Huhtikuun Hurmurit 2014 ~Tammikuussa 2014~

Ralliruutu täällä myös tollaista Äippylin kuvailemaa nopeaa liikettä tai "rumpusooloja", tulee aina joskus ja kestää pari sekuntia. Mäkin oon muistellut lukeneeni et on ihan normaalia niin en ole siitä sen kummemmin huolestunut.

(.) Täällä niissä labroissa todettiin sitten sekä bakteerivaginoosi että hiiva. Sain Flagyl comp -nimiset emätinpuikot, mutta luettuani tuoteselosteen pelästyin enkä uskaltanutkaan aloittaa niitä, vaan hain emättimeen laitettavat mainohappobakteeritabut, joiden pitäis myös auttaa (hellemmin) bakteerivaginoosiin. Niissä Flagylin sivuoireissa kun oli lueteltu vaikka mitä kaameaa, tyyliin neurologisia oireita ja jotain aivojen toimintahäiriöitä (näköhäiriöitä, aivokalvontulehdusta jne). Siis miten voi jostain emätinpuikoista tulla tollasia oireita?? Ymmärrän tietenkin että ovat tosi harvinaisia mutta silti. Tuota flagyliähän määrätään tosi usein myös juurikin raskaanaoleville, eli siinä mielelssä pitäis olla jo dataa vaarattomuudesta, mutta jotenkin silti epäilyttää... Oon siis aika lääkekammoinen ihminen ja varsinkin raskausaikana välttelen kaikkia lääkkeitä viimeiseen asti, en ole esim. yhden yhtä tavallista Panadoliklaan suostunut syömään nyt raskausaikana. Toisaalta tietenkin haluiaisin hoitaa sen bakteerivaginoosin pois kun lisää kuulemma ennenaikaisten supistusten vaaraa. Onko kellään täällä kokemuksia tuosta Flagyl Compista?

Muuten täällä menee ihan mukavasti, eilen illalla vauva melskas niin kovaa et oli jo ihan alienfiilis, kun tunnusteli vatsanahkan läpi sitä menoa. En muista et esikoinen vielä näillä viikoilla ois tolleen myllänny. Taitaa siis vahva kaveri olla tulossa :)

Eireann 30+2


Edit. Soitinpa sitten vielä sekä neuvolan neuvontaan, että teratologiseen palveluun noista Flagyl Compeista, ja molemmissa suositeltiin painokkaasti käyttämään kuuri. Teratologisesta mm. sanottiin että käytetty vuosia raskaanaolevilla ja että esim. Flagyl-tabuja määrätään otettavaksi myös suun kautta (emätinpuikoista verenkiertoon pääsevä määrä on siis todella paljon pienempi kuin suun kautta) ja sitä voi käyttää tabuna jopa alkuraskaudessa, vaikka pakkausselosteessa sanotaankin että ei ekan kolmanneksen aikana. Eli emätinpuikot loppuraskaudesta on todella vaaraton yhdistelmä, kun ei ole mitään viitteitä että suunkautta otettavat alkuraskaudessakaan vaikuttaisi mitenkään haitallisesti. Kuulemma pakkausselosteet on juridisista syistä sellaisia pelottelutekstejä. Joten kai mä sit uskaltaudun vaan laittamaan ne hitsin puikot!
 
Viimeksi muokattu:
Ralliruutu täällä kans "tärisee" vatsassa silloin tällöin, yleensä tuossa alavatsalla. Oonkin miettinyt että mitähän ihmettä se touhuaa, mutta en ole osannut olla huolissaan. Vauva on muutenkin melkoinen ninja - treenit on kovat, vatsa kuplii ja heiluu ja on aika huvittavaa katseltavaa :D

Onko kellään muulla vaivana turvonnut alapää?! (kaikkea sitä täytyy...) Tai tarkemmin ainakin ulkosynnyttimet. Mulla on ollut jo monta viikkoa satunnaisesti hieman turvonnut, mutta nyt näyttää jääneen pysyväksi olotilaksi ja lisäksi on aika herkkä.. Pikainen googletus näytti että on kai aika yleinen vaiva, ja poistuu vasta synnytyksen jälkeen (jei). Kun vaan jotain helpotusta siihen keksisi, pelkään että äityy vielä suonikohjuiksi... :(

Dorian 27+1
 
ralliruutu Täällä on kans samanlaista "tärinää". Luulin, että se ois ollu hikkaa ja nyt oon sitten huolissani. Pitää kyllä kysyä neuvolassa, varsinkin jos liittyy verensokerin heittelyyn ja kun multa löytyi se radi. Soitin miehellekin huolissani, kun se on loppuviikon laskettelemassa. Totesi vaan, että pitäisköhän mun vähentää vauvapalstoilla olemista. :kieh:

Dorian Joo turvotusta löytyy, et ole ainoa. Enpä usko, että tähän mitään erityistä apua on saatavilla, ite yritän vaan juoda paljon vettä ja liikkua.

(.) Kävin imetystukiryhmän järjestämässä odottajien illassa. Tuli ihan hyödyllistä tietoa ja nyt on luottavainen olo imettämisen suhteen. Tosin ryhmänvetäjä aloitti kertomalla, että on ihan vasta lopettanut perheen 3 vuotiaan ja pienimmän imettämisen yhtäaikaa, enää tarjoillaan vain vauvalle ja välillä jutut oli aika korvike-, tuttipullo- ja tuttivastaisia. Illasta jäi kuitenki positiivinen fiilis.

ässä+pikkuinen 30+2
 
Toi tärinä juttu pisti tääläkin vähän mietityttämään, tässä on nyt jonkun aikaa ollu vauvalla ilmeisesti hikkaa, joten en tiedä sitten onko se vain sitä.. Mun neuvolatäti varmaan jos selittäisin tuota nii olettais vaan että hikkaa, ei varmaan ottais vakavasti. -.-

Täälä myös turvotusta alapäässä. Eli kaikkea sitä onkin. :D

Miwwi 29+4
 
Tosi harmittavalta kuulostaa Äippyli sun miehesi toiminta! Eipä tuo meidänkään ukko oikein ymmärtänyt miten väsynyt olin ekan puolikkaan raskaudesta, eivät taida ymmärtää sitä kun eivät itse joudu kokemaan : / Onneksi täällä on nyt eri meininki kun on ollut (harjoitus)supistuksia ja liitoskivut tosi pahana. Nyt se koko ajan käskee olla rasittamatta itseäni ja auttaa kun pitää kantaa/nostella jotain painavaa jne. Tosin eipä se silti ole kovin innokkaana vaihtamassa vaippaa tai syöttämässä lasta että kyllä ne on vieläkin useammin mun hommia :p

Mieskin kävi tänään työhaastattelussa, nyt jännitetään pari viikkoa että tärppäsikö :p Palkka ei varmaan nousisi juurikaan nykyisestä, mutta kyseessä olis kaupungin virka, eli edut paremmat ja työpaikka todennäköisesti vaikka eläkeikään asti. Muuten ihan hyvät mahdollisuudet varmaan, mutta ei tiedä miten ne ottaa sen kun duuni alkaisi kuukautta ennen LA:aa : / Mies aikoo kuitenkin pitää yhteensä sen 3 viikkoa isyyslomaa jonka saa pitää samaan aikaan minun kanssa ja senkin osissa, että ei joutuisi kyllä paljoa olemaan poissa. Noh, pidetään peukkuja! ;)

Tuli muuten taas äitiyspolilta vastaus lähetteeseen, eivät vieläkään halua mua suoraan sinne :kieh: Eli ensiviikon torstaina pitää mennä neuvolaan mittaamaan sf uudestaan ja jos on vieläkin pieni niin sitten ottavat minut sinne kasvukontrolliin. Tämähän on jo toinen lähete jonka käännyttävät takaisin. Ehkä nekin on tajunneet miten turhaa tuo on, kun esikoisestakaan eivät löytäneet mitään vikaa :rolleyes: Ylimääräinen ultra olis kyllä ihan kiva, kunhan ei tarttis muuten kauheasti ravata siellä :)

Täällä herättiin keskellä yötä mahakipuun, pahoinvointiin ja pissahätään :$ Ihme juttu siinä mielessä, että en ole kertaakaan herännyt pissahätään, olen oikeastaan koko raskauden pystynyt nukkumaan vähintään aamu kuuteen ennen kuin on joutunut vessaan raahautumaan, usein pidempäänkin. Mutta luulen että syynä oli tuo mahakipu, koska siihen heräilin sitten parikin kertaa yön aikana, eikä kyllä tuntunut hyvältä! Melkein lähdin ämpäriäkin pariin otteeseen metsästämään. Onneksi aamulla se oli mennyt ohi. Toivottavasti oli nyt joku yksittäinen häiriö!

Liitoskivuista varsinkin tuo häpyluu on ollut nyt todella kipeä, särkylääkettäkin mietin tänään aamulla. Välillä oikein sävähtää sellainen kipu kunnolla, kun liikahtaa tietyllä tapaa. Pari kertaa meinannut kauppareissulla mennä jalat alta. Viimeksi sain oudoksuvia katseita joltain vanhemmalta herralta, kun jäin kesken askeleen suunnilleen roikkumaan rattaisiin eikä ollut ihan heti ilme hallinnassa, kun kipu tuli niin yllättäen :D

Niin ja en tiedä johtuuko loppuraskaudesta vai vähentyneistä imetyksistä (vaikka ero ei olekaan suuri aiempaan) mutta täällä on rinnat olleet taas täyden tuntuiset. Välillä pitää suihkussa vähän hieroa ettei olisi niin kipeänä. Alkaa muistua mieleen millaista oli imetyksen ensimmäisinä kuukausina :p Nännitkin on taas tummentuneet normaalista värityksestään.

Kp & Kultakala 27+3
 
Kurjan kuuloinen tilanne Äippylillä miehen kanssa. Toivottavasti hänkin tajuaa jossain vaiheessa, että myös sun pitäis päästä lepäämään. Meillä väännetään täysin päinvastaisten ajatusten kanssa. Puolison mielestä mun olisi pitänyt alkuraskaudesta asti ottaa varovaisemmin ja rauhallisemmin ja esim. kauppakassien kantaminen on liian suuri ponnistus. Samoin metsässä rämpiminen koirien kanssa olisi pitänyt jo lopettaa, koska jotain voi sattua. Olen tottunut menemään ja tekemään suht itsenäisesti asioita, joten välillä miehen huolehtiminen on tuntunut ärsyttävältä, vaikka toinen on vain halunnut huolehtia vauvan voinnista.
 
Juuri tuollaisia kuvailemianne "rumpusooloja" tuo vetää tuolla vatsassa. Kävin kätilön ultrassa tosiaan torstaina ja kaikki näyttäisi olevan hyvin, ei saatu kiinni sitä tärinää eli ei nähty, mistä voisi olla kyse. Lääkärin konsultaation mukaan kuitenkin todennäköisesti kyse on juuri siitä hermoston kehittymisestä, eli vauva säpsähtelee ja/tai lihakset värisevät liikkeitä harjoitellessa. Kuulemma monilla jatkuu vielä syntymän jälkeenkin, eikä kyse ole mistään vakavasta.

Nyt suututtaa, torstaina lapsi oli ultrassa raivotarjonnassa (kääntyi viikko sitten poikkitilasta pää alaspäin) ja terkkari epäili, että ei enää kääntyisi. Tänä aamunahan tuo vauva punkesi itsensä sitten taas perätilaan, kun vielä makoilin sängyssä :( Saa nähdä, mahtuukohan vielä kääntymään pää alaspäin vai joutuuko myöhemmin vielä kääntämään...

ralliruutu 31+2
 
ralliruutu onneksi tuo tärinä ei ollut mitään vakavaa! :)

Nyt on syystä tai toisesta iskenyt ihan hirveä kohtukuoleman pelko. Tuntuu ettei lastensaanti vaan voi mennä näin helpolla, raskauduin jo ekasta kierrosta eikä vauvan kasvamisesta ja kehityksestä ole ollut huolta, ultrissa rakenteet kunnossa, vastanneet viikkoja jne. Parina iltana ei ole meinannut uni tulla, kun stressaantuneena tunnustelen, että liikkuuhan vauva ja heräilen öisinkin näitä asioita miettimään. Vauva on kyllä liikkunut, mutta nyt on ollut pari päivää huomattavasti rauhallisempi kuin aiemmin. Pitäisi varmaan koko ajan työnnellä jalkaa kylkiluun alle, etten oisi huolissaan. :(

ässä+pikkuinen 30+5
 
ässä+pikkuinen, ihan samat huolet on täälläkin. Vasta nyt viime viikot olen osannut ottaa rennommin, kun lapsi alkoi kuin taikaiskusta liikkua huomattavasti enemmän. Aiemmin sai tökkiä, juoda mehuja, laulaa, tanssia ja huolehtia itsensä ihan sekaisin tunteakseen edes pari pikkuliikettä "vilkkaimpaan" ilta-aikaan. Sitten ykskaks vaisusta vauvasta tulikin varsin eloisa ja sellaisena on pysynyt. En tiedä miten huolissaan sitä sitten taas on, jos jonain päivänä tuo on normaalia hiljaisempi.

Viikolta 32+0 ajattelin alkaa laskemaan noita liikkeitä. Ei kyllä yhtään huvittaisi panikoittaa itseään millään liikelaskennalla, vaikka tuo kyllä ihan hyvin liikkuukin. Tarpeeksi paljon pelottaa yöllä herätä jostain painajaisesta ja kuulostella, onko masussa eloa. Jos ei heti tule liikkeitä, niin eihän siinä saa unta ihan heti. Illallakin voi nukahtaa ja aamulla nousta vasta, kun liikkeet on tuntenut. Huoh.

Kaverilta tosiaan kuoli vauva kohtuun viikolla 34 ja ainoa oire oli se, että vauva oli vaisumpi pari päivää (ja oli ollut todella rauhallinen koko raskauden ajan muutenkin). Ja kyseessä oli napanuoraperäinen syy, joka oltaisiin voitu esim. ultrassa huomata, mutta kaikki oli mennyt niin hyvin, ettei ollut mitään syytä ultrailla tuossa vaiheessa. Joten joo, kyllä pelottaa :(
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä