Neuvola oli maanantaina. Painoa tullut yhteensä 10,7kg, mikä ei kyllä huoleta yhtään, koska edellisistäkin tuli se 16kg ja nyt tuntuu siltä että voisin syödä koko ajan ja aivan älyttömiä määriä... Sf-mitta 27, joten alakäyrällä mennään. Verenpaineet on edelleen siellä missä ovat olleet koko raskauden eli alhaalla (100/60). Toukan syke huiteli 160 kieppeillä ja hän oli päättänyt myös kääntyä perätilaan, vaikka viime lääkärikäynnillä lääkäri oli sitä mieltä että on jo niin alhaalla ettei enää käänny. Seuraavaan neuvolaan aikaa vajaa kaksi viikkoa ja sinä aikana sois toukan kääntyvän takaisin. Mikäli toukka kuitenkin päättää itsepintaisesti pysyä perätilassa kuten kuopus, niin olen jo päättänyt etten suostu ulkokäännökseen enkä synnyttämään perätilaa alateitse. Yksi ulkokäännös on takana eikä se ollut mitenkään mukavaa. Lisäksi en halua ottaa riskiä istukan irtoamisesta, koska välimatka sairaalaan on sen 300km. Toki käännös tehtäisiin äitipolilla, mutta ei sielläkään käännöksen jälkeen käyrillä pidetä kuin ehkä tunti ja sitten kotiin. Mitäpä jos ne ongelmat alkaa sitten kun pääset kotiin? Sama pätee siihen perätilan alatie synnytykseen: en halua ottaa riskiä että sitä sitten täytyy alkaa ambulanssissa suorittamaan. Näistä syistä ennemmin sitten se suunniteltu sektio, mutta mieluisin tilanne olisi tietysti että toukka ymmärtäisi itse kääntyä takaisin.
Mitä tulee hoitosuunnitelmiin, niin aika näyttää. Työsopimus päättyy nyt 30.4. joten hetkeen ei tarvitse miettiä töitä, mutta mikäli minun alalle paikkoja tulee auki (ja varsinkin vakipaikkoja), niin pakko on hakea ja sitten heti tammikuussa töihin, jos paikan saa. Mikäli taas töitä ei ole niin ihan hyvin voin olla vielä ensi vuoden loppuunkin kotona ansiosidonnaisella. Mutta tosiaan työtilanne määrittää melko pitkälle sen, koska meillä toukka tulee menemään hoitoon.
Varpajaiset ukkeli saa pitää, jos niin tahtoo. En tiedä onko ennen pitänyt, koska tämä on meidän ensimmäinen yhteinen. Varpajaisten ehdoksi aion kuitenkin laittaa, että ne pidetään muualla kuin meidän kotona, mikäli pitää ne sen jälkeen kun olen päässyt pois sairaalasta. Jos taas pitää ne silloin kun vielä olen sairaalassa, niin pitää sitten niin aikaisin, että ehtii itse siivota kämpän niiden jäljiltä.
Unettomuus on toistaiseksi väistynyt ja olen monta yötä nukkunut kohtalaisen hyvin. Vessassakaan ei ole tarvinnut käydä kuin korkeintaan kerran yössä. Ihanaa kun ehtikin olla jo pitkä jakso jolloin nukuin noin 3-4h yössä.
*muoks* Äippäloman alkuun enää 1,5 viikkoa ja kahdeksan työvuoroa. Ajattelin kyllä sen jaksaa.
Toukka16 32+2