Huhtikuun hurmurit 2015 - Lokakuu-

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :)

Täällä poksuu tänään rv 14, eli pokspoks vaan! Pahoinvointi alkaa pikkuhiljaa kääntymään häviön puolelle, alkaa olla enempi niitä hetkiä kun ei okseta, kuin niitä jolloin oksettaa, jes :)

Onkos joku täällä käynyt äitiysjoogassa? :) Ajattelin mennä kokeilemaan ehkä joskus viikolta 20 alkaen. Luin että se voi ennaltaehkäistä ja auttaa mm. selkäsärkyihin joita monesti tulee masun kasvaessa ja siellä vois oppia hyviä hengitystekniikoita synnytystä ajatellen...
 
Hei kaikki!
Liittäkää minut listoille :
30.4.
Eeevp / 22 / 2. / OYS /
Poikaolo
Oon ollu sellainen taustalukija tähän asti, mutta nyt kun ultra on ohi, uskallan liittyä mukaanne, kun tietää että kaikki on kunnossa :) Löytyi kädet ja jalat, sydän, maha, napanuora, pää ja aivot ja niskaturvotus normaali. Huokaus ja kiitollisuus:heart:
Pahoinvointi on ollut kamalaa viimeisen kuukauden ajan, pahinta ehkä se, ettei ole uskaltanut ennen ultraa kellekkään puhua. Olen pelännyt ettei kaikki olisikaan kunnossa, mutta oli suuri helpotus kun näki lapsen vilkuttelevan ja kääntelevän kylkiään siellä. Saimme jopa ultraajan sanelun ajan itse ultrailla ja katsoa kaikkia mikä kiinnosti :)
Olo on ollut todella TUKALA myös viimeiset pari viikkoa, tuntuu että hengittäminenkin käy voimille. Jos ei syö, tulee pahoinvointi ja oksennus, jos syö, tulee tukala olo ja oksennus.. AAARrgg! Vaatteet ovat kiristäneet tosi paljon, paitsi nyt olen huomannut että pahin alkuturvotus on ohi.
Herkisteleminen vaivaa myös silloin tällöin. Varsinkin kauppaan mennessä meinaa tulla itku tai nauru lähes koko ajan.. Hormonit jyllää. Tietääpähän että lapsi kasvaa ja voi hyvin kun oireetkin löytyy :)
Eipä nyt muuta, onnea kaikille odottaville, ja voimia teille, joilla matka on jäänyt kesken..:hug:
 
Eeevp i feel you tuon oksetuksen kanssa. Josta päästäänkin siihen että tänään oli eka aamu viikkoon jolloin en oksentanut. *tekee aaltoja* Tätini antoi eilen vinkiksi että jos himottaa syödä rasvaa niin vauva sitä rasvaa huutaa. Ja se rasvainen ruoka auttoi pahaan oloonkin! Söin eilen iltapalaksi miehen tekemää rasvaista ruokaa, samaa aamiaiseksi ja töiden ohessa myös. Nyt toivon että ihmeruokaa olisi vielä vähän jääkaapissa odottamassa kotiutumistani. Nälkä on jo hirmuinen. Jos ei ole sitä niin varmaan haen pizzan. Joo pizza kuulostaa hyvältä.

Haha meikän mahassa kasvaja oli ultrassa jo huimat 6,6cm pitkä! Siis todellakin pitkä kun vertaa noihin teidän muutamien muiden kertomiin. Taisi olla aikalailla se 12 tai pari pv päälle kun kävin kurkistamassa.

Jäin kiinni sokerirasitus kokeen paastoarvoihin jo joten aloitan mittailun tässä kunhan ruoka pysyy sisällä. Pelottaa jo valmiiksi jos tulee tuomio insuliinille heti alkuun. Viimeksi en suostunut sitä ottamaan ja sain kuin sainkin pidettyä sokerit jokseenkin järkevissä lukemissa hyvin tiukalla sekä niukalla ruokavaliolla. Itkin nälkääni päivittäin ekan kuukauden ajan. Olin saanut ristiriitaisia tietoja ja muutenkin neuvolani vaihtui keskenkaiken sokerirasituksen jälkeen joten tietoni olivat ihan retuperällä pitkään kuinka syödä oikein. Tuskaa i telzz u. Se oli se elämänmuutos meininki mutta nyttemmin unohtunut sellainen..

14 + ??
 
Eeevp -Tervetuloa :) Kaikki sympatia sinulle tuon pahoinvoinnin suhteen!

Lisa L - Myös sinulle myötätuntohali ja tietysti kaikille muillekin pahoinvoinnista kärsiville! Ikävää kun narahdit sokerirasituksessa :(

Mä en mene koko rasitukseen. En vaan pysty. Olen kerran käyny ja mitään ei silloinkaan ollut. En usko että tälläkään kertaa olis. Se litku in kamalaa ja oksennus uhkaa lentää jo ajatuksestakin. Meillä kaikki vauvat on ollu siroja: Isoin (vanhin) oli 3265g ja pienin (nuorin) oli 2670g loput on siltä väliltä... Joten pysyn ihan hiljaa neuvolassa tuosta sokerirasituksesta...

Mulla on jo pahoinvointi ONNEKSI hävinnyt. Alku oli hirveää mutta onneksi nyt näyttää siltä että loppujen lopuksi helpolla selvisin :)

Eilen np-ultrassa vauva oli 6,8cm PITKÄ! :D Eli aika pitkä vaavi siis meilläkin :) ja viikkoja oli siis 12+3 eilen.

Vitsi mä oon ihan TUKOSSA! Onko muilla riesana nenän tukkoisuus!? Tietääkö kukaan mitä suihkeita voisi käyttää oloa helpottamaan? Flunssaoloa ei ole mutta nenä on niin tukossa että jopa nieleminen on vaikeaa,nukkumisesta puhumattakaan! ÄRSYTTÄVÄÄ!

Nyt tää nuhanenä ottaa pikku päikkärit :)

Sitkeäsissi & muru rv12+4
 
Nt-ultra ohi. Kaikki oli hyvin.

Pettyny olo vaikkei sais olla kun pojan vehkeet oltii näkevinämme.. Muutaman kerran vilahti muttei enää ku yritettii kunnolla kattoa. Pääasia että kaikki hyvin, mutta.. :( oisin niin kovasti tyttöä jo toivonut että kyyneliä oon nieleskelly ja purkanu mieltä miehelle..

en siis taaskaan saa tyttöjen vaatteita hankkia, vaan tyydytään poikien väreihin. Varmaahan ei mikään kuitenkaan vielä oo mutta kyllä musta on alusta asti tuntunu et en tuu tyttöä saamaan.

kiitos ku sain purkaa oloa tänne..

Keesha 12+3
 
Kerkesinkin jo googlettaa ja suuri huojennus tuli, ei sitä voi näillä viikoilla tietää. Outo ultraaja ko anto mun jäädä siihen uskoon et poika tulee. Ei edes yrittäny selitellä ettei voi vielä nähä, sano että seki oli näkevinään vehkeet.. ja minäki näin muka kivekset vaikka se oli sekunnin kuva eikä kiveksiäkään pitäs vielä näkyä. Noh, taas on toivoa, ja toisaalta ompahan aikaa sopeutua ajatukseen toisesta pojasta jos semmonen päättää tulla. :)
 
Meilläkin päästiin tänään näkemään pikkuinen mahan kasvattaja. :heart: Kaikki oli oikein mallikkaasti ja kuvattava yritti esitellä takapuolta kokoajan kameralle. Hoitaja oli oikein mukava ja tulosti meille kivan pinkan kuvia.

Keesha Meilläkin oli näkyvinään jotain siellä koipien välissä ja mies on ihan varma, että poika tulee. Itsellä on edeleen vankka tyttöolo, kunnes toisin todistetaan! ;) Hoitajakin myönsi että jotain siellä näkyy, mutta tytölläkin voi tosiaan olla tässä vaiheessa kovin ulkonevat vehkeet. Joulukuun puolessa välissä sitten saatais (ehkä, todennäköisesti, toivottavasti) tietää.
 
Onnittelut hyvistä ultrakuulumisista!

Keesha, älä vielä lannistu tyttötoiveiden suhteen. Meille ainakin kätilö sanoi, että tässä vaiheessa ne näyttävät kaikki ihan pojilta ja niin tämäkin. Mulla on kuitenkin ollut vahva tyttöolo koko raskauden ajan ja on edelleenkin :D Meille tämä tosin on esikoinen, joten sukupuolella ei ole siis merkitystä. Mutta ihan rauhassa voitte odotella sinne rakenneultraan asti!
 
Toivottavasti mä olisin sitten viimeinen huonojen uutisten saaja.
N.viikko sitten käytiin nt-ultrassa, siellä paljastui massiiviset turvotukset, niskassakin yli 7mm. Maanantaina käytiin jatkotutkimuksissa ja otettiin istukkabiopsia. Nyt odotellaan tuloksia jännityksestä ja huolesta sekaisin; miten pahasta kromosomihäiriöstä kyse.

truudy 14+1
 
Truudy Jaksamisia sinne! Muutama tuttu on joutunut jatkotutkimuksiin ton niskaturvotuksen takia. Ja silti syntyi terveet lapsoset.

Nenän tukkoisuudestaPhysiomer Meille tuosta on ollut apua esikoisen kohdalla. On käytetty vauva-ajasta lähtien ja oikeesti auttaa. Itse en oo kokeillut, vaikka pitäisikin. Nenä ainakin aamuisin tosi tukkoinen.

Lumi-15 13+6
 
Voi tryydy, voimia raskaisiin keskusteluihin ja pohdintoihin ja tulosten odotteluun, toivottavasti kaikki on kuitenkin lopulta hyvin!

Nenän tukkoisuutta täälläkin, pitääkin kokeilla, auttaisko se seesamiöljysuihke.
Toinen pulma on nukkumisasento, mahalla ei ole voinut nukkua aikoihin, mutta nyt selällään nukkuminenkin tuntuu vähän pahalta. Kyljeltä toiselle könyäminen on melkoista, ja nyt niska on kipeänä huonossa asennossa nukkumisesta, ja selässä on lapojen välistä jo pari viikkoa juilinut. Nukun jotenkin olkapää liian edessä ja ylhäällä, mutta en osaa korjata asentoa. Tuetteko te jotenkin itseänne tyynyillä? Millaiseen asentoon? Mihin tyyny(t)? Voi olla, että myöhemmin naurattaa, että nyt jo on muka iso maha ja välillä hankala olla, mutta on tää aiempaan verrattuna.. ja maha tosiaan tuntuu jo ihan erilaiselta.

Odotan innolla, milloin alkaisin tuntemaan liikkeitä, mutta näin ensikertalaisena siihen voi mennä vielä monta viikkoa..


Kevis + itu rv 16 + 4
 
Voi truudy! En edes tiedä mitä sanoa, mutta voimia ja toivotaan vain parasta! Ei varmasti ole helppoa teillä! :heart:

Ikävä samaan viestiin hirveesti omanapailla ja fiilistellä, joten jätetään hehkutus nyt väliin.
Nenäntukkoisuutta myös täällä. Öisin ja aamuisin. Päivisin taas aivastuttaa kamalasti. Kävin ostamassa jonkin aika sitten apteekista jotain öljymäistä nenäsuihketta. Olisiko saattanut olla juuri tuota seemasiöljyä. Olen kokenut sen hyväksi. Nyt huomaa, että kun ilmat viilentyneet, niin limakalvot TODELLA kuivat. Tuo öljy kosteuttaa mukavasti, eikä vertakaan tule niistäessä.

Btw, tein päätöksen äitiysvaatteiden suhteen. Kävin ostamassa "superstretch" farkkulegginsit H&M:stä ja kun pääsin kotia ja laitoin niitä hetkeksi jalkaan, huomasin, että hitto ei ne pysy ylhäällä... Noh aattelin käydä palauttamassa ne ja aion nyt sinnitellä vain noilla mamalegginseillä ja pitkillä neuleilla. Jep! Turhauttavaa!
Kävin ostamassa paikallisesta Onlystä itselleni myös IHANAN talvitakin. Ostin kokoa suuremman ja se on tälläkin hetkellä aika runsas, mutta just mun tyylinen, eikä näytä rumalta vaikka onkin liian iso. Sinne mahtuu vatsa kasvamaan ja sillä pärjään varmastti koko talven. Ja sille on vielä muutenkin käyttöä :) eli hyvä hankinta!

Katsoin H&M:n äitiystalvitakki valikoimaa, enkä voinut edes kuvitella niitä päälläni. Ei lainkaan mun tyylisiä, minkä koen tärkeeksi. Mukavuus ennenkaikkea!!

Rytmihäiriöistä: kävin neuvolassa juttelemassa vaivasta ja he laittoivat lähetteen sydänfilmiin maanantaiksi, jolloin oli koko viikkona ainoa vapaa aika. Noh, olen töissä kyseisenä päivänä ja kysyin esimieheltäni (joka on nainen), että onko mahdollista jos voin kesken työpäivän käydä siellä sydänfilmissä. Hän tokaisi todella tylysti ja ilkeesti, että "ei todellakaan"... Jatkoin vain toteamalla, että "kärsin voimakkaista rytmihäiriöistä ja he olivat neuvolassa sitä mieltä, että ne tarvitsee tutkia kaiken varalta ja se on ainoa vapaa aika koko viikkona". Hän tiuskaisi takaisin, että "jo on kumma, tässä firmassa on muitakin ollut raskaana ja sä nyt oletat koko ajan saavasi jotain erityiskohtelua". Menin aivan sanattomaksi!!! Pomollani on 4 lasta ja luulisi hänen tietävän nämä riskit ja vaivat ihan omasta takaa... Eli nyt jää sydänfilmit välistä ja kärvistellään ainakin viikko ilman selvyyttä! :( olen niin raivona!!!

Noh anyways, ihanaa sunnuntaita kaikille :heart:

ttaisku 13+0 POKS!
 
ttaisku: monien työehtosopimuksien mukaan LÄÄKÄRIN MÄÄRÄÄMIIN TUTKIMUKSIIN JA HOITOON saa mennä työajalla. Tarkistapa oma työehtosopimuksesi ja jos näin on niin senkun menet ! Moni pomo ei vaan edes itsekään tiedä kaikkia pykäliä...

Ja sitten omaa napaa : paino nousi etelän lomalla viikossa + 4 kg , huh huh ! Osa on edelleen turvotusta, saa nähdä mitä huomenna aamulla. Mutta kyllä on vatsakin jo ihan vauvavatsa ja kohtu aika korkealla jo tässä vaiheessa, tupliista näköjään kasvaa nopsaan :) Mikähän norsu mä kohta olen ?
Ruokaa ei mahdu kuin pieni annos kerrallaan ja nälkäkään ei ole taas vaihteeksi. Närästys vaivaa siltikin. Huomenna polikäynnillä pyydän kunnon närästyslääkettä, jotta saisi edes vähän nukuttua öisin, nyt menee pyörimiseksi juuri närästyksen takia.

Paulanna ja pavut 16+4
 
Viimeksi muokattu:
Truudy;lle voimia odotteluun :hug: pidän peukut ja varpaat pystyssä, että olis vaan väärä hälytys : /

ttaisku: Mullekkin tuli mieleen että kannattaa ehkä tarkistaa omasta työehtosopimuksesta mitä se sanoo. Ei kyllä ainakaan silloin minusta voi työnantaja lääkärillä käyntiä evätä, jos se on mahdotonta tai kohtuuttoman vaikeaa järjestää työajan ulkopuolella. Toiset tekee esim. jatkuvasti 8-16 päivää, ja pakkohan niidenkin ihmisten on joskus lääkärillä jne käydä virka-aikana. Omalta työajalta muistelisin että ainakin lääkärikäynnit olis olleet ihan palkallista työaikaa omassa työehtosopimuksessa ja niitä ei voinut pomo evätä, valitettavasti kaikki ei näitä asioita tiedä ja pomot voi olla vittumaisia.

Ja tälläisen tiedon löysin väestöliiton sivuilta:

" Lääkärintarkastukset ja neuvolakäynnit työaikana

Poissaolojen ehdot löytyvät eri alojen työehtosopimuksista. Yleinen käytäntö työpaikoilla on, että odottava äiti saa käydä raskauden normaaliin seurantaan kuuluvilla lääkäri- ja neuvolakäynneillä työajallaan. Kyse on silloin palkallisesta poissaolosta."

Lapsi tulossa - Väestöliitto

eli tarkistamisen arvoinen juttu, pomosi saattaa olla väärässä tai jopa koittaa pimittää sinulta oikeuksiasi!
 
Luin kaupanalan TES:istä tuon saman. Työpaikallani poljetaan työntekijöiden oikeuksia monessakin määrin, joten tämä on yksi muiden joukossa. Esim emme saa itse varata työterveyslääkärille aikaa sairastapauksissa, vaan ensiksi pitää ilmoittaa työnantajalle ja hän tekee "diagnoosin" tarvitaanko työterveyslääkäriä ja sitten vasta mahdollisesti varaa ajan..... Tähän ollaan kyllä nyt puuttumassa. Mutta ei ole siis ainoa perusoikeus, josta suljetaan silmät! Aivan kypsä tuon firman toimiin ja yllättynyt, että aina muka läpäisee kaikki tarkastukset !!!
 
ttaisku -Tosi inhottavalta kuulostaa nuo kuvailemasi rytmihäiriöt :( Ja ikävä sinun pomosi! Sympatiat sinulle! Ja ole tiukkana oikeuksistasi! Kyllä raskaana oleva saa käydä raskauteen liittyvissä pakollisissa tutkimuksissa työaikana! Se on jo lakisääteinen juttu!
Mutta juu mullakin on valitettavasti kokemusta kurjista pomoista/esimiehistä... Mut on irtisanottu vakkarityöstä raskauden vuoksi : / Oli vielä iso työnantaja.... :( Lähde nyt sit hakemaan töitä työtodistuksella,jossa lukee isolla irtisanottu koeajalla! Noh,mennyttä mikä mennyttä...tapahtunutta ei saa enää tapahtumattomaksi...

Nenä on edelleen tukossa,eikä helpotusta ole tiedossa!
Muuten olossa ei mainittavaa..

Ai niin! Nyt on pakko hehkuttaa! Uskalsin pari päivää sitte kokeilla ekan kerran doppleria ja MÄ SAIN PIENET SYKKEET KUULUMAAN! :D Miten ihanalta se tuntukaan :)

Pikkuhiljaa alkaa tuntuu siltä että tästä raskaudesta uskaltaa alkaa nauttimaan :) Huoli helpottuu pikkuhiljaa ja vähitellen olen jopa sanonut ääneen "sitten KUN se vauva syntyy..." Hetki sitten ajatukset olivat lähinnä "jos kaikki hyvin menee niin..." :)

Sateista sunnuntaita kaikille oman fudiksen kasvattajille! :D Nyt meno kuulostaa jälleen hurjalle tuolla olohuoneessa... :D

Sitkeäsissi & muru rv12+6 <3
 

Yhteistyössä