin on vaan kuulo puhetta, että en oo tuosta ihan varma :D

Tänään vihdoin ja viimein varmaan käydään ostamassa se hoitopöytä! Ihana kun päääsee sitä laittamaan ja sitte ostamaan kaikki loput valmiiksi, eli siis öljyt, kosteuspyyhkeet, rasvat yms :D Osaatteko muuten suositella millasta rasvaa kannattaa vauvalle ostaa? :)

Tänään pitäs kanssa varata se lääkäri sinne rv35-36, kun viimeks neuvolassa ei vielä näkyny sinne asti kalenteri. Myös pitäs varata itselleen joku hemmottelu hoito, kun sain lahjakortin johonkin hoitoon, mutta en oikein osaa valita minkä hoidon sitä ottas :D

Pippuri ja papu rv33! Enää ei ois kauaa :love:
 
Meillä vaikka ultrataankin neuvolassa nyt joka kerta,niin siinä ei mitään painoarviota saa vauvasta.. Lääkärikäyntiä ei oo loppuraskaudesta enää täällä päin. Vähän jänskättää mennä synnyttämään ilman harmainta haisua minkä kokoinen vauva sieltä on tulossa. Neuvolan terveydenhoitaja osaa kyl kokeilla kohdunsuuntilannetta, sanoi että hän voi tsekata sen viimeisillä viikoilla aina halutessani. Sama terkkari oli kun odotin esikoista 8v sitten, ja silloin tarkisti pari kertaa kohdunsuun tilanteen..

Minä ostin vauvalle ainun hoito-,ja sinkkivoidetuubit. :)
 
Neuvola oli maanantaina. Painoa tullut yhteensä 10,7kg, mikä ei kyllä huoleta yhtään, koska edellisistäkin tuli se 16kg ja nyt tuntuu siltä että voisin syödä koko ajan ja aivan älyttömiä määriä... Sf-mitta 27, joten alakäyrällä mennään. Verenpaineet on edelleen siellä missä ovat olleet koko raskauden eli alhaalla (100/60). Toukan syke huiteli 160 kieppeillä ja hän oli päättänyt myös kääntyä perätilaan, vaikka viime lääkärikäynnillä lääkäri oli sitä mieltä että on jo niin alhaalla ettei enää käänny. Seuraavaan neuvolaan aikaa vajaa kaksi viikkoa ja sinä aikana sois toukan kääntyvän takaisin. Mikäli toukka kuitenkin päättää itsepintaisesti pysyä perätilassa kuten kuopus, niin olen jo päättänyt etten suostu ulkokäännökseen enkä synnyttämään perätilaa alateitse. Yksi ulkokäännös on takana eikä se ollut mitenkään mukavaa. Lisäksi en halua ottaa riskiä istukan irtoamisesta, koska välimatka sairaalaan on sen 300km. Toki käännös tehtäisiin äitipolilla, mutta ei sielläkään käännöksen jälkeen käyrillä pidetä kuin ehkä tunti ja sitten kotiin. Mitäpä jos ne ongelmat alkaa sitten kun pääset kotiin? Sama pätee siihen perätilan alatie synnytykseen: en halua ottaa riskiä että sitä sitten täytyy alkaa ambulanssissa suorittamaan. Näistä syistä ennemmin sitten se suunniteltu sektio, mutta mieluisin tilanne olisi tietysti että toukka ymmärtäisi itse kääntyä takaisin.

Mitä tulee hoitosuunnitelmiin, niin aika näyttää. Työsopimus päättyy nyt 30.4. joten hetkeen ei tarvitse miettiä töitä, mutta mikäli minun alalle paikkoja tulee auki (ja varsinkin vakipaikkoja), niin pakko on hakea ja sitten heti tammikuussa töihin, jos paikan saa. Mikäli taas töitä ei ole niin ihan hyvin voin olla vielä ensi vuoden loppuunkin kotona ansiosidonnaisella. Mutta tosiaan työtilanne määrittää melko pitkälle sen, koska meillä toukka tulee menemään hoitoon.

Varpajaiset ukkeli saa pitää, jos niin tahtoo. En tiedä onko ennen pitänyt, koska tämä on meidän ensimmäinen yhteinen. Varpajaisten ehdoksi aion kuitenkin laittaa, että ne pidetään muualla kuin meidän kotona, mikäli pitää ne sen jälkeen kun olen päässyt pois sairaalasta. Jos taas pitää ne silloin kun vielä olen sairaalassa, niin pitää sitten niin aikaisin, että ehtii itse siivota kämpän niiden jäljiltä.

Unettomuus on toistaiseksi väistynyt ja olen monta yötä nukkunut kohtalaisen hyvin. Vessassakaan ei ole tarvinnut käydä kuin korkeintaan kerran yössä. Ihanaa kun ehtikin olla jo pitkä jakso jolloin nukuin noin 3-4h yössä.

*muoks* Äippäloman alkuun enää 1,5 viikkoa ja kahdeksan työvuoroa. Ajattelin kyllä sen jaksaa.
Toukka16 32+2
 
Viimeksi muokattu:
Tääklä sai meidän perheen tuleva isukki tänään isyyspakkauksen♡ Ostin siihen muun muassa isin kulta bodyn, isin kulta pipon,ruokalpun, kylpyankkoja yhteisiin kylpyhetkiin :D,sikarin, viskin, sisupastilleja, tutteja joissa isi aiheiset testit jne. Vaikutti tyytyväiseltä lahjan saaja♡

Liberolaukussa näytti olevan kivasti kaikkea pikkusälää, joita tarvii :) kiva kun tolaisen saa ilmaiseksi! :)
Anscu ja Pikkuinen 34+1
 
Lyhytjälkihoitoinen synnytys oli viimeksi toivelistalla. Vauvalla kuitenkin oli syntyessään napanuoran kaulan ympäri -> hapetusarvoja seurailtiin eka ilta -> nopeaa kotiutumista ei suositeltu. Oltiin lopulta vajaa 2vrk ja sitten lähdettiin kotiin.

Nyt on tämä raskausdiabetes, eli vähintään 18t täytyy olla osastolla. Vauvalta otetaan 6t välein verensokerit ja 3 peräkkäistä normaalia arvoa kun on ollut, seuranta voidaan lopettaa. Näin mulle kerrottiin. Toiveissa olisi, että päästäis kotiin mahdollisimman pian, mutta aivan vauvan ehdoilla mennään, enkä mitään riskejä halua ottaa.

Meillä ilmaantui pieni lisäjännitys loppumetreille; miehelle iskettiin työmatka Saksaan 3.-6.4. ja minun laskettuaikahan on 9.4. Saas nähdä pääseekö isukki synnytykseen ..

Tänään selkä ollut aika hyvällä mallilla, mutta todella napakoita supistuksia ollut ajoittain.

Huhtihapsukkainen 32+4
 
Mä kanssa haluisin päästä mahdollisimman nopeeta kotio, mutta eihän siinä oo sitten niin kiire jos pääsee sinne TAYS:sin hotelliin.

Miehellä siirettiin nyt kahdella viikolla lomautuksen alkua. Se on jo todella hyvä uutinen. Sitten hyvä uutinen on sekin että vaikka lomautusta siirettiin niin ne varmaan perutaan kaikkien osalta. Nyt vaan toivotaan että se lomautus perutaan :)

Mä mittasin eilen paljon on mun mahanympärys. Joka oli niinkin huimat kun 133cm. Siihen 23cm niin olen yhtä levä kun olen pitkä o_O:LOL:

Pitää alkaa ihan miettimään onko kaikki valmiina vauvaa varten. Mä kun en oo mitään valmistellut. Yksi paketti 1 koon vaippoja löytyy. Hommaa siis riittä ja ajattelin nyt alkaa pakkaan sairaalakassia valmiiksi. Mä kun en halua jättää mitään viime tippaan että ei vaan tuu kiire(y) kauppalistaa siis pitää alkaa väsään.

Kyllä huomaa olossa muutoksen jos tekee kamalasti yhtenä päivänä. Supistelee ja paikat niin kipeenä että ei pysty kunnolla liikkua. Vauva jo painaakin niin tonne alas että sekin aiheuttaa painon tunnetta ja kipua. Pahin homma mitä eilen tein niin oli täyttää aatianpesukone. Tuntu niin pahalta kumarrella ja maha oli pahasti koko ajan tiellä.

Norappi ja pikkukakkonen 29+4
 
Nopea kotiutuminen olisi täälläkin toiveissa. Mä en vaan vieläkään tiedä olenkko mä ensisynnyttäjä :D Siis kun esikoinen on leikattu niin päteekö muhun se että uudelleensynnyttäjä kotiutuu nopeammin jos kaikki menee hyvin.
Haluan mahdollisimman vähän olla esikoisesta erossa ja kotona pystyn nukkumaan ja rentoutumaan mikä taas auttaa palautumisessa ja maidonnousussa :)

Astianpesukoneen tyhjennys/täyttö on ihan tuskaa.. Mun pitäisi itseasiassa olla tekemässä juurikin sitä, mut ei nappaa kun se on yks urheilusuoritus joka aiheuttaa ainakin harjotussuppareita joskus kipeitäkin :(

Mä en oo tehnyt edelleenkään mitään vauvavalmisteluja... Vaatteet on laatikoissa, vaunut vintillä, turvaistuin vintillä jne. Mitään vaippoja tms en oo ostanut ja sairaalakassin pakkailen siellä rv38 tuntumassa et jos sattuisikin meidän vauva syntymään etuajassa niin mitään ei ole valmiina! Tosin ehkä parempi vaan et kaikki vaatteet yms on laatikoissa kun koirilla alkoi karvanlähtö ja sitä karvaa on _joka paikassa_. Meidän kultsu luulee olevansa joku pystykorva kun sillä on ihan villaa se karva. Joka päivä saa imuroida.
 
Katjuska. Meidän sairaalassa voi kotiutuu 6-36h synnytyksestä jos raskaus ja synnytys on menneet normaalisti ja kaikki kriteerit täyttyy ja lastenlääkäri tarkastaa lapsen eikä löydy estettä. Jos kotiutuu lysynä niin täytyy tulla uusintatarkastukseen 3vrkn iässä. Kotona pitää olla joku täyspäinen aikuinen tukena :D usein nuo kotiutumiset kaatuu siihen ettei tuu ekaa pissaa/kakkaa vauvalla, sydämestä löytyy harmiton sivuääni tai synnytys sattuu ilta-aikaan, nämä kun eivät ole päivystysasioita joten päivystävä pediatri ei ketään nopeasti kotiutuvaa tarkasta. Ne jotka pääsee on yleensä olleet tyytyväisiä. Näin hoitajan näkökulmasta :) yllättävän vähän ihmiset kuitenkin tuota toivoo, kuulemma kiva kun joku pyykkää ja laittaa ruoan puolesta :cool:
Niin ja kyllä sut kotiutumisen puolesta lasketaan uudelleensynnyttäjäksi. Meillä ainakin.
 
Nyt on pakko avautua tänne kun ei muualle enää kehtaa. Tänään huonompi päivä ja mietin että vieläkö jaksan töissä - itsehän mä siitä saikusta olen kieltäytynyt, ja enimmäkseen tunnen jaksavani paremmin kun olen töissä, mut tällaisina huonoina päivinä mietin sen järkevyyttä. Koskee, kolottaa, painaa, alaselkä ja pakarat on jumissa, nenä taas tukossa vaikka oli jo antibioottikuurin aloituksen jälkeen parempi, lantionpohjalihaksissa/ jossain tuolla alhaalla on jotain epämääräistä jomottelua ja tuntuu että joka asento on epämukava.. Niin ja toki töihin kun palasin niin supistelee taas enemmän
Mutta kun ei tämä ole tätä joka päivä, huomenna voi olla että ei oo taas mitään vaivoja. Päivät ja vointi vaihtelee hirveästi! En viitsi jäädä yhden huonon päivän takia saikulle ja sitten katua kotona montaa viikkoa että hätäilin.. Toisaalta oon huono antamaan periksi ajoissa :unsure:

Vauvan liikkeet on käyneet voimakkaammiksi. Meillä ei ole neuvolassa ultraa mut pääsen töissä tarvittaessa katsomaan. Kaikki muu on valmiina paitsi turvaistuin (meillä ei ole omaa autoa) ja yks pullo ois varmaan hyvä ostaa varalle. Sairaalakassia en tiedä pakkaanko, kunhan käsilaukkuun heittää hygienialaukun, lompakon, neuvolakortin ja laturin :) kaiken muun saa käytännössä sairaalasta.
 
Tosi kiva kun kaikki jaksavat päivittää tänne kuulumisiaan ahkerasti! Kiitos kaikille!!!!
Tänään ajelin Tampereelle työasioissa ja kävin samalla moikkaamassa sukulaisia. Hieman alkoi lisää supistella tuo ajomatka ja pitkä istuminen mutta selvittiin. Alkaa vaan pikku hiljaa hiipiä mieleen että loppua kohti tässä tosiaan mennään hurjaa vauhtia!
Ekaa lukuunottamatta olen päässyt sairaalasta kotiin aina tosi nopeasti. Käytännössä heti kun vaan eka lääkärikierros on sattunut kohdalle. Niin toivottavasti nytkin.
Vielä pitää päivitellä tätä väsymystä. En jotenkin osannut odottaa tätä enää tähän loppuun mutta ihan järkky uupumus päällä :( eiks tässä lopussa pitäis tulla kuitenkin vielä se olo että ihana olla raskaana ja olla elämänsä voimissa onnellisena ja hehkeänä???? :D no sitä odotellessa :D :D
Nöösikkä 32+6
 
Nöösikkä Me palattiin tänään mökiltä, meni 5,5h matkaan ja tuli monta kipeetä supistusta!! Oli aika tuskaa, mutta ei voinut tuota 4v poikaakaan laittaa ajamaan. :D Ei enää pitkiä ajomatkoja ennenkun on mahasta päästy eroon...

Haluaisin kotiutua sairaalasta heti kun vauva on ulkona. :D Mulla on sairaalakammo, en osaa kunnolla nukkua siellä, itkettää ja ahdistaa ym. :( Mutta lukemani perusteella se ei nyt olekkaan mahdollista mun kohdalla, koska mulla on tämä streptokokki B jonka takia pitää vauvaa vähintään 2vuorokautta tarkkailla sairaalassa. :eek: Ja myös tämän takia mun täytyy ilmeisesti lähteä heti sairaalaan kun synnytys käynnistyy että ehdin saada sitä suonensisäistä antibiottia. :confused: Nämäkin varmistuu sitten 2viikon ja 6päivän päästä neuvolalääkärillä. Onneksi ajan sai lääkärille joka on gynekologi. (y)

Sadeyes 33+0
 
Irith: Pitääkö tosta etukäteen ilmoittaa johonkin,että toiveissa tuo nopea kotiutuminen,vai voiko sen sit siinä synnytyksen jälkeen ilmoittaa vai miten näissä toimitaan? Sen näkee tietysti vasta sitten,että täyttyykö noi kaikki kriteerit, mut ainakin tälleen lähtökohtaisesti tuo vois olla mahdollista :) Mulla on kotona mies joka pyykkää ja lattaa ruokaa, niin en tartte sairaalalta niitä palveluksia :D

Meillä olis koko muu perhe lomalla vk10, harmittaa toisaalta kun tänä vuonna ei pysty talvilomalla lähtemään mihinkään, niin menee loma ihan tässä kotosalla..

norappi Täällä pidetään peukkuja,että koko lomautus peruuntuisi!! :)

Meillä otetaan tuo streptokokki b näyte kaikilta rv 36.

Täällä poksuu tänään rv 33+0!!
 
Huomenta :)

Meilläkin otetaan täällä kaikilta toi streptokokki näyte sillä rv35-36 lääkärikäynnillä :)

Nyt sain eilen varattua sen neuvolalääkärin ja sen sain sitten maaliskuun alkuun, menispä aika äkkiä :D Ja varasin kanssa ensi viikon torstaille itselleni kasvihoidon <3 Ihana päästä rentoutumaan!

Mäkin haluiaisin kotitiutua mahdollisimman nopeesti sairaalasta, mutta kuulemma täällä yleensä ensisynnyttäjät joutuu olemaan se 2 yötä ainakin ja sitten pääsee kotiin jos ei mitään ihmeitä ole :) Ja ei se 2 yötä kauheelta tunnu siellä sairaalassa olla :D

Käytiin eilen ostamassa hoitopöytä ja tänään sitten kasataan se :) Samalla haetaan varastosta pinnasänky ja kasataan sekin. Enää ei kaheesti puuttuis tavaroita vauvalta :)
 
Pippuri: Kuulostaa ihanalle tuo kasvohoito!! :)

Meillä alkaa tänään sellainen vertaistukiryhmä joilla on laskettuaika maalis-,tai huhtikuussa. 5 kokoontumiskertaa ennen vauvan syntymää, ja 2 kokoontumista vauvan syntymän jälkeen. Mielenkiinnolla odotan. :)
 
Mä maksan kotona hirveän räkätaudin kourissa.. Aivan jäätävä olo,mitään ei jaksaisi.

Meillä oli tarkoitus olla ihan se minimi 6 h. sairaalassa, mutta se ei nyt onnistu rd:n vuoksi. Jos sokerit pysyy hyvänä raskauden loppuun pääsee aikaisintaan vuorokauden kuluttua pois, jos ei niin vähintään 1,5 vrk pitää olla osaltolla. Ja siis tietysti vauvan sokereiden tulee olla kunnossa!

Meillä B-streptokokki näyte otetaan myös rv 36 jälkeen, mutta sen saa ottaa ihan itse :) Minusta hienoa, että sitä nykyään otetaan rutiiniisti, esikoista odottaessa ei vielä otettu. Saisivat vaan enemmän seuloa sitä aiemmilla raskausviikolla, jos on supistellut. Nyt taitaa olla käypähoidossa ohjeistuksen ottaa virtsanäyteet ja klamydia. B-stt kuitenkin voi aiheuttaa myös supisteluja, kalvojen ohentumista jne.
 
Voi jösses mikä ilta/yö takana... Makoilin illalla sohvalla ja venytin jalkaa niin alapäästä kuului kauhea naksahdus (samanlainen kun polvilumpio menee paikalleen kunnolla) ja sit alkoi jomottaa oikein kunnolla. Kävin saunassa ja menin nukkumaan mut eihän siitä meinannut tulla mitään; vauva ruuvasi itseään alaspäin ja muutenkin jomotteli ja sattui. Ei onneksi mitenkään säännöllisesti. Jossain vaiheessa oon kuitenkin nukahtanut ja nyt on ihan hyvä olo taas. Voi näitä vaivoja :D Ehkä naksahdus kuului jostain lantioluusta tms...

Mä oon niin kypsä tähän etten mitään voi tehdä.. Tai kantaa. Saisin päivisin aikaseksi vaikka ja mitä, mut heti kun kannat jotain niin maha kovettuu ja sit on epämukava olla.
Tänään ois 30+2 viikkoja et olo vaan muuttuu epämukavammaksi tässä koko ajan :O Eilen illalla käskin miestä keksimään aikakoneen et pääsis sinne laskettuun aikaan pikakelauksella.. Mä haluan mun oman vartalon takaisin :(
 
Hih, mä nautin siitä sairaalassa olosta synnytyksen jälkeen, ruoka tulee valmiina, ei siivousta, ei pyykkäystä tms., saa vain täysillä keskittyä siihen vauvaan ja luvan kanssa olla kuplassa muutaman päivän. Mulla ei siis ole mikään kiire kotiin raatamaan, se sairaalan lapsivuodeaika on mulle ihan luksusloma (no ympäristö on vähän ankee, mut ihanaa saada olla rauhassa) :D

Töitä jäljellä 4 viikkoa ja kaksi päivää, jos tää päivä lasketaan, kyllä aika rientää. Synnytys alkaa kummitella mielessä, tai lähinnä se ponnistusvaihe, sen kun vois jotenkin suorittaa ilman sitä repeämisen tunnetta :eek: Hankintoja pitäis kai pikku hiljaa alkaa jatkamaan, vaippoja, harsoja, tutteja, voiteita, ihania maxisiteitä yms. Ja varmaan myös myös jokunen tuttipullo varalle, ja nyt jos hommais maidonkerääjän, niin ei menis hyvät maidot haaskuun. Vauvanvaatteet pitäis myös pestä, ettei ihan viime tippaan jää. Että tekemistä olis..

O ja 30+1
 
Ollakovai..?: Heh, minä taas en koe että saisin olla rauhassa kun meidän sairaalassa on 4 hengen huoneet,niin koko ajan jonkun vauva itkee tai joku kuorsaa, hoitajat ravaa huoneessa tms. :D Ja kun ei oo muita pieniä lapsia kotona täällä, niin saa paljon paremmin levättyä kotona..mut varmasti olis eri ääni kellossa,jos olis kotona useampi lapsi, ja se ois arkirumbat edessä heti. Mua kans pelottaa tuo repeämisen tunne, oon kuullut kehuttavan pudendaalipuudutusta tuohon ponnistusvaiheeseen,pitää varmaan testata tällä kertaa se :)
 
Katjuska, kysy teidän neuvolassa mikä on teillä päin käytäntö. Meillä riittää kun synnyttämään tullessa ilmoittaa toiveen nopeasta kotiutumisesta, mut ainakin Jyväskylässä se piti olla etukäteen sovittuna. Ja pudendaalia suosittelen :) meillä on huonekoot pienentyneet kun saatiin uusia perhehuoneita, isoin on nyt 2 hlön huone.

Tänään parempi päivä ja oon taas mielelläni töissä. Paineentunnetta on ollut kun maha on kovalla, mutta gyne kurkkas että paikat on kiinni. Päivälleen 2 viikkoa töitä, tänään taas uskon että jaksan vielä ne tehdä! 32 viikkoa tuli eilen täyteen joten saa synnyttää omassa sairaalassa jos lähtee etuajassa syntymään, jee! Toivottavasti toki ei tule ennenkuin on valmis :) taidan uskaltaa alkaa hiljalleen juoda enemmän vadelmanlehtiteetä, mulla se vähän lisää supisteluja.
 
Streptokokki B otetaan nykyään Suomessa kaikilta loppuraskaudessa. Muistaakseni vuonna 2013 vasta löydettiin sen yhteys vastasyntyneiden kuolemiin (Streptokokki B on se tärkein lapsikuolemien aiheuttaja kehittyneissä maissa). Ja kun yhteys löydettiin niin käytännöksi otettiin seuloa se kaikilta. Streptokokki B aiheuttaa vastasyntyneelle keuhkokuumetta, aivokalvontulehdusta, verenmyrkytyksen ynnämuuta hengenvaarallista.
Antibiottihoito pitäisi alottaa suonensisäisesti vähintään 4h ennen synnytystä, itse olen kuolemanallerginen penisiliinille ja kefalosporiinille joita hoitona käytetään joten mulle täytyy antaa näitä paria heikompaa lääkettä joihin streptokokki B:llä on korkea resistenssi. :confused:
Ja koska mulla tämä streptokokki löytyi jo alkuraskaudessa virtsasta ja virtsatietulehdus on uusiutunut hoidoista huolimatta niin mun kehossa oleva streptokokki on tod näk hyvin vastustuskykyinen antibiotteja kohtaan ja on suuri riski että se tarttuu synnytyksessä vauvaan, varsinkin kun en voi sitä penisiliiniä saada.

Minähän joudun nyt syömään päivittäin estolääkkeenä antibiottia, että tuo virtsatieinfektio pysyy poissa ja pelottaa että tuo streptokokki kehittää tämän takia resistenssiänsä korkeammaksi. :unsure:
 
Esikoinen syntyi täysin luomuna vahingossa.. synnytys meni tosi hyvin ja ainut mikä jäi vähän pelottamaan oli se repeämisen tunne ponnistusvaiheessa. On niin päätöntä puskea vaan kovempaa kun tuntuu että samalla repii itsensä hajalle :(

Kuopuksessa sain ilokaasua ja sen pudendaalin! Ja se oli taivas! Se puuduttaa välilihan ja ulkoiset synnyttimet, joten sitä repeämiskipua ei tullut lainkaan! Epiduraali ymmärtääkseni puuduttaa oikein laitettuna myös tuon alueen, mutta jos ei halua sitä tai ei ehdi tms. suosittelen lämpimästä tuota pudendaalin. Sen voi laittaa ihan kätilö.

Yritän selvitä tämänkin synnytyksen ilman muita puudutteita/kivunlievityksiä kuin ilokaasu ja se pudendaali. En halua että synnytys pitkittyy epiduraalun vuoksi tms. Uskon, että jos kaikki menee hyvin ja synnytys on nopea, mahdolisimman vähäinen puuttuminen synnytyksen kulkuun on paras ratkaisu. Tietty jos synnytys pitkittyy tai tulee muuta ongelmaa en aio kieltäytyä puudutteista oman jaksamisen kustannuksella :)
 

Yhteistyössä