Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Marraskuussa~

Hekulle tsemppiä ja lämpimiä ajatuksia! Hyvä että pystyt iloitsemaan vauvelista vaikka raskausaika ei ole ollutkaan ihan ruusuista :)

Täällä oikeastaan tois iskias on vaivannut ihan raskauden alusta asti. Mulla vaan tuntuu olevan taipumusta siihen, raskauden ulkopuolellakin sitä on joskus harvoin ollut liikunnallisen päivän jälkeen illalla mutta raskauden aikana se tuntuu ottavan ihan oman elämän. Ja tosiaan se alkoi silloin kun aloin epäillä raskautta että en tiedä mistä johtuu, mutta melkein päivittäin varsinkin jompikumpi pakara niin kipeenä että liikkuminen tekee pahaa. Tietty nyt on nää liitoskivut tähän päälle. Lattialla ei tartte istua kun 5 minuuttia niin loppupäivän oon vaivainen kuin vanha mummo.

Muuten fiilis on hyvä, väsymystä lukuun ottamatta. Siihenkin varmaan auttaisi kun menisi aikaisemmin nukkumaan ;) Pieni liikkuu ja potkuttelee aina välillä, yleensä kun makaan tai iltaisin kun menen nukkumaan. Välillä myös imettäessä se on potkiskellut isosiskoaan :heart: Enpä jaksais odottaa että liikkeistä tulis säännöllisempiä ja ne alkais tuntumaan uloskin, näkis pienen ilmeen kun äitin maha alkaakin tökkimään :D Imetyksestä olen nyt ottanut tavoitteeksi että päästäisiin vuodenvaihteessa eroon. Katsotaan, en aio ottaa mitään stressiä asiasta. Lähinnä riippuu siitä miten nopeasti saadaan mahdollisesti se lehmänmaito kuvioihin, muutoin en usko että tulee ongelmia asian kanssa. Ehtii sitten esikoinen tottua tissittömyyteen ennen uutta tissitakiaista :)

Kp & Kultakala 16+2
 
20+0Vielä vähän yli viikko rakenneultraan, silloin viikkoja 21+3, eikös se ole aika myöhään?
Kyllä se on minustakin aika myöhään. Itselläni on myös vasta tasan viikon päästä, kun viikkoja on 21+0 (ja oon ymmärtänyt kaikista oppaista yms., että rakenneultrat tehtäisiin yleisimmin viikoilla 18-21). Mutta oon itse koittanut asennoitua niin, että ei lääkäri sitä olisi niin myöhäiseksi laittanut, jos olisi havainnut joitain vikoja vauvassa jo np-ultrassa.


Täälläkin tänään 20+0 :) Liikkeet ei juuri tunnu muuten, mutta kun kättä pitää vatsan päällä, niin eloisa kaveri se siellä tömistelee kättä vasten :heart: Ihanaa, tätä olen odottanut!
 
Tänne voisi päivittää, että RU 20.11.. Siis vajaa viikko enää ja sen jälkeen aion oikeesti nauttia. Tänään oli ensimmäinen perhevalmennus ja oon tosissani miettinyt että ihmiset kykenee olemaan onnellisia tästä asiasta ja aiheesta. Siis miten uskomatonta! Joten enköhän mäkin ton rakenneultran jälkeen sitten, eihän tästä pelkäämisestä ja stressistä ja vatvomisesta oo mitään hyötyä (kaks viikkoa ru:n jälkeen asetan itelleni varmaan uuden rajan, että kyllä mä sitten viikolla 42 aion ottaa rennosti ja vaan nauttia jnejne..). Beebis monottaa menemään jo niin paljon että lähes päivittäin sen tuntee, uskomatonta mutta totta ja ai että miten siistiä!

F & bebe 18+4
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Onko teille muuten tarjottu noita perhevalmennuksia neuvolassa vai oletteko itse jotenkin hakeutunut sellaiseen? Ei ole kummassakaan raskaudessa mainittu koko asiasta halaistua sanaa ja esitettä tai mainosta en ole nähnyt neuvolan seinillä missään. Enkä tietenkään ole muistanut asiasta kysyä. Nyt en oikeastaan välitäkään mutta ekassa raskaudessa olisin kaivannut. Ainoa mitä meille tarjottiin oli se kierros synnytyssairaalassa. Senkin unohdin mutta katsottiin niitä samoja juttuja videolta neuvolassa. Onko tämä jotenkin paikkakuntakohtaista kun tietääkseni ei siskollekaan puhuttu mitään perhevalmennuksista?
 
Esikoisesta meille mainittiin valmennuksista neuvolassa, tosin paljon myöhemmässä vaiheessa. Oli kolme valmennuskertaa neuvolassa ja sitten oli jotain luentoja muualla. Yhteen neuvolanvalmennukseen osallistuin, kun terkka joka kerta niistä kyseli ja niihin patisti.. En kokenut tarpeelliseksi itselleni ja sama mielipide säilyi valmennuskerran jälkeenkin. Tällä kertaa en aio mennä, vaikka ehdotettaisiinkin.

Uskon, että on paikkakunta- ja neuvolakohtaisia, riippuen siitä mitä heillä on tarjota. Täällä ei päässyt synnytyssairaalaan kiertämään vaan katsottiin valmennuksessa video.

22+3
 
Niin luulis että täällä Helsingissäkin järjestetään mutta ehkä sitten kysyntää on niin paljon että ne ei mainosta vaan pitää itse älytä? Hyvinpä mekin ollaan pärjätty ilman :) Lähinnä olis ollut ehkä kiva tutustua muihin tuleviin äiteihin. Ihme kyllä että sisko oli ekan raskauden kohdalla muistaakseni 19 niin kyllä jotain nuori äiti-ryhmiä tarjottiin (jotka ei sitä olis voineet vähempää kiinnostaa) muttei perhevalmennusta :eek:
 
Mie kävin eilen neuvolassa. Paino oli tippunu kilolla viime käyntiin, eli ei lisäkiloa tässä raskaudessa vielä. Tänään viikkoja siis 15+5 peräti kasassa. :) Hemoglobiini tais olla tyyliin 145 eli ainakaan siitä ei väsymys kyllä johdu vauvaakin kurkattiin massussa mut oli niin hassussa asennossa että näky vaan päälaki, sormet ja varpaat. Noh mutta kaikki ne oli edelleen tallessa. Sydän jympytti pikkusella 150. Muuta hienoopa ei oikein sitten käynnillä ollukaan ja 30.12 seuraava aika vähän hassusti niin loppuvuonna välipäivinä mutta ihan hyvä niin :D
 
  • Tykkää
Reactions: Kultapupu
Mie voisin tunkia tähän ketjuun.
Tänään rv 16+2.
Laskettu 30.4 ja kahdeksatta odotellaan.

Kaikki on mennyt tähän asti oikein hyvin.
Pikkusen liikkeet on tuntuneet jonkin aikaa. Tosi hentoisina kylläkin. Edellisestä tuntui selvemmin tässä vaiheessa, mut tällä kertaa on kyllä istukka edessä.
Pienen sykkeet kuuluu hyvin, mitä nyt karkailee välillä salakuuntelulaitteen alta.:)

Seuraava ultra vasta 8.1.2014 rv 24+0.
Siksi niin myöhään, kun emme osallistu seulontoihin. Ultraaja np-ultrassa ehdotti tai sanoi, että voitas tulla myöhemmin.
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa PiipaKaa, sulla onkin jo kunnon masu :) Yönenkelillä kanssa masu näkyy koko ajan selvemmin, vitsi että en jaksa oottaa että tää kunnolla pullahtais :D Vitsi että petyn jos tää kasvaa taas sisäänpäin, saa kaikki vaivat mutta ei voi edes näyttää raskaana olevalta :)

Minäkin kävin tuossa keskiviikkona pitkästä aikaa vaa'alla ja kun pari kiloa alkuun lähti niin nythän ne on tullut takaisin ja vielä pari kiloa päälle. Epäilinkin että olis lähtenyt nousuun jo. Mutta mietitään noita painoasioita sitten synnytyksen jälkeen ;)

Jouluvaloja olen laitellut lisää ja kohta pitäis vielä keittää hernari. Unohdin tietty illalla laittaa herneet likoomaan joten jäi iltaan tämä keittely, turvauduttiin sitten miehen kanssa pizzaan :) Tässä pari päivää sitten tunnekuohuissani rupesin yöllä jynssäämään roskiskaappia ja nyt olis viikonloppuna tarkoitus järkkäillä vaatekaapit kuosiin, oliskohan pesänrakennusvietti heräilemässä vai alkaako väsymys väistymään? Tänään ainakin meen ajoissa nukkumaan, että jaksaa sitten pörrätä huomenna! :)

Kp & Kultakala 16+3
 
Heippa. Liittyisin ketjuun mukaan.
LA 5.4 / kolmas/ tyks

Olen lueskellut tekstejänne, mutta nyt vasta sain rekisteröidyttyä :)
Pieniä liikkeitä jo tuntuu. Eilen sai isovelikin tuntea pienen potkun :heart:
Ensi viikolla kauan odotettu rakenneultra! Oletteko ottaneet sisaruksia mukaan ultraan?

Wilmiss ja pikkuinen 20+0
 
Tervetuloa myös Wilmiss :)

Täällä ainakin (ja monessa muussa paikassa) on kiellettyä ottaa lapsia ultraushuoneeseen mukaan. Neuvolantäti mainitsi päällimmäiseksi syyksi kun on kuulemma niin kalliita laitteita niin niitä suojellaan, mutta varmaan siihen liittyy työrauha ja mahdolliset gynekologiset toimenpiteet :p Tietääkseni säännöstä saatetaan joustaa jos ei ole mahdollista saada hoitajaa tai ketään mutta en tiedä miten ne silloin toteuttaa asian, jääkö lapsi silti huoneen ulkopuolelle vai ei?

Jos esikoinen olisi isompi niin olisi kyllä mukava ottaa se mukaan että pääsisi myös näkemään "livenä", mutta ymmärrän kyllä toisenkin puolen.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Yönenkeli;29218774:
Piipakaa pitäskö toi LA olla 30.4 ? eikä kaheksatta??? ja jos synnytyssairaalan ja iän haluat laittaa viel niin lisäilen sut listoille :)


Yönenkeli ja tiitiäinen 19+6
Jaa, mistähän mä tuon kahdeksatta tohon laskettuu sain.
No joo tosiaan neljättä kuukautta ja kahdeksatta kuitenkin ootellaan.
Korjasinkin tohon sen.

Ja MKS on sairaala ja mä oon jo vanha eli 38v.
 
Kultapupu Helsingistä minäkin ja meille ainakin kirjotettiin ekassa neuvolassa äityiskortin taaksen kolme perhevalmennuskertaa, mitkä järjestetään ennen synnytystä. Sitten synnytyksen jälkeen kuulemma tarjolla vielä kaksi. Itse aion osallistua kaikkiin jos vaan jaksan ja pääsen. Eka kerta olisikin 3.12.

Tervetuloa muuten uusille minunkin puolestani. :)

marpa ja masa 18+4
 
Tervetuloa ketjuun Wilmiss ja PiipaKaa :)

Jännitys helpotti, ultrassa käyty, kaikki rakenteet normaalit ja vastaavat viikkoja eli 20+5.painoarvio 360g( näillä viikoilla normaalisti 300-400g). Kätilö kysyi, että joko tunnen potkuja, niin vastasin että heikosti. Kuulemma normaalia, koska istukka niin edessä(suoraan vatsanpeitteiden alla), vaimentaa potkuja. Mulla on aina ennen ollut takaseinä istukka.noh, eiköhän ne potkutkin ala tuntua, kun pikkuinen kerää kokoa lisää.
Kovin vilkas yksilö :)

Ja AIVAN VARMASTI POIKA, jopa tälläinen tavallinen taukki tajusi kuvaa katsoessa...

Kovasti joulua valmisteltu, valoja laitettu ja lahjoja ostettu. Myös perulaatikot ja porkkanalaatikot tehty valmiiksi, vielä lanttu jäljellä ja ehkä bataattilaatikkoakin voisi testata...

Seur. Neuvola 5.12.

Sini-Tuulia+pikku-poika-bonus 20+5
 
Tervetuloa sunjoyllekin :) Ja voi ei nyt mäkin aloin laskea noita viikkoja ja päiviä, 3,5 viikkoa rakenneultraan!

Kaipa ne käytännöt vaihtelee vähän neuvoloittain, tai kuka muistaa mainita ja kuka ei noista perhevalmennuksista.

(.) Pikkupotkutteluja tuntuu nyt vähän päivittäin, kerran tai pari. Vielä on melko pientä se liikehdintä kuitenkin, vahvistuu koko ajan mutta varmaan menee vielä hetki ennen kuin tuntuu ulospäin :) Siivousintoakin on nyt kunhan muistaa nukkua tarpeeksi, eli väsymyskin helpottaa. Närästys on alkanut voimistua häiritseväksi taas, vaikka olin siihenkin jo tottunut.

Yöunia vähän katkoo kun esikoinen tekee nyt ekoja hampaita (kyllä, monikossa). Melko helpolla ollaan päästy kyllä toistaiseksi *kopkop* Tänään sammuin kuin saunalyhty 8 aikaan ja nyt kun piti käydä antamassa särkylääkettä ja velliä pienelle niin ei sitten heti uni maistunut uudestaan. Täytyy kohta koittaa taas.

Harmittavasti olen huomannut että glögistä tulee jostain syystä paha olo, olisko turhan mausteinen juoma? Viimejouluna vedin sitä kuin sieni mutta näköjään tämänkertainen matkustaja ei sitten tykkää :p Päärynämehuhimo on vihdoin selätetty, montakohan kuukautta sitä tulikin kannettua kaupasta. Nyt sitten kaakao ja maito pelkästäänkin on taas erikoisen hyvää. Viime viikolla alkoi ihan älyttömästi tehdä mieli pekonia ja tein sitten ylijäämälettuihin pekoni-creme fraiche-paprika-salaatti-täytteen nam! Niitä terveellisempiä mielihaluja odotellessa... Viime raskaudessa himoitsin omenoita ja muita hedelmiä sekä loppuraskaudessa vedin maitoa ihan älyttömästi. Viittaako tämä(kin) siihen että tällä kertaa kyydissä olis poika? Sittenpä nähdään...

Kp & Kultakala 17+0 poks :)
 
sun joy tervetuloa mukaan

kultapupu täällä vaivaa kanssa närästys aikajaoin... perjantaina se on RU. Unet katkonaisia mutta tosin ihan jostain muusta syystä vessaan saa nousta sen kaks kertaa ja sitten näkee kaiken maailman ihmeellisiä unia ja nukahtaminen kestää.

Yönenkeli ja tiitiäinen 20+3
 
Täällä tänään 21+0 :) Viikot menee vauhdilla! Vatsa vaan muljuaa menemään kun vaavi jumppaa :D Vahvat reidet ilmeisesti tällä meidän pikkurouvalla :D Nyt on alkanut voimakas masun kasvu, napa rupee jo kohta kiristymään ja napakoru on pinkeenä.
Iloista viikkoa kaikille!

Bluediamond ja pikkurouva 21+0
 
  • Tykkää
Reactions: Vemia ja Kultapupu

Yhteistyössä